دعای عوام بهتر مستجاب می شود تا علما!
👤شخصی از آیت الله طباطبایی پرسید:
«این دعاهای عربی را که عامه مردم بخوانند، نمیفهمند؛ آیا خواندن همان الفاظ آن دعاها-بی آنکه معانی آن را بدانند-اثری دارد؟!»
💠جناب #علامه_طباطبایی فرمودند:
«اتفاقاً آن دعاها برای عامه مردم که زبان عربی و معانی آنها را نمیدانند بهتر مستجاب میشود! ✨زیرا نفس خود را به نفس امامان (علیهمالسلام) متصل میکنند و از خدا میخواهند هر چه امامان با خواندن این دعاها میخواستند، به آنان هم بدهد مام ما به اندازه فهم خودمان از ان دعاها، از خدا میخواهیم!»
📚 زمهر افروخته، ص۱۶۰
🍃 @jqk_ir 🍃
مباحث #علوم_قرآن
📍پنجاه و سه📍
🍃گونه هاى ارتباط در آيات قرآن🍃
♨️گونه هاى ارتباط، ميان آيات مى تواند از سنخِ سبب و تعليل، تأكيد، اعتراض و بدل، بيان نمونه و مصداق، تفسير و بسط آيه پيشين، تخصيصِ عام و تقييدِ مطلق باشد؛ نيز ممكن است اصولا از اين سنخ نبوده، در ظاهر ناپيوسته به نظر آيد. در اين صورت، بايد جنبه هاى ديگر پيوستگى مانند عطف، تمثيل، تنظير و تضاد، حسن تخلص، اقتضاب و حسن مطلب را بررسى كنيم.
✍سيوطى تناسب و پيوند ميان بخش هاى آيات را به دو شاخه، ارتباط آشكار و غيرآشكار قسمت مى كند.
💠 پيوند آشكار:
✳️ارتباط آشكار بدين معناست كه بخشى از كلام به گونه اى به بخش ديگر متعلق باشد كه پيش از انضمام بخش دوم، سخن ناتمام باشد. 📌در چنين فرضى پيوند اجزاى سخن آشكار است.
💠پيوند ناآشكار:
✳️اين پيوند در جايى است كه جمله ها در كنار يكديگر قرار گرفته و در ظاهر مستقل و گسسته از يكديگر مى نمايند و پى بردن به ارتباط ميانِ آن ها نيازمندِ دقت و ژرفنگرى است.🔗 اين نوع ارتباط، گاه با حرف عطف و زمانى بدون آن برقرار مى شود.
📚برگرفته از دائره المعارف قرآن کریم
🍃 @jqk_ir 🍃
⚠️به رکوع و سجود طولانی نگاه نکنید
#شهید_مطهری
📜در روايت آمده است:
📍لاتَنْظُروا الى طولِ رُكوعِ الرَّجُلِ وَ سُجودِهِ
📍هيچ وقت به طول دادن ركوع و سجود شخص نگاه نكنيد؛
👈 يعنى ركوعهاى طولانى و سجودهاى طولانى شما را گول نزند، ممكن است اين از روى عادت باشد و اگر ترک كند وحشت كند❗️ اگر مىخواهيد بفهميد اين شخص چگونه آدمى است، در راستی ها و امانتها امتحانش كنيد چون امين بودن عادت بردار نيست، راست گفتن عادت بردار نيست برخلاف نماز خواندن.✅
📚اسلام و نیازهای زمان، ج۱
🍃 @jqk_ir 🍃
تو نيز بخواب ❗️
#حکایت
📗 سعدى در كتاب گلستان، خاطرات زيبايى از دوران جوانى و كودكى خود نقل مى كند كه گاه بسيار نكته آموز و دل انگيز است. 👌
📜در يكى از اين خاطرات مى گويد:
ياد دارم كه در ايام كودكى، اهل عبادت بودم و شبها بر مى خاستم و نماز مى گزاردم و به زهد و تقوا، رغبت بسيار داشتم .
🕯شبى در خدمت پدر رحمة الله عليه نشسته بودم و تمام شب چشم بر هم نگذاشتم و قرآن گرامى را بر كنار گرفته، مى خواندم . در آن حال ديدم كه همه آنان كه گرد ما(اطراف ما) هستند، خوابيده اند.
✨پدر را گفتم: از اينان كسى سر بر نمى دارد(بیدار نمی ماند یا نمی شود) كه نمازى بخواند. خواب غفلت، چنان اينان را برده است كه گويى نخفته اند، بلكه مرده اند.
💬پدر گفت:
📍تو نيز اگر مى خفتى، بهتر از آن بود كه در پوستين خلق افتی! وعيب آنان گويى و برخود ببالى📍
🍃 @jqk_ir 🍃
💐راه های ارتباطی با موسسه جامعة القرآن الکریم و اهل البیت علیهم السلام در فضای مجازی
💐 وب سایت
https://www.jqk.ir
💐 پیام رسان سروش
http://sapp.ir/jqk_ir
💐 پیام رسان آی گپ
https://iGap.net/jqk_ir
💐 پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/jqk_ir
💐 پیام رسان گپ
https://gap.im/jqk_ir
🔻#تفسیر_نور🔻
🌸 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🌸
🔷 بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ 🔷
👇 آيه 👇
🗯إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ (96)
🗯وَ لَوْ جَآءَتْهُمْ كُلُّ ءَايَةٍ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ (97)
🍁جزء 11 سوره یونس🍂
🐌ترجمه 🐌
💭همانا كسانى كه فرمان پروردگارت علیه آنان (به جرم اعمالشان) تحقّق یافته، ایمان نمىآورند.
💭و اگرچه براى آنان هر گونه معجزهاى بیاید، تا آنكه عذاب دردناك الهى را ببینند (كه ایمان آن هنگام، بىثمر است).
⚡️نکته ها⚡️
با توجّه به جملهى «حتّى یرد العذاب» در آیهى 97 و جملهى «كشفنا عنهم العذاب» در آیه 98، مراد از «كلمة ربّك»، قهر الهى مىباشد.
🔢پيام ها 🔢
1️⃣قهر الهى، حقِّ كافران است. «حقت علیهم»
2️⃣ محروم شدن از ایمان به خاطر تكذیب و لجاجت مستمرّ كفّار، مقتضاى ربوبیّت و از سنّتهاى الهى است. «حقّت علیهم كلمة ربك»
3️⃣ انتظار ایمانِ همهى مردم را نداشته باشیم. «لایؤمنون و لو جائتهم كلّ آیة»
4️⃣ گردنكشان وقتى قهر و عذاب الهى را با چشم ببینند، از وحشت و اضطراب ایمان مىآورند، ولى چه سود؟«لایؤمنون... حتى یروا العذاب»
💝@jqk_ir💝