پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش پنجم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها ▫️خطر تحر
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش ششم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
💠 در بیانیۀ عزیز و شریف «گام دوم انقلاب» نیز همین مطلب مهم را گوشزد نمودند:
💠 «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همۀ وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعهپردازی و تمّدنسازی شده است.»
💠 البته توضیح زیبا و به شدت عالمانهای را نیز میافزایند:
💠 «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بیمبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.»
💠 سخن ما در این نوشته این است که حادثۀ شکوهمند یاد شده را چه کسی باعث شده است یا بیشترین، اساسیترین، آگاهانهترین، پرکارترین و «هوشمندانهترین» نقش را چه کسی داشته است؟
💠 برخی واقعاً نمیتوانند اهمیّت جامعهشناختی، تاریخی و تمدنی این مهم را در بیابند. نمیتوانند وزن آن را روشن کنند. برخی ذائقهها توان درک اهمیّت این موضوع را ندارد. به همین جهت سری به تأیید تکان میدهد و میگذرد. اگر رهبر انقلاب با ورود قاطع کسی را بردارد در نظر ایشان حادثهای افسانهای خواهد بود و در خاطرشان ماهها باقی خواهد ماند، ولی این که کارشناسی داریم که میتواند جهتگیری کشور را بفهمد و جهت درست را هم بفهمد و برای جهتگیری درست یا حفظ جهتهای درست تدبیر کند و میتواند برای آن اقدام مؤثر هم بنماید، چندان به چشمشان نمیآید. واقعاً نمیتوانند ارزش این حادثه را حتی اگر بپذیرند اندازه بگیرند و در جشن و سرور این دستآورد بزرگ غوطهور شوند و مستانه از خداوند متعال شکرگزار باشند.
💠 البته برخی این دستآورد را تأیید نمیکنند. با این توصیف همراه نیستند. تلقی بنده این است که این طائفه دربارۀ چیزی سخن میگویند که معنای جامعهشناختی و تمدنی آن برایشان خیلی روشن نیست. مشکل جامعۀ انقلابی نیز همین است.
💠 بیانیۀ گام دوم شاهد خوبی بر زنده بودن این آرمانها و ارزشهاست و بعد از طلوع این بیانیه وظیفۀ ما معلوم میشود، ولی ما بدون درک موقعیّت راهبردی این بیانیه و دستهای امور شبیه به آن، به نق زدن و ناشکری و بیجا انتقاد کردن و اشتباهی هدفگیری کردن و ... میپردازیم. گمانمان هم این است که داریم برخورد هشیارانهای به خرج میدهیم.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش ششم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها 💠 در بیانی
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هفتم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #حفظ_جهتگیریها
▫️حفظ جهتگیریها
💠 چقدر متوجهیم که حفظ جهتگیریهای یک حرکت تمدنساز یعنی چه؟ چقدر روی آن اندیشه کردهایم؟ چقدر در افق تمدنی به حوادث نگاه کردهایم؟ چقدر به این افق سر میزنیم؟ چقدر از این افق با بیانات رهبری ارتباط گرفتهایم؟
💠 بنده مهمترین گزاره را در «طرح رهبری» همین «حفظ جهتگیریها» میدانم. اهمیّتی با فاصلۀ فراوان نسبت به امور دیگر. البته امور دیگری نیز هست که در «طرح رهبری» و «رهبری رهبری» باید نشان داد و بسیار شکوهمند و عزیز است ولی به نظرم شاید هیچکدام به پای این نکته نمیرسد.
💠 ما چقدر متوجه شدهایم که حفظ جهتگیری «دقیقاً» در کشور ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟ با چه امکاناتی مواجه است؟ چه مطالبات و اقتضائاتی دارد؟
💠 وقتی رهبری جوهر اصلی در مکتب امام را «مهندسی دنیا توسط دین» میخوانند و کانون اصلی دشمنی با نظام سلطه و نظام سلطه با ما را این موضوع میدانند و در همین فضا بزرگترین دشمن انقلاب و جهتگیریهای را «علوم انسانی ذاتاً مسموم» میدانند و میگویند:
💠 «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به حوزههاى علميه است، به خاطر اين است كه نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جريانهاى ادارهى يك ملت و يك كشور در نظام اسلامى به عهدهى علماى دين است. آن كسانى ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند.
💠 اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريههاى غربى، نظريههاى غيردينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته و پرداختهى اذهان مادى است، مىآيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.
💠 اينكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رائج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رائج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند.
💠 حوزههاى علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون تكيهگاه اوست.»(29/7/89)
💠 اگر ببینیم که در این کشور نمیشود علوم انسانی را حذف کرد و هیچ امیدی به حوزه نیست که جای آنها را پر کند و ... چه حالی بهمان دست میدهد و چه تدبیری میکنیم؟ رهبری در وسط این چالش بزرگ راهبردی است. راههایی هم جسته است و یکی از آبشخورهای عظمت «بیانیۀ گام دوم انقلاب» نیز همین است.
💠 ما چقدر متوجهیم که وقتی رهبری با دولت سازندگی مواجه شد از این جهت چه وظائفی را متوجه خود دید؟ در دولت اصلاحات و دولتهای دیگر نیز؟ ایشان دربارۀ دولت احمدینژاد فرمودند نظر بنده به نظر ایشان نزدیکتر است. فاصلهها چه میزان بوده است و ایشان با آن فاصلهها چه میکرده است؟
💠 برخی از ما علاقهمندیم صحنۀ حیات انقلاب و حیات رهبری را بهکلی از چنین پویشی خالی ببینیم و حتی ایشان را فریادگر صوری آرمانها و ارزشها بخوانیم یا ایشان را دچار توهم حفظ آرمانها و ارزشها بدانیم.
💠 تنها شمیم این برداشت و تحلیل هم کافی است تا قضاوت را دربارۀ توان تحلیل شخص یا جریان متفاوت نماید.
