«زیرکی علامه حلی»
مروری بر زندگی علامه حلی(ره)
#قسمت1متکلمین_شیعه
روزی سلطان محمد خدابنده بر همسر خود خشمگین شد و در یک جمله او را سه طلاقه کرد، اما خیلی زود پشیمان شد؛ لذا علماء اهل سنت را گردآورد و نظر آنها را جهت این مشکل پرسید. آنها گفتند: چاره نیست جز اینکه فرد دیگری با او ازدواج کند و طلاقش دهد تا پس از آن، شما بتوانید باز با او ازدواج کنید سلطان گفت: این کار بر من بسیار گران است، آیا در این مسأله هیچ قول دیگری ندارید؟ گفتند: نه
آنگاه یکی از وزرای سلطان گفت: در شهر حلّه عالمی است که چنین طلاقی را باطل میداند، خوب است سلطان آن عالم را احضار کند و شاید مشکل را حل کند. عالمان سنّی گفتند: علامه حلی، مذهب باطلی دارد و رافضیان افرادی بیخرد و کم عقل هستند و اصلاً در شأن سلطان نیست که چنین مرد سبک سر و بی عقلی را به حضور بپذیرد. سلطان گفت: احضار او بی فائده نیست.
چون علامه حاضر شد، قبل از حضور او، علماء مذاهب چهارگانه اهل سنّت در نزد سلطان حاضر بودند. هنگامی که علامه(ره) وارد مجلس شد، بدون هیچ ترس و واهمهای نعلین خود را به دست گرفت و داخل در جمع شد و با صدای بلند گفت: السلام علیکم و آنگاه یک راست به سمت سلطان رفته، درکنار سلطان نشست. علماء سنی حاضر در مجلس گفتند: آیا ما به شما نگفتیم که شیعیان افرادی سبک سر و بی خرد هستند؟ سلطان گفت: درباره اعمال او از خودش سؤال کنید. آنها به علامه گفتند: چرا سلطان را سجده نکردی و آداب و تشریفات را انجام ندادی؟
علامه(ره) گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله از هر سلطانی برتر بود، کسی بر او سجده نکرد، بلکه فقط به او سلام میدادند. خدای تعالی فرموده:
فَإذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّموا علی أنفُسِکُمْ تَحِیَّهً مِنْ عِنْدَ اللهِ مُبارَکَهً طَیِّبَهً نور/61
پس چون داخل خانهها شدید به یکدیگر سلام کنید، سلام و درودی که نزد خداوند خوش است.
از طرف دیگر به اتفاق ما و شما، سجده برای غیر خدا حرام است. سپس از او پرسیدند: چرا جسارت کردی و در کنار سلطان نشستی؟ فرمود: چون جای دیگری برای نشستن موجود نبود و از طرفی سلطان و غیر سلطان با هم مساویاند و لذا جسارتی به محضر سلطان نکردهام.
از علامه پرسیدند: «چرا کفشهای خود را با خود داخل مجلس آوردی؟ هیچ آدم عاقلی در محضر سلطان چنین میکند؟! علامه فرمود: ترسیدم حنفیها آن را بدزدند همانطور که ابوحنیفه نعلین رسول اکرم صلی الله علیه و آله را دزدید. ناگهان حنفیها برآشفتند و فریاد برآوردند که ابوحنیفه کجا و زمان پیامبر صلی الله علیه و آله کجا؟ تولد ابوحنیفه صد سال پس از وفات رسول اکرم صلی الله علیه و آله واقع شده است. علامه فرمود: ببخشید، اشتباه کردم، لابد سارق نعلین رسول خدا صلی الله علیه و آله شافعی بوده است. این بار شافعیها برآشفتند که شافعی در روز وفات ابوحنیفه به دنیا آمده است و دویست سال پس از رحلت رسول خدا صل الله علیه و آله متولد شده است.
علاّمه گفت: شاید کار مالک بوده است. مالکیها هم مثل حنفیها و شافعیها اعتراض و انکار کردند. علامه فرمود: پس قطعاً سارق، احمد بن حنبل بوده است. حنابله هم به انکار و تکذیب او پرداختند.
در این لحظه علامه(ره) رو به سلطان کرد و فرمود: ای سلطان، دانستی که هیچ یک از رؤسای این مذاهب چهارگانه اهل سنت در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه و آله و حتی صحابه آن حضرت حاضر نبودهاند، پس برگزیدن ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد بن حنبل بهعنوان مجتهد و رئیس مذهب از بدعتهای ایشان است.
