🏚مناظره آشپزخانه
💣دوقطبی سازی
🔸مناظره آشپزخانه از اینجا شروع می شود که دو نمایشگاه بین ابرقدرت های قدیم دنیا یعنی شوروی و امریکا برگزار شود و هر کشور یک نمایشگاه از زندگی و رویای خودشان را در کشور دیگر برگزار کنند.
✍️ژورسان
#کلینک_مجازی
#زیست_مجازی
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: نهم
🆔@journalist_resane
51.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏚مناظره آشپزخانه
💣دوقطبی سازی
🔸مناظره آشپزخانه از اینجا شروع می شود که دو نمایشگاه بین ابرقدرت های قدیم دنیا یعنی شوروی و امریکا برگزار شود و هر کشور یک نمایشگاه از زندگی و رویای خودشان را در کشور دیگر برگزار کنند.
✍️ژورسان
#کلینک_مجازی
#زیست_مجازی
#عملیات_روانی
🆔@journalist_resane
2500 حرکت مردمی
تکنیک موج بلند ساحل عریض
🔸موج های بلند خیلی زود می تواند همه خانه های نزدیک ساحل را تخریب کند. در این بلای طبیعی قبل از اینکه موج به خانه ها برسد باید منطقه را خالی کرد. اما یک کار عاقلانه تر آن است که فاصله ساخت و ساز از ساحل زیاد باشد تا میزان خسارت کمتر شود.
🔹موج های رسانه ای هرچه بلندتر باشد روی تاسیسات یعنی افکار عمومی اثر مخرب بیشتری می گذارند اما هرچه میان تاسیسات و عرض ساحل یعنی بین افکار عمومی و اخبار بحرانی فاصله بیشتری باشد، خسارت کمتری را روی افکار عمومی ایجاد می کند.
🔺رسانه های بیگانه تلاش میکنند با بحران های کوچک، مخاطب را نگران و ملتهب کنند، برای رسیدن به موج های بلند…! امواجِ اقیانوسِ رسانه، توسط اصطکاک بادهای رسانه ای با ذهن مردم پدیدار می شوند و در یک لحظه که بیشترین اصطکاک را به وجود بیاورد، ضربه موج را به بدنه جامعه می زنند.
📍در 2سالگذشته حدود 2500تجمع مسالمتآمیز در نقاط مختلف کشور برگزار شده که 97درصد از آنها مربوط به مسائل صنفی بوده است اما رسانه های بیگانه از این تجمع ها بدنبال آشوب سراسری بوده اند و دنبال هر بهانه ای هستند که موج بلند بسازند و ساحل کشورمان را در هم بکوبند.
📌براساس اصل27 قانون اساسی کشور، «تشکیل اجتماعات و راهپیماییها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است»؛ اصلی که اگرچه تاکنون آنچنان که باید از ظرفیتهای آن استفاده نشده، اما بستر مناسبی برای طرح مطالبات مردمی در چارچوب قانون و بهصورت مسالمتآمیز فراهم کرده است.
🔸اگرچه رسانه های بیگانه در هفتههای اخیر تلاش کردند مسیر انتقال مسالمتآمیز مطالبات مردم به مسئولان را «مسدود شده» جلوه دهند، اما نمونه های مشابه، حکایت از آن دارد که در سالهای اخیر مردم با برگزاری تجمعهای مسالمتآمیز، مطالبات خود را مطرح کردهاند و بخش قابلتوجهی از آن با پیگیری مسئولان به نتیجه رسیده است.
🔺موجسواری رسانههای معاند با کلیدواژه «سرکوب» شروع می شود اما کدوم تجمع زیر در دو سال اخیرسرکوب گردید؟
«تجمعهای بازنشستگان تامیناجتماعی»
«تجمع سهامداران بورس»
«تجمع اعتراضی داروسازان در چند شهر کشور»
«تجمع مالباختگان بورس در 3کلانشهر»
و ....
🔹ما در کشورمان مسیر های مختلفی برای پیگیری قانونی مطالبات داریم اما رسانه های با موج سازی ناامیدی، میخواهند خواست های مردم را «بن بست شده» اعلام کنند.
