فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی در محضر قرآن
آیه۱۳ د ۱۴ سوره اسرا
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻱ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﺎﻥ ﻭﺍﺿﺢ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ، ﺻﻔﺤﻪ ﻱ ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ، ﺩﺭﻙ ﻭ ﻓﻬﻢ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ، ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ، ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺣﺎﺳﺒﻮﺍ ﺍﻧﻔﺴﻜﻢ ﻗﺒﻞ ﺃﻥ ﺗُﺤﺎﺳﺒﻮﺍ» ﻭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻫﺎ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﺑﻴﺪﺍﺭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﻭﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻜﺸﺪ، ﺣﺴﺎﺑﺶ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻱ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﺿﻌﻒ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻴﻚ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﻓﺰﺍﻳﻴﻢ.
@jore_noor
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
ارزش و ثواب تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
@jore_noor
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
🎥حجت الاسلام رفیعی
🔸اصول حاکم بر زندگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🔹با بایدها و نبایدهای زندگی مشترک حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهماالسلام آشنا شوید
@jore_noor
احکام
🏴 توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها درحال سجده
🔷 س ۶۴۶۹: آیا این که بعد از نماز حاجت، طبق نقل به سجده رفته و به حضرت زهرا(سلام الله علیها) توسل بجوییم، از نظر شرعی مشکلی ندارد؟
✅ج: سجده برای غیر خدا جایز نیست، ولی توسل به اولیاء الهی و اهل بیت(علیهم السلام) در حال سجده اشکال ندارد و به معنای سجده برای غیر خداوند متعال نیست
📕منبع: leader.ir
@jore_noor
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی در محضر قرآن
آیات ۸ و ۹ سوره مبارکه انسان
نکته ها :
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺍﻃﻌﺎم ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺷﺐ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﺧﻲ، ﺩﺭ ﺳﻪ ﺷﺐ ﻣﺘﻮﺍﻟﻲ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺷﺐ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﺮﺩ.
ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻳﻄﻌﻤﻮﻥ ﺍﻟﻄﻌﺎم ﻋﻠﻲ ﺣﺒّﻪ» ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻥ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒﺮّ ﺣﺘّﻲ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤّﺎ ﺗﺤﺒّﻮﻥ» ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺻﺎﺣﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺍﻧّﻤﺎ ﻧﻄﻌﻤﻜﻢ ﻟﻮﺟﻪ ﺍﻟﻠّﻪ» ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﻋﻠﻲ ﺣﺒّﻪ»، ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺑﻪ ﻏﺬﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ، ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﺧﻠﺎﺹ، ﺍﻳﺜﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻧﺎم ﻭ ﺷﻬﺮﺕ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺎﻣﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺭﺯﺵ ﻣﺎﺩﻱ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭﻟﻲ ﭼﻮﻥ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺍﻃﻌﺎم، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﻛﺮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻫﺮﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﻮﺩ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.
@jore_noor
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
🎥حجتالاسلام عالی
برید قدر مادرهاتونو بدونید ....
#مادر
@jore_noor
22.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
دودلیل برای این سوال که چرا امیرالمؤمنین(ع) دست به شمشیر نبرد؟ چرا نجنگید؟ چرا حضرت زهرا سلام الله پیش قدم شد؟ یک دلیل از زبان حضرت زهرا و دیگری از اميرالمؤمنين علیهماالسلام
این شبهه بسیار فراگیر است، حتما این کلیپ رو تا میتونید منتشر کنید، یاعلی مدد❤️
#فضائل_حضرت_زهرا
@jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی در محضر قرآن
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: آیه ۱۱۵ سوره مؤمنون
ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻫﺪﺍﻓﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ:
١. ﻋﺒﺎﺩﺕ. «ﻭ ﻣﺎ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﻟﺠﻦّ ﻭﺍﻟﺎﻧﺲ ﺍﻟﺎّ ﻟﻴﻌﺒﺪﻭﻥ» ﻣﻦ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪم ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺩﺗﻢ ﻛﻨﻨﺪ (ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ).
٢. ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ. «ﺧَﻠَﻖ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻭﺍﻟﺤﻴﺎﺓ ﻟﻴَﺒﻠﻮﻛﻢ ﺍﻳّﻜﻢ ﺍﺣﺴﻦ ﻋﻤﻠﺎً» (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ) ﻣﺮﮒ ﻭ ﺣﻴﺎﺕ ﺭﺍ۵ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ، ﻛﻪ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ.
٣. ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ. «ﺍﻟﺎّ ﻣَﻦ ﺭﺣﻢ ﺭﺑّﻚ ﻭ ﻟﺬﻟﻚ ﺧﻠﻘﻬﻢ» ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺣﻢ ﻛﻨﺪ ﻭ(ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ) ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﻦ (ﺭﺣﻤﺖ) ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺭﺣﻢ ﺍﻟﻠّﻪ ﺍﻣﺮء ﻋﺮﻑ ﻗﺪﺭﻩ» ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﺖ ﻛﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ. ﻭ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻛﺠﺎ ﺁﻣﺪﻩ، ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻛﺠﺎﺳﺖ ﻭﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻛﺠﺎ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ.
ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻥّ ﺍﻟﻠّﻪ ﻣﺎ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﻌﺒﺎﺩ ﺍﻟﺎّ ﻟﻴﻌﺮﻓﻮﻩ ﻓﺎﺫﺍ ﻋﺮﻓﻮﻩ ﻋﺒﺪﻭﻩ ﻓﺎﺫﺍ ﻋﺒﺪﻭﻩ ﺍﺳﺘﻐﻨﻮﺍ ﺑﻌﺒﺎﺩﺗﻪ ﻋﻦ ﻋﺒﺎﺩﺓ ﻣﻦ ﺳﻮﺍﻩ» ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ، ﻋﺒﺎﺩﺗﺶ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﻭ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﻮﻧﺪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻟﺪّﻧﻴﺎ ﺧُﻠﻘﺖ ﻟﻐﻴﺮﻫﺎ ﻭﻟﻢ ﺗﺨﻠﻖ ﻟﻨﻔﺴﻬﺎ» ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ. (ﺩﻧﻴﺎ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ)
ﺁﺭﻱ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻫﺪﻑ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺍ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻴﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ١٧٦ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻋﺮﺍﻑ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺍﺧﻠﺪ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﺎﺭﺽ»
@jore_noor