💠 کسانی که در این مدار تنفس نمیکنند وقتی با بیانیه مواجه میشوند آن را تکراری یا کلیات ابوالبقا میبینند و متوجه وزن راهبردی صدور این بیانیه نمیشوند. برخی هم هیچگاه نخواهند شد، شاید استعداد ذاتیشان این است.
💠 فعلاً بس است ولی باید آنقدر مقولۀ جهت گیری را باز کنیم که دیگر در جمع ما کسی نباشد که شامۀ نیرومندی در یافتن جهتگیری کشور نداشته باشد و در تشخیص وضع کشور خطا کند.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587
.
🔰 پرونده ویژه "حاکمیت الله: امامت مستضعفان"
💠 شرحی ویژه و خواندنی از استاد فلاح در باب پیام امام خمینی در 12 فروردین به مناسبت سالروز جمهوری اسلامی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پرونده ویژه "حاکمیت الله: امامت مستضعفان" 💠 شرحی ویژه و خواندنی از استاد فلاح در باب پیام امام خم
🔰 پیامی الهامبخش در روزی شگفت و مبارک
💠 این روزها بخشهایی از جامعه بیشتر از قبل به ایران و مسیری که طی کردیم مینگرند و در آن اندیشه میکنند. به واسطۀ برخی مشکلات و نارسائیها التهابهایی نیز فضای ذهنی ایشان را فراگرفته است. در این حال هیجانگرفته مطمئناً برای برخی از ایشان دیدن برجستگیها و افتخارات چندان ساده نخواهد بود، ولی در این پنج شش دهه نقاط افتخارآمیز فراوانی توسط فکر و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی رقم خورده است و سرمایههای عزیزی برای بالندگی و پیمودن مسیرهای سعادت فراهم نموده است. یکی از آن حادثههای بزرگ رفراندم 11 فروردین 58 بود و پیام عجیب و نکتهآموزی که امام خمینی رحمةاللهعلیه فردای آن روز صادر نمود.
مردم ایران خواستار یک حکومت الهی بودند. قیام همهجانبۀ آنها به پیروزی انقلاب پانزدهسالۀ امام خمینی ره در 22 بهمن 57 منتهی شد ولی حضرت امام ره آغاز این حکومت را بیش از دو ماه بعد، از فردای رأی مثبت مردم به «جمهوری اسلامی»؛ یعنی 12 فروردین 58 اعلام نمود.
💠 این نکته دلالت مهم و فخرآمیزی در دل خود دارد که میشود نام آن را توجهات تمدنی معمار حیات نوین ایران اسلامی گذاشت. پس از 22 بهمن برای همۀ دنیا روشن شده بود که حرکت انقلابی حضرت امام با رهبری و محوریّت ایشان به پیروزی رسیده است و دیگر منازع قدرتمندی در داخل برای آن تصور نمیشد، ولی حضرت امام که ذهنی فقهی داشت به این حدّ از اثبات بسنده نمینمود و دو مطالبه را که هردو قانونی کردن ارادۀ مردم است مجدّانه پیگیری کرد؛ یک، همهپرسی «نظام اسلامی» و دو، همهپرسی قانون اساسی. اولی پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب واقع شد و دومی پس از 14 ماه.
💠 نه تنها نتیجۀ این دو همهپرسی عجیب و فخرآمیز است، بلکه اصل پیگیری بسیار زودهنگام(و درواقع بهموقع) این دو اقدام توسط یک حکومت انقلابی نیز جزء مفاخرات بزرگ تاریخ کشور ما است. اما مزید بر این امتیازات پیام مهم و تاریخی حضرت امام ره به این مناسبت است. در این پیام ماندگار نگرش توحیدی موج میزند و این نگاه را کسی ارائه میکند که باعث یک انقلاب صد در صد مردمی و پیروز شده است.
این پیام را در چند فراز تقدیم میکنیم و پس از آن به تأملات مختصری دربارۀ آن میپردازیم.👇👇👇
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پیامی الهامبخش در روزی شگفت و مبارک 💠 این روزها بخشهایی از جامعه بیشتر از قبل به ایران و مسیری ک
🔰 پیام امام خمینی ره
1⃣▪️ فراز اول
بسم الله الرحمن الرحیم
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. صدق الله العظیم
2⃣▪️ فراز دوم
به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک میگویم.
خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت.
3⃣▪️ فراز سوم
من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام میکنم. به دنیا اعلام میکنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زبالهدان تاریخ دفن کنند.
من از این همبستگی که جز مشتی ماجراجو و بیخبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعا لبیک گفتند، و با تقریبا اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر میکنم.
4⃣▪️ فراز چهارم
مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رای قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید. حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان میبارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است.
مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود میرسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست. طاغوت دفن شد و طغیان و سرکشی به دنبال او دفن میشود، و کشور از چنگال دشمنهای داخلی و خارجی و چپاولگران و غارت پیشگان نجات یافت.
ادامه دارد...
