#تفسیر_قرآن
🔸منظور از روح در آیه شریفه(فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا)چیست؟پاسخ:جبرئیل
🔹چرا مریم سلام الله علیها را(اخت هارون)می خواندند؟زیرا ضرب المثل برای پاکی بود.
🔸چگونگی شهادت حضرت یحیی؟
یحیی قربانی روابط نامشروع یکی از طاغوتهای زمان خود شد به این ترتیب که(هرودیس)پادشاه هوسباز فلسطین،عاشق(هیرودیا)دختر برادر خود شد و تصمیم به ازدواج با او گرفت.
پیامبر بزرگ خدا یحیی صریحا اعلام کرد که این ازدواج نا مشروع است و من به مبارزه با چنین کاری قیام خواهم کرد.
آن دختر که یحیی را بزرگترین مانع راه خویش می دید تصمیم گرفت در یک فرصت مناسب از وی انتقام گیرد ارتباط خود با عمویش را بیشتر کرد و زیبایی خود را دامی برای او قرار داد.روزی گفت:من هیچ چیز جز سر یحیی نمی خواهم.
هرودیس که دیوانه وار به آن زن عشق می ورزید بی توجه به عاقبت این کار تسلیم شد و چیزی نگذشت که سر یحیی را نزد آن زن بدکار حاضر ساختند.
منبع:برگزیده تفسیر نمونه #پایه_چهار
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
#ادبیات_عرب
🔰شباهتهای کأیّن و کَم
▫️هر مبهم اند ▫️هر دو احتیاج به تمییز دارند
▫️هر دو مبنی اند ▫️هر دو صدارت طلب اند
▫️معنای تکثیر و استفهام دارند
🔰تفاوت های کأین و کَم
▫️کاین مرکب بوده ولی کم بسیط است.
▫️تمییز کاین غالبا مجرور به من جاره است.
▫️کاین در نزد جمهور به صورت استفهام نمی آید.
▫️کاین مجرور واقع نمی شود.
▫️خبر کاین مفرد نمی آید و همواره جمله است.
منبع:مغنی الادیب #پایه_سه
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
⚜ آیت الله فیاض دستجردی (ره):
#نماز_شب را مقید باشید، کار به کار کسی هم نداشته باش، این گنج است، هرکسی استعداد و توان دنبال گنج رفتن را ندارد، البته همه به گنج علاقه دارند.
#ادبیات_عرب
🔰افعال مدح
👈نِعمَ یکی از دو افعال مدح بوده و فاعل آن به وسیله ال و یا با اضافه شده به اسم معرف به ال شناخته می شود.مثال:(نعم الرجل زید-نعم غلام الرجل زید).
گاهی نیز فاعل آن ضمیر می باشد که در اینصورت #واجب است به وسیله نکره منصوبی تمییز داده شود،مانند:نعم رجلا زید،أی نعم هو رجلا زید.
اسم مرفوع پس از فاعل،مخصوص به مدح نامیده می شود و در اعراب آن دو وجهه بیان شده است:
➖مبتدا بوده و جمله ما قبل آن خبر آن باشد.
➖خبر بوده و مبتدا آن وجوبا حذف شده.
منبع:هدایه فی النحو #پایه_یک
🇮🇷کانال دروس حوزوی
@doros_howze
http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
#مکاسب
🔰در دو مورد،غیبت بدون مصلحت جایز است:
احدهما،ما اذا کان المغتاب متجاهرا بالفسق...
الثانی،تظلم المظلوم و اظهار ما فعل به الظالم...
🗯در جایی که غیبت شونده متجاهر و متظاهر به فسق باشد،چون کسی که از آشکار شدن فسقش در بین مردم ابایی ندارد،از بیان آن توسط مردم نیز ناراحت نمی شود.البته اگر سخت در مقام مذمت او گفته شود،از جهت مذمت ناراحت نی شود،اما مذمت بر گناه آشکار حرام نیست،همچنانکه لعنش نیز حرام نیست.
🗯مورد دوم که غیبت بدون هیچ مصلحتی جایز است،تظلم مظلوم و بیان ظلم هایی است که ظالم نسبت به او انجام داده است،هر چند آن ظلم ها را مخفیانه انجام داده باشد،و جایز است ظلم ها را به کسی که از آنها اطلاعی ندارد بگوید.
این جواز به دلیل آیه شریفه(لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم)می باشد.
منبع:المکاسب #پایه_هفت
🇮🇷کانال دروس حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
فنّ من الفنون:
یکی از اصول متن خوانی و ترجمه، "ترجمه کردن پس از رسیدن به موضع وقف" است؛ مثلا این عبارت تشهد نماز را بخوانید و به دو قسمت تقسیم کنید و اصل پیش گفته را بر آن اجرا نموده و تطبیق دهید:
"اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له". چه کردید؟
به یقین بیش از نود درصد چنین خوانده اند؛
"اشهد ان لا اله الا الله"
"وحده لا شریک له"
و حال آن که چنین، درست یا اقلا بهتر است:
"اشهد ان لا اله الا الله وحدَه"
"لا شریکَ له"
زیرا "وحدَ" حال مووله است، به تاویل "منفردا" و همه قبول داریم که بین حال و ذوالحال نباید فاصله ایجاد شود.
https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات مهم مقام معظم رهبری :
✅وظایف طلبگی:
▫️تحقق دین در محیط زندگی
▫️مکرر خواندن منشور روحانیت امام
▫️افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمان های انقلابی
▫️جهت دادن به علم
▫️جدی گرفتن درس خواندن
▫️منجر نشدن اختلاف نظرها به درگیری
▫️رعایت ادب و تحمل میان بزرگان حوزه و جوانها
۹۸/۲/۱۸
#نشر_حداکثری
--------------------------
🇮🇷کانال مراکز حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
هدایت شده از فانی فی الله
📔 #نحو
🔖 مبحث حال
✳️ اصل در ذوالحال معرفه بودن است:
✳️در شش مورد نکره بودن آن جایز است:
1⃣ هرگاه ذوالحال از حال موخّر گردد؛ مانند: موحشاً طللٌ که طلل نکره و موخر است.
2⃣ ذوالحال به وسیله وصف تخصیص یابد؛ مانند: ولما جاءهم کتاب من عندالله مصدق لما معهم که من عندالله نعت برای مصدق است و کتاب حال می باشد.
3⃣ ذوالحال به وسیله، اضافه تخصیص یابد؛ مانند: فی اربعه ایام سواء للسائلین که سواء حال و اربعه ذوالحال است ولی اضافه شده به ایام تخصیص خورده است.
4⃣ هر گاه ذوالحال بعد از نفی عنوان شود؛ مانند: و ما اهلکنا من قریه الا و لها کتاب معلوم که قریه ذوالحال و بعد از نفی است.
5⃣ هرگاه ذوالحال بعد از نهی واقع شود؛ مانند: لا یبغ امرو علی امریء مستشهلا که امرو ذوالحال است که بعد از لایبغ واقع شده است.
6⃣ ذوالحال بعد از استفهام قرار گیرد؛ مانند: هل حمّ عیش باقیا که باقیا حال و عیش ذوالحال است که بعد از هل استفهام قرار گرفته است.
🏷 منبع: مغنی الادیب
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/1651507263Cecd96305d7
May 11
محدوده مطالعاتی.pdf
460.2K
❕حذفیات مکاسب و رسائل❗
لینک پیوستن به کانال
👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/2046492695C064ca1042c
امام على عليه السلام :
كسى كه كمتر اعتماد كند، به سلامت ماند؛ كسى كه زياد اعتماد كند پشيمان شود
مَن أقَلَّ الاستِرسالَ سَلِمَ، مَن أكثَرَ الاستِرسالَ نَدِمَ
ميزان الحكمه ج12 ص200