eitaa logo
انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی جامعه الزهرا(س)
396 دنبال‌کننده
835 عکس
31 ویدیو
64 فایل
کانال اطلاع رسانی انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا ( س) ارتباط با ادمین : @Dr_ahmadvand @F_alyass
مشاهده در ایتا
دانلود
لنگرگاه‌های جان: ایمان، همدلی و امید در مواجهه با تلاطم‌های اقتصادی و سیاسی 🔹همدلی در رنج دوران جامعه یک بافتار ظریف و در هم‌تنیده است که حاصل هزاران رشته نامرئی از روابط، انتظارات و دلبستگی‌ها می‌باشد. اما دریغ که گاه، پنجه‌های خشن فقر، بیکاری و بی‌عدالتی اقتصادی، این رشته‌ها را از هم می‌گسلند و شکاف‌هایی عمیق در پیکر اجتماع پدید می‌آورند. در آن سوی میدان، آشوب‌های سیاسی با بذر تردید و نفاق، دیوار بی‌اعتمادی را میان مردمان برمی‌افرازند و حس وحدت را خدشه‌دار می‌کنند. در چنین بزنگاه‌های پرفتنه‌ای است که همدلی، چونان پلی زرین، دل‌های پریشان را به هم پیوند می‌زند و زخم‌های پنهان روح جمعی را مرهم می‌نهد؛ نه فقط یک واژه، بلکه نبض تپنده‌ی حیات جمعی، روایتگر عمق پیوندهای انسانی و آیینه‌ای تمام‌نما از وجدان بیدار بشریت. 🔹از منظر جامعه‌شناسی اسلامی که نگاهش نه تنها به واقعیت‌های عینی، که به افق‌های متعالی ایمان نیز گره خورده است، همدلی تنها یک واکنش انسانی به درد دیگری نیست؛ بلکه فریادی از عمق وجود، و پاسخی معنوی به ندای فطرت است که انسان را به سوی هم‌نوایی با رنج همنوع فرا می‌خواند. آموزه‌های دینی، با لطافت و عمق بی‌نظیرشان، بر تار و پود این فضیلت انسانی بافته شده‌اند؛ از داستان‌های ایثار و بخشش گرفته تا تأکید بر دستگیری از مستمندان و همدردی با مظلومان. این تعالیم، همدلی را از چارچوب یک انتخاب فردی فراتر برده و آن را به یک وظیفه مقدس اجتماعی تبدیل می‌کنند که نه تنها در دنیا، که در آستانه‌ی ابدیت نیز روشنی‌بخش است. ایمان، دریچه‌ای رو به آسمان می‌گشاید، اما همزمان، نگاهی مهربان و مسئولانه به زمین و رنج‌های ساکنانش دارد. 🔹یکی از شگفت‌انگیزترین کارکردهای همدلی در کوران بحران‌ها، دلبافی تاب‌آوری اجتماعی است. آنگاه که ترازوی دردها سنگین می‌شود و امیدها رنگ می‌بازند، حس مشترک بودن در رنج، خود به منبعی از قدرت تبدیل می‌شود. وقتی می‌دانیم تنها نیستیم، وقتی می‌دانیم دستی هست که برایمان بلند می‌شود، یا گوشی که به حرف‌هایمان دل می‌دهد، تحمل بار سنگین زندگی آسان‌تر می‌شود. همدلی، نه تنها من تنها و منزوی را به مای قدرتمند و متحد تبدیل می‌کند، بلکه بذرهای امید را در دل‌های خسته می‌کارد و به جای پراکندگی و یأس، شور همبستگی و اقدام مشترک را برمی‌انگیزد. این همبستگی می‌تواند در هزاران شکل نمود یابد: از دست‌های مهربانی که کمک‌های مالی می‌رسانند، تا شانه‌هایی که تکیه‌گاه اشک‌ها می‌شوند، و صداهایی که در برابر بی‌عدالتی هم‌صدا می‌شوند. 🔹 هر بنایی، علاوه بر ستون‌های محکم، به ملاتی قوی برای پیوند آجرها نیاز دارد. در بنای جامعه، این ملات از جنس همدلی و دلبستگی است. در زمانه‌های سختی، این ملات است که از فروپاشی جلوگیری می‌کند. همدلی، نه تنها در عرض جامعه میان افراد جریان می‌یابد، بلکه در طول تاریخ نیز، از نسلی به نسلی دیگر، چونان میراثی گرانبها منتقل می‌شود. تجربه‌های همدلانه، به خاطرات جمعی تبدیل شده و به عنوان سرمایه‌ای گرانقدر برای عبور از گردنه‌های آینده، در جان فرهنگ جامعه رسوب می‌کند. 🔹اما، باید اذعان داشت که راه همدلی در میانه‌ی طوفان، همواره هموار نیست. فشارهای اقتصادی می‌تواند افراد را به سمت خودخواهی و رقابت سوق دهد و شکاف‌های سیاسی نیز می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی و ناتوانی در درک دیدگاه‌های متفاوت شود. اما یادآوری ریشه‌های عمیق اخلاقی و دینی همدلی، تبیین پیامدهای مخرب فقدان آن، و تلاش برای ایجاد بسترهای اجتماعی که همدلی را تسهیل می‌کنند. 🔹 همدلی در شرایط سخت اقتصادی و سیاسی، نه یک رؤیای دست‌نیافتنی، بلکه حیاتی‌ترین نفس برای بقای کرامت انسانی و جوشش زندگی اجتماعی است. ایمان، امید و همدلی؛ این سه‌گانه مقدس، توانایی آن را دارند که جامعه را از لبه‌ی پرتگاه به سوی بازسازی، رستاخیز و بالندگی هدایت کنند، تا بار دیگر، عطر خوش زندگی در پهنه‌ی جامعه بپیچد. ✍طاهره موحدی‌پور منتشر شده در خبرگزاری فارس👇 https://farsnews.ir/tahrirgaran/1757072014644582073 https://eitaa.com/neroly1402 انجمن علمی پژوهشی کلام https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
📚به همت معاونت پژوهش و همکاری انتشارات جامعه الزهرا سلام الله علیها پنج اثر علمی در قالب کتاب منتشر شد. 📙کتاب «انیمیشن های والت دیزنی( آسیب ها و راهکارها)» اثر سرکار خانم بلور اللهی 📘کتاب «بررسی و نقد تاریخ نگاری امامیه در عصر صفوی» اثر سرکار خانم زهرا محمدی 📒کتاب «دوتصویر شیعی از امامت از دیدگاه الهادی الی الحق(زیدی) و شیخ مفید(اثنی عشری)» اثر سرکار خانم فاطمه رئوفی تبار 📕کتاب « لاله زار؛ زن و خانواده در دوره پهلوی» اثر سرکار خانم معصومه فاطمی 📗کتاب «پژوهشی در حمایت از تولید ملی» به قلم جمعی از نویسندگان با نظارت علمی جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین رضائیان بیلندی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🌱 میلاد با سعادت پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم ) و حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) مبارک باد. 🌺🌸🌼
تجلی حقیقت در ساحت وجود: واکاوی پدیدارشناختی صداقت با الهام از بینش امام صادق (ع) موضوعی که اینک قلم به توصیفش می‌گشاییم، نه تنها یک فضیلت اخلاقی، بلکه ستون فقرات هستی‌شناختی انسان است: «صداقت». این واژه، فراتر از یک گزاره‌ی زبانی، به مثابه‌ی یک «هسته‌ی رفتاری» و «معیار وجودی» عمل می‌کند که ساختار درونی و بیرونی فرد را از پایه می‌سازد. بیایید صداقت را نه یک ویژگی اکتسابی صرف، بلکه پدیده‌ای درونی و ذاتی بدانیم که چون یک طیف نوری، از شفافیت محض تا کدورت نسبی متغیر است. صداقت: از مکانیزم‌های شناختی تا نمودهای رفتاری در بُعد شناختی، صداقت را می‌توان به یک «فیلتر ادراکی» تشبیه کرد که مانع از تحریف واقعیت‌های درونی و بیرونی می‌شود. ذهن صادق، چون لنزی صیقلی، وقایع را بی‌واسطه و عاری از سوگیری‌های خودفریبی بازنمایی می‌کند. این مکانیزم، نه تنها در بازگویی حقایق به دیگران، بلکه در «خودآگاهی صادقانه» نیز حیاتی است. فردی که با خود صادق نیست، در یک «واقعیتِ مصنوعِ ذهنی» زندگی می‌کند که پیامدهای روان‌شناختی مخربی نظیر اضطراب وجودی و گسست هویتی را به دنبال دارد. در بُعد رفتاری، صداقت چون یک «همبسته‌ی قدرتمند» با اعتماد اجتماعی عمل می‌کند. جامعه‌ای که بر پایه‌ی صداقت بنا شده، شبکه‌ای از اعتماد متقابل را شکل می‌دهد که به تسهیل همکاری‌ها، کاهش هزینه‌های نظارت و افزایش سرمایه اجتماعی می‌انجامد. این مفهوم، در نظریه‌های بازی نیز به وضوح مشهود است؛ جایی که صداقت به عنوان یک «راهبرد پایدار»در تعاملات بلندمدت، منجر به نتایج بهینه‌تر برای همه طرف‌ها می‌شود. بینش امام صادق (ع): صداقت در ساحت قدسی و انسانی در این پهنه‌ی عمیق، آموزه‌های امام صادق (ع)، چون یک کاتالیزور معرفتی به پدیدارشناسی صداقت عمق و غنای بی‌بدیلی می‌بخشند. ایشان صداقت را نه فقط یک حسن اخلاقی، بلکه معیاری برای عیار ایمان و سنجه‌ی شیعه بودن می‌دانستند. آنجا که می‌فرمایند: "اِمتَحِنوا شيعَتَنا عِندَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقيتِ الصَّلاةِ كَيفَ مُحافَظَتُهُم عَلَيها، و عِندَ أسرارِهِم كَيفَ حِفظُهُم لَها مِن عَدُوِّنا، و عِندَ أموالِهِم كَيفَ مُواساتُهُم لإِخوانِهِم فيها" (شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید: چگونه بر نمازهایشان مواظبت می‌کنند، چگونه اسرارشان را از دشمنان ما حفظ می‌کنند، و چگونه در اموالشان با برادرانشان مواسات می‌کنند). (الخصال:۶۲/۱۰۳ عن اللیثی،روضة الواعظین۳۲۱) اگرچه این روایت به طور مستقیم به واژه صدق اشاره ندارد، اما با ظرافت خاصی، سه بعد اساسی صداقت را روشن می‌سازد: 1. صداقت در قبال عهد و پیمان با خداوند (نماز): نشان‌دهنده‌ی یکپارچگی درونی و تعهد به اصول اعتقادی. فردی که در عهد خود با خالق صادق است، در ساحت وجودی خود به یک انسجام درونی دست یافته است. 2. صداقت در حفظ امانت (اسرار): بیانگر وفاداری و رازداری، که دو مؤلفه‌ی کلیدی در شکل‌گیری اعتماد متقابل هستند. این بُعد، به نوعی «صداقت تاکتیکی» و «استراتژیک» در حفظ منافع جمعی را نشان می‌دهد. 3. صداقت در تعاملات اجتماعی و اقتصادی (مواسات مالی): نمودی از صداقت عملی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی. این بعد، تبلور «اخلاق وظیفه‌گرایانه» مبتنی بر صداقت است که به جای صرفاً گفتار، عمل را معیار قرار می‌دهد. صداقت، معماری وجود و بنای جامعه صداقت، همچون یک «الگوریتم بهینه‌ساز» در سیستم پیچیده‌ی وجود انسان عمل می‌کند که هدفش به حداقل رساندن نویزهای دروغ و افزایش «وضوح سیگنال حقیقت» است. از منظر امام صادق (ع)، صداقت نه تنها یک ارزش فردی، بلکه یک پارادایم زیست است که اگر در تار و پود جامعه تنیده شود، به مثابه‌ی یک «نیروی جاذبه‌ی اجتماعی» عمل کرده و انسجام و پایداری آن را تضمین می‌کند. بیایید صداقت را در گفتار، کردار و پندارمان، چون کریستالی شفاف بپرورانیم، تا از هر زاویه که به آن نگریسته شود، تنها نور حقیقت را منعکس کند. اینجاست که وجود ما، آینه‌ای تمام‌نما از حقانیت می‌شود. ✍طاهره‌موحدی‌پور( عضو انجمن علمی پژوهشی کلام) https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
11.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا هنگام ولادت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم طاق کسری فرو ریخت؟چه ارتباطی بین فرو ریختن طاق کسری و ولادت پیامبر خاتم وجود دارد؟ ❓ آیا این روایت از پیامبر که من در زمان انوشیروان عادل متولد شدم صحت دارد؟ ❇️پاسخ سوال ها را بشنویم از بینانگذار جمهوری اسلامی رحمه الله علیه 🌐انجمن علمی پژوهشی کلام 🆔https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
‌ رحمة للعالمین روزگار، روزگارِ فراموشی فطرت بود. زمینِ تفتیده‌ی حجاز نه با آب که با ظلمت و جهل سیراب می‌شد. در آن ظلمت، رسم‌ها و باورهایی ریشه دوانده بود که عقل را به حیرت وامی‌داشت. تکه‌سنگ‌هایی بی‌جان به نام «لات» و «عزی» و «منات» بر فراز خردها حکمرانی می‌کردند. مردم برای خشنودی آن‌ها قربانی‌های خود را تقدیم می‌کردند. اُم‌الخبائث جزو لاینکف بزم‌هایشان بود. قُمار اموال را از این دست به آن دست می‌گرداند و کینه‌ها را بر‌می‌افروخت. زندگی بازیچه‌ی زورِ قبائل شده بود. بزرگی و کوچکی آدم‌ها نه به کردارشان که به نسب‌ِشان وابسته بود. جنگ بر سر فخرفروشی و نسب و نام، نسل‌ها را به کام مرگ می‌فرستاد. در این میان، زشت‌ترین زخم‌ها بر پیکر انسانیت، نوع نگاهشان به زن بود. رسم وحشیانه‌ی زنده به گور کردن دختران، اوج قساوتِ پدرانی بود که دختر را مایه‌ی ننگ می‌دانستند. زنان مثل کالا به ارث برده می‌شدند. جهان، به جاهلیتی که همه‌ی ارزش‌های انسانی را در خود بلعیده بود با حیرت می‌نگریست و در انتظار طلوع یک «رحمة‌ للعالمین» نشسته بود. تا آنکه شب ظلمانی جزیرة‌العرب، میزبان سپیده‌‌دمی شد که از افق مکه سر برآورد. در شبی که تمام کائنات به احترام آن مولود مقدس نفسی تازه کرد. محمد (صل الله علیه و آله) متولد شد. تولد او، پیام‌آور ندای فراگیر «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» بود. فراخوانی برای کنار گذاشتن بت‌های قبیلگی، نژادی و شخصی و گرد آمدن حول محور کلمه‌ی توحید. خداوند او را رحمتی فرستاد تا رشته‌‌ی پاره‌ شده‌ی دل‌های انسان‌ها را به هم بدوزد و از قبیله‌های متفرق «امت واحده» بسازد. او آمد تا به دختران حق زندگی، عشق و کرامت هدیه کند، تا پدران به داشتن فرزندانی چون فاطمه‌زهرا (سلام الله علیها) مباهات کنند. تاریخ مسیر خود را عوض کرد. جهالت جای خود را به علم داد، وحشی‌گری به مروت، تفرقه به برادری. او آمد تا پیام‌آور رحمتی بی‌حدّ و اندازه باشد. برای تمام جهانیان، از همان هفدهم ربیع‌الاول سال عام‌الفیل تا امروز و تا همیشه. ✍🏻مریم اسحاقیان @TOLLABOLKARIMEH
جهانی_صدر دومین دوره جایزه جهانی شهید صدر تقدیر از نظریات و اندیشه های علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی محورها: رشته های دانشی - اخلاق و عرفان - فقه، اصول و حقوق - فلسفه، کلام و دین‌پژوهی - تفسیر، علوم قرآن و حدیث - سیره، تاریخ و تمدن اسلامی - تعلیم، تربیت و روان‌شناسی اسلامی - مطالعات اسلامی خانواده و جنسیت - علوم سیاسی اسلامی و علوم اجتماعی اسلامی - مدیریت و حکمرانی اسلامی و اقتصاد اسلامی مسائل دارای اولویت - حقوق بشر - محیط زیست - مردم‌سالاری دینی - تمدن نوین اسلامی - سبک زندگی اسلامی - انسجام مسلمین ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🔴مهلت ارسال چکیده تا اول مهر ماه تمدید شد. ❇️کنگره علمی و بین المللی عالم مجاهد، سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله 🗓مهلت ارسال چکیده: 1404/7/1 🗓مهلت ارسال مقالات: 1404/10/1 📜موضوعات: 1. شخصی و خانوادگی 2. سیاسی اجتماعی و تمدنی 3. علمی و اندیشه ای 4. ارتباطات و تعاملات 5. جهادی و مقاومتی 6. فرهنگی تبلیغی و رسانه ای 7. تعاملی و هم افزایی حوزه های علمیه ✅شرایط آثار ارسالی: ا. ارتباط مستقیم با محورهای مصوب کنگره؛ 2. دارای محتوای پژوهشی(مسئله محور و دارای نوآوری)؛ 3. مقالات به صورت تایپ شده با فرمت word (15 تا 25 صفحه)؛ 4. مقالات ترجمه ای پذیرفته نمی شود؛ 5. نگارش مقالات بر اساس شیوه نامه دبیرخانه کنگره. ♻️امتیازات: 🔸چاپ مقالات پذیرفته شده در مجموعه مقالات کنگره؛ 🔸ترجمه مقالات برتر به عربی؛ 🔸تقدیر از مقالات برتر؛ 🔸شرکت در کنگره نجف ویژه صاحبان مقالات برگزیده. ☎شماره دبیرخانه و پیام رسان ایتا: 09919907631 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
بربانوی باکرامت قم صلوات برشاه خراسان صلواتی دیگر...... سالروز ورود کریمه ی اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم گرامی باد 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ 🌺هیچ مصداقی ندارد مرقدت الا بهشت زیر این گنبد برایم می شود دنیا بهشت 🌺می نویسم فاطمه می خوانمت عشق رضا می نویسم شهر قم می خوانمش آن را بهشت 🌺یک در از جنت به سمت شهر ما وا می شود پس ندارم راهِ طولانی از اینجا تا بهشت 🌺جایگاه این حرم بالاتر از این حرف هاست در دل زوار صحنت می شود پیدا بهشت 🌺دختر موسی بن جعفر با تو ثابت شد به ما می شود باشد به زیر پای دخترها بهشت! 🌺مرقد زهراست در آغوش گرم مرقدت پس شده این شهر با عطر دو تا زهرا بهشت 🌺بارگاهِ پاک تو باشد حریمِ اهل بیت هر مکانی این چنین والا نشد حتّی بهشت 🌺گرچه جنت می شود واجب به زوارت ولی مانده ام بین دو راهی اینکه اینجا یا بهشت؟ 🌺در کنارت بهترین تقدیرها سهم من است سایه سار امن تو فرقی ندارد با بهشت 🌐انجمن علمی پژوهشی کلام 🆔https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🔸انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعة‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می کند: 🔆 کارگاه تخصصی «نوآوری در مقاله‌نویسی علمی با استفاده از فرمولهای ساختارمند» ❇️استاد محترم: سرکار خانم دکتر فاطمه رئوفی تبار (استاد دانشگاه، پژوهشگر برگزیده بنیاد ملی نخبگان و عضو انجمن علمی پژوهشی کلام) ⌛️زمان ثبت نام: 29 شهریور تا 5 مهر 1404 📌لینک ثبت نام: http://forms.jz.ac.ir/f_25/ 💰هزینه کارگاه: 100 هزار تومان 💎برای شرکت کنندگان حضوری: 80 هزار تومان 💳شماره کارت به نام جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها 6037991199512009 ✳️بارگذاری فیش واریزی هنگام ثبت نام الزامی است. 🔰 شرکت کنندگان مجازی در پایان ثبت نام لینک را دریافت می کنند. 🗓زمان برگزاری: از 7 مهرماه 1404 ( دوشنبه ها به مدت 5 هفته) ⏰ساعت: 14- 12:30 🔆مکان: معاونت پژوهش جامعه الزهرا، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602 🌐کانال انجمن کلام 🆔https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
مرز باریک سبقت و تعلل «قدم به قدم با رهبر؛ نه جلوتر، نه عقب‌تر.» این جمله کوتاه و پرمغز، بیش از یک نصیحت اخلاقی ساده است؛ یک نقشه راه است برای جامعه‌ای که می‌خواهد در مسیر ولایت، باصلابت و یکپارچه حرکت کند. در دنیای پرهیاهوی امروز که اطلاعات از هر سو هجوم می‌آورد و تصمیم‌گیری‌ها لحظه‌ای شده‌اند، هم‌نوایی با نبض امت و رهبر، از اهمیت حیاتی برخوردار است. سبقت ممنوع! تصور کنید در یک مسیر کوهستانی مه گرفته در حال حرکت هستید. رهبر گروه، که هم تجربه دارد و هم نقشه را خوب می‌شناسد، جلوتر از همه حرکت می‌کند. اگر ناگهان کسی بدون توجه به او، بخواهد از گروه جدا شده و راه خودش را پیش بگیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً گم می‌شود یا با خطر بزرگی مواجه خواهد شد. در منظومه فکری ولایی نیز همین‌طور است. وقتی فرد یا جریانی، بدون اشراف جامع رهبر، اقدام به اتخاذ تصمیمات یا ارائه راهبردهایی می‌کند که فراتر از خط‌مشی ولی فقیه است، این خطر وجود دارد که ناخواسته از مسیر اصلی خارج شود. از منظر کلامی، این کار گاهی ریشه‌هایی در «اجتهاد در برابر نص» دارد که در کلام شیعی جایگاه محوری نص (کلام معصوم یا نائبان او) را زیر سؤال می‌برد. از نظر جامعه‌شناختی، این جلو افتادن می‌تواند به بی‌هنجاری یا آنومی دامن بزند؛ یعنی از بین رفتن انسجام اجتماعی. وقتی هر گروهی خود را جلوتر از کاروان بداند، تصمیم‌گیری‌ها متشتت شده و به جای هم‌افزایی، به واگرایی اجتماعی و تنش‌ها منجر می‌شود. رهبر در اینجا نقش نقطه ثقل معنایی و عملی جامعه را ایفا می‌کند که مسیر را با بصیرت و عقل جمعی برای کل امت تبیین می‌کند. خروج از این مدار، به مثابه ایجاد شکاف در بدنه امت است که استحکام جامعه را به خطر می‌اندازد. تعلل ممنوع! حالا فرض کنید در همان مسیر کوهستانی، برخی از افراد گروه از رهبر عقب بمانند و به جای همراهی، به سستی و بی‌تفاوتی دچار شوند. نتیجه چه خواهد بود؟ گروه از هم می‌پاشد، مسیر را گم می‌کند و فرصت‌های پیش‌رو را از دست می‌دهد. در تاریخ اسلام، مفهوم خذلان (سستی و یاری نکردن) بارها به شکست‌ها و انحرافات اساسی منجر شده است. تعلل در عمل به فرامین رهبر، نه تنها اراده جمعی را تضعیف می‌کند، بلکه می‌تواند به فروپاشی تعهد اجتماعی بینجامد. ولایت فقط یک رهبری سیاسی نیست، یک مشی فکری و عملی است که عدم همگامی با آن، به معنای نادیده گرفتن حکمت عمیق نهفته در آن است. از نظر جامعه‌شناختی، عقب ماندن می‌تواند ناشی از بی‌تفاوتی ساختاری یا فقدان سرمایه اجتماعی باشد. در دنیای امروز، بی‌تفاوتی نسبت به مسائل کلان و عدم مشارکت فعال، به تدریج به فرسایش اعتماد اجتماعی و انحلال هویت جمعی منجر می‌شود. وقتی رهبر، با درک صحیح از معادلات پیچیده داخلی و بین‌المللی، خط‌مشی را تبیین می‌کند، تعلل در همراهی و اقدام، نه تنها فرصت‌سوزی است، بلکه به دشمنان امکان می‌دهد تا با ایجاد گسست‌های اجتماعی، به اهداف خود دست یابند. این انفعال، می‌تواند به آنتروپی اجتماعی (افزایش بی‌نظمی) منجر شده و جامعه را از مسیر توسعه و تعالی باز دارد. بصیرت: قطب‌نمای حرکت در مدار ولایت کلیدواژه اصلی برای درک و عمل به این مرز باریک، بصیرت است. بصیرت نه تنها به معنای بینش عقلی، بلکه شامل بینش قلبی و ایمانی نیز می‌شود. این بصیرت است که ما را قادر می‌سازد تا حکمت الهی نهفته در تدابیر رهبر را درک کنیم و از هرگونه تحلیل سطحی یا تفسیر به رأی بپرهیزیم. بصیرت، همان نوری است که مرز میان اجتهاد صحیح و انحراف را روشن می‌سازد. در نهایت، قدم به قدم با رهبر؛ نه جلوتر، نه عقب‌تر صرفاً یک شعار نیست؛ بلکه یک فلسفه زندگی اجتماعی و سیاسی است که پویایی، انسجام و حرکت رو به جلوی امت را در بستری از آگاهی، تعهد و بصیرت تضمین می‌کند. این همگامی، رمز عبور از چالش‌ها و رسیدن به قله‌های افتخار است. ✍طاهره‌موحدی‌پور( عضو انجمن علمی پژوهشی کلام) 🆔https://eitaa.com/jzackalampajoohesh