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🏴 يا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَ مَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تسلیت عرض میکند.🌹
💠امام خمینی ره
. حضرت موسى بن جعفر همين طور من باب اتفاق نبود كه چندين سال در حبس به سر برد و تبعيد بعض ائمه و احضار از مدينه، بردنشان به محل خليفه، همچو نبود كه اينها يك مردم عادى باشند كه همين بنشينند و درسى بخوانند و درسى بگويند و مطالعهاى بكنند و عبادت خدا را بكنند و در جوار رسول خدا عبادت كنند. اگر طرز افكار آنها هم اين بود، اين مذهب يك مذهبى كه در مقابل ظلم در طول تاريخ واقع شده است، نبود. اين دو رشته از اول خلقت تا حالا بوده است؛ رشته تعهد به اسلام و ايستادگى در مقابل ظلم و ستم و ديكتاتورى و قدرتهاى شيطانى و سازش. 8 تير 1360
💠رهبرانقلاب
‼️ما خیال میکنیم موسی بن جعفر، یک آقاى مظلوم بى سر و صداى سر به زیرى در مدینه بودیک آدمى که فقط مسأله مىگوید، کارى به حکومت و مبارزهى سیاسى ندارد که زیر چنین فشارهایى قرار نمىگیرد بخاطر مساله گویی رفتند او را زندانى کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. قضیه یک مبارزهى طولانى تشکیلاتى، یک مبارزهاى با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامى بود! ۶۴/۱/۲۳
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پیام امام خمینی ره 1⃣▪️ فراز اول بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الار
🔰 پیام امام خمینی ره
5⃣▪️ فراز پنجم
اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید که باید این اثر الهی را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید و نگذارید بقایای رژیم متعفن که در کمین نشستهاند و طرفداران دزدان بینالمللی و نفتخواران مفتخوار در بین صفوف فشرده شما رخنه کنند. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید، و با فرستادن طبقه فاضله و امنای خود در مجلس موسسان، قانون اساسی جمهوری اسلامی را به تصویب برسانید، و همان طور که با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی رای دادید، به امنای امت رای دهید تا مجالی برای بداندیشان نماند.
6⃣▪️ فراز ششم
12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگرههای قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.
7⃣▪️ فراز هفتم
ای ملت عزیز! که با خون جوانان خود حق خود را به دست آوردید، این حق را عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید، و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن، عدالت الهی را با پشتیبانی خود اجرا نمایید. من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، این چند روز آخر عمر را میگذرانم، و از ملت انتظار آن داریم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
8⃣▪️ فراز هشتم
من از دولتها میخواهم که بدون وحشت از غرب و شرق، با استقلال فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند، و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانهها و ادارات که با فرم غربی و غربزدگی به پا شده است به شکل اسلامی متحول کنند، و به دنیا عدالت اجتماعی و استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را نشان دهند. از خداوند تعالی عظمت و استقلال کشور و امت اسلامی را خواستارم.
والسلام علیکم و رحمه الله.
صحیفه امام (ره)، جلد ششم، ۴۵۲_۴۵۳
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰 پیام امام خمینی ره 5⃣▪️ فراز پنجم اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید
🔰شرح پیام امام خمینی ره
1⃣▪️ شرح فراز اول
شروع پیام با آیهای است که یکی از فلسفههای دینی تاریخ را بیان میکند. خدایی که قرآن او را پادشاه بیرقیب عالم میخواند خبر از یک تصمیم و اراده خود و قاعدۀ حاکم بر حیات انسانی میدهد. ولی امثال این گزارههای کلیدی قرآنی نه برای ما پرمعناست و نه حضور مؤثری در نگاههای رایج ما دارد و سرّ دگراندیشی، سستنظری و تبدّلات فراوان فکری ما نیز همین است. این اراده ساخت و شالودۀ زندگی بشری را تشکیل داده است و اکنون نیز این ارادۀ کشدار و قاطع در جریان است و زندگی بشری در چمبرۀ این قاعده غوطهور است.
از سخنان متعدد حضرت امام ره به دست میآید که این آیه که وعدۀ امامت مستضعفان را میدهد بر ذهن شریف ایشان حکومت دارد و یک نگرش پایه را برای ایشان شکل داده است. از منظر دینی برخورداری از چنین بینشی کاملاً درست است، هرچند صاحبان نگاههای «علمی» تنها آن را بشنوند یا در آن تردید کنند یا با دلی سرد به تمسخر آن بپردازند.
آیه سخن از «ارادۀ الهی» و سنّت قطعی ربوبی دارد و این برای شخصیّت متکلّم و فیلسوفی چون امام عنوانی بسیار پرمعناست. آنچه وعده داده میشود مایۀ «منّت الهی» است و وعده نیز امامت و وراثت مستضعفان است.
2⃣▪️ شرح فراز دوم
یکی از سؤالها این است که مستضعفان مورد نظر این آیه چه کسانی هستند. امام ره ملت ایران را جزء ملتهای مستضعف داشته شده و ظاهراً از مصادیق این آیه میداند. او در عین این که به واسطۀ تعالیم عمیق توحیدی، دغدغهای جز حکومت الله ندارد و تفسیر حقیقت متعالی انسان و رسیدن به مقام خلیفهاللهی را در گرو حکومت پراحتشام الهی و سریان توحید در رگ رگ حیات منتخب انسانی میداند، قدرت مستضعفین را دست توانای الهی میخواند.
3⃣▪️ شرح فراز سوم
خواستۀ بلند حضرت امام و خشنودی بزرگ او تحقق «امامت امّت» است و مبارکی 12 فروردین را به همین نکته میداند. این را کسی میخواهد و میگوید که مشروعیّت الهی نظام اسلامی را به ولایت فقیه میداند.
از نظر حضرت امام خواست مردم اصل است و خواست مردم معیار است اما افزون بر این مردمی که «برخاسته» باشند از نظر ایشان به رتبهای بالاتر دست خواهند یافت و آن رتبۀ امامت و رهبری است. او مردم را امام و رهبر میدانست و معتقد بود مردم ایران از همۀ مسؤولین ـ حتی خود او ـ جلوترند. این نکتهها تفاسیر کمی به خود دید و کمتر مورد توجه واقع شد و امروز ما به تبیین آنها واقعاً محتاجیم.
این دو نگاه(ولایت فقیه و امامت امت) را در کنار هم نباید فراموش کرد و فروغ آن را نباید پایین آورد. معلوم است که اذهان نظم گرفته با آموزههای علوم انسانی به فهم امامت امت نزدیکتر و متمایلتر است و اذهان آموختۀ تربیتهای دینی به فهم و پسند ولایت فقیه. نگاه فاخر و تابناک امام هردو آموزه را اسلامی میداند و مفسّر فکر فاخر مکتب اهلبیتی.
جمهوری اسلامی از نظر ایشان تفسیر این دو حرف است. نوعی امامت عمومی در قالب نظام امّت و امامی که با این رفراندوم به ایران و جامعۀ بشری تقدیم شد.
امام چنین رفراندمی را در تاریخ ایران بیسابقه میداند و روشن است که این شور و این وفاق بینظیر تاریخی ریشه در حرکت پیروز اسلامی یک فقیه شیعی دارد.
اما همبستگی بینظیری که مردم ایران در مقاطع پایانی پیروزی انقلاب و در این روز تاریخی از خود نشان دادند از نظر امام ره اعتصام عمومی به ریسمان الهی است و نشانۀ یک رشد و بلوغ ملی است.
آنچه برای این ملّت پیش آمد یک تجربۀ افسانهای نزد تمام جوامع به شمار میرود و بیتردید تفسیری عینی بر آن آیۀ کریمه بود. انصافاً اگر نبود جز همین صحنه و ترسیمی که از آن آیه صورت گرفت، خود به تنهایی تحفۀ بزرگی برای جامعۀ دینی ما به شمار میرفت.
این سرمایۀ بزرگ هنوز در رگ و پی این جامعه هست و با درک و اخلاص و تلاش میتوان به آن دست یافت.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰شرح پیام امام خمینی ره 1⃣▪️ شرح فراز اول شروع پیام با آیهای است که یکی از فلسفههای دینی تاریخ ر
🔰شرح پیام امام خمینی ره
4⃣▪️ شرح فراز چهارم
حضرت امام ره جمهوری اسلامی را حکومت عدل الهی میداند؛ حکومتی که در آن جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده میشوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور میتابد؛ در آن اختلاف نژاد مطرح نیست. کرامت در پناه تقوا و برتری به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است و فرقی بین زن و مرد و اقلیّتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست.
5⃣▪️ شرح فراز پنجم
مهمترین تذکرات حضرت امام ره که مفسّر واقعی روزگار نوین ما نیز هست همین عبارتهای فراز پنجم این پیام است:
«اینک شما ملت شجاع پاسدار جمهوری اسلامی هستید.
اینک شما هستید که باید این اثر الهی را با قدرت و قاطعیّت حفظ کنید.
اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصتطلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید.»
6⃣▪️ شرح فراز ششم
امام این حکومت را حکومت الله میخواهد. امام این حکومت را حکومت الله میبیند و روز نخستین آن را پس از رأی ملّت در این روز میداند. طبعاً از نظر ایشان این روز جزء بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی است.
انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که حکومت طاغوتی عالمگیر شده بود و در چهرۀ دوگانۀ ابرقدرتهای بیخدای شرق و غرب همۀ کنجها و زوایای جغرافیای حیات بشری را پر کرده بود. امام معتقد است چیزهایی در این روز تاریخی بر هم خورد که دیگر بازنخواهد گشت. در نگاه هر عالم شیعی پایان حکومت طاغوت بر زمین با ظهور امام زمان عج رقم میخورد ولی قیام واقعی مردم ایران از نظر ایشان مقدمۀ ظهور امام زمان عج است و به باور راسخ ایشان پایان حکومت طاغوتی از این روز شروع شده است.
تحلیلهای وزینی از باور نادر ایشان پشتیبانی میکند و مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی نیز به صراحت تمام میگوید پس از این پیروزی بشر امروز و فردا در عصر نوینی زندگی میکند.
آنچه در این عبارتهای عجیب آمده دستکم یک گمانۀ وزین و پرقرینه توسط یک عالم دینی و سیاستمدار بینظیر معاصر است. ولی بیش از اینها امکان این که مفاد الهامی بر دل یک مرد الهی چون ایشان باشد نیز هست و البته علاوه بر اینها مطابق حکایتهای تاریخی مبتنی بر اخبار متعدد غیبی است که از طرف اهل معنی چون آیت الله شاهآبادی و قاضی رحمهما الله به امام و شاگردان ایشان میرسیده است. برخی نیز بر این موارد، دستهای بررسیهای روایی را افزودند و شواهد دلالی متعددی بر ویژه و تاریخساز بودن انقلاب الهی مردم ایران از نظر اهلبیت علیهمالسلام اقامه نمودند.
7⃣▪️ شرح فراز هفتم
امام به مردم تذکر میدهد که این حق را عزیز بشمرید و از آن پاسداری کنید. و میگوید من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است، هستم و از ملت نیز درخواست میکند که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند.
8⃣▪️ شرح فراز هشتم
در انتها نیز خطاب را متوجه دولتها میکند و از ایشان میخواهد بدون وحشت از غرب و شرق و با «استقلال فکر و اراده» باقیماندۀ رژیم طاغوت را که در همۀ جوانب حیات اجتماعی ما ریشه دارد از کشور بروبند و نمونۀ مناسبی از زندگی باسعادت اجتماعی را به جهان ارائه نمایند.
این انقلاب بر دوش مردم نجیب و مسلمان ایران است و ما در عین این که بخوبی پای این انقلاب ایستادهایم، ولی بسیار کم دربارۀ فلسفۀ مستقل حیات خویش و مقاصدی که به سوی آن روانیم و مسیری که باید پیمود آزاداندیشانه و به صورت ملّی اندیشیدهایم. ما در عین این که به منابع قدسی دین مبین اسلام تکیه داشتهایم، ولی کمتر سراغ آنها رفتهایم و دربارۀ حیات سعادتمندانۀ خویش با هم بسیار کم «گفتگو» کردهایم و فرهنگ و فضیلت آزاداندیشی را بهخوبی برنیاوردهایم. این مسیر سخت بدون آزاداندیشی طی نخواهد شد.
«آزادی یکی از بزرگترین نعمتهای الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی، رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد.»(مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی ، 29/3/85)
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔰شرح پیام امام خمینی ره 4⃣▪️ شرح فراز چهارم حضرت امام ره جمهوری اسلامی را حکومت عدل الهی میداند؛
این کوتاهیها نارسائیهای جدیای را باعث شده است و به هشیاریها و استعدادهای رشد ما لطمههایی زده است که میتواند انقلاب را به مخاطراتی بیاندازد.
