✅ محرم؛ از سوگواری تا میدان کنشگری اجتماعی و اخلاق مقاومت
📝 زینب پنجعلی عضو انجمن کلام جامعه الزهراسلاماللهعلیها
#یادداشت_ارسالی
🔴 مناسک عزاداری محرم، با ریشههای عمیق در تاریخ شیعه، همواره نقشی فراتر از یک سوگواری ساده داشته است؛ این آیین، عرصهای برای حفظ هویت دینی، انتقال معارف عاشورا و بسیج اجتماعی بوده است. با این حال، در شرایط امروز، لازم است از تبدیل شدن عزاداری صرف به ابزاری احساسی و منفعلانه جلوگیری شود و این مناسک به بستری فعال برای کنش اجتماعی مؤثر و تجلی اخلاق مقاومت حسینی تبدیل گردد.
🔴 برای این هدف، بازخوانی محتوای عزاداری ضروری است؛ باید در منبرها و مداحیها علاوه بر بیان مصائب، چرایی قیام امام حسین (ع) و درسهای بصیرتافزایی آن به روشنی تبیین شود تا مخاطب بتواند ظلم و ناعدالتیهای امروز را بشناسد و در برابر آنها مسئولیتپذیر باشد. همچنین هیئتها باید فراتر از فضای عزاداری، به پایگاههای فعال اجتماعی تبدیل شوند که در آنها مشکلات محلی شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود.
🔴 نقش زنان و مادران نیز به عنوان محور اصلی تربیت نسل آینده باید با فراهم آوردن فضای مناسب و با کرامت، مورد توجه ویژه قرار گیرد تا حضور آنها در مناسک و فعالیتهای اجتماعی افزایش یابد. در نهایت، باید اخلاق فردی مقاومت مانند صبر و ایثار به اخلاق اجتماعی تبدیل شود و هیئتها به محیطی برای شکلگیری کنشگران اخلاقی و اجتماعی در مسیر تحقق عدالت و مبارزه با فساد تبدیل گردند.
🔴 بدین ترتیب، مناسک محرم میتواند به نیرویی زنده و اثرگذار در ساختن جامعهای عادلانه و مقاوم بدل شود و شور حسینی را با شعور و عمل پیوند زند ....
🔻 جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://andishehma.com/moharam-az-sogvari-ta-koneshgari/
انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی جامعه الزهرا(س)
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
«وحدت ملی در سایهی سرمایهی دفاعی»
وحدتملی؛
چه ترکیب زیبایی هستی تو!
با تو چه چیزها بهدستآوردیم و بهنامت
چه موقعیتها را از دستدادیم .
وطن تو را میخواند و دشمن به نامت بر وطن میتازد.
و این اصلا امر جدیدی نیست؛ عمر آن
بر می گردد به هزار و اندی سال پیش.
قرنهاست به نامت آزادیخواهان و عاشورائیان زمان را خفه کرده اند وشمشیرهایشان را در غلاف!
قرنها پیش ؛درست زمانی که امام در مقابل یزید ایستاد و تن به ذلت نداد. در همان زمان ،طایفهای روشنفکرمآب امام را مخالف وحدت مسلمانان و عامل تفرقه خواندند.
و قرنها بعد این موضوع دستمایهی خلفا بود تا جایی که حتی مکاتب دینی مختلفی از دل آن سر بر آورده اند ؛مکاتبی که عالمان آن قلم درجوهر کرده اند که، بسم الله ؛ معاویه خلیفهی مسلمین است و اطاعتش واجب است و حفظ وحدت از اوجب واجبات است.
چه ترکیبی هستی تو!
دوست و دشمن تو را میخوانند و دشمن چهرهی پلیدش را در سایهی تو صیقل می دهد .
سالهاست، نظام اسلامی شکل گرفته است و سرمایهی دفاعی آن ولایت است و همان انسانهای خط مقدم ؛
همان حججی ها ،همان فخری زاده ها و امروز هم حاجی زادهها... و تنها وحدت در سایه سار امنیت آنها معنا دار شده است و گرنه سرود ملی ایران در این چهل سال و اند بارها تغییر می کرد. آری زمزمه یک سرود واحد و خروش یک ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن هرساله تنها در پرتو وحدت ولایی و سرمایهی دفاعی ممکن است.در سایه سار همان جوانان جان برکف و آرمان علیوردیها. همانهایی که تازه به دوران رسیدگان برچسب تندرو را به آنان میچسبانند ؛همانهایی که پشت پدافند ایستاده اند ؛ همان تهرانچیهایی که جان دادند که ما دست بر سینه بگذاریم و سرود ملی بخوانیم .
این را مطمئن باشیم که وطن با یکملیون حججی میماند و با هفتاد ملیون انسان حزب بادی از دست می رود .
حفظ وحدت ملی در سایه سار حفظ مدافعان این مرز بوم ممکن است و سلاحشان. همان آرش کمانگیرها و کمان مقدسشان که امروز موشک می باشد.
به کشورهای جهان نگاهی بیندازیم.
فرانسه قرنها وحدت ملی داشت و سرود ملیاش تغییر نکرد تا زمانی که زیر چکمه ی آلمانها درآمد و نتوانست از خود دفاع کند. وحدت ملی ژاپن سامورایی زیر چکمه آمریکا له شد و بمب اتم قسمتی از کشورشان را نابود نمود.هند با آن عظمت به استعمار انگلستان در آمد و...
حفظ وحدت ملی فقط و فقط در پیروی از ولایت و حفظ سرمایه دفاعی است نه تنها خواندن سرودهای ملی با انواع و اقسام سبکهای موسیقی از سنتی تا پاپ و رپ امروزی!
🔹اگر سیستم دفاعیمان کارآمد نباشد ؛
🔹اگر ایلیاهای وطن دوست حزب اللهی نباشند؛
🔹اگر خیبرشکن نداشتهباشیم ؛
🔹یهودیان وحدتمان را خواهندگسست!
✍طاهره موحدی پور
(عضو انجمن علمی پژوهشی کلام)
🔹🔹🔹
انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🔆زینب وارث مادرانگی
🔸مادرانگی در فرهنگ تشیع، صرفاً یک نقش بیولوژیکی نیست، بلکه یک رسالت الهی است که بر دوش زن مسلمان گذاشته شده است. این رسالت، شامل تربیت فرزندانی صالح، حفظ و حراست از کیان خانواده، و مشارکت فعال در جامعه است. در این دیدگاه، مادر، محور اصلی خانواده و تربیتکننده نسل آینده است.
حضرت زهرا (س)، به عنوان دختر پیامبر اکرم (ص)، همسر امام علی (ع) و مادر امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، الگوی بینظیری از مادرانگی را به نمایش گذاشتهاند. ایشان، نه تنها در تربیت فرزندان خود کوشا بودند، بلکه در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی نیز نقش فعالی ایفا میکردند.
حضرت زهرا (س)، با تربیت فرزندانی همچون امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، نشان دادند که مادران میتوانند نقش مهمی در تربیت رهبران و الگوهای جامعه ایفا کنند.
حضرت زینب (س)دختر بزرگوار حضرت زهرا (س) مادرانگی را از مادر دو گیتی به ارث بردند و نمونهی حس مادرانگی درعاشورا شدند.
با وجود مصائب بیشماری که حضرت زینب (س) در کربلا متحمل شدند، ایشان همچنان به وظایف مادری خود نسبت به فرزندانشان، عبدالله و محمد، عمل کردند. در لحظات دشوار، او همواره پناهگاه و تسلیدهنده فرزندانش بودند و همزمان پناهگاه عاطفی زنان و کودکان کاروان؛این امر نشاندهندهی قدرت فوق العادهی ایشان در مدیریت بحران بود.
پس از شهادت امام حسین (ع) و دیگر مردان خانواده، حضرت زینب (س) سرپرستی کودکان و یتیمان باقیمانده را بر عهده گرفتند و با تمام توان، جای خالی پدران و مادرانشان را پر می نمودند؛حضور در کنار لالههای پرپر، در صحنههای دلخراش عاشورا، حضور حضرت زینب (س) در کنار پیکرهای شهدا، به خصوص فرزندانشان، نشاندهنده عمق درد و رنج مادری بود که شاهد پرپر شدن عزیزانش است.حضرت زینب حتی برای مادران نمونهی عاشورا هم مادرانگی نمودند. حضرت ام البنین و رباب الگوهای مهم مادران عاشورایی میباشند:
حضرت رباب، همسر امام حسین (ع) و مادر حضرت علی اصغر (ع)، که با استقامت و بردباری بینظیر خود، داغ فرزند شیرخوارهاش را تحمل کرد. ام البنین (س)، مادر حضرت عباس (ع) و برادرانش، که با روحیه ایثار و تسلیم در برابر امر الهی، چهار فرزند رشید خود را فدای اسلام کرد.
و بسیاری مادران دیگر ...
حس مادرانگی در عاشورا نه تنها به معنای عواطف طبیعی مادر نسبت به فرزند، بلکه به معنای ایثار، فداکاری، مقاومت در برابر سختیها و حفظ ارزشهای دینی و انسانی در بحرانیترین شرایط است.
و زینب مادرانگیهای عاشورا را مادری نمود!
مادرانگی ایشان به وسعت یک تاریخ بود.
✍طاهره موحدی پور
(عضو انجمن علمی پژوهشی کلام)
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐سایت معاونت پژوهش
📌https://pjh.jz.ac.ir/
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
آنگاه که زن رهبری میکند!
اگر لحظهیِ شهادتِ حسین (ع)، پایانِ جهادِ مسلحانه بود، آنگاه شامِ غریبان و مسیرِ اسارت، آغازِ جهادی از جنسِ دیگر شد؛ جهادی به وسعتِ تاریخ، با ابزاری از جنسِ صبر و کلام. و در این میدانِ جدید، زینب، نه تنها شاهد، که کانونِ روایت و محورِ حرکت بود.
ابعادِ این رسالت، ژرف و گسترده است. تنها بارِ سنگینِ اندوهِ از دست دادنِ عزیزترینها کافی بود تا هر کوهی فرو ریزد، اما او در این اقیانوسِ غم، لنگرگاهِ آرامشِ دیگران بود. او باید همزمان، سوگوارِ برادر باشد، پناهِ خواهران، مرهمِ کودکانِ یتیم، و تکیهگاهِ امامِ بیمار (ع). اینجاست که معنایِ “رهبریِ قافلهیِ صبر” عیان میشود. رهبریِ نه بر لشکرِ پیروز، که بر کاروانی زخمخورده، در چنگالِ ستم.
مسئولیتِ او، فراتر از مراقبتِ جسمانی بود. او حریمِ هشتاد جانِ پریشان بود. نگاهِ نگرانِ دخترکان، اضطرابِ زنانِ داغدار، همگی در چشمانِ او بازتاب مییافت و او با هر اشاره، با هر کلام، با هر لبخندِ تلخ، به آنها قوتِ قلب میبخشید. او، خود در اوجِ تلاطم، باید نمادِ آرامش و صلابت میبود. این، همان پارادوکسِ عمیقِ زنانه است: تحملِ بارِ سنگینِ عاطفه و غم درونی، و نمایشِ قدرت و ایستادگی در برابرِ دیدگانِ بیرونی.
و اما، شمشیرِ کلامِ زینب. دربارِ یزید و ابن زیاد، تنها عرصهیِ نمایشِ قدرتِ ظاهریِ دشمن نبود، عرصهیِ امتحانِ نهاییِ پیامِ عاشورا بود. آنجا که قرار بود خونِ خدا پایمال شود، این کلامِ نافذِ زینب بود که آذرخشِ حقیقت را بر سرِ کاخِ ظلم فرود آورد. او نگذاشت روایتِ کربلا تحریف شود. او با هر جمله، پرده از چهرهیِ پلیدِ امویان برداشت و رسوایی را برایشان به ارمغان آورد. خطبههایِ او، نه تنها گزارشِ واقعه، که تحلیلِ عمیقِ ریشهها، افشایِ چهرهیِ نفاق و تبیینِ جایگاهِ حق بود.
زینب، در این مسیر، تنها یک بازمانده نبود؛ او ادامهدهندهیِ راه، شارحِ نهضت و حافظِ خونِ شهیدان بود. او نشان داد که شهادت، پایانِ ماجرا نیست، آغازِ روایتی است که باید سینهبهسینه منتقل شود. او بود که تضمین کرد پیامِ عاشورا، در پستویِ تاریخ گم نخواهد شد. او، با تمامِ وجود، کرامتِ انسانیِ پایمال شده را فریاد زد و شأنِ اهل بیت (ع) را در اوجِ اسارت حفظ کرد.
آری، ابعادِ رسالتِ زینب، تنها در عاشورایِ سالِ ۶۱ هجری محدود نمیشود. این رسالت، تا ابدیت ادامه دارد؛ رسالتِ تبیینِ حقیقت، رسالتِ مقاومت در برابرِ ظلم، و رسالتِ حفظِ حریمِ کرامت. و اینها، تنها بخشی از عظمتِ بیکرانِ بانویی است که بعد از عاشورا، بارِ تمامِ تاریخ را بر دوش کشید.
✍زینب پنجعلی
(عضو انجمن علمی پژوهشی کلام)
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🔔 ثبت نام آزمون اختصاصی دکتری ۱۴۰۴ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از میان واجد شرایط برای مقطع دکتری در سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۵ (روزانه) اقدام به پذیرش می کند.+ جزئیات👇
https://hawzahnews.com/xdRkj
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
هدایت شده از ف فاطمی
💢 اداره پژوهش با همکاری انجمن های علمی و روابط عمومی برگزار می کند:
🔸همایش
♦️ظرفیتهای فقه برای دفاع از ولی امر مسلمین و جامعه اسلامی
📆 چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴
⏱ ساعت ۸ تا ۱۶
🏢 دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، تالار شهید بهشتی
🖥 پخش برخط:
http://dte.bz/res1
🔶 میزبان و دبیر علمی:
🔘 دکتر احمد رهدار
🔷 سخنرانان صبح:
🔘 آیتالله قایینی
🔘 دکتر حسنعلی اکبریان
🔘 دکتر سعید ضیائیفر
🔘 دکتر ذبیحالله نعیمیان
🔘 دکتر ابراهیم موسیزاده
🔘 دکتر قاسم شباننیا
🔘 استاد علی محمدی
🔷 میزگرد علمی بعدازظهر:
🔘 دکتر احمد مبلغی
🔘 دکتر سید احسان رفیعی علوی
🔘 دکتر محمدجواد ارسطا
🔘 دکتر سجاد ایزدهی
🔘 دکتر محمود حکمتنیا
🔘 دکتر رضا اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1437205451Cfe09850373
با سلام 🌸
در شرایط کنونی که امکان دسترسی به کتابخانه ها شاید برای برخی مشکل باشد،
در این گروه سعی میشود تا حتی المقدور فایل کتب درخواستی شما تقدیم شود.
لطفا گروه را به طلاب و دانشجویان معرفی نمایید.
پژوهشگاه بین المللی المصطفی در بخش خواهران
https://eitaa.com/joinchat/1437205451Cfe09850373
🇮🇷معاونت پژوهش به منظور ترویج اندیشهورزی، تقویت و انعکاس تلاش های پژوهشی، یادداشت های علمی طلاب و اساتید فرهیخته با موضوعات زن و خانواده (الگوی سوم زن مسلمان)، مناسبتی و... را جهت بارگذاری در کانال معاونت دریافت می کند.
✍ارسال یادداشت با مشخصات فردی به آیدی :
📌@Mfarahani48
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐سایت معاونت پژوهش
📌https://pjh.jz.ac.ir/
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
«وحدت ملی در سایهی سرمایهی دفاعی»
وحدتملی؛
چه ترکیب زیبایی هستی تو!
با تو چه چیزها بهدستآوردیم و بهنامت
چه موقعیتها را از دستدادیم .
وطن تو را میخواند و دشمن به نامت بر وطن میتازد.
و این اصلا امر جدیدی نیست؛ عمر آن
بر می گردد به هزار و اندی سال پیش.
قرنهاست به نامت آزادیخواهان و عاشورائیان زمان را خفه کرده اند وشمشیرهایشان را در غلاف!
قرنها پیش ؛درست زمانی که امام در مقابل یزید ایستاد و تن به ذلت نداد. در همان زمان ،طایفهای روشنفکرمآب امام را مخالف وحدت مسلمانان و عامل تفرقه خواندند.
و قرنها بعد این موضوع دستمایهی خلفا بود تا جایی که حتی مکاتب دینی مختلفی از دل آن سر بر آورده اند ؛مکاتبی که عالمان آن قلم درجوهر کرده اند که، بسم الله ؛ معاویه خلیفهی مسلمین است و اطاعتش واجب است و حفظ وحدت از اوجب واجبات است.
چه ترکیبی هستی تو!
دوست و دشمن تو را میخوانند و دشمن چهرهی پلیدش را در سایهی تو صیقل می دهد .
سالهاست، نظام اسلامی شکل گرفته است و سرمایهی دفاعی آن ولایت است و همان انسانهای خط مقدم ؛
همان حججی ها ،همان فخری زاده ها و امروز هم حاجی زادهها... و تنها وحدت در سایه سار امنیت آنها معنا دار شده است و گرنه سرود ملی ایران در این چهل سال و اند بارها تغییر می کرد. آری زمزمه یک سرود واحد و خروش یک ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن هرساله تنها در پرتو وحدت ولایی و سرمایهی دفاعی ممکن است.در سایه سار همان جوانان جان برکف و آرمان علیوردیها. همانهایی که تازه به دوران رسیدگان برچسب تندرو را به آنان میچسبانند ؛همانهایی که پشت پدافند ایستاده اند ؛ همان تهرانچیهایی که جان دادند که ما دست بر سینه بگذاریم و سرود ملی بخوانیم .
این را مطمئن باشیم که وطن با یکملیون حججی میماند و با هفتاد ملیون انسان حزب بادی از دست می رود .
حفظ وحدت ملی در سایه سار حفظ مدافعان این مرز بوم ممکن است و سلاحشان. همان آرش کمانگیرها و کمان مقدسشان که امروز موشک می باشد.
به کشورهای جهان نگاهی بیندازیم.
فرانسه قرنها وحدت ملی داشت و سرود ملیاش تغییر نکرد تا زمانی که زیر چکمه ی آلمانها درآمد و نتوانست از خود دفاع کند. وحدت ملی ژاپن سامورایی زیر چکمه آمریکا له شد و بمب اتم قسمتی از کشورشان را نابود نمود.هند با آن عظمت به استعمار انگلستان در آمد و...
حفظ وحدت ملی فقط و فقط در پیروی از ولایت و حفظ سرمایه دفاعی است نه تنها خواندن سرودهای ملی با انواع و اقسام سبکهای موسیقی از سنتی تا پاپ و رپ امروزی!
🔹اگر سیستم دفاعیمان کارآمد نباشد ؛
🔹اگر ایلیاهای وطن دوست حزب اللهی نباشند؛
🔹اگر خیبرشکن نداشتهباشیم ؛
🔹یهودیان وحدتمان را خواهندگسست!
✍طاهره موحدی پور
(عضو انجمن علمی پژوهشی کلام)
🔹🔹🔹
https://eitaa.com/jzackalampajoohesh