eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌓 آخرین هدیه استاندار بحرین به شاه ایران 🔹روز شنبه ۳ آذر با گروهی از دوستان رفتیم بازدید از مجموعه موزه های کاخ سعدآباد که خودش یک دوره تاریخ معاصر ایران هست. 🔹تصویر فوق هدیه ای است که آخرین استاندار استان بحرین به نام قاسم المعیری به محمدرضا شاه هدیه می دهد. 🔹جنس نخل از نقره و خرماهای آن از طلا و سازنده هنرمند و طراح بحرینی شیخ ظهرون می باشد. 🔹تو خود غصه بخور از این قصه و مفصل بخوان از این مجمل😌 @jtabiin @jtabiin
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 ایران امروز در چه شرایط منطقه ای و جهانی قرار دارد؟ 🔴 دست برتر ایران در منطقه به جهت در اختیار داشتن دو تنگه استراتژیک و پنج دریا و وابسته بودن ۵۰ درصد اقتصاد دنیا به آن ها 🔴 اظهارات مهم و شنیدنی قیس قریشی تحلیلگر ساکن لندن را درباره جایگاه ویژه ایران و شرایط غربی ها در رویارویی با آن را بشنوید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jtabiin @jtabiin
🌓 نقد؛ ارمغانی سازنده یا ...؟! 🔹یادداشت روز 🔸این روزها فضای نقد در جامعه ایران و حتی دانشگاه های ما روزگار خوشی را نمیگذراند؛ حال آنکه نقد در منظر دینی به عنوان یک ارمغان از آن یاد شده است. 🔸حیات و رشد فکری و سیاسی یک جامعه دینی به آن است که فضای نقد و گفتگو در آن بر معیار انصاف و تحمل همدیگر باشد. اما سوگمندانه باید گفت در فضای سیاسی و رسانه ای امروز کشور در موارد زیادی، نقد جای خود را به فضای مچ گیری و دست اندازی داده است. نه نقد کننده در نقد خود جانب انصاف و عدالت را پیشه می دارد و نه نقد شونده تاب آوری و بردباری لازم را از خود نشان می دهد. 🌨نقد را همواره به بیان منصفانه خوبی ها و بدی های یک عمل براساس علم ومنطق معنا کرده اند. اگر همین تعریف را معیار قرار دهیم و بازگشتی به وضعیت موجود داشته باشیم، انگ و برچسب زنی، اتهام های ناروا ، سیاه انگاشتن تمام خوبی های طرف نقد از جمله موارد ناسازگار با نقد سالم و صالح است. 🔥چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد 👤قرآن؛ روش گفتگو و همسخنی را در سه راهکار اصلی طراحی نموده است، «برهان و استدلال علمی؛ پند و نصیحت دوستانه و جدال و گفتگوی نیکو»، باید دید جامعه دینی ما چه اندازه بر این روش های سه گانه قرآنی پایبند و مقید است؟ ☀️در سخن و سیره معصومین(ع) نیز نقد به معنای بیان ایرادات دیگران چه در بعد فردی و چه بعد عمومی مانند مسائل حاکمیتی معنا شده است، در روایتی امام علی ع نقد را از جمله حقوق حاکم اسلامی بر مردم می داند. از این رو خطاب به مردم می فرماید: از حق گویی و مشورت دهی عادلانه دریغ نکنید. 🔸از این رو بیان صادقانه و منصفانه افراد و سازمان های حاکمیت، امری ستوده و مثبت به حساب آمده است.در روایاتی از قول علی(ع) آمده است کسی که عیب تورا به تو بنمایاند تورا خیر خواهی کرده است. و کسی که عیب تو را بپوشاند، دشمن توست. 🌧رئیس ملحدان شهر مدینه (شخصی به نام ابن ابی العوجاء) در مقابل کم طاقتی یکی از شاگردان امام صادق(ع) در برابر سخنان کفر آمیزش می گوید: ما درحضور امام صادق ع سخنانی بدتر از این می گفتیم، اما او به سخنان ما چنان گوش می داد که ما گمان می کردیم تحت تاثیر منطق ما قرار گرفته است. اما او پس از شنیدن کامل نظریات ما، دیدگاه ما را با بیانی موجز و قاطع باطل می ساخت. 💧آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا 🔥برخی دیگر از آسیب های اخلاقی در حوزه نقد و گفتگو در فضای سیاسی و رسانه ای امروز را می توان این گونه برشمرد؛ تویبخ و تحقیر طرف مقابل، انتقام جویی و نقد متقابل، توسل به تهمت و گمان های بی اساس، خلط تقدیر و تملق، انگیزه خوانی بجای انگیخته ها. 🔘ودر پایان، نیز تاکید بر نکته آغازین می شود که رکن اخلاقی جهت شخص انتقاد گر آن است که بر اساس انصاف به نقد دیگران بپردازد و در کنار معایب، مزایا را هم ببینند و رکن اخلاقی در شخص مورد انتقاد آن است که آستانه تحمل و تاب آوری خود را بالا برده، و نقطه نظرات دیگران را موجب ارتقای فکری وحرفه ای خود بداند. 🔸به امید آنکه به دور از افراط و تفریط های رایج، شاهد فضای نقد منصفانه و عالمانه بر اساس اصول اخلاقی در جامعه میان افراد و حاکمیت باشیم. ✍ مسلم محمدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻 @jtabiin @jtabiin
🌓 نامه گاندی به آدولف هیتلر و پیام قابل توجه آن دوست عزیز دوستانم مدام اصرار می کنند که به خاطر وضعیت خطرناک دنیا، نامه ای برایت بنویسم. من تاکنون مقاومت کردم چون احساس می کردم که ارسال نامه دور از نزاکت است. ولی چیزهایی اتفاق اقتاده که حس می کنم دست از حساب و کتاب های اینچنینی بردارم و به امید کوچکترین تاثیر ممکن، درخواستم را درمیان بگذارم. کاملا مشخص است که در این لحظه از تاریخ، شما تنها انسانی هستی که قدرت جلوگیری از جنگی را داری که می تواند بشر را به دوران بربریت برگرداند. اشکالی ندارد اگر این مزاحمت من کمی ترا برنجاند. آیا به درخواست مردی که موقعیت و منزلتش را مدیون مخالفت با خشونت است توجه خواهی کرد؟ به هر حال انتظار دارم که مرا به خاطر جسارتم ببخشی. دوست همیشگی تو، گاندی 1939،7،23 ✍ پی نوشت: حقیقتا گاندی یک مصلح بزرگ اجتماعی بود؛ از این روست که مهمترین خیابان های شهرهای مختلف هندوستان را به اسم او نام می گذارند.( MG ROAD )@jtabiin @jtabiin
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 داستان دشمنی اسرائیل با ایران و محور مقاومت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ 🔹 خانم الهام عابدینی و خانم نور عواضه از لبنان پاسخ می‌دهند. @jtabiin @jtabiin
🌓 حضور خداداد عزیزی، وحید شمسایی و علیرضا دبیر در مزار شهدای ضاحیه لبنان @jtabiin @jtabiin
🌓مراد از بدگویی به دشمنان دین چیست؟ 🔹یادداشت روز 🔸در کتاب کافی در حدیثی از قول پیامبر اکرم ص آمده است: هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید ، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار ناسزا، بدگویی و عیب‌جویی کنید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند... 💠درباره این حدیث و بخصوص مراد از کلمه "باهتوهم" دیدگاه های متفاوتی تاکنون مطرح شده؛ خبرگزاری شفقنا سندیت و مفهوم این حدیث را با برخی از صاحب نظران مورد بحث قرار داده؛ آنچه در پی می آید نظرات تعدادی از انها است. 🔸 استاد مطهری: ایشان در جلد 26 مجموعه آثار صفحه 416 می فرمایند: «افرادی پیدا می شوند كه در دین بدعت ایجاد می كنند. یك كسی می آید می گوید من نایب خاص امام زمان هستم، مثل علی محمد باب. این را «اهل بدعت» می گویند. در حدیث است اگر اهل بدعت پیدا شدند، با اهل بدعت مبارزه كنید و عالِم باید مبارزه كند و حق ندارد ساكت باشد، و در یك حدیث تعبیر چنین است: وَ باهِتوهُمْ یعنی مبهوتشان كنید، بیچاره شان كنید؛ یعنی با آنها مباحثه كنید و دلیل هایشان را بشكنید. فَبُهِتَ الَّذی كَفَرَ. چنان كه ابراهیم آن كافر زمان خودش را مبهوت كرد، شما هم مبهوتش كنید.» 🔸 آیت الله موسوی اردبیلی: روایت اشکال سندی ندارد، ولی مشتمل است بر «امر به کثرت سّب اهل بدع» با این که در قرآن کریم و روایات و فتاوا از «سّب» به نحو مطلق منع شده و نسبت به جمله: «باهتوهم» بسیاری از علما عبارت را این گونه معنا می کنند، که «با استدلال اهل بدعت را متحیّر و مبهوت کنید، نه با تهمت و افترا، در قرآن کریم نیز عبارت «فَهُبِتَ الَّذِی کَفَرَ» در جایی آمده که نمرود با استدلال حضرت ابراهیم ع ، مبهوت و متحیر شده است و همین معنا به نظر اینجانب ترجیح دارد. 🔸 آیت الله جعفر سبحانی: روایت صحیح است و مقصود از اهل الریب کسانی هستند که در عقاید مردم ایجاد شک و تردید می کنند و پیوسته شبهات به رخ آنها می کشند. امام می فرماید از آنها دوری بجویید و آنان را با کلماتی سبک معرفی کنید سپس یاد می شود در مقابل مجادله با دلایل قطعی با آنها روبه رو شوید تا آنها حالت بهت و حیرت پیدا کنند بنابراین مراد از (باهتوهم) همان ایجاد تحیر در آنها است نه اینکه درباره آنان بهتان بگویید. نظیر آیه فبهت الذی کفر. علاوه بر این روایتی است از امام صادق ع: انّه نهی عن قذف من کان علی غیرالاسلام. والله العالم. 🔸حجت الاسلام سروش محلاتی: روایت رسول اکرم ص را تا قرن دوازدهم هجری «محدّثان» معنا می کردند و می گفتند باید در برابر اهل بدعت، با سلاح منطق ظاهر شد و موهومات آنها را نقش بر آب کرد. 🔺محدث بزرگوار فیـض کاشـانی «باهتوهم» را به معنی آن میدانست که: با آنان چنان سخن بگوئید که ساکت شوند و حرفی برای گفتن نداشته باشند: أی: «جادلوهم و اسکتوهم و اقطعوا الکلام علیهم؛ متاسفانه از قرن سیزدهم، نظریه «به اهل بدعت «تهمت» بزنید تا آنها را از میدان بدر کنید»، در فقه پدیدار شد. این نظریه ابتدا به شکل احتمال مطرح شد که «باهتوهم» می تواند به معنی «تهمت زدن» باشد و سپس در تایید این احتمال گفته شد که: چه مانعی دارد که تهمت زدن به آنها به خاطر «مصلحت» جایز باشد، و چه مصلحتی بالاتر از آنکه با تهمت زدن - مثل آنکه فلانی دزد است، یا کافر شده، یا اهل زنا و لواط است- او را مفتضح و بی آبرو ساخته تا مردم از او فاصله بگیرند و دینشان حفظ شود؟ با این تهمت، هر چند یک نفر بی آبرو می شود، ولی دین و ایمان جامعه سالم می ماند. ✍ پی نوشت: آری هر چند برخی تلاش کرده اند حدیث را در معنای ظاهر آن که اتهام و ناسزاگویی است ترجمه کنند؛ برخی نیز آن را به معنای لطیف تر یعنی مبهوت کردن طرف مقابل تفسیر می کنند و هرکدام استدلال خاص خود را دارند، اما اگر ما باشیم و نگاه کلان قرآن و با نگاه جمع میان این دیدگاه های متضاد بنظر میرسد ناسزا و سب مخالفین در این حدیث مراد نیست؛ اما منافاتی ندارد که آن ها را تحقیر و سبک کنیم؛ چرا که قرآن هم خود از این ادبیات نسبت به مخالفین کم بهره نبرده؛ به بیان دیگر قرآن به صراحت مسلمین را به ناسزاگویی حتی به دشمنان خدا؛ منع و مذمت کرده؛ اما در جای خود نیز آن ها را تحقیر نموده است. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 چرا رژیم صهیونیستی به آتش‌بس تن داد؟ 🎙«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب: برای اولین‌بار در تاریخ، این پیروزی به دست قهرمانان حزب‌الله رقم خورد؛ بیش از ۳۵۰ موشک شهرهای اسرائیلی را در هم کوبید، این یک پیروزی بزرگ بود. 🔺 اسرائیلی‌‌ها چون در حال غرق شدن و شکست بودند به سرعت به این توافق تن دادند. @jtabiin @jtabiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 واکنش امام خمینی (ره) به تمجید مرحوم آیت الله مشکینی از ایشان 🔺دعا کنید که آدم بشیم. ✍ پی نوشت: همین فیلم کوتاه برای شناخت رهبران دینی و الهی کافی است. @jtabiin @jtabiin
🌓 نتیجه طولانی‌ترین پژوهش جهان در دانشگاه هاروارد آمریکا: پول، خوشبختی نمی‌آورد! 👈 روابط خوب، ما را شادتر و سالم‌تر نگه می‌دارد. 🔹یادداشت روز 🔸علم بهتر است یا ثروت؟ جواب قاطعی وجود ندارد؛ اما دست‌کم این را می‌شود با قطعیت گفت که «علم» ثابت کرده ثروت عامل خوشبختی نیست. 🔸رابرت ولدینگر، روانشاس، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد است. او بخاطر مدیریت پژوهش گسترده‌ای که در این دانشگاه درباره‌ی رشد انسان در دوران بزرگسالی در حال انجام است، شناخته می‌شود؛ پژوهشی که تا امروز بیشتر نزدیک به ۸۵ سال از آغاز آن می‌گذرد و همچنان ادامه خواهد داشت. در این مطلب آقای ولدینگر آخرین یافته‌های این تحقیق طولانی درباره‌ی عوامل شادی، سلامتی روحی و جسمی و رضایت‌مندی از زندگی را مرور می‌کند که دست بر قضا هیچ‌کدام ربطی به ثروت و شهرت ندارند! 🔸در طول مدتی که زندگی می‌کنیم چه چیزی ما را سالم و شاد نگه می‌دارد؟ اگر الان قرار بود برای آینده‌تان به بهترین نحو ممکن سرمایه‌گذاری کنید، زمان و انرژی خود را کجا صرف می‌کردید؟ در ابتدای هزاره‌ی جدید، یک نظرسنجی از نسل جوان انجام شد و از آنها پرسیدند مهم‌ترین اهداف زندگی‌شان چیست؟ بیش از 80 درصد گفتند هدف اصلی آنها در زندگی پولدارشدن است. 50 درصد از همین جوانان هدف اصلی دیگرشان را مشهورشدن عنوان کردند. 🔸همواره به ما گفته‌اند که زیاد کار کنید و بیشتر جمع کنید! این احساس را به ما داده‌اند که برای داشتن یک زندگی خوب لازم است دنبال این چیزها برویم. 🔸 چه می‌شود اگر بتوانیم تمام مسیری که مردم از زمان نوجوانی تا سن پیری طی کرده‌اند را مطالعه کنیم تا ببینیم چه چیزی واقعاً مردم را شاد می‌کند؟ 🔸ما این کار را کردیم. پژوهش دانشگاه هاروارد در حوزه‌ی دوره‌ی رشد بزرگسالی، شاید طولانی‌ترین پژوهش درباره‌ی زندگی بزرگسالی باشد که تا کنون انجام شده است. ما 85 سال، زندگی ۷۲۴ مرد را هر سال زیر نظر گرفتیم و از آنها درباره‌ی کارشان، زندگی‌شان در خانه و سلامتی‌شان می‌پرسیدیم. 🔸پژوهش‌هایی مانند این بسیار نادر است. چنین پژوهش‌هایی اغلب در طول یک دهه از بین رفته است چرا که تعداد زیادی از آدم‌ها از جریان پژوهش خارج شده‌اند یا بودجه‌ی پروژه قطع شده یا پژوهشگران جدا شده‌ یا مرده‌اند و هیچ‌کسی ادامه‌ی کار آنان را پیگیری نکرده است. 🔸اما با ترکیبی از شانس و با مقاومت و اصرار چند نسل از پژوهشگران، این پژوهش به سرانجام رسیده است. حدود 60 نفر از 724 مرد اصلی شرکت‌کننده در این پژوهش هنوز زنده‌اند و با اینکه بیشترشان بالای 90 سال سن دارند، همچنان در این پروژه حضور دارند. حالا ما مطالعه روی بیش از 2000 نفر از بچه‌های این مردان را آغاز کرده‌ایم و من چهارمین مدیر این پژوهش هستم! 🔸ما از سال 1938 زندگی دو گروه از آدم‌ها را زیر نظر گرفته‌ایم: کار گروه اول در این پژوهش زمانی آغاز شد که آنها دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروادر بودند و در طول جنگ جهانی دوم، دانشگاه را تمام کردند. تعداد زیادی از آنان برای خدمت به جنگ رفتند. دسته‌ی دومی که ما زیر نظر گرفتیم، گروهی از پسران از فقیرترین محله‌های بوستون بود؛ پسرانی که مخصوصاً به دلیل تعلق داشتن به خانواده‌های مشکل‌دار و محروم دهه‌ی 1930 بوستون، برای این پژوهش انتخاب شدند. بیشتر آنان مستأجر اتاق‌هایی بودند که حتی آب گرم و سرد نداشت. زمانی که آنان وارد روند پژوهش شدند، با همه‌شان مصاحبه شد و آزمایش‌های پزشکی دادند و ما به خانه‌هایشان رفتیم و با والدینشان هم مصاحبه کردیم. سپس این نوجوانان به بزرگسالی رسیدند و به عرصه‌های مختلف زندگی قدم گذاشتند. آنها کارگر کارخانه، وکیل، بنّا یا پزشک شدند. یک نفر از آنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده شد و عده‌ای دیگر الکلی و بعضی‌ها به شیزوفرنی مبتلا شدند. عده‌ای پله‌های ترقی را طی کردند و بالا رفتند و عده‌ای راه را معکوس طی کردند. ♨️ نتیجه نهایی: خب ما چه چیزی آموختیم؟ از صدها هزار برگه اطلاعاتی که راجع به این زندگی‌ها جمع کردیم چه درس‌هایی گرفتیم؟ راستش این درس‌ها درباره‌ی ثروت، شهرت یا سخت‌تر و سخت‌تر کار کردن نیست! روشن‌ترین پیامی که ما از این مطالعه‌ی هشتاد وپنج‌ساله گرفتیم این است: روابط خوب، ما را شادتر و سالم‌تر نگه می‌دارد! 🔺 پس قدر جمع و محفل های دوستانه خوب و ارزشمند خویش را بیشتر بدانیم. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓انگلیسی ها ارباب ایرانی ها هستند! 📣 سندی که مشاهده می کنید مربوط به اسناد محرمانه ساواک می باشد که صراحتا مشخص می کند انگلیسی ها در دوره پهلوی در حکم ارباب ایرانیان بوده اند! 🔴 متن این سند به شرح ذیل است: در تاریخ 24/2/49 ساعت 09:00 سناتور نمازی به منزل علم وزیر دربار شاهنشاهی رفته بود. عموی راننده وزیر دربار که جلو منزل ایستاده بود اظهار داشت اتومبیل را در همین مکان پارک کنید ساعت 09:30 سفیر انگلیس که آمد نامبرده اظهار داشت حالا باید جای اتومبیل خودمان را به سفیر انگلیس بدهیم به او گفته شد چرا جای خودت را به او دادی گفت : آقای علم گفته که هر وقت ماشین سفیر انگلیس آمد جای خودت را به او بده اگر ایشان هم نمی‌گفت ما باید بدانیم که انگلیسها اربابان ما هستند باید به ایشان احترام بگذاریم. ✍ پی نوشت: قطعا در تاریخ هیج کشوری به اندازه انگلیس موجب ظلم و خیانت یه مردم ایران نشده است! @jtabiin @jtabiin
🌓 امیر سرتیپ غضنفر آذرفر؛ پدر تکاوری ایران 👈هر جمعه معرفی یک چهره برجسته معاصر ایران ۸ 🔹یادداشت روز 🔸امیر سرتیپ دوم «غضنفر آذرفر» یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۱۳۱۸ در روستای «مغانک» واقع در جنوب شهرستان «الیگودرز» در استان «لرستان» متولد شد. سرتیپ غضنفر آذرفر پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، در سال 1336 در دانشکده افسری ثبت‌نام کرد و در طول تحصیل به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط پیدا کرد. وی در دوره‌های آموزش تکمیلی ارتش، دوره مقدماتی، دوره هوابرد و رنجر و همچنین دوره جنگ‌های ویژه (کلاه‌سبزهای ایران) در شمار دانشجویان عالی قرار داشت. وی که برای طی دوره‌های تکاوری به انگلستان اعزام شده بود با صدام همکلاس بود و پس از طی دوره‌های آموزشی با نمرات بالا موفق شده بود تا انگشتر تکاوری را از دست ملکه انگلستان دریافت کند. امیر آذرفر با شروع جنگ تحمیلی، فرماندهی تیپ 184 خرم‌آباد را پذیرفت و همراه با دیگر فرماندهان دلیر ارتش مانند امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی به جنگ با دشمن متجاوز پرداخت. امیر صیاد شیرازی در خاطرات کتاب ناگفته‌های جنگ در مورد آذرفر می‌گوید:«استاد بنده در رنجر بود خیلی شجاعت هم دارد، چرا که می‌جنگد خوب تحریک می‌کند و خودش نیز اهل عمل است؛ نیروها از او خیلی حساب می‌برند. بچه‌های سپاه پاسداران هم دوستش دارند با اینکه کمی لجباز هم است، ولی دوستش دارند به‌خاطر صداقت، راستی، درستی و شجاعتش». امیر آذرفر پس از عملیات فتح‌المبین، مسئولیت‌های بسیار مهمی مانند فرماندهی تیپ 30 گرگان در خوزستان و لشکر 28 کردستان را به‌عهده گرفت و نقش بسیار مهمی در عملیات پیروزمند والفجر 4 ایفا کرد و سپس در تابستان 65 به فرمانده لشکر 64 ارومیه منصوب شد. بدنبال پیروزی لشکر ۶۴ ارومیه در عملیات کربلای ۷ در اسفند ۱۳۶۵؛ امام خمینی(ره) در تماسی، این موفقیت بزرگ را به وی تبریک گفت؛ از این رو یکی از عناوین معروف او فاتح عملیات کربلای ۷ هست. پیام امام خمینی خطاب به ایشان چنین بود: "آقای سرهنگ آذرفر، ما به مردان جنگی شما افتخار می‌کنیم و برای پیروزی شما دعا می‌کنیم." کتاب‌های «همچون آذرخش» و «ناگفته‌های جنگ» دربرگیرنده خاطراتی ارزشمند از امیر سرتیپ دوم غضنفر آذرفر است. وی در ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ بعد از عمری تلاش و مجاهدت در سن ۸۴ سالکی دار فانی را وداع گفت و‌ پیکر او در اصفهان در یک مراسم باشکوهی تشییع و به‌خاک سپرده شد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻 @jtabiin @jtabiin