🔻#تفسیر_نور🔻
🌸 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🌸
🔷 بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ 🔷
👇 آيه 👇
🗯قلْ أَرَأَيْتُمْ إِن كَانَ مِنْ عِندِ اللَّهِ ثُمَّ كَفَرْتُم بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِى شِقَاقٍ بَعِيدٍ (52)
🌷 جزء 25 سوره فصلت 🌷
ترجمه
💭بگو: به من «خبر دهید كه اگر قرآن از جانب خداوند باشد سپس شما به آن كفر ورزیدید، كیست گمراهتر از آن كه در مخالفت شدید با قرآن باشد؟»
🔢پيام ها 🔢
1️⃣ خداوند راه گفتگو با افراد لجوج را به پیامبرش مىآموزد. «قل أرایتم ان...»
2️⃣ انسان عاقل، از ضررهاى احتمالى نیز دورى مىكند. (اگر قرآن از طرف خدا باشد، آنان كه كفر ورزیدند چه خواهند كرد؟) «ان كان من عنداللّه... من اضل...»
3️⃣ ریشه ى كفر، عناد و لجاجت و مخالفت با حقّ است. «كفرتم... شقاق بعید»
💐 @jqk_ir 💐
#فضائل_امیرالمومنین
حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد،چندان برایش مهم نبود.
به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟
پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟
📚ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298.
💐 @jqk_ir 💐
حق گریز نباشیم❗️
📖 آیات ۴۹ تا ۵۱ سوره مدّثّر
🔹 فما لَهُمْ عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضينَ
چرا آنها از تذکّر روی گردانند؟!
🔹 کأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ
گویی گورخرانی رمیده اند،
🔹 فرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ
که از شیری فرار کرده اند!
💐 @jqk_ir 💐
شیخ حسین انصاریان:
مرحوم علامه طباطبایی قبل از این که به بیمارستان برود سه روز تمام در خانه درد شدید میکشید و از شدت درد بیحال میشد ولی ناله نمیکرد. گاهی که به حال میآمد گوشه اتاق را نگاه میکرد و میپرسید آن دو نفر هنوز نیامدهاند؟ منظور ملک الموت بوده و دیگری هم ملک مامور پذیرایی او در بهشت. او را که به بیمارستان میبرند نیم ساعت مانده به مرگش بیهوش میشود و وقتی به هوش میآید تمایل نشان میدهد که روی تخت بنشیند، میدوند زیر بغل او را میگیرند و مینشانند. عکس او را هم گرفتهاند. چشمش حالت عجیبی داشت، آخرین حرفش هم همین بوده که سلام میکند به آن گوشهای که متوجه بوده و میگوید آن دو محبوبم آمدند و بعد میخوابد و میرود.
💐 @jqk_ir 💐
🌎🕊
تکنیکهایی از #مکتب_علوی برای ایجاد صلح در جهان
🌟قسمت اول🌟
بسیاری روش حضرت علی(ع) را نمونه عالی یک حکومت داری در تراز اسلام معرفی و از آن به عنوان یک مدینه فاضله جهت رسیدن به عدالت و صلح یاد می کنند. ایشان در نامه ای به مالک اشتر، کارگزار خود، شیوه های اجرایی و کاملا عملی برای رسیدن به صلح را ترسیم می کنند.شعاری که همه انسان ها، خواهان رسیدن به آن هستند.
6 شش تکنیک حضرت علی(ع) برای رسیدن به صلح در جامعه
۱: تکنیک متافیزیکی
☪️ متفکران اسلامی با رویکردی فقهی، اندرزی، عرفانی یا فلسفی با متن قرآن، احادیث، و سنت بزرگان اسلام برخورد می کردند. امام علی (علیه السلام) به عنوان حاکم اسلامی و اندرزنویسی هوشمند برای برقراری صلح از اصول و مبانی متافیزیکی بهره می گیرد. خداوند، وحی پیامبر و اصول مذهبی همه دستور داده اند که برای رضای خداوند، سعادت دنیا و آخرت، رسیدن به بهشت، و نرفتن به جهنم نباید خلق خدا را رنجاند. مردم آزاری نکردن و رعیت نوازی از کلیدواژه های نامۀ امام علی به پسر حارث است. به گونه ای که در بسیاری از قسمت های نامه، وظیفۀ پادشاه را رعیت داری و دوری از مردم آزاری می داند.
(فیض الاسلام، ١٣٥١: ٩٩٣)
✍️ادامه دارد....
💐 @jqk_ir 💐
امشب که بر آورده سر از برج هدایت
مولای دهم حضرت خورشید سعادت
نورش به دل شیعه بتابد که بگوید
ما چنگ زنیم سخت به ریسمان ولایت
🎈🎊🎉🎈🎊🎉🎈🎊🎉
ولادت #امام_هادی علیهالسلام مبارک
💐 @jqk_ir 💐
#تفسیر_نور
✨جزء26 سوره احقاف✨
وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ فِي حَياتِكُمُ الدُّنْيا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ بِما كُنْتُمْ تَفْسُقُونَ «20»
🌹
و (ياد كن) روزى كه كافران بر آتش عرضه شوند. (به آنان گفته شود:) شما در زندگى دنيا، نعمت هاى دل پسندتان را تلف كرديد و از آنها كامياب شديد (و براى امروزتان چيزى ذخيره نكرديد،) پس امروز به خاطر استكبار ناحقى كه در زمين داشتيد و پيوسته مرتكب گناه مى شديد، به عذاب خوار كننده كيفر داده مى شويد.
✍️
نكته ها
از دست دادن امكانات و نعمت ها و حسرت خوردن بر آنها، از لحظه مرگ آغاز مى شود.
حضرت على عليه السلام درباره چگونگى جان دادن مى فرمايد: انسان در آخرين لحظات زندگى فكر مى كند كه با عمرش چه كرده و چگونه روزگار گذرانيده است. «يفكر فيم افنى عمره و فيم اذهب دهره»
در قرآن، آياتى اين حالت را ترسيم مى كند و مى فرمايد: انسان به هنگام مرگ مى گويد: «ما أَغْنى عَنِّي مالِيَهْ. هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ» «2» ثروتم براى من مفيد واقع نشد، توان و قدرتم از دست رفت. در اين آيه نيز به انسان ها گفته مى شود: طيّبات را از دست داديد و ذخيره اى نكرديد.
در قيامت، گاهى مجرمان بر دوزخ عرضه مى شوند، «يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ»
پيام ها
1- در قيامت انواع شكنجه هاى جسمى و روحى و روانى براى مجرمان است. «يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ» (عذاب مجرمان، همراه با توبيخ و سرزنش و تحقير آنان است.)
2- استفاده از نعمت ها و طيّبات براى انسان حلال است، «أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ» ليكن مصرف آنها در راه هوس ها، خسارت است. «أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ»
3- كيفر تكبّر در دنيا، خوارى و ذلّت در قيامت است. «عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ»
4- گردنكشى و استكبار، مقدّمه فسق و خروج از مدار حق است. تَسْتَكْبِرُونَ ... تَفْسُقُونَ
5- تكبّر درونى، سبب عملكرد بد بيرونى است. تَسْتَكْبِرُونَ ... تَفْسُقُونَ
💐 @jqk_ir 💐