eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰❓ #مبارزه_امروز چیست؟ #بخش سوم الآن میدان‌های گستردۀ مبارزه با انقلاب تمدن‌ساز اسلامی ایران گشوده
🔰❓ چیست؟ چهارم 💠 بسیاری از جنگ‌های مؤثر و خطرناک امروز علیه انقلاب اسلامی ایران، به خوبی و به صورتی «مؤثر» دیده نمی‌شود. گام اول دیدن این جنگ‌هاست. گام بعد یافتن مهمترین جنگ‌ها است. گام بعد یافتن راه‌حل است. گام بعد احتمالاً توجیه مبارزان است. ... نهضت گفتمان‌سازی مکتب امام که بنای بر تبیین «» داشت به دنبال همین دیدنها بود. هم «»، هم « نسبت به میدان» هم «». تنها پس از یک کار جدی و مستمر و پرحجم و شاید شبانه‌روزی و پرزحمت است که صحنه برای ما آنچنان آشکار می‌شود که بتوانیم «پرچمداری» کنیم. همین طوری که می‌شود حدس‌هایی زد و نگران بود و سوخت، ولی نمی‌شود وسط میدان آمد و در برابر صدها شبهه و فشار و مانع و اسباب تردید دوام آورد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣3⃣#یادداشت سی و دوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣3⃣ سی و سوم 🔰تأملی در مختصات ()/ شانزدهم ✅ ✅ 💠چگونگی پیروزی انقلاب با وجود ؟ ✅ پاسخ: پر شدن انقلاب با نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب ◀️ انقلاب مشکلات پس از پیروزی را پشت سر گذاشت، هویت خود را حفظ کرد و در مدار و در میدان خود باقی ماند این نشان‌دهنده ی دریافت پشتیبانی نظری است و بدون آن ممکن نبوده است. ◀️ این اندیشه مستحکم را امام با بازفهمی، به فهمی و اعتنای کامل به همه‌ی اصول اسلامی تأمین کرد. امام این خلأ را با یک اندیشه پر کرد. ◀️ دشواری دریافت این اندیشه 👈 ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم که دریافت این اندیشه ‌کار ساده‌ای است. می‌گوییم که این اندیشه را توده‌ای عظیمی از مردم دریافتند پس‌کار دشواری نیست، این الآن آفت است و این آفت در طیف بچه‌های ارزشی هست. تلقی‌شان این است که دریافت اندیشه‌ی امام کار سهلی است. این‌ها همه‌اش حرف‌های حق است ولی آن جنبه‌ی اثباتی‌اش حق است، جنبه‌های سلبی‌اش اشتباه است. 👈 اگر این منتهی بشود به این‌که اگر من آمدم دارم مخم را ترید می‌کنم برای این‌که به اعماق یک‌چیز پی ببرم کار من شد یک کار بی‌خود، این دیگر اشتباه است! این یک برداشت اشتباه است از ‌یک سخن حق. 👈 این اندیشه باید در ساحت‌های نخبگانی قرائت بشود، لذا دیریاب است. 👈 ساده‌انگاری است اگر گمان بکنیم که این اندیشه را به‌خوبی شناختیم، این ساده‌انگاری الآن هست فلذا مثلاً می‌بینیم بچه‌های انقلابی که تیپ‌های فکوری هستند – که متأسفانه تعداد کمی‌شان هستند – [ساده برخورد می‌کنند و فکر می‌کنند دریافت این اندیشه کار سهلی است]، 👈 ساده‌انگاری است اگر خیال کنیم که این اندیشه اکنون در اذهان نخبگان این جامعه دارد موج می‌زند، این‌طوری نیست. همچنین ساده‌انگاری است اگر سهم این اندیشه را در پیروزی نهضت کم بشماریم. 👈 همه‌ی این ساده‌انگاری‌ها ریشه‌ها در یک برداشت خودآگاه یا ناخودآگاه دارد، و آن هم ساده پنداشتن درافتادن با تمدن مستکبر متکی به دانش غربی، ولو در گام‌های اولیه نهضت؛ یعنی در مقطع انقلاب اسلامی (فروریختن یک نظام سیاسی) و نظام اسلامی (بر پا کردن یک زیرساخت و ساختار پایه‌ی اسلامی)؛ و در امتداد آن کم ‌برگ و بار شماردن دارایی‌های فکری مکتب حضرت امام، 🔴 رهبری: ««درباره‌ى خیلى حرف زده‌ایم، شاید بعضى‌ها خیال کرده‌اند ما با اغراق و مبالغه حرف می‌زنیم؛ ولى نه، آنچه درباره‌ى امام بزرگوارمان گفته‌ایم، نه اغراق است، نه مبالغه است؛ بخشى از واقعیت است؛ بیش از آنچه توصیف کرده‌ایم و توانسته‌ایم ارائه بدهیم، امام بزرگوار و عزیز ما داراى مضمون و معنا و مغز بود.» بیانات در مراسم سالگردحضرت امام، 14/3/93 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
