💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ #محسن_ثلاثی در کنار باقر پرهام، منوچهر صبوری کاشانی و… پروژه تدوین #منابع_درسی_سکولار را ادامه میداد.
2⃣ به همین سبب انجمن جامعهشناسی ایران که اعضاء نهضت آزادی ایران و چهرههایی چون #علیمحمد_حاضری (از مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) را در دایره تئوریسینهای خود دارد، سال 1386 آنان را به عنوان مترجمان برگزیده در حوزه #علوم_انسانی معرفی کرد.
3⃣ حتی در #دولت_نهم، روزنامه ایران صفحه ویژهای را به ستایش از محسن ثلاثی اختصاص داد و سازمان میراث فرهنگی (دوره ریاست #اسفندیار_رحیممشایی) نیز در فاصله سه ماه 2 بزرگداشت برای او گرفت!
4⃣ در حالی که ثلاثی همان هنگام در جمع تئوریسینهای سیاسی #بنیاد_باران (به ریاست #سیدمحمد_خاتمی) قرار داشت و در همان روز بزرگداشت خود با انتشار پژوهشی پیرامون «رفتار سیاسی» با ارجاع به آراء #هانا_آرنت یهودی، نظام جمهوری اسلامی را نظامی #دیکتاتوری خواند که باید سرنگون شود.
5⃣ وانگهی، او سالها با ترجمه کتابهای #فیلسوفان_صهیونیست کوشید تا تحلیلی #لیبرالیستی از انقلاب اسلامی را در ذهن نخبگان ایرانی حاکم سازد و حتی برگزار کنندگان همایش نکوداشت این مترجم در #سازمان_میراث_فرهنگی رسماً اعلام کردند:
✍ ترجمه آثار متناوب با نیاز روز در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی برای تبیین «پدیدهی انقلاب» از منظر تئوریهای اجتماعی، توسط دکتر «محسن ثلاثی» تأثیرات عمدهای داشته و دانشجویان دورههای مختلف «علوم اجتماعی» را از همان سالهای ابتدای انقلاب با نام این استاد آشنا کرد. برای نمونه ترجمه کتاب #توتالیتاریسم از #هانا_آرنت در این زمینه بسیار مفید بوده است.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ در محافل آکادمیک غرب آراء #هانا_آرنت با انتقادات ویرانگری رویاروی شد؛ مثلاً:
🔸 #یورگن_هابرماس او را به عدم درک «خشونت ساختاری» متهم کرد؛
🔸 نظریهاش دربارهی «ارعاب ایدئولوژیک» همخوانی تام و تمام با رژیم غاصب #اسرائیل یافت که خود از پایهگذاران سیاسیاش بود؛
🔸 فرضیهاش درباره #توتالیتاریسم و سرشت آزادیخواهانه #انقلاب_آمریکا یکسره غلط از آب درآمد و شاگردانش نیز به آن اذعان داشتند؛
🔸 حتی سالها بعد به اعتراف مجله #پارتیزان_ریویو بنیان تمام فرضیههایش که استوار بر تعبیر او از «وضع بشر» بود، فرو ریخت؛
🔸 و بهترین ستایشگران آرنت پروژهاش را #شکستی_قهرمانانه خواندند،
2⃣ اما در كشور ما و در دوره #انقلاب_فرهنگی آثارش به عنوان مرجعی معتبر برای دانشجویان رشتههای #علوم_انسانی تلقی گشت و همراه #کارل_پوپر و #آیزایا_برلین، در جمع یکی از «سه پیامبر یهودی» #اصلاحطلبان جای گرفت!!
3⃣ جالب است که هیچکدام از این سه نفر، یکدیگر را قبول نداشتند. برای نمونه، برلین میگفت که «آرنت یاوهگویی است که هیچ متفکر جدیای او را بر نمیتابد» اما #اصلاحطلبان با استناد به آراء سراپا متناقض آنان پیرامون «کمونیسم روسی»، یک نقد واحد را علیه #آرمانخواهی در #جمهوری_اسلامی اقامه میکردند! حتی رشتههای جامعهشناسی و انسانشناسی در ایران را مدیون #محسن_ثلاثی و #ناصر_فکوهی دانستهاند؛ دو چهرهای که در زمره پیروان سیاسی آرنت بودند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242و243
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ پس از کوششهای #عزتالله_فولادوند و #محسن_ثلاثی، نظریههای #هانا_آرنت یهودی توسط #حسین_بشیریه به حوزه جامعهشناسی و اندیشهی سیاسی راه پیدا کرد. او از ابتدای دهه 1370 در ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی (وابسته به موسسه اطلاعات) مینوشت.
2⃣ #حسین_بشیریه نخست با نگارش سلسله گفتارهایی تحت عنوان «اندیشه سیاسی در قرن بیستم» و سپس با تدریس در مراکزی مانند #دانشگاه_امام_صادق (ع) و #مؤسسه_باقرالعلوم کوشید تا مبانی ایدئولوژیک #لیبرال_سرمایهداری را در ذهن دانشجویان بگستراند و حتی در میان #نخبگان_مذهبی هوادارانی بیابد!
3⃣ سپس توانست تئوریهایش را تا درون جناح موسوم به #نواندیشان_دینی در #حوزه_علمیه_قم نفوذ دهد؛ جناحی نوپا با محوریتِ افرادی چون #طه_هاشمی و #محمدمهدی_فقیهی (ناشر مجله نقد و نظر) در #دفتر_تبلیغات_اسلامی قم که بعدها با ادعای مبارزه علیه #اصلاحطلبی_سکولار، بودجه هنگفتی از نظام گرفتند و پشت میز مدیریت #روزنامه_انتخاب نشستند، اما به رواج اندیشههای #هانا_آرنت یهودی و دیگر فلاسفه غربی پرداختند!!
4⃣ تحلیلگران این روزنامه مانند #علیاصغر_حقدار با حمایت #محمدجواد_مظفر، مدیر #نشر_کویر در ستایش اصول #ماسونی #میرزا_ملکمخان ارمنی کتاب مینوشتند و دلدادهی روایتهای حسین بشیریه از #فیلسوفان_یهودی بودند!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص243و244
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ #حسین_بشیریه در مهمترین کتاب خود با پرداختن به نقش #هانا_آرنت یهودی در «انتقال کودکان یهودی از آلمان به فلسطین» چنین فعالیتهایی را بر شکلگیری تئوری سیاسی او موثر میداند. و با ارائه جمعبندیای از آراء آرنت مینویسد:
✍ «اندیشهی #حقیقت» خطری برای #آزادی در حوزهی زندگی سیاسی است و شرط آزادی، یعنی تنوع و تکثر، را از بین میبرد. در مسلخ دعوای حقیقتِ مطلق، انسانیت و روابط انسانی قربانی میشود. #علم و #ایدئولوژی و #مذهب، بدینسان کار ویژهی واحدی دارند… مانع تنوع عقاید میشوند. تا حقیقتی «ثابت» نشده است، «آزادی» هست. آنچه با زندگی انسان رابطهای عمیق و نزدیک دارد، نه حقایق علمی و فلسفی و مذهبی (کلاً حقایق عقلانی)، بلکه حقایق واقعی و منفرد و تاریخی است.
2⃣ این، روایتِ #حسین_بشیریه از لبلباب اندیشهی سیاسی #هانا_آرنت است که گرچه هیچیک از مبانی معرفتی آن #مستدل نیست و به اذعان منتقدان شهیر، مفروضات غلطی در دل خود دارد، اما #اصلاحطلبان ایران را فریفت، آنان را به سوی #حقیقتستیزی و #آرمانگریزی کشاند و در آخر به #دینستیزی واداشت. از دهه 1360، اغلب نقدهای آنان به #حکومت_ایدئولوژیک از تزهای منسوخ و بیانیههای سیاسی #لیبرالهای_یهودی برآمد.
3⃣ البته #مترجمان_سکولار و #اصلاحطلبان هیچگاه نگفتند که با کدام مبانی عقلی، از ناتوانی #مذهب و فلسفه برای ایجاد «رابطهای عمیق با زندگی انسانی» دم میزنند. و هیچگاه آشکار نشد که کدام مبانی علمی یا تجربهی تاریخی، جواز تعمیم نظریههای نامعتبر آرنت را به فضای سیاسی ایران میدهد.
4⃣ #اصلاحطلبان هیچگاه شرح ندادند که برپایهی چه خبر و مصلحتی باید #حقیقت_دینی را به نفع #آزادی_لیبرال کُشت یا چرا باید #عقلانیت_فلسفی را به مسلخ آراء #لیبرالهای_یهودی بُرد. فقط طوطی صفت، روخوانی و رونویسی میکردند؛ بدون شرح و نقدی.
5⃣ مثلاً، آرنت مسئله #یهودستیزی را برای توجیه «ضرورت سیاسی تاسیس #اسرائیل» مدام به کار میبرد و اساساً عناصر اندیشهاش در حول و حوش آن شکل گرفت. سال 1365، #عبدالکریم_سروش نیز با ارائه گفتاری در دانشگاه تهران تحت عنوان «مبانی نظری #فاشیسم» آراء آرنت را تکرار کرد و #جمهوری_اسلامی را به سبب #یهودستیزی یک نظام فاشیستی خواند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص244و245
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (6)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ نظریات #فیلسوفان_یهودی که حتی بدون ضمیمه نقدهای غربیان توسط #عزتالله_فولادوند، #محسن_ثلاثی و… به ایران راه یافت، کمکم به اندیشه حلقهی موسوم به #روشنفکران_دینی شکل میداد تا جایی که #عبدالکریم_سروش با پذیرش دو رکن اندیشه #هانا_آرنت پیرامون «خشونت» و «انقلاب» میگوید:
✍ مشی من و دیگر دوستان ما این بود که میگفتیم باید از اول بنشینیم و روشن کنیم که آیا آنچه در حال وقوع است، جزء «عرضیات» انقلاب است یا «واقعیات» آن. من به این نتیجه رسیدم که «خشونت» جزء واقعیات است که انقلاب به تدریج این واقعیات را بسط داد.
2⃣ #اکبر_گنجی نیز که سخت دلدادهی آرنتِ #صهیونیست بود، ابتدا در #ماهنامه_کیان به اشاعهی تفکر او و شاگرد برجستهاش #آگنش_هلر دربارهی #فاشیسم و مقایسهی تطبیقی آن با ایران پرداخت!
3⃣ گنجی در نخستین سخنرانی خود پس از #دوم_خرداد 1376 (مصادف با سالروز 30 خرداد 1360 و ورود سازمان منافقین به فاز جنگ مسلحانه) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تعمیم نظریههای هانا آرنت به جامعه ایران خیلی صریح گفت: «جنبش فاشیستی، جنبشی است که با #مدرنیته مخالف است.»
4⃣ گنجی البته هیچگاه توضیح نداد كه: اگر هر مخالف یا منتقد #مدرنیته از عمله و نحلهی #فاشیسم باشد، پس دیگر فلسفهبافی دربارهی تکثّر و تنوّع عقاید چه معنایی دارد؟! گنجی سپس همداستان با #سیدجواد_طباطبایی که «انقلاب اسلامی را انقلاب نمیداند» و مانند عزتالله فولادوند، از شکست ناگزیر این انقلاب سخن میگوید:
✍ هر «انقلاب کلگرایانه» که مدعی تغییر کل ساختارها باشد، لزوماً به #توتالیتاریسم میکشد و شکست میخورد. آرنت میگوید چون آن نمونهها شکست خورده، پس آنها انقلاب نیستند. پس انقلاب چیست؟ انقلابی که ادعایش محدود است. به هیچ چیز نمیخواهد دست بزند، فقط میخواهد #آزادی ایجاد کند. به همین خاطر است که دکتر «سیدجواد طباطبایی» میگوید من انقلاب اسلامی را انقلاب نمیدانم، ولی انقلاب مشروطه را انقلاب میدانم. چون انقلاب مشروطه نمیگفت ما میخواهیم همه چیز را تغییر دهیم، بلکه میگفت ما فقط میخواهیم آزادی و حکومت قانون ایجاد کنیم.
5⃣ این گفتارها اغلب نشان از فقدان عقلانیتِ حداقلی در ذهن و روان صاحبانش دارد. چگونه میتوان به استقرار #حکومت_قانون از رهگذر یک انقلاب اندیشید، اما سازههای رژیم سابق را -که مولد بیقانونی و استبداد بودند- تغییر نداد؟! اگر نظامی فاقد شاخصهایی مانند آزادی و قانون است، لاجرم باید ساختارهای آن متناسب با آرمانهای انقلابیون تغییر کند و چه بسا نیاز به «انقلاب کلگرایانه» ضرورت داشته باشد تا هدفهای انقلابی تحقق یابد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص245و246
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (7)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ از نیمه دوم دهه 1370 و با پیروزی #اصلاحطلبان در هفتمین دورهی انتخابات ریاست جمهوری، ترویج نظریههای #هانا_آرنت یهودی به عنوان بخشی از پازل #کودتای_ایدئولوژیک (جنگهای علم) علیه ریشههای معرفتی انقلاب اسلامی در روزنامههای اصلاحطلب شتاب گرفت.
2⃣ حزب کارگزاران سازندگی ایران بیشترین انرژی را صرف اجرای این پروژه کرد. ابتدا #روزنامه_همشهری که با بودجه شهرداری تهران تغذیه مالی میشد، اما سخنگوی این حزب بود، از آبان 1376 با چاپ منظم مقالات #رامین_جهانبگلو، #محمد_قوچانی، #فرزاد_حاجیمیرزایی و #فاطمه_مینایی به شرح «فلسفه سیاسی آرنت» پرداخت و تبلیغ او را به عنوان #فیلسوف_خشونتگریز پیگرفت.
3⃣ همین «خط سیاسی واحد» مانند یک «مأموریت ویژه» برای گسترش آراء آرنت توسط یک مترجم سکولار به نام #منصور_انصاری در چندین روزنامه متفاوت پیگیری میشد. انصاری از پیروان سیاسی #حسین_بشیریه در پروژه «گذار به دموکراسی» است و سال 1379 کتاب «هانا آرنت و نقد فلسفه سیاسی» را توسط نشر مرکز به بازار نشر فرستاد. او نه تنها مقالاتش را در روزنامههای همشهری و نشاط و اعتماد منتشر میکرد، بلکه سلسله مقالاتی را برای معرفی این چهره صهیونیست در #روزنامه_انتخاب به چاپ رساند؛ روزنامهای که به ظاهر موضع ایدئولوژیک سراپا متفاوتی با رسانههای اصلاحطلب از خود بروز میداد، ولی در عرصه اندیشه سیاسی غرب پیرو آنان بود!
4⃣ همان هنگام #کیواندخت_قهاری (خبرنگار رادیو دویچه وله) و #محمدرضا_نیکفر (تئوریسین لائیکِ رادیو زمانه) همین خط سیاسی را در فصلنامه #نگاه_نو و #روزنامه_همبستگی ادامه میدادند و حتی #روزنامه_ایران با استفاده از نویسندگان ضدانقلاب مانند #بهرام_محیی یا افرادی چون #محمدرضا_مرادی_طادی به اشاعه آراء آرنت دامن میزد. بهرام محیی اعتقاد داشت که گسترش آراء این #فیلسوف_یهودی میتواند یک مدل تحلیلی را برای «نفی انقلاب اسلامی» در ذهن مخاطبان بیافریند:
5⃣ با آغاز دهه 1380، هر قدر که آغاز شمارش معکوس پروژه #کودتای_مخملی نزدیکتر میشد، روزنامههای زنجیرهای نوروز، شرق، اعتماد، مردمسالاری، توسعه، دوران امروز و اعتماد ملی با نشر مقالاتی از محمدسعید حنایی کاشانی، محمدتقی قزلسفلی، حبیبالله فاضلی، بزرگمهر شرف الدین، فرزانه نصرآبادی، امید مهرگان، صالح نجفی، امین بزرگیان، مژگان مقتدر، علی نیان، پریسا رضایی، مسعود رفیعی، طالقانی، رسول نمازی، داوود نادمی، گیتی پورزکی و… به روند گسترش اندیشههای آرنت در حوزه انقلاب و #توتالیتاریسم شتاب بیشتری میدادند. این تیم سیاسی سکولار، آرنتِ #صهیونیست را مانند یک #منجی بیبدیل به ایرانیان معرفی میکردند و تئوریهای منسوخ وی را روشی برای گذار به #جامعه_باز میستودند!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص246-249
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/Bashiriyeh
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستودوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3)
❓چگونه #کودتای_مخملی در بستر #علوم_انسانی_سکولار رقم میخورد؟
1⃣ به گفتهی #هانا_آرنت یهودی «علم جدید» که از دل جهان سکولار برآمده، مبتنی بر #فلسفه_شک است و رشد این فلسفه به فروپاشی هرگونه «سازمان دینی» یا #حکومت_مذهبی میانجامد!
2⃣ فرضیه آرنت، از یک سو توجیهگر همه پروژههای #CIA در حوزه #جنگهای_علم و تولید علوم انسانی سکولار بود و از سوی دیگر، پشت صحنهی تبلیغ تئوریهای او را نیز در #ایران باز میتاباند.
3⃣ هواداران این #فرضیه_سیاسی میپنداشتند که با گسترش فلسفهی مدرن غربی، پشتوانههای نظری یک #انقلاب_مکتبی از بین میرود. در واقع، کودتایی #ایدئولوژیک رقم میخورد که #کودتای_مخملی از پس آن میآید؛ فروپاشیای مکتبی رخ میدهد که «سقوط فیزیکال» یک #نظام_دینی را در پی دارد.
4⃣ وانگهی، دقیقاً در همین نقطه #جنگ_عقیده میان دو جبههی حق و باطل آغاز میگردد؛ جنگی که از یک سو براساس آموزههای امام خمینی (ره) «جغرافیا و مرز نمیشناسد» و تا «نابودی» رژیمهایی که بر سه پایه #صهیونیسم، #سرمایهداری (لیبرالیسم) و #کمونیسم استوارند، پیش خواهد رفت و رویای بلعیدن جهان را از رهگذر اقتدار سکولارها نقش بر آب خواهد ساخت؛ اما از سوی دیگر به قول رئیس آکادمی علوم سیاسی آمریکا «جدال خیر و شر در سیاست» با هدف «سرنگونی رژیمهای مذهبی از جمله ایران» کلید خورده است و به روایت بزرگترین فیلسوف معاصر آمریکا، یک #جهاد_فرهنگی در CIA برای استیلای #لیبرال_دموکراسی بر جهان جریان دارد؛ همان مواجههای که در عملیات جاسوسی آکادمیک (PSB) از آن با عنوان «جنگهای علم» یاد میشود.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص249و250
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستودوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3)
1⃣ #پروژه_ترجمه آثار #فیلسوفان_یهودی در ایران که دیماه 1359 با انتشار کتاب خشونت از #هانا_آرنت یهودی برای براندازی فلسفهی انقلاب اسلامی توسط #عزتالله_فولادوند کلید خورد، از زاویه دید #امنیتی ظاهراً یک تکاپوی فکری بیخطر به شمار میآمد، اما اردیبهشت 1384 در روزهای پایانی حاکمیت #اصلاحطلبان به نقطهای پرهیجان رسید؛ چنانکه با پروژه ایالات متحده برای #کودتای_مخملی در ایران پیوند خورد و سرانجام کارکردهای پنهان خود را نمایان ساخت.
2⃣ در آستانهی نهمین دورهی انتخابات ریاست جمهوری، دو تن از پیروان پُر آوازه آرنت با دعوت اصلاحطلبان به ایران آمدند: یکی #آگنش_هلر و دیگری #مایکل_ایگناتیف. هر دو به سبب ترویج سنتِ فکری #صهیونیسم، «جایزه هانا آرنت برای افکار سیاسی» را از بنیاد هاینریش بُل گرفتند.
3⃣ هلِر یهودی، اولین برنده این جایزه، از رهبران کودتای مخملی مجارستان و شاگرد برجسته آرنت محسوب میشد. او یک ماه پیش از انتخابات با ماموریت از #CIA خود را به تهران رساند تا جلساتی را در 2 سطح عمومی و محرمانه برای تدوین استراتژی #مبارزه_مدنی علیه جمهوری اسلامی برگزار کند.
4⃣ ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال در پارلمان کانادا، چند روز قبل از انتخابات در پوشش امنیتی #خبرنگار نیویورک تایمز وارد ایران شد. او تا هنگام اعلام نتایج دور دوم، اقامتگاه ویلایی خود را در شمیران برای پرواز به کانادا ترک نکرد و پیوسته با سفرای مجارستان و ایتالیا ارتباط داشت.
5⃣ ماجرای حضور آنان فراتر از تبلیغات ایدئولوژیک برای یک #فیلسوف_یهودی بود و چندی بعد #مجله_بخارا از دلیل پنهان حضور پیروان آرنت در ایران رازگشایی کرد:
✍ نظریات آرنت در مورد قدرت، خشونت و معنای آزادی، در نهایت به شکل «انقلابهای آزادیبخش 1989» و به عنوان یک موضوع کلیدی به اثبات رسید و یافتن «راههای تازه برای اتفاقات غیرقابل پیشبینی سیاسی» را امکانپذیر ساخت.
6⃣ آنچه ماهنامه بخارا «انقلابهای آزادیبخش 1989» مینامد، سلسله #کودتاهای_مخملی آمریکا در اروپای شرقی است و برپایهی نقشه راه وزارت خارجه آمریکا باید در ایران بازتولید میشد؛ کودتاهایی که به قول #تیموتی_گارتناش «در لهستان ده سال طول کشید، در مجارستان ده ماه، در چکسلواکی ده روز» و با فروپاشی دیوار برلین در 9 نوامبر 1989، دیگر اثری از اقتدار کمونیستها در اروپای شرقی دیده نمیشد.
7⃣ #ساموئل_هانتینگتون از آن رخدادها به مثابه #موج_سوم_دموکراسی و #انقلابهای_مخملی یاد میکرد؛ تحولاتی که ناقوس پایان عصر جنگ سرد و نیم قرن نزاع #لیبرالیسم و #کمونیسم را به صدا درآورد و در کمتر از 2 سال سبب فروپاشی شوروی (مظهر بلوک شرق و قطب کمونیستی جهان) شد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص250و251
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستودوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3)
1⃣ هر چند اعتبار #هانا_آرنت یهودی از سالیان پیش در میان آکادمیسینهای غرب فروریخته بود، اما نظریههایش به عنوان «نسخهای تبلیغاتی برای آمریکا» میتوانست به #فروپاشی رژیمهای ضدسرمایهداری لیبرال بینجامد.
2⃣ برای همین، آرنتشناسان برجسته در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به #ایران آمدند تا #اصلاحطلبان را در «یافتن راههای تازه برای اتفاقات غیرقابل پیشبینی سیاسی»! یاری رسانند.
3⃣ البته تزهای آرنت در باب #انقلابهای_مخملی با آراء دیگرش درباره #انقلاب تناقض داشت و حتی کوششهای #آگنش_هلر که صاحب «کرسی آرنت» در مدرسه تحقیقات نوین اجتماعی نیویورک بود، نمیتوانست به آسانی اجزاء آن را با یکدیگر پیوند دهد.
4⃣ آرنت «انقلابی را که مدعی تغییر همه ساختارها باشد، انقلاب نمیدانست» اما هلر در تبلیغات خود برای انقلابهای مخملی روی «دگرگونی تمام سیستم سیاسی» تمرکز داشت و آن را برای #ایران نیز لازم و مطلوب میدانست.
❓ حالا، تکلیف «معنای انقلاب» چه میشود؟
5⃣ مگر نه اینکه #اصلاحطلبان از #اکبر_گنجی تا #سیدجواد_طباطبایی با ارجاع به آرنت میگفتند «انقلاب اسلامی انقلاب نیست، چون ادعادی دگرگونی همه ساختارها را دارد.» پس چگونه هِلر از #کودتای_مخملی مجارستان به عنوان انقلاب «مدعی تغییر کل سیستم سیاسی» ستایش میکرد و آن را تجلی نظریههای آرنت میدانست؟!!
6⃣ یکی از معیارهای تشخیص #انقلاب -بنابر فرضیه آرنت- چگونگی تغییر ساختارهای یک نظام سیاسی است، اما به گفته هلر تغییر ساختاری را که به استقرار #سرمایهداری_لیبرال (دموکراسی) بینجامد، میتوان انقلاب نامید؛ یعنی «انقلاب به شرط سرمایهداری»!!!
7⃣ از این رو، سلسله #کودتاهای_مخملی اروپای شرقی نام «انقلابهای آزادیبخش» را میگیرند و انقلابهای اصیل، انقلاب فرض نمیشوند! از دل #علوم_انسانی_سکولار چنین نسخههای تبلیغاتیای برای #کودتای_مخملی در میآید و البته، کارکردهای ابزاری فلسفهی آرنت نیز برملا میگردد!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص251و252
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستودوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3)
1⃣ در همین زمان، #محمدسعید_حنایی_کاشانی مدرس فلسفه در دانکشده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، ترجمه پیاپی گفتارهای دین ستیزانه و ضدتوحیدی این #فیلسوف_یهودی را در ایران شدت بخشید. او میگفت:
#هانا_آرنت را در سال 1360 از ترجمههای #عزتالله_فولادوند شناختم و کتابهای «خشونت» و «انقلاب» او برای من در همان سالهای نخستین انتشار، الهامبخش بسیاری از افکار و اعمالی شد که تا امروز زندگیام را شکل داده است. همیشه آرزو کردهام که ای کاش در کشور ما روشنفکرانمان و حاکمانمان قبل از (پیروزی) انقلاب اسلامی، هانا آرنت را میشناختند، اما «چه چاره با بخت گمراه».
2⃣ از نگاه #حنایی_کاشانی، نه تنها پیروزی انقلاب اسلامی، بلکه دلبستگی ایرانیان به #تشیع_انقلابی «بخت گمراهی» بود؛ پس «چاره» نبود جز آنکه به هر نحوی با #اسلام_انقلابی مبارزه کرد و در این راه از آثار آرنت یهودی بهره گرفت.
3⃣ او از دهه 1370 عضو #حلقه_کیان و از شرکاء سیاسی رامین جهانبگلو و عزتالله فولادوند در پروژه #براندازی_نرم است که تا امروز نیز با نهادهای دولتی نظیر سازمان صدا و سیما و مرکز بازشناسی ایران و اسلام (زیرنظر سیدمصطفی میرسلیم) برای اجرای پروژههای پژوهشی در زمینهی #علوم_انسانی همکاری نزدیک دارد،
4⃣ اما در نوشتارهایش مانند یادداشت «آخوند – خدا» با تقلید از ادبیات گروهک تروریستی #منافقین، نظام جمهوری اسلامی را «یک حکومت آخوندی» میخواند و همداستان با عطاءالله مهاجرانی از زبان محمد عابد الجابری (فیلسوف مراکشی) برای تمسخر روحانیت انقلابی میگوید:
همیشه فکر میکردم که علما نمایندگان خداوند بر روی زمیناند، اما بعد از #انقلاب_اسلامی ایران دریافتم که درست برعکس، خداوند نماینده آقایان در آسمان است! متدینان واقعی را نباید در میان روحانیون جست.
5⃣ حنایی کاشانی سال 1383 با تحریر یادداشتی پیرامون «ماجرای کسب قدرت پس از انقلاب اسلامی» مدعی است «آنان که بهتر و بیشتر میتوانند بکُشند حاکم مطلق میشوند.»
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص252و253
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/hanaaa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کودتای مخملی در بستر علم سکولار (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستودوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (3)
1⃣ #محمدسعید_حنایی_کاشانی سال 1384 برای تعقیب نقشهی راه #جنگ_نرم، ابتدا پروژهای مشترک را با رامین جهانبگلو و منصور انصاری در تجلیل از اندیشههای #صهیونیستی هانا آرنت برای برنامه «اندیشهها» در BBC# فارسی به انجام رساند.
2⃣ سپس در نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به ترجمه نظریههای دین ستیزانهی #هانا_آرنت یهودی پرداخت تا #فروپاشی نظامهای دینی را اجتنابناپذیر نشان دهد؛ گفتارهایی که آرنت در آنها حتی وجود #خداوند را انکار میکند و میگوید هر نوع فلسفه و علمی که به سراغ اثبات وجود خدا برود، دارای «نگرش غیرانتقادی خرافی» است!
3⃣ #حنایی_کاشانی سپس نتیجه میگیرد که جهان راهی جز «سکولار شدن» ندارد:
✍ مایلم به شما هشدار دهم که در اهمیت #احیاء_دین در عصر کنونی مبالغه نکنید. این «پُفهای روح زمانه» از عصر روشنگری تا به حال، خط مارپیچ خود را دنبال کردهاند و هر بیست سال یا در همین حدود، نگرشی طبیعتگرایانه با ادعای «احیاء دین» میآید. امر واقع مهم تاریخی این است که اکثریت غالب مردم از اعتقاد به «روز جزاء در آخرالزمان» دست برداشتهاند… این تصور که آدم «میتواند» یا «میباید» دین را همچون «نهادی» سازمان دهد، همواره به نظرم بیشتر خندهآور بوده است. به نظر میآید که همهی چنین کوششهایی محکوم به شکست خواهد بود.
