eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
739 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ سفرهای اودیسه‌وار یا اکسدوس به سرزمین موعود! 🎬 به بهانهٔ مراسم اسکار نودوپنجم 1️⃣ به‌نظر می‌آید علیرغم گسترهٔ وسیع تولیدات سینمایی در غرب و به‌خصوص در ، اما همواره در میان نامزدها و برگزیدگان این فصل جوایز، یک «تِم» مشترک وجود داشته و دارد که در هر سال برجسته شده و فیلم‌ها و تولیداتی که در میان ۳۰-۴۰ فیلم برگزیده و خصوصاً ۱۰ فیلم جایزه‌بگیر قرار داده می‌شوند، بیشتر از سایر آثار، تم یاد شده را به نمایش گذارده‌اند. 2️⃣ سال‌هاست که در برای تقدیر از فیلم‌ها، تم و موضوع، تعیین شده؛ از همان نخستین میهمانی مراسم اسکار در منزل (از بنیانگذاران هالیوود و کمپانی مترو گلدوین مایر) در ماه مه ۱۹۲۷ که تصمیم به برگزاری جشنی برای تقدیر از آثار تولیدی هالیوود گرفته و عنوانش نهاده شد. 3️⃣ از همان زمان، برای دریافت این جایزه در همان نخستین بیانیهٔ پایه‌گذاران اسکار، دو شرط تعیین شد: 👈 اول این‌که صنعت را با خلاقیّت‌ها رشد دهند، 👈 دوم باعث بسط فرهنگ و در سراسر جهان شوند. 4️⃣ اما مهم‌ترین بخش ایدئولوژی آمریکایی، بود که براساس اسناد سازمان CIA و پنتاگون، از سال ۱۹۵۵ در نشست‌های مشترک سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی فوق با هالیوودی‌ها در یک دفترچه و دستورالعمل تحت عنوان «Militant Freedom» تدوین و به‌عنوان فرمول هالیوود و محور تولیدات آن، در اختیار فیلم‌سازان قرار گرفت. 5️⃣ برای نظارت بر رعایت آن نیز افرادی مشترک در سرویس‌های سیاسی و امنیتی فوق با هالیوود مأموریت یافتند از جمله ، ، و به‌ویژه یکی از مأمورین ارشد بخش سازمان CIA به نام ، مأمور القای «تم» در فیلم‌ها گردید. ✍️ نویسنده: سعید مستغاثی ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ چالش‌های یکی دو سال اخیر غرب و تم مراسم اسکار امسال 1️⃣ در یکی دو سال اخیر، غرب و آمریکا و اسرائیل بیش از همیشه با آزادی‌خواهان و استقلال‌طلبان خصوصاً در سرزمین‌های اسلامی علیه سلطه‌طلبی و همان مواجه بوده‌اند. 2⃣ از همین‌رو مقابله با این مقاومت در هر شکل و شمایلی، از مواجههٔ نظامی تا رویارویی با سبک زندگی مغایر با ایدئولوژی آمریکایی و غربی، تم اصلی و محوری آثار برگزیدهٔ فصل جوایز ۲۰۲۳ را تشکیل دادند و در بستر شبه‌ارزش‌های سیستم و ایدئولوژی آمریکایی، سفر و به‌عنوان یکی از راهکارهای این مواجهه نمایانده شد که در طول تاریخ ایدئولوژیک همواره به‌عنوان مسیر رشد و تکثیر ایدئولوژی و فرهنگ یاد شده به نظر آمده است. 3⃣ از مهاجرت شبانهٔ از مصر برای گریز از ستم فرعون تا سفر جنگی صلیبیون به سرزمین‌های اسلامی طیّ تا مهاجرت (مسیحیان صهیونیست) از اروپا به قارهٔ نو برای بازگشت مسیح موعود و تا مهاجرت از روسیه و تا مهاجرت اشراف و اشرار از شرق اروپا به قاره آمریکا و… 4⃣ این تمِ «مواجهه با مقاومت ایدئولوژی‌های مخالف ایدئولوژی آمریکایی از طریق سفر و یا مهاجرت» در تمامی آثاری که در زمرهٔ برگزیدگان و کاندیداهای فصل جوایز و مراسمی مانند و و جوایز اسپریت مستقل و جوایز منتقدان و بالاخره امسال قرار گرفته‌اند، به چشم خورد. 5⃣ در فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» (Everything Everywhere All at Once) ساختهٔ دنیل شاینرت و دنیل کوان، تم یاد شده بر یک بستر قرار گرفت که از دیگر مشخصه‌های بارز ایدئولوژی آمریکایی خصوصاً در دو سه دههٔ اخیر بوده است. 6⃣ فشارها و محدودیت‌های یک مادر چینی بر دختر خود و تحمیل سبک زندگی سنّتی چینی به او در مقابل سبک زندگی به‌اصطلاح آزاد و رهای غربی باعث شکل‌گیری عقده‌های مختلف و گسترش آن‌ها در دختر و تبدیل وی به یک هیولای مخوف گردیده که همهٔ جهان‌های موازی در فیلم را در خطر نابودی قرار داده و تنها همان مادر است که می‌تواند با پذیرفتن اشتباهات خود در تحمیل آن سبک زندگی سنّتی و سعی در اصلاح آن یعنی قبول برای دخترش، از نابودی جهان‌ها و جلوگیری کند. اگرچه اساساً شکل‌گیری مواجههٔ آن سبک زندگی سنّتی با زندگی غربی هم بر اثر آن خانوادهٔ چینی به آمریکا اتفاق افتاده بود. ✍️ نویسنده: سعید مستغاثی ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آن‌چه خواندید، خلاصه‌ای بود از یادداشت دربارهٔ اسکار نودوپنجم با عنوان «سفرهای اودیسه‌وار یا اکسدوس به سرزمین موعود!». استاد مستغاثی از آشناترین منتقدین کشور ما نسبت به مراسم و تم سالانهٔ آن است. علاقه‌مندان به نقد سینما، متن کامل یادداشت ایشان را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/19305 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ۴ فروردین ۱۴٠٢ هجری‌شمسی ☪️ ٢ رمضان ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ٢۴ مارس ۲۰٢٣ میلادی 🕎 ٢ نیسان ۵۷۸٣ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 فعالیت‌های «اندیشکدهٔ مطالعات یهود» خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. برای حمایت مالی از اندیشکده، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ فیلم نگهبانان کهکشان ۲ : «اون شاید پدر تو بود، ولی بابای توی نبود»!! مفهوم «پدر» که اصالتی خونی دارد، در اینجا ارزش خود را در مقابل مفهوم «بابا» که اصالتی عاطفی و قراردادی دارد، از دست داده است. (فیلم به زبان اصلی است.) ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ «خانواده انتخابی» به روایت «دنیای مارول» 💥 خانواده‌ات را انتخاب کن! 1️⃣ سال ۲۰۱۴ فیلم (Guardians of the Galaxy) در حالی اکران شد که از همان ابتدا شخصیت‌های عجیب و داستان سطحی‌اش با انتقادات شدید روبه‌رو شد. اما برخلاف انتظار منتقدین، این فیلم نیز در گیشه بسیار موفق بود. بعداً نیز در رأی‌گیریِ نشریهٔ سینماییِ معتبر امپایر (Empire) این فیلم جزو صد فیلم برتر تاریخ قرار گرفت. 2️⃣ در ابتدای فیلم، قهرمان داستان «پیتر کویل» مادرش را از دست می‌دهد و از پدرش هیچ خبری نیست. فیلم ماجراجویی‌های خود را دارد و در انتها پیتر به‌همراه یک جنگجوی سبزرنگ، یک مرد قوی‌هیکل، یک راکنِ سخنگو و یک درخت (گروت) تیم خود را تشکیل می‌دهد و کهکشان را نجات می‌دهد. 3️⃣ اما سه سال بعد فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» (۲۰۱۷) به زندگی خانوادگی پیتر می‌پردازد. پدر واقعی او یک موجود خداگونهٔ کهکشانی است که قصد تکثیر خود در جهان را دارد و در این راه از هیچ قتل‌عامی اِبا ندارد. در مدتی که پیتر پدر نداشت، موجودی آبی‌رنگ به‌نام «یاندو» سرپرستی او را به‌عهده داشت و در واقع نقش پدر را برای او بازی کرد. 4️⃣ در انتهای فیلم، پیتر پدرش را که موجودی خبیث است از بین می‌برد و به کمک یاندو از سیّارهٔ او خارج می‌شود. در این میان یاندو برای نجات پیتر فداکاری می‌کند و در آخرین دیالوگ خود می‌گوید: 👈 «اون شاید پدرِ (طبیعی) تو بود، ولی بابای تو نبود. من افتخار می‌کنم که تو پسر من هستی»! 5️⃣ در واقع بیننده متوجه می‌شود که حسّ و ارتباط پدرانگی در یاندو به‌مراتب بیشتر از پدر واقعی پیتر وجود دارد. همین‌جا اولین ضربه به مفهوم وارد می‌شود: 👈 «پدر شما کسی نیست که از لحاظ زیستی باعث تولد شما شده است، پدر شما کسی است که نسبت به او حس پدرانگی دارید»! ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ سریال «فراری‌ها» از مجموعه سریال‌های مارول: نوجوانان این فیلم از خانوادهٔ بزهکار خود گریخته‌اند و اکنون به دنبال یافتن خانواده‌ای انتخابی در بین دوستان خود هستند. (فیلم به زبان اصلی است.) ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ «خانواده انتخابی» جایگزین «خانواده خونی» 1️⃣ اسکات بگز (Scott Beggs) منتقد سینمایی با اشاره به درهم‌ریختگی در به نکتهٔ مشابهی اشاره می‌کند. 🔸 برادر ثور از خانوادهٔ اشباح یخی است که به فرزندخواندگی گرفته شده و همین مسأله سبب احساسِ ترکیبیِ حُبّ و بغض بین او و خانواده‌اش شده است. 🔸 هیچ خانواده‌ای ندارد و دوست صمیمی‌اش «باکی» (سرباز زمستان) را به‌عنوان برادر می‌شناسد و برای او نقش خانواده را بازی می‌کند. 🔸 پدر (بیوهٔ مشکی) هیچ حسّ پدرانگی نسبت به او ندارد و فرزندانش را به‌دست آزمایش‌های بیولوژیکی می‌سپارد. 2️⃣ این موارد و مثال‌های بسیار دیگر اسکات بگز را به‌سوی مفهوم خانوادهٔ انتخابی سوق می‌دهد و به‌درستی اذعان می‌کند که به شدت در پیِ تلقینِ ایدهٔ (Chosen Family) است. 3️⃣ «خانواده انتخابی» به معنای آن است که شما می‌توانید اعضای خانوادهٔ خود را انتخاب کنید، آن‌ها محدود به اعضای شما نیستند و در برخی موارد می‌توانید آن‌ها را حذف یا اضافه کنید. 4️⃣ در این‌جا به یک مثال ساده از سریال (Runaways) می‌پردازم. نوجوان‌هایی که در این فیلم حضور دارند، همگی از والدین خود ناراحت و خشمگین هستند و از دست آن‌ها فرار کرده‌اند. در ویدیوی بالا ملاحظه می‌کنید که کلیدواژهٔ اصلی فیلم، مفهوم «خانواده انتخابی» است. 5️⃣ این کودکان فراری از نداشتن رنج می‌برند و باید این ضعف خود را جبران کنند. دوستان آن‌ها نقش خانوادهٔ نداشته‌شان را ایفا می‌کنند. در اینجا نیز «خانواده خونی» طرد شده است و اعضای خانواده به دل‌خواه انتخاب می‌شوند. ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ آن‌چه خواندید، خلاصه‌ای بود از یادداشت «خانواده انتخابی به روایت دنیای مارول». متن کامل این یادداشت را در آدرس زیر بخوانید: 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/19337 ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ۵ فروردین ۱۴٠٢ هجری‌شمسی ☪️ ٣ رمضان ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ٢۵ مارس ۲۰٢٣ میلادی 🕎 ٣ نیسان ۵۷۸٣ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. 💳 فعالیت‌های «اندیشکدهٔ مطالعات یهود» خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. برای حمایت مالی از اندیشکده، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید. 💎 صفحات‌رسمی‌اندیشکدهٔ‌مطالعات‌یهود: 👉 https://zil.ink/jscenter ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter