eitaa logo
پایگاه تحلیلی خبری کلاغ نیوز
364 دنبال‌کننده
14.2هزار عکس
6.8هزار ویدیو
5 فایل
💥اخبار مهم سیاسی ،نظامی ،اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و علمی ایران و جهان 💥 تحلیل سیاسی 💥سیاست بدون سانسور 💥تمام خبرهای این کانال انتخاب شده از خبرگزاری‌های رسمی و غیررسمی است شرایط تبلیغات در کانال زیر https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ چرا ملت پیروز شد؟ ▪️شکست کمپین تحریم انتخابات و تاثیر آن بر شکست کمپین فشار حداکثری 📝کیان عبداللهی نوشت: 🔹«ریچارد نفیو» معمار و پیش از آن مشاور تحریم‌های نسل جدید آمریکا علیه ایران که غالباً از سال ۲۰۱۰ به این سو علیه مردم ایران اعمال شد در کتاب «هنر تحریم‌ها» (The Art of Sanctions) اصطلاحات و بندهای بسیار مهمی راجع به استراتژی آمریکا در تحریم‌ها، هدف آنها و سازوکار تاثیر و همچنین روند اعمال تحریم‌ها علیه ایران دارد. 🔹اما تصور می‌کنم توجه به یک فرمول کلیدی در راهبرد تحریم‌ها برای دولت‌های مختلف آمریکا علیه مردم ایران بسیار ضروری است. 🔹نفیو ابایی ندارد از آنکه بی‌پرده و بدون ملاحظه بگوید تحریم‌ها برای اعمال درد (Pain) به مردم ایران است. او می‌گوید کارکرد تحریم‌ها اعمال درد فیزیکی ( Physical Pain) است اما این اعمال درد فی‌نفسه هدف نیست، بلکه مقصود نهایی یک تغییر روانی (Psychological) و معنوی در جامعه هدف است. منظور از این تغییر هم چیز پیچیده‌ای نیست: تسلیم و تن دادن به خواست‌های طرف تحریم‌کننده. 🔹از ساعات پایانی رای‌گیری انتخابات ۱۴۰۰ که حضور چشم‌گیر مردم پای صندوق‌های رای به چشم دیده شد و ۲۹ خرداد که آمارها به صورت رسمی توسط دولت آقای روحانی اعلام شد، بسیاری گفتند که پیروز بزرگ این انتخابات همه‌ مردم ایران بودند. چه آنها که آمدند و حتی آنها که به هر دلیلی از جمله نارضایتی از وضعیت اقتصادی و مدیریت‌های اجرایی در کشور یا شرایط کرونایی و یا نداشتن کاندیدای مناسبشان نیامدند. 🔹 شاید برخی این تعبیر پیروزی مردم را از روی تعارف به کار ببرند، اگرچه بسیاری هم به آن اعتقاد قلبی دارند. به هر حال دلایل مختلفی می‌توان اقامه کرد که چرا پیروز بزرگ این انتخابات ‌همه‌ مردم بودند؛ اما از میان این استدلال‌های گوناگون، فکر می‌کنم یک دلیل که به مقدمه‌ این متن مرتبط است، بسیار قابل توجه باشد. 🔹به نظر نگارنده، این دلیل بسیار مهم، وارد آمدن یک ضربه بسیار موثر به کمپین فشار حداکثری از طریق تحریم‌ها و تهدیدهاست. اساساً همانطور که نفیو هم تصریح کرده، هدف از اعمال تحریم‌های حداکثری، تبدیل و ترجمه‌ی نهایی آن به یک تصمیم معنوی از سوی مردم بود. 🔹آمریکایی‌ها بسیار انتظار داشتند که پس از گذشت ۱۰ سال از بزرگترین تحریم‌ها، در مردم ایران یک نشانی بزرگ از چنین تغییر معنوی و تسلیم اساسی ببینند؛ در واقع کمپین تحریم‌ انتخابات که سردمداران آن در فشار حداکثری علیه مردم ایران هم نقش داشتند قرار بود به نوعی مکمل کمپین تحریم‌های اقتصادی و فشار حداکثری باشد. 🔹مهم اینجاست که اگر چنین نشانه‌ای مشاهده می‌شد، حتماً پایان تحریم‌ها نبود، بلکه بر اساس آنچه از تجربه‌ راهبردهای آمریکایی‌ها سراغ داریم، این تحریم‌ها می‌توانست بسیار تشدید و تا حصول تسلیم نهایی مردم ایران تداوم یابد. 🔹اما حضور چشمگیر مردم در این انتخابات علیرغم همه‌ نارضایتی‌ها از جنس‌های مختلف، حتماً می‌تواند در تغییر محاسبات طرف آمریکایی موثر باشد. و به اعتقاد نگارنده، شکل‌دهی به این محاسبه و تعمیق و تثبیت آن در آینده نزدیک که به عملکرد و کارآمدی دولت آقای رئیسی نیز بسیار مربوط است، می‌تواند به شکست جدی و بزرگ پروژه تحریم کمک کند. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
🔴 به دلایل زیر این انتخابات با کیفیت ترین انتخابات از اول انقلاب تاکنون بوده: ✍️ 1️⃣ مشارکت در اوج تحریم ها و ناکارآمدی ها و ناامیدی ها و کرونا و اختلالات روز رای گیری 2️⃣ رای دادن بدون هیجان و احساسات کاذب. (برخلاف سه انتخاب قبلی مردم) 3️⃣ قومیگرایی در رای مردم تاثیری نداشت. (لر و بختیاری ها به رضایی و ترک‌ها به همتی و مهر علیزاده توجه نکردند) 4️⃣ قهرمانبازی در مناظرات در رای مردم تاثیر نداشت. (برخلاف سه دوره پیش که برنده مناظره رای می آورد.) 5️⃣ توهین و تخریب و تهمت رقبا اثر عکس داشت (توهین های مهر علیزاده و همتی و اثر منفی بر رای شان) 6️⃣ سلبریتی ها در رای مردم نقشی نداشتند. 7️⃣ کارنامه، نقش اول در انتخاب مردم داشت (عملکرد رئیسی در قوه قضائیه) 8️⃣ مردم به شخص گمنام و ناشناخته رای ندادند. (بر خلاف خاتمی و احمدی نژاد و روحانی که قبل از انتخاب گمنام بودند) 9️⃣ تخریب های بی امان در فضای مجازی نقشی در انتخاب مردم نداشت (رشد سواد رسانه ای مردم) 0️⃣1️⃣ جواب منفی بی سابقه مردم به غربگرایان که آرایشان از آرای باطله هم کمتر بود. 1️⃣1️⃣ تو دهنی محکم مردم به امثال احمدی نژاد ها... که از درون و غیر مستقیم انتخابات را تحریم کردند. 💢 خلاصه اینکه این انتخابات به منزله یک پوست اندازی کامل برای نظام و تولدی دوباره است و این انتخابات بسیاری از اشراف لیبرال ها و غربگرایان و ورشکستگان سیاسی داخلی و طلبکاران و مدعیان را به زباله دان تاریخ می فرستد. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
یکبار برای همیشه.... ⭕️ قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش بینی برخی رسانه های آن ور آبی و به دنبال آن ، برخی جریان ها و رسانه های داخلی این بود که آیت الله رئیسی، به عنوان رئیس جمهور تعیین شده اند! ✅ در این یادداشت ، برای روشن شدن این تردید ،چند شباهت و تفاوت را در ۵ انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی( سال های ۶۸،۷۶،۸۴،۹۲،۱۴۰۰) بررسی می نماییم. 1️⃣ در سه انتخابات ۷۶،۸۴،۹۲ در فضای سیاسی کشور، درست مثل انتخابات اخیر، اینگونه القاء شد که ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی و قالیباف پیروز انتخابات هستند. اما نتیجه طور دیگری رقم خورد. شاید سئوال کنید که چرا آنان شکست خوردند؟ یکی از دلایل اصلی شکست این شخصیت ها آن بود که این افراد ، به عنوان نماد ادامه وضع موجود معرفی شدند . ناطق در سال ۷۶ ادامه دهنده راه هاشمی ، هاشمی در سال ۸۴ ادامه دهنده راه خاتمی و قالیباف ادامه دهنده راه احمدی نژاد معرفی شد. مردم که در هر دوره ی ذکر شده، از روند اداره ی کشور و مشکلات آن خسته شده بودند، طبیعی بود که به نامزد منتقد وضع موجود رای بدهند. پس رقبای ایشان یعنی خاتمی در سال ۷۶، احمدی نژاد در سال ۸۴ و روحانی در سال ۹۲ پیروز انتخابات گردیدند. حال باز می گردیم به انتخابات ۱۴۰۰ . یکی از دلایل اصلی رای آوری جناب آقای رییسی ، انتقاد از وضع موجود و شعار ضد فساد و ضد ناکارآمدی ایشان بود. بنابر این براساس آنچه پیشتر بیان شد، طبیعی بود که مورد توجه مردم واقع شود. حتی برخی تحلیلگران اصلاح طلبان ماه ها پیش از انتخابات و اصلا قبل از اعلام نامزدی آقای رییسی ، پیروزی وی را در صورت حضور در انتخابات پیش بینی می کردند. لذا این اطلاق که رییسی ریس جمهور از پیش تعیین شده است، بی معناست. 2️⃣ نکته دیگر اینکه پیروزی خاتمی در سال ۷۶ و رییسی در ۱۴۰۰ دارای شباهت ها و تفاوت هایی است. شباهت از این جهت که هر دو منتقد وضع موجود بودند و تفاوت در اینکه ، تیم رسانه ای خاتمی، انتخابات را در یک دو قطبی قرار داد و شایعه تقلب ، بنویسید خاتمی ، می خوانند ناطق، خطبه های مرحوم هاشمی ، پوستر سلام بر سه سید فاطمی، شعارهایی چون : جامعه مدنی، توسعه سیاسی و آزادی و... توانست با کسب ۲۰ میلیون ، پیروز انتخابات شود ولی ،رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ نه از دوقطبی بهره ای برد و نه تیم رسانه ای او کار خاصی انجام داد! اما آنچه باعث پیروزی رییسی شد ، عملکرد مثبت او در قوه قضاییه و امیدواری مردم برای ریشه کنی فساد و نوید کارآمدی و بهبود اوضاع بود. 3️⃣ شباهت انتخابات ۱۴۰۰ با انتخابات ۶۸ نیز در این بود که پس از رحلت امام خمینی ره و انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری انقلاب اسلامی، عملا تمام نگاه ها به سمت رییس مجلسی رفت که یار امام و از السابقون انقلاب بود. آقای هاشمی مطابق با پیش بینی ها پیروز انتخابات شد و کسی نگفت انتخابات مهندسی شده است! در انتخابات ۱۴۰۰ هم به دلیل ناکارآمدی دولت روحانی و نارضایتی های مردمی، موجب شد مردم به آیت الله رئیسی که یکبار در سال ۹۶ به دلیل تخریب ها و ... از سوی روحانی ،از رفتن به پاستور جا مانده بود، اینبار عازم این ساختمان شود. درپایان خواهشمند است، برخی دوستان خودی ، جملات نخ نما شده و غیر معقولانه ی دشمنان این مرز و بوم را تکرار نکنند و بر شیپور تعیین رییس جمهور از قبل و مهندسی آراء ندمند. چرا که حقیقتا اینگونه قضاوت کردن در حق نظام اسلامی که حاصل خون هزاران هزار شهید می باشد، ظلم و جفا ست. ✍️ سعید میرزایی 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
