#مرور_تاریخ
#اصحاب_ایرانی_امام_هادی
رسول جعفریان برای اثبات ایرانی بودن برخی از اصحاب امام هادی(ع) به پسوندهای آنان استناد کرده است. او محل زندگی افرادی همچون بشر بن بشار نیشابوری، فتح بن یزید جرجانی، حسین بن سعید اهوازی، حمدان بن اسحاق خراسانی، علی بن ابراهیم طالقانی، محمد بن علی کاشانی،ابراهیم بن شیبه اصفهانی و ابومقاتل دیلمی از اصحاب حضرت را در ایران دانسته است.
جعفریان با استناد به نامه امام هادی به وکیل خود در همدان که در آن آمده است «من سفارش شما را به دوستان خودم در همدان کردهام»، گفته است برخی از اصحاب آن حضرت در همدان و نیز بر اساس شواهدی، برخی از اصحاب امام در قزوین ساکن بودهاند.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#شناخت_تاریخی
#امام_هادی
🔺چرایی کنیززادگی و کنیزداری امام هادی (علیه السلام)
✍نویسنده: دکتر محمدسعید نجاتی
این مقاله،برای پاسخ به این سؤال که: چرا امامی مانند حضرت هادی(علیه السلام) کنیززاده است و با یک کنیز ازدواج کرده؛ در حالی که قرآن ازدواج با کنیزان را در صورت ناتوانی ازدواج با زنان آزاد، روا شمرده است؟
پس از بررسی این دستور قرآنی، به مدد دانش های مختلف از جمله کلام و تاریخ اسلام، چند پاسخ ارائه شده که عبارت اند از:
۱. مقابله با برده داری؛
۲. مبارزه با تبعیض نژادی؛
۳. آزادی و ازدواج غیرعلنی؛
۴. تلاش برای تکثیر نسل اهل بیت؛ ۵. کم هزینه بودن و بی تکلفی ازدواج با کنیزان؛
۶. دستیابی به پیوند نژادی با قومیت های مختلف؛
۷. جلوگیری از به خطر انداختن همسران رسمی و خاندان هایشان؛
۸. مشکلات شدید امنیتی و اقتصادی خاندان های علوی در این عصر؛
📚منبع: فصلنامه سخن تاریخ سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۶ شماره ۲۶
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#مرور_تاریخ
#امام_هادی
💠 شبکهسازی امام هادی علیهالسلام
🔺حضرت #امام_هادی(علیهالسلام) در سامرا محبوب مردم شده بود. همه ایشان را احترام میکردند و اهانتی در کار نبود. در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی(علیهالسلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامهنگاری و...- برساند. این #شبکههای_شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه اقطار دنیا را، همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مومن به این مکتب هستند زیادتر کنند. امام هادی (علیهالسلام) همه این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی درباره وفات حضرت هادی(علیه السلام) هست که از عبارت آن معلوم میشود که عده قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به گونهای که دستگاه خلافت هم آنها را نمیشناخت؛ چون اگر میشناخت همهشان را تار و مار میکرد؛ اما این عده چون #شبکه_قوی به وجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
📝 مقام معظم رهبری، حلقات «انسان ۲۵۰ ساله» حلقه دوم، ص ۳۸۶ و ۳۸۰
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
.
🔰 معرفی یک سایت کاربردی برای پژوهشگران
🔺پایگاه «قاموس نور»: فرهنگ لغت تحتوب مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با قابلیت جستوجو در بیش از ۸۰۰۰ مدخل لغوی فارسی و عربی.
🌐 نشانی سایت: qamus.inoor.ir
✅ ویژگیهای مهم این پایگاه:
• «قاموس نور» یک موتور جستوجوی هوشمند است که تلاش میکند نزدیکترین و دقیقترین پاسخ را نسبت به درخواست کاربر ارائه دهد.
• این پایگاه با بهرهگیری از فناوریهای نوین، مراحل مختلفی همچون شناسایی ریشه واژه، پالایش، مدخلیابی و ارائه تعریف مناسب را بهصورت هوشمند انجام میدهد.
• در ارائه پاسخها، علاوه بر منابع لغوی معتبر، از شواهد قرآنی، روایی، اشعار و امثال نیز بهره گرفته شده است.
• نتایج جستوجو در این پایگاه به سه دسته تقسیم میشود:
🔹 فرهنگ واژگان
🔹 اصطلاحات
🔹 اعلام
#پژوهشگر
#قاموس_نور
#فرهنگ_لغت_آنلاین
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐سایت پژوهشگاه_ مطالعات اسلامی
https://pm.jz.ac.ir/
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
📣📣📣📣📣📣📣📣📣
انجمن کلام در نظر دارد به اشکالات و سوالهای طلاب قبل از امتحانات در گروه انجمن کلام توسط اساتید کلام پاسخ دهد، لذا در ایام امتحانات چت در گروه آزاد است.