در اینجا سلطان به حالت پرسش از اهل سنّت سؤال کرد: آیا درست است که هیچ یک از رؤسای مذاهب أربعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه نبودهاند؟ علماء همگی گفتند: آری
آنگاه علامه(ره) گفت: ولی ما شیعه هستیم و پیروی میکنیم از امیرالمؤمنین (ع) که جان رسول الله صلی الله علیه و آله برادر، پسر عمّ و وصیّ اوست. سلطان چون متوجه حقانیّت مذهب علامه(ره) شد از او پرسید: نظر شیعه درباره طلاق صادره از من چیست؟
علامه(ره) فرمود: آیا سلطان طلاق را در سه مجلس و در محضر دو نفر عادل جاری نموده است؟ سلطان گفت: نه
علامه فرمود: در این صورت طلاقی را که سلطان جاری کرده است باطل میباشد، زیرا فاقد شرائط صحّت است.آنگاه سلطان به دست علامه به مذهب حقّه شیعه، مشرف شد. و به خطباء و حاکمان شهرها و سرزمینهای تحت سیطرهاش پیام فرستاد که از این پس با نام ائمه دوازدهگانه علیهم السّلام خطبه بخوانند و سکّه ضرب کنند.
با اقتباس از کتاب داستانهای ما
مناظره علامه حلی(۶۴۸-۷۲۶ق) را علامه مجلسی(۱۰۰۳-۱۰۷۰ق) در شرح کتاب من لایحضره الفقیه و در منابع دیگری مانند اعیان الشیعه نوشته سید محسن امین(۱۲۸۴-۱۳۷۱ق) و روضات الجنات نوشته سید محمدباقر خوانساری(۱۲۲۶-۱۳۱۳ق) هم ذکر شده است.
انجمن علمی پژوهشی کلام جامعة الزهراء
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
⭕️⭕️
هوالعلام
✅انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش با همکاری دفتر انجمن کلام حوزه در جامعه الزهرا و سرای حضرت خدیجه سلام الله علیها برگزار مینماید:
◀️"پاتوق اعتقادی_کلامی سرنخ "
با مباحث روز و سوالات داغ
دورهمی صمیمانه، همراه با کسب مهارت پاسخگویی و ارتباط موثر در تعامل با دیگران.
تمرین خوب شنیدن
مشق خوب صحبت کردن
و مهمتر از همه دیدارهای شاد و مفرح
اولین دورهمی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
📌از «شنبه ۲۸ مهرماه »
به صورت یک هفته در میان
⭕️ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۱۰
با حضور اساتید محبوب و درجه یک☘
🏡میعاد:بلوک آسیه، سالن جلسات زیر زمین
لطفا سوالات و اعلام حضور فعال خود را برای ورود به سرای حضرت خدیجه سلام الله علیها با آیدی زیر در میان بگذارید.
@morning_rain_1403
انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🦋🦋🦋🦋
#سرمایه_های_علمی_را_بشناسیم_1
نام مهدی، در دمادم گرمای روز بیستم مرداد سال 1352 در شهر کاشان دیده به جهان گشود.
کودکی و نوجوانی¬اش به سرعت سپری شد و با مدرک سیکل قدم به حوزه علمیه قمصر نهاد، قم مقصد بعدی وی در مسیر تحصیلات حوزوی بود.
از سال 1375 تا سال 1382به تحصیل درس خارج اشتغال داشت. همزمان سال ۱۳۷۶ به مركز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب وارد و در رشته مذاهب اسلامی مشغول به تحصیل شد، پس از گذراندن كارشناسی ارشد تربیت مدرس دانشگاه قم رشته «فلسفه و كلام » در سال ۱۳۸۱ از پایان نامه خود با عنوان «اندیشه های كلامی قاضی سعید قمی» دفاع كرد.
اما از رساله دکتری خویش در سال 1388 با عنوان « مبانی فکری سلفیه» در رشته کلام، گرایش فلسفه دین و مسائل جدید کلامی دانشگاه قم در سال 1388 دفاع کرد، در این زمان ایشان عضو هیئت علمی مركز ادیان و مذاهب بود.
تدریس جزء جدایی ناپذیر فعالیتهای وی بود، دانشجویان مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دکتری، طلاب سطوح دو و سه، دروسی همچون، امامیه، تاریخ تشیع، اسماعیلیه، فرق تسنن، وهابیت، زیدیه، گرایشهای فكری جهان اسلام معاصر، فرق نخستین و روش تحقیق، مذاهب كلامی همچون خوارج، غلات، وهابیت، قادیانیه، یزیدیان، نصیریه و... را از ایشان فرا گرفتند.
تبحر ایشان در فعالیتهای اجرایی مانند ریاست دانشكده مذاهب اسلامی، معاونت پژوهش دانشگاه ادیان، معاونت علمی _ فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت ع، ریاست دانشکده مطالعات ملل اسلامی و رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب مانع از تالیف مقاله های علمی پژوهشی و چاپ کتابهای متعدد نشد.
تدریس 59 عنوان متفاوت در حوزه و دانشگاه، استاد راهنمای بیش از 100 پایان نامه ارشد و رساله دکتری، چاپ 80 مقاله علمی پژوهشی و انتشار 23 کتاب، تنها بخشی از فعالیتهای پر ثمر و بی بدیل استاد تمام حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی فرمانیان دام عزه است.
به قلم @F_alyass
انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🔰 انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهراء سلاماللهعلیها با همکاری انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه برگزار میکند.
🔆نشست علمی تخصصی
«بازتاب و نقش تشیع و دیگر مذاهب در تعاملات مذهبی ژئوپلیتیک غرب آسیا»
❇️ استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین مهدی فرمانیان
🌐 لینک حضور مجازی:
http://onlineclass.jz.ac.ir/?bbb-room=pajohesh
پسورد : 123456
📌شرح خبر
https://pjh.jz.ac.ir/post/14818
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
✨ بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم
👈 به همت پژوهشکده امامت و با همکاری کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه، شانزدهمین نشست ماه امامت برگزار میگردد
🎤 ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی یارمحمدیان
✍️ ناقد:
دکتر سعید طاووسی سرور
🧑💻 دبیر نشست:
حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی
🏢 مکان:
قم، بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین المللی امامت
📆 زمان:
شنبه، ۵ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🔸 لینک ثبت نام:
🌐 http://emamat.org/neshast
🌐 emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
#نشست_ماه_امامت
تلگرام اینستاگرام آپارات
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه
⭐️بسم الله العلیم الحکیم⭐️
📌انجمن ادیان و مذاهب حوزه با همکاری مجمع جهانی تقریب، دانشگاه ادیان و مذاهب، دبیرخانهی شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و موسسه مذاهب اسلامی برگزار میکند:
✅نکوداشت مقام علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بیآزار شیرازی
🎤سخنرانان:
حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، موسس و رئیس هیئت امناء دانشگاه ادیان و مذاهب.
حجت الاسلام دکتر محمد مهدی تسخیری، عضو انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه.
دکتر عباس خامهیار، رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی در کشور لبنان.
دکتر محمد جاودان، عضو انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه.
🕰زمان برگزاری: سه شنبه ۱۵ آبانماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
🏠مکان: قم، جمهوری اسلامی ۲، دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه، سالن همایش
🔗لینک کانال اطلاعرسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه:
https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📖 #تفسیر_موضوعی قرآن کریم
✅ ریشه یابی روانشناختی و اعتقادی رفتار یهودیان و مسیحیان با مسلمانان
🔴 شدیدترین دشمنان امت اسلامی به شهادت قرآن کریم:
ریشه یابی روانشناختی و اعتقادی رفتار یهودیان و مسیحیان با مسلمانان
پیوند دریافت سخنرانی در شبکه آپارات:
https://aparat.com/v/hgt5836
🆔 @gharibreza1
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🔰تقدیر از برگزیدگان در اختتامیه پانزدهمین جشنواره کشوری علامه حلی(ره)
✨درخشش ۳ اثر اساتید و طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها با کسب رتبه های برتر دوم و سوم در جشنواره کشوری علامه حلی(ره)
💫 در این جشنواره کشوری از دو استاد و یک طلبه پژوهشگر برگزیده جامعه الزهرا سلام الله علیها تقدیر شد.
🏆خانم زهرا فرزانگان، استاد پژوهشگر جامعه الزهرا سلام الله علیها با کسب رتبه سوم کشوری در بخش مقاله سطح سه با موضوع "نقدتصویر استشراقی از آموزه«بداء» براساس منابع شیعیان "
🏆خانم حمیده تابعی، استاد پژوهشگر جامعه الزهرا سلام الله علیها با کسب رتبه سوم کشوری در بخش مقاله سطح چهار با موضوع "الگوی شخصیت زن مسلمان در اندیشه بنتالهدی صدر"
🏆خانم فاطمه رئوفی تبار، طلبه پژوهشگر جوان جامعه الزهرا سلام الله علیها با رتبه دوم کشوری در بخش مقاله سطح چهار با موضوع "ارزیابی روشی عنوان«افسانه های حسین» از مدخل حسین بن علی علیه السلام دایره المعارف اسلام لیدن هلند براساس باورهای کلامی امامیه"
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz260
انجمن علمی کلام جامعه الزهراء (س) درخشش خانم فاطمه رئوفی تبار از اعضای فعال انجمن کلام در عرصه پژوهش و کسب رتبه دوم کشوری در بخش مقاله سطح چهار جشنواره علامه حلی را خدمت ایشان تبریک عریض می نماید. از خداوند متعال توفیقات روز افزون ایشان را خواستاریم.
هدایت شده از ف فاطمی
💢اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری کارگروه #فرق_و_ادیان دانشگاه برگزار میکند:
🔸#نشست_علمی «تحلیل علل فرقه گرایی در ایران با تمرکز بر جنوب غرب»
👤ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر عبدالمحمد شریفات
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🗓 دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳
⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹:۳۰
🏢 دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان علامه طباطبایی، سالن جلسات علامه طباطبایی
🔰#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—