13971121_0141654.jpg
1.25M
🔰پرونده ویژه #ماجرای_انقلابها 3⃣
🔴عکس با کیفیت بالا
#رمز_ماندگاری
#حفظ_جهتگیری
#ماجرای_انقلابها
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
image_2019-02-18_00-10-45.png
1.67M
🔰پرونده ویژه #ماجرای_انقلابها 5⃣
🔴عکس با کیفیت بالا
#رمز_ماندگاری
#حفظ_جهتگیری
#ماجرای_انقلابها
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#بیانیه_گام_دوم #رمز_ماندگاری #حفظ_جهتگیری #استاد_فلاح #طرح_رهبری #فرمان_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاه
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش اول
🔰#کارآمدی
🔰#اندیشه_سودمند
💠اگر برای یک تیم دو سه نفرۀ پارتیزانی برنامه میریزی اهدافت در دیدرس، انتخابها تیز و عملیاتی، اقدامها تند و چالاک خواهد بود. در این تیم هماهنگی یعنی یک پچ و پچ ساده، غذا یعنی جیره و چیزهایی که در راه پیدا کردیم، استتار یعنی هرجا و ... . اما اگر برای یک لشگر برنامهبریزی «همهچیز» تغییر میکند. هماهنگی ستادی خودش داستانی میشود، ارزیابی فرماندهان و شناسایی توانمندیهای رهبری آنها خودش حسابی ذهن را مشغول میکند و ... جابجایی لشگر آنقدر ساده نیست که بتوانی سریع تصمیم بگیری، درک وضعیّت روانی لشگر کار سادهای نیست و ... حال اگر برای جبهه و برای یک جنگ برنامهریزی بکنی به ناچار در استراتژیها غوطهور میشوی. در اینجا مرد جنگ بودن و اهلجنگ ماندن و ... گویا عالم متفاوتی دارد.
💠این مهم است که ما در کدام سطح میاندیشیم. اگر سطح منتخب ما همان جبهه است باید عواطفمان را از سطح کارآمدی یک نانوایی بالاتر ببریم. این سطح، جهانی خاص خود، دلیرانی ویژۀ این کار و دلیریهای مخصوص به خود دارد.
💠واقعاً به این معتقدم. برخی ذوق تربیتی دارند و در عالم تربیت پر از حدس و الهامند، تحلیلهایشان با بقیه متفاوت است، تدبیرهایشان متفاوت است، حوصله کردنهایشان متفاوت است. با نگاه غیر تربیتی و با ادبیات غیر تربیتی راحت میتوان این فرد را سفیه خواند، راحت. خیلی راحت. حتی ذوق راهبردی در عالم تربیت معنای خاص خود را دارد. برخی در حد تربیت یک فردند، برخی یک مدرسه و برخی وسیعتر.
💠برخی ذوق راهبردی در حد رهبری یک کشور را دارند. درک این آدمها و طرحهایی که میریزند خیلی ساده نیست.
💠بیانیه گام دوم را مهم می دانم به خاطر «ظرف صدور»ش و ضرورتهای محیطی امروز و هدفی که دنبال می کند و ادبیاتی که انتخاب کرده و زاویۀ نگاهش و روش بیانش و ... .
💠وجود افقی به نام «رهبری انقلاب اسلامی ایران» بسیار مایۀ رشد است. از این موضوع به فضل الهی غفلت نخواهیم کرد و دیری نیست که دارائیهای این موقف شکوهمند شیعی دوران ما در مباحثاتمان خود را نشان خواهد داد.
💠آنچه برای حقیر جذاب و باشکوه است متانت و درایت و سلامتی است که دستگاه تربیتی شیعی و حوزه های علمیه می تواند رقم بزند. آثار تربیت حوزوی را در کار امام و رهبری به وضوح می توان دید. حوزه ذوق حکمی ـ حکمت به معنای قرآنی ـ به انسان می دهد و این ذوق خیلی جاها که چشمها نمی بیند چیزهای زیادی می فهمد و باور می کند و در پیش می گیرد.
این بررسی بخش مهمی از طلبگی امروز ماست. بخشی جذاب و دانش زا و شورانگیز.
💠به لطف الهی رهبری شیعی و فقیهانه و حکیمانۀ کشور ما شگفتیهای بسیاری تا کنون پدید آورده و اسباب جدیدی برای تفسیر بسیاری از آموزه های دینی.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش اول 🔰#کارآمدی 🔰#اندیشه_سودمند 💠اگر برای یک ت
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دوم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
💠 به یاد میآورم که در انتهای دور دوم آقای هاشمی تلقی ما این بود که این کشور به طور قاطع از مکتب امام فاصله گرفته است و دیگر امیدی به آن نیست. گذشته از سوگیریهای پرخطای بنیانی دولت هاشمی، شکلگیری یک مافیای قدرت و ثروت از همه بیشتر ما را مأیوس میکرد. ظهور دولت هوچیگر و هرهری مذهب اصلاحات مهر تأییدی بر این تحلیل زد. اما در همان دور نخست دولت اصلاحات بود که با تجمیع همۀ شواهد اجتماعی با شگفتی تمام به این جمع بندی میرسیدیم که «خیر، انقلاب دارد چیزی را قی میکند.» انقلاب حال خوشی نداشت ولی مثل یک پیکر نیرومند و شگفتیآفرین مشغول سوختوساز حیات بود. آینده واقعاً روشن بود. عدهای داشتند از مدار اصلی انقلاب که طالب آن و حافظ آن خود مردمند ـو حالا داشتیم آن را میدیدیم ـ خارج میشدند(کنار گذاشته میشدند).
💠 پس از اصلاحات شعارهای آقای احمدینژاد گرفت. ایشان البته گویا به تدریج به ریش گرفت و همۀ اینها را به پای خود نوشت(و توصیۀ واضح رهبری در اولین جلسۀ هیأت دولت با ایشان در سال 84 را که «ارزیابی درستی از اندازۀ خود داشته باشید» نتوانست جدی بگیرد)، ولی برای ما که تمام این سالها زجر کشیده بودیم برای یک لحظه هم خاموش نبود که کسی یا چیزی این زمینۀ آماده را رقم زده بود. ایشان تنها شعارهای درست داد، «مثل رهبر انقلاب».
💠 ما متأسفانه اهمیّت این موضوع را درک نمیکنیم، حتی وقتی شعار میدهیم «انقلاب آرمانهای خود را فراموش کرده است» متوجه نیستیم که بهخوبی اشراف بر موضوع نداریم و یک تلقی سریع را داریم فریاد میزنیم و گمان نمیکنیم که این طور بازی کردن با این موضوع مهم ـ چه بیخیالی چه این طور باخیالی ـ چقدر خطرناک است و چقدر تأسفآور است.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دوم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها 💠 به یاد م
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش سوم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
▫️چالش اصلی انقلابها
💠رهبر انقلاب در مقام برشمردن چالشهای انقلاب اسلامی جملۀ عزیزی فرمودند:
«چالش اصلى همۀ تحولات بزرگ اجتماعى ـ از جمله انقلابها ـ صیانت از جهتگیرى هاى اصلى این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعى است كه هدفهائى دارد و به سمت آن هدفها حركت و دعوت مى كند. این جهتگیرى باید حفظ شود. اگر جهتگیرى به سمت هدفها در یک انقلاب، در یك حركت اجتماعى صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عكس اهداف خود عمل خواهد كرد.» (14/3/89)
💠شهید مطهری نیز عین همین بیان را دارند و پس از این که میفرمایند،
«نهضتها مانند همه پدیده هاى دیگر ممكن است دچار آفت زدگى شوند. وظیفه رهبرى نهضت است كه پیشگیرى كند و اگر احیاناً آفت نفوذ كرد، با وسایلى كه در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد، آفت زدایى نماید. اگر رهبرى یك نهضت به آفتها توجه نداشته باشد یا در آفت زدایى سهل انگارى نماید قطعاً آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معكوس خواهد بخشید.»
💠به شش آفت اشاره میکنند که در صدر آن «نفوذ اندیشههای بیگانه» است:
«اندیشه هاى بیگانه از دو طریق نفوذ مى كنند. یكى از طریق دشمنان. ... نمونه اش را در قرون اولیه اسلام دیده ایم. ... دیگر از طریق دوستان و پیروان. گاهى پیروان خود مكتب به علت ناآشنایى درست با مكتب، مجذوب یك سلسله نظریات و اندیشه هاى بیگانه مى گردند و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مكتب مى دهند و عرضه مى نمایند.» (مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج24، ص85)
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش سوم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها ▫️چالش اصل
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش چهارم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
▫️وظیفۀ اصلی رهبری
💠 یکی از بحثهای شیرین مقام معظم رهبری تأملات و تبیینهای ایشان در باب ولایت فقیه است. ولایت فقیه را در یک بحث محدود فقهی محصور کردن باعث شده به عظمت این «ایدۀ مترقی» ـ به قول حضرت امام ـ پی نبریم.
💠 باید این رکود خسارتبار شکسته شود. باید جامعۀ انقلابی از حاشیهپیمایی و تبدیل شدن به ملعبۀ دست این و آن یا خودیهای سطحی و هیجانی دست بردارد و به صورتی تاریخی به این اندیشه و رهیافت رشدآفرین بپردازد. بحث ولایت فقیه به شدت بحث روز است، بحث فرداست، بحث سرنوشت است. جامعۀ انقلابی هم نشان داده که از این ناحیه ـ با صد افسوس ـ رخنهپذیر است و قابلیّت سطحینگری و حتی «سفاهت» دارد. درک نکردن ولایت فقیه ـ به حمل اولی و حمل شایع ـ انسان پرشور را در این مقطع زیبای انقلاب اسلامی به صورت زجرآوری سرگردان میکند.
💠 البته وظیفۀ ما این است که به جای بحثهای سرد و تکراری در این باب، مهمترین بحث مربوط به حوزۀ «ادارۀ انقلاب» را از همۀ زوایای ممکن به بحث بگذاریم و متوجه شویم که زیر چتر این ابرتئوری راهنما باید چگونه عمل کرد. بخش قابل توجهی از بحثهای مربوط به «ولایت فقیه» و «مردمسالاری دینی» یکسان است. روح ماجرا یکی است و شأنها تفاوت میکند، البته تفاوت هم جدی است.
💠 «ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسیترین و محوریترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است. بنابراین ولایت فقیه نه یک امر نمادین و تشریفاتیِ محض و احیاناً نصیحت کننده است ـ آن طوری که بعضی از اول انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند ـ نه نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت دارد؛ چون کشور مسئولان اجرایی، قضائی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسئولیتِ خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسئولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه این است که در این مجموعۀ پیچیده و درهم تنیدۀ تلاشهای گوناگون نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ نباید به چپ و راست انحراف پیدا شود. پاسداری و دیده بانیِ حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است.
💠 دینی بودن این تئوری
امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی در تمام ادوار، فقهای ما این را از دین فهمیدند و شناختند و به آن اذعان کردند. البته فقها برای تحقق آن فرصت پیدا نکردند، اما این را جزو مسلّمات فقه اسلام شناختند و دانستند؛ و همینطور هم هست.
💠 دشمنی با امام
بدیهی است که دشمنان امام خمینی و دشمنان مکتب سیاسی او از این نقش خوششان نمی آید؛ لذا او را آماج حملات قرار می دهند. در رأس اینها کسانی هستند که به برکت امام بزرگوار ما و مکتب سیاسی او، دستشان از غارت منابع مادی و معنوی این کشور کوتاه شده است. آنها جلودارند، یک عده هم دنبالشان حرکت می کنند. بعضی می فهمند چه کار میکنند، بعضی هم نمی فهمند چه کار می کنند.» (14/3/83)
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش چهارم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها ▫️وظیفۀ
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش پنجم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
▫️خطر تحریف
💠 چندی است رهبری خطر تحریف مکتب امام را از هر پنجره و روزنی فریاد میکنند و از همه تقاضای کمک کردند و طبق معمول ما خیلی به ایشان کمک رساندیم(؟!) و در ثواب این کار شریک شدیم(!) و بالاخره تا حدی نفس خطر گرفته شد و ما الآن خوشحالیم(!!).
💠 ایشان در سالهای سازندگی و اصلاحات و حتی پس از آن هم با این مشکل درگیر بودند. درگیری ایشان با یک راهبرد نیست، درگیری با یک «اسلام دیگر» است. اسلامی که اگر بر این کشور حاکم شود دمار از روزگار مکتب امام در میآورد ـ کاملاً آگاهانه ـ و کاخهای اموی را در وسط سینۀ این کشور انقلابی به آسمان بلند میکند و تنها با ریخته شدن خونهای بسیار میتوان جامعه را به مسیر اصلی خود برگرداند.
💠 «بعضيها با نام عقلانيت، با نام اعتدال، با نام پرهيز از جنجال و دردسر بين المللى، مى خواهند از مبانى انقلاب و اصول انقلاب كم بگذارند! اين نمى شود؛ اين نمى شود. اين نشانۀ بى صبرى و نشانۀ خسته شدن است. گاهى اين خسته شدن را ـ كه خودشان خسته شده اند ـ به مردم نسبت مى دهند: مردم خسته شده اند! نه، نخير. مردم آن وقتى كه احساس كنند مسئولين كشور با سربلندى مسلمانى و عبوديت خودشان را اعلام مى كنند، خوشوقت مى شوند؛ خوشحال مى شوند. اين مردم، مسلمانند. حركت مردم هم به خاطر همين بود.» (19/6/1387)
💠 در تیرماه سال 94 پس از تذکرات مکرر خطر تحریف مکتب امام در یک جلسۀ دانشجویی فرمودند:
💠 «یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعۀ مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بهکلّ بشویند بگذارند کنار.
بعضیشان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که میخواهند آرمانها را بهکل، کنار بگذارند.
💠 پنهانکاری
البتّه حالا پختهتر شدهاند، حالا نمیگویند، میخواهند بعضیها آرمانها را کنار بگذارند امّا صریح نمیگویند، به جای اینکه بگویند عمل میکنند. آنوقت، بیعقلها قبل از اینکه عمل بکنند بنا کردند گفتن. خب کسانی را هم که حدس نمیزدند که چنین چیزی وجود داشته باشد، بیدار کردند. از آن روز شروع شده.
بیوقفه هم کار کردند.
فقط هم در داخل کار نکردند؛
• هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند،
• هم از عنصر فکری استفاده کردند،
• هم از عنصر علمی استفاده کردند،
• هم از عنصر هنری استفاده کردند،
• هم از عنصر سیاسی استفاده کردند،
برای اینکه آرمانها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمانها را بهکلّ فراموش کند.» (دیدار با جمعی از دانشجویان، 20/4/94)
💠 در ادامه نیز فرمودند:
«حالا شما نگاه كنيد، ببينيد كه نشاط و حيات آرمانها در كشور علىرغم آنها در چه حد است. قبل از غروب گفتم، بيشتر پيشرفتهاى علمى برجستۀ ما به وسيلۀ جوانان ارزشى به وجود آمده؛ بيشترين جلسات مذهبى و معنوى و دينى از جوانها تشكيل ميشود؛ بيشترين عناصر شركت كنندۀ در مظاهر مربوط به جمهورى اسلامى و انقلاب، جوانهايند؛ اين جوانهايى كه نه جنگ را ديدند، نه امام را ديدند، نه انقلاب را ديدند، نه درست برايشان تشريح شده.» (20/4/94)
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش پنجم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها ▫️خطر تحر
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش ششم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
💠 در بیانیۀ عزیز و شریف «گام دوم انقلاب» نیز همین مطلب مهم را گوشزد نمودند:
💠 «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همۀ وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعهپردازی و تمّدنسازی شده است.»
💠 البته توضیح زیبا و به شدت عالمانهای را نیز میافزایند:
💠 «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بیمبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.»
💠 سخن ما در این نوشته این است که حادثۀ شکوهمند یاد شده را چه کسی باعث شده است یا بیشترین، اساسیترین، آگاهانهترین، پرکارترین و «هوشمندانهترین» نقش را چه کسی داشته است؟
💠 برخی واقعاً نمیتوانند اهمیّت جامعهشناختی، تاریخی و تمدنی این مهم را در بیابند. نمیتوانند وزن آن را روشن کنند. برخی ذائقهها توان درک اهمیّت این موضوع را ندارد. به همین جهت سری به تأیید تکان میدهد و میگذرد. اگر رهبر انقلاب با ورود قاطع کسی را بردارد در نظر ایشان حادثهای افسانهای خواهد بود و در خاطرشان ماهها باقی خواهد ماند، ولی این که کارشناسی داریم که میتواند جهتگیری کشور را بفهمد و جهت درست را هم بفهمد و برای جهتگیری درست یا حفظ جهتهای درست تدبیر کند و میتواند برای آن اقدام مؤثر هم بنماید، چندان به چشمشان نمیآید. واقعاً نمیتوانند ارزش این حادثه را حتی اگر بپذیرند اندازه بگیرند و در جشن و سرور این دستآورد بزرگ غوطهور شوند و مستانه از خداوند متعال شکرگزار باشند.
💠 البته برخی این دستآورد را تأیید نمیکنند. با این توصیف همراه نیستند. تلقی بنده این است که این طائفه دربارۀ چیزی سخن میگویند که معنای جامعهشناختی و تمدنی آن برایشان خیلی روشن نیست. مشکل جامعۀ انقلابی نیز همین است.
💠 بیانیۀ گام دوم شاهد خوبی بر زنده بودن این آرمانها و ارزشهاست و بعد از طلوع این بیانیه وظیفۀ ما معلوم میشود، ولی ما بدون درک موقعیّت راهبردی این بیانیه و دستهای امور شبیه به آن، به نق زدن و ناشکری و بیجا انتقاد کردن و اشتباهی هدفگیری کردن و ... میپردازیم. گمانمان هم این است که داریم برخورد هشیارانهای به خرج میدهیم.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش ششم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها 💠 در بیانی
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هفتم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
▫️حفظ جهتگیریها
💠 چقدر متوجهیم که حفظ جهتگیریهای یک حرکت تمدنساز یعنی چه؟ چقدر روی آن اندیشه کردهایم؟ چقدر در افق تمدنی به حوادث نگاه کردهایم؟ چقدر به این افق سر میزنیم؟ چقدر از این افق با بیانات رهبری ارتباط گرفتهایم؟
💠 بنده مهمترین گزاره را در «طرح رهبری» همین «حفظ جهتگیریها» میدانم. اهمیّتی با فاصلۀ فراوان نسبت به امور دیگر. البته امور دیگری نیز هست که در «طرح رهبری» و «رهبری رهبری» باید نشان داد و بسیار شکوهمند و عزیز است ولی به نظرم شاید هیچکدام به پای این نکته نمیرسد.
💠 ما چقدر متوجه شدهایم که حفظ جهتگیری «دقیقاً» در کشور ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟ با چه امکاناتی مواجه است؟ چه مطالبات و اقتضائاتی دارد؟
💠 وقتی رهبری جوهر اصلی در مکتب امام را «مهندسی دنیا توسط دین» میخوانند و کانون اصلی دشمنی با نظام سلطه و نظام سلطه با ما را این موضوع میدانند و در همین فضا بزرگترین دشمن انقلاب و جهتگیریهای را «علوم انسانی ذاتاً مسموم» میدانند و میگویند:
💠 «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به حوزههاى علميه است، به خاطر اين است كه نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جريانهاى ادارهى يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى به عهدهى علماى دين است. آن كسانى ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند.
💠 اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريههاى غربى، نظريههاى غيردينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداختهى اذهان مادى است، مىآيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.
💠 اينكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رائج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند.
💠 حوزههاى علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون تكيهگاه اوست.»(29/7/89)
💠 اگر ببینیم که در این کشور نمیشود علوم انسانی را حذف کرد و هیچ امیدی به حوزه نیست که جای آنها را پر کند و ... چه حالی بهمان دست میدهد و چه تدبیری میکنیم؟ رهبری در وسط این چالش بزرگ راهبردی است. راههایی هم جسته است و یکی از آبشخورهای عظمت «بیانیۀ گام دوم انقلاب» نیز همین است.
💠 ما چقدر متوجهیم که وقتی رهبری با دولت سازندگی مواجه شد از این جهت چه وظائفی را متوجه خود دید؟ در دولت اصلاحات و دولتهای دیگر نیز؟ ایشان دربارۀ دولت احمدینژاد فرمودند نظر بنده به نظر ایشان نزدیکتر است. فاصلهها چه میزان بوده است و ایشان با آن فاصلهها چه میکرده است؟
💠 برخی از ما علاقهمندیم صحنۀ حیات انقلاب و حیات رهبری را بهکلی از چنین پویشی خالی ببینیم و حتی ایشان را فریادگر صوری آرمانها و ارزشها بخوانیم یا ایشان را دچار توهم حفظ آرمانها و ارزشها بدانیم.
💠 تنها شمیم این برداشت و تحلیل هم کافی است تا قضاوت را دربارۀ توان تحلیل شخص یا جریان متفاوت نماید.
💠 کسانی که در این مدار تنفس نمیکنند وقتی با بیانیه مواجه میشوند آن را تکراری یا کلیات ابوالبقا میبینند و متوجه وزن راهبردی صدور این بیانیه نمیشوند. برخی هم هیچگاه نخواهند شد، شاید استعداد ذاتیشان این است.
💠 فعلاً بس است ولی باید آنقدر مقولۀ جهت گیری را باز کنیم که دیگر در جمع ما کسی نباشد که شامۀ نیرومندی در یافتن جهتگیری کشور نداشته باشد و در تشخیص وضع کشور خطا کند.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
🔰 پرونده ویژه "حاکمیت الله: امامت مستضعفان"
💠 شرحی ویژه و خواندنی از استاد فلاح در باب پیام امام خمینی در 12 فروردین به مناسبت سالروز جمهوری اسلامی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پرونده ویژه "حاکمیت الله: امامت مستضعفان" 💠 شرحی ویژه و خواندنی از استاد فلاح در باب پیام امام خم
🔰 پیامی الهامبخش در روزی شگفت و مبارک
💠 این روزها بخشهایی از جامعه بیشتر از قبل به ایران و مسیری که طی کردیم مینگرند و در آن اندیشه میکنند. به واسطۀ برخی مشکلات و نارسائیها التهابهایی نیز فضای ذهنی ایشان را فراگرفته است. در این حال هیجانگرفته مطمئناً برای برخی از ایشان دیدن برجستگیها و افتخارات چندان ساده نخواهد بود، ولی در این پنج شش دهه نقاط افتخارآمیز فراوانی توسط فکر و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی رقم خورده است و سرمایههای عزیزی برای بالندگی و پیمودن مسیرهای سعادت فراهم نموده است. یکی از آن حادثههای بزرگ رفراندم 11 فروردین 58 بود و پیام عجیب و نکتهآموزی که امام خمینی رحمةاللهعلیه فردای آن روز صادر نمود.
مردم ایران خواستار یک حکومت الهی بودند. قیام همهجانبۀ آنها به پیروزی انقلاب پانزدهسالۀ امام خمینی ره در 22 بهمن 57 منتهی شد ولی حضرت امام ره آغاز این حکومت را بیش از دو ماه بعد، از فردای رأی مثبت مردم به «جمهوری اسلامی»؛ یعنی 12 فروردین 58 اعلام نمود.
💠 این نکته دلالت مهم و فخرآمیزی در دل خود دارد که میشود نام آن را توجهات تمدنی معمار حیات نوین ایران اسلامی گذاشت. پس از 22 بهمن برای همۀ دنیا روشن شده بود که حرکت انقلابی حضرت امام با رهبری و محوریّت ایشان به پیروزی رسیده است و دیگر منازع قدرتمندی در داخل برای آن تصور نمیشد، ولی حضرت امام که ذهنی فقهی داشت به این حدّ از اثبات بسنده نمینمود و دو مطالبه را که هردو قانونی کردن ارادۀ مردم است مجدّانه پیگیری کرد؛ یک، همهپرسی «نظام اسلامی» و دو، همهپرسی قانون اساسی. اولی پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب واقع شد و دومی پس از 14 ماه.
💠 نه تنها نتیجۀ این دو همهپرسی عجیب و فخرآمیز است، بلکه اصل پیگیری بسیار زودهنگام(و درواقع بهموقع) این دو اقدام توسط یک حکومت انقلابی نیز جزء مفاخرات بزرگ تاریخ کشور ما است. اما مزید بر این امتیازات پیام مهم و تاریخی حضرت امام ره به این مناسبت است. در این پیام ماندگار نگرش توحیدی موج میزند و این نگاه را کسی ارائه میکند که باعث یک انقلاب صد در صد مردمی و پیروز شده است.
این پیام را در چند فراز تقدیم میکنیم و پس از آن به تأملات مختصری دربارۀ آن میپردازیم.👇👇👇
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پیامی الهامبخش در روزی شگفت و مبارک 💠 این روزها بخشهایی از جامعه بیشتر از قبل به ایران و مسیری ک
🔰 پیام امام خمینی ره
1⃣▪️ فراز اول
بسم الله الرحمن الرحیم
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. صدق الله العظیم
2⃣▪️ فراز دوم
به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک میگویم.
خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت.
3⃣▪️ فراز سوم
من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام میکنم. به دنیا اعلام میکنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زبالهدان تاریخ دفن کنند.
من از این همبستگی که جز مشتی ماجراجو و بیخبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعا لبیک گفتند، و با تقریبا اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر میکنم.
4⃣▪️ فراز چهارم
مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رای قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان میبارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است.
مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود میرسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست. طاغوت دفن شد و طغیان و سرکشی به دنبال او دفن میشود، و کشور از چنگال دشمنهای داخلی و خارجی و چپاولگران و غارت پیشگان نجات یافت.
ادامه دارد...
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🏴 يا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَ مَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تسلیت عرض میکند.🌹
💠امام خمینی ره
. حضرت موسى بن جعفر همين طور من باب اتفاق نبود كه چندين سال در حبس به سر برد و تبعيد بعض ائمه و احضار از مدينه، بردنشان به محل خليفه، همچو نبود كه اينها يك مردم عادى باشند كه همين بنشينند و درسى بخوانند و درسى بگويند و مطالعهاى بكنند و عبادت خدا را بكنند و در جوار رسول خدا عبادت كنند. اگر طرز افكار آنها هم اين بود، اين مذهب يك مذهبى كه در مقابل ظلم در طول تاريخ واقع شده است، نبود. اين دو رشته از اول خلقت تا حالا بوده است؛ رشته تعهد به اسلام و ايستادگى در مقابل ظلم و ستم و ديكتاتورى و قدرتهاى شيطانى و سازش. 8 تير 1360
💠رهبرانقلاب
‼️ما خیال میکنیم موسی بن جعفر، یک آقاى مظلوم بى سر و صداى سر به زیرى در مدینه بودیک آدمى که فقط مسأله مىگوید، کارى به حکومت و مبارزهى سیاسى ندارد که زیر چنین فشارهایى قرار نمىگیرد بخاطر مساله گویی رفتند او را زندانى کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. قضیه یک مبارزهى طولانى تشکیلاتى، یک مبارزهاى با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامى بود! ۶۴/۱/۲۳
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پیام امام خمینی ره 1⃣▪️ فراز اول بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الار
🔰 پیام امام خمینی ره
5⃣▪️ فراز پنجم
اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید که باید این اثر الهی را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید و نگذارید بقایای رژیم متعفن که در کمین نشستهاند و طرفداران دزدان بینالمللی و نفتخواران مفتخوار در بین صفوف فشرده شما رخنه کنند. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید، و با فرستادن طبقه فاضله و امنای خود در مجلس موسسان، قانون اساسی جمهوری اسلامی را به تصویب برسانید، و همان طور که با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی رای دادید، به امنای امت رای دهید تا مجالی برای بداندیشان نماند.
6⃣▪️ فراز ششم
12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگرههای قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.
7⃣▪️ فراز هفتم
ای ملت عزیز! که با خون جوانان خود حق خود را به دست آوردید، این حق را عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید، و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن، عدالت الهی را با پشتیبانی خود اجرا نمایید. من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، این چند روز آخر عمر را میگذرانم، و از ملت انتظار آن داریم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
8⃣▪️ فراز هشتم
من از دولتها میخواهم که بدون وحشت از غرب و شرق، با استقلال فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند، و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانهها و ادارات که با فرم غربی و غربزدگی به پا شده است به شکل اسلامی متحول کنند، و به دنیا عدالت اجتماعی و استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را نشان دهند. از خداوند تعالی عظمت و استقلال کشور و امت اسلامی را خواستارم.
والسلام علیکم و رحمه الله.
صحیفه امام (ره)، جلد ششم، ۴۵۲_۴۵۳
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پیام امام خمینی ره 5⃣▪️ فراز پنجم اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید
🔰شرح پیام امام خمینی ره
1⃣▪️ شرح فراز اول
شروع پیام با آیهای است که یکی از فلسفههای دینی تاریخ را بیان میکند. خدایی که قرآن او را پادشاه بیرقیب عالم میخواند خبر از یک تصمیم و اراده خود و قاعدۀ حاکم بر حیات انسانی میدهد. ولی امثال این گزارههای کلیدی قرآنی نه برای ما پرمعناست و نه حضور مؤثری در نگاههای رایج ما دارد و سرّ دگراندیشی، سستنظری و تبدّلات فراوان فکری ما نیز همین است. این اراده ساخت و شالودۀ زندگی بشری را تشکیل داده است و اکنون نیز این ارادۀ کشدار و قاطع در جریان است و زندگی بشری در چمبرۀ این قاعده غوطهور است.
از سخنان متعدد حضرت امام ره به دست میآید که این آیه که وعدۀ امامت مستضعفان را میدهد بر ذهن شریف ایشان حکومت دارد و یک نگرش پایه را برای ایشان شکل داده است. از منظر دینی برخورداری از چنین بینشی کاملاً درست است، هرچند صاحبان نگاههای «علمی» تنها آن را بشنوند یا در آن تردید کنند یا با دلی سرد به تمسخر آن بپردازند.
آیه سخن از «ارادۀ الهی» و سنّت قطعی ربوبی دارد و این برای شخصیّت متکلّم و فیلسوفی چون امام عنوانی بسیار پرمعناست. آنچه وعده داده میشود مایۀ «منّت الهی» است و وعده نیز امامت و وراثت مستضعفان است.
2⃣▪️ شرح فراز دوم
یکی از سؤالها این است که مستضعفان مورد نظر این آیه چه کسانی هستند. امام ره ملت ایران را جزء ملتهای مستضعف داشته شده و ظاهراً از مصادیق این آیه میداند. او در عین این که به واسطۀ تعالیم عمیق توحیدی، دغدغهای جز حکومت الله ندارد و تفسیر حقیقت متعالی انسان و رسیدن به مقام خلیفهاللهی را در گرو حکومت پراحتشام الهی و سریان توحید در رگ رگ حیات منتخب انسانی میداند، قدرت مستضعفین را دست توانای الهی میخواند.
3⃣▪️ شرح فراز سوم
خواستۀ بلند حضرت امام و خشنودی بزرگ او تحقق «امامت امّت» است و مبارکی 12 فروردین را به همین نکته میداند. این را کسی میخواهد و میگوید که مشروعیّت الهی نظام اسلامی را به ولایت فقیه میداند.
از نظر حضرت امام خواست مردم اصل است و خواست مردم معیار است اما افزون بر این مردمی که «برخاسته» باشند از نظر ایشان به رتبهای بالاتر دست خواهند یافت و آن رتبۀ امامت و رهبری است. او مردم را امام و رهبر میدانست و معتقد بود مردم ایران از همۀ مسؤولین ـ حتی خود او ـ جلوترند. این نکتهها تفاسیر کمی به خود دید و کمتر مورد توجه واقع شد و امروز ما به تبیین آنها واقعاً محتاجیم.
این دو نگاه(ولایت فقیه و امامت امت) را در کنار هم نباید فراموش کرد و فروغ آن را نباید پایین آورد. معلوم است که اذهان نظم گرفته با آموزههای علوم انسانی به فهم امامت امت نزدیکتر و متمایلتر است و اذهان آموختۀ تربیتهای دینی به فهم و پسند ولایت فقیه. نگاه فاخر و تابناک امام هردو آموزه را اسلامی میداند و مفسّر فکر فاخر مکتب اهلبیتی.
جمهوری اسلامی از نظر ایشان تفسیر این دو حرف است. نوعی امامت عمومی در قالب نظام امّت و امامی که با این رفراندوم به ایران و جامعۀ بشری تقدیم شد.
امام چنین رفراندمی را در تاریخ ایران بیسابقه میداند و روشن است که این شور و این وفاق بینظیر تاریخی ریشه در حرکت پیروز اسلامی یک فقیه شیعی دارد.
اما همبستگی بینظیری که مردم ایران در مقاطع پایانی پیروزی انقلاب و در این روز تاریخی از خود نشان دادند از نظر امام ره اعتصام عمومی به ریسمان الهی است و نشانۀ یک رشد و بلوغ ملی است.
آنچه برای این ملّت پیش آمد یک تجربۀ افسانهای نزد تمام جوامع به شمار میرود و بیتردید تفسیری عینی بر آن آیۀ کریمه بود. انصافاً اگر نبود جز همین صحنه و ترسیمی که از آن آیه صورت گرفت، خود به تنهایی تحفۀ بزرگی برای جامعۀ دینی ما به شمار میرفت.
این سرمایۀ بزرگ هنوز در رگ و پی این جامعه هست و با درک و اخلاص و تلاش میتوان به آن دست یافت.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰شرح پیام امام خمینی ره 1⃣▪️ شرح فراز اول شروع پیام با آیهای است که یکی از فلسفههای دینی تاریخ ر
🔰شرح پیام امام خمینی ره
4⃣▪️ شرح فراز چهارم
حضرت امام ره جمهوری اسلامی را حکومت عدل الهی میداند؛ حکومتی که در آن جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد؛ در آن اختلاف نژاد مطرح نیست. کرامت در پناه تقوا و برتری به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است و فرقی بین زن و مرد و اقلیّتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.
5⃣▪️ شرح فراز پنجم
مهمترین تذکرات حضرت امام ره که مفسّر واقعی روزگار نوین ما نیز هست همین عبارتهای فراز پنجم این پیام است:
«اینک شما ملت شجاع پاسدار جمهوری اسلامی هستید.
اینک شما هستید که باید این اثر الهی را با قدرت و قاطعیّت حفظ کنید.
اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصتطلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید.»
6⃣▪️ شرح فراز ششم
امام این حکومت را حکومت الله میخواهد. امام این حکومت را حکومت الله میبیند و روز نخستین آن را پس از رأی ملّت در این روز میداند. طبعاً از نظر ایشان این روز جزء بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی است.
انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که حکومت طاغوتی عالمگیر شده بود و در چهرۀ دوگانۀ ابرقدرتهای بیخدای شرق و غرب همۀ کنجها و زوایای جغرافیای حیات بشری را پر کرده بود. امام معتقد است چیزهایی در این روز تاریخی بر هم خورد که دیگر بازنخواهد گشت. در نگاه هر عالم شیعی پایان حکومت طاغوت بر زمین با ظهور امام زمان عج رقم میخورد ولی قیام واقعی مردم ایران از نظر ایشان مقدمۀ ظهور امام زمان عج است و به باور راسخ ایشان پایان حکومت طاغوتی از این روز شروع شده است.
تحلیلهای وزینی از باور نادر ایشان پشتیبانی میکند و مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی نیز به صراحت تمام میگوید پس از این پیروزی بشر امروز و فردا در عصر نوینی زندگی میکند.
آنچه در این عبارتهای عجیب آمده دستکم یک گمانۀ وزین و پرقرینه توسط یک عالم دینی و سیاستمدار بینظیر معاصر است. ولی بیش از اینها امکان این که مفاد الهامی بر دل یک مرد الهی چون ایشان باشد نیز هست و البته علاوه بر اینها مطابق حکایتهای تاریخی مبتنی بر اخبار متعدد غیبی است که از طرف اهل معنی چون آیت الله شاهآبادی و قاضی رحمهما الله به امام و شاگردان ایشان میرسیده است. برخی نیز بر این موارد، دستهای بررسیهای روایی را افزودند و شواهد دلالی متعددی بر ویژه و تاریخساز بودن انقلاب الهی مردم ایران از نظر اهلبیت علیهمالسلام اقامه نمودند.
7⃣▪️ شرح فراز هفتم
امام به مردم تذکر میدهد که این حق را عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید. و میگوید من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، هستم و از ملت نیز درخواست میکند که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
8⃣▪️ شرح فراز هشتم
در انتها نیز خطاب را متوجه دولتها میکند و از ایشان میخواهد بدون وحشت از غرب و شرق و با «استقلال فکر و اراده» باقیماندۀ رژیم طاغوت را که در همۀ جوانب حیات اجتماعی ما ریشه دارد از کشور بروبند و نمونۀ مناسبی از زندگی باسعادت اجتماعی را به جهان ارائه نمایند.
این انقلاب بر دوش مردم نجیب و مسلمان ایران است و ما در عین این که بخوبی پای این انقلاب ایستادهایم، ولی بسیار کم دربارۀ فلسفۀ مستقل حیات خویش و مقاصدی که به سوی آن روانیم و مسیری که باید پیمود آزاداندیشانه و به صورت ملّی اندیشیدهایم. ما در عین این که به منابع قدسی دین مبین اسلام تکیه داشتهایم، ولی کمتر سراغ آنها رفتهایم و دربارۀ حیات سعادتمندانۀ خویش با هم بسیار کم «گفتگو» کردهایم و فرهنگ و فضیلت آزاداندیشی را بهخوبی برنیاوردهایم. این مسیر سخت بدون آزاداندیشی طی نخواهد شد.
«آزادی یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی، رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد.»(مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی ، 29/3/85)
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰شرح پیام امام خمینی ره 4⃣▪️ شرح فراز چهارم حضرت امام ره جمهوری اسلامی را حکومت عدل الهی میداند؛
این کوتاهیها نارسائیهای جدیای را باعث شده است و به هشیاریها و استعدادهای رشد ما لطمههایی زده است که میتواند انقلاب را به مخاطراتی بیاندازد.
«متأسفانه گروهی بهدنبال سیاستزدگی و گروهی بهدنبال سیاستزدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مردابگونه یا تلاطم گردابوار، میخواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریانساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیریهای غلط و منحط قبیلهای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند.
در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل میگردد، هیچ فکری تولید و حرف تازهای گفته نمیشود، عدهای مدام خود را تکرار میکنند و عدهای دیگر تنها غرب را ترجمه میکنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویشاند، دچار انفعال و عقبگرد میشوند.» (مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی، 16/11/81)
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
این کوتاهیها نارسائیهای جدیای را باعث شده است و به هشیاریها و استعدادهای رشد ما لطمههایی زده است ک
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
شرح_پیام_تبریک_حضرت_امام_بابت_12فروردین-استاد فلاح.pdf
759.6K
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚡ خاطره رهبر انقلاب از روز یازدهم فروردین ۱۳۵۸
🔻 «من در روز رأیگیری، کرمان بودم. از طرف امام یک مأموریتی به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم و پیام امام را برای آن مردم ببرم. در راه بلوچستان، به کرمان رسیده بودم که روز رأیگیری بود، در فرودگاه بچههای حزبالهی و داغ کرمان آمدند، صندوق را آوردند. چند تا صندوق بود، هر کدام میخواستند که بیاورند من تویش رأی بیاندازم. آنها هم من را میشناختند. یعنی سابق که کرمان رفته بودم و مردم کرمان با من آشنا بودند. خیلی لحظهی شیرینی بود برای من، آن لحظهای که این رأی را من میانداختم توی صندوق و میدیدم آن شور و هیجانی را که مردم کرمان از خودشان نشان میدادند در رأی دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهوری اسلامی، آری بود.» ۱۳۶۴/۱/۱۰
📝 ادامه👇
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=6175
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #روز_جمهوری_اسلامی گرامی باد 🌹
📹 ببینید| رهبرانقلاب: اوّلِ انقلاب، کلمات دمکراسی و دمکراتیک و امثال آن، در زبان همه خیلی تکرار میشد.
❌ حاج احمدآقا پیغام آورد که امام میگویند این کلمات را نگویید.
⚠️ قبل از آمدن امام گاهی گفته شده بود «جمهوری دمکراتیک اسلامی»؛ اما امام روی همان «جمهوری اسلامی» تأکید داشتند. شاید بعضیها تعجّب میکردند که کلمه دمکراتیک اینقدر حسّاسیت ندارد.
👈 ولی این حسّاسیت، درست و بجا بود؛ به خاطر اینکه نفس کلمه بیگانه با خودش یک بار فرهنگی میآورد؛ نشاندهنده یک احساس است و آن احساس در انسان بتدریج تقویت میشود. ۱۳۷۸/۱۱/۰۴