لطفا اساتید و طلاب رشته کلام اسلامی عضو گروه زیر شده تا امکان تعامل و پاسخگویی فراهم باشد.
https://eitaa.com/joinchat/1026229320C3a6abd0d43
نهایی شماره 283.pdf
حجم:
11.71M
پرونده ویژه روزنامه #آگاه
با عنوان «از ایمان تا اجتماع»
به قلم تعدادی از اعضای شبکه نویسندگان منتشر شد.
یادداشتها به ترتیب انتشار در صفحه روزنامه درج شده است.👇
۱- رشد سرمایه اجتماعی و بازتولید هویت دینی_ملی
✍️دکتر رضا کفیلی
۲- غدیر در خیابان
✍️ حسین کاظمزاده
۳- دین؛ خنثیکننده روشهای سرمایهداری
✍️ دکتر جعفر علیاننژادی
۴- درنگی بر تحلیلهای جامعهشناختی مناسک دینی
✍️محمدرضا بابایی
۵- از مناسکگرایی به معنویت جامعهگرا
✍️محمدرضا آتشین صدف
۶- از ایمان تا اجتماع
✍️ زینب صفایی
۷_ احیای مناسک جامعهساز است
✍سیدحسین موسوی
۸_ خاستگاه بازتولید امر مقدس
✍مهدی ارمغانی
۹_فرهنگ معنوی یا شادی جمعی
✍ علی لرستانی
۱۰_ تمدنها و آیینها
✍ فاطمه ارجمند
۱۱_ غدیر؛ شور بیمرز یا شعور بینهایت
✍ سعید سپاهی
۱۲_ غدیر؛ هندسه امامت در منظومه ولایت الهی
✍ موسی آقایاری
۱۳_ غدیر؛ لحظه مکث تاریخ و آغاز دوباره
✍ سیدهناهید موسوی
۱۴_ منِ درونما
✍مریم جهانگیر
۱۵_ داستان بزم و رزم و قصههای انقلاب
✍ سعید توتونکار
شبکه نویسندگان؛ محلی برای نوشتن جمعی
https://eitaa.com/writersnetwork
💥 فراخوان یادداشت
❇️ جدیدترین ویژهنامه نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢عینصاد
🖇حکومت دینی از منظر مرحوم صفایی حائری
✔️یادداشتهای ارسالی باید بین ۱۰۰۰ تا حداکثر ۲۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۴
🌐 لینک ارسال آثار: @didebane_andisheh_admin
شبکه نویسندگان؛ محلی برای نوشتن جمعی
https://eitaa.com/writersnetwork
دیدهبان اندیشه
@didebane_andisheh
هدایت شده از Ya-hafez
📢 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت بزرگ ایران در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی
👈 در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی علیه کشور عزیزمان، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت بزرگ ایران پیامی صادر کردند.
متن پیام به شرح زیر است:
🖼بسمالله الرحمن الرحیم
✏️ملت بزرگ ایران!
رژیم صهیونی در سحرگاه امروز، دست پلید و خونآلود خود را به جنایتی در کشور عزیزمان گشود و ذات خبیث خود را با زدن مراکز مسکونی بیش از گذشته آشکار کرد. رژیم باید منتظر مجازاتی سخت باشد.
✏️دست قدرتمند نیروی مسلح جمهوری اسلامی او را رها نخواهد کرد باذنالله.
در حملات دشمن، تنی چند از فرماندهان و دانشمندان به شهادت رسیدند. جانشینان و همکاران آنان بیدرنگ وظائف خود را پی خواهند گرفت انشاءالله.
✏️رژیم صهیونی با این جنایت، برای خود سرنوشت تلخ و دردناکی تدارک دید و آن را قطعاً دریافت خواهد کرد.
✍سید علی خامنهای
۱۴۰۴/۳/۲۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴🛎🔴🛎🔴
🛎🛎🛎
سلام علیکم
💐ضمن تبریک عید ولایت و تسلیت شهادت فرماندهان عزیز
✳️ با پیگیری های انجام شده از سوی اداره انجمن های علمی پژوهشی، ورزشگاه با تخفیف 35 درصدی بلیط استخر و 15 درصدی رشته های ورزشی برای فعالین انجمن ها موافقت کرده است
و این تخفیف با ارائه گواهی عضو فعال که توسط معاونت پژوهش صادر می گردد قابل استفاده است
✅ گواهی فعالین انجمن ها با تایید دبیران انجمن بزرگواران برای شرکت در برنامه ها و ارائه مقاله در همایش ها و نشریات صادر میشود.
✅صدور گواهی فقط و فقط برای افرادی هست که هم اکنون در انجمن فعال هستند و در برنامه ها شرکت می کنند و برای افراد غیر فعال که در سال های قبل فعال بودند و حتی عضو شورا یا دبیر بودند گواهی صادر نمی گردد.
✅ صدور گواهی فقط از طریق لینک زیر با تایید فعالیت عضو از طرف دبیر، امکان پذیر است👇:
http://forms.jz.ac.ir/f_136/
✍طاهره موحدی پور
#یادداشت
شبهه به اصل امامت امام موسی بن جعفر (علیه السلام)
جوانی بود خوش سیما چهره ی سفید ونورانی او در پس موهای مشکی اش می درخشید. قرار بوددر میان دیوارهای قصرة الحمرا زنده به گور شود.او از شیعیان موسی بن جعفر علیه السلام بود. بنایی که مامور این کار بود اورا در میان دیوار گذاشت ولی راه هوای بسیار کوچکی را برای وی قرار داد تا بتواند نفس بکشد وشبانه اورا نجات دهد این قصه هر روزه ی آن روزها بود که پایان آن ختم به خیر شد. آن سالها حکومت عباسیان حکوت می کردند که خفقان راوسیله ای برای حفظ حکومت خود می دانستندوسالهاامام کاظم علیه السلام را زندانی وگاه مورد شکنجه قرار می دادند.
⭕️باوجود آن خفقان ودشواری¬ها بدون توجه به آن شرایط خاص،برخی افراد به این شبهه دامن زده اند که اگر موسی بن جعفر(علیهما السلام) بنابر نص امام شیعیان بود، چرادر آن سالها کسی ازپیروانش به یاری حضرت نشتافت واقدامی جهت رهایی ایشان از زندان انجام ندادند، پس امامت موسی بن جعفر (علیهما السلام) مورد تردید است ونصی در این زمینه نبوده است .
⭕️این سوال نشان از عدم علم سوال کننده ازامامت وشرایط آن ونصوص وارد شده در مورد امامت بخصوص امامت موسی بن جعفر علیه السلام دارد ،هم چنین شبهه کنندگان اوضاع وشرایط اختناق ولزوم تقیه را گویی فراموش نموده اند.
اولا: چه بسیار انبیا وامامان که به دست مردم زمان خود به شهادت رسیدند یا مورد آزار وشکنجه قرار گرفته اندواین امر مسئله ی جدیدی نیست ویاری نکردن کمترین حد آن است. مثلا بنی اسراييل بسیاری از پیامبران خود را کشتند تا جاييکه این گناه بزرگ برای آنها امری عادی شده بود. با رجوع به آیات و روایات پیامبرانی چون زکریا ویحیا را از جمله پیامبران کشته شده دانسته اند.
ثانیا:اصل اثبات اصل مسئله امامت و ولایت بر مردم ارتباطی همراهی وعدم همراهی مردم ندارهمانگونه که در مورد انبیاءالهی نیزاین مسئله صادق است وفقط انبیا وامامان براساس نص الهی منصوب می شدندوچه بس مردم با آنها دشمنی نیز می کردند.درمورد امام کاظم (ع)نیز نصوص عام وخاص زیادی وجود دارد .نص عام از آیه ی اطاعت وولایت وبسیاری آیات وروایاتی مثل حدیث ثقلین وحدیث منزلت وحدیث اثنی عشر وبسیاری روایات که باید به کتب تفصیلی در این باب رجوع کرد.
ثالثا ادعای آنان مبنی بر یاری نشدن امام کاظم (ع)ازجانب شیعیان ادعایی بی اساس است ونشان از نآگاهی آنان از منابع تاریخی دارد چه بسیار اصحاب وشاگردان وشیعیان که در راه یاری حضرت به شهادت رسیدند یاشکنجه وزندانی شدند وبسیاری هم به نقاط دوردست وصعب العبور متواری شدندوهمچنین
یاری شیعیان به امام تنها از جنس نجات ایشان از زندان نبوده است بلکه گاهی شیعیان باحفظ تقیه در دستگاه های حکومتی نفوذ می کردند واز این طریق امام وباقی پیروان حضرت را یاری می رساندند (در میان آنها شخصیت های بزرگی چون علی بن یقطین وزیر مهدی وهارون،حسن بن راشد،جعفربن محمد بن اشعث از وزیران هارون بودند.)
واز طریق وکلای امام در شهرهای مختلف وجوهات خود را به دست امام می رساندند. شبکه وکلای امام که در سراسر نقاط ممالک اسلامی گسترده ب ود .حتی در برخی روایات آمده است که حکام عباسی معاصر امام کاظم (ع)مرتب امام را از زندانی به زندان دیگر منتقل می کردند ومکان امام گاهی از شیعیان مخفی بود تا از دیدار شیعیان ویاری رساندن به امام جلوگیری کنند.
رابعا دوره امامت حضرت حدود سی وپنج سال بود که دوره نسبتا طولانی می باشد وامام بنابر اقوال مختلف پنج تا شش سال از عمر مبارکشان را در زندان بودند، که چهار سال آخر عمر ایشانبه طور پیوسته در زندان سپری شدکه منجر به شهادت حضرت شد. که روایات مربوط به سالهای آخر ایشان را می¬توان در منابع مختلف مورد مطالعه قرار داد.
خامسا: تشکیل فرق مختلف پس از شهادت امام صادق علیه السلام باعث ایجاد شکاف میان جامعه ی شیعیان شده بود که اسماعیلیه وفطحیه وناووسیه از آن جمله اند. وبرخی فرق انحرافی مانند غلات ونواصب هم نیز شکل گرفته بودند که به عدم اتحاد شیعیان دامن زده وبرانسجام شیعیان برای یاری امام کاظم (ع) خدشه وارد می کردند.
و در نتیجه از ایجاد هماهنگی درمیان صفوف شیعه برای مقابله باحکومت عباسی ویاری امام جلوگیری می نمودند.
خفقان شدید وظلم حکمای عباسی مانع از آن بود که امام صادق علیه السلام امام بعد از خود را با روشی خاص معرفی نمایند تا جان اورا از آسیب حکومت عباسی حفظ نمایند، بنابراین ایشان به شماره اندکی از یاران و اصحاب خاص خود فرموده بو دند که امام بعد خود موسی بن جعفر (ع)می باشد. ادامه👇
https://eitaa.com/neroly1402
این مسئله تاحدودی باعث سردرگمی برخی شیعیان وتشکیل فرقه های مختلف بعد از ایشان شده بود واین امر مانع از انسجام شیعه شده بود همچنین این خفقان وصف ناپذیر هرگونه فعالیت وجنبش مهم وتاثیرگذاری را در نطفه خفه می کرد حتی باجابه جایی امام اززندانی به زندان دیگر مانع دسترسی شیعیان به صورت منظم می شدند وحتی در سال های آزادی موسی بن جعفر علیه السلام ایشان شدیدا تحت نظر بودند .پس دوران امامت امام کاظم علی السلام با اوج قدرت خلافت عباسی همراه بود وامام در برابر حکومت وقت تقیه میکردند وشیعیان را هم به تقیه سفارش می نمودند .
⭕️پس شیعیان طبق نظر امام( علیه السلام )عمل می نمودند و یاری رساندن آنها به امام به سختی و بامرارت های بسیارو به صورت های غیرمستقیم بیشتر بوده است و قیام های شیعیان هم به شهادتشان ختم می شد. ،
گستردگی حکومت عباسی و پراکندگی شیعیان در نقاط مختلف نیز مانع انسجام شیعیان ویاری امام بر علیه حکومت عباسی می شد و هم چنین دور بودن آنان از امام باعث جهل و عدم آگاهی عموم شیعیان از بسیاری از مسايل سیاسی ومعرفتی می شدواین امر در یاری منسجم وهماهنگ شیعه خلل وارد می نمود.
در جمع بندی بسیاری نصوص عام وخاص بر امامت موسی بن جعفر (علیه السلام) دلالت می نماید ویاری و عدم یاری شیعه هیچ گونه خللی بر اصل امامت موسی بن جعفر علیه السلام ونص برآن ازجانب خداوند ایجاد نمی کند همانطور که انبیا وامامان دیگر نیز مورد آزار وشکنجه وزندانی وحتی قتل قرار می گرفتند هم چنین بسیاری از قیام ها وحرکات از جانب شیعه در مبارزه با عباسیان وحمایت از امام صورت گرفته که این دلیل بر حمایت شیعه از امام (علیه السلام) داردولی وجود برخی موانع مثل پراکندگی شیعه واختناق شدی ولزوم تقیه وتشکیل فرق مختلف در میان صفوف مسلمانان مانع از یاری تاثیرگذار شیعه به امام علیه السلام می شد .واین موانع در امر امامت حضرت موسی بن جعفر (ع)خللی وارد نمی کرد وارتباطی به حجیت وعدم حجیت امامت موسی بن جعفر علیه السلام ندارد.
https://eitaa.com/neroly1402