eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 5⃣3⃣#یادداشت سی و پنجم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣3⃣ سی و ششم 🔰تأملی در مختصات ()/ نوزدهم ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 3⃣ معلم اول و آموزگار مکتب امام انقلاب 👈 برخی معتقدند اصول اندیشه‌ی انقلابی همانی است که امام بیان کرد (و نسبتاً محدود است یعنی آن‌قدر گسترده نیست) ولی در تفاصیل که خیلی زیاد هم هست، ما نیازمند فعالیت نخبگان انقلابی هستیم که همان شاگردان امام هستند و درواقع باید به‌نوعی اندیشه‌ی «نو خمینی»ای تکیه خودمان را بدهیم 👈 این ذهنیت رواج بیشتری بین نخبگان انقلابی دارد 👈 نتیجه‌ی این دیدگاه آن شده است که ما امام را دائماً می‌سراییم 👈 صاحبان این دیدگاه اگر کارشان به اینجا می‌کشید که ما به‌شدت به امام احتیاج داریم، حیات علمی‌شان این چیزی نمی‌شد که الآن هست 👈 البته واقع این است که تصویری درست از احتیاج خود به اندیشه‌های ایشان نداریم درنتیجه در عمده‌ی نوسانات سهمگین اجتماعی احساس می‌کنیم که اموری جاری است که با اندیشه‌ی امام(ره) نمی‌سازد و نسبت به آن‌ها جسته‌وگریخته اعتراضاتی داریم https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 8⃣2⃣با #انقلاب_اسلامی در ایران و با تشکیل نظام اسلامی در این نقطه‌ی از ع
💠سلسله جستارهای 9⃣2⃣در دوره‌ی بعد از تشکیل .. ، این شخصیت برجسته و ممتاز، ‌در دو بُعد و دو چهره مشاهده می‌شود. در ، یک چهره، و زمامدار است؛ یک چهره، و عارف. ، از آن کارهایی است که جز در ، جز در مثل و ، جز در پیامبری مثل صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم انسان نمی‌تواند دیگر پیدا کند. صفحه۱۳۱ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 6⃣3⃣#یادداشت سی و ششم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_ا
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣3⃣ سی و هفتم 🔰تأملی در مختصات ()/ بیستم و پایانی ✅ دیدگاه‌های مختلف در (ره)✅ 4⃣ منبع اندیشه انقلابی تا پایان حرکت 👈 دیدگاه چهارم می‌گوید اندیشه‌ی انقلابی منبعش اندیشه‌ی حضرت امام است تا پایان حرکت 👈 اندیشه‌ی حضرت امام منبع است. دائماً باید به این منبع مراجعه کنیم بفهمیم چه‌کار باید بکنیم. بحث این نیست که یک فکر مقلدانه‌ای داشته باشیم، نه خیر اجتهاد هم داشته باشیم. کاملاً مجتهدانه اگر نگاه بکنیم متوجه وزن و اندازه و عیار اندیشه‌ی حضرت امام می‌شویم و متوجه می‌شویم یک همچین توقعی باید داشته باشیم، حالا حالاها تغذیه تا آن‌قدر بزرگ بشوید که از امام عبور کنید. حرفی نیست عبور کنید معصوم که نیست. 👈 در واقع این نگاه می‌گوید اندیشه‌ی امام به‌واسطه‌ی نسبت مؤمنانه، هوشمندانه و درستی که از منابع اندیشه‌ی اسلامی گرفته بود و به تقریر فوق‌العاده بلند از روح و کالبد و اصل‌وفرع اسلام رسیده بود، به همین واسطه نمی‌توان آن را در کنج تاریخ و حتی عقبه‌های فکری اسلامی امروز محصور کرد. 👈 نگاه ایشان نه‌تنها هویت‌بخش است بلکه به همین واسطه به‌صورت فعال در همه‌ی میدان‌های چاره‌اندیشی توان حضور و راه گشایی دارد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی 📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار ) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹یادداشت شماره 4⃣ ( ) 🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیان‌گرایان و هم شالوده‌شکنان آن را آنچنان که باید و می‌شود معنا نمی‌کنند و نگاه نامناسبی به آن دارند. 🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیان‌های فکری اسلامی دل‌بسته‌اند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او می‌بینند، این هول و اضطراب را برمی‌انگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیان‌ها در معرض تاخت و تاز ذهن‌ها، دلها و زبان‌های گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاه‌بختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمی‌توان مقایسه کرد. 🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزه‌های دینی دل نبسته‌اند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره می‌بینند، تصورشان این است که این بنیان‌ها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دست‌یابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز می‌شود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو می‌افتد و آنقدر نمونه‌ها و مصادیق سخیف یا زیان‌بار می‌آفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام می‌کند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم می‌کنند. 🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 7⃣3⃣#یادداشت سی و هفتم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان_
🔰 چیست؟ 🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت و گفتمان سازی آشنا هستیم؟! 💠با ما همراه باشید در ادامه سلسله یادداشتهای 🔴به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام... https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🏴انالله و‌انا الیه راجعون حسبی الله و نعم الوکیل🏴 🔹 تصاویر دردناک نیوزیلند، همانقدری که دل ما را بدرد آورد، برای عده‌ای در دنیای امروز دلپذیر و خوشایند است. 🔸راست‌گرایان دنیا از ایالات تفرقه‌افکن متحده‌ی آمریکا گرفته تا قلب سیاه قاره‌ی سبز، از فاشیست‌های فرانسه‌ی دموکرات گرفته تا صهیونیست‌های آنتی‌غیرسمیتیسم، از نارنجی‌پوشان آراِس‌اِس هندو گرفته تا ساطوربدستان بودیست راخین، همگی بارها و بارها تصاویر قتل‌عام مسجد کریست‌چرچ را خواهند دید و قاه‌قاه به مسلمانانی خواهند خندید که احمقانه بر طبل عرب و عجم، کُرد و ترک، سنی و شیعه می‌کوبند تا به خیال خام خود گلیم نیم‌سوخته‌ای را از آب بیرون بکشند که جایی برای نشستن نخواهد داشت. 🔹در این بحبوحه البته موج نفرت علیه مسلمانان بدست خود مسلمین گسترده شد، هنگامی‌که گفتمان رسانه‌ای آمریکایی بر فضای فکری و ذهنی ما نیز سایه افکند؛ گفتمانی‌که در واقع هر مسلمان را یک تروریست بالقوه می‌دانست اما ما ساده‌لوحانه خیال کردیم با اطلاق واژگان تروریست بر گروه و دسته و فکر مقابل از مسلمین، خواهیم توانست خود را از اطلاق این عنوان بر خویش رهایی ببخشیم و پیش روی افکار عمومی دنیا وجه‌ای کسب کنیم. 🔸موج خشونت علیه مسلمانان دنیا تابعی از هژمونی گفتمانی جنگ علیه تروریسم است که هیچ کشوری در دنیای اسلام (از‌ جمله ایران) را نمی‌توان یافت که متاثر از آن نشده باشد؛ چه آنکه همه، مخالفین خود را، با صفت و نام و عنوان خطاب می‌کردند و بر بسامد این واژگان در افکار و اذهان دنیای پیرامون ما می‌افزودند. 💢 شاید خون بیگناهان نمازگزار در مسجد شهر کریست‌چرچ، سران و رهبران کشورهای مسلمان را به این فکر وادارد که وقت آن فرارسیده اقلا ما مسلمین، چرخ‌دنده‌ای از سامانه‌ی بازتولید کننده‌ی خشونت علیه مسلمین نباشیم و حتی اگر بناست در برابر افراطی‌گری مذهبی برخی جریانات منحرف بایستیم، فضای گفتمانی خود را برایش رقم بزنیم. 📝 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰#گفتمان چیست؟ 🔰با چه میزان به صورت فنی با تعریف و اهمیت #گفتمان و گفتمان سازی آشنا هستیم؟! 💠با ما
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣3⃣ سی و هشتم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 اول ✅ مقدمه 👈 انتخابات 92 جمعی از فرزندان شهدا خدمت حضرت آقا رسیده بودند و بعد یکی از آن‌ها این جلسه را برای من نقل کرد می‌فرمودند که: من از حضرت آقا پرسیدم که آقا الآن وظیفه ما چیست؟ فرمود: من این‌همه حرف زدم شما نفهمیدید وظیفه‌ی شما چیست؟ بعد می‌گفتند: که عیب ندارد آقا شما خیلی از نفهمی ما ناراحت نشوید، صریح‌تر بگویید وظیفه‌ی ما چیست؟ بعد می‌گفت: یک لبخندی زد، فرمود: وظیفه‌ی شما الآن گفتمان سازی است. 👈 نتیجه این بحث ما این می‌شود که به همه مخاطبین می‌خواهیم رو کنیم و بگوییم: شما همگی وظیفه‌ی گفتمان سازی دارید، منتها به‌عنوان طرح و حاشیه‌ی کارهای طلبگی که الآن دارید انجام می‌دهید. 👈 این به‌عنوان مأموریت طلبگی‌تان نیست، این به‌عنوان مأموریت عمومی است. 👈 "گفتمان یک جامعه مثل هوا است، همه تنفسش می‌کنند، چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند"(14/10/1390) این جمله، جمله‌ ای بسیار کلیدی از حضرت آقا است، حال با یک دورخیز می‌خواهیم این را تبیین کنیم: ✅ و ✔️ مقدمه 👈 وارد بحث تعریف و ماهیت گفتمان می‌شویم. یک مقدمه می‌گوییم بعد تعریف می‌کنیم؛ ذیل سه تا فیش این مقدمه می آید. 1⃣ اراده 👈 انسان در عمده‌ی افعال و رفتارش فاعل بالاراده است 👈 فعل ارادی متکی بر شناخت است 👈 انواع شناختی که پشتیبان اراده است 1- یک شناخت در حد ذهنیت است 2- یک شناختی بالاتر از این است در حد یک ذائقه است 3- گاهی بالاتر از این نگرش است، نگرش من است؛ یعنی این شناخت توسعه پیداکرده است، عمق پیداکرده است، رسوخ پیداکرده است 👈 انواع میل و طلب انسان پس از هریک از این مراتب شناخت، میل و طلب انسان با آن ‌همراهی می‌کند خود میل هم یک مراتبی دارد: 1- یک‌مرتبه‌اش همین پسند و میل و شایسته خواهی است که می‌شود به آن گفت: گرایش 2- یک‌لایه دیگر طلب و خواست است؛ یعنی بیش از میل است 3- مطالبه هم با انگیزه و اراده فرق دارد. می‌بینید مطالبه دارد ولی انگیزه برای انجامش ندارد. طلب دارد ولی انگیزه ندارد، اراده‌ای ندارد برای انجامش، اراده را هم از جنس میل و طلب خواندید 👈 میل و طلب زمینه‌ی حرکت انسان را فراهم می‌کند 👈 پس از شناخت و با حضور میل و شاید هم گاهی بدون حضور میل، نهایتاً انسان با ورود قوه‌ی عاقله اراده‌ی اقدام می‌کند 👈 انگیزه و اراده فرزند عقل است، عامل به حرکت افتادن انسان‌ هم که اراده است، قوه‌ی عامله تابع اراده است و اعضا و جوارح به تبعیت از قوه‌ی عامله فعلی را صورت می‌بندد 👈 یک از قواعد انسان‌شناختی تربیتی، تأثیر باطن در ظاهر است. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠 #حوزه_باید_انقلابی_بماند 💠 سال‌روز دیدار ۲۵ اسفند ۹۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔴 در ۹۴ خبر یک دیدار عمومی تأملات و تحلیل‌هایی را در فضای عمومی حوزه‌های علمیه و قدری هم فضاهای نخبگانی جامعه برانگیخت. 🔴🔴 خبر این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی «مجمع نمایندگان طلاب حوزه علميه قم» را به حضور پذیرفته‌اند و سخنان مهمی را با ایشان در میان گذاشته‌اند. 🔴🔴🔴 آنچه از این سخنرانی منعکس می‌شد این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی مخاطبین را متوجه مخاطره کرده‌اند: 👈 «مسئله‌ی در حوزه‌ی قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشند». 💠 همه‌ی دلسوزان انقلاب به یاد آوردند که سال‌ها پیش سخن از ضرورت پیشتازی حوزه‌های علمیه در نهضت مقدس بود و به دنبال تحول و تعالی حوزه تا مرتبت تصدی‌گری راهبری این تحول بزرگ انسانی بودیم و مخاطره‌ای که مطرح می‌شد این بود که حوزه از این جایگاه بیافتد و به رسالت تاریخی و تخصصی خویش به خوبی نرسد، اما امروز توسط دیده بان آگاه و دلسوز انقلاب سخن از یک استحاله وحشتناک در میان آمده بود. به راستی لبّ سخن رهبری چه بود و آن جلسه برای چه تشکیل شده بود؟ 🔴🔴🔴🔴 💠 با نظر به متن سخنان و مرور چندباره‌ی آن و ملاحظه‌ی مجموع دغدغه‌هایی که این سال‌ها توسط ایشان در خطاب با عموم جامعه یا خصوص نخبگان مطرح شده است، این چنین به نظر می‌رسد که نقطه‌های مرکزی سخن مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی دقیقا این مخاطره‌ی هولناک نیست. 💠 آری! مخاطره‌ی را مطرح نموده‌اند، آن را بسیار مهم شمرده‌اند، حتی اطلاع و اشراف دقیق خود بر این مسأله را نیز گوشزد کرده‌اند. ولی باید به دقت نگاه کرد که و خواسته‌ی مهمّی که متوجه ‌نیروهای انقلاب می‌شود، دقیقاً چه خواهد بود. 💠💠 به دریافت نگارنده؛ این سخنرانی کلا دو نقطه مرکزی و و تأکید دارد: 1⃣ باید دوباره را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش رساند. 2⃣ باید برای این کار هوای را داشته باشید و آن‌ها را تجهیز کنید. @khanehtollabtehran https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. : مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 9⃣2⃣در دوره‌ی بعد از تشکیل #نظام_اسلامی .. #امام، این شخصیت برجسته و ممت
💠سلسله جستارهای 0⃣3⃣یک‌وقت در اوایل انقلاب، شاید سال شصت یا شصت‌ویک بود، در حال استعجاب و حیرت از یک برخورد در حادثه‌ای، ناگهان به ذهنم رسید که عجب! این همان است که ما در قرآن خوانده‌ایم. انسان خیال می‌کرد مثل اینکه ، ایشان است؛ یعنی مسائل و حقایقی که انسان باید با هزار زحمت و با راهنمایی می‌فهمید، مثل اینکه‌ برای امام روشن بود. صفحه۱۳۳ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠امام خمینی ‼️یکی از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین خود ما القا کردند، این است که اسلام ب
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹 💠رهبرانقلاب ‼️امام جواد مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت ها نمی ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۳/۷/۱۷ ‼️درس بزرگ امام جواد به ما این است که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری ‌مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. امام جواد همت بر این کار گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۵۹/۷/۱۸ ‼️او نمودار و نشانه‌ی مقاومت است. انسان بزرگی که تمام دوران کوتاه زندگیش با قدرت مُزَور و ریاکار مأمون عباسی مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل ‌کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد! ۶۰/۲/۲۵ @Jahade_tabeini https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت و
🔰 بسان یک در قامت و 💠کلام انقلابی در یک ساحت، یک پویش معرفتی و یک رفتار اجتماعی است. 💠زیستن با «تفکر پویای دینی» سعادت بزرگی برای یک جامعۀ مذهبی است. تکرار دسته‌ای باورها با فکر فعال نسبت به آنها متفاوت است. 💠آن کسی که فراتر از اندیشۀ مذهبی از «تفکر مذهبی» برخوردار است دائماً به آن می‌اندیشد و همین باعث می‌شود که در اذکار رایج روزانۀ خود به بار معرفتی مناسک مذهبی بپردازد و دائماً در حال ارتباط با لبّ دین باشد و سطح حساسیّتهای معرفتی و دریافتهای نظری خود را رشد بدهد. 💠چنین جامعه‌ای دچار فتور فکری نخواهد شد. چنین جامعه‌ای از یک فرهنگ مقاوم برخوردار خواهد شد. یکی از آبشخورهای جدی شکل‌گیری «اندیشۀ عمومی مذهبی» همین گفتگوی دینی است. 💠با خارج شدن کلام و گفتگوی دینی از ساحت متوقع آن، به لحاظ اجتماعی یک خلأ معرفتی پدید خواهد آمد و اکنون آمده است. امروز این گفتگوی دینی در واقع نیمه تعطیل است. تعطیلی یا کم رمقی این لایه گذشته از رخوت انسانی گسترده ای که در جامعه رقم می‌زند، به استواری و رهواری و خوش‌سخنی لایه‌های بعدی ضربه خواهد زد. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣3⃣#یادداشت سی و هشتم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی 🔴#بخش ا
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣3⃣ سی و نهم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 دوم 2⃣تأثیر ظاهر در باطن 👈هر چند عمل متأثر از نگاه و طلب بود ولی 👈نگاه و طلب نیز از عمل متأثر می شوند. 👈این فلسفۀ بزرگ تشریع است. 3⃣پدیده ی اجتماعی 👈 پدیده‌ی اجتماعی به عنصری انسانی گفته می‌شود که از موقف فردی خارج‌شده است و به امری ساری و جاری بین انسان‌ها تبدیل‌شده باشد 👈 تنها با تکثیر یک امر انسانی پدیده‌ی اجتماعی شکل نمی‌گیرد بلکه آنچه لازم است، نوعی مزج و درهم آمیختن و صیرورت است، در این صورت از پدیده‌ای که شیوع یافته است به سمت پدیده‌ای واحد که شامل است کشیده می‌شویم 👈 اهمیت پدیده‌ی اجتماعی تنها در شیوع داشتن آن نیست بلکه برخورداری آن از هویت نوین انسانی به آن اهمیت بسیار داده است، این پدیده آثاری متفاوت از خویش نشان می‌دهد آثاری که به یک پدیده‌ی ساری شباهت دارد. 👈 هم شناخت و هم خواست، امکان تبدیل‌شدن به یک پدیده‌ی اجتماعی را دارد، در آن صورت هویت جدیدی یافته است و از احکام جدیدی تبعیت می‌کند. 💠 تعریفی از معروف و منکر 👈 معروف و منکر آنچه نیست که درست و نادرست است بلکه آن است که درست و نادرست تلقی می شود. 👈 [در امر به معروف ونهی از منکر]منظور امر به ارزش‌ها و نهی از ضدّ ارزش‌ها نیست، منظور امر به یک‌چیزی است که معروف شده است، نهی از یک‌چیزی که منکر شده است، برای آن‌که معروف معروف بماند، و منکر منکر بماند، 👈 قبل از امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ است، یعنی شما اگر بخواهید لحن امربه‌معروف و نهی از منکر را برای آنجایی که تبلیغ لازم دارد به کار ببرید، قطعاً شکست می‌خورید و بعد از این‌که یک‌چیزی معروف شد و منکر شد اگر به تبلیغش بپردازید، تبلیغ شکست می‌خورد. 👈 یک اندیشه، باور داشت، گرایش یا رفتار می‌تواند معروف یا منکر باشد، ما به این می‌گوییم فرهنگ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
⚠️توجه❗️ توجه❗️ 💠🙏💠مبتنی بر همین رهنمود آیت الله العظمی شاه آبادی قدس سره از تک تک اعضای کانال تقاضامندیم چنانچه مطالب کانال را سودمند میدانند با ارسال پست ذیل حداقل دو نفر را به عضویت این کانال دعوت بفرمایید. 🏴 لینک عضویت👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 ..
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 1⃣3⃣امام #قاطع بود، #غیر_متزلزل بود، در تصمیم خود انسانی #راسخ بود؛ لکن
💠سلسله جستارهای 2⃣3⃣انسان نمی‌توانست در این پیکر آرام و‌ متین، که از خانه تا مسجد برای تدریس می‌رود و برمی‌گردد و عصر برای درس أصول می‌آید و برمی‌گردد، ببیند چه عظیمی از و و وجود دارد... یک بود؛ نبود که بگویند چرا با تزار روس صحبت کرده ‌بود یا با فلان لرد انگلیس؛ نبود تا بگویند سردسته‌ی یک حزب سیاسی در تبریز بود؛ نبود تا بگویند یک فردی بود که در یک دستگاهی، در یک ارگانی اقتداری داشت، نماینده‌ی مجلس مثلاً بود؛ حتی مرحوم نبود که بتوانند بگویند یک روحانی، یک آیةالله ِ از حوزه‌ بریده است؛ نه، یک بود، یک انسان والای بود، یک که با همه‌ی ایمان و باور و قبولی که خواصّ و بزرگان و اندیشمندان به او ‌داشتند، خود را از یک‌ طلبه فراتر نمی‌دانست و نمی‌گفت. ص_۱۵۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣3⃣#یادداشت سی و نهم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای #گفتمان_سازی 🔴#بخش دو
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣4⃣ چهلم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 سوم 4⃣ زبان و هویت زبانی 👈 زبان خود یک پدیده‌ی اجتماعی است، زبان در عین سَیالیت نسبی از نوعی ثبات برخوردار است؛ 👈 اندیشه‌ها و تمایلات فرد در سر زبان و در افق بیان منعکس می‌شوند، با انعکاس هر اندیشه و خواستی بر سر زبان آن دو یعنی اندیشه و خواست از هویت نوین برخوردار می‌شوند؛ 👈 این تعیین زبانی که به آن، گفته، می‌گویند، به گوینده اختصاص دارد، در صورت نوعی تکرار و ثبات به‌نوعی زبان خاص تبدیل می‌شود؛ 👈 همچنین هویت بیانی یافتن آن پدیده‌های انسانی آثار نوینی دارد؛ 👈 اما بیش از این بیان کاملاً فردی با خویش یا برای خویش سخن گفتن هم از این اثر تبعیت می‌کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .