eitaa logo
انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی جامعه الزهرا(س)
394 دنبال‌کننده
838 عکس
32 ویدیو
64 فایل
کانال اطلاع رسانی انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا ( س) ارتباط با ادمین : @Dr_ahmadvand @F_alyass
مشاهده در ایتا
دانلود
✍طاهره موحدی پور شبهه به اصل امامت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) جوانی بود خوش سیما چهره ی سفید ونورانی او در پس موهای مشکی اش می درخشید. قرار بوددر میان دیوارهای قصرة الحمرا زنده به گور شود.او از شیعیان موسی بن جعفر علیه السلام بود. بنایی که مامور این کار بود اورا در میان دیوار گذاشت ولی راه هوای بسیار کوچکی را برای وی قرار داد تا بتواند نفس بکشد وشبانه اورا نجات دهد این قصه هر روزه ی آن روزها بود که پایان آن ختم به خیر شد. آن سالها حکومت عباسیان حکوت می کردند که خفقان راوسیله ای برای حفظ حکومت خود می دانستندوسالهاامام کاظم علیه السلام را زندانی وگاه مورد شکنجه قرار می دادند. ⭕️باوجود آن خفقان ودشواری¬ها بدون توجه به آن شرایط خاص،برخی افراد به این شبهه دامن زده اند که اگر موسی بن جعفر(علیهما السلام) بنابر نص امام شیعیان بود، چرادر آن سالها کسی ازپیروانش به یاری حضرت نشتافت واقدامی جهت رهایی ایشان از زندان انجام ندادند، پس امامت موسی بن جعفر (علیهما السلام) مورد تردید است ونصی در این زمینه نبوده است . ⭕️این سوال نشان از عدم علم سوال کننده ازامامت وشرایط آن ونصوص وارد شده در مورد امامت بخصوص امامت موسی بن جعفر علیه السلام دارد ،هم چنین شبهه کنندگان اوضاع وشرایط اختناق ولزوم تقیه را گویی فراموش نموده اند. اولا: چه بسیار انبیا وامامان که به دست مردم زمان خود به شهادت رسیدند یا مورد آزار وشکنجه قرار گرفته اندواین امر مسئله ی جدیدی نیست ویاری نکردن کمترین حد آن است. مثلا بنی اسراييل بسیاری از پیامبران خود را کشتند تا جاييکه این گناه بزرگ برای آنها امری عادی شده بود. با رجوع به آیات و روایات پیامبرانی چون زکریا ویحیا را از جمله پیامبران کشته شده دانسته اند. ثانیا:اصل اثبات اصل مسئله امامت و ولایت بر مردم ارتباطی همراهی وعدم همراهی مردم ندارهمانگونه که در مورد انبیاءالهی نیزاین مسئله صادق است وفقط انبیا وامامان براساس نص الهی منصوب می شدندوچه بس مردم با آنها دشمنی نیز می کردند.درمورد امام کاظم (ع)نیز نصوص عام وخاص زیادی وجود دارد .نص عام از آیه ی اطاعت وولایت وبسیاری آیات وروایاتی مثل حدیث ثقلین وحدیث منزلت وحدیث اثنی عشر وبسیاری روایات که باید به کتب تفصیلی در این باب رجوع کرد. ثالثا ادعای آنان مبنی بر یاری نشدن امام کاظم (ع)ازجانب شیعیان ادعایی بی اساس است ونشان از نآگاهی آنان از منابع تاریخی دارد چه بسیار اصحاب وشاگردان وشیعیان که در راه یاری حضرت به شهادت رسیدند یاشکنجه وزندانی شدند وبسیاری هم به نقاط دوردست وصعب العبور متواری شدندوهمچنین یاری شیعیان به امام تنها از جنس نجات ایشان از زندان نبوده است بلکه گاهی شیعیان باحفظ تقیه در دستگاه های حکومتی نفوذ می کردند واز این طریق امام وباقی پیروان حضرت را یاری می رساندند (در میان آنها شخصیت های بزرگی چون علی بن یقطین وزیر مهدی وهارون،حسن بن راشد،جعفربن محمد بن اشعث از وزیران هارون بودند.) واز طریق وکلای امام در شهرهای مختلف وجوهات خود را به دست امام می رساندند. شبکه وکلای امام که در سراسر نقاط ممالک اسلامی گسترده ب ود .حتی در برخی روایات آمده است که حکام عباسی معاصر امام کاظم (ع)مرتب امام را از زندانی به زندان دیگر منتقل می کردند ومکان امام گاهی از شیعیان مخفی بود تا از دیدار شیعیان ویاری رساندن به امام جلوگیری کنند. رابعا دوره امامت حضرت حدود سی وپنج سال بود که دوره نسبتا طولانی می باشد وامام بنابر اقوال مختلف پنج تا شش سال از عمر مبارکشان را در زندان بودند، که چهار سال آخر عمر ایشانبه طور پیوسته در زندان سپری شدکه منجر به شهادت حضرت شد. که روایات مربوط به سالهای آخر ایشان را می¬توان در منابع مختلف مورد مطالعه قرار داد. خامسا: تشکیل فرق مختلف پس از شهادت امام صادق علیه السلام باعث ایجاد شکاف میان جامعه ی شیعیان شده بود که اسماعیلیه وفطحیه وناووسیه از آن جمله اند. وبرخی فرق انحرافی مانند غلات ونواصب هم نیز شکل گرفته بودند که به عدم اتحاد شیعیان دامن زده وبرانسجام شیعیان برای یاری امام کاظم (ع) خدشه وارد می کردند. و در نتیجه از ایجاد هماهنگی درمیان صفوف شیعه برای مقابله باحکومت عباسی ویاری امام جلوگیری می نمودند. خفقان شدید وظلم حکمای عباسی مانع از آن بود که امام صادق علیه السلام امام بعد از خود را با روشی خاص معرفی نمایند تا جان اورا از آسیب حکومت عباسی حفظ نمایند، بنابراین ایشان به شماره اندکی از یاران و اصحاب خاص خود فرموده بو دند که امام بعد خود موسی بن جعفر (ع)می باشد. ادامه👇 https://eitaa.com/neroly1402
این مسئله تاحدودی باعث سردرگمی برخی شیعیان وتشکیل فرقه های مختلف بعد از ایشان شده بود واین امر مانع از انسجام شیعه شده بود همچنین این خفقان وصف ناپذیر هرگونه فعالیت وجنبش مهم وتاثیرگذاری را در نطفه خفه می کرد حتی باجابه جایی امام اززندانی به زندان دیگر مانع دسترسی شیعیان به صورت منظم می شدند وحتی در سال های آزادی موسی بن جعفر علیه السلام ایشان شدیدا تحت نظر بودند .پس دوران امامت امام کاظم علی السلام با اوج قدرت خلافت عباسی همراه بود وامام در برابر حکومت وقت تقیه میکردند وشیعیان را هم به تقیه سفارش می نمودند . ⭕️پس شیعیان طبق نظر امام( علیه السلام )عمل می نمودند و یاری رساندن آنها به امام به سختی و بامرارت های بسیارو به صورت های غیرمستقیم بیشتر بوده است و قیام های شیعیان هم به شهادتشان ختم می شد. ، گستردگی حکومت عباسی و پراکندگی شیعیان در نقاط مختلف نیز مانع انسجام شیعیان ویاری امام بر علیه حکومت عباسی می شد و هم چنین دور بودن آنان از امام باعث جهل و عدم آگاهی عموم شیعیان از بسیاری از مسايل سیاسی ومعرفتی می شدواین امر در یاری منسجم وهماهنگ شیعه خلل وارد می نمود. در جمع بندی بسیاری نصوص عام وخاص بر امامت موسی بن جعفر (علیه السلام) دلالت می نماید ویاری و عدم یاری شیعه هیچ گونه خللی بر اصل امامت موسی بن جعفر علیه السلام ونص برآن ازجانب خداوند ایجاد نمی کند همانطور که انبیا وامامان دیگر نیز مورد آزار وشکنجه وزندانی وحتی قتل قرار می گرفتند هم چنین بسیاری از قیام ها وحرکات از جانب شیعه در مبارزه با عباسیان وحمایت از امام صورت گرفته که این دلیل بر حمایت شیعه از امام (علیه السلام) داردولی وجود برخی موانع مثل پراکندگی شیعه واختناق شدی ولزوم تقیه وتشکیل فرق مختلف در میان صفوف مسلمانان مانع از یاری تاثیرگذار شیعه به امام علیه السلام می شد .واین موانع در امر امامت حضرت موسی بن جعفر (ع)خللی وارد نمی کرد وارتباطی به حجیت وعدم حجیت امامت موسی بن جعفر علیه السلام ندارد. https://eitaa.com/neroly1402
📚کتابخانه تخصصی دین و رسانه ✍فرصت مناسبی برای پژوهشگران دین و رسانه در خلق آثار پژوهشی فاخر ☎برای هماهنگی عضویت و بهره برداری از کتابخانه با شماره 32930077 تماس بگیرید. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
⭕ پویش شعر «برای وطن» من نه حزب بادم من همان بارانم که ببارم کمکی قدر خودم تا بیاید یوسف! ط_م(مهدا) ⭕️ اینجا محفلی برای شاعران شعرهایی از جنس صبر،مقاومت ،ایثار است. ⭐️از شما شاعران پر ذوق دعوت می شود که ... ⭕️ شعرهای خود را در قالب‌های 🍃تک بیتی 🍃دوبیتی 🍃رباعی 🍃قصیده 🍃غزل 🍃شعر نو برای ما بفرستید تا ضمن انتشار در شبکه های اجتماعی، در ایجاد روحیه ی حماسی و نشاط دینی میان ملت سهیم باشید.👇 @morning_rain_1403 اینجا سرای شعر شبکه نویسندگان است. https://eitaa.com/PoetryHall
✴️اعمال روز مباهله✴️ روز مباهله روز شریفی است و و اعمال ویژه ای برای این روز سفارش شده است، از جمله: ✨اول: غسل که برای پاک کردن بدن از آلودگی و آمادگی برای صفای روح است ✨دوم: روزه که سبب شادابی و سلامت درون است ✨سوم: خواندن نماز روز مباهله ✨چهارم: خواندن دعای مباهله که شبیه دعای سحر ماه مبارک رمضان است. ✨پنجم: همچنین خواندن زیارت امام علی (علیه السلام) به خصوص زیارت جامعه نیز روایت شده است. ✨ششم: احسان به فقرا و محرومان به پیروی از راه امیر المومنین (ع) که در رکوع انگشتر خود را به نیازمند بخشید، سفارش شده است.
🔹اولین همایش ملی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال 🔻محورهای همایش: ▫️مبانی نظری علوم اسلامی و انسانی دیجیتال ▫️آثار، نتایج و فواید نظری و عملی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال ▫️هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی دیجیتال ▫️پژوهش‌های مروری در حوزه علوم اسلامی و انسانی دیجیتال ⏰زمان‌بندی همایش: ▫️برگزاری همایش ۱۷ مهرماه ▫️ مهلت دریافت چکیده مقاله ۳۱ مرداد‌ماه ▫️مهلت دریافت اصل مقاله ۳۱ شهریور‌ماه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🔰انجمن علمی پژوهشی علوم و معارف حدیث معاونت پژوهش جامعه‌ الزهرا سلام الله علیها برگزار می‌کند: 📚سیر مطالعاتی دانش‌های حدیثی به منظور ارتقای سطح علمی اعضای محترم انجمن علوم و معارف حدیث و فراگیری و مرور دانش‌های مورد نیاز جهت انجام پژوهش‌های حدیث محور، دوره مطالعاتی دانش های حدیثی برگزار می شود. این دوره به صورت تعاملی و مباحثه محور خواهد بود و در صورت نیاز، جلسات پرسش و پاسخ با اساتید هر مبحث برگزار خواهد شد. شیوه برگزاری: حضوری و مجازی شروع دوره: ۱۷ تیر ۱۴۰۴ برای ثبت‌نام و عضویت در گروه به این آیدی پیام دهید: @KashaniJaafari ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
شب هنوز مانده دو دانگی دیروز صبح آتش بس اعلام شد؛اینکه درست بوده یا نه ! در تخصص بنده نیست ولی قلم را برداشتم تا خطی بنویسم که چشمم به سخن شهید حسن باقری افتاد... «ما آمدیم بجنگیم ؛جنگ یک روزش پدافند است ،یک روزش صبراست،یک روزش استقامت است و یک روزش شوق پیروزی است ...» پر واضح است که ؛در این جنگ ایران قطعا شکست نخورد ؛همانطور که کاملا پیروز نشد! دستاوردهای مهمی مانند تثبیت هراس آمریکا از درگیری نظامی با تهران را به دست آورد و ضربه های مهمی مانند عدم تثبیت بازدارندگی در برابر اسراییل را خورد. از خودتان پرسیدید که اسرائیلی‌ که راحت در آسمان ایران رفت و آمد می کند چه انگیزه ای برای پایان دادن به جنگ دارد؟!! این آتش بس می تواند بمبی باشد ؛ برای گیج کردن روح متحد شده‌ی ملی و به اشتباه انداختن قطب نمای جمعی . این آتش بس می تواند صفوف جمع شده‌ی همه‌ی مسئولان و مردم را به دو نیم کند و حامیان صلح و حامیان دفاع را مقابل یکدیگر قرار دهد و دعوا را به خانه بکشاند. جدای از آسیب های که اسرائیل متحمل شده حال نوبت جنگ روانیست ! ترکیب فشار خارجی و آشوب داخلی ،راهبرد بنیادین طرف مقابل است کوچکترین نمایش ضعف با موج جدید حملات اسرائیل روبه رو خواهد شد.حیاتی ترین مسأله برای امنیت ملی در حال حاضر عدم تحقق دکترین ضاحیه است! باید به این درک راهبردی برسیم که اسرائیل و آمریکا هنوز به اهداف خود نرسیده اند! ایران از طریق نظامی و یا غیر نظامی باید چنان باز دارندگی‌ای ایجاد کند که دیگر آمریکا و اسرائیل حتی فکر ورود به حریم هوایی ما را نداشته باشند و گرنه تا انتهای تاریخ آسمان تهران هم مثل آسمان بیروت می شود و هر زمان دشمن اراده کند وارد می شود بمبی می‌اندازد و بعد خارج می‌شود. تا رسیدن به صلح پایدار هنوز راه زیادی مانده است. ما چندین روز پیش وقتی دشمن هوشمند غافلگیرمان کرد ،شاید کمی خواب بودیم ! اکنون هنوز وسط جنگ هستیم؛جنگ روایت ها،جنگ استقامت ،جنگ رسانه ای و آمادگی دفاعی ،تهاجمی... فی الحال روزمرگی را آغاز نکنیم . چشمان خسته خود را حتی یک لحظه روی هم نگذاریم. روایت دفاع ملی را متوقف نکنیم. سلاح را روی زمین نگذاریم! ✍طاهره_موحدی_پور عضو انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
جنگ امروز، بیش از آنکه میدان نبرد سخت‌افزاری باشد، کارزاری برای تسخیر اذهان است. رهبری هوشمندانه در این کارزار، با تبیین منطق "نخستین تدبیر، آخرین اقدام"، راه را بر نفوذ دشمن می‌بندد. اما تکمیل این پازل، جز با هوشیاری، بصیرت و مسئولیت‌پذیری آگاهانه مردم ممکن نخواهد بود. بیایید با هم، با تقویت سواد رسانه‌ای و پرهیز از خودشکست‌خوردگی فکری، روایت اصیل خود را پاس بداریم و راه را بر تحریف‌گران ببندیم. ✍زینب صفایی (عضو انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی ) لینک انتشار https://hawzahnews.com/xdPC4 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
◾️پویش شعر عاشورایی «وارث انسان» «همراه با اهداء جوایز به برگزیدگان» 🏴سید الشهدا وارث انسانیت است! 🔹دلم شکست به دستم قلم قرار گرفت میان هر ورقم شعر غم قرار گرفت 🔹اشعار زیبای خود را در مورد واقعه عاشورا و امام حسین (علیه السلام) و شهدای کربلا با محوریت «وارث انسان » برای ما ارسال نمایید . 🔹به سه شعر برگزیده جایزه نقدی به ارزش« پنج میلیون ریال» اهدا خواهد شد. آیدی ارسال آثار 👇 @morning_rain_1403 مهلت ارسال آثار: تا روز دهم محرم در سرای شعر،جای شعرتون خالیه👇 https://eitaa.com/PoetryHall
📣 فراخوان بیست و هفتمین همایش کتاب سال و نهمین جشنواره مقالات علمی حوزه تمدید شد 🔻آثار تولید شده سال 1403 همانند: ▫️کتاب‌های پژوهشی،ترویجی،فرهنگی تبلیغی،ادبی داستانی،ترجمه و... ▫️پایان‌نامه‌های سطح۴ یا دکتری دفاع شده ▫️مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان ▫️پژوهش های دیجیتال و فناوری نوین ⏱ مهلت ارسال آثار: تا پایان تیر ماه 1404 تمدید شد 🌐 ثبت‌نام اینترنتی: https://ketabehowzeh.ismc.ir/ 📞 تلفن: 🔖 02533133446 🔖 02533133447 🔖 02533133448 📍نشانی پستی: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه صندوق پستی: 3433-37185 ┄┅═══••✾••═══┅┄
معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها برگزار می کند. 🔆دوازدهمین جشنواره بانو امین (ره) به منظور گسترش روحیه پژوهش و تقویت نشاط علمی میان بانوان حوزوی، تثبیت نظام آموزش پژوهش محور و ایجاد رقابت علمی بین بانوان پژوهشگر برگزار می شود. 📚شرایط آثار 🔸۱. پایان نامه های دفاع شده سطح سه طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها (سال 1403 - 1404)؛ 🔸۲. مقالات چاپ نشده اساتید، پژوهشگران، طلاب و کارمندان در تمامی سطوح سال 1403؛ 📣توجه: افراد شرکت کننده در بخش مقالات، در یازدهمین دوره، حائز رتبه نشده باشند. ✍️بخش ویژه: «یادداشت علمی و محتوای چند رسانه ای» با محوریت: 🔹 ۱. زن و خانواده (الگوی سوم زن مسلمان)؛ 🔹2. ظرفیتهای تحقق حوزه علمیه خواهران پیشرو و سرآمد؛ 🔹3. نهج البلاغه شیوه نامه بخش ویژه✍ 📌روش ارسال آثار: تکمیل فرم ثبت نام و ارسال آثار از طریق http://forms.jz.ac.ir/f_661/ 🗓مهلت ارسال آثار: 1404/5/31 📫ارتباط با ما: آدرس دبیرخانه: جامعه الزهرا سلام الله علیها،ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم ☎️شماره تماس: 02532112569 ┄┅═══••✾••══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602