eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (١) 1⃣ سال ١٣٣۴ در تبریز به دنیا آمد. در دانشگاه، شیمی و سپس زبان انگلیسی خواند. ابتدای انقلاب به اتهام سیاسی روانه زندان شد. 2⃣ سال ١٣۵٨ با متعلق به علی‌اصغر حاج سیدجوادی همکاری کرد. این هفته‌نامه با مشارکت (عامل سازمان CIA و رابط علی امینی) منتشر می‌گشت. دیهیمی به‌گفتهٔ خودش مانند یک در آن مقاله می‌نوشت تا از خط مشی ایران دفاع کند. 3⃣ شاید دیهیمی در میان مردم شخصیت سرشناسی نباشد، اما با ترجمهٔ ١٠٠ اثر در حوزهٔ ، فلسفه و ادبیات غرب یک مترجم پُرکار بود. 4⃣ از سویی عضو گروهک نهضت آزادی ایران به‌شمار می‌رفت و از طرفی مشاور عالی‌رتبهٔ ایران. 5⃣ حتی در حساس‌ترین لحظات، تدوین بخشی از راهکارهای انتخاباتی را به دیهیمی سپرد. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (٢) 1️⃣ در سه دههٔ گذشته، سه دوره فعالیت حرفه‌ای را برای انجام مأموریتش گذرانده است. 2️⃣ دههٔ ١٣۶٠ پیوندهای خود را با نهادهای فکری حاکمیت برقرار کرد. از سال ١٣۶٢ به «سازمان آموزش و انتشارات انقلاب اسلامی» رفت؛ سازمانی که پس از مصادرهٔ انتشارات آمریکایی جایگزین آن شد؛ اما بدنهٔ مدیریتی‌اش همچنان در اختیار نسل قدیم فرانکلینی‌ها و مترجمان سکولار مانند امیرحسین آریانپور، باقر پرهام و داریوش آشوری ماند. 3️⃣ دیهیمی در سال ١٣۶۴ به‌عنوان یکی از سرویراستاران سازمان برگزیده شد و ترجمهٔ کتاب «گفت‌وگو با مرگ» اثر را منتشر کرد؛ همان هنگام که ترجمهٔ کتاب «ظلمت در نیمروز» (روایت دادگاه‌های استالینی برای تصفیه ایدئولوژیک) از این نویسنده چاپ شد. 4️⃣ کوستلر، داستان‌نویس و اهل بوداپست، یکی از رهبران بزرگترین (عملیات PSB) به‌شمار می‌رفت که سال ١٩۴٩ رسماً به عضویت CIA درآمد. دیهیمی بعدها کتاب زندگی و آثار آرتور کوستلر را انتشار داد. 5️⃣ خشایار دیهیمی هر روز فعالیت‌های خود را گسترش می‌داد! ✍️ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (٣) 1⃣ در ابتدای دههٔ ١٣٧٠ پس از پیوند با دولتمردان «دولت سازندگی» چون و علی میرزایی به‌عنوان دبیر شورای نویسندگان انتخاب گشت. 2⃣ در طول دوران فعالیت حرفه‌ای در عرصهٔ ترجمه و مطبوعات، علاقهٔ او به نشر آثار یهودی از جنسی دیگر است، مثل یک پروژهٔ مادام‌العمر و دستور کار دائم. 3⃣ از هنگام انتشار نخستین شمارهٔ ماهنامه نگاه نو در مهر ١٣٧٠، دیهیمی و در این نشریه سلسله مقالاتی درباره آیزایا برلین نوشتند و او را «استاد تفکر آزادی‌خواهی» خواندند. 4⃣ اگر با معرفی یهودی یکی از سه ضلع «مثلث اصلاحات در ایران» را کامل کرد، دیهیمی نیز با تبلیغات برای آیزایا برلین یهودی سهمی بزرگ در ساختن دومین ضلع این مثلث داشت. 5⃣ همچنین او هدف مجلهٔ نگاه نو را احیاء تفکر تعریف کرد که بسیاری از اعضاء مرکزیت آن کانون روابط تنگاتنگی با سرویس‌های لیبرال داشتند. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (۴) 1⃣ سپس به فکر چاپ یک مجموعه کتاب ١٠٠ جلدی نیز با نام «نسل قلم» افتاد. این مجموعه، ترجمهٔ «دایرةالمعارف ادبیات جهان» بود که سال ١٩٧۴ در دوران اوج با همکاری «انجمن فرهنگی بریتانیا و دانشگاه مینه‌سوتا» تدوین شد و نام نویسندگان مقبول CIA مانند مارسل پروست، تی. اس. الیوت، هربرت رید، آلبر کامو، میلان کوندرا و… در آن به چشم می‌خورد. 2⃣ دیهیمی را در ایران به همراه سه تن از دوستانش به نام‌های آرمان امید، حسن ملکی و بهرام داوری تشکیل داد و از مترجمانی مانند عزت‌الله فولادوند، کریم امامی (سرویراستار انتشارات آمریکایی فرانکلین)، عبدالله کوثری و مهدی سحابی (مترجم آثار سلمان رشدی) برای کار دعوت کرد. 3⃣ او می‌خواست هر ماه ٢ جلد کتاب را روانهٔ بازار کند و یک شبکهٔ بزرگ از مشترکان برای پیش‌فروش کتاب‌ها بسازد تا بتواند آن را به‌صورت مستمر تغذیهٔ فکری کند. 4⃣ در سال ١٣٧٢ این شبکه با ١٠٠٠ مشترک ثابت و ۶٠٠هزار تومان سرمایه فعالیتش را آغاز کرد و مدام بر تعداد اعضاء آن افزوده می‌شد. طی ۶ سال مجموعهٔ نسل قلم به ١٠٠ جلد کتاب پیرامون «ادبیات غرب» رسید و دیهیمی یک پروژهٔ صد جلدی دیگر را نیز کلید زد. 5⃣ در واقع، او را باید مؤسس و مدیر «کلوب لیبرال‌های رادیکال» شناخت. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (۵) 1⃣ فقط از رانت‌های بهره نگرفت، بلکه در از حمایت‌های بیشتری برخوردار شد. 2⃣ مدیریت تحریریهٔ بر عهدهٔ او بود و «احمد مسجد جامعی» نیز ابتدا در جایگاه قائم‌مقام و سپس به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات در زمرهٔ اصلی‌ترین حامیان مالی این انتشارات قرار داشت. 3⃣ خشایار دیهیمی به‌عنوان چهرهٔ برجستهٔ مبلّغان ، همواره از رانت دولت‌های سازندگی و اصلاحات برای اشاعهٔ افکارش بهره می‌برد. 4⃣ او از سال ١٣٧۶ طرح جامعی برای اشاعهٔ ریخت و زندگی‌نامهٔ فکری فیلسوفانی که «مدال ملی » را از رئیس‌جمهور آمریکا گرفتند، در مجموعه کتاب‌های صدجلدی «نام‌آوران فرهنگ» ترجمه کرد؛ مثل ، فیلسوف تحلیلی معاصر که بارها بیل کلینتون او را به‌سبب نگارش «تئوری عدالت» ستود. 5⃣ سال ١٣٨٠ در «انتشارات طرح نو» ترجمهٔ مجموعه کتاب‌های این را آغاز کرد، اما پروژه نیمه‌کاره ماند و هنگامی که مشاور عالی شد، کار ناتمامش را به آنجا برد تا به سرانجام برساند. 6⃣ دیهیمی برای انتشار گستردهٔ تئوری‌های یهودی دلایل بسیاری داشت؛ مانند عزت‌الله فولادوند که دیدیم برای تبلیغ هانا آرنت یهودی از انگیزه‌های زیادی برخوردار بود. ✍ پیام فضلی‌نژاد ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خشایار دیهیمی را بیشتر بشناسیم (۶) 1⃣ سال ١٣٨٢، همان هنگامی که ترجمهٔ آثار ، یکی دیگر از فیلسوفان و جاسوسان بلندپایهٔ CIA را آغاز کرد و زمینه‌های سفر او به ایران را می‌چید، وزیر آموزش و پرورش نیز به‌دنبال تحقق یک برنامهٔ جامع «آموزش شهروندی» در مدارس کشور بود و مأموریت اجرای آن را به «سازمان دانش‌آموزی» سپرد. 2⃣ این سازمان که زیرنظر مستقیم وزیر و ریاست آن بر عهدهٔ معاون وزیر بود، بودجهٔ کلانی را به با مدیریت «علی‌اصغر سیدآبادی» اختصاص داد تا مجموعه کتاب‌هایی پیرامون این موضوع آماده سازد. 3⃣ خشایار دیهیمی و مشاوران اصلی برنامهٔ جامع «آموزش شهروندی» وزارت آموزش و پرورش بودند و «نشر اگر» واسطهٔ اختصاص بودجهٔ دولت اصلاحات به آنان و روشنفکران سکولاری نظیر و شد تا با تدوین کتاب‌های «شهروندی»، «دموکراسی»، «مشارکت»، «گفتگو»، «فلسفه» و «دنیای مجازی» به گسترش آموزه‌های سیاسی در مدارس ایران بپردازند. 4⃣ حتی وزارت آموزش و پرورش این کتاب‌ها را میان دانش‌آموزان به مسابقه گذاشت تا آنان به خواندن تئوری‌های دیهیمی و جهانبگلو ترغیب شوند؛ تئوری‌هایی که آشکارا پروژهٔ جمهوری اسلامی را تعقیب می‌کرد. 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سرّی روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص٢٨١-٢٨۴ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ آنچه خواندید، متن کامل مقالهٔ «خشایار دیهیمی و تبلیغ فیلسوفان یهودی» بود. از شما همراهان فرهیخته درخواست می‌کنیم برای افزایش بازدید این مقاله در سایت و بهتر دیده شدن آن در موتورهای جستجوگر، مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/14457 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١٨ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٨ ذیقعده ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٩ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ٢٩ تموز ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ لو رفتن و شکست معروف به (١٣۵٩ش) 2⃣ سالگرد فتنهٔ ١٨ تیرماه ١٣٧٨ 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ مرگ (ربّی شلومو اسحاقی) بزرگترین مفسّر کتب مقدس یهود (۴٨۶۵ عبری = ١١٠۵ م.) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هالیوود داعش را به آخرالزمان برد! (١) 1️⃣ با شکل‌گیری و رشد موجوداتی خبیث به نام در منطقه‌ی غرب آسیا [خاورمیانه]، که آن را باید رسماً دستگاه رسانه‌ای و بوقچی تبلیغاتی لیبرالیسم دانست، شروع به بازنمایی هدف‌مند آن در فیلم‌ها و سریال‌های خود کرد. 2️⃣ این بازنمایی دارای علل مختلفی است که ازجمله توجیهی برای حضور نظامی در منطقه به‌عنوان ناجی جهان است. این رویکرد، از زمان آغاز شد که در آن ایالت متحده تلاش دارد تا با اصرار بر وجود دشمن، عملیات اطلاعاتی و نظامی خود را توجیه کند. 3️⃣ با فروپاشی اتحاد جماهیر به‌عنوان دشمن و رقیب هویت‌ساز برای آمریکا، نظریه‌پردازان آن نیاز به ایجاد دشمن و رقیبی ایدئولوژیک داشتند. اینجا بود که مباحثی همچون «جنگ تمدن‌ها» و «جنگ‌های صلیبی» مطرح شد. 4️⃣ از سوی دیگر، جهان نظاره‌گر طلوع قدرت‌ جدیدی به‌نام ایران بود. اسلام دارای پیشینه‌ی تاریخی طولانی، مبانی معرفتی ریشه‌دار و هویتی ایدئولوژیک و الهی بود. مفاهیمی که از آنان بی‌بهره بود. 5️⃣ نظریه‌پرداز سیاسی و مشاور ارشد رؤسای جمهور آمریکا، در این‌باره می‌گوید: 👈 «برای بعضی از آمریکایی‌ها جست‌وجوی دشمنی جدید برای غرب که بتوانند پس از مرگ کمونیسم قدرت و توانشان را در ارتباط با آن به کار گیرند، بهترین انتخاب است، اما اعلام اسلام به‌عنوان دشمن ایالات متحده، اعلام جنگ سرد دومی است که به هیچ‌وجه معلوم نیست مانند جنگ سرد اول با موفقیت آمریکا پایان یابد.» ✍️ نویسنده: محمدباقر صنیعی‌منش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هالیوود داعش را به آخرالزمان برد! (٢) 1️⃣ در این میان و خودساخته‌ی سَلَفی-آمریکایی بهترین بهانه بود برای این‌که سینمای آمریکا بار دیگر خود را به‌عنوان در کشورهای جهان نشان دهد. فیلم‌هایی مانند «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «سی دقیقه پس از نیمه‌شب»، «۱٢ نیرومند»، «حمله به اسامه بن لادن» و «قانون شجاعت»، نمونه‌های مطرح سینمای ضدداعشی و قهرمانی-آمریکایی است. 2️⃣ اما با نابودی داعش و مرکزیت آن توسط و نیروهای ، عملاً داعش آن قدرت و هیمنه‌ی خود را از دست داد و این‌چنین یکی از مؤثرترین دست‌آویزهای کارکرد خود را تا حدود زیادی از دست داد، اما با این همه داعش در هالیوود تمام نشد! 3️⃣ رویکرد جدید هالیوود نسبت به داعش نگاهی گره‌افکنانه‌ در ذهنیّت و عمق فکر انسان هراسان کنونی است که همواره از فردای خود می‌ترسد. انسانی که به‌علت حضور قدرت‌مندانه‌ی در زیرپوست زندگی و حیات او معنای زندگی و وجود برایش کمترین رنگ ممکن را دارد. 4️⃣ هالیوود با از موجوداتی اهریمنی که شباهت بی‌مثالی با داعش دارند و از قضا حاکمان و قدرت‌مندان روزهای واپسین زمین هستند، بشریّت را از این‌که فردای ما نباید دست و یا حتی بنیادگرایانی که نگاه مذهبی و دینی دارند باشد، می‌ترساند. 5️⃣ در فیلم‌های مورد اشاره، نیروهای شرّ برخلاف امور شروری که قبلاً سکولار و بی‌نسبت با خدا، دین و مذهب معرفی می‌شدند، دارای ریشه‌‌ی مذهبی و دینی نمایانده شده و ذهن بیننده را به سمت بنیادگرایان اسلامی و گروهک‌های تروریستی و تکفیری مانند بوکو حرام، القاعده، طالبان و داعش هدایت می‌کنند. ✍️ نویسنده: محمدباقر صنیعی‌منش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ هالیوود داعش را به آخرالزمان برد! (٣) 1️⃣ نسخه‌ی جدید که در هالیوود به‌تازگی با زیرکی رونمایی شده، (یا دندان شیرین) است که ماجرایی متفاوت در ژانر دارد. 2️⃣ در سال‌های اخیر سبکی به فضای آخرالزمانی اضافه شده است که در آن مرموز و کُشنده مردم دنیا را به خود مبتلا می‌کند. فیلم‌هایی مانند «قفس پرنده»، «حس کامل»، «شیوع» و… نمونه‌هایی از این دست فیلم‌های سینمایی هستند. 3️⃣ در «شیرینی‌خور» نیز که با فضای امروز ما شباهت بسیار روشنی دارد و همه در آن برای عدم ابتلا به ویروس می‌زنند و دستان خود را با الکل ضدعفونی می‌کنند، فرزندانی که به دنیا می‌آیند دو رگه‌اند. دو رگه‌هایی از حیوان و انسان. بچه‌هایی که یا شاخ گوزن دارند، یا مانند پرندگان بال و پر و یا... 4️⃣ همچنین، ویروس کشنده‌ای شایع شده است که افراد مبتلا به آن انگشت کوچشان دچار لرزش می‌شود و سپس نشانه‌های دیگری مانند یعنی تب، بدن درد، سرفه‌ و… را دارند. افرادی که تست بیماری آنان مثبت شود، دچار سرنوشت وحشتناکی می‌شوند. آنان را در خانه حبس می‌کنند و منزل را به آتش می‌کشند تا ویروس نابود شود. 5️⃣ اما در این دنیای آخرالزمانی عده‌ای حکومت خودمختار تشکیل داد‌ه‌اند. انسان‌هایی با ریش بلند، صورتی وحشتناک و رعب‌آفرین که چاقو و شمشیر سلاح ثابت آنان است! آنان با نشانه‌گذاری‌هایی که حاکی از زیست سنّتی و قدیمی است، در کنار رعب‌آفرین بودنشان ذهن مخاطبین را به داعش به‌عنوان آخرین مدعیان حکومت واپس‌گرای دینی نزدیک می‌کند. ✍️ نویسنده: محمدباقر صنیعی‌منش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «هالیوود داعش را به آخرالزمان برد!» که به نقد استراتژیک برخی آثار هالیوودی می‌پردازد، بسیار مفصل‌تر از این مقداری است که در کانال منتشر شده است. متن کامل این مقاله را در آدرس زیر بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/14454 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١٩ تیر ۱۴٠٠ هجری‌شمسی ☪️ ٢٩ ذیقعده ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ١٠ ژوئیه ۲۰٢١ میلادی 🕎 ١ آو ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های عبری ✍ رحلت حضرت هارون (ع) (٢۴٨٨ عبری) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 تفاوت جایگاه‌ هارون (ع) در قرآن و تورات 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/10314 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فراموشخانه را میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله و پدرش میرزا یعقوب ارمنی در تهران ایجاد کردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ فراماسونری هند و آغاز فراماسونری در ایران (١) 💥 فراماسونری ایران پیش از «فراموشخانه»‌ ملکم 1️⃣ تشکیلاتی است برای جذب نخبگان بر بنیاد عقاید و آرمان‌های معین؛ آن‌گونه عقاید و آرمان‌هایی که، از طریق غلبه بر تعلق‌های دینی و قومی و بومی، همپیوندی با کانون‌های تعیین‌کننده قدرت جهانی و سازمان‌دهی این نخبگان را در پیرامون و در جهت اهداف و برنامه‌های کانون‌های فوق تأمین کند. 2️⃣ طبق این تعریف، فراماسونری، همانند صهیونیسم و سایر فرقه‌ها و نحله‌های مشابه، تنها یکی از جریان‌های فرهنگی و سیاسی است که برای تأمین منافع خود و تنظیم سازوکار سلطه بر جوامع بشری در سده‌های اخیر پدید آورده‌اند. 3️⃣ از اینرو، فراماسونری و صهیونیسم، و فرقه‌ها و جریان‌های مشابه، اصل بشمار نمی‌روند بلکه بعنوان ابزارهایی در خدمت شبکه‌ای از و همپیوند شناخته می‌شوند که از چند سده پیشینه تمرکز ثروت و قدرت در دست خویش‌ برخوردارند. 4️⃣ طبق روایت رسمی، که تاکنون مورد اجماع مورخین ایرانی بوده، اولین تشکیلات ایران به نام در زمان ناصرالدین شاه قاجار پدید آمد. 5️⃣ «فراموشخانه» را در اوائل، و طبق نظر برخی محققین در اواسط، سال‌های ۱۸۵۰ م./ ۱۲۷۰ ق. ناظم‌الدوله و پدرش میرزا یعقوب ارمنی در تهران ایجاد کردند. 6️⃣ استاد اعظم آن ، پسر پنجاه و هشتم فتحعلی شاه، بود و جلسات آن در منزل جلال‌الدین میرزا، در محله عودلاجان تهران نزدیک مسجد حوض، پنهان برگزار می‌شد. 7️⃣ از فعالیت این تشکیلات مطلع شد و در ۱۲ ربیع‌الثانی ۱۲۷۸ ق./ ۱۷ اکتبر ۱۸۶۱ م. با صدور اطلاعیه‌ای انحلال آن را اعلام کرد. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تصویر مانکجی هاتریا (سمت چپ) و جلال‌الدین میرزا ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ فراماسونری هند و آغاز فراماسونری در ایران (٢) 💥 فراماسونری ایران پیش از «فراموشخانه»‌ ملکم 1️⃣ پیش‌تر گفته‌ام و بعدها به‌طور مستدل خواهم گفت که در واقع در پیرامون ، مسئول شبکه‌های اطلاعاتی حکومت هند بریتانیا در ایران، تکوین یافت. 2️⃣ تأثیرات مانکجی بر تا بدان حد بود که، به‌نوشته مهدی بامداد، «بسیاری از مردمان هم عصر او عقیده داشتند که شاهزاده به دین زرتشتی گرویده است و او را زردشتی می‌دانستند.» 3️⃣ ولی درواقع، برخلاف روایت رسمی فوق، «فراموشخانه» اولین سازمان ایران نیست. 4️⃣ نخستین هسته‌های قریب به چهار دهه پیش از تشکیل «فراموشخانه»، در دوران سلطنت و حکومت لرد در هند بریتانیا (۱۷۹۸- ۱۸۰۵)، در ایران پدید آمد و فراماسونری اولیه از طریق هند در ایران، نخست در شیراز و در پیرامون برخی خاندان‌های سرشناس که تا به امروز تداوم دارند، و با بهره‌گیری از پوشش فرقه‌های اهل ، بویژه طریقت ، تکوین یافت. 5️⃣ در این زمان قریب به یک سده از شروع فعالیت‌های ماسونی در هند می‌گذشت. آغاز تکاپوهای ماسونی در هند به اوائل سده هیجدهم میلادی می‌رسد. 6️⃣ در سال ۱۷۲۸ انگلستان فرمانی دال بر تأسیس لژ در بنگال صادر کرد و در سال ۱۷۲۹ کاپیتان را به‌عنوان «استاد اعظم منطقه‌ای هند» منصوب نمود. 7️⃣ فاروینتر در سال ۱۷۳۰ به تأسیس لژی در بنگال دست زد. در اواخر سده هیجدهم در بنگال ۱۰ لژ ماسونی فعالیت می‌کرد که کهن‌ترین آن «لژ ستاره شرق»، به شماره ۴۰، در بندر کلکته بود. این لژ به‌عنوان اولین لژ بنگال شناخته می‌شود. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter