eitaa logo
معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
127 ویدیو
280 فایل
به کانال معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها خوش آمدید 🔊ادمین کانال👇 @MHOSEINIM ایدی معاون پژوهش @shakeri313
مشاهده در ایتا
دانلود
. «آسیب‌شناسی روانی» ✍خانم‌هاطاهره الهی، شیما حیدری،آقای علی فتحی آشتیانی، رتبه شایسته‌ی تحسین گروه علوم تربیتی و روانشناسی
کتاب:«شروط ضمن عقد نکاح» ✍آقای مهدی سنجرانی رتبه برگزیده محور ویژه: زن و خانواده 💢چکیده: عقد نکاح، یکی از قراردادهایی است که موضوع شروط، جای مهمی در آن پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که بیشتر روایات ناظر به شروط ضمن عقد، در باب عقد نکاح وارد شده است که خود، نشان از سطح ابتلای مردم به شروطِ در ضمن عقد نکاح دارد. همین روایات بعداً مستند فتاوای فقها در مطلق شروط ضمن عقود شده است. از دیگر سو، شروط ضمن عقد نکاح، به ‌جهت اهمیت خودِ عقد نکاح و نیز به‌ دلیل کاربرد فراوان این شروط در تنظیم معادلات خانواده با افراد، جامعه، فرهنگ و سیاست، قابل ‌ملاحظه است. کنکاش در این شروط و گاه بازبینی تلاش‌های گران‌سنگ فقها از آن ‌جهت اهمیت بیشتری می‌یابد که جهان معاصر با تحولات سریع در مناسبات اجتماعی، به‌ویژه در حیطه خانواده مواجه شده و این پدیده، شروط ضمن عقد را از سطح فردی فراتر برده است. این پژوهش کوشیده است با توجه به خلأهای پژوهشی موجود، ضمن بیان معیارهای صحت و فساد شروط ضمن عقد نکاح و بیان احکام و آثار شرعی آن، گزارشی از مهم‌ترین شروطی ارائه دهد که در کتب فقه از آن بحث شده است و همچنین استدلال‌های مطرح‌شده در آن را بر ترازوی نقد بگذارد. ازاین‌رو، این بحث را در دو بخش شروط صحیح (در مجموع 24 شرط) و شروط فاسد (در مجموع 12 شرط) واکاوی کرده و در میانه بحث، آثار شرعی و قانونی هرکدام از شروط صحیح و فاسد را نیز بررسی نموده است. علاوه بر این، نقد و نظری کوتاه به شروط پیشنهادی در اسناد رسمی ازدواج در کشور بیان کرده و شروط مذکور در اسناد رسمی ازدواج را با معیارهای واکاوی‌شده، ‌سنجیده است.
. «خانواده فناورانه» ✍خانم سیده‌مرضیه‌ شعاع‌هاشمی، آقای دکتر مجید کافی رتبه شایسته تقدیر محور ویژه: زن و خانواده
«هنر زنانه زیستن» ✍خانم دکتر جمیله علم‌الهدی رتبه شایسته تحسین محور ویژه: زن و خانواده
«تب ناتمام» ✍خانم زهرا حسینی مهرآبادی رتبه برگزیده‌ی گروه ادبیات و هنر 💢چکیده: روایت زندگی دختری به نام شهلاست؛ دختری که در سیزده سالگی دست در دستان مردی می‌گذارد که حداقل ده سال از او بزرگ‌تر است. زندگی‌شان شیرین شروع می‌شود. با یاد گرفتن آشپزی و کدبانوگری از عمه‌جان، با بازی و بدوبدو در حیاط بزرگ خانه پدرشوهر و با خنده‌های ریز و درشت شهلا و شکوه و فاطی‌جون که گاه و بی‌گاه، اتاق‌ها و پستوهای خانه را پر می‌کند. سال‌ها از پی هم می‌گذرند و کم‌کم صدای گریه، جای خنده را می‌گیرد و زندگی دو نفره شهلا و مرتضی با چهار پسری که خدا در دامانشان می‌گذارد، روزبه‌روز شیرین و شیرین‌تر می‌شود. از اسفند سال 63، به یک باره سمت و سوی داستان تغییر می‌کند. حسین، پسر بزرگ خانواده، با تنی مجروح، از عملیات بدر باز می‌گردد و خانواده را با چالشی جدید مواجه می‌کند. از آن پس، خوشی‌ها به سختی بدل می‌شوند، به دردها و رنج‌هایی سخت و در کنارش به داستان صبر و شکر، به داستان صبر پدر و مادر و سه برادری که تمام زندگی‌شان در رزمنده مجروح خانه خلاصه می‌شود. از آن به بعد، روزها و شب‌ها متفاوت می‌شوند و هفده سال پرالتهاب و پرخاطره در داستان رقم می‌خورد. از روزهای آسایشگاه رفتن و در مسیر قم و تهران بودن، از روزهای بیمارستان رفتن و برگشتن، از خستگی‌های راه، از دردها و تب‌هایی ادامه‌دار و تمام‌نشدنی... تب ناتمام، داستان سختی‌ها، صبوری‌ها، اشک‌ها و شیرینی‌های خانواده یک جانباز قطع نخاع‌ از گردن است. داستانی پرتب‌وتاب که خواننده را درگیر ماجراهای جذاب خود می‌کند و در میان کش‌وقوس حوادثی پرهجان و نفس‌گیر، تا انتها پیش می‌برد.
«نظریه‌ی تقریب در مکتب امام خمینی (ره)» ✍خانم ملیحه نیک روش رستمی شایسته تقدیر گروه جامعه شناسی و علوم اجتماعی
💢رساله: آسیب‌شناسی نظریه مفسر محوری در فهم و تفسیر قرآن، فاطمه سلطان محمدی از مسائل بنیادین در تفسیر متون دینی، به‌ویژه تفسیر قرآن، مسئله فهم است. اهمیت این مسئله تا آن اندازه است که توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف کرده و تقریرهای گوناگونی از آن ارائه شده است. تعدادی از این تقریرها، مبتنی بر رویکرد مؤلف‌محوری است، شماری دیگر متن‌محور و برخی نیز مفسرمحورند. مفسرمحوری، جایگاه مفسر را فراتر از فهم‌کننده دانسته و مفسر را در ساخت معنای متن دخیل می‌داند. این نوشتار به تبیین دیدگاه مفسرمحوری و آسیب‌ها و پیامدهای آن در مقوله فهم و تفسیر قرآن کریم می‌پردازد. رویکرد مفسرمحوری، دو تقریر اعتدالی (هرمنوتیک فلسفی، مفسرمحوری در سنت تفسیری اسلامی) و افراطی (ساختارشکنان، نوپراگماتیسم) را بررسی می‌کند. همچنین آسیب‌های آن را در دو حیطه مبنایی مانند عدم تعیّن معنا، انکار عینیت، سیال بودن معنا، نادیده گرفتن مؤلف و... و نیز حیطه غایی، مانند نسبی‌گرایی، پایان‌ناپذیری معنا، تقدس‌زدایی و تفسیربه‌رأی که ناشی از باورهایی همچون: نفی حقیقی بودن معنا، انکار حکایتگری آن، استقلال متن و نادیده گرفتن نقش مؤلف و عدم باور بر عینیت‌ معنا مورد مطالعه قرار می‌دهد. علاوه بر آن، در این نوشتار، به مهم‌ترین مبنا که همان تعیین معنای متن و لزوم کشف اراده متکلم از ظاهر کلام قرآن بر اساس قواعد این علم، برای فهم ‌مراد مؤلف پرداخته شده است. زیرا خداوند كتابش را براي هدايت مردم و ارشاد آنها نازل كرده است و اگر فهم ‌قرآن بر اساس فهم‌ مفسر باشد، هدف هدایتی قرآن محقق نخواهد شد. همچنین بیان شده است که مفسرمحوری، هچ سنخیتی با ویژگی‌های قرآن و اهداف تفسیر ندارد و نه‌تنها به نیازهای تفسیری مسلمانان پاسخ مناسبی نمی‌دهد؛ بلکه تفسیر را با پیامدهای نادرست زیادی مانند تفسیربه‌رأی، نسبی‌گرایی، قرائت‌پذیری و تقدس‌زدایی روبرو کرده و از هدف اصلی آن دور می‌نماید.
💢مقاله تحلیل انتقادی عوامل شکل گیری نظریه تفسیر ادبی امین خولی از خانم فریده پیشوایی امین خولی، نواندیش مصری، قرآن را متنی ادبی و در عین حال وحیانی و مقدس می داند که باید همانند متون ادبی انسانی فهم شود. او هدف نزول را هدایت و هدف تفسیر را فهم ادبی دانسته و آن را مقدم بر تمامی فهم ها معرفی می-کند. این شیوه موجب شده وی میان قرآن پژوهان مصری و ایرانی طرفداران و منتقدانی داشته باشد. نواندیشان، وی را متعصب به سنت می دانند و سنتیان وی را به نواندیشی و سنت گریزی متهم می کنند. این چالش موجب شد مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد انتقادی، عوامل شکل گیری این نظریه را واکاوی کند. حاصل اینکه خولی تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی، جنبش ادبی مصر و رومانتیسیسم عربی، با الهام از آراء عبده و طه حسین، از مطالعات زبان شناسی غربی و پژوهش های عهدینی بهره گرفته و در طراحی نظریه تفسیر ادبی، با درنظرداشتن آثار جاحظ، جرجانی و شاطبی، ریشه این نظریه را در اندیشه متقدمان نشان داده است. با شناسایی عوامل شکل گیری این نظریه و بعضا بیان اشکالات مرتبط با آن، زمینه برای نقد علمی و منصفانه میسر می شود.
🌏 به مناسبت روز جهانی فلسفه 🌍 🟠 گروه فلسفه دانشکده هدی با همکاری گروه پژوهشی فلسفه پژوهشگاه مطالعات اسلامی برگزار می کند: ✔️ نشست گونه شناسی مداخله ی شیطان در ادراکات انسان از دیدگاه علامه طباطبایی ره ▪️چهارشنبه ۷ آذر ساعت ۱۰تا۱۲ ▫️ارائه: دکتر سوده طوسی (استاد حوزه و دانشگاه) 🔺مکان: پژوهشگاه مطالعات اسلامی (جامعة الزهرا، طبقه همکف، اتاق جلسات) 🔻دبیر علمی: دکتر معصومه اسماعیلی (هیات علمی دانشکده هدی و مدیر گروه پژوهشی فلسفه پژوهشگاه مطالعات اسلامی) ┄┅═══••✾••═══┅┄ @hudauniversity ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖چهارمین همایش کتاب سال بانوان با تجلیل از صاحبان آثار برتر در قم به کار خود پایان داد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602
🔰هم اکنون درحال برگزاری☝️ کارگاه تخصصی « گستره هوش مصنوعی در زندگی بشر (همراه با فعال سازی گام به گام هوش مصنوعی و آشنایی کاربردی) » ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔کانال معاونت پژوهش https://eitaa.com/jz2602