پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
من باب پاسخگویی به مطالبه مخاطبین عزیز و ارجمند صوت گعده معرفتی پیرامون کتاب شذرات المعارف و شخصیت آ
بعون الله و به مدد عنایت حضرت ولیعصر عج 5شنبه شب مورخ 16 اسفند ماه دومین جلسه هم اندیشی پیرامون اندیشه و شخصیت آیةالله شاهآبادی با حضور مدرسان کتاب ارجمند شذرات المعارف برگزار شد.
در این جلسه از محضر اساتید بزرگوار حجج الاسلام دسمی، فلاح و موسوی بهره مند شدیم.
#شذرات_خانه
#شذرات_المعارف
#اندیشه_اجتماعی
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
💠امام خمینی
‼️یکی از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین خود ما القا کردند، این است که اسلام برای این است که ما همان عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر ما، در نظر جاهلین مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشهها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه»! این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️زندگی امام هادی یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، امام هادی و دیگر امامان، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعهها حکومت بدهند و چه جهادها و زجرها و زندانها و تبعیدها و شهادتهای پرثمر و پربار در این راه تحمل کردند! ۶۰/۲/۱۸
مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام شهادت امام هادی علیه السلام را به موحدین و مستضعفان جهان تسلیت عرض میکند.
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣3⃣#یادداشت سی و سوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم
4⃣3⃣#یادداشت سی و چهارم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش هفدهم
✅ دیدگاههای مختلف در #نسبت_انقلاب_با_اندیشه_امام_خمینی (ره)✅
◀️ در باب نسبت انقلاب اسلامی با اندیشهی امام خمینی در میان کسانی که او را باور دارند و انقلاب را مدیون شور و شعور و حرکت او میدانند دیدگاه مختلفی هست. این دیدگاهها را دقیقاً نمیخواهیم بگوییم بر جریانهای فکری یا شبه فکری موجود حاکم هست، تقریباً ما چهار سلیقه و گرایش زیر را درصحنه داریم(البته اینها مواردیست که استقصاء شده اند شاید بتوان موارد بیشتری را یافت):
1⃣ شروعکنندهی استثنایی
👈 برخی معتقدند ملت انقلابی و مسلمان ایران برای اینکه از جای خود بکند و خود را از زمین سرد زندگی ذلتبار غربزده نجات دهد نیازمند رهنمودها، هشدار باشها، استقامتها، زندگی زاهدانه، روح پرفتوح معنوی، توکل بالا، مشی و منش مردمی امام و توجهات جدی ایشان به تودهی مردم بود.
👈 گاهی از اوقات موتوری در اتوبان انداخته است خیلی قدرت سرعتبالا هم دارد اما مثلاً یک باد سنگین میآید؛ میرود پشت یک تریلی یا پشت اتوبوس؛ اتوبوس را قبول ندارد به اتوبوس میگوید منم که تیزرو هستم. این را اصلاً موجود چالاکی نمیداند، این را اصلاً موجود آپدیتی نمیداند ولی میگوید این طوفانی که دارد میآید ما جایی نداریم! هم سربالایی هست و هم این باد سنگین، این هم با این هیکلش دارد یک فضایی را در جاده باز میکند کلاً امنیت خوبی است فعلاً. نسبت بعضیها با امام بدون اینکه بفهمند اینطوری بود؛
👈 امام شروعکنندهی استثنایی بود، اما کل رهنمودها بلکه داراییهای امام برای همین خیزش و خروش و انقلاب لازم بود. همانطور که درواقع دوران انقلاب گذشته و اکنون وارد مرحلهی نظام سازی و کشور سازی و کشورداری شدیم دیگر نیازی به آن رهنمودها و طرز فکرها نیست بلکه آنگونه اندیشیدن واقعاً مضر است و مانع پیشرفت خواهد شد.
👈 ما نیاز به اندیشههای متناسب با دوران تأسیس داریم، به همین جهت معتقدم بعد از پیروزی انقلاب دیدگاه انقلابی ما باعث میشد که ایران بهعنوان یک عصیان گر در جهان بشری به نظر برسد و انزوای شدید بینالمللی به همراه داشت و بسیاری از کشورها تقریباً همه را نگران و دشمن ما کرده بود! همچنین با نخبگان و روشنفکران جامعهی خودمان هم ارتباط مناسبی نگرفتیم.
👈 البته بعضاً معتقد هستند ماقبل انقلاب هم بهواسطهی نگاههای تند حضرت امام گرفتار تندروی و افراطیگریهای زیادی شدیم و با هزینهی زیادی این انقلاب را به پیروزی رساندیم.
🔶 پیروان دیدگاه اول
🔴 این برداشت از پیروان کمی برخوردار نیست، معمول کسانی که در این دو سه دهه در شمار کارگزاران پیشبرد مقاصد انقلاب (جمهوری اسلامی) بودند، از چنین طرز فکری برخوردار بودند، یا لااقل نتوانستند از کمند این اندیشه خود را برهانند و گاهی با اکراه و تلخی دچار تردیدهای جدی در خردمندانه بودن اندیشههای امام میشوند.
#جریانشناسی
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 6⃣2⃣#مصلحان_اسلامى و متفكرانی در يك صد و پنجاه سال گذشته ... همگى اين #ن
💠سلسله جستارهای #راه_امام
7⃣2⃣ #امام ما براى #حيات دوبارهى اسلام، درست همان #راهی را پيمود كه رسول معظم (صلّىاللهعليهو آلهوسلّم) پيموده بود؛ يعنى راه #انقلاب را.
در انقلاب، اصل بر #حركت است؛ حركتى #هدفدار، #سنجيده، #پيوسته، #خستگیناپذير و #سرشار از #ايمان و #اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمىشود؛ بلكه #پيمودن و #سنگ_به_سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار میگيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت در میآید و تا رسيدن به #هدف يعنى #حاكميت بخشيدن به #دين خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه میيابد: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
#صف_۹
#امام_خامنهای
#پیام_اولین_سالگرد_ارتحال_امام
#آیات_الامام
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣3⃣#یادداشت سی و چهارم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم
5⃣3⃣#یادداشت سی و پنجم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش هجدهم
✅ دیدگاههای مختلف در #نسبت_انقلاب_با_اندیشه_امام_خمینی (ره)✅
2⃣ اندیشهای پاسخگو ولی زمانمند
👈 برخی جلوتر میآیند و دوران پس از پیروزی انقلاب را نیز محتاج رهنمودهای امام میبینند ولی معتقد هستند حیات بشری و اقتضائات زندگی امروزی (حتی زندگی انقلابی) آنچنان سریع تغییر میکند که ما را وادار به اجتهاد میکند و ناچاریم اندیشهی امام را زمانمند ببینیم.
👈 پس از رحلت خسارتبار حضرت امام موتور این اندیشه را خاموش میشمارند و میگویند که ما باید اینطور نگاه کنیم بگوییم این موتور دیگر خاموش شد. آن اندیشه دیگر در آن زمان ماند. ما خودمان را در آن مقطع تاریخ زندانی نکنیم. خودمان را دچار دیروز اندیشی نکنیم،
👈 فلذا در اصول اندیشهی امام هم میتوان ویرایشهای فراوان آورد و مطابق قواعد فهم اسلامی - انقلابی به اندیشهی جدیدی رسید.
🔶 پیروان دیدگاه دوم
🔴 پیروان این دیدگاه، گروه قابلتوجهی از کسانی که تا زمان رحلت امام خود را پیرو فعال و سینهچاک ایشان میدانستند در اثر مواجه با نوساناتی چند ازجمله؛ حملات روشنفکران دینی چون دکتر سروش، آهستهآهسته به اینسو خزیدند و البته شکهای خویش را بهتدریج به دوران حیات امام هم کشیدند.
#جریانشناسی
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 7⃣2⃣ #امام ما براى #حيات دوبارهى اسلام، درست همان #راهی را پيمود كه رسو
💠سلسله جستارهای #راه_امام
8⃣2⃣با #انقلاب_اسلامی در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطهی از عالم و با مبارزات طولانیای که ملت ما پشت سر رهبر عظیمالشأنش، برای حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، #عصر_جدیدی با خصوصیاتی متمایز با دوران قبل، در عالم بهوجود آمد... این عصر و این دوران جدید را باید #دوران_امام_خمینی نامید.
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣3⃣#یادداشت سی و پنجم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_
بسم الله الرحمن الرحیم
6⃣3⃣#یادداشت سی و ششم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش نوزدهم
✅ دیدگاههای مختلف در #نسبت_انقلاب_با_اندیشه_امام_خمینی (ره)✅
3⃣ معلم اول و آموزگار مکتب امام انقلاب
👈 برخی معتقدند اصول اندیشهی انقلابی همانی است که امام بیان کرد (و نسبتاً محدود است یعنی آنقدر گسترده نیست) ولی در تفاصیل که خیلی زیاد هم هست، ما نیازمند فعالیت نخبگان انقلابی هستیم که همان شاگردان امام هستند و درواقع باید بهنوعی اندیشهی «نو خمینی»ای تکیه خودمان را بدهیم
👈 این ذهنیت رواج بیشتری بین نخبگان انقلابی دارد
👈 نتیجهی این دیدگاه آن شده است که ما امام را دائماً میسراییم
👈 صاحبان این دیدگاه اگر کارشان به اینجا میکشید که ما بهشدت به امام احتیاج داریم، حیات علمیشان این چیزی نمیشد که الآن هست
👈 البته واقع این است که تصویری درست از احتیاج خود به اندیشههای ایشان نداریم درنتیجه در عمدهی نوسانات سهمگین اجتماعی احساس میکنیم که اموری جاری است که با اندیشهی امام(ره) نمیسازد و نسبت به آنها جستهوگریخته اعتراضاتی داریم
#جریانشناسی
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 8⃣2⃣با #انقلاب_اسلامی در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطهی از ع
💠سلسله جستارهای #راه_امام
9⃣2⃣در دورهی بعد از تشکیل #نظام_اسلامی .. #امام، این شخصیت برجسته و ممتاز، در دو بُعد و دو چهره مشاهده میشود. در #دوران_حکومت، یک چهره، #چهرهی_رهبر و زمامدار است؛ یک چهره، #چهرهی_یک_زاهد و عارف. #ترکیب_این_دو_باهم، از آن کارهایی است که جز در #پیامبران، جز در مثل #داوود و #سلیمان، جز در پیامبری مثل #پیامبر_خاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم انسان نمیتواند دیگر پیدا کند.
#امام_خامنهای
#عبد_صالح_خدا صفحه۱۳۱
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣3⃣#یادداشت سی و ششم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم
7⃣3⃣#یادداشت سی و هفتم
🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی
(#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی)/ #بخش بیستم و پایانی
✅ دیدگاههای مختلف در #نسبت_انقلاب_با_اندیشه_امام_خمینی (ره)✅
4⃣ منبع اندیشه انقلابی تا پایان حرکت
👈 دیدگاه چهارم میگوید اندیشهی انقلابی منبعش اندیشهی حضرت امام است تا پایان حرکت
👈 اندیشهی حضرت امام منبع است. دائماً باید به این منبع مراجعه کنیم بفهمیم چهکار باید بکنیم. بحث این نیست که یک فکر مقلدانهای داشته باشیم، نه خیر اجتهاد هم داشته باشیم. کاملاً مجتهدانه اگر نگاه بکنیم متوجه وزن و اندازه و عیار اندیشهی حضرت امام میشویم و متوجه میشویم یک همچین توقعی باید داشته باشیم، حالا حالاها تغذیه تا آنقدر بزرگ بشوید که از امام عبور کنید. حرفی نیست عبور کنید معصوم که نیست.
👈 در واقع این نگاه میگوید اندیشهی امام بهواسطهی نسبت مؤمنانه، هوشمندانه و درستی که از منابع اندیشهی اسلامی گرفته بود و به تقریر فوقالعاده بلند از روح و کالبد و اصلوفرع اسلام رسیده بود، به همین واسطه نمیتوان آن را در کنج تاریخ و حتی عقبههای فکری اسلامی امروز محصور کرد.
👈 نگاه ایشان نهتنها هویتبخش است بلکه به همین واسطه بهصورت فعال در همهی میدانهای چارهاندیشی توان حضور و راه گشایی دارد.
#جریانشناسی
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیانگرایان و هم شالودهشکنان آن را آنچنان که باید و میشود معنا نمیکنند و نگاه نامناسبی به آن دارند.
🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیانهای فکری اسلامی دلبستهاند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او میبینند، این هول و اضطراب را برمیانگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیانها در معرض تاخت و تاز ذهنها، دلها و زبانهای گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاهبختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمیتوان مقایسه کرد.
🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزههای دینی دل نبستهاند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره میبینند، تصورشان این است که این بنیانها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دستیابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز میشود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو میافتد و آنقدر نمونهها و مصادیق سخیف یا زیانبار میآفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام میکند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم میکنند.
🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣3⃣#یادداشت سی و هفتم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_
🔰#گفتمان چیست؟
🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت #گفتمان و گفتمان سازی آشنا هستیم؟!
💠با ما همراه باشید در ادامه سلسله یادداشتهای #اندیشه_انقلاب
🔴به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام...
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🏴انالله وانا الیه راجعون حسبی الله و نعم الوکیل🏴
🔹 تصاویر دردناک #کشتار_کریستچرچ نیوزیلند، همانقدری که دل ما را بدرد آورد، برای عدهای در دنیای امروز دلپذیر و خوشایند است.
🔸راستگرایان دنیا از ایالات تفرقهافکن متحدهی آمریکا گرفته تا قلب سیاه قارهی سبز، از فاشیستهای فرانسهی دموکرات گرفته تا صهیونیستهای آنتیغیرسمیتیسم، از نارنجیپوشان آراِساِس هندو گرفته تا ساطوربدستان بودیست راخین، همگی بارها و بارها تصاویر قتلعام مسجد کریستچرچ را خواهند دید و قاهقاه به مسلمانانی خواهند خندید که احمقانه بر طبل عرب و عجم، کُرد و ترک، سنی و شیعه میکوبند تا به خیال خام خود گلیم نیمسوختهای را از آب بیرون بکشند که جایی برای نشستن نخواهد داشت.
🔹در این بحبوحه البته موج نفرت علیه مسلمانان بدست خود مسلمین گسترده شد، هنگامیکه گفتمان رسانهای آمریکایی #جنگ_علیه_تروریسم بر فضای فکری و ذهنی ما نیز سایه افکند؛ گفتمانیکه در واقع هر مسلمان را یک تروریست بالقوه میدانست اما ما سادهلوحانه خیال کردیم با اطلاق واژگان تروریست بر گروه و دسته و فکر مقابل از مسلمین، خواهیم توانست خود را از اطلاق این عنوان بر خویش رهایی ببخشیم و پیش روی افکار عمومی دنیا وجهای کسب کنیم.
🔸موج خشونت علیه مسلمانان دنیا تابعی از هژمونی گفتمانی جنگ علیه تروریسم است که هیچ کشوری در دنیای اسلام (از جمله ایران) را نمیتوان یافت که متاثر از آن نشده باشد؛ چه آنکه همه، مخالفین خود را، با صفت و نام و عنوان #تروریست خطاب میکردند و بر بسامد این واژگان در افکار و اذهان دنیای پیرامون ما میافزودند.
💢 شاید خون بیگناهان نمازگزار در مسجد شهر کریستچرچ، سران و رهبران کشورهای مسلمان را به این فکر وادارد که وقت آن فرارسیده اقلا ما مسلمین، چرخدندهای از سامانهی بازتولید کنندهی خشونت علیه مسلمین نباشیم و حتی اگر بناست در برابر افراطیگری مذهبی برخی جریانات منحرف بایستیم، فضای گفتمانی خود را برایش رقم بزنیم.
📝 #سربازروحالله_رضوی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰#گفتمان چیست؟ 🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت #گفتمان و گفتمان سازی آشنا هستیم؟! 💠با ما
بسم الله الرحمن الرحیم
8⃣3⃣#یادداشت سی و هشتم
🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی
🔴#بخش اول
✅ مقدمه
👈 انتخابات 92 جمعی از فرزندان شهدا خدمت حضرت آقا رسیده بودند و بعد یکی از آنها این جلسه را برای من نقل کرد میفرمودند که: من از حضرت آقا پرسیدم که آقا الآن وظیفه ما چیست؟ فرمود: من اینهمه حرف زدم شما نفهمیدید وظیفهی شما چیست؟ بعد میگفتند: که عیب ندارد آقا شما خیلی از نفهمی ما ناراحت نشوید، صریحتر بگویید وظیفهی ما چیست؟ بعد میگفت: یک لبخندی زد، فرمود: وظیفهی شما الآن گفتمان سازی است.
👈 نتیجه این بحث ما این میشود که به همه مخاطبین میخواهیم رو کنیم و بگوییم: شما همگی وظیفهی گفتمان سازی دارید، منتها بهعنوان طرح و حاشیهی کارهای طلبگی که الآن دارید انجام میدهید.
👈 این بهعنوان مأموریت طلبگیتان نیست، این بهعنوان مأموریت عمومی است.
👈 "گفتمان یک جامعه مثل هوا است، همه تنفسش میکنند، چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند"(14/10/1390) این جمله، جمله ای بسیار کلیدی از حضرت آقا است،
حال با یک دورخیز میخواهیم این را تبیین کنیم:
✅ #تعریف و #ماهیت_گفتمان
✔️ مقدمه
👈 وارد بحث تعریف و ماهیت گفتمان میشویم. یک مقدمه میگوییم بعد تعریف میکنیم؛ ذیل سه تا فیش این مقدمه می آید.
1⃣ اراده
👈 انسان در عمدهی افعال و رفتارش فاعل بالاراده است
👈 فعل ارادی متکی بر شناخت است
👈 انواع شناختی که پشتیبان اراده است
1- یک شناخت در حد ذهنیت است
2- یک شناختی بالاتر از این است در حد یک ذائقه است
3- گاهی بالاتر از این نگرش است، نگرش من است؛ یعنی این شناخت توسعه پیداکرده است، عمق پیداکرده است، رسوخ پیداکرده است
👈 انواع میل و طلب انسان
پس از هریک از این مراتب شناخت، میل و طلب انسان با آن همراهی میکند
خود میل هم یک مراتبی دارد:
1- یکمرتبهاش همین پسند و میل و شایسته خواهی است که میشود به آن گفت: گرایش
2- یکلایه دیگر طلب و خواست است؛ یعنی بیش از میل است
3- مطالبه هم با انگیزه و اراده فرق دارد. میبینید مطالبه دارد ولی انگیزه برای انجامش ندارد. طلب دارد ولی انگیزه ندارد، ارادهای ندارد برای انجامش، اراده را هم از جنس میل و طلب خواندید
👈 میل و طلب زمینهی حرکت انسان را فراهم میکند
👈 پس از شناخت و با حضور میل و شاید هم گاهی بدون حضور میل، نهایتاً انسان با ورود قوهی عاقله ارادهی اقدام میکند
👈 انگیزه و اراده فرزند عقل است، عامل به حرکت افتادن انسان هم که اراده است، قوهی عامله تابع اراده است و اعضا و جوارح به تبعیت از قوهی عامله فعلی را صورت میبندد
👈 یک از قواعد انسانشناختی تربیتی، تأثیر باطن در ظاهر است.
#گفتمانسازی
#گفتار_استاد
#کلام_انقلابی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای #الگوی_پیشرفت در
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای #الگوی_پیشرفت در بیانات رهبری تقدیم می شود.
🌐لینک گروه کارگروه:
http://eitaa.com/joinchat/2591686672C6d35b487a0
#حاکمیت_مطلقه_الله
#دین_مهندس_دنیا
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
💠 #حوزه_باید_انقلابی_بماند
💠 سالروز دیدار ۲۵ اسفند ۹۴
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠 #حوزه_باید_انقلابی_بماند 💠 سالروز دیدار ۲۵ اسفند ۹۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔴 در #انتهای_سال_۹۴ خبر یک دیدار عمومی تأملات و تحلیلهایی را در فضای عمومی حوزههای علمیه و قدری هم فضاهای نخبگانی جامعه برانگیخت.
🔴🔴 خبر این بود که مقاممعظمرهبری حفظهاللهتعالی «مجمع نمایندگان طلاب حوزه علميه قم» را به حضور پذیرفتهاند و سخنان مهمی را با ایشان در میان گذاشتهاند.
🔴🔴🔴 آنچه از این سخنرانی منعکس میشد این بود که مقاممعظمرهبری حفظهاللهتعالی مخاطبین را متوجه مخاطره #انقلاب_زدایی_از_حوزه کردهاند:
👈 «مسئلهی #انقلابیگری در حوزهی قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشند».
💠 همهی دلسوزان انقلاب به یاد آوردند که سالها پیش سخن از ضرورت پیشتازی حوزههای علمیه در نهضت مقدس #تمدنسازی_اسلامی بود و به دنبال تحول و تعالی حوزه تا مرتبت تصدیگری راهبری این تحول بزرگ انسانی بودیم و مخاطرهای که مطرح میشد این بود که حوزه از این جایگاه بیافتد و به رسالت تاریخی و تخصصی خویش به خوبی نرسد، اما امروز توسط دیده بان آگاه و دلسوز انقلاب سخن از یک استحاله وحشتناک در میان آمده بود. به راستی لبّ سخن رهبری چه بود و آن جلسه برای چه تشکیل شده بود؟
🔴🔴🔴🔴 #نقطه_های_مرکزی_سخن
💠 با نظر به متن سخنان و مرور چندبارهی آن و ملاحظهی مجموع دغدغههایی که این سالها توسط ایشان در خطاب با عموم جامعه یا خصوص نخبگان مطرح شده است، این چنین به نظر میرسد که نقطههای مرکزی سخن مقاممعظمرهبری حفظهاللهتعالی دقیقا این مخاطرهی هولناک نیست.
💠 آری! مخاطرهی #انقلاب_زدایی_از_حوزه را مطرح نمودهاند، آن را بسیار مهم شمردهاند، حتی اطلاع و اشراف دقیق خود بر این مسأله را نیز گوشزد کردهاند. ولی باید به دقت نگاه کرد که #مطلوب_راهبردی_ایشان_چیست و خواستهی مهمّی که متوجه نیروهای انقلاب میشود، دقیقاً چه خواهد بود.
💠💠 به دریافت نگارنده؛ این سخنرانی کلا دو نقطه مرکزی و #دو_مرکز_ثقل و تأکید دارد:
1⃣ باید دوباره #سخنان_انقلاب را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش #مردم رساند.
2⃣ باید برای این کار هوای #طلاب را داشته باشید و آنها را تجهیز کنید.
#استاد_فلاح
#حوزه_باید_انقلابی_بماند
#فرمان
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
@khanehtollabtehran
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
#معرفی_کتاب:
#حوزه_باید_انقلابی_بماند
مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین #فلاح
یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر #شهید_کاظمی
#فرمان
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.
#معرفی_کتاب:
#حوزه_باید_انقلابی_بماند
مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین #فلاح
یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر #شهید_کاظمی
#فرمان
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 9⃣2⃣در دورهی بعد از تشکیل #نظام_اسلامی .. #امام، این شخصیت برجسته و ممت
💠سلسله جستارهای #راه_امام
0⃣3⃣یکوقت در اوایل انقلاب، شاید سال شصت یا شصتویک بود، در حال استعجاب و حیرت از یک برخورد #امام در حادثهای، ناگهان به ذهنم رسید که عجب! این همان #حکمتی است که ما در قرآن خواندهایم. انسان خیال میکرد مثل اینکه #عالم_وجود، #کف_دست ایشان است؛ یعنی مسائل و حقایقی که انسان باید با هزار زحمت و با راهنمایی میفهمید، مثل اینکه برای امام روشن بود.
#امام_خامنهای
#عبد_صالح_خدا صفحه۱۳۳
#مکتب_امام
#راه_امام
#یاد_امام
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠امام خمینی ‼️یکی از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین خود ما القا کردند، این است که اسلام ب
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹
💠رهبرانقلاب
‼️امام جواد مظهر مبارزهی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت ها نمی ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۳/۷/۱۷
‼️درس بزرگ امام جواد به ما این است که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم. امام جواد همت بر این کار گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۵۹/۷/۱۸
‼️او نمودار و نشانهی مقاومت است. انسان بزرگی که تمام دوران کوتاه زندگیش با قدرت مُزَور و ریاکار مأمون عباسی مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همهی شیوههای مبارزهی ممکن، مبارزه کرد! ۶۰/۲/۲۵
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
Ostad_Fallah_Andishe_Bonayadi_Eslami.mp3
2.6M
⁉️فقدان لایه ای از نیروی انسانی ایدئولوگ چه ضربه ای به پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی زد؟!
#استاد_فلاح
#عاقله_نخبگانی_انقلاب
#مکتب_امام
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
Ostad_Fallah_Andishe_Bonyadin_Eslami.mp3
3.59M
⁉️طرح شهید مطهری برای تربیت ایدئولوگهای انقلاب اسلامی چه بود که با شهادتش نیمه کاره ماند؟!
#استاد_فلاح
#عاقله_نخبگانی_انقلاب
#مکتب_امام
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت و
🔰 #کلام_انقلابی بسان یک #پویش_اجتماعی در قامت #گفتگوی_مذهبی و #بحث_آزاد_اجتماعی
💠کلام انقلابی در یک ساحت، یک پویش معرفتی و یک رفتار اجتماعی است.
💠زیستن با «تفکر پویای دینی» سعادت بزرگی برای یک جامعۀ مذهبی است. تکرار دستهای باورها با فکر فعال نسبت به آنها متفاوت است.
💠آن کسی که فراتر از اندیشۀ مذهبی از «تفکر مذهبی» برخوردار است دائماً به آن میاندیشد و همین باعث میشود که در اذکار رایج روزانۀ خود به بار معرفتی مناسک مذهبی بپردازد و دائماً در حال ارتباط با لبّ دین باشد و سطح حساسیّتهای معرفتی و دریافتهای نظری خود را رشد بدهد.
💠چنین جامعهای دچار فتور فکری نخواهد شد. چنین جامعهای از یک فرهنگ مقاوم برخوردار خواهد شد.
یکی از آبشخورهای جدی شکلگیری «اندیشۀ عمومی مذهبی» همین گفتگوی دینی است.
💠با خارج شدن کلام و گفتگوی دینی از ساحت متوقع آن، به لحاظ اجتماعی یک خلأ معرفتی پدید خواهد آمد و اکنون آمده است. امروز این گفتگوی دینی در واقع نیمه تعطیل است. تعطیلی یا کم رمقی این لایه گذشته از رخوت انسانی گسترده ای که در جامعه رقم میزند، به استواری و رهواری و خوشسخنی لایههای بعدی ضربه خواهد زد.
#استاد_فلاح
#کلام_انقلابی
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.