⚠️توجه❗️ توجه❗️ 💠🙏💠مبتنی بر همین رهنمود آیت الله العظمی شاه آبادی قدس سره از تک تک اعضای کانال تقاضامندیم چنانچه مطالب کانال را سودمند میدانند با ارسال پست ذیل حداقل دو نفر را به عضویت این کانال دعوت بفرمایید. 🏴 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 5⃣2⃣#نهضت_اسلامى در ايران به رهبرى #منجى بزرگ دوران، حضرت #امام_خمينى (ر
💠سلسله جستارهای 6⃣2⃣ و متفكرانی در يك صد و پنجاه سال گذشته ... همگى اين را در كار خود داشتند كه برپا كردن يك ، به يك اكتفا كردند و جوامع مسلمان را نه با قوّت و قدرت انقلاب، كه با و فقط با ابزار قلم و زبان جستجو كردند. اين شيوه، البته ممدوح و مأجور بوده و هست؛ اما هرگز از آن، توقع نتايجى همچون نتيجه‌ى را كه سازندگان مقاطع اصلى تاريخ بودهاند نبايد داشت. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
من باب پاسخگویی به مطالبه مخاطبین عزیز و ارجمند صوت گعده معرفتی پیرامون کتاب شذرات المعارف و شخصیت آ
بعون الله و به مدد عنایت حضرت ولیعصر عج 5شنبه شب مورخ 16 اسفند ماه دومین جلسه هم اندیشی پیرامون اندیشه و شخصیت آیةالله شاه‌آبادی با حضور مدرسان کتاب ارجمند شذرات المعارف برگزار شد. در این جلسه از محضر اساتید بزرگوار حجج الاسلام دسمی، فلاح و موسوی بهره مند شدیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠امام خمینی ‼️یکی از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین خود ما القا کردند، این است که اسلام برای این است که ما همان عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر ما، در نظر جاهلین مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشه‌ها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه»! این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱ 💠رهبرانقلاب ‼️زندگی امام هادی یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، امام هادی و دیگر امامان، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند و چه جهادها و زجرها و زندانها و تبعیدها و شهادتهای پرثمر و پربار در این راه تحمل کردند! ۶۰/۲/۱۸ مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام شهادت امام هادی علیه السلام را به موحدین و مستضعفان جهان تسلیت عرض میکند. @Jahade_tabeini https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣3⃣#یادداشت سی و سوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣3⃣ سی و چهارم 🔰تأملی در مختصات ()/ هفدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ ◀️ در باب نسبت انقلاب اسلامی با اندیشه‌ی امام خمینی در میان‌ کسانی که او را باور دارند و انقلاب را مدیون شور و شعور و حرکت او می‌دانند دیدگاه مختلفی هست. این دیدگاه‌ها را دقیقاً نمی‌خواهیم بگوییم بر جریان‌های فکری یا شبه فکری موجود حاکم هست، تقریباً ما چهار سلیقه و گرایش زیر را درصحنه داریم(البته اینها مواردیست که استقصاء شده اند شاید بتوان موارد بیشتری را یافت): 1⃣ شروع‌کننده‌ی استثنایی 👈 برخی معتقدند ملت انقلابی و مسلمان ایران برای این‌که از جای خود بکند و خود را از زمین سرد زندگی ذلت‌بار غرب‌زده نجات دهد نیازمند رهنمودها، هشدار باش‌ها، استقامت‌ها، زندگی زاهدانه، روح پرفتوح معنوی، توکل بالا، مشی و منش مردمی امام و توجهات جدی ایشان به توده‌ی مردم بود. 👈 گاهی از اوقات موتوری در اتوبان انداخته است خیلی قدرت سرعت‌بالا هم دارد اما مثلاً یک باد سنگین می‌آید؛ می‌رود پشت یک تریلی یا پشت اتوبوس؛ اتوبوس را قبول ندارد به اتوبوس می‌گوید منم که تیزرو هستم. این را اصلاً موجود چالاکی نمی‌داند، این را اصلاً موجود آپدیتی نمی‌داند ولی می‌گوید این طوفانی که دارد می‌آید ما جایی نداریم! هم سربالایی هست و هم این باد سنگین، این هم با این هیکلش دارد یک فضایی را در جاده باز می‌کند کلاً امنیت خوبی است فعلاً. نسبت بعضی‌ها با امام بدون این‌که بفهمند این‌طوری بود؛ 👈 امام شروع‌کننده‌ی استثنایی بود، اما کل رهنمودها بلکه دارایی‌های امام برای همین خیزش و خروش و انقلاب لازم بود. همانطور که درواقع دوران انقلاب گذشته و اکنون وارد مرحله‌ی نظام سازی و کشور سازی و کشورداری شدیم دیگر نیازی به آن رهنمودها و طرز فکرها نیست بلکه آن‌گونه اندیشیدن واقعاً مضر است و مانع پیشرفت خواهد شد. 👈 ما نیاز به اندیشه‌های متناسب با دوران تأسیس داریم، به همین جهت معتقدم بعد از پیروزی انقلاب دیدگاه انقلابی ما باعث می‌شد که ایران به‌عنوان یک عصیان گر در جهان بشری به نظر برسد و انزوای شدید بین‌المللی به همراه داشت و بسیاری از کشورها تقریباً همه را نگران و دشمن ما کرده بود! هم‌چنین با نخبگان و روشنفکران جامعه‌ی خودمان هم ارتباط مناسبی نگرفتیم. 👈 البته بعضاً معتقد هستند ماقبل انقلاب هم به‌واسطه‌ی نگاه‌های تند حضرت امام گرفتار تندروی و افراطی‌گری‌های زیادی شدیم و با هزینه‌ی زیادی این انقلاب را به پیروزی رساندیم. 🔶 پیروان دیدگاه اول 🔴 این برداشت از پیروان کمی برخوردار نیست، معمول کسانی که در این دو سه دهه در شمار کارگزاران پیشبرد مقاصد انقلاب (جمهوری اسلامی) بودند، از چنین طرز فکری برخوردار بودند، یا لااقل نتوانستند از کمند این اندیشه خود را برهانند و گاهی با اکراه و تلخی دچار تردیدهای جدی در خردمندانه بودن اندیشه‌های امام می‌شوند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 6⃣2⃣#مصلحان_اسلامى و متفكرانی در يك صد و پنجاه سال گذشته ... همگى اين #ن
💠سلسله جستارهای 7⃣2⃣ ما براى دوباره‌ى اسلام، درست همان را پيمود كه رسول معظم (صلّى‌الله‌عليه‌و آله‌وسلّم) پيموده بود؛ يعنى راه را. در انقلاب، اصل بر است؛ حركتى ، ، ، و از و . در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمىشود؛ بلكه و پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار می‌گيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت در می‌آید و تا رسيدن به يعنى بخشيدن به خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه می‌يابد: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»‌ ۹ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣3⃣#یادداشت سی و چهارم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣3⃣ سی و پنجم 🔰تأملی در مختصات ()/ هجدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 2⃣ اندیشه‌ای پاسخگو ولی زمان‌مند 👈 برخی جلوتر می‌آیند و دوران پس از پیروزی انقلاب را نیز محتاج رهنمودهای امام می‌بینند ولی معتقد هستند حیات بشری و اقتضائات زندگی امروزی (حتی زندگی انقلابی) آن‌چنان سریع تغییر می‌کند که ما را وادار به اجتهاد می‌کند و ناچاریم اندیشه‌ی امام را زمان‌مند ببینیم. 👈 پس از رحلت خسارت‌بار حضرت امام موتور این اندیشه را خاموش می‌شمارند و می‌گویند که ما باید این‌طور نگاه کنیم بگوییم این موتور دیگر خاموش شد. آن اندیشه دیگر در آن زمان‌ ماند. ما خودمان را در آن مقطع تاریخ زندانی نکنیم. خودمان را دچار دیروز اندیشی نکنیم، 👈 فلذا در اصول اندیشه‌ی امام هم می‌توان ویرایش‌های فراوان آورد و مطابق قواعد فهم اسلامی - انقلابی به اندیشه‌ی جدیدی رسید. 🔶 پیروان دیدگاه دوم 🔴 پیروان این دیدگاه، گروه قابل‌توجهی از کسانی که تا زمان رحلت امام خود را پیرو فعال و سینه‌چاک ایشان می‌دانستند در اثر مواجه با نوساناتی چند ازجمله؛ حملات روشنفکران دینی چون دکتر سروش، آهسته‌آهسته به این‌سو خزیدند و البته شک‌های خویش را به‌تدریج به دوران حیات امام هم کشیدند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 7⃣2⃣ #امام ما براى #حيات دوباره‌ى اسلام، درست همان #راهی را پيمود كه رسو
💠سلسله جستارهای 8⃣2⃣با در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطه‌ی از عالم و با مبارزات طولانی‌ای که ملت ما پشت سر رهبر عظیم‌الشأنش، برای حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، با خصوصیاتی متمایز با دوران قبل، در عالم به‌وجود آمد... این عصر و این دوران جدید را باید نامید. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣3⃣#یادداشت سی و پنجم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣3⃣ سی و ششم 🔰تأملی در مختصات ()/ نوزدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 3⃣ معلم اول و آموزگار مکتب امام انقلاب 👈 برخی معتقدند اصول اندیشه‌ی انقلابی همانی است که امام بیان کرد (و نسبتاً محدود است یعنی آن‌قدر گسترده نیست) ولی در تفاصیل که خیلی زیاد هم هست، ما نیازمند فعالیت نخبگان انقلابی هستیم که همان شاگردان امام هستند و درواقع باید به‌نوعی اندیشه‌ی «نو خمینی»ای تکیه خودمان را بدهیم 👈 این ذهنیت رواج بیشتری بین نخبگان انقلابی دارد 👈 نتیجه‌ی این دیدگاه آن شده است که ما امام را دائماً می‌سراییم 👈 صاحبان این دیدگاه اگر کارشان به اینجا می‌کشید که ما به‌شدت به امام احتیاج داریم، حیات علمی‌شان این چیزی نمی‌شد که الآن هست 👈 البته واقع این است که تصویری درست از احتیاج خود به اندیشه‌های ایشان نداریم درنتیجه در عمده‌ی نوسانات سهمگین اجتماعی احساس می‌کنیم که اموری جاری است که با اندیشه‌ی امام(ره) نمی‌سازد و نسبت به آن‌ها جسته‌وگریخته اعتراضاتی داریم https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 8⃣2⃣با #انقلاب_اسلامی در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطه‌ی از ع
💠سلسله جستارهای 9⃣2⃣در دوره‌ی بعد از تشکیل .. ، این شخصیت برجسته و ممتاز، ‌در دو بُعد و دو چهره مشاهده می‌شود. در ، یک چهره، و زمامدار است؛ یک چهره، و عارف. ، از آن کارهایی است که جز در ، جز در مثل و ، جز در پیامبری مثل صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم انسان نمی‌تواند دیگر پیدا کند. صفحه۱۳۱ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣3⃣#یادداشت سی و ششم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣3⃣ سی و هفتم 🔰تأملی در مختصات ()/ بیستم و پایانی ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 4⃣ منبع اندیشه انقلابی تا پایان حرکت 👈 دیدگاه چهارم می‌گوید اندیشه‌ی انقلابی منبعش اندیشه‌ی حضرت امام است تا پایان حرکت 👈 اندیشه‌ی حضرت امام منبع است. دائماً باید به این منبع مراجعه کنیم بفهمیم چه‌کار باید بکنیم. بحث این نیست که یک فکر مقلدانه‌ای داشته باشیم، نه خیر اجتهاد هم داشته باشیم. کاملاً مجتهدانه اگر نگاه بکنیم متوجه وزن و اندازه و عیار اندیشه‌ی حضرت امام می‌شویم و متوجه می‌شویم یک همچین توقعی باید داشته باشیم، حالا حالاها تغذیه تا آن‌قدر بزرگ بشوید که از امام عبور کنید. حرفی نیست عبور کنید معصوم که نیست. 👈 در واقع این نگاه می‌گوید اندیشه‌ی امام به‌واسطه‌ی نسبت مؤمنانه، هوشمندانه و درستی که از منابع اندیشه‌ی اسلامی گرفته بود و به تقریر فوق‌العاده بلند از روح و کالبد و اصل‌وفرع اسلام رسیده بود، به همین واسطه نمی‌توان آن را در کنج تاریخ و حتی عقبه‌های فکری اسلامی امروز محصور کرد. 👈 نگاه ایشان نه‌تنها هویت‌بخش است بلکه به همین واسطه به‌صورت فعال در همه‌ی میدان‌های چاره‌اندیشی توان حضور و راه گشایی دارد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی 📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار ) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹یادداشت شماره 4⃣ ( ) 🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیان‌گرایان و هم شالوده‌شکنان آن را آنچنان که باید و می‌شود معنا نمی‌کنند و نگاه نامناسبی به آن دارند. 🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیان‌های فکری اسلامی دل‌بسته‌اند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او می‌بینند، این هول و اضطراب را برمی‌انگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیان‌ها در معرض تاخت و تاز ذهن‌ها، دلها و زبان‌های گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاه‌بختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمی‌توان مقایسه کرد. 🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزه‌های دینی دل نبسته‌اند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره می‌بینند، تصورشان این است که این بنیان‌ها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دست‌یابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز می‌شود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو می‌افتد و آنقدر نمونه‌ها و مصادیق سخیف یا زیان‌بار می‌آفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام می‌کند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم می‌کنند. 🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣3⃣#یادداشت سی و هفتم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_
🔰 چیست؟ 🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت و گفتمان سازی آشنا هستیم؟! 💠با ما همراه باشید در ادامه سلسله یادداشتهای 🔴به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام... https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🏴انالله و‌انا الیه راجعون حسبی الله و نعم الوکیل🏴 🔹 تصاویر دردناک نیوزیلند، همانقدری که دل ما را بدرد آورد، برای عده‌ای در دنیای امروز دلپذیر و خوشایند است. 🔸راست‌گرایان دنیا از ایالات تفرقه‌افکن متحده‌ی آمریکا گرفته تا قلب سیاه قاره‌ی سبز، از فاشیست‌های فرانسه‌ی دموکرات گرفته تا صهیونیست‌های آنتی‌غیرسمیتیسم، از نارنجی‌پوشان آراِس‌اِس هندو گرفته تا ساطوربدستان بودیست راخین، همگی بارها و بارها تصاویر قتل‌عام مسجد کریست‌چرچ را خواهند دید و قاه‌قاه به مسلمانانی خواهند خندید که احمقانه بر طبل عرب و عجم، کُرد و ترک، سنی و شیعه می‌کوبند تا به خیال خام خود گلیم نیم‌سوخته‌ای را از آب بیرون بکشند که جایی برای نشستن نخواهد داشت. 🔹در این بحبوحه البته موج نفرت علیه مسلمانان بدست خود مسلمین گسترده شد، هنگامی‌که گفتمان رسانه‌ای آمریکایی بر فضای فکری و ذهنی ما نیز سایه افکند؛ گفتمانی‌که در واقع هر مسلمان را یک تروریست بالقوه می‌دانست اما ما ساده‌لوحانه خیال کردیم با اطلاق واژگان تروریست بر گروه و دسته و فکر مقابل از مسلمین، خواهیم توانست خود را از اطلاق این عنوان بر خویش رهایی ببخشیم و پیش روی افکار عمومی دنیا وجه‌ای کسب کنیم. 🔸موج خشونت علیه مسلمانان دنیا تابعی از هژمونی گفتمانی جنگ علیه تروریسم است که هیچ کشوری در دنیای اسلام (از‌ جمله ایران) را نمی‌توان یافت که متاثر از آن نشده باشد؛ چه آنکه همه، مخالفین خود را، با صفت و نام و عنوان خطاب می‌کردند و بر بسامد این واژگان در افکار و اذهان دنیای پیرامون ما می‌افزودند. 💢 شاید خون بیگناهان نمازگزار در مسجد شهر کریست‌چرچ، سران و رهبران کشورهای مسلمان را به این فکر وادارد که وقت آن فرارسیده اقلا ما مسلمین، چرخ‌دنده‌ای از سامانه‌ی بازتولید کننده‌ی خشونت علیه مسلمین نباشیم و حتی اگر بناست در برابر افراطی‌گری مذهبی برخی جریانات منحرف بایستیم، فضای گفتمانی خود را برایش رقم بزنیم. 📝 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰#گفتمان چیست؟ 🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت #گفتمان و گفتمان سازی آشنا هستیم؟! 💠با ما
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣3⃣ سی و هشتم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 اول ✅ مقدمه 👈 انتخابات 92 جمعی از فرزندان شهدا خدمت حضرت آقا رسیده بودند و بعد یکی از آن‌ها این جلسه را برای من نقل کرد می‌فرمودند که: من از حضرت آقا پرسیدم که آقا الآن وظیفه ما چیست؟ فرمود: من این‌همه حرف زدم شما نفهمیدید وظیفه‌ی شما چیست؟ بعد می‌گفتند: که عیب ندارد آقا شما خیلی از نفهمی ما ناراحت نشوید، صریح‌تر بگویید وظیفه‌ی ما چیست؟ بعد می‌گفت: یک لبخندی زد، فرمود: وظیفه‌ی شما الآن گفتمان سازی است. 👈 نتیجه این بحث ما این می‌شود که به همه مخاطبین می‌خواهیم رو کنیم و بگوییم: شما همگی وظیفه‌ی گفتمان سازی دارید، منتها به‌عنوان طرح و حاشیه‌ی کارهای طلبگی که الآن دارید انجام می‌دهید. 👈 این به‌عنوان مأموریت طلبگی‌تان نیست، این به‌عنوان مأموریت عمومی است. 👈 "گفتمان یک جامعه مثل هوا است، همه تنفسش می‌کنند، چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند"(14/10/1390) این جمله، جمله‌ ای بسیار کلیدی از حضرت آقا است، حال با یک دورخیز می‌خواهیم این را تبیین کنیم: ✅ و ✔️ مقدمه 👈 وارد بحث تعریف و ماهیت گفتمان می‌شویم. یک مقدمه می‌گوییم بعد تعریف می‌کنیم؛ ذیل سه تا فیش این مقدمه می آید. 1⃣ اراده 👈 انسان در عمده‌ی افعال و رفتارش فاعل بالاراده است 👈 فعل ارادی متکی بر شناخت است 👈 انواع شناختی که پشتیبان اراده است 1- یک شناخت در حد ذهنیت است 2- یک شناختی بالاتر از این است در حد یک ذائقه است 3- گاهی بالاتر از این نگرش است، نگرش من است؛ یعنی این شناخت توسعه پیداکرده است، عمق پیداکرده است، رسوخ پیداکرده است 👈 انواع میل و طلب انسان پس از هریک از این مراتب شناخت، میل و طلب انسان با آن ‌همراهی می‌کند خود میل هم یک مراتبی دارد: 1- یک‌مرتبه‌اش همین پسند و میل و شایسته خواهی است که می‌شود به آن گفت: گرایش 2- یک‌لایه دیگر طلب و خواست است؛ یعنی بیش از میل است 3- مطالبه هم با انگیزه و اراده فرق دارد. می‌بینید مطالبه دارد ولی انگیزه برای انجامش ندارد. طلب دارد ولی انگیزه ندارد، اراده‌ای ندارد برای انجامش، اراده را هم از جنس میل و طلب خواندید 👈 میل و طلب زمینه‌ی حرکت انسان را فراهم می‌کند 👈 پس از شناخت و با حضور میل و شاید هم گاهی بدون حضور میل، نهایتاً انسان با ورود قوه‌ی عاقله اراده‌ی اقدام می‌کند 👈 انگیزه و اراده فرزند عقل است، عامل به حرکت افتادن انسان‌ هم که اراده است، قوه‌ی عامله تابع اراده است و اعضا و جوارح به تبعیت از قوه‌ی عامله فعلی را صورت می‌بندد 👈 یک از قواعد انسان‌شناختی تربیتی، تأثیر باطن در ظاهر است. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠 #حوزه_باید_انقلابی_بماند 💠 سال‌روز دیدار ۲۵ اسفند ۹۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔴 در ۹۴ خبر یک دیدار عمومی تأملات و تحلیل‌هایی را در فضای عمومی حوزه‌های علمیه و قدری هم فضاهای نخبگانی جامعه برانگیخت. 🔴🔴 خبر این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی «مجمع نمایندگان طلاب حوزه علميه قم» را به حضور پذیرفته‌اند و سخنان مهمی را با ایشان در میان گذاشته‌اند. 🔴🔴🔴 آنچه از این سخنرانی منعکس می‌شد این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی مخاطبین را متوجه مخاطره کرده‌اند: 👈 «مسئله‌ی در حوزه‌ی قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشند». 💠 همه‌ی دلسوزان انقلاب به یاد آوردند که سال‌ها پیش سخن از ضرورت پیشتازی حوزه‌های علمیه در نهضت مقدس بود و به دنبال تحول و تعالی حوزه تا مرتبت تصدی‌گری راهبری این تحول بزرگ انسانی بودیم و مخاطره‌ای که مطرح می‌شد این بود که حوزه از این جایگاه بیافتد و به رسالت تاریخی و تخصصی خویش به خوبی نرسد، اما امروز توسط دیده بان آگاه و دلسوز انقلاب سخن از یک استحاله وحشتناک در میان آمده بود. به راستی لبّ سخن رهبری چه بود و آن جلسه برای چه تشکیل شده بود؟ 🔴🔴🔴🔴 💠 با نظر به متن سخنان و مرور چندباره‌ی آن و ملاحظه‌ی مجموع دغدغه‌هایی که این سال‌ها توسط ایشان در خطاب با عموم جامعه یا خصوص نخبگان مطرح شده است، این چنین به نظر می‌رسد که نقطه‌های مرکزی سخن مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی دقیقا این مخاطره‌ی هولناک نیست. 💠 آری! مخاطره‌ی را مطرح نموده‌اند، آن را بسیار مهم شمرده‌اند، حتی اطلاع و اشراف دقیق خود بر این مسأله را نیز گوشزد کرده‌اند. ولی باید به دقت نگاه کرد که و خواسته‌ی مهمّی که متوجه ‌نیروهای انقلاب می‌شود، دقیقاً چه خواهد بود. 💠💠 به دریافت نگارنده؛ این سخنرانی کلا دو نقطه مرکزی و و تأکید دارد: 1⃣ باید دوباره را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش رساند. 2⃣ باید برای این کار هوای را داشته باشید و آن‌ها را تجهیز کنید. @khanehtollabtehran https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .