فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌 فرازی زیبا
✳ استاد #اللیثی
💢
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#نهج_البلاغه
حکمت ۶۸
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
#شرح_و_تفسیر_حکمت۶۸
زينت فقر و غنا:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش از زینت فقر و زینت غنا سخن مى گوید و مى فرماید: «خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست»; (الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى).
فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است، از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید: «(لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الأَْرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا); (انفاق شما مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفتند (از وطن خود براى شرکت در میدان جهاد آواره شده و در تأمین زندگى وامانده اند) آنها نمى توانند (براى تأمین روزى) مسافرتى کنند و از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند; اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى. آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند».(1) این همان عفت است که زینت فقر است.
البته باید توجه داشت که عفت معناى عام و معناى خاصى دارد: معناى خاص آن پاکدامنى در مقابل آلودگى هاى جنسى و معناى عام آن هر گونه خویشتن دارى در برابر گناه و کارهاى زشت و پست است.
در حدیث دیگرى از امام(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَعَظُمَ عِنْدَاللّهِ قَدْرُهُ; آن کس که عفاف پیشه کند بار گناهش سبک و قدر و مقامش در پشگاه خدا افزون مى شود».
اما در مورد غنا که بهترین زینت شکرگزارى است; نه تنها شکر لفظى بلکه شکر عملى. اغنیا و ثروتمندانى که شکر عملى به جا مى آورند، به نیازمندان کمک مى کنند، در کارهاى خیر و عام المنفعه سرمایه گذارى مى نمایند، به آنها که وام مى خواهند وام مى دهند و حتى به کسانى که محتاجند و روى سؤال ندارند به طور پنهانى کمک مى کنند آنها برترین زینت را در زندگى براى خود فراهم کرده اند، در پیشگاه خدا آبرومندند و در برابر خلق خدا نیز داراى شخصیت و آبرو و چه زینتى از این بالاتر.
اما اگر غنىّ راه طغیان پیش گیرد، در کمک به دیگران بخل بورزد، آلوده شهوات و عیش و نوش گردد، در نظر همه زشت و منفور خواهد شد.
البته همه باید شکر نعمت هاى خدا را به جا آورند; ولى این کار براى آنها که مشمول نعمت بیشترى هستند زیبنده تر، بلکه لازم تر است.
شکر نعمت را باید از پیامبران بزرگ الهى یاد گرفت; سلیمان که ملک و حکومت بى مانندى داشت و جن و انس سر بر فرمان او بودند و بسیارى از قواى زمین و آسمان در خدمت او قرار داشتند هنگامى که مى بیند یکى از شاگردانش به نام «آصف بن برخیا» چنان مقام والاى روحانى پیدا کرده که مى تواند تخت «بلقیس» را در یک چشم بر هم زدن از شهر سبأ به شام نزد وى حاضر کند مى گوید: «(هَذَا مِنْ فَضلِ رَبِّى لِیَبْلُوَنِى أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ); خداوند چنین نعمتى را در اختیار من گذاشته تا مرا بیازماید که آیا شکر نعمت به جاى مى آورم یا نه (و به یقین من شاکر و سپاس گزار اویم».(2)
شکرگزارى نه تنها براى غنىّ زینت، بلکه موجب فزونى نعمت است. رسول خدا(صلى الله علیه وآله)» فرمود: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُکْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ; خدا درِ شکرگزارى را به روى کسى نگشود که زیادى نعمت را از او باز دارد».
#شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
#احکام
استنجا (تطهیر مخرج بول و غایط)
الف. چگونگی تطهیر مخرج بول
1 .مخرج بول (محل دفع ادرار) جز با آب پاک نمی شود.
.2 مخرج بول بعد از برطرف شدن بول بنابر احتیاط واجب با دو بار شستن با آب قلیل پاک می شود.
ب. چگونگی تطهیر مخرج غایط
1 .مخرج غایط را به دو گونه می توان تطهیر کرد:
1 .آن که با آب بشوید تا نجاست از بین برود، و پس از آن آب کشیدن لازم نیست.
2 .آن که با سه قطعه سنگ یا پارچه ی پاک و امثال آن، نجاست را پاک کنند و اگر با سه قطعه، نجاست زائل نشد با قطعات
دیگر، آن را کاملاً پاک نمایند، و به جای سه قطعه می توانند از سه جای یک قطعه سنگ یا پارچه استفاده کنند.
2 .مخرج غایط در سه صورت فقط با آب پاک می شود و با سنگ و امثال آن نمی شود آن را تطهیر کرد:
1 .آن که با غایط نجاست دیگری، مثل خون بیرون آمده باشد.
2 .آن که نجاستی از خارج به مخرج غایط رسیده باشد.
3 .آن که اطراف مخرج بیش از مقدار معمول آلوده شده باشد (به عبارت دیگر غایط از محل مخرج به جاهای دیگر رسیده
باشد) .
📚 #رساله_آموزشی_احکام_عمومی
✏️ مطابق با فتوای مقام معظم رهبری
#️⃣ #فقه #توضیح_المسائل #خامنه_ای #مقام_معظم_رهبری
32.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تمثیلات
🎥 مجموعه سخنرانی استاد قرائتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای ۱۳۵۸ الی ۱۳۶۸
این قسمت: عاقبت غفلت از خدا، معاد و محرومان
4_5958389919079465320.mp3
11.9M
🎙 #یاد_مرگ
📣 #جلسه_شصتوسه
.
📚 باموضوع ..ویژگی های بهشت
و جهنم در سوره واقعه
حجتالاسلام #عالی
ابدیتدرپیشداریمخودرا
آمادهکنیم...✅
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ
وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"💐
💠 سلسله مباحث دینداری در آخرالزمان
📋 موضوع : عامل دیگر تضعیف دین (فقر) - عوامل وسعت رزق
📆 تاریخ : ۸۹/۵/۱۷
#جلسه_نهم_دینداری_در_
آخرالزمان
6_1152921504629056538.mp3
154.9K
1⃣ خلاصه جلسات گذشته
⏳ زمان : ۰:۳۵
📁 حجم : ۰.۲ مگابایت
#جلسه_نهم_دینداری_در_
آخرالزمان
6_1152921504629056693.mp3
5.7M
2⃣ درباره فقر که عامل درونی و بیرونی تضعیف دین است توضیحاتی بفرمایید
⏳ زمان : ۲۳:۴۲
📁 حجم : ۵.۴ مگابایت
#جلسه_نهم_دینداری_در_
آخرالزمان
#کارگاه_تفکر۱۹
• تفکر عمیق در چیزی ممکن نیست، مگر آنکه خود را با مداومت و تکرار به انس با آن موضوع رسانیده باشی.
غور کردن در مفاهیم قرآن نیز، بدون انس اولیه و مداومت بر قرائت آن ممکن نیست !
دانلود رایگان کارگاه تفکر :
media.montazer.ir/?p=23039
کارگاه تفکر ۱۹.mp3
11.36M
#کارگاه_تفکر ۱۹
آنچه در پادکست نوزدهم میشنوید :
ـ تفکر : تنها راه کشف و فهم حکمتهای پنهان خداوند در وضع شرعیات و حرام و حلالهاست!
- تفکر در همه انسانها به کشف و شهود نمیانجامد، مگر کسانی که به انس رسیدهاند!
- تفکر : تنها راه لذت بردن از فهم حقایق پنهان عالَم
منبع پادکست : جلسه ۸ از کارگاه تفکر