19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️هرکس ادعا دارد ولایتمدار و پیرو رهبری است؛ این سخنان بسیار ارزشمند رهبری را نشر دهد.
✅ این سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی لازم است در رسانه ملی و فضای مجازی به دفعات منتشر شود.
✅ دوستانی که در گروهها و در سکوهای فضای مجازی عضو و فعال هستند قربة الي الله اين كليپ را باز نشر کنند.
☝️☝️☝️
📚 آموزش تخصصی و رایگان دوره پایه اول تا نهم
اول دبستان 👈🏼 @darsoone1
دوم دبستان 👈🏼 @darsoone2
سوم دبستان 👈🏼 @darsoone3
چهارم دبستان 👈🏼 @darsoone4
پنجم دبستان 👈🏼 @darsoone5
ششم دبستان 👈🏼 @darsoone6
پایه هفتم 👈🏼 @darsoone7
پایه هشتم 👈🏼 @darsoone8
پایه نهم 👈🏼 @darsoone9
آموزش زبان 👈🏼 @en_darsoone
🖌بفرستید برای افرادی که بچه مدرسه ای دارن
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
❌ حدیث رفع قلم
🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیعالاول دانسته میشود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر میطلبد و البته برای محققان روشن است.
اما نکته مهمتر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابنالخطاب.
📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب مینویسد در منبع کهنتر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابیالخطاب محمد بن ابیزینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89).
✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابیالخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است.
#نهم_ربیع
#مستبین
#امام_عسكرى عليه السلام :
أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ و أشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه ِ شَأنا .
❇️#امام_حسن_عسكرى عليه السلام :
آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است
📚 الاحتجاج : 2/517/340
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
💢نُهمربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان
✍مهدی مسائلی
روز نهمربیعالاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتابهای تاریخی به این مطلب میرسیم که تمامی آنها به اتفاق اواخر ماه ذیالحجه را بهعنوان ایام کشتهشدن خلیفه دوم معرفی نمودهاند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است.
افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذیالحجه دانستهاند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهمربیع را نادرست دانستهاند. (برای مطالعه بیشتر رک: به کتاب نهمربیع جهالتها خسارتها)
اعتقاد به کشتهشدن خلیفه دوم در روز نهمربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفعالقلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلتهایی را برای این روز بر میشمرد.
در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتابهای متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناختهای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن میافزاید.(رک: نهمربیع جهالتها خسارتها، ص۲۲-۳۷)
اما نکته مهم اینکه طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهمربیع برگرفته از کتابهای غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته میشوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید میکنند. یادکرد از نهمربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابیسعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ) است. وی در ابتدای این کتاب نهمربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در ۱۶ مهرماه) از اعیاد فارسی برمیشمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز میآورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِعَالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارشگری همسنخ است و از یک منشأ داستانپردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموعالاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸)
به نظر میرسد کمرنگ بودن گزارههای غالیانه مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راهیابی روایت رُفِعَالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهلسنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیتزدایی از آن و راهیابیاش به منابع متأخر شیعه بیتاثیر نبوده است.
البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، میدانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالیگری نیز میپرداختند. در فرازی از این روایت که نامگذاریاش به رفعالقلم نیز بدینخاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت میهد:
«به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.»
بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته میشود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آنها ثبت نمیشود.
متأسفانه بعضی که به مناسبت پایهگذاری شده توسط این روایت دلبستهاند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه میکنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق میدهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز همخوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد.
در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانهی نُصیریه، نهمربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونهای کمکم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است.
🔺حکم اهانت به مقدسات دیگر مذاهب: #حرام_اکید
▫️منبع:
https://www.leader.ir/fa/content/16920
﷽
🔻 در روایته که روز #جمعه خدواند هزار نسیم رحمت و عنایت داره که به افراد خاصی به هر مقدار بخاد میده.
🔺 ولی هرکس 👈 عصر جمعه ۱۰۰ بار سوره قدر👉 بخونه، اون هزار نسیم رحمت دو برابرش بهش داده میشه.
👌 متن عربی روایت: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ:
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْحةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
منبع: امالی صدوق، ص 606.
👌 آیت الله سید جمال گلپایگانی:
🍒طول هفته هر کار مستحبی رو ترک کردید، صد مرتبه سوره قدر عصر جمعه رو ترک نکنید!!
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ این تصویر در روز آغاز امامت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و هدیه به کسانی است که در حوزههای علمیه مشغول به تحصیلاند یا لباس خدمت طلبگی را به تن دارند یا در آینده میخواهند وارد حوزه شوند. بدانیم در چه جایی هستیم.
#جرعه_معرفت
🍀 فرمایش آیت الله بهجت(ره) برای تقویت حافظه 🍀
🔹️ در برنامۀ #تحصیل، راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید، سؤال کنید! برای پیشرفت در تحصیلات نافعه(سودمند)، به [خواندن] تعقیبات مشترکه ملتزم باشید «سُبحانَ مَن لایَعتَدی عَلی أَهلِ مَملِکَتِه...».
🔹️ از #پيامبر_اكرم صلیاللهعلیهوآله روايت شده كه به #اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود: هر گاه خواستى هر چه را كه مىشنوى و مىخوانى #حفظ_كنى، اين دعا را در تعقيب تمام نمازها بخوان:
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ، سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِيمِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِي قَلْبِي نُورًا وَ بَصَرًا وَ فَهْمًا وَ عِلْمًا، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
📚 به سوی محبوب، ص۷۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️پیرمرد عارف شهر بابل مازندران میگفت:
هر کس این دو دقیقه زمان رو گذاشت و کارش حل نشد، به من لعنت کنه. من نود سالمه، آخر عمرمه، الکی لعنت برا خودم نمیخرم!!
🔻شغل قحط است که انسان آخوند بشود.
🎤مرحوم #آيتالله_کوهستانی:
🔸#اهل_علم در هر زمانی در معرض اغفال و فریب قرار دارند، منتها زمانها فرق میکند؛ در عصر و زمان ما، توبیخ و ملامت در کار بود، میگفتند شغل قحط است که انسان #آخوند بشود.
🔹روحیه را سست میکردند و امیدها را مبدل به یأس و ناامیدی مینمودند، ولی ما از ملامت و سرزنش آنان اغفال نشدیم و با #نان_و_پنیر آقا امامزمان عليهالسلام ساختیم؛ وفا نشان دادیم و #صفا دیدیم.
🔸اما عصر و زمان شما عصر #دانه_و_دام است، هم حقوق و پول را مطرح میکنند و هم مقام و پست وعده میدهند، تا شما را فریب دهند، مراقب باشید نسبت به امام زمان(عج) #بیوفایی نکنید، استقامت کنید؛ وفادار باشید تا به مقصد برسید.