5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اسرائیل قناعت نمیکند؛ قدمقدم پیش میرود!
🔹پیشبینی دقیق امام خمینی (ره)
🆔 @icspi1
⭕️ آنروا: جان کودکان شیرخوار در نوار غزه در خطر است
🔹آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) تأیید کرد ذخایر شیر خشک این نهاد تقریباً تمام شده است و فقط 6 جعبه برای توزیع باقی مانده است، در حالی که حدود 8500 نوزاد در نوار غزه نیازمند شیرخشک هستند.
🔹 بنابر اعلام آنروا بسته های باقی مانده شیرخشک از محموله دریافتی سه ماه قبل هستند.
🔹آنروا تاکید کرد کمبود امکانات جان کودکان و 200 هزار نفر را که کاملا به آنروا وابسته اند به خطر انداخته است.
🆔 @icspi1
⭕️ جنگ غزه یک چهارم صهیونیستها را زیر خط فقر برد
🔹 روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم: گزارش سالانه خط فقر نشان میدهد یک چهارم صهیونیستها زیر خط فقر زندگی می کنند.
🔹 ۱۴ ماه جنگ باعث شده صهیونیستها اوضاع اقتصادی دشواری سپری کنند و خطر فروپاشی اجتماعی در اسرائیل وجود دارد.
🆔 @icspi1
📍قانون حجاب و عفاف اصلاح میشود؛ پیگیری موقت موضوع حجاب از طریق دیگر
📝نواصولگرا نوشت:
🔹همانطور که سابقا نوشتیم، قانون حجاب دارای نکات مثبت بسیار و منفی کمشمار است. اصل اینکه باید در این زمینه قانون داشته باشیم تا انواع بیبندوباریها در جامعه رواج نیابد، امری بوده که باعث شد دولت سیزدهم به فکر ارائه لایحهی حجاب بیافتد. اما مجلس یازدهم مسئله را در قالب گسترش عفاف و تقویت خانواده دید تا بخش ایجابی قانون سه برابر شود. در این فرایند، ساختارهای دولتی و حاکمیتی با حجم بالایی از وظایف ایجابی مواجه شدند تا قبل از مردم، مسئولین موظف به پیگیری بحث حجاب باشند. با این همه، برخی نمایندگان مجلس، مواردی را علیرغم اعلام خطر جامعهشناسان و مسئولین ارشد کشور، در این قانون گنجاندند.
🔹این قانون که قرار بود سه ماه پیش ابلاغ شود، با دستور شورای عالی امنیت ملی با تاخیر در ابلاغ مواجه شد. آن زمان، اوج جنگ در منطقه و درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی بود. پس از آن، دوباره مقرر شد تا قانون در همین روزها ابلاغ شود. دولت اما برای برخی بندها، انقلتهای جدی داشت. از طرف دیگر، قطعی بودن برنامهی دشمن برای ایجاد آشوب در کشور پس از رخدادهای منطقهای باعث شد تا دوباره تاخیر مذکور در دستور کار قرار گیرد و دولت هم اصلاحیهی خود را ارائه دهد.
🔹اصل اینکه دولت اصلاحطلب، وجود قانونی در موضوع عفاف و حجاب را پذیرفته، امری مبارک و ارزشمند است. راه برای اصلاح موارد بحثبرانگیز نیز باز بوده و قالیباف بر آن تاکید داشته. در این زمینه باید تاکید کرد که با وجود مخالفت قالیباف با برخی بندهای این قانون، او پای ابلاغ براساس قانون ایستاد تا نهادی بالادستی دستور دیگری داد. درواقع قالیباف کاملا براساس قانون، کنشگری کرد تا شورای عالی امنیت ملی، مسیر دیگری را برای او و همگان مشخص نمود که لازمالاجرا است. همچنین باید توجه داشت که مصوبه مذکور شعام، امری فراقوهای و مورد تصمیم مسئولین عالی نظام در سطوح مختلف است. گسترش حجاب و عفاف نیازمند قانون خوب و مدبرانه است که انشالله در آینده اصلاح و ابلاغ خواهد شد.
🔹اما خبری که برای اولین بار از این رسانه منتشر میشود این است که مقرر شده ستادی زیرنظر وزیر کشور تشکیل شود تا موضوع حجاب و عفاف تا اصلاح این قانون جدید با قوانین موجود مانند قانون امربهمعروف و نهیازمنکر پیگیری و اجرا شود. یعنی موضوع مهم عفاف و حجاب از دستور کار خارج نخواهد شد و به شکل دیگری پیگیری میشود.
🆔@ghalibaffan
📍از غفلت در رفتار تا بهرهبرداری دشمن؛ هر کلام یک تیتر جهان
🔹توصیه های یک فعال رسانهای به میثم ظهوریان نماینده مشهد
🆔@ghalibaffan
طنز روزهای اخیر، تیتر رسانههای عربی است كه از بشار اسد به عنوان "دیکتاتور" نام میبرند. اوکی! چند پرسش:
یك دموکراسی عربی در خاورمیانه نام ببرید؟(۵نمره)
کدام یک از کشورهای عربی اطراف سوریه اعم از قطر و امارات و عربستان و اردن و... انتخابات دارند؟(۵ نمره)
یک انتخابات واقعی در منطقه عربی خاورمیانه نام ببرید؟ این انتخابات به پیروزی چه جریانی منتهی شد؟ کشورهای عربی و غربی چه موضعی در قبال آن گرفتند؟(۱۰ نمره)
پاسخ سوال ۱ و ۲ که روشن است.
اما پاسخ پرسش سوم:
شاید تنها انتخابات واقعی انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در ژانویه ۲۰۰۶ بود که به پیروزی حماس به رهبری اسماعیل هنیه در برابر فتح انجامید و طبق قانون میبایست حماس دولت فلسطین را در غزه، کرانه باختری رود اردن و قدس شرقی تشکیل دهد. اما حماس بر خلاف فتح موجودیت دولت اسرائیلی را به رسمیت نشناخته بود و این برخلاف سیاست اغلب کشورهای عربی بود. نتیجه اینکه همه (از امریکا و اسرائیل گرفته تا همین کشورکهای عربی پایین پای ما) با حکومت مردمی حماس که تنها نمونه دموکراتیک جهان عرب بود، در افتادند!
چه راهکاری برای دیکتاتوریهای عربی بهتر از این که گرایش روز افزون مردم منطقه به مقاومت را با فتنهی تعصبات مذهبی و قومی، به محاق ببرند؟
روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به بهانه سخنرانی یک نماینده مجلس که در حال تحلیل ماجرای سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی است، نوشت:
وقایع اخیر خصوصاً اتفاقاتی که در ماجرای سوریه رخ داد و واکنشهایی که در جامعه شبکهایشده ایتا بروز کرد، احتمالاً حتی طراحانشان را هم نگران کرده است. حجم تولید خشونت کلامی و توزیع نفرت نسبت به برخی مقامات نظامی و غیرنظامی کشور در حدی بود که نشان میدهد این خطای سیستماتیک ممکن است بهزودی دامن طراحانش را هم بگیرد.
یکی از اهداف مهم سخنرانی اخیر رهبر انقلاب که پس از رویدادهای مربوط به سوریه انجام شد، توضیح و تبیین وقایع با رویکرد اطمینانبخشی به جبهه مقاومت و بدنه حزباللهی و ارزشی نسبت به این ابررویداد منطقهای بود تا حداقل آنها در دام تحلیلهای منفعلکننده، غیرواقعی و تخدیرگونه نیفتند.
اما کمتر از بیستوچهار ساعت بعد از این سخنرانی، یک سخنرانی از یک نماینده مجلس منتشر میشود که در حال تحلیل ماجرای شهادت آیتالله رئیسی است. او با صراحت و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی ادعای برخی حسابهای کاربری مشهور موساد در شبکههای اجتماعی درباره پرواز تلخ اردیبهشت را تکرار میکند و یک شبهه عمیق را در ذهن همان بدنه حزباللهی پدید میآورد و با زبان بیزبانی به آنها میگوید خیلی به تحلیلها و گزارههای رسمی خصوصاً به آنچه درباره منطقه میگویند توجه نکنید، اینها نمیخواهند شما واقعیت را بدانید.
این ماجرا از دو منظر قابل تأمل است. نخست از نظر متن و دوم فرامتن ماجرا که حتماً مهمتر است.
از نظر نگارنده صرف اظهارنظر در خصوص این موضوع یا موارد مشابه آن ایرادی ندارد و هر فردی میتواند در چهارچوب قانون از حق آزادی برخوردار باشد، اما با دو شرط؛ نخست آنکه دلیل و سندی برای ادعای خود بیاورد و دوم با ادعاهای سابق گوینده همخوانی داشته باشد یا اگر تفاوت دارد، بتواند علت این تفاوت را توضیح بدهد.
در ماجرای سخنان این نماینده تا جایی که صحبتهای او پخش شده است، اشکالاتی وجود دارد. اولاً برای این ادعا هیچ سند و مدرک خاصی ارائه نمیکند و به نظر میرسد بیشتر در حال پرکردن یک نوار است که زحمت رانندههای محترم تاکسی در مسیرهای طولانی را کم کند، ثانیاً ۲۴ ساعت بعد از سخنان رهبری، این حرف از جماعتی که خود را از شیعیان تنوری و سیاسیون ذوب در ولایت میخوانند، قابل قبول نیست.
اما این موضوع از منظر فرامتن هم قابل تأمل است؛ چون مسئله فقط یک فرد یا یک گزاره نیست. با میزانسن عجیبی طرفیم که چهار بازیگر مهم دارد. اول؛ طیفی از سخنرانان به ظاهر انقلابی که عادت به ایراد سخنان سطحی، تخدیرگونه و ماورایی دارند. دوم؛ مخاطبی که ترجیح میدهد همه نیازهای فکریرسانهایاش را با همین محتواها رفع کند و به نوعی به تخدیر عادت کرده است. سوم؛ یک بستر برای شبکه کردن آن مرادها با این مریدها و چهارم؛ شبکهای سیاسی-مالی برای اسپانسرینگ سه ضلع اول. در واقع میتوان گفت تولید آن سه ضلع اول کار این ضلع چهارم است.
ضلع اول تا حدی قدیمی و تکراری است. ماسونشناسان و پژوهشگران رمل و اسطرلاب قدیمی، چند سالی میشود با حمایتهای پیدا و پنهان، سرشبکه کنشگری سیاسی شدهاند، سخنرانانی که عموماً سازوکار تولید استدلالشان ارجاع به رمزها و رازها و اخبار پنهانی و ماورایی است. سازوکاری که با یک گارانتی قضایی-امنیتی در سالهای قبل تلاش کرده به مخاطب بقبولاند که مثلاً رئیسجمهور اسبق، جاسوس اسرائیل است یا سدهای جنوب کشور ساخته شده تا عنداللزوم دریچههای آنها باز شود و آب سدها با پرش از روی سر اهواز و آبادان و... کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را غرق کند و...
ضلع دوم مخاطبانیاند که عموماً قربانی این طراحیاند؛ اما خودشان هم بیتقصیر نیستند. مخاطبی که به جای خواندن و تأمل کردن به دنبال حرف زدن است، به جای پیدا کردن منطق اتفاقات به راز و رمزها علاقهمند است، به جای علاقهمندی به تحلیلهای فسفرسوز و چندوجهی به اخباریگری و شنیدن کُدهای تخدیری روی خوش نشان میدهد و...
ضلع سوم بستری است که برای پیوند این دو ضلع تدارک شده. «جامعه شبکهای»، اصطلاحی است که در علوم ارتباطات برای توضیح روابط جدید بین قدرت و ارتباطات استفاده میشود. کارکرد «جامعه شبکهای» ذیل پیامرسانهای مدرن، تغییر ساخت قدرت از ساختار عمودی به ساختار افقی است؛ یعنی به جای سازوکار بالا به پایین یا پایین به بالا، در ساخت جدید شبکهها قدرت به صورت افقی توزیع میشود. این ایده شاید زیادی فانتزی یا سانتیمانتال باشد؛ اما در توضیح این موضوع به کار میرود. البته در این فقره ماجرا کاملاً برعکس و در این جامعه قرار است رابطهها در ظاهر شبکهای باشد؛ اما در عمل مراد و مریدی است.
شبکهای کردن آن مخاطب و این راهنمایان در شبکهای اجتماعی مثل ایتا (طبیعتاً منظور همه کاربران ایتا نیست و مشخص است که در مورد یک کلونی خاص صحبت میکنیم) بستر تولید قدرت برای طراحان این چهارضلعی را پدید آورده است.
اما ضلع چهارم که از همه مهمتر است طراحان سیاسی و اسپانسرهای اقتصادی و ذینفعان این فرایند در قدرت هستند. آنها یک شبکه تخدیرکننده معرفتی میخواهند، یک جامعه تودهای که هرچیزی را باور کند و بستری که در عین شبکه کردن این دو، منقطع از بقیه عالم باشد و حس اکثریت بودن را به جامعه مدنظرشان بدهد.
آن چه این روزها در فضای سیاسی و اجتماعی کشور میگذرد، حاصل پختوپز این جریان است. یک خطای سیستماتیک که بدنه ارزشی و انقلابی را به جای یک امت رشید و عمیق، یک جامعه تودهای میخواهد. جامعهای که باور کند ما کرخه و کارون را ساختهایم تا با آنها کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را غرق کنیم، دیگر هرچیزی را که ما بخواهیم باور میکند. اگر به او بگوییم به اینها رأی بدهیم چون خادمند رأی میدهند. اگر چند سال بعد بگوییم رأی ندهید چون خائنند باز باور میکنند و ...
ابته وقایع اخیر خصوصاً اتفاقاتی که در ماجرای سوریه رخ داد و واکنشهایی که در جامعه شبکهایشده ایتا بروز کرد، احتمالاً حتی طراحانشان را هم نگران کرده است. حجم تولید خشونت کلامی و توزیع نفرت نسبت به برخی مقامات نظامی و غیرنظامی کشور در حدی بود که نشان میدهد این خطای سیستماتیک ممکن است بهزودی دامن طراحانش را هم بگیرد.
دو سلیقه متفاوت سیاسی
علی مطهری اصلاح طلب درحال افشاء ریاکاری اردوغان در ماجرای ایتروزهای غرب اسیا
کامران غضنفری درحال اعتبار زدایی از ارکان حاکمیت و نظام
چقدر اینروزها دراوراست که انقلابی نمایی وتحجر وتتدووهای افراطی درحال چنگ زدن به صورت نظام و بی اعتبار کردن ستاد فرماندهی کل قوااست
خدایا ازشرخودمان به تو پناه می بریم🙈