#حکایت
📝ابن عباس گوید:
روزی خلیفه دوم به ❣امیرالمومنین (ع) گفت:
ای اباالحسن، از این تعجب نمی کنم که به تمامی مسائل پاسخ می گویی، بلکه متعجبم که چگونه بی درنگ و بدون تفکر به آنها پاسخ می دهی⁉️
❇️حضرت علی (ع) در پاسخ او دست خود را باز کرده و فرمود:
این چند تاست؟
عمر بلافاصله گفت: پنج تا.
💬حضرت فرمود:
چرا در نظر دادن عجله کردی؟
عمر گفت:
این مساله نیاز به تفکر نداشت.
🌞حضرت لبخندی زد و فرمود:
علوم در نظر من، مانند همین مساله جزیی است در نزد تو!
📚بحارالانوارج٤٠ص١٤٧
🍃 @jqk_ir 🍃
💬حرف این است، هر چه میخواهید بگویید❗️
🌕روزى مرحوم علامه طباطبایى را در خیابان زیارت کردم و در معیت ایشان، تا درب منزلشان رفتم. به درب منزل که رسیدیم ایشان تعارف کردند.
🔻عرض کردم : مرخص مى شوم.
💠ایشان، در پله بالا ایستاده بودند و (بنده) پایین بودم، رو به من کردند و گفتند:
✨حکماى الهى این همه فحش ها را شنیدند،
✨سنگ حوادث را خوردند،
✨قلم ها به دشنام و بدگویى آنها پرداختند،
✨این همه فقر و فلاکت و بیچارگى را از تبلیغات سوء کشیدند.
✨گاهى به کهک به سر مى بردند و گاهى ...
✨با این همه، حقایق را در کتاب هایشان نوشتند و گفتند:
🔥 آقایانى که به ما بد گفتید و فحش دادید و زندگى را در کام ما تلخ کردید و مردم را علیه ما شورانیدید، حرف این است و حق این است که نوشته ایم و براى شما گذاشته ایم ، حال هر چه مى خواهید بگویید.
📚 کتاب گفت گوبا علامه حسن زاده آملی
🍃 @jqk_ir 🍃
🔻#تفسیر_نور🔻
🌸 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🌸
🔷 بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ 🔷
👇 آيه 👇
🗯لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِى جَهَنَّمَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ (37)
🍁جزء 9 سوره انفال🍂
🐌ترجمه 🐌
💭(این حسرت، شكست و عذاب،) براى آن است كه خداوند، ناپاك را از پاك (در این جهان و آن جهان) جدا كند و پلیدىها را برهم نهد و همه را متراكم سازد و در دوزخ قرار دهد، آنان همان زیانكارانند.
⚡️نکته ها⚡️
«یَركُمَه»، به معناى متراكم ساختن و روى هم انباشتن است.
گرچه جهنّم بسیار بزرگ است و پیوسته مىگوید: «هل من مزید» و بیشتر مىخواهد، ولى هر یك از دوزخیان در تنگنا به سر مىبرند. همانند دیوار بزرگى كه جاى میخهاى بسیار دارد، ولى هر میخى در فشار است.
🔢پيام ها 🔢
1️⃣ از نتایج جنگ حقّ و باطل، روشن شدن روحیّات، انگیزهها، عملكردها، تعهّدات و توطئههاست، تا جوهرهى انسانها كشف شود. «لیمیز اللّه»
2️⃣ جداسازى طرفداران حقّ از باطل، از سنّتهاى الهى است. «لیمیز اللّه» چنانكه در روز قیامت نیز خطاب مىشود: «وامتازوا الیوم ایّها المجرمون»
3️⃣ تراكم، فشار و ضیق مكان، از ویژگىهاى دوزخ و دوزخیان است. «فیركمه جمیعاً فیجعله فى جهنّم»
4️⃣ خسارت واقعى انسان، دوزخى شدن اوست. «فى جهنّم اولئك هم الخاسرون»
💝@jqk_ir💝
♨️تمام افکاری که انسان در حال حیات دارد، در لحظهی مرگ جلوه میکند.
شما دیدهاید که وقتِ خواب، افکار روز در فکر انسان جلوه گری میکند، موت هم شبیه به این است و تمام افکاری که زننده، خلاف و ناروا است، در آن هنگام تجسم پیدا میکند.
👈حال کسی که نمیتوانسته در بیداری این خیالات را از خود دور کند، الآن میتواند در لحظه جان دادن و تحت فشار شدید🔥 مرگ و وساوس شیطانی، از این تفکرات رها شود؟!
لذا با توجه به این افکار جان میسپارد❗️
این هم یکی از علل سوء خاتمه است.
📚 مواعظ☆مباحث اخلاقی آیت الله حق شناس
🍃 @jqk_ir 🍃
💐💐💐
❤قطعا خداوند از کسانی که ایمان آورده اند دفاع میکند👌
📖حج آیه۳۸
🍃 @jqk_ir 🍃
مباحث #علوم_قرآن
📍پنجاه و دو📍
🍃اهميت علم مناسبت🍃
📝سيوطى اين علم را فنى ارزنده دانسته كه به موجب آن، پيوند اجزاى سخن همانند بنايى مستحكم قوت مى يابد، هر چند مفسران به سبب دقتى كه در آن هست، كمتر به آن اهتمام ورزيده اند. 👈از فخررازى نقل شده كسى كه در لطايف نظم و بدايع ترتيب سوره بقره تأمّل كند، درمى يابد كه قرآن همان گونه كه از جهت فصاحت الفاظ و ظرافت معانى معجزه است، ☄در نظم و ترتيب آيات نيز معجزه است.وى بر اين باور است كه بسيارى از لطايف قرآنى در تناسب ميان آيات به وديعت نهاده شده اند و در پرتو علم مناسبات آشكار خواهند شد.
👥برخى معتقدند پيوستگى آياتِ قرآنى تا آنجاست كه گويى 📍تمامى قرآن، تنها يك سخن بيش نيست. اعجاز بلاغى قرآن، جز از رهگذرِ دركِ مناسباتِ پنهانِ آيات، آشكار نخواهد شد. 🔺پيش از سيوطى، زركشى از علم مناسبت تمجيد كرده و آن را علمى شريف دانسته است كه موجب تقويت عقل بوده، ارزش سخن هر گوينده اى با اين علم روشن مى گردد.
📚برگرفته از دائره المعارف قرآن کریم
🍃 @jqk_ir 🍃