‍ کدام ویژگی‌های کارکردی رئیسی می‌تواند به کاهش شکاف‌های اجتماعی- سیاسی ایران منجر شود؟‌ ‌ صرف‌نظر از میزان مشارکت،آنچه در این انتخابات قابل توجه بود، به میدان آمدن بخش قابل توجهی از همان افرادی بود که 4 سال پیش به‌دلیل نارضایتی از وضع موجود، حاضر به مشارکت در انتخابات نشدند. در آن انتخابات، طبقه مرفه جامعه به‌طور حداکثری حضور پیدا کرد،ولی طبقات ضعیف با صندوق رای قهر کردند.‌ ‌ آمارها نشان می‌دهد در انتخابات ۱۴۰۰ شهر تهران، مشارکت حداقلی (حدود 23) درصد در انتخابات داشته، اما در بسیاری از مناطق محروم و حاشیه‌ای، بیش از 60 درصد از مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند. یکی از دلایل، «امید» مردم به آینده است. آنها به این باور رسیده‌اند که از این مسیر مشکلات‌شان حل می‌شود. اما چرا آنها سال 96 به میدان نیامدند و امسال آمدند و به رئیسی رای داده‌اند؟ شعارهای سال 96 رئیسی تفاوت چندانی با امسال نداشت اما برای مردم آنها تنها یک شعار بودند و درنهایت نیز این شعارها نتوانست آنها را به پای صندوق‌های رای بیاورد. در سال 1400 اما رئیسی با یک کارنامه موفق از گفتمان عدالت به میدان آمد. او اگر از فسادستیزی می‌گفت، پیش‌تر آن را از دفتر رئیس قوه قضائیه آغاز کرده بود. او قاضیان مفسد را برکنار کرده و بسیاری را روانه زندان کرد تا پیام تغییر را شفاف به مخاطبانش منتقل کند و چنین هم شد.‌ ‌ رئیسی نه‌تنها برای طبقه مستضعف، بلکه برای طبقه متوسط که به‌دنبال آزادی‌های اجتماعی می‌گردد نیز رئیس‌جمهور مطلوبی است. عملکرد او در قوه قضائیه در مواجهه با رسانه‌ها و مساله فیلترینگ، اقبال بسیاری را متوجه او کرد. او به بخشی از جامعه فهماند که مخالف آزادی نیست و این او را متمایز از سایر کاندیداها کرده است. رئیسی اکنون یک کاراکتر سفید در ذهنیت مردم ایران است. او در حاکمیت هم همواره عنصری قابل اعتماد بوده است و از این طریق می‌تواند بسیاری از شکاف‌هایی که در دهه‌های گذشته بین مردم و حاکمیت ایجادشده را ترمیم کند.‌ ‌ اگر 3 شکاف عمده جامعه ایران را که از انتخابات‌های پیشین گسترده‌تر شده، شکاف «حاشیه-متن»، «توده-نخبه» و «دیندار-سکولار» بدانیم، رئیسی شاید تنها کسی باشد که بتواند این شکاف‌ها را متوقف و رفته‌رفته آنها را رفع کند. او اقبال مستضعفان و حمایت طبقه متوسط را به همراه دارد و بر این اساس می‌تواند در کابینه، راهبردها و برنامه‌اش، کاستن از شکاف‌های ویران‌کننده اجتماعی را قرار دهد. او بهترین فرصت را برای این کار دارد. اگر رئیسی نتواند چنین ماموریت مهمی را به‌درستی مدیریت کند، هیچ نشانه و کورسوی امیدی باقی نخواهد ماند. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
🔴 اینو چی میگی؟ 🔰 حمید رسایی: جناب احمدی‌نژاد! حدود ۹ ماه پس از مشارکت ۹۸ درصدی مردم در همه‌پرسی جمهوری اسلامی در سال ۵۸ ، رفراندم قانون اساسی برگزار شد و میزان مشارکت در آن به ۷۵ درصد کاهش یافت. بهمن همان سال در سومین انتخابات کشور که اولین انتخابات ریاست جمهوری بود، مشارکت مردم به ۶۷ درصد رسید! آیا آن روز هم شما را رد صلاحیت کرده بودند که بخواهید عدم مشارکت مردم را به نام خود ثبت کنید؟! اگر ادعای وزارت کشور دولت روحانی مبنی بر مشارکت ۴۸ درصدی این انتخابات توسط شورای نگهبان تأييد شود، مطابق منطق شما ما از مشارکت ۶۷ درصدی سال ۵۸ رسیده‌ایم به مشارکت ۴۸ درصدی آن هم پس از ۴۲ سال جنگ تحمیلی، تحریم، فشار بین‌المللی و ۸ سال دفاع مقدس مردم در برابر هجمه روحانی و تیم غربگرایش، تازه شما هم طرف آمریکا، اسرائیل، منافقین و وطن‌فروشان پناه برده به غرب، بودید. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
توییت هوشمندانه سید حسن دبیرکل لبنان با انتشار تصویر سردار در کنار ایت الله و اشاره به آیه «وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ...» : به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم: «... خانه‌ام را از هرچه رنگ‌وبوی بت‌پرستی دارد، پاک کنید.» (بقره، ۱۲۵) ابراهیم [رییسی] اسماعیل [قاآنی] 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
⭕️ آفتاب یزد: شورای نگهبان به داد پزشکیان، جهانگیری و لاریجانی رسید/ با حمایت از روحانی «هست و نیست» مردم را سوزاندیم روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد: 🔹شورای نگهبان از میان صدها نامزد رسید به هفت نام اما با قطعیت می‌گوییم حتی اگر همه نام و نشان دارها آمده بودند با همه سلایق، بازهم در دو مسئله هیچ خللی ایجاد نمی‌شد؛ یکی در جلب و جذب مشارکت، دیگری در پیروزی «سیدابراهیم رئیسی» این وسط فقط شورای نگهبان به داد پزشکیان و جهانگیری و لاریجانی رسید که در کشاکش قرار گرفتن در معرض قضاوت عموم به تیر غیب حسن روحانی و کلاب هاوس و کارگزاران سازندگی دچار نشوند. 🔹خلاصه و مفیدتر بازی با مشارکت پایین دو رو دارد؛ یک رو واقعیتی است که داریم می‌بینیم روی دیگر فرافکنی ما اصلاح‌طلب‌ها است یعنی مردمی که هشت سال هست و نیستشان را از دست دادند باید یقه کدام طرفِ ماجرا را می‌گرفتند؛ اصلاحاتی‌ها را یا اصولگرایان را. 🔹ما اصلاح‌طلب‌ها یا با همراهی با حسن روحانی اعتماد و معیشت و هست و نیست مردم را سوزاندیم یا با سکوتمان که در هر دو صورت مقصر بودیم و باید تاوان پس می‌دادیم که دادیم. 🔹ظرفیت رای اصلاح‌طلب‌ها همانی بود که دیدیم با یا بدون جهانگیری، پزشکیان و حتی علی لاریجانی، اصل ماجرا هیچ تغییری نمی‌کرد چون ما در «مثلث برمودای سیاست» از نظر مردم «نیست و محو» شده بودیم و چاره‌ای جز پذیرش شکست نداشتیم! 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
⭕️ نیویورک تایمز از حضور مردم در اخیر برغم مشکلات شدید اقتصادی و گلایه مندی ها اظهار تعجب کرده و نوشته جمهوری اسلامی باید با این همه فشار اقتصادی و تحریم و بحران بارها دچار فروپاشی می شد اما برخلاف همه چارچوب ها و اصول سیاسی و اجتماعی،جمهوری اسلامی قدرتمندتر شده 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
⭕️ اسرائیل خواستار سرعت بخشیدن به احیای برجام قبل از روی کار آمدن رئیسی شد! 🔻وزیرخارجه رژیم صهیونیستی: ایرانیان تندروترین رئیس جمهور تاریخ خود را انتخاب کردند. ماه عسل غرب با ایران به سر آمد و گفتگوی‌های برجامی پیش از تحلیف دکتر رئیسی بایست به عقد توافق منجر شود. ⭕️ اسرائیل نشون داد که بر خلاف گفته‌های دولت فعلی، برجام روحانی براش عالی بود ولی برجام رئیسی براش بی‌فرجام خواهد بود. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
💠 ⛔️ موضوع: انتخابات ۱۴۰۰ و امداد الهی ‼️ ✍️علی‌اکبر صیدی 🔻مشارکت نزدیک ۵۰ درصدی مردم ایران و رای به جریان انقلابی، با همه موانع ذیل، فقط با امداد و ، قابل تبیین است. چرا که دقیقا صحنه جنگ احزاب، تکرار شده بود. دشمنان و عوامل ذیل در تلاش بود که مشارکت را به حداقل برسانند. 1️⃣ فشار اقتصادی به مردم توسط دولت روحانی‼️ 2️⃣ تشکیل کمپین های تحریم انتخابات توسط جریان های معاند و غیر انقلابی(غربگرایان، جریان احمدی نژاد و...) 3️⃣ هجمه‌های هماهنگ و ناجوانمردانه به آیت‌الله رئیسی (منتخب مردم) در داخل و خارج از طریق شبکه های اجتماعی خارجی. 4️⃣ اخلال (عمدی یا سهوی‌) در سیستم های احراز هویت و سیستم الکترونیکی شوراها که انتظار طولانی را تشکیل داده بود. 5️⃣ بیماری کرونا نیز یکی دیگر از عوامل موثر درکاهش مشارکت بود. 🔺با همه موانع فوق، به فضل الهی مشارکت، مقبول و دشمن شکن بود. /معیار 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
دلایل کاهش مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد چیست؟ 🔻محمدامین باقری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع) در فرهیختگان نوشت: 🔸از رقبای اصلی انتخابات88 گرفته تا ربع‌پهلوی و منافقین و از رژیم‌صهیونیستی و آمریکا گرفته تا آل‌سعود و ملیجک‌های لندن‌نشینش، هریک به سهم خود کاهش میزان مشارکت را محصول کمپین و دعوت خود می‌دانند. با این همه، نگاهی به واقعیت موجود در جامعه ایران و نتایج انتخابات، دلایل دیگری را برای این کاهش مشارکت برجسته می‌سازد 🔹نارضایتی از اوضاع اقتصادی و خلف‌وعده‌های دولت دوازدهم: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مشارکت، نارضایتی گسترده از اوضاع اقتصادی است. تورم افسارگسیخته و گرانی‌های غیرقابل تحمل به‌ویژه در دوسال اخیر، فشار سنگینی را بر گرده مردم به‌ویژه دهک‌های میانی و پایین جامعه وارد آورده است. کاستن از میزان مشارکت به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و محروم، معلول همین علت است. نگاهی به وعده‌های انتخاباتی کمپین رئیس دولت دوازدهم در بهار96، نشان می‌دهد حجم وسیعی از آرای او در اعتماد به آن وعده‌ها به صندوق ریخته شد. وعده‌های جذاب بهبود اوضاع اقتصادی که ازسوی رئیس‌جمهور و معاون‌اول او در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل، امید بسیار زیادی را برای رای‌دهندگان ایجاد کرد، اما با ناتوانی دولت در تحقق آن وعده‌ها، بخش‌های مهمی از رای‌دهندگان به رئیس‌جمهور مستقر، امیدهای خود را ناامید یافته و در واکنش به این خلف‌وعده در انتخابات شرکت نکردند. 🔹کرونا: کرونا از دو جهت بر مشارکت موثر بود؛ جهت اول مساله سلامتی و بهداشت مردم بود؛ هرچند این جهت تاثیر کمی بر میزان مشارکت داشته است. جهت دوم که آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از کروناست، بسیار بیشتر از جهت اول بر میزان مشارکت تاثیر گذاشت. تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های کسب‌وکار و نیمه‌تعطیل شدن بسیاری دیگر، نتیجه‌ای جز سخت‌شدن معیشت و تنگ‌تر شدن فضای کسب‌وکار نداشت. امری که به کمک عامل قبل، بر میزان مشارکت تاثیر منفی گذاشت. 🔹سیاه‌نمایی: عامل دیگر کاستن از میزان مشارکت در انتخابات 28خرداد، نوع انتقادها و مطالبه‌گری منتقدان دولت در چهارسال اخیر بود. این انتقادها در برهه‌هایی از زمان، شکل سیاه‌نمایی به خود گرفت و به‌جای آنکه به بهبود اوضاع کشور بینجامد، عملا مجموعه دستگاه حاکمیت را هدف گرفت. شاید بزرگ‌ترین نقص این انتقادها علاوه‌بر یک‌سویه و بعضا غیرمنصفانه بودن آن، غلبه نگاه سلبی در آنها بود. 🔹افزایش شکاف میان مسئولان و مردم: عامل دیگر در کاستن از میزان مشارکت، دور شدن بخش‌هایی از بدنه مدیریتی کلان کشور از فضای زندگی مردم بود. سبکی که دولت‌های تکنوکرات نظیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم در تحکیم و استقرار آن مهم‌ترین نقش را ایفا کرده‌اند. کار به‌جایی رسید که میان مردم بودن مسئولان ازسوی برخی دیگر به دیوانگی تشبیه شد و ساده‌زیستی مسئولان در نگاه برخی نامزدهای انتخابات، ضدارزش تلقی شد. 🔹مخدوش ساختن اعتماد عموم: یکی دیگر از عوامل مهم کاهش مشارکت در انتخابات 28خرداد، خدشه‌ای بوده که در سال‌های اخیر به اعتماد عمومی وارد شد. مهم‌ترین نمونه این خدشه، تصمیم نابخرادنه دولت برای گرانی شبانه قیمت بنزین بود؛ امری که علاوه‌بر سبب‌سازی برای رخدادهای تلخ آبان98، جامعه را با یک شوک عمیق روانی مواجه کرد. این شوک، اعتماد عمومی به حاکمیت و دولت را دچار اختلال کرد. 🔹کمبود فضای رقابت: بعد از اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان، فضای انتخابات تا پایان رقابت‌ها و تبلیغات به آن گرمابخشی و شورانگیزی برای مشارکت حداکثری نرسید. درواقع، رقابت به آن معنای مرسوم شکل نگرفت و بیشتر، مردم با 7فرد روبه‌رو بودند تا 7برنامه و دیدگاه و طرح و اداره. حتی برخی کاندیداها کاملا افراد درجه دو و سه‌ای بودند که شاید برای مدارج پایین‌تر از این هم از نظر مردم، صاحب صلاحیت نبودند. لذا رغبت بدان‌ها بسیار کم‌بود. 🔹برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه ملی: با اینکه طراحی تلویزیون برای تبلیغات و معرفی نامزدها و دیدگاه‌های‌شان به‌نسبت خوب بود اما برای مناظرات تلویزیونی که در این دوره جای هر کمپین و تجمع انتخاباتی و... را گرفته بود و نقش اساسی در تهییج مردم داشت، هیچ طراحی مشارکت‌آفرین و موثری انجام نشده بود. این طوری بود که مناظره‌ها با مخاطب بسیار پابین نسبت به گذشته تماشا می‌شد. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رئیسی: پیام ملت ایران پیام تغییر، مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و اجرای عدالت بود 🔹رئیس‌جمهور منتخب در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد علی‌رغم شیوع کرونا در‌ کشور و جنگ‌ روانی گسترده دشمنان علیه ملت ایران و گله‌مندی مردم از وضعیت معیشتی موجود رقم خورد. 🔹تغییر وضع موجود، مبارزه با فساد، فقر و‌ تبعیض و‌ در یک‌ کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی‌ مردم، پافشاری بر ارزش‌های اسلامی و‌ انقلابی، پیام‌های حضور ملت ایران در صحنه انتخابات بود. 📡انتشار حداکثری با شما 📒پایگاه خبری تحلیلی نسیم @majallenasim