eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 چه کسی دلار را گران می‌کند؟ 🔹یادداشت روز 🔸رئیس بانک مرکزی در نشست با رئیس اتحادیه سرمایه‌داران ایران (اتاق بازرگانی) وعده داده است که دلار را گران کند؛ منتهی اجازه خواسته که این گرانی، به صورت شوک نباشد، بلکه تدریجی، آرام و بی سر و صدا صورت گیرد. دقیقا مانند روندی که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده و دلار نیما از ۲۲ هزار تومان در مرداد ۱۴۰۰ به ۵۰ هزار تومان رسیده است. 🔸با افزایش نرخ دلار، دلارداران و دلاری‌فروشان، از یک سو دلارهایی که از صادرات به دست آورده‌اند را گران‌تر می‌فروشند؛ از سوی دیگر، چون محصولاتشان را به دلار قیمت‌گذاری می‌کنند، محصولاتشان را هم گران‌تر می‌فروشند. در نتیجه، اینها سودهای نجومی می‌کنند، و هم کالاهای وارداتی و هم کالاهای ایرانی برای ملت گران می‌شود. به عبارت دیگر، سودشان نتیجه نبوغ‌شان نیست، نتیجه گران‌سازی زندگی بر مردم است. 🔸چندی پیش رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خبر داد که افزایش نرخ ارز، حاصل توافق رئیس اتاق بازرگانی با رئیس بانک مرکزی بوده است. 🖋 سیدیاسر جبرائیلی ✍ پی نوشت: همان طور که دیدیم ظاهرا که هیچ بلکه واقعا گرانی دلار و بالتبع گرانی همه چیز پس از آن، کار خود عزیزان دل بانک مرکزی است نه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم؛ اما به قول خودشون نه به صورت ناگهانی و کشنده؛ بلکه آرام آرام و به مدل ریلکسیشن شده که ملت نفهمن از کجا خوردن!😳 🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻 @jtabiin @jtabiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حمایت مردم جایگزین قدرت نظامی و هسته ای؛ آری یا نه؟! 🔴 آیا جمهوری اسلامی در اول انقلاب با ۹۸ درصد رای توانست جلوی حمله صدام را بگیرد؟! ♨️پاسخ جالب توجه «ابوالفضل بازرگان» دکترای روابط بین الملل به صحبت های کواکبیان @jtabiin @jtabiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 ماااااا براااای آنکه ایران گوهری تابان شود خووون دلهااا خورده ااااایم،خون دلها خورده ایم ... ♥️ آری آنان رفتند که ایران بماند و ما ماندیم که ....؟! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jtabiin @jtabiin
🌓 بسیج نماد مسئولیت پذیری در ایران ✍ به بهانه سالروز تاسیس بسیج مستضعفین 🔹یادداشت روز در زمان جنگ تحمیلی برای سرش جایزه می‌گذاشتند! در جنگ با منافقین ترور شد!! در جنگ با کومله در عروسی ها او را سر بریدند!!! در جنگ با داعش از ذبح شدنش فیلم گرفتند!!!! در اغتشاشات از کشته شدن او خوشحال شدند!!!!! اما او همچنان برای امنیت و رفاه کشور جانفشانی می کند؛ چه در جنگ و چه در خدمت رسانی در سیل لرستان و خوزستان و زلزله کرمانشاه و ایام کرونا و یا در قالب اردوهای جهادی در مناطق محروم ایران و...!!!!!! و‌ در یک کلام بسیج نماد اوج مسئولیت پذیری و تعهد اجتماعی و اخلاقی به جامعه امروز و فردای ایران است؛ چنانچه همین نگاه موجب شد که در ۸ سال جنگ در عین حفظ دوستی و برادری؛ یک وجب خاک به دشمن ندادیم؛ آری اگر این نگاه تقویت شود می توان امیدوار به رفع بسیاری از معضلات فکری و فرهنگی جامعه بود. 🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻 @jtabiin @jtabiin
🌓 آخرین هدیه استاندار بحرین به شاه ایران 🔹روز شنبه ۳ آذر با گروهی از دوستان رفتیم بازدید از مجموعه موزه های کاخ سعدآباد که خودش یک دوره تاریخ معاصر ایران هست. 🔹تصویر فوق هدیه ای است که آخرین استاندار استان بحرین به نام قاسم المعیری به محمدرضا شاه هدیه می دهد. 🔹جنس نخل از نقره و خرماهای آن از طلا و سازنده هنرمند و طراح بحرینی شیخ ظهرون می باشد. 🔹تو خود غصه بخور از این قصه و مفصل بخوان از این مجمل😌 @jtabiin @jtabiin
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 ایران امروز در چه شرایط منطقه ای و جهانی قرار دارد؟ 🔴 دست برتر ایران در منطقه به جهت در اختیار داشتن دو تنگه استراتژیک و پنج دریا و وابسته بودن ۵۰ درصد اقتصاد دنیا به آن ها 🔴 اظهارات مهم و شنیدنی قیس قریشی تحلیلگر ساکن لندن را درباره جایگاه ویژه ایران و شرایط غربی ها در رویارویی با آن را بشنوید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jtabiin @jtabiin
🌓 نقد؛ ارمغانی سازنده یا ...؟! 🔹یادداشت روز 🔸این روزها فضای نقد در جامعه ایران و حتی دانشگاه های ما روزگار خوشی را نمیگذراند؛ حال آنکه نقد در منظر دینی به عنوان یک ارمغان از آن یاد شده است. 🔸حیات و رشد فکری و سیاسی یک جامعه دینی به آن است که فضای نقد و گفتگو در آن بر معیار انصاف و تحمل همدیگر باشد. اما سوگمندانه باید گفت در فضای سیاسی و رسانه ای امروز کشور در موارد زیادی، نقد جای خود را به فضای مچ گیری و دست اندازی داده است. نه نقد کننده در نقد خود جانب انصاف و عدالت را پیشه می دارد و نه نقد شونده تاب آوری و بردباری لازم را از خود نشان می دهد. 🌨نقد را همواره به بیان منصفانه خوبی ها و بدی های یک عمل براساس علم ومنطق معنا کرده اند. اگر همین تعریف را معیار قرار دهیم و بازگشتی به وضعیت موجود داشته باشیم، انگ و برچسب زنی، اتهام های ناروا ، سیاه انگاشتن تمام خوبی های طرف نقد از جمله موارد ناسازگار با نقد سالم و صالح است. 🔥چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد 👤قرآن؛ روش گفتگو و همسخنی را در سه راهکار اصلی طراحی نموده است، «برهان و استدلال علمی؛ پند و نصیحت دوستانه و جدال و گفتگوی نیکو»، باید دید جامعه دینی ما چه اندازه بر این روش های سه گانه قرآنی پایبند و مقید است؟ ☀️در سخن و سیره معصومین(ع) نیز نقد به معنای بیان ایرادات دیگران چه در بعد فردی و چه بعد عمومی مانند مسائل حاکمیتی معنا شده است، در روایتی امام علی ع نقد را از جمله حقوق حاکم اسلامی بر مردم می داند. از این رو خطاب به مردم می فرماید: از حق گویی و مشورت دهی عادلانه دریغ نکنید. 🔸از این رو بیان صادقانه و منصفانه افراد و سازمان های حاکمیت، امری ستوده و مثبت به حساب آمده است.در روایاتی از قول علی(ع) آمده است کسی که عیب تورا به تو بنمایاند تورا خیر خواهی کرده است. و کسی که عیب تو را بپوشاند، دشمن توست. 🌧رئیس ملحدان شهر مدینه (شخصی به نام ابن ابی العوجاء) در مقابل کم طاقتی یکی از شاگردان امام صادق(ع) در برابر سخنان کفر آمیزش می گوید: ما درحضور امام صادق ع سخنانی بدتر از این می گفتیم، اما او به سخنان ما چنان گوش می داد که ما گمان می کردیم تحت تاثیر منطق ما قرار گرفته است. اما او پس از شنیدن کامل نظریات ما، دیدگاه ما را با بیانی موجز و قاطع باطل می ساخت. 💧آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا 🔥برخی دیگر از آسیب های اخلاقی در حوزه نقد و گفتگو در فضای سیاسی و رسانه ای امروز را می توان این گونه برشمرد؛ تویبخ و تحقیر طرف مقابل، انتقام جویی و نقد متقابل، توسل به تهمت و گمان های بی اساس، خلط تقدیر و تملق، انگیزه خوانی بجای انگیخته ها. 🔘ودر پایان، نیز تاکید بر نکته آغازین می شود که رکن اخلاقی جهت شخص انتقاد گر آن است که بر اساس انصاف به نقد دیگران بپردازد و در کنار معایب، مزایا را هم ببینند و رکن اخلاقی در شخص مورد انتقاد آن است که آستانه تحمل و تاب آوری خود را بالا برده، و نقطه نظرات دیگران را موجب ارتقای فکری وحرفه ای خود بداند. 🔸به امید آنکه به دور از افراط و تفریط های رایج، شاهد فضای نقد منصفانه و عالمانه بر اساس اصول اخلاقی در جامعه میان افراد و حاکمیت باشیم. ✍ مسلم محمدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻 @jtabiin @jtabiin
🌓 نامه گاندی به آدولف هیتلر و پیام قابل توجه آن دوست عزیز دوستانم مدام اصرار می کنند که به خاطر وضعیت خطرناک دنیا، نامه ای برایت بنویسم. من تاکنون مقاومت کردم چون احساس می کردم که ارسال نامه دور از نزاکت است. ولی چیزهایی اتفاق اقتاده که حس می کنم دست از حساب و کتاب های اینچنینی بردارم و به امید کوچکترین تاثیر ممکن، درخواستم را درمیان بگذارم. کاملا مشخص است که در این لحظه از تاریخ، شما تنها انسانی هستی که قدرت جلوگیری از جنگی را داری که می تواند بشر را به دوران بربریت برگرداند. اشکالی ندارد اگر این مزاحمت من کمی ترا برنجاند. آیا به درخواست مردی که موقعیت و منزلتش را مدیون مخالفت با خشونت است توجه خواهی کرد؟ به هر حال انتظار دارم که مرا به خاطر جسارتم ببخشی. دوست همیشگی تو، گاندی 1939،7،23 ✍ پی نوشت: حقیقتا گاندی یک مصلح بزرگ اجتماعی بود؛ از این روست که مهمترین خیابان های شهرهای مختلف هندوستان را به اسم او نام می گذارند.( MG ROAD )@jtabiin @jtabiin
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 داستان دشمنی اسرائیل با ایران و محور مقاومت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ 🔹 خانم الهام عابدینی و خانم نور عواضه از لبنان پاسخ می‌دهند. @jtabiin @jtabiin
🌓 حضور خداداد عزیزی، وحید شمسایی و علیرضا دبیر در مزار شهدای ضاحیه لبنان @jtabiin @jtabiin
🌓مراد از بدگویی به دشمنان دین چیست؟ 🔹یادداشت روز 🔸در کتاب کافی در حدیثی از قول پیامبر اکرم ص آمده است: هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید ، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار ناسزا، بدگویی و عیب‌جویی کنید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند... 💠درباره این حدیث و بخصوص مراد از کلمه "باهتوهم" دیدگاه های متفاوتی تاکنون مطرح شده؛ خبرگزاری شفقنا سندیت و مفهوم این حدیث را با برخی از صاحب نظران مورد بحث قرار داده؛ آنچه در پی می آید نظرات تعدادی از انها است. 🔸 استاد مطهری: ایشان در جلد 26 مجموعه آثار صفحه 416 می فرمایند: «افرادی پیدا می شوند كه در دین بدعت ایجاد می كنند. یك كسی می آید می گوید من نایب خاص امام زمان هستم، مثل علی محمد باب. این را «اهل بدعت» می گویند. در حدیث است اگر اهل بدعت پیدا شدند، با اهل بدعت مبارزه كنید و عالِم باید مبارزه كند و حق ندارد ساكت باشد، و در یك حدیث تعبیر چنین است: وَ باهِتوهُمْ یعنی مبهوتشان كنید، بیچاره شان كنید؛ یعنی با آنها مباحثه كنید و دلیل هایشان را بشكنید. فَبُهِتَ الَّذی كَفَرَ. چنان كه ابراهیم آن كافر زمان خودش را مبهوت كرد، شما هم مبهوتش كنید.» 🔸 آیت الله موسوی اردبیلی: روایت اشکال سندی ندارد، ولی مشتمل است بر «امر به کثرت سّب اهل بدع» با این که در قرآن کریم و روایات و فتاوا از «سّب» به نحو مطلق منع شده و نسبت به جمله: «باهتوهم» بسیاری از علما عبارت را این گونه معنا می کنند، که «با استدلال اهل بدعت را متحیّر و مبهوت کنید، نه با تهمت و افترا، در قرآن کریم نیز عبارت «فَهُبِتَ الَّذِی کَفَرَ» در جایی آمده که نمرود با استدلال حضرت ابراهیم ع ، مبهوت و متحیر شده است و همین معنا به نظر اینجانب ترجیح دارد. 🔸 آیت الله جعفر سبحانی: روایت صحیح است و مقصود از اهل الریب کسانی هستند که در عقاید مردم ایجاد شک و تردید می کنند و پیوسته شبهات به رخ آنها می کشند. امام می فرماید از آنها دوری بجویید و آنان را با کلماتی سبک معرفی کنید سپس یاد می شود در مقابل مجادله با دلایل قطعی با آنها روبه رو شوید تا آنها حالت بهت و حیرت پیدا کنند بنابراین مراد از (باهتوهم) همان ایجاد تحیر در آنها است نه اینکه درباره آنان بهتان بگویید. نظیر آیه فبهت الذی کفر. علاوه بر این روایتی است از امام صادق ع: انّه نهی عن قذف من کان علی غیرالاسلام. والله العالم. 🔸حجت الاسلام سروش محلاتی: روایت رسول اکرم ص را تا قرن دوازدهم هجری «محدّثان» معنا می کردند و می گفتند باید در برابر اهل بدعت، با سلاح منطق ظاهر شد و موهومات آنها را نقش بر آب کرد. 🔺محدث بزرگوار فیـض کاشـانی «باهتوهم» را به معنی آن میدانست که: با آنان چنان سخن بگوئید که ساکت شوند و حرفی برای گفتن نداشته باشند: أی: «جادلوهم و اسکتوهم و اقطعوا الکلام علیهم؛ متاسفانه از قرن سیزدهم، نظریه «به اهل بدعت «تهمت» بزنید تا آنها را از میدان بدر کنید»، در فقه پدیدار شد. این نظریه ابتدا به شکل احتمال مطرح شد که «باهتوهم» می تواند به معنی «تهمت زدن» باشد و سپس در تایید این احتمال گفته شد که: چه مانعی دارد که تهمت زدن به آنها به خاطر «مصلحت» جایز باشد، و چه مصلحتی بالاتر از آنکه با تهمت زدن - مثل آنکه فلانی دزد است، یا کافر شده، یا اهل زنا و لواط است- او را مفتضح و بی آبرو ساخته تا مردم از او فاصله بگیرند و دینشان حفظ شود؟ با این تهمت، هر چند یک نفر بی آبرو می شود، ولی دین و ایمان جامعه سالم می ماند. ✍ پی نوشت: آری هر چند برخی تلاش کرده اند حدیث را در معنای ظاهر آن که اتهام و ناسزاگویی است ترجمه کنند؛ برخی نیز آن را به معنای لطیف تر یعنی مبهوت کردن طرف مقابل تفسیر می کنند و هرکدام استدلال خاص خود را دارند، اما اگر ما باشیم و نگاه کلان قرآن و با نگاه جمع میان این دیدگاه های متضاد بنظر میرسد ناسزا و سب مخالفین در این حدیث مراد نیست؛ اما منافاتی ندارد که آن ها را تحقیر و سبک کنیم؛ چرا که قرآن هم خود از این ادبیات نسبت به مخالفین کم بهره نبرده؛ به بیان دیگر قرآن به صراحت مسلمین را به ناسزاگویی حتی به دشمنان خدا؛ منع و مذمت کرده؛ اما در جای خود نیز آن ها را تحقیر نموده است. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 چرا رژیم صهیونیستی به آتش‌بس تن داد؟ 🎙«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب: برای اولین‌بار در تاریخ، این پیروزی به دست قهرمانان حزب‌الله رقم خورد؛ بیش از ۳۵۰ موشک شهرهای اسرائیلی را در هم کوبید، این یک پیروزی بزرگ بود. 🔺 اسرائیلی‌‌ها چون در حال غرق شدن و شکست بودند به سرعت به این توافق تن دادند. @jtabiin @jtabiin