4⃣ آرنت دین را «پُفهای روح زمانه» میدانست که هیچگاه «احیاء» نخواهد شد و به «سامان سیاسی» نخواهد رسید، چون دیگر مردمان جهان به اعتقادات مذهبی همچون «قیامت» معتقد نیستند و «آگاهی عمومی به سوی دور شدن از مقولات دینی است.»
5⃣ او در این گفتار «زوال اعتقادات دینی» را بسیار قدرتمندتر از «احیاء دینی» میبیند و میگوید جهان آینده صرفاً سکولار است، «به این دلیل که جهانی توأم با شک است.»
6⃣ علیرغم شکست این پیشبینیِ او با وقوع #انقلاب_اسلامی که به روایت #میشل_فوکو «روح یک جهان بی روح»، بود، محمدسعید حنایی کاشانی همزمان با اقبال اکثریت ایرانیان به اندیشه انقلابی ترجمه و تبلیغ این تزها را در دانشگاههای کشور گسترش داد تا این بار از رهگذر نفی «وجود خداوند» به تبیین «سکولاریسم از منظر آرنت» بپردازد:
7⃣ اندیشهای كه میگفت:
✍ #سکولاریسم از حیث سیاسی، دقیقاً بدان معناست که #اعتقادات و #نهادهای_دینی هیچ آمریت و #ولایت الزمآور عمومی ندارند و به عکس، «زندگانی سیاسی» نیز هیچگونه «حرمت دینی» ندارد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص253و254
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/hanaaa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 محمد سعید حنایی کاشانی را بيشتر بشناسيم
1⃣ #محمدسعید_حنایی_کاشانی، عضو #حلقه_کیان و مدرس فلسفه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، یکی از نویسندگان #دینستیز، مترجمان #سکولار و مبلغان #فیلسوفان_صهیونیست است که با مرکز بازشناسی ایران و اسلام نیز برای ترجمه آثار #هانا_آرنت همکاری دارد.
2⃣ او 18 تیر 1338 در شهر مشهد و در خانوادهای با گرایش سیاسی به جبهه ملی متولد شد. سال 1364 از دانشگاه شهید بهشتی مشهد لیسانس فلسفه گرفت و سپس در دانشگاه تهران تحصیلاتش را در رشته فلسفه ادامه داد. از سال 1365 با مرکز نشر دانشگاهی به عنوان «دستیار ویراستار» همکاری خود را آغاز کرد و از سال 1370 تا سال 1382 به عنوان «ویراستار» در آن مرکز حضور داشت. از سال 1370 مربی آموزشی در رشتهی فلسفهی دانشگاه شهید بهشتی شد و همچنان به تدریس در این دانشگاه ادامه میدهد.
3⃣ از سال 1367 به ترجمه مقالات دایرةالمعارف ایرانیکا (زیرنظر احسان یارشاطر، عضو فرقه ضاله بهائیت و از کارگزاران بنیاد اشرف پهلوی در واشنگتن. دی. سی) پرداخت و نزدیک به 50 ترجمهاش از ایرانیکا در دانشنامه جهان اسلام با نام «سعید کاشانی» منتشر شد.
4⃣ در همین هنگام همکاریاش را در حوزه «نقد سینما» و ترجمه مقالات سینمایی با فصلنامه فارابی (متعلق به بنیاد سینمایی فارابی) آغاز کرد و سپس در سراسر دهه 1370 با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ترجمه پژوهشهای فرهنگی برای فصلنامه هنر و مجله ارغنون همکاری داشت.
5⃣ حنایی کاشانی با حاکمیت #اصلاحطلبان به عنوان یکی از فعالان این اردوگاه ظاهر گشت. از سال 1377 برای #ماهنامه_کیان مقالاتی با عنوان «دین، مدارا و خشونت» (ش 45)، «عاشورا و موقعیت تراژیک» (ش 46)، «مدینهی احرار: دربارهی لیبرالیسم، استبداد شرقی، اسلام» (ش 48) و… نوشت و از تابستان 1377 همکاریاش را با #اکبر_گنجی در هفتهنامه راه نو آغاز کرد.
👇👇👇👇👇