eitaa logo
جرعه نور
1.2هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
103 فایل
همراه گرامی شما می توانید پیشنهادات و یا انتقادات خود را به این آدرس ارسال فرمایید https://eitaa.com/jore_noor
مشاهده در ایتا
دانلود
افراط و تفريط ممنوع! امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید: «سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»; (کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً). مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر، و بخل و تقتیر. مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند. «مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است. قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین); حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».(1) در جاى دیگر درباره صفات والاى بندگان برگزیده و عباد الرحمان مى فرماید: «(وَالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه بخل و سخت گیرى دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2) در روایتى از امام صادق(علیه السلام) با ذکر مثال روشن و جالبى این حد اعتدال بیان شده است. راوى مى گوید: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاِْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاِْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ; امام مشتى از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روى زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگرى برداشت و آن را به طورى گشود که مقدارى در کف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».(3) در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تقاضاى پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان باز گردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. (ولى هنگامى که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد: «(وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى که خانه نشین شوى و مورد سرزنش قرارگیرى و از کار خود فرو مانى». در اینجا این سؤال پیش مى آید که تاکید در میانه روى در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیارى از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد. پاسخ این سؤال روشن است، مسئله اعتدال حکمى عام است و ایثار حکمى خاص که مربوط به موارد معینى است. به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست. به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایى است که بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غیر این صورت باید از دستور اعتدال پیروى کرد. شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
لزوم رسیدگی و مراقبت از خانواده برای جلوگیری از انحراف به خانواده‌های خودتان هم برسید؛ به زن، به فرزند برسید. گاهی آنها بهتر از ما هستند، گاهی هم احتیاج دارند به این‌که ما حفظشان کنیم. اگر بهتر از ما بودند، کاری نکنیم که خراب شوند؛ اگر دیدیم خدای نکرده طوری هستند که احتیاج به کمک ما دارند، کمکشان کنیم؛ مراقب باشید. «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس والحجارة»(۱)؛ از آتشی که آتشگیره‌ی آن انسانها و سنگها هستند، خودتان و زن و بچه‌ی‌تان را حفظ کنید؛ معلوم می‌شود که وظیفه‌ی حفظ زن و بچه هم به عهده‌ی ماهاست. البته این کارها با کمک خودِ خدای متعال میسر می‌شود؛ این را هم بدانیم. خداوند خودش باید کمک کند؛ باید از خدا همین را بخواهید.۱۳۸۳/۰۷/۱۳  بیانات در دیدار وزیر و مدیران وزارت اطلاعات 
2_144217444479426405.mp3
7.69M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره). ۱۴۰۳/۳/۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| آیات ۲۷ و ۲۸ فجر ای نفسِ دل‌آرام، به سوی اِله اَت برگرد، در حالیکه هم تو به رضا رسیده‌ای، و هم او از تو راضی است💫.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| آقایون مراقب چند رفتار ناپسند بعد از ازدواج باشید! 1⃣ بی‌توجهی به ظاهر (همون‌طور که اوایل آشنایی به خودتون می‌رسیدین، بعد ازدواج هم به ظاهرتون رسیدگی کنید) 2⃣ مناسبت‌ها رو فراموش نکنید. 3⃣ ادب رو رعایت کنید (کاری نکنید که همسرتون تصور کنه برای شما فرقی با یکی از دوستانتون نداره) 4⃣ به احساسات همسرتون توجه کنید.
🔰 ازدواج به خودی خود افراد را تغییر نمی‌دهد 🔘 زندگی زناشویی مکانی نیست که بتوانید در آن دیگری را تغییر دهید و او را در قالب آنچه که می‌خواهید در آورید. ✔️ با توجه به قانون ۳۰-۷۰؛ در یک ازدواج خوب به طور میانگین ۷۰ درصد از خصوصیات همسرتان از نظر شما خوب است (با شما همخوان است) و حدود ۳۰ درصد هم چندان خوب نیست. ▪️اگر روی آن ۳۰ درصد تمرکز کنید و بخواهید آنها را تعویض یا حذف کنید، مشکلات شروع خواهند شد. ▫️اما اگر روی ۷۰ درصد متمرکز شوید رابطه‌تان بهتر و بهتر خواهد شد.
❌ ازدواج، تنهایی و دلتنگی را از بین نمی‌برد! ▫️گاهی ازدواج رو اونقدر دست بالا می‌گیریم که هرگز نمیشه به اون دست پیدا کرد، تا جایی که حتی در رؤیا هم قابل دسترسی نیست. ▫️پر از عشق، فداکاری، بچه‌های زیبا و سالم، خانه، ثروت، روابط عالی و دوستانه، دشت‌های سرسبز دویدن‌های رؤیایی، سفرهای جذاب و ... ❗️اما عشق واقعی، هم لحظه‌های سرشار از خوشی داره و هم لحظه‌هایی پر از رنج و بدی! و ما فقط یک روی سکه رو می‌بینیم، در حالی که روی دیگر سکه آروم آروم خودش رو نشون میده. ▫️پیش از ازدواج حداقل گاه و بیگاه احساس تنهایی و دلتنگی می‌کنیم و بعد از ازدواج هم برخی اوقات دلتنگیم، باوجود اینکه ازدواج کردیم و در جمع زندگی می‌کنیم، باز احساس تنهایی یا دور افتادگی از دیگران ما رو رها نمیکنه. ▫️هر فردی حتی با یک ازدواج موفق هم برخی اوقات این احساسات به سراغش میاد؛ لازمه که بدونیم این احساسات چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج امری کاملاً طبیعی‌ست و انسان ذاتا تنهاست!
❇️ روانشناسی رابطه میگه افراد با این ویژگی‌ها مناسب ازدواج نیستند: 🔸تنبلی و بی‌مسئولیتی: اگر در خانواده پدری و زندگی مجردی خود، مسئولیت کاری را به عهده نمی‌گیرد. 🔸عدم تعامل و ارتباط اجتماعی صحیح با دیگران: اگر با پدر، مادر، برادر و خواهر خود ارتباط سازنده و راضی کننده ندارد. 🔸اختلال شخصیت: اگر در آینه نگاه دیگران، او فردی غرغرو، سرزنش‌گر، وابسته، احساساتی، بدبین، گوشه‌گیر، پرخاشگر، دمدمی مزاج و خودخواه، به نظر می‌آید.
745_42638646630420.mp3
3.26M
📍 (۴۳) 🎙"قهر، دفن کردن مشکلات است نه راه حل آن"
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
# احساسات کودک و نوجوان را تاييد كنيد «می‌دونم عصبانی هستی، می‌دونم ناراحتی، می‌دونم ترسيدی، می‌دونم خسته شدی»، به او بیاموزيد احساساتش درست است اما رفتار بر پايه آن احساسات صحیح نیست، به این خاطر اجازه نداری کار بدی انجام بدی، كتک بزنی، حرف زشت بزنی...
# مادر کافی بودن یعنی: کارهای بد فرزندت رو با بی اعتنایی و یا توبیخ و نه توهین اصلاح کن تا از تمام مراحل رشد و بزرگ شدنش در کنار خانواده لذت ببری، تا این مراحل بدون سختی کشیدن و بدون شکنجه شدن و شکنجه دادن سپری شه تا یه  بچه با خصوصیات رفتاری نرمال و ایده آل تربیت کنی، تا تربیت فرزندت به یک میدون جنگ شبیه نباشه... چرا که توهین هیچ وقت جواب نمیده و بعد از مدتی چه بسا، ارزشش رو هم از دست بده، اما توبیخ و اینکه بچه بفهمه در قبال انجام کاری از چیزی یا موقعیتی منع میشه بهش یاد میده که هر عملی عکس العملی داره و باعث میشه تا به مرور حواسش به اعمالش جمع باشه تا کمتر کار خطایی انجام بده که عکس العمل های سنگینی داره!
از آخرین باری که به کودکم گفتم: "بی عرضه" بیست سال می گذرد. ولی انگار همین دیروز بود... چون هر زمان که از سر کار به خانه بر می گردد، نگاه بیست سال پیش او برایم تداعی می شود ... کاش کودکان هم می توانستند مثل ما حرفها را زود فراموش کنند... آنها بارهاحرفهای ما را در ذهنشان دوره می کنند. هر بار برداشتی خاص از آن دارند و مرتب با آن برداشت ها تصویری جدید از ما در ذهن خود می سازند. آنها آنقدر که با حرفهای ما زندگی می کنند با ما زندگی نمی کنند!
چنانچه کودکی مورد بی توجهی قرار گیرد سعی می کند از طریق منفی کاری و لجبازی توجه دیگران را به خود جلب کند. مثلا جلوی تلویزیون می ایستد، هنگام صحبت کردن دیگران داد و بیداد می کند و موقع غذا خوردن از سر سفره بلند می شود. والدین هنگام مشاهده ی چنین رفتارهایی با بحث های طولانی، خواهش و یا حتی تنبیه به رفتار منفی کودک توجه می کنند و بدین ترتیب به تدریج کودک می آموزد که برای کسب توجه دست به این رفتارها بزند.
✅ درس سی و دوم : خود کنترلی ۲ چگونه به فرزندان خود مراقبه و محاسبه را آموزش دهیم ؟ فواید آموزش این دو عمل چیست ؟
1_1088649957.mp3
9.28M
✅ درس سی و دوم : خود کنترلی ۲ چگونه به فرزندان خود مراقبه و محاسبه را آموزش دهیم ؟ فواید آموزش این دو عمل چیست ؟
✘ حرف آخر : نماز، در ابتدا یک «رعایت ادب» است، کم‌کم به «عاشقی» می‌رسد! • باید در تغذیه‌ی بخش انسانی‌‌تان، دقت کنید: خوب و بموقع خوراک روحتان را بخورید. • روح مثل نوزادیست که با تغذیه‌ی درست رشد می‌کند و کم‌کم به بلوغ می‌رسد. روحی که بالغ شد به لذّت عشق می‌افتد. و «عشق» حریمِ شادی و آرامشِ مداوم است.