💠 گزیده تفسیر؛
تقوا انسان را مستحق هدایت الهی می کند ، ایمان به خدا و قرآن را در وجودش بارور می سازد و انسان مومن با تمسک به ارتباط با پروردگار و گسترش این ارتباط به بطن جامعه(اقامه نماز) و ترویج عملی کمک دائمی به همدیگر(انفاق)(که طبعا زیر پرچم ولایت امکان پذیر است) به مقصد نهایی که همان رستگاری(فلاح) هست می رسد به شرطی که این تقوا در اراده و عمل انسان مستمر باشد و نه موقت.
🔅سوال : حالا که تقوا این همه برکت دارد ، چگونه میتوان به تقوا رسید؟
راه رسیدن به تقوا عبادت است. اگر عبادات ما منجر به تقوا و دوری ما از گناه نشود حتما یا خالصانه نیست یا ناقص و نادرست انجام میشود.
تقوا موجب ایمان آوردن نمی شود چون ایمان ریشه فطری و عقلانی دارد اما باعث بارور شدن و رشد ایمان میشود.
🚥 مفهوم کلمات :
○ المفلحون : از فلاح است ، وقتی چیزی را با کار از شرّ رها میکنند و به خیر می رسانند می گویند فلاح یعنی رستگاری - علت اینکه به کشاورز فلاح می گویند این است که زمین را از حالت بایِر رها می کند و به آبادی می رساند.
○ علی هدیً = بر هدایت ، متقین بر هدایت هستند یعنی براساس هدایت عمل می کنند ، پایه عملکرد متقین هدایت الهی است.
نوعی برتری در متقیان نسبت به هدایت را القا می کند ، در عوض در مورد ضلالت از فی استفاده می کند (فی ضلال مبین) که اینجا یعنی ضلالت بر آنان چیرگی دارد.
○ هم = به معنی آنان است ولی اینجا نوعی پایه قرار دادن برای اولئک هست که تفسیر ادبی دارد.
علت اینکه دو تا اولئک اومده چون هدایت یک چیزی است و فلاح و رستگاری امر دیگر
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هدایت،غنا و نجات فقط از پروردگار هست...
شرح حدیث از آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
2.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #بقره۶
با چند بار گوش دادن به ترتیل استاد قرائت فصیح آیه را یاد میگیریم و سپس آیه را حفظ می کنیم ، حفظ همین یک آیه غنیمت و ان شاالله موجب رضایت الهی میشود.
Mohsen Qaraati6.mp3
زمان:
حجم:
1.35M
تفسیر صوتی استاد قرائتی ، بقره ۶
💠 گزیده تفسیر
قرآن برای هدایت همه انسانهاست ولی متقین راه بهرمندی از هدایت الهی را بر خود هموار می کنند و کافران این راه را بر خود می بندند لذا علت تاثیرناپذیری کافران عناد خودشان هست و نه نداشتن خاصیت هدایت در قرآن
✔دو نوع کفر داریم کفر عنادی ، کفر بسیط.
۱- اگر کسی کفر بسیط دارد این کفر حاصل غفلت و ندانستن هست ، این نوع کفر با انذار قابل رفع هست.
۲- اما کسی که دچار کفر عنادی هست خود این فرد به صورت عمد درِ هدایت را به روی خود می بندد و لذا انذار کردن آنها با انذار نکردنشان یکی هست و اثری ندارد.
🚥 مفهوم کلمات
انذرتهم = انذار بیم دادن با سخن هست. متضاد آن تبشیر به معنی نوید دادن هست.
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قرآن را با حزن بخوانید
کلامی از #استاد_پناهیان
✍کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
2.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #بقره۷
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ بقرة - 7
خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. بقرة - 7
🔅یادگیری قرائت فصیح و حفظ همین یک آیه مغتنم است.
Mohsen Qaraatiبقره۷.mp3
زمان:
حجم:
2.5M
تفسیر صوتی استاد قرائتی - بقره۷
💠 گزیده تفسیر
◇مراد از قلب و سمع و بصر همان دل و گوش و چشم باطنی هست که از ابزارهای عقل هستند .
خداوند بدلیل اینکه کافران اصولاً قصدی برای ایمان ندارند و در برابر هر نشانه یا گفتار که به سمت حق و ایمان رهنمون کند ، روی گردان هستند ، به کیفر این حالتشان ابزارهای درک آنها را مسدود می کند و چون علم مقدمه ایمان هست، طبیعتا به ایمان نمی رسند .
¤ یعنی پروردگار همان اول ابتدائاً بر دلشان مهر نمی زند بلکه نشانه های الهی وقتی به آنها عرضه شد و آنها به جای توجه و شنیدن گارد گرفتند یا تمسخر کردند یا بدلیل ترس از از دست دادن منافع جبهه گرفتند تازه آنوقت خداوند به دلشان مهر می زند.
طبیعی هست که وقتی انسان مسیر ایمان را نپیماید ، به عذاب بزرگی دچار می شود.
🚥 مفهوم کلمات
□ ختم = در مقابل فتح (آغاز کردن و گشودن) به معنی پایان دادن و کامل کردن است.
به مهر زدن هم ترجمه میشود چون وقتی مهر بر نامه زده میشود که تمام شده باشد.
□ سمعهم= شنوایی آنها ، شکل مفرد دارد ولی بدلیل مصدر بودن معنای جمع میرساند.
سمع به شنیدن اشاره دارد و اُذُن به خود گوش
□ ابصارهم = دیده هایشان ، بینایی آنها
بصر به دیدن و عین به خود چشم اشاره دارد.
غشاوه = پوشش فراگیر و احاطه کننده که میتواند مادی یا معنوی باشد.
□ لهم = اینجا درست که به معنی "برای آنها "ست ولی میخواهد اختصاص را برساند یعنی "عذابی مخصوص آنها"