«متأسفانه گروهی بهدنبال سیاستزدگی و گروهی بهدنبال سیاستزدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مردابگونه یا تلاطم گردابوار، میخواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریانساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیریهای غلط و منحط قبیلهای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند.
در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل میگردد، هیچ فکری تولید و حرف تازهای گفته نمیشود، عدهای مدام خود را تکرار میکنند و عدهای دیگر تنها غرب را ترجمه میکنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویشاند، دچار انفعال و عقبگرد میشوند.» (مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی، 16/11/81)
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
این کوتاهیها نارسائیهای جدیای را باعث شده است و به هشیاریها و استعدادهای رشد ما لطمههایی زده است ک
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
شرح_پیام_تبریک_حضرت_امام_بابت_12فروردین-استاد فلاح.pdf
759.6K
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک":
شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد.
#حکومت_الله
#امامت_مستضعفان
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚡ خاطره رهبر انقلاب از روز یازدهم فروردین ۱۳۵۸
🔻 «من در روز رأیگیری، کرمان بودم. از طرف امام یک مأموریتی به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم و پیام امام را برای آن مردم ببرم. در راه بلوچستان، به کرمان رسیده بودم که روز رأیگیری بود، در فرودگاه بچههای حزبالهی و داغ کرمان آمدند، صندوق را آوردند. چند تا صندوق بود، هر کدام میخواستند که بیاورند من تویش رأی بیاندازم. آنها هم من را میشناختند. یعنی سابق که کرمان رفته بودم و مردم کرمان با من آشنا بودند. خیلی لحظهی شیرینی بود برای من، آن لحظهای که این رأی را من میانداختم توی صندوق و میدیدم آن شور و هیجانی را که مردم کرمان از خودشان نشان میدادند در رأی دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهوری اسلامی، آری بود.» ۱۳۶۴/۱/۱۰
📝 ادامه👇
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=6175
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #روز_جمهوری_اسلامی گرامی باد 🌹
📹 ببینید| رهبرانقلاب: اوّلِ انقلاب، کلمات دمکراسی و دمکراتیک و امثال آن، در زبان همه خیلی تکرار میشد.
❌ حاج احمدآقا پیغام آورد که امام میگویند این کلمات را نگویید.
⚠️ قبل از آمدن امام گاهی گفته شده بود «جمهوری دمکراتیک اسلامی»؛ اما امام روی همان «جمهوری اسلامی» تأکید داشتند. شاید بعضیها تعجّب میکردند که کلمه دمکراتیک اینقدر حسّاسیت ندارد.
👈 ولی این حسّاسیت، درست و بجا بود؛ به خاطر اینکه نفس کلمه بیگانه با خودش یک بار فرهنگی میآورد؛ نشاندهنده یک احساس است و آن احساس در انسان بتدریج تقویت میشود. ۱۳۷۸/۱۱/۰۴
🏳صلی الله علیک یا رسول الله یا نبی الرحمة
🔰امام خمینی ره
💠آن چيزى كه ما در روز مبعث بايد توجه به آن بكنيم اين است كه با بعثت رسول خدا، بعثت رسول خدا براى اين است كه راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اينكه مردم بتوانند با قدرتهاى بزرگ مقابله كنند به مردم بفهماند. بعثت براى اين است كه اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اينها را از ظلمتها نجات بدهد، ظلمات را بكلى كنار بزند و به جاى او نور بنشاند، ظلمت جهل را كنار بزند و به جاى او نور علم بياورد، ظلمت ظلم را به كنار بزند و به جاى او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جاى او بگذارد و راه او را به ما فهمانده است، فهمانده است كه تمام مردم، تمام مسلمين برادر هستند و بايد با هم وحدت داشته باشند، تفرق نداشته باشند.
🔰امام خامنه ای
💠حرکت بعثت نبوی، راه نویی در مقابل بشر گذاشت؛ «هوالّذی یصلّی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظّلمات الی النّور» (۱). بعثت برای این است که انسانها را از ظلمات خارج و به نور هدایت کند. این ظلمات شامل همه تاریکیهایی است که در سطح جهان، در فضای زندگی انسانها و در همه تاریخ به وجود میآید؛ ظلمات شرک و کفر، ظلمات جهل و حیرت، ظلمات ستم و بیعدالتی و تبعیض، ظلمات دوری از اخلاق اسلامی و آلوده شدن به لجنزار فساد اخلاقی، ظلمات برادرکشی، ظلمات بدفهمی و کج فهمی و انواع و اقسام تاریکیها. اسلام انسانها را برای خروج از این ظلمتها هدایت میکند و بتدریج بشر با فراگیری، با حرکت، با تصمیم، با درست اندیشیدن و موانع را شناختن، این راه را پیدا خواهد کرد.
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
🔰امام خامنه ای
«ما به درسهای #بعثت برای همیشه نیازمندیم؛ بعثت فقط یک حادثهی تاریخی برای یک برههی معیّنی از زمان نبود؛ برای همهی دوران تاریخ است... بعثت برای مقابلهی با «جاهلیّت» آمد. #جاهلیت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت پیامبر مکرّم است. نباید تصوّر کرد که این جاهلیّت، مخصوص جزیرةالعرب و عربهای مکّه و حجاز و بقیّهی نقاط بود؛ نه، آن جاهلیّتْ عمومیّت داشت... بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی #شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این میشود جاهلیّت. جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این میشود جاهلیّت.
جاهلیّت، امروز هم در دنیا وجود دارد؛ ما باید چشممان را باز کنیم و جاهلیّت را بشناسیم؛ امروز هم عیناً همین معنا وجود دارد؛ شهوترانیِ بیحساب، بیمهار، بیمنطق... نوبت به قساوت که میرسد، همان وضعیّت را انسان اینجا هم مشاهده میکند: انسانها را میکُشند، بیگناهها را میکُشند، بدون هیچ جرمی ملّتها را مورد سرکوب قرار میدهند؛ این جاهلیّتی است که امروز وجود دارد؛ #جاهلیت_مدرن. فرق این جاهلیّت با جاهلیّت صدر اوّل - جاهلیّت اولی به تعبیر قرآن - این است که امروز جاهلیّت، مسلّح و مجهّز است به سلاح علم، به سلاح دانش...
امروز جاهلیّت بازتولید شده است؛ با توان بسیار بالا، با خطر صدها بلکه هزارها برابرِ جاهلیّت روزهای اوّل و دوران اوّل اسلام.» ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
🗓 عید مبعث مبارک
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 #توسل و دعا با #۱۰۰_صلوات و #حدیث_کساء
🔸 توصیه #استاد_عابدینی در سه شب پایانی ماه رجب امسال (امروز جمعه آخر ماه رجب، شب شنبه شب آخر ماه رجب، و شب یکشنبه شب اول ماه شعبان)
🔻برای حل مشکلات مردم در سیل ها، و امداد باطنی برای تبدیل گرفتاری مردم به رحمت الهی
🔸 @abedini
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
https://eitaa.com/fvtt_ir/664
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/698
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️#اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه (#جایگاه_1)
🔘حیات دنیایی بشر با پیامبری و اتصال متن حیات انسانی به آسمان معنی شروع شد. پیامبران از آگاهی فطری برخوردار بودند و عالیترین شعارهای فطری را در حیات بشر به او گوشزد مینمودند و به تشریح و یادآوری آنچه خواستۀ فطرت الهی ایشان بود میپرداختند.
شعارهای پیامبران در گوش بشر جا گرفت، ولی بر دستان ایشان به سختی جاری شد. امروز عالیترین شعارهای بشری همان آموزههایی است که پیامبران به بشر اهدا نمودند، هرچند بشر آن را همواره به اقتضای ظرفیّت نارسای خود فهمیده و میفهمد.
🔘«مردان خدا نظرشان به همه چيز و همهكس، تابع نظرشان به خداست. مردان خدا به تاريخ روح مىبخشند، و روح بخشيدهاند. تاريخ حقيقى و معنوى بشر را مردان خدا نوشتهاند. شما نگاه كنيد؛ امروز با اينكه هزاران سال از دوران ابراهيم و موسى و عيسى مىگذرد، مفاهيمى كه هديۀ آنها به بشريت است، امروز برترين مفاهيم رايج بشرى است. امروز اگر سخن از آزادى و كرامت بشر مىرود، اگر حقوق انسان در جوامع مطرح مىشود، اگر عدالت و رفع تبعيض همچنان در دنيا يك شعار جذاب است، اگر مبارزۀ با فساد و مفسدان و مبارزۀ با ظلم و توجه به ايثار و فداكارى در راه حق در چشم بشريت جذاب و شيرين است، بهخاطر اين است كه اين مفاهيم را پيغمبران ـ اين مردان خدا ـ به تاريخ عرضه كردند و آنها را در اختيار بشريت قرار دادند. بنابراين مردان خدا تاريخ را متحول مىكنند.»
(آیت الله خامنه ای، 14/ 03/ 1384)
🔸1- آزادی و آزاداندیشی یکی از پرتوهای توحید است و شعار آزاداندیشی نه بیگانه با فرهنگ دینی که برآمده از آن است.آزاداندیشی هرچند جزء ولیدههای اندیشه توحیدی است، ولی به خاطر نگاههای نارسای دینداران ـ عدم العلم بمواقع الحق(نهج البلاغه) ـ با دسیسههای شیطانی دشمنان از قلمرو مطلوبها و مطالبههای ایشان خارج شده است، سهل است، همواره علیه ایشان استفاده میشود!
🔸2- بین آزاداندیشی و انقلابیگری نسبت تساوی وجود دارد. اگر از تلقیهای ساده، سطحی و نسبتاً رسمی دربارۀ «انقلاب اسلامی» دست برداریم خواهیم دید که چنین نسبتی بین این دو قابل انکار نه، بلکه حتی زدودنی نیست.
🔘آزاداندیشی یعنی حق را جستن، یعنی در برابر حق و حقیقت کرنش کردن، بلکه آزاداندیشی در واقع به معنای در مرتبت فدا کردن خود برای حق قرار داشتن است و این یعنی انقلابیگری. عبودیت و بندگی نیز معنایی جز این ندارد. بندگی «حق» تعالی نه تنها قلّۀ آزادی بلکه ماهیّت آن نیز هست و انقلاب جز بندگی گسترده الهی چیز دیگری نیست.
🔘اگر محتوای آزاداندیشی را جامعۀ مذهبی بلکه انقلابی در جامعه تعریف و ترویج نکرد، دست دشمن برای آن که ادبیات خود را در همۀ اذهان و در مدار شعور عام جامعه مستقر نماید باز میشود. پس از آن است که مؤمنان تلاش خواهند کرد داخل آن ادبیات اشتباه یا نارسا دنبال تعریف خود از آزادی و آزداندیشی باشند. مسلّماً این ورود منفعلانه دستآوردهای بسیار کمی خواهد داشت یا ممکن است همواره سقیم بیافتد و ثمرات چندان خوبی نداشته باشد.
🔘با تقریرهای واجبی از این دست؛ آزاداندیشی نه مجاز، نه مطلوب، بلکه یک ضرورت فردی و خصوصاً اجتماعی به نظر خواهد رسید. شاید سرّ این که مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی در باب آزاداندیشی ورود نسبتاً مفصلی کردهاند و یک اندیشه راقی پیرامون آن فراآوردهاند نیز همین نکتۀ جوهری است. «ولایت فقیه» و جایگاه رهبری دینی جامعه نقطهای است که بر خلاف هر نقطۀ دیگری از جامعه و حیات اسلامی، در آن جایگاه با همۀ دین سر و کار خواهد افتاد و رهبری خود را با ریز و درشت آموزههای دین مواجه و نیازمند اتخاذ موضع(با صفت زیبا و ضروری کلنگری) خواهد دید.
🔘وقتی که ایشان از این منظر به آزاداندیشی مینگرند میبینیم که نه تنها به تأیید آن و مطالبۀ آن میپردازند، بلکه رشد اجتماعی را بدون آن ممکن نمیبینند و تولید علم را نیز شدنی نمیخوانند.
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| بعثت انبیا و ایجاد جامعه فاضله و یک تمدن
🔻 رهبرانقلاب در دیدار اخیر: بعثت انبیا برای ایجاد یک جامعهی فاضله است؛ همان طور که اشاره کردند، برای ایجاد یک تمدّن است. خب، این تمدّن همه چیز دارد؛ در تمدّن همه چیز هست؛ هم علم هست، هم اخلاق هست، هم سبْک زندگی هست، هم جنگ هست. جنگ هم هست، کما اینکه شما ببینید در قرآن چقدر از آیات، مربوط به جنگ است. این جور نیست که ما بتوانیم بگوییم که اسلام آمد برای اینکه جنگ را از بین ببرد؛ نه، جهت جنگ مهم است؛ جنگ با چه کسی؟ جنگ برای چه؟ این مهم است. ۹۸/۰۱/۱۴
🌷 #گزیده_دیدار_مبعث
📥 سایر کیفیتها:
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42157
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هفتم 🔰 #طرح_رهبری 🔰 #حفظ_جهتگیریها ▫️حفظ جهت
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هشتم
🔰#طرح_رهبری
🔰#طبیعت_رشد
💠 گام دوم انقلاب همان انقلاب است ولی «انقلاب در انقلاب» نیست. «انقلاب در انقلاب» یک مفهوم غنی و توجهآفرین و جسورانه و دلسوزانه و جدّی و ژرفامند است، ولی جای و زمان مناسب خود را دارد. مثل جراحی، مثل شیمیدرمانی مثل ... که اقدامی فعال برای حمله به یک بیماری و انحراف مزاج است.
💠 کار امام حسین علیهالسلام انقلاب در انقلاب بوده است، ولی ایران اسلامی معاصر در عین گوش سپردن به نجوای انسانساز و هویّتساز این قیام، به صورت و قالب آن کار احتیاج ندارد. اگر با خود بگوییم «نه بگذارید همان کار را برای ایران بکنیم تا حسابی حالش خوب شود» مثل انتخاب درمان و داروی اشتباه برای یک بیماری است که نتیجه نخواهد داد یا نتیجه خود یک مصیبت بزرگ خواهد بود.
💠 به نظر میرسد رهبری معظم، انقلاب را یک روند کشدار و مستمر در طول همۀ این سالها میبیند، حتی بروز دورههای «سازش انقلابی(!) دولت موقت»، «لیبرالیسم سرگردان بنی صدر»، «چپ گرایی اسلامی میرحسین»، «تنش زدایی و سازندگی غربگرای هاشمی»، «بازنگری بنیادین و اصلاحات»، «عدالت، خدمت و بدبینی» و «اعتدال و تسلیم» را بخشی از رفتار طبیعی کشور انقلابی و آفتگرفته ایران اسلامی میشمارد.
💠 انقلابی امروز باید بتواند درست فکر کند. رهبر انقلابی ما به این دگرگونیهای انفجاری نمیاندیشد، بلکه رویش و پالایشی دیگر را میخواهد. طبعاً هر آرزوکنندهای به یک کشور پر از کمالات و نورانیت و ... میاندیشد ولی کسی که از طبیعت رشد و بالندگی آگاه است و آن را عمیقاً پذیرفته است ذهن خویش را به وسوسۀ تغییرات دفعی برای طی کردن فاصلهها نمیسپرد.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🔴مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره حلول ماه مبارک شعبان را به همه مخاطبین بزرگوار کانال تبریک عرض میکند.
امام خامنه ای
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش هشتم 🔰#طرح_رهبری 🔰#طبیعت_رشد 💠 گام دوم انقلا
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش نهم
🔰#طرح_رهبری
🔰#طبیعت_رشد
رهبری اثبات کرده که طبیعیترین روند رشد را برای کشور و ملت ما انتخاب کرده، به آن اعتماد کرده، به آن تن داده و بر اساس آن میکوشد. از نظر او حسن روحانی و دولت افتضاح اعتدال برای کشوری که کار فرهنگی خوبی رویش نشده و سالها اجازۀ تهاجم فرهنگی دشمن به آن داده شده و کسانی که بنا بوده نماد نجات فرهنگی و اجتماعی کشور باشند ـ جامعۀ حزباللهی ـ طی قریب به یک دهه بالاترین بداخلاقیها را از خود نشان دادهاند و حتی مجدانه پیش چشم مردم به جان هم افتادهاند و حسابی از شرمندگی هم درآمدهاند، یک اتفاق طبیعی است؛ یعنی باید آن را پذیرفت و «باید در دل این واقعیّت به سمت مقاصد بلند و درست انقلاب پیش رفت».
به یک انسان طالب تعالی بنگرید، گاهی روزهای متعدد و بلکه هفتهها و ماهها بیرون از خط سیر منتخب خود سیر میکند، ولی به خاطر مقاصد و نظام ارزشی برگزیدهاش به تدریج از آنچه در آن است زده میشود و ساز بازگشت مینوازد.
احوالات انسان متفاوت است و دربارۀ این احوالات نباید قضاوت سریع و کوتهبینانه کرد. کسی که اول صبح از خواب برخاسته و خمار است حالی دارد که وسط روز ندارد. اگر خود آن شخص برای ما مهم است باید اجازه بدهیم از خماری بیرون بیاید تا بتوانیم کارهای جدی و مهمی که در حد لیاقت اوست به او بدهیم. انسان دلسوز و مدبر همۀ این حالات را مراعات میکند. مفاد واقعی «آیین مدارا» همین است. ایران نیز در طول این سالها احوال متفاوتی داشته که معلول رشدها و تغییرهای درونی و اقتضائات و پیشآمدهای بیرونی بوده است.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
🌹مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام میلاد مبارک حضرت سیدالشهداء، حضرت عباس و حضرت سجاد علیهم السلام اجمعین را محضر حضرت ولیعصر و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند🌹
💠رهبرانقلاب
‼️سیدالشهدا در سال ۳هجری یعنی سومین سال حکومت اسلامی متولد شد لذا حضرت در دعای عرفه، خدا را اول بخاطر نعمت ولادت در آن حکومت اسلامی، شکر میکند، برای اینکه حکومت اسلامی در تنفس انسان هم اثر میگذارد، ببینید این نعمت چقدر ارزشمند است، شما امروز همان نعمت را دارید! ۶۰/۱۱/۲۰
‼️خدا بشما جوانان توفیق داده در محیط اسلامی پرورش یابید؛ این شبیه همان چیزی است که امام حسین در دعای عرفه خدا را بخاطر ولادت در حکومت اسلامی شکر میکند البته فاصله ما با آن حکومت خیلی زیاد است، اما در آن جهتیم! ۸۹/۷/۱۴
‼️کسانیکه مخلصانه با نام و لباس سپاه جهاد میکنند جزو همان ۷۲نفر یار سیدالشهداء هستند و این مادامی است که به خصوصیات انتساب خود به ایشان پایبند باشند! ۸۳/۶/۲۸
‼️نگذارید باعمل یک روحانی یا یک پاسدار نام نظام و انقلاب مخدوش شود. وقتی به من میگویند که یک روحانی یا یک پاسدار خلاف عمل میکند، خدا میداند به قلبم فشار میآید چراکه این همه اخلاص و مجاهدت در نهادی خرج شده و این همه خون عزیز بر خاک ریخته شده، بخاطر عمل یک نفر زیر سؤال میرود! ۶۹/۱۰/۱۰
@Jahade_tabeini
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم 🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش نهم 🔰#طرح_رهبری 🔰#طبیعت_رشد رهبری اثبات کرده
🔶 تحلیل #بیانیه_گام_دوم
🔸استاد فلاح شیروانی / #بخش دهم
🔰 #طرح_رهبری
🔰 #طبیعت_رشد
🔰 #قانون_گرایی
▫️اهمیّت قانون اساسی
💠 نکتۀ جالب دربارۀ طرز تفکر اصلاحی رهبری این است که وجود مبارک ایشان «قانون اساسی» را به عنوان نسخۀ تعالی جامعۀ عزیز و پرظرفیّت ایران دیده و پذیرفته است و معتقد است قانون اساسی، منطقه را فتح خواهد کرد. اعتماد به قانون تنها به هوشمندی بالای ایشان تکیه ندارد، این رفتار راهبردی، مترقی و متمدنانه از شخصیتی تربیت شده و ورزخورده و عمیق تغذیه میکند. رهبری از شخصیتی برخوردار است که به او اجازه میدهد راهگشایی قانون را ببیند و باور کند.
💠 «قانون اساسى را دست كم نگيريد؛ چيز كوچكى نگيريد؛ نگوييد حالا قانون اساسى به نان و آب و برق و اتوبوس و بقيۀ چيزهاى ما چه ارتباطى دارد، نه، همۀ اينها ناشى از قانون اساسى است. تمام امور مملكت، همۀ چيزهايى كه شما در زندگى شخصيتان و در زندگى اجتماعى و در كار اقتصادى و در كار سياسى و در كار نظامى، باهاش مواجه ميشويد، از خوب و بد و تلخ و شيرين، به نحوى به قانون اساسى ارتباط دارد؛ سرچشمه آنجاست.» (08/ 02/ 1368)
💠 علت گرایش امام و رهبری به «قانون»، برخورداری ایشان از ذهن، ذائقه و تربیت فقهی است. خیلیها برایشان ساده نیست که ردّ این اخلاق و تربیت ـ تربیت فقهی ـ را در منش مدیریتی این دو رهبر بزرگ و معجزهساز کشورمان نشان بدهند. توضیح «ذهن فقهی» در این سطور مختصر نمیگنجد ولی به اختصار میتوان گفت که فقه شیعه تنها یک روش استنباط نیست یک عقلانیّت است و یک ذائقه و شخصیّت معرفتی است و دنیایی جذاب و غرورآفرین دارد. کسی که از ذائقۀ فقهی برخوردار است از قدرتهای تحلیلی کاملاً ویژهای بهرهمند است که با چند تجربه متوجه میشود این زاویههای نگاه در اختیار اطرافیان بیبهره از این ذهنیّت نیست.
💠 ذهن فقهی در کنار «انضباط» به سهولت آرام و قرار میگیرد، به انضباط اعتماد میکند و ... . اگر تربیت فقهی را به درستی بشناسیم ممکن است گمان ببریم که «فقیه انقلابی» متناقضنماست، ولی این هویّت تخصصی در واقع نسخۀ درست و متکامل دارد و نسخۀ درست آن باشکوه است. تربیت فقهی به منش تمدنی شباهت بیشتری دارد تا منش انقلابی، ولی انقلابیگریای که از دل فقه بیرون زده باشد کبریت احمر است و کولاک میکند. برای این که چنین بشود به مقدماتی نیاز هست که بعدها خواهیم گفت و اتفاقاً جزء دارائیهای شکرآفرین این دو رهبر فرزانه بوده است و متأسفانه همین دارائیها نیز درست و دقیق دیده نمیشود. کلاً در تحلیل دو شخصیّت علمی و حکیم و فرمانده و مربی و راهبر و «ولیّ» و معمار انقلاب از دستگاههای سادهای استفاده میشود که نتیجۀ سادهای به دست میدهد و منشأ محرومیّتهای فراوانی شده و میشود.
#استاد_فلاح
#طرح_رهبری
#فرمان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
.