eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
673 ویدیو
200 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ اسطورهٔ ده سبط گمشدهٔ بنی‌اسرائیل (١) 1⃣ در بررسی تاریخ یهودیت باید میان دو مفهوم و تفاوت قائل شویم. این تفاوت در گذشته، هم در «فرهنگ اسلامی» و هم در «فرهنگ اروپایی» وجود داشته. در متون ما همیشه میان بنی‌اسرائیل و یهود تفاوت قائل شده‌اند. در اروپا هم تا اواخر قرن ١٩، یهودیان با نام یا شناخته می‌شدند ولی از دهه‌های ١٨٨٠ و ١٨٩٠ میلادی خود تعمداً شروع کردند به استفاده از واژهٔ یهود! 2⃣ توجه کنیم که به مجموع ١٢ سبط (فرزندان یعقوب) یا قبیله‌ای اطلاق می‌شود که یک قوم واحد را می‌ساختند. این قبایل دوازده‌گانه عبارت بودند از: روبن، شمعون، لاوی، یهودا، یساکار، زبولون، دان، نفتالی، جاد، اشیر، یوسف و بنیامین. بعد از مرگ یوسف قبیلهٔ او میان دو پسرش تقسیم شد و دو قبیلهٔ مناسه و افرائیم به‌وجود آمد. 3⃣ در سال ٩٢٨ ق.م. قوم به دو دولت تقسیم شد که با هم اختلاف و تعارض داشتند: 👈 یکی دولت مستقر در اراضی شمالی بود که ده قبیلهٔ به‌رهبری و خاندان یوسف تأسیس کردند، 👈 و دیگری دولتی بود که به‌وسیلهٔ قبایل و بنیامین ایجاد شد و رهبری آن با بود. 4⃣ از این پس را اختلاف و رقابت و جنگ میان این دو دولت، و به تعبیری میان دو خاندان و ، رقم می‌زند. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دولت اسباط ده‌گانه شمالی دولت افرائیم خوانده می‌شد و پایتخت آن شهر سامریه بود و دولت دو سبط جنوبی دولت یهودیه نام داشت و پایتخت آن در اورشلیم بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسطورهٔ ده سبط گمشدهٔ بنی‌اسرائیل (٢) 1⃣ دولت شمالی خوانده می‌شد و پایتخت آن شهر سامریه بود و دولت دو سبط جنوبی نام داشت و پایتخت آن بیت‌المقدس (اورشلیم) بود. 2⃣ بسیار مهم‌تر از بود و به‌دلیل همسایگی با دولت آرامی دمشق و دولت‌های کنعانی (فنیقی) صور و صیدا موقعیت سیاسی و تجاری برجسته‌ای داشت ولی دولت یهود اهمیتی نداشت. 3⃣ با شروع توسعه‌طلبی ، دولت یهود رویه‌ای خائنانه علیه دولت قبایل ده‌گانهٔ شمالی بنی‌اسرائیل و دولت آرامی دمشق در پیش گرفت، خود را به آشور نزدیک کرد و او را به حمله به دولت‌های دمشق و تحریک نمود. 4⃣ در سال ٧٣٢ ق.م، دمشق به تصرف آشوری‌ها درآمد و سپس، در سال ٧٢٠ ق. م، به حیات دولت افرائیم پایان داده شد. به این ترتیب، با توطئهٔ سران قبیلهٔ ١٠ قبیلهٔ بنی‌اسرائیل سرنوشتی شوم یافتند. 5⃣ بخشی از سکنهٔ دولت افرائیم و شهر سامریه، به‌عنوان به دولت آشور انتقال داده شدند و بخش بزرگ‌تری از آن‌ها به‌عنوان اسیر و در زیر یوغ و سلطهٔ دولت یهود قرار گرفتند. بعدها در متون و در با مفاهیم و مواجه می‌شویم. 6⃣ این خلاصهٔ ماجرای تهاجم آشور به سرزمین ١٠ قبیلهٔ شمالی بنی‌اسرائیل است طبق مدارک معتبر تاریخی. ولی بعدها این ماجرا به‌کلّی می‌شود و با آن را به اسطورهٔ « بنی‌اسرائیل» تبدیل می‌کنند. یعنی سرنوشت شوم و مظلومیت قبایل ده‌گانهٔ بنی‌اسرائیل را، که یهودیان در ایجاد آن نقش اصلی داشتند، به سود خود مصادره می‌کنند و مدعی می‌شوند که در جریان حملهٔ آشور تمامی ١٠ قبیلهٔ شمالی به اعماق امپراتوری آشور انتقال داده شده و به این ترتیب گم شدند!! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دیوید روبنی ادعا می‌کند فرمانده کل ارتش قبایل گمشده بنی‌اسرائیل است که در منطقه خیبر عربستان حکومت می‌کنند و این دولت تاکنون ناشناخته بوده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسطورهٔ ده سبط گمشدهٔ بنی‌اسرائیل (٣) 1⃣ براساس اسطورهٔ ، نوعی ایدئولوژی مسیحایی شکل می‌گیرد. طبق این اسطوره، در جریان حملهٔ آشور در جهان آواره شدند و در نقاطی ناشناخته سکنی گزیدند و پایان دوران طولانی آوارگی اسباط ده‌گانه و پدیدار شدن ایشان سرآغاز و استقرار است!! 2⃣ هم در دوران و هم در قرون ١۶ و ١٧ از اسطورهٔ اسباط گمشدهٔ به‌عنوان یک انگیزهٔ مذهبی قوی برای تحریک مردم مسیحی اروپا به جنگ با عثمانی و یا به تشدید تحرکات استعماری در قارهٔ امریکا استفادهٔ سیاسی فراوان شد. 3⃣ یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها، ماجرای ظهور در اوایل قرن ١۶ است که هدف از آن تحریک احساسات دینی مردم سادهٔ مسیحی و ایجاد یک جدید علیه عثمانی بود. 4⃣ در زمانی که سلطان سلیمان قانونی (عثمانی) تهاجم بزرگ خود را به غرب اروپا را آغاز کرده بود، یک به‌نام وارد بندر ونیز می‌شود و ادعا می‌کند فرمانده کل ارتش قبایل گمشدهٔ بنی‌اسرائیل است که در منطقهٔ عربستان حکومت می‌کنند و این دولت تاکنون ناشناخته بوده است!! 5⃣ سران مبلّغ این سفیر نظامی می‌شوند و او را نزد پاپ می‌برند. پاپ هم ادعای دیوید روبنی را می‌پذیرد و با او پیمانی امضا می‌کند دال بر اتحاد جهان مسیحیت با علیه مسلمانان! این کلمنت هفتم از خانواده زرسالار است و پاپ بدنام و دسیسه‌گری است. 6⃣ روبنی حدود یک سال با شکوه تمام در دربار پاپ مقیم می‌شود و به کمک اعضای خانواده یهودی آبرابانل به شهرهای ایتالیا سفر می‌کند و غوغا و شور دینی عجیبی ایجاد می‌کند زیرا طبق اعتقادات یهودیان و مسیحیان پیدا شدن مقدمهٔ است. 7⃣ این ماجرا یک است که با همدستی و پاپ و دربارهای پرتغال و اتریش طراحی و اجرا شد ولی در تاریخ‌نگاری رسمی غرب و در تمایل دارند که آن را یک ماجرای مرموز و غیر قابل توضیح جلوه دهند! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پایان پراکندگی بنی‌اسرائیل، آغاز اعاده سلطنت مسیح است و تا اسباط بنی‌اسرائیل یافت نشوند، مسیح ظهور نمی‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسطورهٔ ده سبط گمشدهٔ بنی‌اسرائیل (۴) 1⃣ در قرن ١٧ نیز استفادهٔ سیاسی از اسطورهٔ ادامه می‌یابد. 2⃣ بخش مهمی از فعالیت چاپخانه‌های بندر آمستردام، که به مرکز جهان تبدیل شده و نقشی مشابه نیویورک امروز داشت، به اشاعهٔ آرمان قریب‌الوقوع مسیح و افسانهٔ بنی‌اسرائیل اختصاص داشت. 3⃣ مثلاً، ، متفکر سیاسی یهودی‌الاصل فرانسه که یکی از مروّجین اولیهٔ در اروپای قرن ١٧ بود، چنین تبلیغ می‌کرد که باید به جستجوی پرداخت و قوم را گرد آورد. 4⃣ سپس، باید مسیحیان و متحد شوند و به کمک پادشاه فرانسه سرزمین را تسخیر کنند. 5⃣ احیاء دولت صهیون در فلسطین راه «پیروزی نهایی مسیحیان» را بر مسلمانان همواره خواهد کرد و امپراتوری جهانی پدید خواهد ساخت که مرکز آن در است. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یک یهودی به نام مناسه بن اسرائیل مدعی شد اسباط گمشده بنی‌اسرائیل در «دنیای جدید» (قاره آمریکا) حضور دارند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسطورهٔ ده سبط گمشدهٔ بنی‌اسرائیل (۵) 1⃣ در قرن ١٧، اسطورهٔ و از زمان انقلاب پوریتانی و پیدایش فرقه‌های دینی جدید در انگلستان تأثیر بزرگی بر جای نهاد. 2⃣ در ترویج این موج یک ساکن آمستردام به‌نام تأثیر فراوان داشت و او بود که اسطورهٔ اسباط گمشده را به یک ابزار دینی در جهت فعالیت کمپانی‌های ماوراء بحار هلندی – انگلیسی و ایجاد کلنی در آمریکای شمالی تبدیل کرد. 3⃣ مناسه در سال ١۶۵٠ رساله‌ای منتشر کرد به‌نام «امید اسرائیل؛ اسباط ده‌گانهٔ بنی‌اسرائیل در آمریکا». این رسالهٔ مهم و جنجالی، به مسألهٔ حضور در «دنیای جدید» (یعنی قارهٔ آمریکا) اختصاص دارد!! در این کتاب، گزارش‌های یک پرتغالی به‌نام به چاپ رسیده که نام واقعی او است. 4⃣ مونتزینوس گویا در جریان گشت و گذار خود در آمریکای جنوبی در سال‌های ١۶۴١-١۶۴٢، تصادفاً در اکوادور به قبیله‌ای برمی‌خورد که مناسک دینی را به جای می‌آورند. او درمی‌یابد که اینان اعضای قبایل روبن و لوی، از «گمشده»، هستند!! 5⃣ مناسه این ماجرا را با نقل قول‌هایی از در آمیخت که در آن پایان سرآغاز اعادهٔ عنوان شده بود. طبق این نظریه، تا بقایای یافت نمی‌شدند، مسیح ظهور نمی‌کرد!! 6⃣ کتاب مناسه در محافل فرهنگی اروپا انعکاس گسترده یافت و نویسندگان انگلیسی کتاب‌هایی دربارهٔ آن در لندن منتشر کردند. هدف از این جعلیات و تبلیغات از یک طرف تحریک انگیزه‌های دینی مردم سادهٔ مسیحی بود برای مهاجرت به قارهٔ آمریکا و از طرف دیگر تشویق قدرتمندان و ثروتمندان غربی به مشارکت بیشتر در غارت قارهٔ آمریکا. ✍ استاد عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/6052 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : چهارشنبه 🌞 ١۶ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢۶ ذیقعده ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٧ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٧ تموز ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ ثبت مجموعهٔ در فهرست آثار فرهنگی میراث جهانی (١٣٨٣ش) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 پیرامون مرگ کوروش کبیر و مقبرهٔ او 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/3841 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ با عرض سلام، پرونده‌های و که قبلاً دربارهٔ آن‌ها اطلاع‌رسانی کردیم، بعد از تکمیل، دارای صفحهٔ اختصاصی در سایت شدند، که در آدرس‌های زیر قابل دست‌یابی و مطالعه هستند:
✡️ پروندهٔ موش‌شناسی 💥 پروندهٔ ، که از مهم‌ترین پرونده‌های گشوده شده در سایت اندیشکده مطالعات یهود است، به‌دنبال شناخت و معرفی شخصیت‌های مؤثر، نفوذی و فتنه‌گر داخلی و خارجی است که برای «خوانندهٔ عام ایرانی» یا اصلاً شناخته‌شده نیستند (مثل میرزا کریم‌خان رشتی از نمونه‌های داخلی و احد هاعام از نمونه‌های خارجی) یا گرچه شناختی کلّی از آن‌ها وجود دارد، ولی برخی نقش‌آفرینی‌های مخفی آن‌ها برای عموم ناشناخته است (مثل امیرعباس هویدا از نمونه‌های داخلی و ژوزف استالین از نمونه‌های خارجی). 🔸 ««« موش‌های خارجی »»» 👈 والت ویتمن روستو - ژوزف استالین - مایکل لدین - شابتای زوی - یاکوب فرانک - آلبرت پایک - نورمن بورلاگ - جرج کندی یانگ - برنارد لوئیس - احد هاعام - لویی رابینو 🔸 ««« موش‌های داخلی »»» 👈 امیرعباس هویدا - امیر اسدالله عَلَم - علی‌اصغر حکمت - میرزا کریم‌خان رشتی - یعقوب نیمرودی - علینقی عالیخانی - مسعود عالیخانی - اردشیر ریپورتر - شاپور ریپورتر - شجاع‌الدین شفا - خاندان نمازی - سید ضیاءالدین طباطبایی - حبیب‌الله القانیان 📖 آدرس صفحهٔ اختصاصی این پرونده: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/14438 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ پروندهٔ بت‌شناسی 💥 پروندهٔ ، که از مهم‌ترین پرونده‌های گشوده شده در سایت اندیشکده مطالعات یهود است، به‌دنبال شناخت و معرفی پشت‌پردهٔ برخی شخصیت‌های داخلی و خارجی است که توسط برای مردم از آن‌ها شده است. این بت‌ها در عرصه‌های مختلفی (از جمله علمی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی، دینی و عرفانی و…) خدایی می‌کنند! 🔸 ««« بت‌های خارجی »»» 👈 کریشنامورتی - فریتیوف شوان - گالیلئو گالیله - ژان پل سارتر - ریچارد فرای - چارلی چاپلین - واسکو داگاما - کریستف کلمب - بیل گیتس - یورگن هابرماس - جان استوارت میل - فرانتس کافکا 🔸 ««« بت‌های داخلی »»» 👈 علی‌اکبر دهخدا - سید حسین نصر - ادیب‌الممالک فراهانی - محمدعلی فروغی - عزت‌الله فولادوند - خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی - تیمور لنگ - کوروش بزرگ - میرزا رضا کرمانی - بدیع‌الزمان فروزانفر - هوشنگ سیحون 📖 آدرس صفحهٔ اختصاصی این پرونده: 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/14439 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ١٧ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٧ ذیقعده ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٨ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٨ تموز ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (١) 1⃣ سال ١٣٣۴ در تبریز به دنیا آمد. در دانشگاه، شیمی و سپس زبان انگلیسی خواند. ابتدای انقلاب به اتهام سیاسی روانه زندان شد. 2⃣ سال ١٣۵٨ با متعلق به علی‌اصغر حاج سیدجوادی همکاری کرد. این هفته‌نامه با مشارکت (عامل سازمان CIA و رابط علی امینی) منتشر می‌گشت. دیهیمی به‌گفتهٔ خودش مانند یک در آن مقاله می‌نوشت تا از خط مشی ایران دفاع کند. 3⃣ شاید دیهیمی در میان مردم شخصیت سرشناسی نباشد، اما با ترجمهٔ ١٠٠ اثر در حوزهٔ ، فلسفه و ادبیات غرب یک مترجم پُرکار بود. 4⃣ از سویی عضو گروهک نهضت آزادی ایران به‌شمار می‌رفت و از طرفی مشاور عالی‌رتبهٔ ایران. 5⃣ حتی در حساس‌ترین لحظات، تدوین بخشی از راهکارهای انتخاباتی را به دیهیمی سپرد. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (٢) 1️⃣ در سه دههٔ گذشته، سه دوره فعالیت حرفه‌ای را برای انجام مأموریتش گذرانده است. 2️⃣ دههٔ ١٣۶٠ پیوندهای خود را با نهادهای فکری حاکمیت برقرار کرد. از سال ١٣۶٢ به «سازمان آموزش و انتشارات انقلاب اسلامی» رفت؛ سازمانی که پس از مصادرهٔ انتشارات آمریکایی جایگزین آن شد؛ اما بدنهٔ مدیریتی‌اش همچنان در اختیار نسل قدیم فرانکلینی‌ها و مترجمان سکولار مانند امیرحسین آریانپور، باقر پرهام و داریوش آشوری ماند. 3️⃣ دیهیمی در سال ١٣۶۴ به‌عنوان یکی از سرویراستاران سازمان برگزیده شد و ترجمهٔ کتاب «گفت‌وگو با مرگ» اثر را منتشر کرد؛ همان هنگام که ترجمهٔ کتاب «ظلمت در نیمروز» (روایت دادگاه‌های استالینی برای تصفیه ایدئولوژیک) از این نویسنده چاپ شد. 4️⃣ کوستلر، داستان‌نویس و اهل بوداپست، یکی از رهبران بزرگترین (عملیات PSB) به‌شمار می‌رفت که سال ١٩۴٩ رسماً به عضویت CIA درآمد. دیهیمی بعدها کتاب زندگی و آثار آرتور کوستلر را انتشار داد. 5️⃣ خشایار دیهیمی هر روز فعالیت‌های خود را گسترش می‌داد! ✍️ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (٣) 1⃣ در ابتدای دههٔ ١٣٧٠ پس از پیوند با دولتمردان «دولت سازندگی» چون و علی میرزایی به‌عنوان دبیر شورای نویسندگان انتخاب گشت. 2⃣ در طول دوران فعالیت حرفه‌ای در عرصهٔ ترجمه و مطبوعات، علاقهٔ او به نشر آثار یهودی از جنسی دیگر است، مثل یک پروژهٔ مادام‌العمر و دستور کار دائم. 3⃣ از هنگام انتشار نخستین شمارهٔ ماهنامه نگاه نو در مهر ١٣٧٠، دیهیمی و در این نشریه سلسله مقالاتی درباره آیزایا برلین نوشتند و او را «استاد تفکر آزادی‌خواهی» خواندند. 4⃣ اگر با معرفی یهودی یکی از سه ضلع «مثلث اصلاحات در ایران» را کامل کرد، دیهیمی نیز با تبلیغات برای آیزایا برلین یهودی سهمی بزرگ در ساختن دومین ضلع این مثلث داشت. 5⃣ همچنین او هدف مجلهٔ نگاه نو را احیاء تفکر تعریف کرد که بسیاری از اعضاء مرکزیت آن کانون روابط تنگاتنگی با سرویس‌های لیبرال داشتند. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (۴) 1⃣ سپس به فکر چاپ یک مجموعه کتاب ١٠٠ جلدی نیز با نام «نسل قلم» افتاد. این مجموعه، ترجمهٔ «دایرةالمعارف ادبیات جهان» بود که سال ١٩٧۴ در دوران اوج با همکاری «انجمن فرهنگی بریتانیا و دانشگاه مینه‌سوتا» تدوین شد و نام نویسندگان مقبول CIA مانند مارسل پروست، تی. اس. الیوت، هربرت رید، آلبر کامو، میلان کوندرا و… در آن به چشم می‌خورد. 2⃣ دیهیمی را در ایران به همراه سه تن از دوستانش به نام‌های آرمان امید، حسن ملکی و بهرام داوری تشکیل داد و از مترجمانی مانند عزت‌الله فولادوند، کریم امامی (سرویراستار انتشارات آمریکایی فرانکلین)، عبدالله کوثری و مهدی سحابی (مترجم آثار سلمان رشدی) برای کار دعوت کرد. 3⃣ او می‌خواست هر ماه ٢ جلد کتاب را روانهٔ بازار کند و یک شبکهٔ بزرگ از مشترکان برای پیش‌فروش کتاب‌ها بسازد تا بتواند آن را به‌صورت مستمر تغذیهٔ فکری کند. 4⃣ در سال ١٣٧٢ این شبکه با ١٠٠٠ مشترک ثابت و ۶٠٠هزار تومان سرمایه فعالیتش را آغاز کرد و مدام بر تعداد اعضاء آن افزوده می‌شد. طی ۶ سال مجموعهٔ نسل قلم به ١٠٠ جلد کتاب پیرامون «ادبیات غرب» رسید و دیهیمی یک پروژهٔ صد جلدی دیگر را نیز کلید زد. 5⃣ در واقع، او را باید مؤسس و مدیر «کلوب لیبرال‌های رادیکال» شناخت. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter