✡️ سفرهای اودیسهوار یا اکسدوس به سرزمین موعود!
🎬 به بهانهٔ مراسم اسکار نودوپنجم
1️⃣ بهنظر میآید علیرغم گسترهٔ وسیع تولیدات سینمایی در غرب و بهخصوص در #هالیوود، اما همواره در میان نامزدها و برگزیدگان این فصل جوایز، یک «تِم» مشترک وجود داشته و دارد که در هر سال برجسته شده و فیلمها و تولیداتی که در میان ۳۰-۴۰ فیلم برگزیده و خصوصاً ۱۰ فیلم جایزهبگیر قرار داده میشوند، بیشتر از سایر آثار، تم یاد شده را به نمایش گذاردهاند.
2️⃣ سالهاست که در #مراسم_اسکار برای تقدیر از فیلمها، تم و موضوع، تعیین شده؛ از همان نخستین میهمانی مراسم اسکار در منزل #لوئیس_بی_مایر (از بنیانگذاران هالیوود و کمپانی مترو گلدوین مایر) در ماه مه ۱۹۲۷ که تصمیم به برگزاری جشنی برای تقدیر از آثار تولیدی هالیوود گرفته و عنوانش #اسکار نهاده شد.
3️⃣ از همان زمان، برای دریافت این جایزه در همان نخستین بیانیهٔ پایهگذاران اسکار، دو شرط تعیین شد:
👈 اول اینکه صنعت #سینمای_آمریکا را با خلاقیّتها رشد دهند،
👈 دوم باعث بسط فرهنگ و #ایدئولوژی_آمریکایی در سراسر جهان شوند.
4️⃣ اما مهمترین بخش ایدئولوژی آمریکایی، #سبک_زندگی_آمریکایی بود که براساس اسناد سازمان CIA و پنتاگون، از سال ۱۹۵۵ در نشستهای مشترک سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی فوق با هالیوودیها در یک دفترچه و دستورالعمل تحت عنوان «Militant Freedom» تدوین و بهعنوان فرمول هالیوود و محور تولیدات آن، در اختیار فیلمسازان قرار گرفت.
5️⃣ برای نظارت بر رعایت آن نیز افرادی مشترک در سرویسهای سیاسی و امنیتی فوق با هالیوود مأموریت یافتند از جمله #جان_فورد، #جان_وین، #سیسیل_بی_دومیل و بهویژه یکی از مأمورین ارشد بخش #جنگ_روانی سازمان CIA به نام #کارلتون_آلسوپ، مأمور القای «تم» در فیلمها گردید.
✍️ نویسنده: سعید مستغاثی
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ چالشهای یکی دو سال اخیر غرب و تم مراسم اسکار امسال
1️⃣ در یکی دو سال اخیر، غرب و آمریکا و اسرائیل بیش از همیشه با #مقاومت آزادیخواهان و استقلالطلبان خصوصاً در سرزمینهای اسلامی علیه سلطهطلبی و همان #سبک_زندگی_غربی مواجه بودهاند.
2⃣ از همینرو مقابله با این مقاومت در هر شکل و شمایلی، از مواجههٔ نظامی تا رویارویی با سبک زندگی مغایر با ایدئولوژی آمریکایی و غربی، تم اصلی و محوری آثار برگزیدهٔ فصل جوایز ۲۰۲۳ را تشکیل دادند و در بستر شبهارزشهای سیستم #سرمایهداری و ایدئولوژی آمریکایی، سفر و #مهاجرت بهعنوان یکی از راهکارهای این مواجهه نمایانده شد که در طول تاریخ ایدئولوژیک #غرب_صلیبی_صهیونی همواره بهعنوان مسیر رشد و تکثیر ایدئولوژی و فرهنگ یاد شده به نظر آمده است.
3⃣ از مهاجرت شبانهٔ #یهودیان از مصر برای گریز از ستم فرعون تا سفر جنگی صلیبیون به سرزمینهای اسلامی طیّ #جنگهای_صلیبی تا مهاجرت #پیوریتنها (مسیحیان صهیونیست) از اروپا به قارهٔ نو برای #زمینهسازی بازگشت مسیح موعود و تا مهاجرت #قوم_یهود از روسیه و تا مهاجرت اشراف و اشرار #یهودی از شرق اروپا به قاره آمریکا و…
4⃣ این تمِ «مواجهه با مقاومت ایدئولوژیهای مخالف ایدئولوژی آمریکایی از طریق سفر و یا مهاجرت» در تمامی آثاری که در زمرهٔ برگزیدگان و کاندیداهای فصل جوایز و مراسمی مانند #گلدن_گلوب و #بفتا و جوایز اسپریت مستقل و جوایز منتقدان و بالاخره #اسکار امسال قرار گرفتهاند، به چشم خورد.
