🔺 توصیههای حضرت آیتالله مجتهدیتهرانی(رحمتاللهعلیه) به طلاب:
🔹 اگر دیدی با وجود اینکه برای درس و مباحثه و شرکت در امتحانات بسیار تلاش میکنی ولی به قول معروف #شاگرد_ممتاز_نیستی و میدانی در آینده جزء فقهای درجه اول و مراجع تقلید نخواهی شد، #ناامید_مباش.
🔸 همه که نباید مثلاً #مرجع_تقلید باشند. چه بسا بعدها با #منبرهایت در گوشه و کنار این مملکت، کاری از تو ساخته باشد که از عهده آن مرجع بزرگوار برنمیآید؛ زیرا اشتغالات مرجعیت و استفتائات و رجوع انبوه مردم و غیره، اجازه اینگونه امور به آنها نمیدهد و آنها مثل تو آزاد نیستند که همه جا بروند.
◀️ بدان که همه ما انشاءالله #سرباز_امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هستیم و برای آن حضرت، مدرک و تحصیلات و شهرت و غیره اهمیت ندارد.
🔸 امام(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اموری از قبیل #اخلاص را میخواهد. اگر کسی بهترین اعمال را انجام دهد ولی اخلاص نداشته باشد، از او پذیرفته نیست.
◀️ باید از اولین روزی که صرف ساده میخوانی، از روی اخلاص باشد، #برای_خدا_بخوان، #برای_خدمت_به_امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بخوان و این حالت را تا آخر عمر حفظ کن.
📚 آداب الطلاب، ص 267.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_001L.mp3
3.62M
✴️ #روشنای_راه
شماره 39
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
🔺 #جلسه_خانوادگی_قرآن
◻️ همهچیز درباره آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن، از خانه پدری و از دوران کودکی آغاز شده است:
🔸 «من اولین نغمههای خوش قرآن را از حنجره مادرم شنیدم.»
📚 شرح اسم، ص ۲۴.
🔸 «دور او جمع میشدیم و مینشستیم و ایشان قرآن را با صوتی خیلی شیرین و دلپذیر برای ما میخواند و آیاتی از آن را ترجمه میکرد.»
📚 همان.
◻️ بانو خدیجه میردامادی داستانهای انبیاء الهی و قصههای قرآن را برای کودکانش تعریف میکرد و مراقب بود دقیقاً همانگونه بگوید که قرآن گفته است. شیرینی معارف الهی با محبت مادرانه، خوراک کامل و گوارایی بود برای روح کودکان.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #ادب_و_آداب_تحصیل_علم
🎙 شهید ثانی(رحمتاللهعلیه):
◻️ #مهمترین_ادب این است که یادگیری را با #حفظ_دقیق_قرآنکریم آغاز نماید که قرآن، #مبنای_دانشها و #مهمترین آنهاست.
🔸 پیشینیان، #حدیث و #فقه را تنها به کسانی میآموختند که پیشتر قرآن را از بر کرده بودند.
🔸 پس از این، باید از #اشتغال_ورزیدن به کار دیگری که به فراموشی بخشی از قرآن یا در معرض فراموشی قرارگرفتن آن میانجامد، بپرهیزد.
◻️ در #مطالعه به اندازهای که #تاب_فهم آن را دارد و ذهنش به سوی آن میشتابد و ناخوشایند طبعش نیست، بسنده کند
🔸 و از #سرگرم_شدن به #کتابهای_فراوان و #تألیفات_متفرقهای که اندیشه را به نابودی میکشاند و ذهن را سرگردان میسازد، بپرهیزد؛ زیرا وقت او را هدر داده، او را پراکندهخاطر میسازد.
◻️ به #کتابی_که_میخواند و به #رشتهای که #در_حال_فراگیری آن است، با تمام وجود، دل بدهد تا آن را با #دقت_تمام، یاد بگیرد و از سردرگمی و پریدن از شاخهای به شاخه دیگر که به هدر رفتن عمر و ناکامی میانجامد، برکنار بماند.
📚 آیین دانشوری، ص ۱۰۶-۱۰۹.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🌐 #مدیریت_زمان
شماره 2⃣
◻️ #زمان بر ما، #حاکم و #قاهر است و ما هیچ نقشی در گذر آن نداریم؛ پس خوب است که انسان ها تا می توانند از #زمان_حال_خود بهره ببرند و #آخرت_خود_را_بسازند.
🔸 امام علی(علیه السلام) می فرمایند که #عمر_انسان مانند بخش های بدن او هستند؛ پس باید برای #نجات خود از آنها استفاده کند و هیچ بخشی را از دست ندهد. لحظه ها در گذرند و تا این لحظه نرود، لحظه بعد نخواهد آمد.
⏪ پس #مدیریت نقش بسیار مهمی در این امر دارد.
◻️ یکی از راه های مدیریت زمان، #برنامه_ریزی است.
برنامه ریزی همان #اندیشیدن_تدبیری برای #گذران_زندگی است که از چند جهت بررسی می شود:
1⃣ #جامعیت:
باید به این نکته توجه کنیم که ما باید برنامه ای بریزیم که #همه_حوزه_های زندگی ما را در بر بگیرد؛ پس بهتر است فهرستی تهیه کنیم و هر کاری را در وقت خود انجام دهیم.
2⃣ #اعتدال:
این مورد به ما می گوید که باید عدل را در همه زمینه ها رعایت کنیم.
3⃣ #اولویت:
با توجه به #شرایط و #نیازها امور را اولویت بندی کنیم.
4⃣ #انعطاف:
در برابر #حوادثی که از قبل #پیش_بینی_نشده_اند، انعطاف داشته و آن را بپذیریم.
5⃣ #بودجه_بندی و #توزیع
🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری(دامت برکاته)
⏮ ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 #دروغگویی_در_کودکان
◻️ دروغ گویی کودکان #ویژگی_شخصیتی_آنها_نیست بلکه #واکنشی است به #ویژگیهای_شخصیتی_والدین!
⏮ دو #دلیل_مهم دروغگویی در کودکان عبارت است از:
1️⃣ #نیازی_که_ابراز_شده؛ اما مورد #بیتوجهی پدر و مادر قرار گرفته. در این صورت کودک #نیازش_را_بزرگنمایی_میکند تا بتواند #نظر_مثبت پدر و مادر را #جلب_کند. مثلاً دلش درد میکند و مادر توجهی به او نمیکند. کودک درد و بدحالی خود را شدیدتر نشان میدهد تا مادر یا پدر به دادش برسند.
2️⃣ #ترس از اینکه #گفتن_حقیقت باعث روبرو شدن با #واکنش_منفی پدر و مادر شود. کودک یا خطایی کرده یا فکر میکند کارش از نظر پدر و مادر اشتباه است و اگر بفهمند او را #سرزنش، #بازخواست یا #توبیخ میکنند. این #پیشبینی از رفتار پدر و مادر باعث #پنهانکاری و #دروغگویی او میشود.
📚 دکتر رباب حامدی
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 توصیه حضرت آیتالله محمدرضا #طبسی(رحمتاللهعلیه) به طلاب:
⏮ #سستی_و_کاهلی، #کفران_نعمت
🔸 بهطور طبیعی، در گذشته، #امکانات_کم_و_محدود بود.
◻️ #مطالعه و #مباحثه در #نور_چراغهای_نفتی و #تحمل_گرما_و_سرمای آن روز، بدون وسیلههای امروزی مشکل عمومی محسوب میشد.
🔸 جدا از این، #حوزهها به لحاظ #عدم_امکانات_مادی_متعارف، در یک #فشار_مضاعف بهسر میبردند.
◻️ یادم هست که یک وقت، در نجف آنقد فشار زندگی زیاد و غیرقابل تحمل شد که مجبور شدم روانداز خودم را بفروشم و به احدی اظهار نکردم. این وضع عممی حوزهها بود.
◀️ #عزت_نفس و #قناعت، دو یار تحصیلی طلبه بود.
🔸 همانگونه که عرض کردم، #ناملایمات، #مانع_درسخواندن_نمیشد.... گاه میشد که نان هم گیر ما نمیآمد. با این حال؛ درس و بحث ادامه داشت و ما با #نشاط_کامل مشغول بودیم.
یادم نمیرود که گاهی، خادم مدرسه فیضیه، از اول شب، برای تهیه نان، عازم نانوایی میشد و تا صبح در صف نانوایی میایستاد. صبح هم که نان را میآورد، نمیتوانستیم تشخیص بدهیم که آنچه به عنوان نان آورده، نان است یا چیز دیگر.
◀️ اکنون بحمدالله، شرایط از هر نظر برای #درسخواندن... فراهم است و من عجب دارم که چرا... طلبهها از این #موقعیت_مناسب، #کمال_استفاده را نمیبرند و #آنگونه_که_باید، #جدیت_ندارند.
✴️ #شرایط_بهتر، باید به #تلاش و #کوشش_بیشتر منتهی شود؛ نه #سستی و #کاهلی.
📚 مجله حوزه، شماره ۳۴، ص ۶۰.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_002L.mp3
3.3M
✴️ #روشنای_راه
شماره 40
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
✴️ همهچیز درباره آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن
⏮ #جلسات_آموزش_قرائت
🔸 آقا سیدجواد خامنهای -پدر علیآقا- برای آشنایی بیشتر دو پسرش با قرآن، آنها را نزد دو استاد قرائت قرآن برد. ابتدا نزد حاج رمضان بنکدار، از قاریان قرآن مشهد رفتند. پس از چند ماه شاگردی، حاج رمضان گفت که ترقی کردهاید و دیگر من نمیتوانم به یادگیری بیشتر شما کمک کنم.
◻️ استاد بعدی، «ملاعباس»، بزرگترین استاد قرائت قرآن مشهد بود. شاگردها پشت رحلهایی که دور اتاق چیده شده بود، مینشستند. همه حاضران قرآن میخواندند؛ هریک نیمصفحه. ملاعباس هم میخواند. علیآقا تمام قواعد تجوید را از او فراگرفت.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔴 #عوامل_مخل_تمرکز
⏮ اطرافتان را خلوت کنید.
🚫 گوشی،
🚫 تبلت،
🚫 لپ تاپ
🚫 یا هر چیز دیگری که ممکن است حواس شما را پرت کند،
❌ کنار بگذارید.
🔹 همه این عوامل می تواند #تمرکز شما را مختل کند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
حسد، مثل آتشی است که در خرمنی بیفتد.MP3
1.43M
📽 #سه_دقیقه_های_زندگی
⛔️ #پرهیز_از_حسد
🎙 #بانو_مجتهده_امین(رحمت الله علیها)
◻️🔸◻️🔸◻️
🖇 #پیوست:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:
وَطِّنْ نَفْسَكَ عَلَى حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتَ فِي حُسْنِ خُلُقِكَ وَ كُفَّ لِسَانَكَ وَ اكْظِمْ غَيْظَكَ وَ أَقِلَّ لَغْوَكَ وَ تَفْرُشُ عَفْوَكَ وَ تَسْخُو نَفْسُكَ. 📚 الکافی، ج ۴، ص ۲۸۶.
🔸 #عزم خود را جزم كن كه با هركس معاشر و همراه شوى:
▫️ #معاشرى_نيك و #خوش_اخلاق باشى.
▫️ #زبانت را نگهدار.
▫️ #خشمت را فرو بخور.
▫️ #كار_بيهوده ات را كم كن.
▫️ #عفو و #گذشت خود را بر سر راه مردم بگستر.
▫️ مراقب باش كه #سخى_طبع و #گشاده_دست باشى.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
11.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ویدئو:
🔺 #بالاتر_از_زیارت
🎙 حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد(دامت برکاته)
◻️🔸◻️🔸◻️
🖇 #پیوست:
🔹 اینکه «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»، این #حقیقتِ «تنزلیافته» از #خزائن_معقول است که در #مرتبه_حس، معلوم و محسوس شده و مردم با مرتبه تنزلیافته حسی او مرتبط میشوند.
مثل آن #حقیقتی که در رابطه با امام حسین(علیهالسلام)، مردم در #عزاداریِ_محسوسِ ایام محرم با آن مرتبط میشوند و یکباره میبینیم که #تمام_صفات_کمالی در #جریان_امام_حسین(علیهالسلام) به راحتی بروز پیدا میکند.
🔸 فردی میگفت که من چند سال برای امام حسین(علیهالسلام) در اربعین خرج میکردم بهخاطر آنکه در روایات وارد شده که هرکسی برای امام حسین(علیهالسلام) خرج بکند حتماً جایش جبران میشود و جزایش داده میشود ولی میگفت که امسال دیگر آمدهام خرج بکنم و بگویم که: «یا امام حسین! من این قدر تو را دوست دارم که امسال دیگر برای خرج کردنم هیچ جزا نمیخواهم و فقط بهخاطر خودت آمدهام خرج بکنم؛ نه جزا میخواهم و نه میخواهم که جبران بشود! اصلاً نمیخواهم مالم برگردد! امسال اصلاً دوست دارم که فقط فقط برای خودت باشد!»
⏮ ببینید! این یک #کمال_بسیار_بالا و #رشد است.
این، رسیدن به #عالیترین_مراحل_کمال است. حال، این کمال از کجا شروع شد؟ از یک خرجکردن! از یک امر محسوس، از یک امر ظاهری.
🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عابدینی(دامت برکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim