eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
750 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٢٢ اردیبهشت ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٧ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١١ مه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٧ ایار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ وقوع (٢ق) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردپای یهود در جنگ بدر (١) ☠ آغاز فروپاشی کفر 1⃣ سپاه پیامبر (ص) یک یا دو اسب با خود آورده بود! هر چندنفر یک شتر داشتند و چون صد کیلومتر راه در پیش بود، به نوبت سوار آن می‌شدند. بیش از سه چهارم سپاه شمشیر نداشتند و به دلیل مشکل مالی، با خود چوب آورده بودند! 2⃣ پیش از این‌که سپاه اسلام به بدر برسد و در حالی‌که همه در انتظار کاروان تجاری بودند، پیامبر (ص) از طریق وحی، با خبر شد که کاروان تجاری قریش گریخته و در عوض آن، بزرگان مشرکان، سر تا پا مسلح در آن منطقه ایستاده‌اند! 3⃣ پیامبر (ص) با اعلام وضعیت جدید، سپاه را به مشاوره خواست و فرمود: با این دشمن بجنگیم یا نه؟ برخاست و گفت: اینان قریش و متکبران آنان هستند و ما نیز به هیئت جنگ بیرون نیامده‌ایم. حضرت به او فرمود: بنشین. سپس برخاست و سخنان ابوبکر را تکرار کرد. حضرت او را هم امر به نشستن کرد. 4⃣ برخاست و گفت: یا رسول‌الله... ما به تو ایمان آورده و تصدیقت کرده‌ایم و شهادت می‌دهیم آنچه از جانب خدا آورده‌ای حق است؛ اگر امر کنی که این صخره سخت را بشکافیم، می‌شکافیم و آن سخن به موسی را به تو نخواهیم گفت که گفتند: «ای موسی! تا وقتی که جباران در آنجایند، هرگز بدان شهر داخل نخواهیم شد. ما اینجا می‌نشینیم، تو و پروردگارت بروید و نبرد کنید». بلکه ما می‌گوییم: تو و پروردگارت بجنگید و ما نیز همراه شما خواهیم جنگید. 5⃣ صورت پیامبر (ص) از این سخنان روشن شد و او را دعا فرمود. سپس رو به انصار کرد و از آنان مشورت خواست. برخاست و سخنانی حماسی، در خصوص جنگ با مشرکان و تأیید سخنان مقداد گفت. 6⃣ رسم عرب، نبرد تن به تن در آغاز جنگ بود. ٣ تن از دلاوران قریش غرق در سلاح به میدان آمدند: عتبه، شیبه، ولید. پیامبر (ص)، علی (ع)، حمزه و عبیده را که همگی از بستگانش بودند به میدان فرستاد. علی (ع) ولید را به هلاکت رساند و به یاری حمزه شتافت و در کشتن عتبه شرکت جست. آن‌گاه همراه حمزه به سراغ هماورد عبیده رفتند و شیبه را نیز به هلاکت رسانند. 7⃣ سپاه اسلام نیرو گرفت و بر ارتش کفر که روحیه‌اش تضعیف شده بود، هجوم برد. سپاه شرک در هم ریخت و مشرکان یک به یک از دم تیغ گذشتند. در حقیقت، کسی که این سپاه را منهدم کرد، امام علی (ع) بود. نیمی از ٧٠ کشتهٔ بدر را ایشان به‌تنهایی به هلاکت رساند و در کشتن نیمی دیگر نیز شرکت داشت. ✍ کتاب تبار انحراف، حجةالاسلام مهدی طائب ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردپای یهود در جنگ بدر (٢) ☠ اسیرگیری، تخلف از فرمان پیامبر (ص) 1⃣ سپاه مکه، مجموعه‌ای از سران شرک و سرمایه‌داران بزرگ مکه، و سردمداران مبارزه با اسلام بود که مانع پیوستن توده‌های مردم به اسلام می‌شدند. اگر سدّ این مجموعه در هم می‌شکست، اسلام به‌سرعت تمام شبه‌جزیره را فرامی‌گرفت و جنگ‌های بعدی رخ نمی‌داد. 2⃣ اگر مسلمین، کافی داشتند و پیرو دستورات پیامبر (ص) بودند، در همان کارزار اول، کار مشرکان تمام می‌شد؛ ولی متأسفانه سپاه مسلمان دارای چنان بصیرتی نبود؛ چرا که ساعتی بعد از پراکنده شدن سپاه کفر که بهترین فرصت برای قلع و قمع سران شرک بود، به ناگاه بدون این‌که پیامبر (ص) فرمانی در این زمینه داده باشد، جنگ تعطیل شد. 3⃣ علت این امر هم، به اسارت گرفتن شماری از مشرکان بود. وقتی ٧٠نفر از مشرکان به اسارت گرفته شوند، طبیعی است که بیشتر نیروی ٣٠٠نفری مسلمانان، صرف حفاظت از آن اُسرا شود و جنگ خود به خود تعطیل گردد و باقی مشرکان بتوانند از معرکه فرار کنند. 4⃣ آیهٔ نازل شده در این زمینه، بیانی روشن از عمق فاجعه بود: 🕋 «برای هیچ پیامبری نسزد که اسیرانی داشته باشد تا در زمین کشتار بسیار کند. شما متاع این جهانی را می‌خواهید و خدا آخرت را می‌خواهد، و او پیروزمند و حکیم است. اگر پیش از این، از جانب خدا حکمی نشده بود، به سبب آنچه [اسیران] گرفته بودید، عذابی بزرگ به شما می‌رسید». ✍ کتاب تبار انحراف، حجةالاسلام مهدی طائب ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ردپای یهود در جنگ بدر (٣) ☠ نقش‌آفرینی یهود 1⃣ می‌گویند طمع برخی مسلمین سبب اسیرگیری شد! بعضی از انصار از پیامبر (ص) خواستند از کشتن اسیران صرف‌نظر کند و در عوضِ گرفتن فدیه، آنها را آزاد سازد و بر این خواستهٔ خود پای فشردند. پیامبر (ص) در پاسخ فرمود: اگر چنین کنیم، سال دیگر به تعدادشان کشته می‌دهیم. آنها گفتند: باکی نیست، امسال فدیه می‌گیریم و سود دنیا می‌بریم و سال آینده شهید می‌شویم و به بهشت می‌رویم!! 2⃣ پذیرفتن این مطلب که مردم عادی گوشهٔ چشمی هم به دنیا داشته باشند، سخت نیست، ولی تمرّد سلحشوران بدری از امر پیامبر (ص) بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ پس باید دلیلی ظریف‌تر بجوییم. 3⃣ در مدینه پیوسته درصدد بودند که پیامبر (ص) پیروزی‌های زودرس نداشته باشد. اگر مشرکان در بدر نابود می‌شدند، یهود به‌سرعت سقوط می‌کرد. داخل مدینه نیز به زمان نیاز داشت. پس نهضت اسلامی باید به تأخیر می‌افتاد. بنابراین، باید در میان یهود و نفاق داخلی، به‌دنبال عوامل این نافرمانی گشت؛ چرا که تنها آنها از این امر سود می‌بردند. 4⃣ یهود نمی‌توانست در این‌باره، فعالیت مستقیم داشته باشد؛ پس چه کسانی عامل مستقیم بودند؟ از آنجا که گزارش‌های تاریخی چندان گویا نیست، باید در امور پیرامون نبرد بدر دقت کرد. ردپای این جریان را در داستانی از طبری می‌توان پی گرفت که در آن اختلاف و در مورد اسیران را نزد پیامبر نقل می‌کند! (اصل داستان را در سایت اندیشکده مطالعه کنید.) 5⃣ در هیچ منبعی نیامده که پیامبر (ص) درباره اُسرا مشورت خواسته باشند؛ پس چرا تنها این ٢ تن، نزد پیامبر در این مورد سخن گفته‌اند؟! چرا از افراد دیگر نامی نیست؟! چرا این‌دو برای به کرسی نشاندن نظرشان اصرار کرده‌اند؟ آیا نمی‌دانستند این‌گونه اظهار رأی و چند نوبت تکرار آن، موجب گستاخی عوام خواهد شد و تشنّج پدید خواهد آورد و در نهایت، پیامبر (ص) نخواهد توانست نظرش را در خصوص اُسرا اِعمال کند؟! (چقدر این ماجرا شبیه جنجال در ساعات پایانی عمر شریف پیامبر است که نگذاشتند حضرت آن وصیت مهم را بنویسند!) 6⃣ در نهایت، دشمنان خونیِ اسلام نجات یافتند و مجال پیدا کردند که سال بعد، جنگی خونین به راه اندازند. فرماندهان دو جناح و پرچمدار مشرکان در نبرد اُحد، از اُسرای بدر بودند. فراریان و آزادشدگانِ بدر، شخصیت‌های مهم قریش بودند که به محض رهایی، آتش جنگ اُحد را برافروختند. 7⃣ حال آیا از مجموع این امور، نمی‌توان حدس زد که جریان اسیرگیری هم، برنامه‌ای حساب شده بود که افرادی خاص از سپاه مسلمین، آن را پیگیری کرده‌اند؟! ✍ کتاب تبار انحراف، حجةالاسلام مهدی طائب 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3639 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢٣ اردیبهشت ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١٢ مه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٨ ایار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ نخستین 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ استقرار در جزیرهٔ هرمز و آغاز مداخلۀ غرب در خاورمیانه (٨٩۴ش) 2⃣ لغو در ایران (١٣۵٨ش) 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ سی‌وسوم عُومِر 👈 ٣٣مین روز از ایام شمارش ۴٩روزهٔ یهودیان، معروف به: (قبلاً درباره‌اش توضیح دادیم) که به‌عنوان روز درگذشت ربّی شمعون بن یوحای و به وصیت او جشن گرفته می‌شود. 2⃣ مرگ نویسندهٔ و بنیان‌گذار ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 سی‌وسوم عُومِر / لگ بعومر ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 دربارهٔ هیلولا ربی شمعون بن یوحای 1⃣ [یک] دورهٔ نیمه‌سوگواری که طیّ آن [در آیین یهود] مراسم برگزار نمی‌شود، ۴٩روز بین و (Feast of Weeks) است. 2⃣ دلیل این امر پوشیده و در ابهام است، اما در سنّت یهودی این امر با جنگ‌های آزادی‌بخش یهودیان تحت رهبری (Barkocheba) با رومیان پیوند دارد، که نتایج بسیار فاجعه‌آمیزی برای به بار آورد. 3⃣ وقفه‌ای در سوگواری در سی‌وسومین روز (لگ بعومر) (Lag Ba'omer)‌ رخ می‌دهد که تعطیلی علما (Scholars Holiday) نام‌گذاری شده است. 4⃣ قهرمان محوریِ جشن این روز از قرن شانزدهم ربّی (Simeon Ben Yochai) است. 5⃣ او ... زادهٔ قرن دوم بود که قدرت و بیدادگری رومیان مرعوبش نساخت، و نویسندهٔ مشهور اثر کلاسیک عظیم عرفان یهودی (Zohar)‌ است که نام او مورد احترام و تکریم است. 6⃣ این روزِ معروف به‌عنوان سالگرد وفات او، که در آن، به زبان عرفای یهودی، روح او در پیوندی مبارک با (Shechinah) (حضور الهی)‌ وصلت کرد، با نام هیلولا(Hillulah)ی (ازدواج) ربی شمعون بن یوحای جشن گرفته می‌شود. 7⃣ مردم از سرتاسر [کشور جعلی] بر سر مزار او در مرون (Meron)، روستایی در جلیل، فوج فوج جمع می‌شوند، و در آن‌جا در میان شادمانی و رقص و پایکوبی مدورا(Medurah)یی (آتش) ‌بزرگ در بزرگداشت یاد او و به افتخار او افروخته می‌شود. 📚 منبع: کتاب «یهودیت: بررسی تاریخی»؛ نوشتهٔ ایزیدور اپستاین، ترجمهٔ بهزاد سالکی، ص٢١۵ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصویر خیالی از شمعون بن یوحای ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مقالهٔ برگزیده: 📖 پیشینه و پیدایش کابالا و کتاب زوهر 👉 http://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/581 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter