⚜درس هفدهم⚜
منصوبات/مفعول مطلق
🔺️تعریف
مصدر منصوبی است که به یکی از دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد :
۱_عاملش را تأکید کند.
۲_نوع عاملش را بیان کند.
۳_عدد عاملش را بیان کند.
🔺️اقسام مفعول مطلق
●تأکیدی
مصدرى است که مؤكد عاملش بوده و به صورت مفرد و مجرد از اضافه،وصف و ال می باشد.همچنین بر وزن مرّة و هیأة نمی آید. مانند :نَزَّلناهُ تنزيلاً
●نوعى
مصدری است که نوع و کیفیت عاملش را بیان می کند و به صورت مضاف،موصوف و یا بر صیغه اسم هیأة یا مدخول ال حرفیه تعریفیه مورد استفاده قرار می گیرد.مانند :
توبوا إلى اللهِ تَوبةً نَصُوحًا
●عددی
مصدری است که کمیت(تعداد) عاملش را بیان می کند و برصیغه مرّة یا مثنی و یا جمع مورد استفاده قرار می گیرد.مانند :
فدُکَّتا دَکة واحدةً/ذهبتُ إليه ذهابين/ذهبت إليه ذهاباتِ
نکته⬅️مفعول مطلق تاکیدی همانطور که عرض شد فقط به صورت مفرد استعمال می شود.
ادامه دارد.....
💠منبع💠
بدائة النحو
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از طلبه آنلاین(معیشتی)
#ادبیات_عرب
🔰جمع بین حرف نداء و ال
🔺جمع بین حرف ندا و ال در غیر کلمه الله جایز نیست.
در بسیاری از موارد وقتی الله منادی واقع می شود،حرف ندا از آن حذف شده و به جای آن میم مشددی به الله متصل می شود و به صورت اللهم استعمال می شود.
در ترکیب اللهم گفته می شود:
الله منادای مفرد معرفه به حذف حرف ندا و مبنی بر رفع که علامتش ضمه است،مّ عوض از حرف نداء.
در غیر مورد الله چنانچه بخواهند اسم دارای ال را منادی قرار دهند،از کلمات ایها و ایتها استفاده کرده و اسم دارای ال را تابع آن قرار می دهند.
مثال:یا ایها الناسُ اعبدوا ربکم.
منبع:نحو مقدماتی
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از طلبه آنلاین(معیشتی)
#رسم_طلبگی
🔰حلم در برابر جاهلان
🌺طلبه باید حلیم باشد نه اینکه تا کسی جسارتی کرد،او هم مقابله کند.
👈شخصی به مرحوم آیت الله احمد خوانساری جسارت کرد و لحظاتی به فحش و ناسزا ادامه داد تا موقع اذان رسید.ایشان فرمودند:
(ببخشید آقا،وقت نماز است اجازه می فرمایید به نماز بروم).
آن شخص با دیدن این همه حلم و گذشت از کرده خود پشیمان شد و از ایشان عذر خواهی کرد.
به دلیل اهمیت حلم،حضرت علی(ع)می فرمایند:
ان لم تکن حیلما فتحلّم(اگر بردبار نیستی خود را به بردباری وادار).
منابع:اخلاق ۱/نهج البلاغه حکمت ۲۰۷
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از طلبه آنلاین(معیشتی)
#منطق
🔰وحدت های معتبر در تناقض
➖وحدت موضوع،پس اگر موضوع دو قضیه مختلف باشد متناقض نخواهد بود.
مانند:علم ارزشمند است/جهل ارزشمند نیست.
➖وحدت محمول،اگر محمول دو قضیه مختلف باشد متناقض نخواهد بود.
مانند:خورشید نورانی است/خورشید تاریک نیست.
➖وحدت زمان،اگر زمان دو قضیه مختلف باشد متناقض نخواهد بود.
مانند:هوا در تابستان گرم است/هوا در زمستان گرم نیست.
➖وحدت مکان،اگر مکان دو قضیه مختلف باشد،متناقض نخواهد بود.
مانند:مومن زندانی است در دنیا/مومن زندانی نیست در آخرت.
منبع:دانش منطق
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔻حضرت آیت الله سبحانی پاسخ داد؛
🔸 چرا در زمان خورشید گرفتگی باید نماز آیات بخوانیم؟
حضرت آیت الله #سبحانی:
🔹 گرفتگی آفتاب مضاری در زندگی بشر دارد، نور آفتاب به جامعه نرسد نوعی کاستی هایی در برکات زمین دارد و مأمور هستیم نماز بخوانیم تا از خدا بخواهیم منافع نعمت های الهی نصیب ما شود و ضررها از جامعه دور باشد.
🔹طلاب باید از جوانی دست به قلم باشند و خود را مجهز به سلاح بیان و قلم کنند.
🌐 rasanews.ir/002eOE
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از ...
🚨 استاد قرائتی در جلسه درس رهبر انقلاب چه گفت؟
🔻بخشی از سخنان حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ابتدای جلسه درس خارج فقه آیتالله خامنهای:
🔸️ ما از اوّل باید برگردیم خاکِ باغچه را عوض کنیم. ما که طلبه بودیم به ما میگفتند: «ضرب زیدٌ عمرواً»، خب بگو «ضرب الله مثلاً»؛ حالا چرا از «ضَرَب» شروع کردی؟ بگو: «رَحِمَ اللهُ عَبداً»؛ از رحم خدا شروع کن، چرا از کتک کاری شروع کردی؟
🔸️ میگویند یک کسی طلبه شد فرار کرد؛ گفتند چرا؟ گفت بزن بزن است؛ اوّل میگویند ضَرَب، یک مرد غایب زد؛ ضَرَبا، جفتی زدند؛ یک خانم هم پیدا شد، ضَرَبَتْ؛ دوتایی شدند، ضَرَبتا؛ بزن بزن است!
🔸️هر چه میخواهیم بگوییم، اوّل نگاه به قرآن کنیم. بنده حدود پنج هزار ساعت در تلویزیون صحبت کردهام، الان هم اگر اینجا سکته کنم، پنج هزار سخنرانی ذخیره دارم. 🔸️الان قرآن در بین ما، روی کیف عروس و بالای سر مسافر و بک یا الله و استخاره و نمیدانم از این برخوردهای اینطوری بوده؛ کاشیکاریهایش هم که دمِ پشت بام کاشیکاری میکنند با خطّ کوفی که ما نمیفهمیم.
🔺️یک مقدار باید قرآن بیشتر بخوانیم؛بخصوص آنهایی که قرائتشان خوب است، صوت خوب دارند. قرآن جاذبه دارد آقا، قرآن جاذبه دارد؛ هر چه میخواهیم بگوییم، قرآن در آن زمینه جاذبه دارد.
🔔 متن سخنان استاد قرائتی را از اینجا بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=39511
هدایت شده از ...
سفارش های علامه تهراني به طلاب
مطالب ذیل، سفارشهای معظم له به طلاب است که خود میفرمایند: برخی از سفارشهائی را که مرحوم علامه والد به ما داشتند و ما هم همیشه در طول تحصیل از آن بهرهبردهایم عرض میکنم:
۱. از درس گرفتن کتابهای عمیق و متقن مثل مغنی، مطول، جوهر النضید، قوانین، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهای مختصر بسنده ننمایند که قدرت لازم را برای استنباط حاصل نمیکند.
۲. درسها را دقیق و با حواشی و شروح عمیق بخوانند و بدون پیشمطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند.
۳. تمام کتابها را کامل و دقیق خط به خط بخوانند که هر بحثی در جائی در فهم کتاب و سنت به کار میآید گرچه به ظاهر به چشم نیاید.
۴. خود را متمرکز بر ادبیات یا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم دیگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاریخ و ... را نیز به خوبی تحصیل کنند و در نهایت همه را در آستان قرآن کریم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلی حوزههای علمیه فهم قرآن کریم است.
۵. تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمایند و از تحصیل زرق و برق دنیا و امور اعتباریه حبّاً و طلباً للدنیا بیش از مقدار کفایت اجتناب کنند که روزی اهل علم را خداوند تضمین فرموده است.
۶. درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط برای رسیدن به معرفت الله و عبودیت مطلقه بخواننند. علامه والد رضوان الله علیه همیشه میفرمودند: اگر عالم میشوید عالم عاشق شوید، عالم عارف شوید، سری که عشق ندارد کدوی بیبار است.
۷. تمام آنچه را میخوانند به طور کامل عمل کنند و هیچ سنتی از سنن رسول خدا و اهل بیت علیهم الصلوة و السلام را فروگزار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام و رعایت ذوی الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمرهای ندارد و لایزید من الله الا بعداً.
انتشار مطالب کانال بدون ذکر آدرس جایز نیست ⛑
هدایت شده از حرفِ دل...
✅ #رهبرانقلاب امروز (۲۳ دی) درابتدای درس خارج خود، روایت «انتظار الفرج عبادة» را تفسیر کردند.
ایشان فرمودند: #انتظارفرج فقط انتظار فرج به معنای ظهور حضرت ولیعصر سلام الله علیه و عجل الله فرجه و جعلنا الله فداه نیست، مطلق فرج است.
نفس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک #شدتی قرارداردانتظار داشته باشدکه آن شدت برطرف بشود.
این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما هرگز در هیچ شرایطی نباید ناامید بشوید، در هیچ شرایط شما #امید را از دست ندهید.
فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم #بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید.
یعنی خدای متعال ممکن است یک #تفضلی بکند، فرض کنید گوشه ای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود.
در #هیچشرایطی انسان نباید احساس بن بست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار فرج داشته باشید.
در مورد این انتظار فرج میفرمایند: #عبادت است.
@pandaamooz
هدایت شده از عسل مهرداد
⚜درس سی و سه⚜
توابع
🔺تعریف
عبارت است از کلمه ای که از جهت اعراب از متبوع خود پیروی میکند.
مثال:رایتُ رجلاً عالماً
توضیح:
در این مثال(عالماً)تابع است که در اعراب همانند متبوع(رجلاً)منصوب است.
این نوع اعراب را فرع می نامند.
زیرا رجلا به اصالت منصوب است به این دلیل که مفعول به می باشد،اما عالما به دلیل متابعت از رجلا منصوب گردیده است.
🔺اقسام
تابع مفرد و توابع جمع آن است.
تابع اقسام مختلفی دارد که موجب می شود در کتب نحوی از لفظ جمع آن استفاده شود.
●اقسام توابع
۱-صفت(نعت)
۲-عطف به حرف
۳-تاکید
۴-بدل
۵-عطف بیان
ادامه دارد...
💠منبع💠
بدائة النحو
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از عسل مهرداد
صُمٌّۢ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
(صُمٌّ) خبر أول لمبتدأ محذوف تقديره هم صم.
(بُكْمٌ) خبر ثان مرفوع.
(عُمْيٌ) خبر ثالث. والجمل الثلاث استئنافية.
(فَهُمْ) الفاء عاطفة، هم ضمير منفصل مبتدأ.
(لا يَرْجِعُونَ) فعل مضارع وفاعل. والجملة خبر هم. والجملة الاسمية فهم معطوفة.
♻️ترکیب فارسی آیات⬅️
صمٌّ :خبر اول برای مبتدای محذوف(هم)=هم صم
بکم :خبر دوم مبتدای محذوف و مرفوع.
عمی :خبر سوم. و هر سه جمله استینافیه است.
فهم :فاء عاطفه هم ضمیر منفصل مبتدا.
لایرجعون :فعل مضارع و فاعل. و جمله خبر هم و جمله اسمیه فهم معطوفه می باشد.
💠آیه ۱۸ سوره ی بقره💠
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از عسل مهرداد
⚜درس سی و هفت⚜
توابع/عطف بیان
🔺تعریف
تابع جامدی است که کاشف از حقیقت متبوع خود بوده و نسبت به آن مشهور تر است.مانند:
قُتِلَ ابوتراب علی
🔺فائده عطف بیان
●اگر متبوع معرفه باشد باعث توضیح آن می شود.مانند:
جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس
●اگر متبوع نکره باشد باعث تخصیص آن می شود.مانند:
او کفارة طعام مساکین
🔺احکام
این تابع باید در تعداد،جنس و تعریف و تنکیر مطابق متبوع خود باشد.
🔺اشکال(غالبترین اشکال)
اسم بعد از کنیه:قام ابن ابی طالب علی
اسم بعد از لقب:قام امیر المومنین علی
اسم ظاهر جامد بعد از اسم اشاره:ذلک الکتاب
مفسر مفرد بعد از ایّ تفسیریه:جاء علی ای امیر المومنین
موصوف بعد از صفت:انک بالواد المقدس طوی
💠منبع💠
بدائة النحو
http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
هدایت شده از طلبه آنلاین(معیشتی)
#انس_با_کتاب
🔰نماز نشانه شیعه بودن
عن امام الصادق علیه السلام:امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها.
امام صادق ع فرمودند:پیروان ما را در وقت های نماز بیازمائید که مواظبت بر نمازشان چگونه است.
🔰نماز سبب دو چندان شدن
قال رسول الله(ص):صلوا صلاتکم فی اول وقتکم،
فان الله یضاعف لکم.
رسول گرامی اسلام فرمودند:نمازتان را در اول وقت بخوانید که خدای عز و جل برایتان دو چندان می کند.
🔰تاثیر عجیب نماز شب
عن امام الصادق علیه السلام:صلاه اللیل یبیّض الوجه و صلاه اللیل تطیب الریح و صلاه اللیل تجلب الرزق.
امام صادق(ع)فرمودند:نماز شب روی را سفید می گرداند و بو را خوش می کند و روزی را جلب می کند.
منبع:آثار عجیب نماز
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8