هدایت شده از ...
🚨 استاد قرائتی در جلسه درس رهبر انقلاب چه گفت؟
🔻بخشی از سخنان حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ابتدای جلسه درس خارج فقه آیتالله خامنهای:
🔸️ ما از اوّل باید برگردیم خاکِ باغچه را عوض کنیم. ما که طلبه بودیم به ما میگفتند: «ضرب زیدٌ عمرواً»، خب بگو «ضرب الله مثلاً»؛ حالا چرا از «ضَرَب» شروع کردی؟ بگو: «رَحِمَ اللهُ عَبداً»؛ از رحم خدا شروع کن، چرا از کتک کاری شروع کردی؟
🔸️ میگویند یک کسی طلبه شد فرار کرد؛ گفتند چرا؟ گفت بزن بزن است؛ اوّل میگویند ضَرَب، یک مرد غایب زد؛ ضَرَبا، جفتی زدند؛ یک خانم هم پیدا شد، ضَرَبَتْ؛ دوتایی شدند، ضَرَبتا؛ بزن بزن است!
🔸️هر چه میخواهیم بگوییم، اوّل نگاه به قرآن کنیم. بنده حدود پنج هزار ساعت در تلویزیون صحبت کردهام، الان هم اگر اینجا سکته کنم، پنج هزار سخنرانی ذخیره دارم. 🔸️الان قرآن در بین ما، روی کیف عروس و بالای سر مسافر و بک یا الله و استخاره و نمیدانم از این برخوردهای اینطوری بوده؛ کاشیکاریهایش هم که دمِ پشت بام کاشیکاری میکنند با خطّ کوفی که ما نمیفهمیم.
🔺️یک مقدار باید قرآن بیشتر بخوانیم؛بخصوص آنهایی که قرائتشان خوب است، صوت خوب دارند. قرآن جاذبه دارد آقا، قرآن جاذبه دارد؛ هر چه میخواهیم بگوییم، قرآن در آن زمینه جاذبه دارد.
🔔 متن سخنان استاد قرائتی را از اینجا بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=39511
هدایت شده از ...
سفارش های علامه تهراني به طلاب
مطالب ذیل، سفارشهای معظم له به طلاب است که خود میفرمایند: برخی از سفارشهائی را که مرحوم علامه والد به ما داشتند و ما هم همیشه در طول تحصیل از آن بهرهبردهایم عرض میکنم:
۱. از درس گرفتن کتابهای عمیق و متقن مثل مغنی، مطول، جوهر النضید، قوانین، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهای مختصر بسنده ننمایند که قدرت لازم را برای استنباط حاصل نمیکند.
۲. درسها را دقیق و با حواشی و شروح عمیق بخوانند و بدون پیشمطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند.
۳. تمام کتابها را کامل و دقیق خط به خط بخوانند که هر بحثی در جائی در فهم کتاب و سنت به کار میآید گرچه به ظاهر به چشم نیاید.
۴. خود را متمرکز بر ادبیات یا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم دیگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاریخ و ... را نیز به خوبی تحصیل کنند و در نهایت همه را در آستان قرآن کریم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلی حوزههای علمیه فهم قرآن کریم است.
۵. تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمایند و از تحصیل زرق و برق دنیا و امور اعتباریه حبّاً و طلباً للدنیا بیش از مقدار کفایت اجتناب کنند که روزی اهل علم را خداوند تضمین فرموده است.
۶. درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط برای رسیدن به معرفت الله و عبودیت مطلقه بخواننند. علامه والد رضوان الله علیه همیشه میفرمودند: اگر عالم میشوید عالم عاشق شوید، عالم عارف شوید، سری که عشق ندارد کدوی بیبار است.
۷. تمام آنچه را میخوانند به طور کامل عمل کنند و هیچ سنتی از سنن رسول خدا و اهل بیت علیهم الصلوة و السلام را فروگزار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام و رعایت ذوی الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمرهای ندارد و لایزید من الله الا بعداً.
انتشار مطالب کانال بدون ذکر آدرس جایز نیست ⛑
هدایت شده از حرفِ دل...
✅ #رهبرانقلاب امروز (۲۳ دی) درابتدای درس خارج خود، روایت «انتظار الفرج عبادة» را تفسیر کردند.
ایشان فرمودند: #انتظارفرج فقط انتظار فرج به معنای ظهور حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله فرجه و جعلنا الله فداه نیست، مطلق فرج است.
نفس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک #شدتی قرارداردانتظار داشته باشدکه آن شدت برطرف بشود.
این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما هرگز در هیچ شرایطی نباید ناامید بشوید، در هیچ شرایط شما #امید را از دست ندهید.
فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم #بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید.
یعنی خدای متعال ممکن است یک #تفضلی بکند، فرض کنید گوشه ای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود.
در #هیچشرایطی انسان نباید احساس بن بست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشید.
در مورد این انتظار فرج میفرمایند: #عبادت است.
@pandaamooz
هدایت شده از عسل مهرداد
⚜درس سی و سه⚜
توابع
🔺تعریف
عبارت است از کلمه ای که از جهت اعراب از متبوع خود پیروی میکند.
مثال:رایتُ رجلاً عالماً
توضیح:
در این مثال(عالماً)تابع است که در اعراب همانند متبوع(رجلاً)منصوب است.
این نوع اعراب را فرع می نامند.
زیرا رجلا به اصالت منصوب است به این دلیل که مفعول به می باشد،اما عالما به دلیل متابعت از رجلا منصوب گردیده است.
🔺اقسام
تابع مفرد و توابع جمع آن است.
تابع اقسام مختلفی دارد که موجب می شود در کتب نحوی از لفظ جمع آن استفاده شود.
●اقسام توابع
۱-صفت(نعت)
۲-عطف به حرف
۳-تاکید
۴-بدل
۵-عطف بیان
ادامه دارد...
💠منبع💠
بدائة النحو
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از عسل مهرداد
صُمٌّۢ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
(صُمٌّ) خبر أول لمبتدأ محذوف تقديره هم صم.
(بُكْمٌ) خبر ثان مرفوع.
(عُمْيٌ) خبر ثالث. والجمل الثلاث استئنافية.
(فَهُمْ) الفاء عاطفة، هم ضمير منفصل مبتدأ.
(لا يَرْجِعُونَ) فعل مضارع وفاعل. والجملة خبر هم. والجملة الاسمية فهم معطوفة.
♻️ترکیب فارسی آیات⬅️
صمٌّ :خبر اول برای مبتدای محذوف(هم)=هم صم
بکم :خبر دوم مبتدای محذوف و مرفوع.
عمی :خبر سوم. و هر سه جمله استینافیه است.
فهم :فاء عاطفه هم ضمیر منفصل مبتدا.
لایرجعون :فعل مضارع و فاعل. و جمله خبر هم و جمله اسمیه فهم معطوفه می باشد.
💠آیه ۱۸ سوره ی بقره💠
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از عسل مهرداد
⚜درس سی و هفت⚜
توابع/عطف بیان
🔺تعریف
تابع جامدی است که کاشف از حقیقت متبوع خود بوده و نسبت به آن مشهور تر است.مانند:
قُتِلَ ابوتراب علی
🔺فائده عطف بیان
●اگر متبوع معرفه باشد باعث توضیح آن می شود.مانند:
جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس
●اگر متبوع نکره باشد باعث تخصیص آن می شود.مانند:
او کفارة طعام مساکین
🔺احکام
این تابع باید در تعداد،جنس و تعریف و تنکیر مطابق متبوع خود باشد.
🔺اشکال(غالبترین اشکال)
اسم بعد از کنیه:قام ابن ابی طالب علی
اسم بعد از لقب:قام امیر المومنین علی
اسم ظاهر جامد بعد از اسم اشاره:ذلک الکتاب
مفسر مفرد بعد از ایّ تفسیریه:جاء علی ای امیر المومنین
موصوف بعد از صفت:انک بالواد المقدس طوی
💠منبع💠
بدائة النحو
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از طلبه آنلاین(معیشتی)
#انس_با_کتاب
🔰نماز نشانه شیعه بودن
عن امام الصادق علیه السلام:امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها.
امام صادق ع فرمودند:پیروان ما را در وقت های نماز بیازمائید که مواظبت بر نمازشان چگونه است.
🔰نماز سبب دو چندان شدن
قال رسول الله(ص):صلوا صلاتکم فی اول وقتکم،
فان الله یضاعف لکم.
رسول گرامی اسلام فرمودند:نمازتان را در اول وقت بخوانید که خدای عز و جل برایتان دو چندان می کند.
🔰تاثیر عجیب نماز شب
عن امام الصادق علیه السلام:صلاه اللیل یبیّض الوجه و صلاه اللیل تطیب الریح و صلاه اللیل تجلب الرزق.
امام صادق(ع)فرمودند:نماز شب روی را سفید می گرداند و بو را خوش می کند و روزی را جلب می کند.
منبع:آثار عجیب نماز
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
#نکته_نحوی
🌹فرق بدل و عطف بیان:
🌷۱- در بدل، غرض متکلم، توضيح متبوع نمی باشد ولی در عطف بیان، غرض متکلم. توضیح متبوع می باشد.
🌷۲- بدل و مبدل منه می توانند ضمير باشند ولی عطف بیان و مبیّن نمی توانند ضمير باشند.
🌷۳- بدل و مبدل منه می توانند در تعریف و تنکیر مخالف باشند ولی عطف بیان باید با متبوعش در تعریف و تنکیر موافق باشد.
🌷4- بدل می تواند جمله باشد ولی عطف بیان نمی تواند جمله باشد بلکه پیوسته مفرد است.
🌷۵- متبوع بدل می تواند جمله باشد ولی متبوع عطف بیان نمی تواند جمله باشد بلکه مثل خودش مفرد است.
🌷6- بدل آوردن فعل از فعل جائز است ولی عطف بیان و متبوعش نمی توانند هر دو فعل باشد.
🌷۷- إتحاد لفظ بدل و مبدل منه جائز است ولی عطف بیان نمی تواند لفظا همانند مبین باشد.
🌷۸- بدل در نیت قرار گرفتن در محل مبدل منه است، یعنی می تواند مبدل منه خذف شود و بدل جانشین آن شود ولی عطف بیان در نیت قرار گرفتن در محل متبوعش نیست.
🌷۹- جمله ای که بدل در آن وجود دارد در نیت دو جمله است ولی جمله ای که عطف بیان در آن وجود دارد لفظاً و معناً و نیةً یک جمله است.
🌷۱۰- بدل، تکرار مبدل منه است ولی عطف بیان به هدف روشن تر کردن متبوع خود می آید.
🌷۱۱- بدل مقصود اصلی به حکم موجود در کلام است و مبدل منه کالعدم می باشد ولی عطف بیان این گونه نیست بلکه متبوعش، مقصود اصلی به حکم بوده و عطف بیان، فرع بر متبوعش است.
🌷۱۲- بدل دارای اقسامی از قبیل كل از كل، جزء از کل، اشتمال و... است ولی عطف بیان همیشه کل از کل است، به عبارت دیگر: بدل كل از کل در برخی مصادیق می تواند عطف بیان هم باشد و بالعكس ولی دیگر اقسام بدل هرگز نمی توانند عطف بیان قرار بگیرند.
🌷۱۳ - بدل در أسماء أعلام و دیگر معارف و همچنین در نکرات می آید ولی عطف بیان فقط در أسماء أعلام، کنیه ها ولقب ها می آید.
توصیه:عزیرانی که طالب تحقیق وتفصیل اند و دوست دارند به فرق های هشت گانه بین عطف بیان و بدل دست یابند،مراجعه کنند به دروس مغنی اللبیب،باب رابع،مبحث"ماافترق فیه عطف البیان والبدل".
کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺)
═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
@jannatolmorebin
═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
هدایت شده از عسل مهرداد
#درس_نامه_تقسیم_بندی_اقسام_اسم
🔺عامل و مهمل(به اعتبار عملشان)
●عامل
اسمی است که همانند عمل فعل عمل میکند که شامل(اسم فاعل و مفعول،صفت مشبه،اسم مبالغه،اسم تفضیل،اسم فعل و مصدر)می شود.
●مهمل
اسمی است که هیچ عملی انجام نمی دهد که شامل غیر اسماء فوق می شود.
مثل ضمایر و اسماء اشاره
💠منبع💠
بدائة النحو
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
✍ #مجرورات
🔴 در تقسیمات مجرورات ✏️بعضی قائل به دو دسته (۱.مجرور به حرف ۲.مجرور به اضافه اند)
✏️بعضی مانند ابن هشام در(کتاب شذور الذهب فی معرفة کلام العرب ص ۲۲۰ و در pdf پایین پست ص ۱۷۶ ) قائلند مجرورات سه دسته اند ۱-مجروربه حرف جر۲-مجروبه اضافه ۳-مجروربه مجاوره یا همان خفض به جوار(فهو شاذٌ)
✏️ مجرور به مجاوره ؛ یعنی جر اسم به خاطر هم جواری وهمسایگی با اسم مجرور قبلش است .
✍بعضی قائلند در قرآن هم واقع شده مثل ارجلِکم درآیه وضوء (یا ایهاالذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلو وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا بروءسکم وارجلکم الی الکعبین) "۶/مائده"
و استبرقٍ در آيه ٢١ سوره انسان( عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٍ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا)
✍اين نوع مجرور قطعا در لغت عرب واقع شده مثل شعر شاعر معروف عرب امروء القیس :
کاَنَّ ثبیراً فی عَرانینِ وَبلِهِ
کبیرُ اُناسِِ فی بجادِِ مُزمَّلٍ
(کتاب شرح المعلقات السبع ص۵۶)
تَرجَمَة ؛(یعنی گویی ثبیر یکی از بزرگترین کوههای مکه در آغاز باران، بزرگ مردم است که خود را با گلیمی خط دار پوشانده است. )
در این بیت«مزمل» مجرور وصفت کبیر است درحالیکه باید با کبیر مطابقت می کرد ومرفوع می شد ولی به خاطر مجاورت با بجادٍ مجرور شده .
📚تفسیرمجمع البیان طبرسی آیه وضوء / تفسیر ابن اثیر آیه وضوء
کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺)
═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
@jannatolmorebin
═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
🔴 #فائدة
❓وجه تسمیه لام مزحلقه❓
✏️✍لام مزحلقہ همان لام ابتدائیہ است،
مثال لام ابتدائیہ:
🔸"لَزیدٌ قائمٌ"،
🔸وفی القرآن الکریم:"لَاَنتم اَشدُّ رَهبةً فی صدورهم من الله"(حشر/١٣)،
🔸لَلْآخِرةُ خیرٌ لک من الاُولی"(ضحی/۴)،
🔸"لَذکرُاللهِ اکبرُ"(عنکبوت/۴۵).
❇️مثال لام ابتدائیہ مزحلقہ:
🔸"اِنّ زیداً لَقائمٌ"،
🔸در قرآن کریم می خوانیم:"اِنّ ربّی لَسمیعُ الدّعاء"(ابراهیم/٣٩)،
🔸"اِنّ الانسانَ لَفی خسرٍ"(عصر/٢)،و:"اِنّ ربّک لَیحکمُ بینهم یومَ القیامة"(نحل/١٢۴).
✍وجہ تسمیہ لام ابتدائیہ به لام مزحلقه❓
✏️✍چون لام ابتدائیه با"اِنّ" جمع نمی شود و نمی تواند بر سر اسمش(که در اصل مبتدا بوده است بیاید)از این رو آن لام ابتدائیه را-چنان که در مثالهای یادشده می بینید-منتقل می کنند به خبر و بر سر خبر در می آورند گویا آن را هُل می دهند و می غلتانند؛مُزَحْلَقَة(غلتانده شده،لغزانده شده) اسم مفعول است از فعل رباعی مجرد"زَحْلَقَ الرّجلُ الشّئَ"(آن چیز را غلتانید)پس،آن چیز می شود"مَزَحْلَق" اگر مذکر باشد و"مُزَحْلَقَة" اگر مونث باشد.
✏️✍گفتنی است عرب"زَحْلَفَ" هم می گوید به همان معنای مزبور؛پس لام مزحلفہ(با فاء)نیز صحیح است.
📖✏️قال ابن مالک:
و بعدَ ذاتِ الْکسرِ تَصحب الْخبر
لامُ ابتداءٍ نحوُ اِنّی لَوَزَر
که ابن مالک در این جا صریحا از لام مزحلقہ به لام ابتدا تعبیر کرده است.
🔺جمعبندی:لام مزحلقہ یا مزحلفہ،همان لام ابتدائیہ است و چون از جایگاه اصلیش که مبتدا(همان اسم اِنّ) باشد عدول کرده،به سوی خبرش نقل داده شده است از این رو نام جدید بر آن نهاده اند که مزحلقہ یا مزحلفہ باشد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
#ادبیات_عرب
🔰اسم فاعل
اسم فاعل دلالت می کند بر کسی که از او فعلی صادر گردیده و یا وصفی بر وجه حدث بر او قائم شده.مثل(کاتِب)و(مُعلِّم).
👈اگر وصف دلالت بر ثبوت کند دیگر اسم فاعل نیست اگر چه بر وزن اسم فاعل باشد.مثل طاهر القلب.بلکه صفت مشبه به اسم فاعل است.
▫️صیغه اسم فاعل
اسم فاعل از مضارع معلوم ساخته می شود:
وزن آن در ثلاثی مجرد بر وزن(فاعِل)می باشد.
مثل(یَعلَمُ=عالِم).
و در ثلاثی مزید به اینصورت می باشد:
به جای حرف مضارعه فعل،میم مضمومه(مُ)آورده و حرف ما قبل آخر را تبدیل به کسره می نماییم.
مثل(یُکرِمُ=مُکرِم/یَتَدَحرَجُ=مُتَدَحرِج).
منبع:صرف ساده
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8