✡ شریک بن سلمان در محیط زیست ایران چه میکند؟ (5)
1⃣ حال با آشکار شدن ابعادی از پروندهی امنیتی #جاسوسی محیط زیستی و نقشههای دشمنان کشور برای استفاده از اهرم محیط زیست جهت ضربه زدن به ایران، باید از دستگاههای مسئول و نظارتکننده پرسید که:
2⃣ ابعاد حضور حاکم امارات و مؤسسهی متعلق به او در مبحث استراتژیک #محیط_زیست ایران چیست؟!
3⃣ چرا مؤسسهی متعلق به چنین کسی که کشورش بههمراه متحدان منطقهای و فرامنطقهای آن در نوعی #جنگ_سرد با کشورمان به سر میبرند، اصولاً باید فعالیتی در این ابعاد در کشور داشته باشد؟!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 رماننویسها در خدمت سازمان سیا (1)
✡ فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران (قسمت دوم)
1⃣ نیویورک تایمز در 25 دسامبر سال 1977 (1356 هجری شمسی) ادعا نمود که #سازمان_CIA در انتشار دستکم هزار جلد کتاب نقش داشته است!
2⃣ کتابهایی که هرگز فهرست آنها را در معرض دید عموم قرار نداده است. اما کتابهایی که مشخص شد سازمان CIA در آنها نقش داشته، عبارتند از:
3⃣ «انقلاب هانگرویس» اثر «ملوین لاسکی»، ترجمههای «سرزمین هرز» و رباعیهای «تی. اس. الیوت» و طبیعتاً کتابهایی که بهوسیلهی «کنگره آزادی فرهنگی» و نهادهای مرتبط با آن منتشر شده، شامل برگزیدههای شعر از گذشته تا کنون مثل: «جنگ عقاید کالوین با روسو» اثر «هربرت لویی»، «نصف راه تا ماه: نوشته تازهای از روسیه» اثر «پاتریشیا بلیک»، «ادبیات و انقلاب روسیه در شوروی» ویرایش «مکس هیوارد» و «لئو پولد لایدز»، «تاریخ و امید: پیشرفت در آزادی» اثر کات جلنسکی، «هنر نظریهپردازی» توسط «برتراند دو جوونیل»، «صد گل ویرایش» از «رودریک مک فارکوهر»، «قبل از موعد من» اثر «نیکلاس توسی»، «ایتالیاییها» اثر «بارزینی»، «دکتر ژیواگو» نوشته «بوریس پاسترناک» و چاپهای جدید «شاهزاده» اثر ماکیاولی بهوسیلهی «مؤسسه انتشاراتی چخوف» و…
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/tzFrkd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #فرانکلین
💠💠 رماننویسها در خدمت سازمان سیا (2)
✡ فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران (قسمت دوم)
1⃣ علاوه بر #جان_هانت که نخستین حرفهاش، نویسندگی بود، #سازمان_CIA به در اختیار داشتن چند رماننویس فعال دیگر به خود میبالید.
2⃣ در پاریس، #پیتر_ماتیسون (Peter Matthiessen)، دانشآموخته دانشگاه ییل که بعدها بهسبب نوشتن «پلنگ برفی» (The Snow Leopard) مشهور شد، از پایهگذاران و نویسندگان نشریهی «نقد و بررسی پاریس» بود و رمان «پارتیزانها» (Partisans) را زمانی که برای CIA کار میکرد، به رشته تحریر درآورد.
3⃣ یکی دیگر از اعضای گروه کورد مهیر (رئيس بخش عمليات بينالمللي سیا)، #چارلز_مککاری (Charles McCarry) بود که بعداً از او بهعنوان پاسخ آمریکا به «جان لوکاره» تعبیر میشد.
4⃣ همچنین #جیمز_میچنر (James Michener) یکی دیگر از اعضا که حرفهی درازمدت وی بهعنوان نویسنده با کارهای معمولی همچون «لهستان»، «آلاسکا»، «تگزاس» و «فضا»، بسیار موفق بود، تحت نفوذ سازمان CIA قرار داشت.
5⃣ در نیمهی دهه 50، «میچنر» از حرفهی نویسندگی خود بهعنوان پوششی برای وظیفهاش در از میان برداشتن رادیکالهایی که به یکی از عملیات آسیایی سازمان CIA نفوذ کرده بودند، بهره جست. تا اتمام این کار، وی در شعبه آسیایی سازمان CIA قرار داشت. وی بعدها میگفت که یک نویسنده هیچگاه نباید بهعنوان یک #مأمور_مخفی برای کسی یا جایی کار کند!!
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/tzFrkd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #فرانکلین
💠💠 رماننویسها در خدمت سازمان سیا (3)
✡ فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران (قسمت دوم)
1⃣ #کارول_برایتمن (Carol Brightman) نویسندهی مشهور در مصاحبهی خود با نیویورک تایمز در ژوئن 1997 دربارهی سرمایهگذاری #سازمان_CIA بر گروهی از نویسندگان میگوید:
✍ …این قضیه ارزش مورد توجه قرار دادن را دارد که این اشخاص دارای چه صفت مشترکی بودند. همگی آنها بهطور فرافرقهای و مسیحی، دنبالهرو «تی. اس. الیوت» بودند. آنها به یک قدرت فراتر و بالاتر معتقد بودند که مبارزهی ضدکمونیستی و ضدالحاد آنان را تصدیق میکرد. تی. اس. الیوت، پاوند و دیگر مدرنیستها، احساسات نخبهگرای آنان را ارضا میکردند. سازمان CIA حتی ترجمهای از رباعیهای الیوت را سفارش داد و نسخههای آن را از طریق هوایی در روسیه پخش نمود. اینها کسانی بودند که به اندازه «شاو» و «ولز»، سوسیالیست برایشان بهعنوان سرنوشت انسان عامی، ناخوشایند بود. آنها خواهان انسان غیرعامی و فرهنگ برتر بودند…
2⃣ #هاوارد_هانت (Howard Hunt) نویسندهی معروف رمانهایی همچون «شرق وداع»، «محدوده تاریکی» و «غریبه در شهر»، وقتی در سال 1961 (1340 هجری شمسی) به بخش تازه تاسیس شدهی عملیات داخلی سازمان CIA ملحق شد با جدیّت تمام برای تقویت طرح انتشاراتی CIA فعالیت مینمود. «هانت» بعدها نوشت:
✍ …این بخش جدید، پرسنل و پروژههایی که در بخشهای دیگر CIA باب میل نبود را میپذیرفت و آن دسته از پروژههای سرّی که به دست من میرسید، تقریباً همگی به کار نشر و انتشارات مربوط میشد. ما کتابهای مهمی را تحت حمایت مالی قرار دادیم. به عنوان مثال «طبقه جدید» اثر «میلوان جیلاس» یکی از کتابهایی بود که تحت عناوین ثبت شده بنگاه «پراگر» حمایت میشد…
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/tzFrkd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #فرانکلین
💠💠 رماننویسها در خدمت سازمان سیا (4)
✡ فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران (قسمت دوم)
1⃣ تجلی #نویسنده در نقش #جاسوس و جاسوس در نقش نویسنده، به هیچ وجه موضوع تازهای نبود.
2⃣ #سامرست_موآم (Somerset Maugham) از موقعیت ادبی خود بهعنوان پوششی در جهت ماموریتهایش برای #سرویس_مخفی_بریتانیا در طول جنگ جهانی اول استفاده نمود.
3⃣ #گراهام_گرین (Graham Greene) مطالب داستانی فراوانی را از تجارب خود بهعنوان #مأمور_مخفی اداره امنیت داخلی بریتانیا، الهام گرفت. وی زمانی از این اداره بهعنوان «بهترین آژانس مسافرتی جهان» یاد میکرد!
4⃣ #جان_اشتاینبک (John Steinbeck) نویسندهی رمانهای معروفی مانند «خوشههای خشم» و «موشها و آدمها»، که از پیشروان مکتب ادبی سوسیالیسم رئالیسم آمریکایی و #نویسنده_محرومین لقب گرفته بود، به همراه #جان_فورد (John Ford) از هنگام تأسیس «سرویس خدمات استراتژیک آمریکا» #OSS به استخدام آن درآمد.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/tzFrkd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #فرانکلین
💠💠 رماننویسها در خدمت سازمان سیا (5)
✡ فرانکلین، انجمن ایران و آمریکا و دیگران (قسمت دوم)
1⃣ در روزهایی که نیروهای آمریکایی با نیروهای استقلالطلب ویتکنگ درگیر بودند و روزانه دهها تُن بمبهای خوشهای و میکروبی و... را با بمبافکنهای غولپیکر B-52 بر سر آنها ریخته، خانه و کاشانهشان را به آتش کشیده و زن و مرد و بچههای بیدفاع را قتلعام میکردند، نویسندهی بهظاهر آزادیخواهی به نام #جان_اشتاینبک بهعنوان خبرنگار همراه نیروهای متجاوز آمریکایی گزارشی بهشدت دروغپردازانه از ویتنام با درونمایهی دفاع از حملات یانکیها و محکوم کردن دفاع ویتکنگها از سرزمینشان در نشریهی اداره اطلاعات آمریکا به چاپ رساند.
2⃣ «اشتاین بک» در بخشی از گزارش یاد شده در وصف دهکدهای به نام «راخ کئین» (که توسط آمریکاییها اشغال شد) نوشته بود:
✍ …این دهکده همانند بیماری است که پس از سالها درد و رنج، اکنون بهبود یافته است. علفهای هرزه و بلند سراسر خیابانهایی که زمانی پاک و تمیز بودند، فراگرفته، سقف خانهها شکسته و به داخل اتاقها سرازیر شده، کانالها و چاههای آب متعفن گردیده و کوچهها از قلوه سنگ و کثافات پوشیده شدهاند. ویتکنگها حوصلهای برای مردم باقی نگذاشته و حتی ارادهی آنها را هم گرفتهاند تا آنجا که دیگر کسی به فکر پاک کردن و تمیز نگهداشتن محیط زندگی خود نیست…
3⃣ «اشتاین بک» در ادامهی گزارش به وضعیت اهالی دهکده پرداخته که چگونه زندگیشان در اثر حاکمیت ویتکنگها به هم ریخته است! این در حالی است که حتی خود فیلمهای آمریکایی و هالیوودی هم نشان میدهد که چگونه نیروهای متجاوز آمریکایی با مرگبارترین سلاحها، همهی هستی خانوادههای ویتنامی را به آتش کشیده و حرث و نسلشان را نابود میکردند. «جان اشتاینبک» مینویسد:
✍ …در زمان تسلط ویتکنگها بر دهکده «راخ کئین»، بسیاری از اهالی دهکده متواری شدند و به جاهای امنتری رفتند ولی بعضی هم در جای خود باقی ماندند، چون آنجا محل دائمی آنها بود و خیلیها هم در تمامی عمر خود بیش از 5 کیلومتر مسافرت نکرده بودند… رئیس دهکده و معلم مدرسه به قتل رسیده بودند و این روش ویتکنگها برای برانداختن آداب و رسوم ملی است. در عوض آنها با سخنرانی پند و اندرز و حتی با تهدید مردم را وادار به اطاعت کورکورانه از خود مینمایند…
4⃣ «اشتاین بک» چنان دروغهای بزرگی درباره مبارزان ویتنام میبافد که امروزه حتی یک نظامی آمریکایی را هم به خنده میاندازد، چرا که خود او شاهد بوده که چگونه همپالکیهایش با هواپیماهای بمبافکن با فروریختن هزاران تن بمب که چندین برابر حجم بمباران در جنگ جهانی دوم بود، همهی امکانات آموزشی و اقتصادی و درمانی ویتنام را خاک و خاکستر کردند. اما «اشتاین بک» گویی قصهپردازی کرده و داستانسرایی میکند، مینویسد:
✍ …ویتکنگها حتی از ویران کردن مدرسهی دهکده هم ابایی نداشتند و پس از ویرانی از آن برای سنگر خود استفاده میکردند. پس از مدرسه نوبت به بیمارستان میرسید که اینک بهصورت خوکدانی و لانه پرندگان درآمده بود… پلها همه ویران و در هوا معلق بوده و جادهها بهکلی ویران شده و یکنوع آشفتگی و از هم پاشیدگی که در همهجا به چشم میخورد، مانند بیماری جلدی، سراسر کشور را فرا گرفته است…
5⃣ او در پایان گزارش خود، نیروهای ویرانگر و متجاوز آمریکایی را همچون ناجیان مردم ویتنام تصویر کرده و مینویسد:
✍ …در ضمن اینکه قوای متفقین (ارتش آمریکا و نیروهای مزدور محلی) جادهها را پاک کرده و پلها را مرمت میکنند، یکبار دیگر دهکده راخ کئین را با دنیای خارج که مدت زمانی رابطهاش با دهکدهی مزبور قطع شده بود، متصل میسازند…
6⃣ در ذیل گزارش یاد شده، عکسی نیز از «جان اشتاینبک» در کنار مزدوران محلی ارتش آمریکا چاپ شده است.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/tzFrkd
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #فرانکلین
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (1)
1⃣ بیتردید همواره #جنگ را میتوان یکی از نقاط عطف تاریخ ملتها دانست؛
2⃣ چه بسیار ملتهایی که به این واسطه مضمحل و نابود گردیدند و چه بسیار ملتهایی که اسباب ظهور و بروز تمدنی ایشان در جنگها رقم خورد.
3⃣ در تاریخ معاصر شاید بتوان #جنگهای_جهانی اول و دوم را مصداقی روشن و قابل اندازهگیری برای این بیان دانست؛
4⃣ جنگهایی که طی آن شکوهمندی قدرتهای سنتی جهان برای همیشه و یا نهایتاً مقطعی مشخص، به افول گراییده و به موازات آن پیدایش قدرتهایی جدید در عرصهی جهانی رقم خورد.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (2)
1⃣ از این جهت است که #جنگ_جهانی_اول (World War I) را میتوان کاتالیزوری مؤثر برای ظهور و بروز قدرتی ویژه با عنوان اتحاد جماهیر سوسیالیستی #شوروی (Union of Soviet Socialist Republics) در عرصهی معادلات بینالمللی دانست.
2⃣ و به موازات آن فروپاشی و اضمحلال یکی از مهمترین ابرقدرتهای برتر جهان آن روزگار، یعنی امپراتوری #عثمانی (Ottoman Empire) و سه امپراتوری برجسته و شکوهمند دیگر در عرصهی جهانی اتفاق افتاد:
3⃣ امپراطوری اتریش-مجارستان تحت حاكمیت #خاندان_هابسبورگ (House of Habsburg) در اروپای شرقی.
4⃣ امپراطوری روسیه تزاری زیر سلطه #خاندان_رومانوف (House of Romanov) در روسیه.
5⃣ امپراطوری آلمان به قیومیت #خاندان_هوهنزولرن (House of Hohenzollern) در اروپای غربی و آلمان.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (3)
1⃣ همچنین بُروز و بهطور کل رسمیت یافتن ابرقدرتی ایالات متحده امریکا (United States of America) را میتوان محصول فرایند #جنگ_جهانی_دوم (World War II) دانست.
2⃣ که بهنوعی ویژه با افول قدرت سنتی بریتانیای کبیر (Great Britain) و همچنین نابودی رسمی توان تمدنی آلمان نازی (Nazi Germany) و ایتالیای فاشیسم (Italian Fascism) در اروپا و امپراتوری ژاپن (Empire of Japan) در آسیا همراه گردید.
3⃣ و عرصهی جهانی را بهنحوی قابل تأمل در اختیار کابویهای امریکایی قرار داد و موجب شد تا #یهودیان_آنگلوساکسون بتوانند در فراغتی با شکوه، در عرصهی جهانی به تعریف و تبیین #سبک_زندگی_آمریکایی (American Way of Life) و #رویای_آمریکایی (American Dream) مبادرت ورزند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (4)
1⃣ البته دو ابرقدرت ظهوریافته در فرایند جنگهای جهانی اول و دوم، بهصورتی خاص فضای جنگی حدوداً پنجاه ساله را بر عرصهی بینالمللی حاکم نمودند؛
2⃣ جنگی با عنوان #جنگ_سرد (Cold War) که موجب شد تا در طول دهههای ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، نوع متمایزی از فرایند جابجاییهای فرهنگی و تمدنی در سطح جهانی بوقوع بپیوندد؛
3⃣ جابجاییهای فرهنگی و تمدنی ویژهای که شاید بخش محدودی از آن را بتوان در شکلگیری احزب عربی سوسیالیستی #بعث از سال ۱۹۴۷ میلادی به بعد در منطقهی خاورمیانه و یا تشکیل حکومتهای مجهولی همچون #آلسعود عربستان در سال ۱۹۳۳ میلادی و رژیم غاصب #صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی و نظایر آن در آسیای شرقی و آمریکای جنوبی مشاهده نمود؛ همچون واقعهی کودتای سال ۱۹۷۳ میلادی در شیلی و یا جنگ ویتنام و…
4⃣ و در این میان #سینما نیز به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار #جنگ قرار داشت و ابرقدرتهای مطرح آن روزگار، اقدام به انعکاس تمایلات و تمنیّات خود از جهان حال و آینده مینمودند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (5)
1⃣ اگر چه #سینما رسماً در سال ۱۸۹۵ میلادی یعنی حدوداً بیست سال قبل از آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ میلادی) متولد شد، اما با این همه در سالهای پس از جنگ جهانی اول بود که سینما نطق گشود.
2⃣ در سال ۱۹۲۷ میلادی #سینمای_صامت جای خود را به سینمای صدادار داده و این ابزار مهم رسانهای به عاملی اصلی جهت پیشبرد اهداف قدرتهای مطرح عصر خود مبدل گردید.
3⃣ و این همه در حالی صورت گرفت که مابین #جنگ_جهانی اول و دوم، سینما هم از لحاظ فیلمبرداری و بهطور کل موضوعات تکنیکی و هم از جهات مفهومی و داستانگویی و روایتسازی، پیشرفتهای زیادی كرد.
4⃣ این امر موجب شد تا تمامی قدرتهای دخیل در فرایند تحولات جنگ جهانی دوم، بهنحوی محسوس از این #ابزار_رسانهای، کمال بهره را گرفته و دوشادوش درگیری سربازان در جبهههای متنوع خاکی و آبی و هوایی، جبههی جنگ دیگری را بر پردهی نقرهای سینمای جهان رقم زنند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (6)
1⃣ و اینگونه بود که حجم قابلتوجهی از آثار سینمایی در فاصلهی جنگ جهانی دوم، یعنی از سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی تا سپتامبر ۱۹۴۵ میلادی، در سینماهای جهان به نمایش درآمد؛
2⃣ آثار سینمایی ویژهای همچون فیلم سینمایی دختر شماره ۲۱۷ (Girl No. ۲۱۷) که توسط ابرقدرت نوظهور شوروی ساخته میشد،
3⃣ و یا فیلمهایی نظیر سینمایی شکلات و سربازان (Chocolate and Soldiers) که امپراتوری ژاپن به تهیه و تولید آن مبادرت میورزید،
4⃣ و یا آثاری مانند یکی از جتهای ما گم شده است (One of Our Aircraft is Missing) که توسط امپراتوری بریتانیای کبیر تولید میشدند،
5⃣ و به تقابل با آثار سینمای آلمان نازی، یعنی فیلمهایی همچون سربازان فردا (Soldiers of Tomorrow) و خدمه دورا (The Crew of the Dora)
6⃣ و همچنین آثار سینمای ایتالیای فاشیسم یعنی فیلمهایی مانند سه خلبان (The Three Pilots) در عرصهی جنگ رسانهای میرفتند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده