#شهادت_حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#گردهمایی_مداحان_اصفهان
⚫️ موضوع: فاطمیه و
تبیین وضعیت شیعیان جبهه مقاومت
#هم_اکنون سخنرانی:
#حاج_سید_حسین_انوری
مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت استان
🗺 چهارراه عسکریه؛خانه مداحان
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
#شهادت_حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#گردهمایی_مداحان_اصفهان
🏴 هم_اکنون سخنرانی:
#حاج_سید_رضا_نریمانی
🗺 چهارراه عسکریه؛خانه مداحان
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
#هنر_و_ادبیات
#فاطمیه
💠بیان مضمونمحور
🔹اصولاً شاعران واکنشهای عاطفی خود را به دو شکل انتقال میدهند:
الف) بیان شاعرانه و هنری
ب) بیان غیرمستقیم
در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن).
این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر بهدرستی بهکار گرفته شود، بهراحتی میتواند مخاطب را اقناع کند. با نگاهی واقعگرایانه میتوان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را میتوان بیان «مضمونمحور» دانست.
🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه میشود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکتهسنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند.
اگر اساس شعر «مضمونمحور» را گرهخوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهمترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان میشود.
🔹بیان «مضمونمحور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشتهاند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است.
درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز میتوانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونهها در شعر حافظ بنگرید:
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی
گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
لطف خدا بیشتر از جرم ماست
نکته سربسته چه دانی خموش!
خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد
بگذر ز عهد سست و سخنهای سخت خویش
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بندهپروری داند!
ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست
در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
و...
ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بیبهره نیست. بهراستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کمرنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر میدانیم؟
میتوان گفت تمام آن ابیات «مضمونمحور» بر پایه نکتهسنجیهای ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است.
🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوههای بیان، همین بیان مضمونمحور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد:
۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام
۲. کمتجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربههای شاعرانه شاعران برتر
۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهلبیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازیهای تاریخی سوق میدهد.
در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمونمحور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیتها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار میسازد:
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد
آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد
پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود:
«ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»...
و:
گریهها میکرد تا اُمّت شود بیدار... حیف
از صدای گریهاش اُمّت فقط بیخواب شد
بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند
باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد
حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه
از طناب دور دستان علی بیتاب شد
ما نمیدانیم، «نَعلُ السیف» میداند چرا
«مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد...
🔹بنابراین حضور شعر «مضمونمحور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را بهکار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم.
حاصل سخن اینکه، شاعران میتوانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانههای قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد.
نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمونمحور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکتهسنجیهای شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۷۰)
✍🏻 به قلم استاد #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
🚩 چرخش دستاس
گل شمّهای از آیهی تطهیر تو باشد
گر آینه در آینه تکثیر تو باشد
خود کیستی ای سورهی کوثر که حسینت
تا کربوبلا رفت که تفسیر تو باشد
بر سفرهی نان و نمکت دست علی هم
برداشت نمک را که نمکگیر تو باشد
اکسیر کنیز تو طلا کرد مِسم را
خود فضّه طلاگشتهی اکسیر تو باشد
در آب به تصویر کسی زل زده عباس
عشقش فقط این است که تصویر تو باشد
ای دستِ پر از پینه ز چرخاندن دستاس
عالم همه در گردش تقدیر تو باشد
در خوابِ شهیدان جهان یکّهسواریست
کِی میرسد از راه که تعبیر تو باشد
#مهدی_جهاندار
#فاطمیه
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان. ۱۴۰۳/۸/۲۱
🔹️مطالعه متن کامل بیانات:
khl.ink/f/58421
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
⚠️قابل توجه ستایشگران
👌حکایتهای کوتاه و اثرگذار از #شهدا نقل کنید
🔹رهبر انقلاب:
[بیان] حکایتهای کوتاه؛ اینکه مثلاً یک نفر یک خاطرهی ده سطری نقل میکند، از چه؟ از لحظهی شهادت فلان رفیقش در جبهه؛ نه این آدمی که نقل میکند آدم معروفی است، نه آن کسی که از او نقل میشود آدم معروفی است، امّا این حکایت را وقتی که شما میخوانید، این جوان میخواند، در اعماق دلش اثر میگذارد؛ یعنی اینها هنرمند لازم [دارد]، اینها ورود هنرمندان را میطلبد.
🏷 حتماً یکی از مخاطبین این توصیه رهبر انقلاب، مداحان گرامی هستند، چرا که ایشان مداحی را یک هنر و دارای چند چشمه ی هنری میدانند.
🔸لذا در مجالس ایام فاطمیه این توصیه آقا را عملیاتی کنیم و از رشادت و مقاومت و ایثار شهدا حکایاتی را نقل کنیم.
🇮🇷قرارگاه فرهنگی ثارالله🇮🇷
@G_F_sarallah
#دوره_آموزش_مداحی
#شهادت_حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#کانون_مداحان_ورزنه
🚩برگزاری دوره آموزشی ویژه ایام فاطمیه
با حضور مداحان منتخب شهرستان ورزنه
🚩 با حضور:
#کربلایی_حامد_عطریان
🗓 پنج شنبه ۸ آذر ۱۴۰۳
📍دفتر تبلیغات اسلامی؛شهرستان ورزنه
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
📷 نشست هم اندیشی
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با فعالان حوزه آسیبهای اجتماعی
🔴 باحضور نماینده #کانون_مداحان استان
🔹با سخنرانی:
◀️ دکتر سید امیر مرتضوی؛ قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
◀️ حجت الاسلام والمسلمین جعفری
رئیس کل دادگستری استان
◀️ دکتر محسنی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دیگر مقامات قضایی و اجرایی
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
20.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اولین کلیپ مداحی که با تصاویر هوش مصنوعی ساخته شده است.
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیامی که از بلندگوهای حرم حضرت زینب(س) پخش شد
🔹ساعتی پیش بلندگو های حرم مطهر حضرت زینب سلاماللهعلیها با دعوت مردم منطقه به آرامش، از آن ها خواست که به شایعات توجه نکرده، در خانه بمانند و آرامش خود را حفظ کنند، تا اسیر جنگ رسانهای نشوند.
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf
22.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چرا سوریه سقوط کرد؟
استراتژی نظام بعد از سقوط سوریه چیست؟
🔹 حاج #مهدی_سلحشور
📆 چهارشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳
📍حسینیه فاطمیون قم
🇮🇷کانون مداحان استان اصفهان🇮🇷
@k_madahan_esf