5⃣ در فیلم «همهچیز همهجا به یکباره» (Everything Everywhere All at Once) ساختهٔ دنیل شاینرت و دنیل کوان، تم یاد شده بر یک بستر #آخرالزمانی قرار گرفت که از دیگر مشخصههای بارز ایدئولوژی آمریکایی خصوصاً در دو سه دههٔ اخیر بوده است.
6⃣ فشارها و محدودیتهای یک مادر چینی بر دختر خود و تحمیل سبک زندگی سنّتی چینی به او در مقابل سبک زندگی بهاصطلاح آزاد و رهای غربی باعث شکلگیری عقدههای مختلف و گسترش آنها در دختر و تبدیل وی به یک هیولای مخوف گردیده که همهٔ جهانهای موازی در فیلم را در خطر نابودی قرار داده و تنها همان مادر است که میتواند با پذیرفتن اشتباهات خود در تحمیل آن سبک زندگی سنّتی و سعی در اصلاح آن یعنی قبول #زندگی_غربی برای دخترش، از نابودی جهانها و #آخرالزمان جلوگیری کند. اگرچه اساساً شکلگیری مواجههٔ آن سبک زندگی سنّتی با زندگی غربی هم بر اثر #مهاجرت آن خانوادهٔ چینی به آمریکا اتفاق افتاده بود.
✍️ نویسنده: سعید مستغاثی
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید، خلاصهای بود از یادداشت #سعید_مستغاثی دربارهٔ اسکار نودوپنجم با عنوان «سفرهای اودیسهوار یا اکسدوس به سرزمین موعود!». استاد مستغاثی از آشناترین منتقدین کشور ما نسبت به مراسم #اسکار و تم سالانهٔ آن است. علاقهمندان به نقد سینما، متن کامل یادداشت ایشان را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/19305
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ۴ فروردین ۱۴٠٢ هجریشمسی
☪️ ٢ رمضان ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ٢۴ مارس ۲۰٢٣ میلادی
🕎 ٢ نیسان ۵۷۸٣ عبری
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
💳 فعالیتهای «اندیشکدهٔ مطالعات یهود» خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. برای حمایت مالی از اندیشکده، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
💎 صفحاترسمیاندیشکدهٔمطالعاتیهود:
👉 https://zil.ink/jscenter
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ فیلم نگهبانان کهکشان ۲ : «اون شاید پدر تو بود، ولی بابای توی نبود»!! مفهوم «پدر» که اصالتی خونی دارد، در اینجا ارزش خود را در مقابل مفهوم «بابا» که اصالتی عاطفی و قراردادی دارد، از دست داده است. (فیلم به زبان اصلی است.)
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ «خانواده انتخابی» به روایت «دنیای مارول»
💥 خانوادهات را انتخاب کن!
1️⃣ سال ۲۰۱۴ فیلم #نگهبانان_کهکشان (Guardians of the Galaxy) در حالی اکران شد که از همان ابتدا شخصیتهای عجیب و داستان سطحیاش با انتقادات شدید روبهرو شد. اما برخلاف انتظار منتقدین، این فیلم نیز در گیشه بسیار موفق بود. بعداً نیز در رأیگیریِ نشریهٔ سینماییِ معتبر امپایر (Empire) این فیلم جزو صد فیلم برتر تاریخ قرار گرفت.
2️⃣ در ابتدای فیلم، قهرمان داستان «پیتر کویل» مادرش را از دست میدهد و از پدرش هیچ خبری نیست. فیلم ماجراجوییهای خود را دارد و در انتها پیتر بههمراه یک جنگجوی سبزرنگ، یک مرد قویهیکل، یک راکنِ سخنگو و یک درخت (گروت) تیم خود را تشکیل میدهد و کهکشان را نجات میدهد.
3️⃣ اما سه سال بعد فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» (۲۰۱۷) به زندگی خانوادگی پیتر میپردازد. پدر واقعی او یک موجود خداگونهٔ کهکشانی است که قصد تکثیر خود در جهان را دارد و در این راه از هیچ قتلعامی اِبا ندارد. در مدتی که پیتر پدر نداشت، موجودی آبیرنگ بهنام «یاندو» سرپرستی او را بهعهده داشت و در واقع نقش پدر را برای او بازی کرد.
4️⃣ در انتهای فیلم، پیتر پدرش را که موجودی خبیث است از بین میبرد و به کمک یاندو از سیّارهٔ او خارج میشود. در این میان یاندو برای نجات پیتر فداکاری میکند و در آخرین دیالوگ خود میگوید:
👈 «اون شاید پدرِ (طبیعی) تو بود، ولی بابای تو نبود. من افتخار میکنم که تو پسر من هستی»!
5️⃣ در واقع بیننده متوجه میشود که حسّ و ارتباط پدرانگی در یاندو بهمراتب بیشتر از پدر واقعی پیتر وجود دارد. همینجا اولین ضربه به مفهوم #خانواده وارد میشود:
👈 «پدر شما کسی نیست که از لحاظ زیستی باعث تولد شما شده است، پدر شما کسی است که نسبت به او حس پدرانگی دارید»!
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ سریال «فراریها» از مجموعه سریالهای مارول: نوجوانان این فیلم از خانوادهٔ بزهکار خود گریختهاند و اکنون به دنبال یافتن خانوادهای انتخابی در بین دوستان خود هستند. (فیلم به زبان اصلی است.)
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ «خانواده انتخابی» جایگزین «خانواده خونی»
1️⃣ اسکات بگز (Scott Beggs) منتقد سینمایی با اشاره به درهمریختگی #روابط_خانوادگی در #فیلمهای_مارول به نکتهٔ مشابهی اشاره میکند.
🔸 #لوکی برادر ثور از خانوادهٔ اشباح یخی است که به فرزندخواندگی گرفته شده و همین مسأله سبب احساسِ ترکیبیِ حُبّ و بغض بین او و خانوادهاش شده است.
🔸 #کاپیتان_آمریکا هیچ خانوادهای ندارد و دوست صمیمیاش «باکی» (سرباز زمستان) را بهعنوان برادر میشناسد و برای او نقش خانواده را بازی میکند.
🔸 پدر #ناتاشا_رومانوف (بیوهٔ مشکی) هیچ حسّ پدرانگی نسبت به او ندارد و فرزندانش را بهدست آزمایشهای بیولوژیکی میسپارد.
2️⃣ این موارد و مثالهای بسیار دیگر اسکات بگز را بهسوی مفهوم خانوادهٔ انتخابی سوق میدهد و بهدرستی اذعان میکند که #مارول به شدت در پیِ تلقینِ ایدهٔ #خانواده_انتخابی (Chosen Family) است.
3️⃣ «خانواده انتخابی» به معنای آن است که شما میتوانید اعضای خانوادهٔ خود را انتخاب کنید، آنها محدود به اعضای #خانواده_خونی شما نیستند و در برخی موارد میتوانید آنها را حذف یا اضافه کنید.
4️⃣ در اینجا به یک مثال ساده از سریال #فراریها (Runaways) میپردازم. نوجوانهایی که در این فیلم حضور دارند، همگی از والدین خود ناراحت و خشمگین هستند و از دست آنها فرار کردهاند. در ویدیوی بالا ملاحظه میکنید که کلیدواژهٔ اصلی فیلم، مفهوم «خانواده انتخابی» است.
5️⃣ این کودکان فراری از نداشتن #خانواده رنج میبرند و باید این ضعف خود را جبران کنند. دوستان آنها نقش خانوادهٔ نداشتهشان را ایفا میکنند. در اینجا نیز «خانواده خونی» طرد شده است و اعضای خانواده به دلخواه انتخاب میشوند.
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید، خلاصهای بود از یادداشت «خانواده انتخابی به روایت دنیای مارول». متن کامل این یادداشت را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/19337
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ۵ فروردین ۱۴٠٢ هجریشمسی
☪️ ٣ رمضان ۱۴۴۴ هجریقمری
✝️ ٢۵ مارس ۲۰٢٣ میلادی
🕎 ٣ نیسان ۵۷۸٣ عبری
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
💳 فعالیتهای «اندیشکدهٔ مطالعات یهود» خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. برای حمایت مالی از اندیشکده، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
💎 صفحاترسمیاندیشکدهٔمطالعاتیهود:
👉 https://zil.ink/jscenter
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter