پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰شرح پیام امام خمینی ره 1⃣▪️ شرح فراز اول شروع پیام با آیهای است که یکی از فلسفههای دینی تاریخ ر
🔰شرح پیام امام خمینی ره
4⃣▪️ شرح فراز چهارم
حضرت امام ره جمهوری اسلامی را حکومت عدل الهی میداند؛ حکومتی که در آن جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد؛ در آن اختلاف نژاد مطرح نیست. کرامت در پناه تقوا و برتری به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است و فرقی بین زن و مرد و اقلیّتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.
5⃣▪️ شرح فراز پنجم
مهمترین تذکرات حضرت امام ره که مفسّر واقعی روزگار نوین ما نیز هست همین عبارتهای فراز پنجم این پیام است:
«اینک شما ملت شجاع پاسدار جمهوری اسلامی هستید.
اینک شما هستید که باید این اثر الهی را با قدرت و قاطعیّت حفظ کنید.
اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصتطلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید.»
6⃣▪️ شرح فراز ششم
امام این حکومت را حکومت الله میخواهد. امام این حکومت را حکومت الله میبیند و روز نخستین آن را پس از رأی ملّت در این روز میداند. طبعاً از نظر ایشان این روز جزء بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی است.
انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که حکومت طاغوتی عالمگیر شده بود و در چهرۀ دوگانۀ ابرقدرتهای بیخدای شرق و غرب همۀ کنجها و زوایای جغرافیای حیات بشری را پر کرده بود. امام معتقد است چیزهایی در این روز تاریخی بر هم خورد که دیگر بازنخواهد گشت. در نگاه هر عالم شیعی پایان حکومت طاغوت بر زمین با ظهور امام زمان عج رقم میخورد ولی قیام واقعی مردم ایران از نظر ایشان مقدمۀ ظهور امام زمان عج است و به باور راسخ ایشان پایان حکومت طاغوتی از این روز شروع شده است.
تحلیلهای وزینی از باور نادر ایشان پشتیبانی میکند و مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی نیز به صراحت تمام میگوید پس از این پیروزی بشر امروز و فردا در عصر نوینی زندگی میکند.
آنچه در این عبارتهای عجیب آمده دستکم یک گمانۀ وزین و پرقرینه توسط یک عالم دینی و سیاستمدار بینظیر معاصر است. ولی بیش از اینها امکان این که مفاد الهامی بر دل یک مرد الهی چون ایشان باشد نیز هست و البته علاوه بر اینها مطابق حکایتهای تاریخی مبتنی بر اخبار متعدد غیبی است که از طرف اهل معنی چون آیت الله شاهآبادی و قاضی رحمهما الله به امام و شاگردان ایشان میرسیده است. برخی نیز بر این موارد، دستهای بررسیهای روایی را افزودند و شواهد دلالی متعددی بر ویژه و تاریخساز بودن انقلاب الهی مردم ایران از نظر اهلبیت علیهمالسلام اقامه نمودند.
7⃣▪️ شرح فراز هفتم
امام به مردم تذکر میدهد که این حق را عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید. و میگوید من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، هستم و از ملت نیز درخواست میکند که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
8⃣▪️ شرح فراز هشتم
در انتها نیز خطاب را متوجه دولتها میکند و از ایشان میخواهد بدون وحشت از غرب و شرق و با «استقلال فکر و اراده» باقیماندۀ رژیم طاغوت را که در همۀ جوانب حیات اجتماعی ما ریشه دارد از کشور بروبند و نمونۀ مناسبی از زندگی باسعادت اجتماعی را به جهان ارائه نمایند.
این انقلاب بر دوش مردم نجیب و مسلمان ایران است و ما در عین این که بخوبی پای این انقلاب ایستادهایم، ولی بسیار کم دربارۀ فلسفۀ مستقل حیات خویش و مقاصدی که به سوی آن روانیم و مسیری که باید پیمود آزاداندیشانه و به صورت ملّی اندیشیدهایم. ما در عین این که به منابع قدسی دین مبین اسلام تکیه داشتهایم، ولی کمتر سراغ آنها رفتهایم و دربارۀ حیات سعادتمندانۀ خویش با هم بسیار کم «گفتگو» کردهایم و فرهنگ و فضیلت آزاداندیشی را بهخوبی برنیاوردهایم. این مسیر سخت بدون آزاداندیشی طی نخواهد شد.
«آزادی یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی، رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد.»(مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی ، 29/3/85)
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰شرح پیام امام خمینی ره 4⃣▪️ شرح فراز چهارم حضرت امام ره جمهوری اسلامی را حکومت عدل الهی میداند؛
این کوتاهیها نارسائیهای جدیای را باعث شده است و به هشیاریها و استعدادهای رشد ما لطمههایی زده است که میتواند انقلاب را به مخاطراتی بیاندازد.
«متأسفانه گروهی بهدنبال سیاستزدگی و گروهی بهدنبال سیاستزدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مردابگونه یا تلاطم گردابوار، میخواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریانساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیریهای غلط و منحط قبیلهای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند.
در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل میگردد، هیچ فکری تولید و حرف تازهای گفته نمیشود، عدهای مدام خود را تکرار میکنند و عدهای دیگر تنها غرب را ترجمه میکنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویشاند، دچار انفعال و عقبگرد میشوند.» (مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی، 16/11/81)
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
این کوتاهیها نارسائیهای جدیای را باعث شده است و به هشیاریها و استعدادهای رشد ما لطمههایی زده است ک
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
شرح_پیام_تبریک_حضرت_امام_بابت_12فروردین-استاد فلاح.pdf
759.6K
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚡ خاطره رهبر انقلاب از روز یازدهم فروردین ۱۳۵۸
🔻 «من در روز رأیگیری، کرمان بودم. از طرف امام یک مأموریتی به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم و پیام امام را برای آن مردم ببرم. در راه بلوچستان، به کرمان رسیده بودم که روز رأیگیری بود، در فرودگاه بچههای حزبالهی و داغ کرمان آمدند، صندوق را آوردند. چند تا صندوق بود، هر کدام میخواستند که بیاورند من تویش رأی بیاندازم. آنها هم من را میشناختند. یعنی سابق که کرمان رفته بودم و مردم کرمان با من آشنا بودند. خیلی لحظهی شیرینی بود برای من، آن لحظهای که این رأی را من میانداختم توی صندوق و میدیدم آن شور و هیجانی را که مردم کرمان از خودشان نشان میدادند در رأی دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهوری اسلامی، آری بود.» ۱۳۶۴/۱/۱۰
📝 ادامه👇
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=6175
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #روز_جمهوری_اسلامی گرامی باد 🌹
📹 ببینید| رهبرانقلاب: اوّلِ انقلاب، کلمات دمکراسی و دمکراتیک و امثال آن، در زبان همه خیلی تکرار میشد.
❌ حاج احمدآقا پیغام آورد که امام میگویند این کلمات را نگویید.
⚠️ قبل از آمدن امام گاهی گفته شده بود «جمهوری دمکراتیک اسلامی»؛ اما امام روی همان «جمهوری اسلامی» تأکید داشتند. شاید بعضیها تعجّب میکردند که کلمه دمکراتیک اینقدر حسّاسیت ندارد.
👈 ولی این حسّاسیت، درست و بجا بود؛ به خاطر اینکه نفس کلمه بیگانه با خودش یک بار فرهنگی میآورد؛ نشاندهنده یک احساس است و آن احساس در انسان بتدریج تقویت میشود. ۱۳۷۸/۱۱/۰۴
🏳صلی الله علیک یا رسول الله یا نبی الرحمة
🔰امام خمینی ره
💠آن چيزى كه ما در روز مبعث بايد توجه به آن بكنيم اين است كه با بعثت رسول خدا، بعثت رسول خدا براى اين است كه راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اينكه مردم بتوانند با قدرتهاى بزرگ مقابله كنند به مردم بفهماند. بعثت براى اين است كه اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اينها را از ظلمتها نجات بدهد، ظلمات را بكلى كنار بزند و به جاى او نور بنشاند، ظلمت جهل را كنار بزند و به جاى او نور علم بياورد، ظلمت ظلم را به كنار بزند و به جاى او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جاى او بگذارد و راه او را به ما فهمانده است، فهمانده است كه تمام مردم، تمام مسلمين برادر هستند و بايد با هم وحدت داشته باشند، تفرق نداشته باشند.
🔰امام خامنه ای
💠حرکت بعثت نبوی، راه نویی در مقابل بشر گذاشت؛ «هوالّذی یصلّی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظّلمات الی النّور» (۱). بعثت برای این است که انسانها را از ظلمات خارج و به نور هدایت کند. این ظلمات شامل همه تاریکیهایی است که در سطح جهان، در فضای زندگی انسانها و در همه تاریخ به وجود میآید؛ ظلمات شرک و کفر، ظلمات جهل و حیرت، ظلمات ستم و بیعدالتی و تبعیض، ظلمات دوری از اخلاق اسلامی و آلوده شدن به لجنزار فساد اخلاقی، ظلمات برادرکشی، ظلمات بدفهمی و کج فهمی و انواع و اقسام تاریکیها. اسلام انسانها را برای خروج از این ظلمتها هدایت میکند و بتدریج بشر با فراگیری، با حرکت، با تصمیم، با درست اندیشیدن و موانع را شناختن، این راه را پیدا خواهد کرد.
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🔰امام خامنه ای
«ما به درسهای #بعثت برای همیشه نیازمندیم؛ بعثت فقط یک حادثهی تاریخی برای یک برههی معیّنی از زمان نبود؛ برای همهی دوران تاریخ است... بعثت برای مقابلهی با «جاهلیّت» آمد. #جاهلیت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت پیامبر مکرّم است. نباید تصوّر کرد که این جاهلیّت، مخصوص جزیرةالعرب و عربهای مکّه و حجاز و بقیّهی نقاط بود؛ نه، آن جاهلیّتْ عمومیّت داشت... بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی #شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این میشود جاهلیّت. جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این میشود جاهلیّت.
جاهلیّت، امروز هم در دنیا وجود دارد؛ ما باید چشممان را باز کنیم و جاهلیّت را بشناسیم؛ امروز هم عیناً همین معنا وجود دارد؛ شهوترانیِ بیحساب، بیمهار، بیمنطق... نوبت به قساوت که میرسد، همان وضعیّت را انسان اینجا هم مشاهده میکند: انسانها را میکُشند، بیگناهها را میکُشند، بدون هیچ جرمی ملّتها را مورد سرکوب قرار میدهند؛ این جاهلیّتی است که امروز وجود دارد؛ #جاهلیت_مدرن. فرق این جاهلیّت با جاهلیّت صدر اوّل - جاهلیّت اولی به تعبیر قرآن - این است که امروز جاهلیّت، مسلّح و مجهّز است به سلاح علم، به سلاح دانش...
امروز جاهلیّت بازتولید شده است؛ با توان بسیار بالا، با خطر صدها بلکه هزارها برابرِ جاهلیّت روزهای اوّل و دوران اوّل اسلام.» ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
🗓 عید مبعث مبارک
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 #توسل و دعا با #۱۰۰_صلوات و #حدیث_کساء
🔸 توصیه #استاد_عابدینی در سه شب پایانی ماه رجب امسال (امروز جمعه آخر ماه رجب، شب شنبه شب آخر ماه رجب، و شب یکشنبه شب اول ماه شعبان)
🔻برای حل مشکلات مردم در سیل ها، و امداد باطنی برای تبدیل گرفتاری مردم به رحمت الهی
🔸 @abedini
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
https://eitaa.com/fvtt_ir/664
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/698
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️#اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه (#جایگاه_1)
🔘حیات دنیایی بشر با پیامبری و اتصال متن حیات انسانی به آسمان معنی شروع شد. پیامبران از آگاهی فطری برخوردار بودند و عالیترین شعارهای فطری را در حیات بشر به او گوشزد مینمودند و به تشریح و یادآوری آنچه خواستۀ فطرت الهی ایشان بود میپرداختند.
شعارهای پیامبران در گوش بشر جا گرفت، ولی بر دستان ایشان به سختی جاری شد. امروز عالیترین شعارهای بشری همان آموزههایی است که پیامبران به بشر اهدا نمودند، هرچند بشر آن را همواره به اقتضای ظرفیّت نارسای خود فهمیده و میفهمد.
🔘«مردان خدا نظرشان به همه چيز و همهكس، تابع نظرشان به خداست. مردان خدا به تاريخ روح مىبخشند، و روح بخشيدهاند. تاريخ حقيقى و معنوى بشر را مردان خدا نوشتهاند. شما نگاه كنيد؛ امروز با اينكه هزاران سال از دوران ابراهيم و موسى و عيسى مىگذرد، مفاهيمى كه هديۀ آنها به بشريت است، امروز برترين مفاهيم رايج بشرى است. امروز اگر سخن از آزادى و كرامت بشر مىرود، اگر حقوق انسان در جوامع مطرح مىشود، اگر عدالت و رفع تبعيض همچنان در دنيا يك شعار جذاب است، اگر مبارزۀ با فساد و مفسدان و مبارزۀ با ظلم و توجه به ايثار و فداكارى در راه حق در چشم بشريت جذاب و شيرين است، بهخاطر اين است كه اين مفاهيم را پيغمبران ـ اين مردان خدا ـ به تاريخ عرضه كردند و آنها را در اختيار بشريت قرار دادند. بنابراين مردان خدا تاريخ را متحول مىكنند.»
(آیت الله خامنه ای، 14/ 03/ 1384)
🔸1- آزادی و آزاداندیشی یکی از پرتوهای توحید است و شعار آزاداندیشی نه بیگانه با فرهنگ دینی که برآمده از آن است.آزاداندیشی هرچند جزء ولیدههای اندیشه توحیدی است، ولی به خاطر نگاههای نارسای دینداران ـ عدم العلم بمواقع الحق(نهج البلاغه) ـ با دسیسههای شیطانی دشمنان از قلمرو مطلوبها و مطالبههای ایشان خارج شده است، سهل است، همواره علیه ایشان استفاده میشود!
🔸2- بین آزاداندیشی و انقلابیگری نسبت تساوی وجود دارد. اگر از تلقیهای ساده، سطحی و نسبتاً رسمی دربارۀ «انقلاب اسلامی» دست برداریم خواهیم دید که چنین نسبتی بین این دو قابل انکار نه، بلکه حتی زدودنی نیست.
🔘آزاداندیشی یعنی حق را جستن، یعنی در برابر حق و حقیقت کرنش کردن، بلکه آزاداندیشی در واقع به معنای در مرتبت فدا کردن خود برای حق قرار داشتن است و این یعنی انقلابیگری. عبودیت و بندگی نیز معنایی جز این ندارد. بندگی «حق» تعالی نه تنها قلّۀ آزادی بلکه ماهیّت آن نیز هست و انقلاب جز بندگی گسترده الهی چیز دیگری نیست.
🔘اگر محتوای آزاداندیشی را جامعۀ مذهبی بلکه انقلابی در جامعه تعریف و ترویج نکرد، دست دشمن برای آن که ادبیات خود را در همۀ اذهان و در مدار شعور عام جامعه مستقر نماید باز میشود. پس از آن است که مؤمنان تلاش خواهند کرد داخل آن ادبیات اشتباه یا نارسا دنبال تعریف خود از آزادی و آزداندیشی باشند. مسلّماً این ورود منفعلانه دستآوردهای بسیار کمی خواهد داشت یا ممکن است همواره سقیم بیافتد و ثمرات چندان خوبی نداشته باشد.
🔘با تقریرهای واجبی از این دست؛ آزاداندیشی نه مجاز، نه مطلوب، بلکه یک ضرورت فردی و خصوصاً اجتماعی به نظر خواهد رسید. شاید سرّ این که مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی در باب آزاداندیشی ورود نسبتاً مفصلی کردهاند و یک اندیشه راقی پیرامون آن فراآوردهاند نیز همین نکتۀ جوهری است. «ولایت فقیه» و جایگاه رهبری دینی جامعه نقطهای است که بر خلاف هر نقطۀ دیگری از جامعه و حیات اسلامی، در آن جایگاه با همۀ دین سر و کار خواهد افتاد و رهبری خود را با ریز و درشت آموزههای دین مواجه و نیازمند اتخاذ موضع(با صفت زیبا و ضروری کلنگری) خواهد دید.
🔘وقتی که ایشان از این منظر به آزاداندیشی مینگرند میبینیم که نه تنها به تأیید آن و مطالبۀ آن میپردازند، بلکه رشد اجتماعی را بدون آن ممکن نمیبینند و تولید علم را نیز شدنی نمیخوانند.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| بعثت انبیا و ایجاد جامعه فاضله و یک تمدن
🔻 رهبرانقلاب در دیدار اخیر: بعثت انبیا برای ایجاد یک جامعهی فاضله است؛ همان طور که اشاره کردند، برای ایجاد یک تمدّن است. خب، این تمدّن همه چیز دارد؛ در تمدّن همه چیز هست؛ هم علم هست، هم اخلاق هست، هم سبْک زندگی هست، هم جنگ هست. جنگ هم هست، کما اینکه شما ببینید در قرآن چقدر از آیات، مربوط به جنگ است. این جور نیست که ما بتوانیم بگوییم که اسلام آمد برای اینکه جنگ را از بین ببرد؛ نه، جهت جنگ مهم است؛ جنگ با چه کسی؟ جنگ برای چه؟ این مهم است. ۹۸/۰۱/۱۴
🌷 #گزیده_دیدار_مبعث
📥 سایر کیفیتها:
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42157
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هفتم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها ▫️حفظ جهت
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هشتم
🔰#طرح_رهبری
🔰#طبیعت_رشد
💠 گام دوم انقلاب همان انقلاب است ولی «انقلاب در انقلاب» نیست. «انقلاب در انقلاب» یک مفهوم غنی و توجهآفرین و جسورانه و دلسوزانه و جدّی و ژرفامند است، ولی جای و زمان مناسب خود را دارد. مثل جراحی، مثل شیمیدرمانی مثل ... که اقدامی فعال برای حمله به یک بیماری و انحراف مزاج است.
💠 کار امام حسین علیهالسلام انقلاب در انقلاب بوده است، ولی ایران اسلامی معاصر در عین گوش سپردن به نجوای انسانساز و هویّتساز این قیام، به صورت و قالب آن کار احتیاج ندارد. اگر با خود بگوییم «نه بگذارید همان کار را برای ایران بکنیم تا حسابی حالش خوب شود» مثل انتخاب درمان و داروی اشتباه برای یک بیماری است که نتیجه نخواهد داد یا نتیجه خود یک مصیبت بزرگ خواهد بود.
💠 به نظر میرسد رهبری معظم، انقلاب را یک روند کشدار و مستمر در طول همۀ این سالها میبیند، حتی بروز دورههای «سازش انقلابی(!) دولت موقت»، «لیبرالیسم سرگردان بنی صدر»، «چپ گرایی اسلامی میرحسین»، «تنش زدایی و سازندگی غربگرای هاشمی»، «بازنگری بنیادین و اصلاحات»، «عدالت، خدمت و بدبینی» و «اعتدال و تسلیم» را بخشی از رفتار طبیعی کشور انقلابی و آفتگرفته ایران اسلامی میشمارد.
💠 انقلابی امروز باید بتواند درست فکر کند. رهبر انقلابی ما به این دگرگونیهای انفجاری نمیاندیشد، بلکه رویش و پالایشی دیگر را میخواهد. طبعاً هر آرزوکنندهای به یک کشور پر از کمالات و نورانیت و ... میاندیشد ولی کسی که از طبیعت رشد و بالندگی آگاه است و آن را عمیقاً پذیرفته است ذهن خویش را به وسوسۀ تغییرات دفعی برای طی کردن فاصلهها نمیسپرد.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🔴مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره حلول ماه مبارک شعبان را به همه مخاطبین بزرگوار کانال تبریک عرض میکند.
امام خامنه ای
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هشتم 🔰#طرح_رهبری 🔰#طبیعت_رشد 💠 گام دوم انقلا
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش نهم
🔰#طرح_رهبری
🔰#طبیعت_رشد
رهبری اثبات کرده که طبیعیترین روند رشد را برای کشور و ملت ما انتخاب کرده، به آن اعتماد کرده، به آن تن داده و بر اساس آن میکوشد. از نظر او حسن روحانی و دولت افتضاح اعتدال برای کشوری که کار فرهنگی خوبی رویش نشده و سالها اجازۀ تهاجم فرهنگی دشمن به آن داده شده و کسانی که بنا بوده نماد نجات فرهنگی و اجتماعی کشور باشند ـ جامعۀ حزباللهی ـ طی قریب به یک دهه بالاترین بداخلاقیها را از خود نشان دادهاند و حتی مجدانه پیش چشم مردم به جان هم افتادهاند و حسابی از شرمندگی هم درآمدهاند، یک اتفاق طبیعی است؛ یعنی باید آن را پذیرفت و «باید در دل این واقعیّت به سمت مقاصد بلند و درست انقلاب پیش رفت».
به یک انسان طالب تعالی بنگرید، گاهی روزهای متعدد و بلکه هفتهها و ماهها بیرون از خط سیر منتخب خود سیر میکند، ولی به خاطر مقاصد و نظام ارزشی برگزیدهاش به تدریج از آنچه در آن است زده میشود و ساز بازگشت مینوازد.
احوالات انسان متفاوت است و دربارۀ این احوالات نباید قضاوت سریع و کوتهبینانه کرد. کسی که اول صبح از خواب برخاسته و خمار است حالی دارد که وسط روز ندارد. اگر خود آن شخص برای ما مهم است باید اجازه بدهیم از خماری بیرون بیاید تا بتوانیم کارهای جدی و مهمی که در حد لیاقت اوست به او بدهیم. انسان دلسوز و مدبر همۀ این حالات را مراعات میکند. مفاد واقعی «آیین مدارا» همین است. ایران نیز در طول این سالها احوال متفاوتی داشته که معلول رشدها و تغییرهای درونی و اقتضائات و پیشآمدهای بیرونی بوده است.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🌹مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام میلاد مبارک حضرت سیدالشهداء، حضرت عباس و حضرت سجاد علیهم السلام اجمعین را محضر حضرت ولیعصر و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند🌹
💠رهبرانقلاب
‼️سیدالشهدا در سال ۳هجری یعنی سومین سال حکومت اسلامی متولد شد لذا حضرت در دعای عرفه، خدا را اول بخاطر نعمت ولادت در آن حکومت اسلامی، شکر میکند، برای اینکه حکومت اسلامی در تنفس انسان هم اثر میگذارد، ببینید این نعمت چقدر ارزشمند است، شما امروز همان نعمت را دارید! ۶۰/۱۱/۲۰
‼️خدا بشما جوانان توفیق داده در محیط اسلامی پرورش یابید؛ این شبیه همان چیزی است که امام حسین در دعای عرفه خدا را بخاطر ولادت در حکومت اسلامی شکر میکند البته فاصله ما با آن حکومت خیلی زیاد است، اما در آن جهتیم! ۸۹/۷/۱۴
‼️کسانیکه مخلصانه با نام و لباس سپاه جهاد میکنند جزو همان ۷۲نفر یار سیدالشهداء هستند و این مادامی است که به خصوصیات انتساب خود به ایشان پایبند باشند! ۸۳/۶/۲۸
‼️نگذارید باعمل یک روحانی یا یک پاسدار نام نظام و انقلاب مخدوش شود. وقتی به من میگویند که یک روحانی یا یک پاسدار خلاف عمل میکند، خدا میداند به قلبم فشار میآید چراکه این همه اخلاص و مجاهدت در نهادی خرج شده و این همه خون عزیز بر خاک ریخته شده، بخاطر عمل یک نفر زیر سؤال میرود! ۶۹/۱۰/۱۰
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش نهم 🔰#طرح_رهبری 🔰#طبیعت_رشد رهبری اثبات کرده
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دهم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #طبیعت_رشد
🔰 #قانون_گرایی
▫️اهمیّت قانون اساسی
💠 نکتۀ جالب دربارۀ طرز تفکر اصلاحی رهبری این است که وجود مبارک ایشان «قانون اساسی» را به عنوان نسخۀ تعالی جامعۀ عزیز و پرظرفیّت ایران دیده و پذیرفته است و معتقد است قانون اساسی، منطقه را فتح خواهد کرد. اعتماد به قانون تنها به هوشمندی بالای ایشان تکیه ندارد، این رفتار راهبردی، مترقی و متمدنانه از شخصیتی تربیت شده و ورزخورده و عمیق تغذیه میکند. رهبری از شخصیتی برخوردار است که به او اجازه میدهد راهگشایی قانون را ببیند و باور کند.
💠 «قانون اساسى را دست كم نگيريد؛ چيز كوچكى نگيريد؛ نگوييد حالا قانون اساسى به نان و آب و برق و اتوبوس و بقيۀ چيزهاى ما چه ارتباطى دارد، نه، همۀ اينها ناشى از قانون اساسى است. تمام امور مملكت، همۀ چيزهايى كه شما در زندگى شخصيتان و در زندگى اجتماعى و در كار اقتصادى و در كار سياسى و در كار نظامى، باهاش مواجه ميشويد، از خوب و بد و تلخ و شيرين، به نحوى به قانون اساسى ارتباط دارد؛ سرچشمه آنجاست.» (08/ 02/ 1368)
💠 علت گرایش امام و رهبری به «قانون»، برخورداری ایشان از ذهن، ذائقه و تربیت فقهی است. خیلیها برایشان ساده نیست که ردّ این اخلاق و تربیت ـ تربیت فقهی ـ را در منش مدیریتی این دو رهبر بزرگ و معجزهساز کشورمان نشان بدهند. توضیح «ذهن فقهی» در این سطور مختصر نمیگنجد ولی به اختصار میتوان گفت که فقه شیعه تنها یک روش استنباط نیست یک عقلانیّت است و یک ذائقه و شخصیّت معرفتی است و دنیایی جذاب و غرورآفرین دارد. کسی که از ذائقۀ فقهی برخوردار است از قدرتهای تحلیلی کاملاً ویژهای بهرهمند است که با چند تجربه متوجه میشود این زاویههای نگاه در اختیار اطرافیان بیبهره از این ذهنیّت نیست.
💠 ذهن فقهی در کنار «انضباط» به سهولت آرام و قرار میگیرد، به انضباط اعتماد میکند و ... . اگر تربیت فقهی را به درستی بشناسیم ممکن است گمان ببریم که «فقیه انقلابی» متناقضنماست، ولی این هویّت تخصصی در واقع نسخۀ درست و متکامل دارد و نسخۀ درست آن باشکوه است. تربیت فقهی به منش تمدنی شباهت بیشتری دارد تا منش انقلابی، ولی انقلابیگریای که از دل فقه بیرون زده باشد کبریت احمر است و کولاک میکند. برای این که چنین بشود به مقدماتی نیاز هست که بعدها خواهیم گفت و اتفاقاً جزء دارائیهای شکرآفرین این دو رهبر فرزانه بوده است و متأسفانه همین دارائیها نیز درست و دقیق دیده نمیشود. کلاً در تحلیل دو شخصیّت علمی و حکیم و فرمانده و مربی و راهبر و «ولیّ» و معمار انقلاب از دستگاههای سادهای استفاده میشود که نتیجۀ سادهای به دست میدهد و منشأ محرومیّتهای فراوانی شده و میشود.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دهم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #طبیعت_رشد 🔰 #قانون_گرایی
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش یازدهم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #طبیعت_رشد
🔰 #قانون_گرایی
▫️قانون اساسی مترقی ما
رهبری معتقد است قانون اساسی ما بسیار مترقی است.
«قانون اساسى يكى از مترقىترين قانونهاى اساسى دنياست ـ قانون اساسى ما ـ اين را توجه داشته باشيد؛ يكى از بهترين قانونهاى اساسى است؛ منتها قانون اساسى دو قسمت دارد؛ يك قسمت آنجايى كه وظائف حكومت اسلامى، وظائف نظام، هدفها و آرمانهاى كلى نظام جمهورى اسلامى، حقوق اساسى ملت و حقوق عمومى، اينها را بيان ميكند؛ در اين زمينه قانون اساسى ما حقّاً و انصافاً يكى از بهترين قانونها است و مترقىترين است و آن بخشهايش اگر هم گوشه و كنارش نقصى داشته باشد، واقعاً دست بايد بهش نخورد، براى اينكه ما هر كار بكنيم، بهتر از آن را شايد نتوانيم بهوجود بياوريم؛ علتش هم اين است، آن كسانى كه نشستهاند اين قانون را تدوين كردند، دو خصوصيت در آن جمع به طور جمع وجود داشت؛ يك خصوصيت علم دين بود، آگاهى از دين بود، يك خصوصيت روحيۀ انقلابى و آگاهى از ايدههاى انقلابى اسلام بود؛ اين مجموعه و اين تركيب، محصول بسيار خوبى را به بار آورده كه آن بخش هدفها و آرمانها و وظايف عمومى و حقوق اساسى و اينجور چيزها كليات قانون اساسى است؛ اينش هيچ خدشهاى و بحثى ندارد.» (08/ 02/ 1368)
البته در عین حال نقاط قابل ارتقایی نیز برای آن میشناسد و معتقد است در بازههای زمانی منطقی باید پیشنهادهای اصلاحی برای آن تهیه نمود.
«قسمت دوم از قانون اساسى، يعنى بخشى از قانون اساسى، بخش تشكيلات ادارهى حكومت است؛ تشكيلات دولت است؛ يعنى آن سازماندهى نيروها براى ادارهى اين كشور و به كار گرفتن امكانات كشور براى رسيدن به آن هدفها است؛ اين بخش، همان بخشى است كه ناقص است؛ چرا حالا؟ علتش بسيار واضح است، چون آن آقايانى كه نشستند، عزيزانى كه قانون اساسى را تدوين كردند، هيچكدام تجربۀ حكومت و مُلكدارى، حتى دخالت در تشكيلات حكومتى هم نداشتند؛ هيچ، نه بزرگان علماء، نه روشنفكرانى كه آنجا بودند، هيچكدام در زمينهى تشكيلات سياسى كشور، هيچگونه تجربهاى نداشتند.» (08/ 02/ 1368)
حضرت ایشان دربارۀ امتیازات قانون اساسی و برخی نکتههای برجستۀ آن سخنان بسیاری گفته است که بدون تردید به صورت جداگانه جای بررسی دارد.
کنترل قدرت
«نفى قدرت مطلقه از ويژگىهاى انقلاب ما بود، طبعاً جمهورى ما از پذيرش هر قدرت ديگرى ابا و امتناع داشت و قانون اساسى ما نيز بر همين پايه ـ پايۀ شكستن قدرت و تقسيم آن ميان نهادهاى قانونى ـ شكل گرفته است.» (31/ 03/ 1360)؛ «همۀ تلاش در مجلس خبرگان ـ بنده خوب در ذهنم هست و يادم است ـ دور اين محور دور ميزد كه كارى كنند كه قدرت يك جا متمركز نشود.»(08/ 02/ 1368)
آزادی بیان
«اصولًا در اسلام و در روش حكام اسلامى صدر اول، بيان عقيده در صورتى كه سالم باشد، در صورتى كه تويش اغواگرى نباشد، در صورتى تويش اضلال نباشد، آزاد است. ... اساساً هم به نفع جامعهى اسلامى است كه افكار آزاد باشد. ... در قانون اساسى ما پيشبينى شده كه برخورد سالم افكار موجب رشد انديشههاست. ... كلًا رشد فكرى جامعه در اين صورت بيشتر تضمين ميشود و تأمين ميشود و آثار اجتماعى و سياسىاش هم در جامعه زياد است.» (04/ 02/ 1366)
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی برگزار مینماید:
📖دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی
اساتید:
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
#عالم_زاده_نوری
#سید_علی_موسوی
#مهدیان
#سید_مهدی_موسوی
#باقری
📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور
🕰زمان: 29فروردین لغایت 1 اردیبهشت
مهلت ثبت نام : 25 فروردین ماه
از طریق تماس با 09106713102 و @hassani_am
هزینه ثبت نام: هر نفر 15000 تومان
🚨 اولویت پذیرش اردوی مدرسه معرفتی امام خمینی با طلاب دوره های حکمت مؤسسه می باشد و به علت محدودیت ظرفیت در صورت تکمیل شدن ظرفیت بقیه برادران برای تکرار دوره در تابستان ذخیره می شوند.
.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش یازدهم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #طبیعت_رشد 🔰 #قانون_گرا
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دوازدهم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #طبیعت_رشد
🔰 #قانون_گرایی
▫️نقش راهبردی قانون اساسی ما
به واسطۀ این دست امتیازات بزرگ است که معتقد است قانون اساسی کشور اسلامی ما منطقه ما را فتح خواهد کرد.
«من يك جملهاى را از يك مقام غربى نقل كنم. بنده دأبم نيست از قول اين سياستمدارها و معاريف غربى چيزى بگويم؛ اما اين جملهى جالبى است. او مىگويد: دو چيز است كه اگر در ميان مسلمانها دست به دست بگردد و ملتهاى مختلف مسلمان از اين دو چيز آگاه شوند، ديگر همهى تابوهاى غرب ـ يعنى اصول جزمى غرب ـ در هم خواهد شكست و باطل خواهد شد. اين دو چيز چيست؟ اين متفكر غربى مىگويد:
يكى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ كه اين قانون اساسى، يك حكومت مردمى و پيشرفتهى امروزى و در عين حال دينى را در چشم مسلمانان جهان ممكن مىسازد. اين قانون اساسى نشان مىدهد كه مىتوان يك حكومتى داشت كه هم متجدد باشد، امروزى باشد، پيشرفته باشد و هم كاملًا دينى باشد. قانون اساسى اين را تصوير مىكند. مىگويد چنين چيزى ممكن است. اين يك.
دوم، كارنامهى موفقيتهاى علمى و اقتصادى و سياسى و نظامى جمهورى اسلامى است؛ كه اگر اين دست مسلمانها برسد، مىبينند كه آن امرِ ممكن اتفاق افتاده است، واقع شده است. او مىگويد اگر ملتهاى مسلمان از اين امكان و وقوع نسبى كه هم ممكن است، هم در ايرانِ امروزِ اسلامى به طور نسبى واقع شده است، مطلع شوند، اين نظامسازى را پيش چشم داشته باشند، ديگر جلوى سلسلهى انقلابها را نمىتوان گرفت.» (15/ 11/ 1389)
کسی که این طور قانون اساسی بر ذهن او حکومت کند نمیتواند به رهاشدگی خیلی از انقلابیون به مقولۀ اصلاح اجتماعی بیاندیشد. از نظر او مهمترین گام تئوریک دربارۀ اصلاح و تعالی جامعه برداشته شده است. برخی از ما وقتی به تعالی جامعه میاندیشیم ذهنمان از یک بستر نظری و چارچوب متعیّن و ... خالی است. این شاید باعث ابتکارها و ایدههای نو شود ولی معلوم نیست ذهن خالی به هیچ وجه قابل اعتماد باشد و قطعاً نمیتواند ذهن و ذهنیّت پایه برای اصلاح قرار گیرد.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.
همچنین روز جوان را به تمام جوانان گام دومی تبریک ویژه عرض میکند.
💠رهبرانقلاب
‼️جوانان عزیز، ببینید نیاز لحظه چیست، هنر این است؛ هزاران نفر در عالم اسلام حسین بن علی را دوست داشتند و یزید را دشمن داشتند اما در فاجعه عاشورا هیچکدامشان حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین نشدند، در میان بنی هاشم کسانی عباس و علی اکبر نشدند، چرا؟! چون در لحظه نیاز حضور نداشتند؛ وقتی دین به حضور من در لحظه نیاز احتیاج دارد و من در آن لحظه در میدان نیستم، چه فایده که خود را دیندار بدانم! ۶۴/۶/۱۱
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون شروع دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
تدریس درس #زندگی_و_زمانه_امام ره توسط استاد حمید باقری (حفظه الله)
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🔰 #همراه_و_همفکر_با_بهشتیان
مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب محروم شدن از بهشت اندیشه است.
اساسا اندیشه توحیدی، بهشت اندیشه و اندیشه بهشتیان است.
#بهشت_اندیشه
#مکتب_امام
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
هم اکنون تدریس درس #اقتدار_تاریخی توسط استاد فلاح شیروانی (حفظه الله)
#مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.