✍️ژورسان
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: دهم
🆔@journalist_resane
رسانه شناسی اعتراضات
تکنیک آتش ملایم، باد تند، خاك خشك
✍️ژورسان
🔸یكی از اتفاقهای جالب طبیعت همین است که با چند برگ خشك شده كه هیچکس جدیشان نمیگیرد، میتوان چندین هزار درخت قدرتمند را نابود كرد. این توانمندی از طبیعت به حوزه رسانهها هم رسیده است.
🔺این تكنیك سه جزء وجود دارد. هیچ آتش ملایمی ازبینبرنده نیست مگر اینكه باد تندی بوزد و حتماً باد تند به نحوی بر این آتش باید بدمد كه بهطرف زمین خشك باشد. وقتی آتش ملایم، باد تند و زمین خشك كنار هم قرار میگیرد، آتشسوزی در جنگل اتفاق میافتد كه به این راحتی خاموش نخواهد شد.
🔸حال باید پرسید رسانه چگونه این كار را جلو میبرد؟ مخاطب خاكستری كه به سیاست علاقه ندارد چگونه وارد کنشگری مجازی میشود؟
بریم چند مثال را باهم ببینیم
📍در هیچ جای دنیا كنكور مانند ایران برگزار نمیشود، این آتش ملایم است. ناگهان با ۱۰ نفر مصاحبه گرفته میشود كه امسال سؤالات غلط بوده است و صدای مردم روی آنتن میرود و این باد تند میشود. زمین خشك در این موضوع شكلگیری اعتراض والدینی نسبت به آینده فرزندی میباشد و ناگهان جامعه دچار اعتراضات خواهد شد
📌یک نکتهی مهم و قابلتأمل این است که در اعتراضات اخیر مهسا امینی چگونه او به یک نماد مبارزاتی مبدل شد: مهسا امینی چندین زمینه خوب برای ایجاد جریان اعتراضی را دارا بود:
۱. یک دخترِ
۲. جوانِ
۳. غیرمحجبهی
۴. کردِ
۵. اهل سنتِ
۶. ساکنِ شهری کمبرخوردار و مرزی.
🔸اگر بهجای مهسا امینی، با این ویژگیها، مثلاً یک زن تهرانی قربانی چنین فاجعهای میشد، بعید بود شعلههای اعتراض، با این سرعت و حجم، از سطح شبکههای اجتماعی فراتر رود و به خیابان کشیده شود.
🔹همیشه ایجاد جریانهای اعتراضی در حوزه رسانه، با تکنیک «آتش ملایم، باد تند، زمین خشک» شکل میگیرد و با ضرب کردن چند صفت و داستان بهخصوص، جامعه را دچار التهاب میکنند.
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: یازدهم
🆔@journalist_resane
🎬اسپایدرمن و سفید برفی
🎞تکینک تکرار
✍️ژورسان
🔸یکی از تکنیکهای پرکاربرد رسانهای «تکرار» است. همانطور که از نام این واژه پیداست رسانهها بر اساس این تکنیک برای زنده نگهداشتن موضوع سعی میکنند با تکرار زمانبندی شده، پیام مدنظرشان تا زمانی که نیاز است به صورت مرتب تکرار کنند.
خب به نظرتون چرا باید یه موضوع تکراری هی بیان بشه؟
🔹در این روش رسانهها با تکرار پیام، سعی بر القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند. تکرار؛ ازلحاظ روانشناسی در تشکیل عادت؛ بسیار مفید است بهویژه اگر با دقت و همراه با توأم باشد.
به نظر شما تکنیک تکرار کجا استفاده میشه؟
🔺هالیوود برای انتقال ارزشهای خود از دوران کودکی برنامه ریزی می کند. کودکی که در تخت سفید برفی یا باربی خوابیده ، با شیشه باربی شیر خورده با کیف باربی به مدرسه رفته، در دفتر باربی مشق نوشته، حالا برای عروسیش هم در درشکه سفیدبرفی مینشیند.
📌استفاده از تکنیک تکرار در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موارد آن در مسئله ی تبلیغات است. طراحان تبلیغات با تکرار موضوع موردنظر، خود را در افکار عمومی زنده نگه میدارند و نمیگذارند از خاطرهها پاک شود.همچنین تکنیک تکرار، یکی از روشهای یادگیری است که معمولاً برای یادگیری زبانهای خارجی استفاده میشود.
📍تکرار پیام باید بهصورت مداوم صورت گیرد. منظور از تکرار مداوم این است که مدتزمانی که مفاهیم مستقر در تبلیغ تکرار میشود و ادامه مییابد، طولانی باشد؛ بهعبارتدیگر هرچه پیام در مدتزمان طولانیتری به مخاطب عرضه شود و بیشتر تکرار شود، بهتر ملکه ذهن او میشود.
🔸در سال 2002 فیلم مرد عنکبوتی ساخته می شود و در ظرف دوسال سری بعدی آن ساخته شد. هالییود برای اینکه این قهرمانی پوشالی را الگو و گفتمان جهانی کند، از تکنیک تکرار استفاده می کند به گونه ای که در ظرف یک بازه زمانی 20 ساله به صورت مرتب سریال ها، انیمیشن ها ، لوازم التحریر و کلی قالب های مختلف آن را ارایه می دهد و امروزه می بینیم شخصیت قهرمان یک کودک یا نوجوان در دنیا، مرد عنکبوتی شده است
🖍شرط تحول و ایجاد تغییر درجوامع انسانی این است که؛ یک محتوا ثابت را با قالب های متنوع در جامعه تکرار کنید. استفاده از قالب های متنوع و پربسامد؛ در تکنیک تکرار، منجر به تحول و عادت کردن مخاطبین به محتوا می شود.
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: دوازدهم
🆔@journalist_resane
👕لباس جدید پادشاه
🕶تکنیک دروغ گویی
✍️ژورسان
🔸«انیمیشن لباس جدید پادشاه» را حتماً دیدهاید. داستان ازاینقرار است که در زمانهای خیلیخیلی دور، پادشاهی بود که دلش میخواست بهترین لباس دنیا را بپوشد. دو بافنده با نیرنگ دوخت این لباس را برعهده گرفتند و گفتند ما لباسی را میبافیم که نخ آن را احمقها نمیبینند.
🔹وزیران روزی به کارگاه خیاطی رفتند و دیدند که بافندگان با ماشین خالی کارمی کنند. آنها برای اینکه خودشان احمق خطاب نشوند گفتند بهبه چه لباس زیبایی! پادشاه ترتیب یک رژه همگانی را بین مردم داد و همه مردم گفتند که بهبه چه لباس زیبایی پادشاه دارد! و اینگونه بافندگان با تکنیک تصدیق دروغ سر پادشاه کلاه قشنگی گذاشتند
📂رسانهها، بلندگوهای فراوانی هستند که معلوم نیست که نقش پدر درستکار پینوکیو را دارند و یا نقش روباه داستان پینوکیو. بررسی عملکرد ۵ رسانه (بیبیسی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من وتو) نشان میدهد این رسانهها در ۲۵ روز گذشته مجموعاً بیش از ۱۷13 هزار دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کردهاند.
🔖۵ دروغی که در ۲۵ روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانهها داشتهاند به ترتیب شامل:
ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی
ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب
ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه
ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی
ادعای دروغ «به خاک و خون کشیدهشدن دانشگاه شریف»
▫️مطابق رتبهبندی بیشترین انتشار اخبار خلاف واقع نسبت به حجم کل اخبار متعلق است به:
شبکه بیبیسی با مجموع ۵۸ درصد
ایران اینترنشنال با مجموع ۵۳ درصد
شبکه من وتو با مجموع ۴۹ درصد صدای آمریکا با مجموع ۴۳ درصد
رادیو فردا با مجموع ۴۱ درصد
▪️بدین ترتیب در این ایام به طور متوسط ۴۸.۸ درصد اخبار منتشر شده این رسانهها خلاف واقع بوده؛ یعنی تقریباً از هر ۲ خبر یک خبر صحت نداشته است. این رسانهها مجموعاً در ۲۵ روز گذشته به طور متوسط هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کردهاند.
▪️شبکه سعودی ایران اینترنشنال با ۱۱۴۲۶ مطلب بیشترین میزان تولید را در ۲۵ روز گذشته داشته و صدای آمریکا و رادیو فردا رتبه بعدی را به خود اختصاص دادند.
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: سیزدهم
🆔@journalist_resane
🌋گداخت انسان عاطفی
⛰جنبش های ریشه چمنی
✍️ژورسان
▫️جنبش های ریشه چمنی به جنبش های اواخر دهه 2018 می گویند که به اندازه 70 ماه هر شنبه در فرانسه برقرار بود و این جنبش ها برای کشورهای مختلفی مانند امریکا، انگلیس و حتی عراق الهام بخش بود به طوری که در کشور عراق به جنبش جوکِریست معروف شد.
🔸شروع این جنبش توسط یک خانم سیاه پوست و دو فرد «مجازی فهم» رخ داد و توانستند یک میلیون امضا مجازی جمع کنند و بعد در یک اعلامیه گفتند: خُب حالا کسانی که این بیانیه را امضا کردند به خیابان بیایند. بیش از 300 هزار نفر به خیابان آمدند.درشهر پاریس که مجموعا 2میلیون جمعیت دارد!
🔺جنبش های ریشه چمنی برخلاف جنبش های کلاسیک فاقد تنه و ریشه قوی می باشد یعنی رهبری و ایدئولوژی در ان وجود ندارد حتی جنبش های مدرن مانند انقلاب مکزیک، چین و غیره نیز دارای رهبر و ایدئولوژی بودند. در جنبش های ریشه چمنی به تنهایی یک چمن نمیتواند کاری کند اما هنگامی که زیاد شود مخمل سبزی را ایجاد میکنند.
🔸جنبش های ریشه چمنی خودتنظیم گر هستند یعنی قایم به شخص می باشد و یک گفتمان غالب ندارد.ایا به نظر شما مطالبه اشخاص شرکت کننده در اعتراضات اخیر مشخص است؟ هرشخص بدنبال یک خواست امده است. حقوق زن، ازادی، کشف حجاب، رفع موانع جنسی، سرنگونی نظام و کلی خواسته متفاوت....
چرا این گونه جنبش ها ایجاد می شود؟
📍در عصر فضای مجازی امروزه ما دیگر فاقد روایت هستیم بلکه خرده روایت هایی که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد مطرح می شود. شبکه های اجتماعی، روایت یا داستانی جامع بارویکردهای مختلفی ارایه می دهد که به صورت یک ایده ی کلی و همچنان تحقق نیافته، مشروعیت میشود و به کل جامعه تعمیم داده می شود.
▪️فضای مجازی بی اعتقادی محض به کلان روایتها و ایجاز خوانی است و در لایه تکنیک روی به خرده روایتها می اورد؛ یعنی کلان را در مقابل خرد قرار میدهد و کوتاه خوانی را مفیدتر می داند.
🔸خوانش از فضای مجازی تفکرات و محتوایی که به دست می اوریم را به صورت کاملا رقیق و سطحی ارایه میدهد و انسان های ناعمیق به وجود می اورد که سلطه احساس بر عقل انها بسیار زیاد است و به راحتی با تکنیک های عملیاتی روانی، گداخته میشوند
▫️قایل شدن به خرده روایت ها، وجه دیگری نیز دارد و ان این است که هیچ روایتی واحد و حقی وجود ندارد و تمامی خرده روایت ها شخصی و درست است و اینگونه میتوانیم به دین گرایی طبیعت شخص روی اورد نظریه ای که توسط بنیانگذار یونسکو ژولیان هالکسلی مطرح شد.
برای مطالعه بیشتر به کتاب وضعیت پست مدرن لیوتار و اینترنت بامغز ما چه می کند مراجعه کنید.
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: چهاردهم
🆔@journalist_resane
🌮ساندویچ مهران مدیری
✍️ژورسان
🔸تابهحال برای شما پیشآمده است که بخواهید خبر ناخوشایند یا مطلب ناراحتکنندهای را به کسی بگویید و یا نکتهای منفی را به دوستتان متذکر شوید، ولی ندانید چگونه موضوع را عنوان کنید که او کمتر ناراحت یا دلخور شود؟
🔹متخصصان روانشناسی در اینجور مواقع استفاده از «تکنیک ساندویچ» را پیشنهاد میدهند.به این طریق که برای کمکردن اثر ناخوشایند یک پیام یا خبر منفی، آن را در میان دو عبارت یا خبر مثبت قرار داده و به مخاطب عرضه کنید.
🔖بهعنوانمثال: احمد تو دانشآموز سختکوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره، ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی.
قراردادن جمله منفی در «بین دو جمله مثبت» از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد دچار در دیدن نکات منفی کمتر حساسیت به خرج میدهد.
▫️آقای مهران مدیری چند روزی است اعتراف به اشتباهات خودکردهاند و در یک پیام مجازی گفتند: «کدام ایرانی را میشناسید که وطنش را تکهپاره بخواهد؟ فضای مجازی باعث میشود که درباره خودمان، اتفاقات و آدمها دچار اشتباه شویم. هرکسی در ایران رشد کرده، عاشق وطن و تمامیت ارضی آن است»
▪️آقای مدیری؛ تحقیقات نشان دادهاند که اگر نسبت نظرات مثبت به نظرات منفی، حداقل ۵ به ۱ باشد، تلخی اخبار بد از بین خواهد رفت. درواقع، برای هر نظر منفی که به شما ارائه میشود، باید ۵ نظر مثبت به مردم ایران باید منتقل کنید تا آثار منفی اخبار بد، تعدیل و سلامت فکری و احساسی مردم کشورمان حفظ شود.
📌تکنیک ساندویچ، روشی است که جوانب منفی را میپوشاند و انتقادها را با روش ساندویچی، خوشمزه کنیم. شما میتوانید جهت خرید این محصول به فروشگاههای زنجیرهای رفاه مراجعه کنید و بهقیدقرعه کشی جایزه برنده شوید.
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: پانزدهم
🆔@journalist_resane
🧟♂️دروغ گوبلزی، غذای ادم خوارها
✍️ژورسان
تلخیص و تکمله ای بر مطلب فارس
🔸شاید وقتی گوبلز؛ وزیر تبلیغات هیتلر تکنیکی به نام «دروغ بزرگ» را برای سوارشدن بر افکار عمومی در دنیای سیاست رو کرد، فکرش را هم نمیکرد سالها با این حربه رسانههای دنیا عملیات روانی مختلفی انجام دهند.
🔺هیتلر در کتاب «نبرد من» گفته است: مردم شکست آلمان در جنگ جهانی اول را به این دلیل پذیرفتند که یهودیهایِ دارایِ نفوذ در مطبوعات، از تکنیک دروغ استفاده کردند. از نظر هیتلر این روش یک پیشنیاز ضروری دارد آن هم اینکه دروغ چنان باید بزرگ باشد تا هیچکس به آن شک نکند
📌زمانی که هیتلر از تکنیک دروغ بزرگ برای تحقق اهداف خودشان استفاده میکردند، نه خبری از «فضای مجازی» بود، نه «شبکههای اطلاعرسانی» که زحمت «وایرال کردن دروغها» را برایشان بکشد، اما حالا این روزها رسانههای فارسیزبان بیگانه با ابزارهای نوین به مصاف کشور ایران آمدهاند
🔹بعد از فوت مهسا امینی این رسانهها تخته گاز از تکنیک «دروغ گوبلزی» یا همان دروغ بزرگ استفاده کردند و با لشکر سایبری یا همان ارتش ترولی که دارند روزانه دست بهدروغ پراکنی میزنند
🔖25 شهریور زمان فوت خانم مهسا امینی است؛ اما این رسانهها از چند روز قبل دستبهکار شدند. رسانههای معاند از دیر جنبیدن نهادهای اطلاعرسانی داخلی رسمی در انعکاس مستندات دقیق، استفاده کردند و بدون هیچ سند و مدرکی گفتند مهسا به دلیل ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد و واردشدن ضربه به سر از دنیا رفته است!
🔘این رسانهها با لشکر سایبریشان تا جایی پیش رفتند که این دروغشان را تقریباً جامعه باور کرد. خُب! این خان اول بود که شاید بتوان گفت با موفقیت آن را طی کردند، چون توانستند با همان دروغ بزرگ و شانتاژهای رسانهایشان «جوانها را به خیابانها» بکشانند.
▪️کار این رسانهها تازه شروع شده، حالا نوبت «تهییج افکار عمومی» است و باز در ادامه از همین تکنیک استفاده کردند. یک روز دروغ بزرگ سقوط شهر اشنویه، یک روز دروغ بزرگ اعتصاب بازاریها و یک روز دروغ کشتار در دانشگاه شریف و همینطور در ادامه رگبار دروغسازی ...
▪️مهمترین بخش دروغهای گوبلزی این رسانهها در یک ماه اخیر، پروژه «کشتهسازی» بود. هنوز آتش دروغ بزرگ کشتهشدن نیکا شاکرمی نخوابیده بود، دروغ بزرگ کشتهشدن سارینا اسماعیلزاده را در بوقوکرنا کردند. از سارینا رسیدند به آیتک؛ دختر جوانی که خردادماه فوت کرده بود؛ اما او را به لیست کشتهشدگان اغتشاشان اخیر اضافه کردند.
🖇بد نیست بدانید پنج رسانه معاند کشور ایران، یعنی بیبیسی فارسی وابسته به دولت انگلیس، ایران اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، من وتو وابسته به جریان بهائیت تنها در ۲۵ روز ۱۷ هزار و ۳۱۲ خبر دروغ را به خورد مردم میدهند.
📖قران کریم میفرماید: فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ
از این آیات برداشت میشود که انسان باید مواظب غذایش باشد که چه میخورد: آیا پاک و طیب است؟ ضرر جسمی و عقلی ندارد؟
دروغهای رسانهای غذایی ناپاک است که با تهییج خشم، انسانی را میسازد که دست به کشتار هموطنش وامیدارد
#رسانه_اغتشاشات #تکنیک_شناختی
📻 قسمت: شانزدهم
🆔@journalist_resane
📌مطالبه دست دوم، تکنیک کانال انحراف
✍️ژورسان
🔖هدف اصلی این تکنیک، منحرفکردن توجه مخاطب از یک مسئله، با طرح یا برجستهکردن موضوعی دیگر است؛ این روش معمولاً زمانی بیشتر به کار گرفته میشود که رسانه قصد دارد سعی کند بخشی از داستان پنهان شود یا آن بخشی که به ضرر گروه خاصی است، کمتر برجسته شود.
🔸یکی از موارد پرکاربرد این تکنیک، موضوعات سیاسی است؛ خیلی از اوقات شاهدیم که وقتی دولتها در مسئلهای خاص با چالشهای جدی مواجه میشوند، سعی میکنند با برجستهکردن مسئلهای دیگر در افکار عمومی، ذهن مخاطب را از چالش اصلی دور کنند و از زیر فشارهای اجتماعی خارج شوند.
🔹به طور مثال در تصویر زیر مشاهده میکنید که جلب نظر مخاطب به غذای زائد میان دندان است و در اینجا با برجستهکردن برخی از اجزای تصویر، ذهن مخاطب را به سمت آنها منحرف میکنیم تا نتوانیم به دست شش انگشتی توجه کنیم.
▫️منحرفکردن مسئله «مسئولیت طرف غربی در اعمال تحریمها و کوتاهی در عمل به تعهدات» با طرح کردن موضوعی دیگر مانند «اتهامزنی به ایران» از ظریفترین تاکتیکهایی است که رسانههای خارجی فارسیزبان خارجی علیه کشور به کار میبرند تا با معکوس کردن واقعیت، ایران همواره مسئول امور ادعایی آنها معرفی شود.
🖇در موضوعی چون «اجرای طرح آزمایشی بنزین برای همه» در جزیره کیش، بهعنوان نمونه «ایران اینترنشنال» در مصاحبهای با طرح کردن موضوعات بیارتباطی چون طرح افزایش جمعیت و مذاکرات وین با این طرح، منحرفکردن توجه مخاطب از مسئله اجراییسازی محدود طرح بنزین برای همه را در دستور کار داشت.
📋عملکرد رسانهها، خطدهی به افکار عمومی و انحراف آنها از مطالبات اصلی است. بهتر است که خواستهای عمومی بر روی مطالبات اصلی تمرکز کنند و بهسوی مطالبات درجه دوم مانند: ورود زنان به استادیوم، نیازهای همجنسبازان، لغو کنسرتها، رفع حصر، و امثال اینها دست نگذارند.
آیا تابهحال احساس کردهاید که رسانه چه اولویتهایی از جامعه ما را عوض کرده است؟
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: هفدهم
🆔@journalist_resane
☠️جیوه های سمی،پرده برداری از تقسیم کار اتاق های رسانه ای
✍️ژورسان
🔹فلز جیوه یکی از فلزات جالب در طبیعت است، بسیار کم است و بسیار کاربردی و اما سمی! یکی از خصوصیات این فلز آن است قطره های آن هر کجا که باشند با گرما به هم می چسبند و یکی می شوند. این خصلت فلز جیوه شبیه یک شگرد رسانه ای است با عنوان: خط اتصال جیوه
🔺رسانه ها از تکنیک خط اتصال جیوه استفاده می کنند تا در زمان های مختلف، داده های مختلفی را در ذهن مخاطب جای گذاری کند به گونه ای که در یک مقطع زمانی خاص ، به یک تصمیم گیری شناختی در مخاطب تبدیل شود.
🔖اگر تكه های مختلف جیوه در محیط خاصی كنار هم قرار بگیرند دوباره یك كل واحد را تشكیل می دهند یعنی رسانه های بیگانه ، اخبار و موضوعات هرچند بی ربط با یكدیگر را گردهم می آورند و با داغ كردن موضوع ، كل واحد را ایجاد می كنند.
🎞رسانه معاند 20 سال روی ذهن مخاطب کار می کند و می گوید که مردم شما توانمند نیستید و هر کاری هم بکنید نمی توانید، چرا نمی توانید؟ ببینید ، ماشین نمی توانید بسازید ، آبگرم کن نمی توانید بسازید ، هتل نمی توانید بسازید و در کل هیچی نمی توانید بسازید.
📺رسانه معاند این موارد را ظرف چند سال در عرصه های مختلف مطرح می کند ، یکباره در یک غافل گیری ، مجموعه هسته ای را تحت حمله رسانه ای قرار می دهند. در اینجا می گوید ببینید شما که نمی توانستید، صنعت هسته ای برای چه می خواهید؟ شما که نمی توانید ماشین خوب بسازید پس رهایش کنید.
▪️همبستگی و تقسیم كار رسانه های معاند در این ایام برای ساخت چهرهای خشمگین، زورگو و دیکتاتور از ایران توسط شبكه بهایی من و تو ، رادیو اسرائیل ، شبكه اینترنشنال و بی بی سی فارسی به یک شکل گیری نهایی رسیده است.
🎥وحدت رویه رسانه های معاند در برابر ایران به گونه بوده است. جالب است بدانید برای فاجعه منا هفت سال، حادثه پلاسکو شش سال، سانچی پنج سال، هواپیمای اوکراین سه سال تا اکنون تولید محتوا صورت گرفته اما حجم تولید محتوا برای غایله های کنونی بیش از 10 برابر مجموع حوادث نام برده می باشد
▫️تکنیک اتصال جیوه یعنی اتصال همه رویدادها ، رخدادها ، ذهنیات ، برداشت ها و تجربیات یک انسان از روزی که رسانه با هدف مهندسی ذهن ، در ذهن آن مخاطب کاشته شده است تا بتواند در یک شرایط مناسب آن ها را به هم متصل می کند و یه کل واحد را تشکیل می دهند.
🔺جنگ های شناختی، عملیات طراحی پازل است و در نهایت به یک کل واحد می رسد.
#رسانه_اغتشاشات #تکنیک_شناختی
📻 قسمت: هجدهم
🆔@journalist_resane
ژورسان
🤥پینوکیو انگلیسی، پاره گویی حقیقت
🔹کاربران شبکههای اجتماعی صرفاً با خواندن تیترها و عکسنوشتهها از وقایع و اخبار روز مطلع میشوند. عادت به تیتر خوانی تبدیل به رویه بسیاری از ما شده است و مخاطبان با اطلاعات یک خطی، واکنشهای تند و احساسی را بروز میدهند
🔺رسانهها مدام بر روی یک وجه موضوعات تأکید و از بیان همه ابعاد آن پرهیز میکنند؛ یعنی در تلاش هستند با قطعهقطعه کردن یک رویداد، بخشهایی از موضوع را حذف و بخشهایی که موجب تغییر مسیر تصمیمگیریها به نفع خودشان میشود را پررنگ کنند.
📌در این تکنیک گاهی خبر یا سخنی مطرح میشود که از نظر منبع و محتوای پیام، مجموعهای بههمپیوسته است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. این رویه در میان برخی رسانهها است که متناسب با سیاستی که دنبال میکنند بخشی از خبر را نقل و بخشی را نقل نمیکنند.
▫️حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح در سخنان پیرامون حوادث اخیر ایراد کردند.در بخشی از سخنان، ایشان فرمودند: در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد.
▪️اما بیبیسی فارسی این بخش از مطالب را با حذف «ملت ایران» به تیتر خود تبدیل کرد و حتی در داخل متن خبر هم به آن اشاره ای نکرد.
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: نوردهم
🆔@journalist_resane
💵📚عملیات مسکیتو، علم مهم تر است یا شهرت؟
✍️ژورسان
🔸میزان دستمزد طول عمر یک استاد دانشگاه در کشور ایران، به طور متوسط، از قرارداد یک ساله یک بازیکن یا مربی فوتبال مثل آقای علی کریمی بسیار کمتر است اما این مختص ایران نیست، در همه دنیا وضع همین است.
🔹درآمد سالیانه یک استادیار در انگلستان، حدود چهل و پنج هزار پوند است. میانگین درآمد یک بازیکن فوتبال در لیگ جزیره، پنجاه هزار پوند در هفته، یا به عبارت دیگر دو میلیون و هفتصدهزار پوند در سال است! پس در انگلستان هم اگر کسی دنبال توپ بدود، عاقبت مالی بسیار بهتری دارد تا اینکه دنبال کتاب بدود!
▪️نه تنها نظام های مالی به سلبریتی ها بها می دهد بلکه سایت ویکی پدیا هم به سلبریتی جماعت بها زیادی می دهد! مثلا صفحه روانشناس مشهور بروس فردریک اسکینر، به ۵۹ زبان ترجمه شده، و صفحه لیونل مسی به ۱۵۴ زبان! یا در شخصیت های داخلی خودمان، صفحه ویکی پدیا علی کریمی، ۳۴ زبان دارد و صفحه پروفسور سمیعی ۱۱ زبان منتشرشده است
▫️ابن سینا با آن ابهت، ۱۳۹ زبان را به خود اختصاص داده، یعنی از جناب مسی و رونالدو کمتر!
خب، سوال از ویکی پدیای صهیونیستی: لیونل مسی چه خدمتی به بشریت کرده است؟ این تبلیغ برای سلبریتی ها بی دلیل نیست؟
🔺کنت آلکساندر دو مرانش، که بیش از ده سال ریاست سرویس اطلاعات خارجی فرانسه را به دست داشت، در دیداری با دونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا، راهکار کم هزینه مقابله با دشمنان غرب را اینگونه پیشنهاد کرد.
👤کنت آلکساندر دو مرانش:
«آقای رئیس جمهور، برای مبارزه در این نوع جنگ چندین راه وجود دارد... به دلیل اینکه ما نمی توانیم یک میلیون نفر نیروی اعزامی به افغانستان روانه کنیم... پیشنهاد می کنم آن چه را که من عملیات مسکیتو (پشه مالاریا) نامیده ام، شروع کنیم»
رونالد ریگان:
«چرا مسکیتو؟ این پروژه چه معنایی دارد؟»
👤کنت آلکساندر دو مرانش:
«پشه مالاریا نمی تواند خرس را بکشد ولی می تواند آن قدر او را آزار دهد که دیگر نتواند بخوابد، دیگر نمیتواند چیزی بخورد و از آن همه وز وز و نیش زدن گیج شود!....پشه مالاریا می تواند دشمنی بسیار خطرناک باشد! ما می توانیم از چنین تصور و تمثیلی بهره ببریم و شاید بتوانیم در افغانستان کاری انجام دهیم»
📌عملیات مسکیتو زمانی که به یک دشمن قدر برخورد می شود، اجرا می شود و با بهم ریختن سیستم محاسباتی وی بدنبال این است تا واکنش های حساب نشده و هزینه سازی را نشان خواهند داد. امروزه ابزارهای اجرای عملیات مسکیتو سلبریتی ها هستند. این افراد با کسب مقبولیت حداقلی در جامعه بدنبال این هستند تا اکثریت جوامع را رفته رفته به سمت خود بکشانند و قستمی از جامعه را دچار اختلال کنند
#رسانه_اغتشاشات
#تکنیک_شناختی
📻 قسمت: بیستم
🆔@journalist_resane