#شان_نزول،مقاصدواهداف #سوره_یوسف
📍قسمت پایانی📍
🍃هدف سوره🍃
☄هر پيشامدى كه در طريق تكامل او سد راهش مىشد خداوند عين همان پيشامد را وسيله رشد و پخته شدن او و باعث موفقيت و رسيدن به هدفش قرار داد❗️ و همواره 🌞خدا او را از حالى به حالى تحول مىداد تا آنجا كه او را ملك و حكمت ارزانى داشته او را برگزيد، و 📜تاويل احاديث را به او بياموخت، و نعمت خود را بر او تمام نمود، همانطورى كه پدرش به او وعده داده بود.
❣خداوند داستان آن جناب را از خوابى كه در ابتداى امر و در كودكى در دامن پدر ديده بود آغاز نمود. آرى، رؤياى او از بشارتهاى غيبى بود كه بعدها آن را خارجيت داده، و با تربيت الهى كه مخصوص يوسف بود كلمه او را كامل گردانيد. آرى، سنت خداى تعالى در باره اوليائش همين بوده كه هر يك از ايشان را در تحت تربيت خاصى پرورش دهد هم چنان كه فرموده: 🌟"أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ"🌟
📝و در جملهاى كه بعد از رؤياى يوسف و تعبير پدرش آورده و فرموده:🌟" لَقَدْ كانَ فِي يُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آياتٌ لِلسَّائِلِينَ🌟 اشعار به اين معنا دارد كه گويا اشخاصى از🌺 رسول خدا صلی الله علیه و آله داستان يوسف و يا مطلبى را سؤال كرده بودند كه با اين داستان ارتباط داشته، و اين اشعار مؤيد آن رواياتى است كه مىگويد قومى از يهود، مشركين مكه را وادار كردند تا نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله شده از سبب انتقال بنى اسرائيل به مصر پرسش كنند ✡ چون بنى اسرائيل فرزندان يعقوب بودند كه خود ساكن سرزمين شام بودند - مشركين هم اين سؤال را در ميان نهادند، و در جوابشان اين سوره نازل شد.
💠بنابراين غرض اين سوره، بيان داستان يوسف علیه السلام و داستان آل يعقوب است. خداوند با بيان اين داستان غرض عالى از آن را استخراج كرده است و آن مساله 📌ولايت خداى تعالى نسبت به بندگان مخلص است كه در ابتداء و خاتمه اين سوره بطور چشمگيرى منعكس است.
📚برگرفته از تفاسیر مجمع البیان و المیزان
🍃 @jqk_ir 🍃
#خزانه_غیب
🍎 شما چند سيب را كه در اندازههاى مختلف است جلوى بچهها بگذاريد، همه ى دستها به طرف سيب بزرگتر دراز مىشود، اعتنايى به سيب كوچكتر ندارند. انشاءالله اگر خداوند چيزهاى بزرگتر را نشانت بدهد سراغ آن بزرگترها مىرويد. فطرت انسان اينچنين است؛ طالبِ بزرگتر است.
خداوند چيزهاى خوب زياد دارد، انشاءالله در را باز كند تا ببينى عجيب دستگاهى است. ديگر چيزى غير از آن را نمىبينى. مىگويى خدايا❗️ من چقدر دير آمدم! خدايى كه به شما عزّت و حيات مىدهد، دنيا را در نزد شما كوچك مىكند
📚طوبای محبت
صفحه ى١٥٥
🍃 @jqk_ir 🍃
📌#تفسیر_نور📌
🔵اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🔵
🌸 بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ 🌸
🍁 آيه 🍁
🗯وَمَا كَانَ لَنَا عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ بَلْ كُنتُمْ قَوْماً طَاغِينَ
🗯فَحَقَّ عَلَيْنَا قَوْلُ رَبِّنَآ إِنَّا لَذَآئِقُونَ
🗯فَأَغْوَيْنَاكُمْ إِنَّا كُنَّا غَاوِينَ
🗯فَإِنَّهُمْ يَوْمَئِذٍ فِى الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ
🍄 جزء 23 سوره صافات آيه 30-33🍄
💐 ترجمه 💐
💭(و ما را بر شما سلطه و غلبهاى نبود بلكه شما خود گروهى سركش بودید.
💭پس وعده (عذاب) پروردگارمان بر ما محقّق شد و بدون شك ما چشندگان عذابیم.
💭پس ما شما را گمراه كردیم (امّا نه با قهر) زیرا كه ما خود نیز منحرف بودیم.
💭پس آنان در آن روز، در عذاب الهى مشتركند.
🔘 پيام ها 🔘
1️⃣ پیشوایان كفر، هم به گمراهى خود اعتراف مىكنند و هم مسئولیّت اغفال و گمراه كردن پیروان خود را مى پذیرند. «اغویناكم» ولى مسئولیّت قهر و غلبه و سلطه را نمى پذیرند. «ما كان لنا علیكم من سلطان»
2️⃣ زمینه و عامل انحراف، از درون منحرفان است نه بر اثر فشار بیرون. «كنتم قوماً طاغین»
3️⃣ بالاخره پیشوایان شرك در روز قیامت به توحید و ربوبیّت الهى اعتراف مى كنند. «قول ربّنا»
4️⃣ در دنیا وعده و وعید خداوند به گوش سران شرك رسیده است و از روى تعمّد منكر شدهاند. «قول ربّنا»
5️⃣ انسان موجودى آزاد از جبر اجتماعى و فرهنگى است. «بل كنتم قوماً طاغین»
6️⃣ گمراه بودن، زمینه ى گمراه كردن است. «اغویناكم انا كنا غاوین»
7️⃣ خداوند در عذاب پیشوایان و پیروان كفر عادل است. «فى العذاب مشتركون»
8️⃣ مردم عادى هم در پدید آمدن نظام و یا افراد فاسد و هم در رشد و تقویت و بقاى ظلم آنان مؤثّرند. زیرا اگر سهم یا اثرى نداشته باشند در عذاب شریك نمىبودند. «فى العذاب مشتركون»
☑️ @jqk_ir ☑️
#حکایت
🎶📣صداى ساز و آواز بلند بود هركس كه از نزديك آن خانه میگذشت میتوانست حدس بزند كه در درون خانه چه خبرهاست❓ بساط عشرت و ميگسارى پهن بود و 🍺جام «مى» بود كه پياپى نوشيده مىشد. كنيزك خدمتكار درون خانه را جاروب زده و خاكروبه ها را در دست گرفته از خانه بيرون آمده بود تا آنها را در كنارى بريزد. در همين لحظه مردى كه آثار عبادت زياد از چهرهاش نمايان بود و پيشانى اش از سجدههاى طولانى حكايت مىكرد از آنجا مى گذشت، از آن كنيزك پرسيد:
🎴 «صاحب اين خانه بنده است يا آزاد؟».
- آزاد.
- معلوم است كه آزاد است. اگر بنده میبود پرواى صاحب و مالك و ❣خداوندگار خويش را مىداشت و اين بساط را پهن نمىكرد
📌ردوبدل شدن اين سخنان بين كنيزك و آن مرد موجب شد كه كنيزك مكث زيادترى در بيرون خانه بكند. هنگامى كه به خانه برگشت اربابش پرسيد: «چرا اين قدر ديگر آمدى؟».
كنيزك ماجرا را تعريف كرد و گفت: «مردى با چنين وضع و هيئت مىگذشت و چنان پرسشى كرد و من چنين پاسخى دادم.»
👂شنيدن اين ماجرا او را چند لحظه در انديشه فرو برد. مخصوصا آن جمله (اگر بنده مىبود از صاحب اختيار خود پروا مىكرد) مثل تير بر قلبش نشست. بى اختيار از جا جست و به خود مهلت كفش پوشيدن نداد. با پاى برهنه به دنبال گوينده سخن رفت. دويد تا خود را به صاحب سخن كه جز❣ امام هفتم حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نبود رساند. به دست آن حضرت به شرف توبه نائل شد، و ديگر به افتخار آن روز كه با پاى برهنه به شرف توبه نائل آمده بود كفش به پا نكرد. او كه تا آن روز به «بشربن حارث بن عبد الرحمن مروزى» معروف بود، از آن به بعد لقب «الحافى» يعنى «پابرهنه» يافت و به «بشر حافى» معروف و مشهور گشت. تا زنده بود به پيمان خويش وفادار ماند، ديگر گرد گناه نگشت. تا آن روز در سلك اشراف زادگان و عياشان بود، از آن به بعد در سلك مردان پرهيزكار و خداپرست درآمد✅
📚داستان راستان جلد ۱۸
■ @jqk_ir ■
#شرح_صحیفه_سجادیه
🍃دعا برای پدر و مادر🍃
📍فراز سوم📍
خدايا گفتار مرا درباره ى آنان آرام و كلامم را مؤدبانه و خوى و طبعم را نرم گردان و قلبم را چنان متوجه آنان فرما كه با آنها رفيق و مهربان باشم و جزاى تربيت و كرامت و حفظ و مراقبت آنها را عطا فرما و آن چه را كه در كودكى براى من نگاه داشتند ، بر ايشان محفوظ بدار .
🍃مقام پدر و مادر و لزوم وظيفه شناسى فرزندان🍃
❣ امام عليه السلام در اين فراز ، در صدد بيان عظمت پدر و مادر و مقام فوق العاده ى آنان است و به جاى بيان عظمت شأن آنان ، وظايف فرزندان را برشمرده و اين نكته را گوشزد مى فرمايد كه وظيفه ى فرزندان ، فقط فراهم آوردن آسايش والدين نيست ، بلكه رعايت حرمت و ادب در برابر آنان است ✔️ به گونه اى كه چنين خضوعى – مثلا تواضع و خوار شمردن خود در برابرشان و با صداى آهسته و لحن نرم با ايشان سخن گفتن – در شرع مقدس براى احدى غير از 🌺امامان عليهم السلام و يا عالمان بزرگ تجويز نشده است .
💠 اين شيوه ى تربيتى ، گذشته از آن كه در نظام تربيت امت ، آداب فرزند بودن را مى آموزد و طرز پدر و مادر دارى را بيان مى كند، 💎عظمت مقام پدران ومادران را نيز تفهيم مى كند و زحمات آنان را كه براى رشد فرزندان متحمل شده اند ، گوشزد مى كند و جالب آن است كه در دعايى براى پدر و مادر كميت و كيفيت و مقدار زحمت هاى آنان را بيان نكرده است ، زيرا قابل بيان نيست و فقط به طور اجمال فرموده است : 🌟«خدايا ! هم چنان كه آنان در حفظ من كوشيدند ، تو نيز به همان گونه آنان را در پناه كرامت خود نگاه دار» 🌟
🖌ادامه دارد....
📚برگرفته از کتاب شهود و شناخت
🍃 @jqk_ir 🍃