➖امام حسین و حضرت یحیی علیهما السلام
🛑فَطِبتَ حَيّاً وطِبتَ مَيِّتاً، غَيرَ أنَّ قُلوبَ المُؤمِنينَ غَيرُ طَيِّبَةٍ لِفِراقِكَ، ولا شاكَّةٍ فِي الخِيَرَةِ لَكَ، فَعَلَيكَ سَلامُ اللَّهِ ورِضوانُهُ، وأشهَدُ أنَّكَ مَضَيتَ عَلى ما مَضى عَلَيهِ أخوكَ يَحيَى بنُ زَكَرِيّا.
🔰 جابر بن عبد الله انصاری، صحابی بزرگ پیامبر اسلام، در زیارت خویش از قبر امام حسین، به شباهت امام حسین با حضرت یحیی، علیهما السلام اشاره می کند:
👈پاك زيستى و پاك رفتى؛ امّا دلهاى مؤمنان، در فراق تو خوش نيست، بى آن كه در اين، ترديدى رود كه همه اينها به خيرِ تو بود. سلام و رضوان خدا بر تو باد! و گواهى مىدهم كه تو بر همان روشى رفتى(به شهادت رسیدی) كه برادرت يحيى بن زكريّا رفت(شهید شد).
📚:خوارزمی، مقتل الحسين، ج 2، ص 167
Karimi-Shab8Moharram1393.mp3
5.93M
📌شعر زیبای ناصرالدین شاه در مورد حضرت علی اکبر(ع) که حاج محمود کریمی اونو میخوند.
📚دیوان ناصرالدین شاه، تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی/ص۱۲۷
✍ احمدحسین شریفی
🔹در حکومتهای غیر دیکتاتوری، مشاوران، کارشناسان و تصمیمسازان از مهمترین ارکان حکمرانیاند.
🔻به همین دلیل در انتخاب آنان باید حساسیت و دقت ویژهای داشت.
🔸از مهمترین و ضروریترین ویژگیهای مشاوران در «حکمرانی اسلامی در دوران حاضر» میتوان به سه ویژگی اشاره کرد:
یک. اعتقاد قلبی و عملی به اسلام و ارزشهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اسلام؛ (باور عمیق به حکمرانی اسلامی و مردمسالاری دینی و نظام ولایت فقیه)
دو. شناخت عمیق فرهنگهای رقیب، به ویژه لیبرالیسم و کنفوسیوس و فهم بنیادین «لیبرال دموکراسی» و «نظام سرمایهداری»؛
سه. فهم واقعبینانه از «عظمت انقلاب اسلامی»، «جایگاه جهانی جمهوری اسلامی» و «ظرفیتهای بینظیر جبهه جهانی مقاومت».
#مشورت
#سیاست
🛑 #شوخی_بانامحرم
💠✍🏻ابوبصیر می گوید: در کوفه برای زنی قرآن می خواندم، یک بار در موردی با او شوخی کردم. بعد از مدّتی خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم، امام مرا مورد مؤاخذه و سرزنش قرار دادو فرمود: «کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خداوند به او نظر لطف نمی کند، چه سخنی به آن زن گفتی⁉️»
💠✍🏻وی گوید: از شرم و خجلت سر در گریبان افکندم و توبه کردم امام باقر ( علیه السلام ) فرمود: «شوخی با زن نامحرم را تکرار نکن.»
💠✍🏻احادیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): دست دادن به نامحرم👇👇
✳️ هر کس با یک زن نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد میشود و خداوند دستور میدهد که او را به آتش جهنم بیفکنند.
♨️ هزار سال حبس برای شوخی با نامحرم⇟
✳️ هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.
📚(بحار الانوار،ج:46،ص:247، /قصه های چهارده معصوم(ع)، ص 104
➖➖➖➖➖➖➖
#حجاب #حیا
@kalam_maesoumin
امام سجّاد علیه السلام می فرمایند :
أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّه ِ مَنزِلَةٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَةِ ؛
❇️ عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز قیامت همه شهیدان بر آن رشک میبرند .
ناگاه، مشک را به دندان گرفت، چیزی نگذشت که تیری بر مشک اصابت کرد و آبهای آن فرو ریخت.
#امام_حسین
#محرم
#تاسوعا
@kalam_maesoumin
📌زیارت امام #حسین(ع) یک فریض است.
امام #باقر (ع) خطاب به محمدبن مسلم ثقفی فرمود:
#شیعیان ما را به زیارت امام حسین (ع) امر کنید، چرا که زیارت او #روزی را افزون می کند و عمر را طولانی می گرداند و #بلاها و بدیها را دفع می کند.
زیارت کردن امام حسین (ع) بر هر مومنی که اقرار به امامت او از جانب خدا داشته باشد، فریضه است.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام ، ج۶ ، ص42.
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه حضرت ابیالفضل العباس ارواحنافداه
در حضور مرجع راحل آیت الله المعظم فاضل لنکرانی
قم اوایل دهه هشتاد شمسی
⚫️راز غم سنگین ام البنین مادر عباس
🖊احمدحسین شریفی
◾️اصل مسألة انتخاب مادر حضرت #عباس به همسري از سوي امير المؤمنين و انتظاري که آن حضرت مطرح کرده بود، توقعاتي را در ميان اهل بيت نسبت به ام البنین و فرزندانش یعنی حضرت عباس و برادرانش ايجاد کرده بود. زیرا آن حضرت از برادرش عقیل که نسبشناس بود خواست تا همسری از خاندان اصیل و دلیر و پهلوان عرب برایش انتخاب کند چرا که میخواهد فرزندی دلیر برایش به دنیا آورد: انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا،
◾️عباس چهارم شعبان 26 هجري به دنيا آمد. ام البنين نيز خيلي به خودش ميباليد از اينکه از سوي علي براي به دنيا آوردن فرزنداني شجاع و برومند انتخاب شده است. اينکه کسی چون علي او را از خاندان فحوله (پهلوانان) ميناميد.
◾️نکتة ديگر اينکه آنگونه که در برخي از تواريخ آمده است، امام علي خود شخصا آموزش تيراندازي و شمشيرزني را به عباس داده بود. توصيه اسلام نسبت به ورزشهاي تيراندازي و اسب سواري و شمشيرزني را خودش عمل ميکرد و نسبت به فرزندانش به اجرا در ميآورد. اين مسأله نيز طبيعتاً توقعات را از عباس بالا برده بود. کسي که توسط قويترين شمشيرزن و مبارز و مجاهد عرب آموزش ديده است.
◾️با توجه به این دو نکته شاید بتوان حدس زد که بعد از حادثه عاشورا، ام البنین بیش از دیگران احساس غم و اندوه میکرد. و هر روز به قبرستان بقیع میرفت و با ناله بسیار جانسوزی در سوگ فرزندانش چنین میگفت:
يا من رأى العباس كر على جماهير النقد
و وراه من أبناء حيدر كل ليث ذي لبد
انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد
ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد
لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ
ای که عباس را دیدی حمله میکرد بر تودههای فرومایه
و از فرزندان حیدر هم شیران دلیری دنبال او بود
خبردار شدهام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالیکه بریده دست بود
وای بر من بر شیر بچهام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد
اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمیتوانست به تو نزدیک شود
#امام_حسین
◾️عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ الْحَدِیثَ
◾️حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن طبیان نزد امام صادق علیهالسلام بودیم و او مسنترین ما بود، او به حضرت عرضه داشت: من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد میکنم، پس چه بگویم؟
حضرت فرمود بگو:
"صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ"
و سه بار تکرار کن
سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد
وسائل الشیعه، ج ۱۴،ص ۴۹۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امیرمؤمنان علی علیهالسلام:
فَإِنَّ مَعْصِيَةَ اَلنَّاصِحِ اَلشَّفِيقِ اَلْعَالِمِ اَلْمُجَرِّبِ تُورِثُ اَلْحَسْرَةَ وَ تُعْقِبُ اَلنَّدَامَةَ
نافرمانى از دستور نصيحت كنندۀ مهربان دانا و با تجربه، مايۀ حسرت و سرگردانى و سرانجامش پشيمانى است.
📚خطبه۳۵
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
#نهج_البلاغه #امام_علی_ع
📳 در نشر معارف علوی کوشا باشیم.
بعد از واقعه کربلا آیا امام زین العابدین علیه السلام با یزید بیعت کردند؟
اگر بیعت کردند چرا؟
پاسخ:
هدف و اعتقاد اهل بیت (علیهم السلام) این بود که بیعتی با یزید انجام نشود که یزید بتواند آن را به عنوان «سند مشروعیت خود» به جامعه بقبولاند و حق و باطل، مشتبه شوند. از این رو امام حسین (علیه السلام) به عنوان نوه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و پیشوای راستینِ مسلمانان، خود را مجاز به چنین بیعتی نمی دانست.
اما پس از قتل علنی امام حسین (ع) دیگر برای همه معلوم شد که بیعتهای قبلی که از بزرگان و صحابه گرفته شده بود هم از روی اختیار نبوده بلکه اجباری و با تهدید به قتل بوده است.
بنابراین پس از انتشار خبر «قتل حسین (ع) به جرم خودداری از بیعت»، هرکس بیعت کند موجب اشتباه مردم در تشخیص حق و باطل نمی شد بنابراین دیگر بیعت برای اقلیت مخصوصا برای بنی هاشم که علنا مقاومت کرده و مصیبت کشیده بودند، مجاز بود.
با همین منطق بود که امام سجاد علیه السلام بعد از حدود یکسال از شهادت پدر، وقتی او را مجبور به بیعت کردند امتناع نکرد زیرا اکنون همه مردم می دانستند که چنین بیعتی پس از قتل عام بنی هاشم، یک بیعت کاملا اجباری است و مشروعیت واقعی به حکومت نمیدهد.
اما اگر سیدالشهدا (ع) حتی زیر سایه شمشیر با یزید بیعت میکرد فرق داشت زیرا بعدا اینطور وانمود و تبلیغ میشد که «حسین با رضایت خودش بیعت کرده و اجبار و تهدیدی در کار نبوده است» یعنی حق و باطل، مشتبه میشدند و حقیقت برای اکثریت مردم روشن نمی شد.
ماجرای شهادت امام حسین علیه السلام موجب شد «آزادانه بودنِ همه بیعت های قبلی و بعدی» زیر سؤال برود زیرا علنی شد که رویه حکومت اینست که افراد را در دوراهی میان بیعت و قتل، قرار میدهد و هرکس بیعت نکند به قتل خواهد رسید.
بنابراین امام سجاد علیه السلام در ماجرای حرّه که سپاه یزید برای قتل عام مردم مدینه آمده بود، از روی مجبوری، تظاهر به بیعت کرد زیرا چنین بیعتی مثل روغنِ ریخته بود و تأثیری در تقویت حکومت یزید نداشت. شهادت حسین (ع) کاری کرده بود که دیگر هیچ بیعتی توانایی و ظرفیت مشروعیت دادن به دستگاه را نداشته باشد بنابراین بر افراد مضطر، جایز شد که بیعت کنند. در واقع حکم «بیعت از روی مجبوری» قبل و بعد از عاشورای سال 61 تفاوت کرد و دستکم برای اهل بیت (ع) که یکبار بزرگترین هزینه را بخاطر امتناع از بیعت با ظالمِ متجاهر داده بودند، جایز گردید.
#عاشورا #تاریخ_اسلام #امام_حسین علیه السلام
19.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببنید| روضه خوانی مرجع عالیمقام آيت الله المعظم جوادی آملی
🏴 شب تاسوعا، چهارم مردادماه ۱۴۰۲
-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام علیک یا اباالفضل العباس علیه السلام
📍آجرک الله یا صاحب الزمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴روضه تاسوعا از زبان شهید رئیسی
🔥گناه اين زنان چه بود؟ 🔥
✨اميرالمؤمنين على عليه السلام مى فرمايد:
🔵 روزى با فاطمه محضر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله رسيديم، ديديم حضرت به شدت گريه مى كند.
⚪️ گفتم :
پدر و مادرم به فدايت يا رسول الله! چرا گريه مى كنى؟
🔵 فرمود:
يا على! آن شب كه مرا به معراج بردند، گروهى از زنان امت خود را در عذاب سختى ديدم و از شدت عذابشان گريستم. (و اكنون گريه ام براى ايشان است).
⚫️ زنى را ديدم كه از موى سر آويزان است و مغز سرش از شدت حرارت مى جوشد.
⚫️ زنى را ديدم كه از زبانش آويزان كرده اند و از آب سوزان جهنم به گلوى او مى ريزند.
⚫️ زنى را ديدم، گوشت بدن خود را مى خورد و آتش از زير پاى او شعله ور است.
⚫️ و زنى را ديدم دست و پاى او را بسته اند و مارها و عقرب ها بر او مسلط است.
⚫️ زنى را ديدم از پاهايش در تنور آتشين جهنم آويزان است.
⚫️ زنى را ديدم، از سر خوك و از بدن الاغ بود و به انواع عذاب گرفتار است.
⚫️ و زنى را به صورت سگ ديدم و آتش از نشيمنگاه او داخل مى شود و از دهانش بيرون مى آيد و فرشتگان عذاب عمودهاى آتشين بر سر و بدان او مى كوبند.
⚪️ حضرت فاطمه عليها سلام عرض كرد:
پدر جان! اين زنان در دنيا چه كرده بودند كه خداوند آنان را چنين عذاب مى كند.
🌹🍃
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
🔴 دخترم! زنى كه از موى سرش آويخته شده بود، موى سر خود را از نامحرم نمى پوشاند.
#بدحجاب
🔴 و زنى كه از زبانش آويزان بود، بدون اجازه شوهر از خانه بيرون مى رفت.
🔴 و زنى كه گوشت بدن خود را مى خورد، خود را براى ديگران زينت مى كرد و از نامحرمان پرهيز نداشت.
🔴 و زنى كه دست و پايش بسته بود و مارها و عقرب ها بر او مسلط شده بودند، به وضو و طهارت لباس و غسل حيض اهميت نمى داد و نماز را سبك مى شمرد...
🔴 و زنى كه سرش مانند خوك و بدنش مانند الاغ بود، او زنى سخن چين و دروغگو بود.
🔴 و اما زنى كه در قيافه سگ بود و آتش از نشيمنگاه او وارد و از دهانش خارج مى شد، زنى خواننده و حسود بود.
🌍سپس فرمود:
واى بر آن زنى كه همسرش از او راضى نباشد و خوشا به حال آن زن كه همسرش از او راضى باشد.
📚 شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص 9-11
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
@kalam_maesoumin
🍀 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💐 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام)لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ (عليه السلام):
الْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ يُرِيدُ وَفَاةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله).
🍄 خضاب کردن موی سر :
و درود خدا بر او فرمود: (به امام گفتند چه می شد موی خود را رنگ می كردی؟ فرمود:) رنگ كردن مو، آرایش است، اما ما، در عزای پیامبر صلی الله علیه و آله به سر می بریم.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۴۷۳
امام سجّاد علیه السلام می فرمایند :
أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّه ِ مَنزِلَةٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَةِ ؛
❇️ عبّاس را نزد خداوند منزلتی است که در روز قیامت همه شهیدان بر آن غبطه میخورند .
#محرم
#تاسوعا
@kalam_maesoumin
امام صادق علیه السلام:
📜بذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ...
💬حسین(علیهالسلام)،خون قلبش را در راه خدا بخشید تا بندگان را از گمراهی نجات دهد.
بحارالانوار،ج۱۰۱،ص۳۳۱،ح۲
#امام_حسین
@kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥راز آخوند خراسانی پس از مرگ
▪️آیتالله العظمی وحید نقل کردند: "در این ۱۵۰ سال اخیر، روحانیای به علم و صلابت مثل آخوند خراسانی ندیدیم. او اولین کسی بود که در نجف روی صندلی برای درس مینشست و بیش از ۷۰۰ شاگرد مجتهد داشت، از جمله آیتالله بروجردی، آیتالله حکیم و آیتالله شاهرودی.
▪️پس از درگذشت آخوند، یکی از بزرگان نجف خواب او را دید و از او درباره برزخ پرسید. آخوند گفت: 'شبی که مردم و وارد برزخ شدم، فهمیدم که در ۸۰ سال عمرم، ابی عبدالله (امام حسین) را نشناختم و اینجا تازه فهمیدم حسین کیست.'"
66.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ #روضه جانسوز فقیه عالیقدر آیت الله المعظم وحید خراسانی در عزای قمر منیر بنیهاشم حضرت #ابوالفضل_العباس علیهالسلام
◼️ #محرم #امام_حسین #کلام_فقیه
-
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 #حجاب زنان عاشورایی
بانوان #عاشورا پس از شهادت شهدای #کربلا با اینکه در بدترین شرایط ممکن قرار داشتند گاه با همه احساسات و عواطف زنانه شاهد جراحت و شهادت عزیزانشان بودند و گاه به عنوان اسیر جنگی در چنگ دشمن گرفتار بودند. با این همه باز هم بر اساس آنچه در برخی نقلها روایت شده، حجاب خود را حفظ میکردند.
✏️نقلهای زیادی وجود دارد که حساسیت زنان عاشورایی بر حجاب را گزارش کرده است. یکی از نقلهایی که بر حجاب زنان عاشورا دست نهاده، روایتی است که خطابه #ام_کلثوم دختر حضرت علی علیهما السلام را نقل کرده است. در این نقل که سید بن طاووس آن را گزارش کرده، آمده است ام کلثوم دختر علی علیه السلام که صدای گریهاش بلند شده بود از ورای پوشیهاش (کِلَّة) خطبهای ایراد کرد. (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا رَافِعَةً صَوْتَهَا بِالْبُكَاءِ فَقَالَتْ: …) (الملهوف: ص 198)
⏺در اولین لحظات پس از شهادت شهیدان، غارت خیمهها شروع شد اما وقتی #عمر_سعد به خیمهها رسید زنان و دختران تنها چیزی که از او خواستند این بود که اموال به غارت رفته را از غارتگران بگیرد و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند(سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن) (ارشاد مفید ج 2 ص 113)
⏺وقتی کاروان به شام رسید، ام کلثوم به مأمور انتقال اسیران گفت ما را از دری وارد شام بکنید که تماشاگر کمتری داشته باشد و از آنان درخواست کرد سرهای شهدا را از بین شتران اسرا دور کنند تا نگاههایی که در تماشای سرهای شهدا هستند به زنانی که سوار شتران هستند، دوخته نشود. (الملهوف ص 210)
⏺یکی از ابعاد مهم سِتر زنان، پوشیده ماندن صدای آنان از گوش نامحرمان است. در برخی نقلها آمده است که #امام_حسین علیه السلام وقتی صدای گریه بلند اهل حرم را شنیدند #حضرت_عباس و حضرت #علی_اکبر علیهما السلام را فرستادند تا آنان را به آرامش دعوت کنند (وقعة الطف ص 206)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
استاد محمد عشایری منفرد
31.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖مناظره
موضوع
👈اگر در کربلاء بودیم در چه سمتی بودیم؟ یزیدی یا حسینی؟
👈چه مبناء و تفکری باعث وقوع فاجعه کربلاء شد؟
طرف شیعه: آقای حسینوند
طرف اهل سنت: آقای سیدزاده
👈قسمت دوم و اخر
َ ➖یاد کردن از حضرت یحیی علیه السلام
🛑رَوَى سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: خَرَجْنَا مَعَ الْحُسَيْنِ ع فَمَا نَزَلَ مَنْزِلًا وَ لَا ارْتَحَلَ مِنْهُ إِلَّا ذَكَرَ يَحْيَى بْنَ زَكَرِيَّا وَ قَتْلَهُ وَ قَالَ يَوْماً وَ مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللَّهِ أَنَّ رَأْسَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا ع أُهْدِيَ إِلَى بَغِيٍّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيل
🔰امام سجاد عليه السّلام فرمودهاند:
با پدرم امام حسين عليه السّلام از مدينه خارج شديم. او در هيچ منزلگاهى فرود نيامد مگر آنكه يحيى بن زكريا را ياد مىكرد.
پدرم روزى به من فرمود: دنيا چنان پست است كه سر يحيى بن زكريا را به زنى هرزه از زنان ولگرد بنى اسرائيل هديه كردند.
📚:الإرشاد ج2، ص: 132
➖شهادت امام حسین علیه السلام و شباهت آن با شهادت حضرت یحیی علیه السلام
قسمت اول
1⃣: قاتل هر دو بزرگوار، زنا زاده بودند
🔺 قَالَ: كَانَ الَّذِي قَتَلَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع وَلَدَ زِناً وَ الَّذِي قَتَلَ يَحْيَى بْنَ زَكَرِيَّا ع وَلَدَ زِنا)1
🔰كسى كه حضرت حسين بن على عليهما السّلام و نيز شخصى كه حضرت يحيى بن زكريا را كشت زنازاده بود.
2⃣: قاتل هر دو بزرگوار، در آخرت، در بدترین جایگاه جهنم هستند
🔺إنَّ فِى النّارِ مَنزِلَةً لَم يَكُن يَستَحِقُّها أحَدٌ مِنَ النّاسِ إلّا بِقَتلِ الحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ وَ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا.)2
🔰در جهنّم، جايگاهى است كه بر هيچ كس روا نخواهد بود، جز با كشتن حسين بن علی و يحيى بن زكريا عليهما السلام.
3⃣: راس مبارک هر دو بزرگوار، در تشت طلا، به عنوان هدیه، فرستاد شد
🔺وفي حَديثِ مُقاتِلٍ عَن زَينِ العابِدينَ عليه السلام عَن أبيهِ عليه السلام: إنَّ امرَأَةَ مَلِكِ بَني إسرائيلَ كَبِرَت، وأرادَت أن تُزَوِّجَ بِنتَها مِنهُ لِلمَلِكِ، فَاستَشارَ المَلِكُ يَحيَى بنَ زَكَرِيّا عليه السلام فَنَهاهُ عَن ذلِكَ، فَعَرَفَتِ المَرأَةُ ذلِكَ، وزَيَّنَت بِنتَها وبَعَثَتها إلَى المَلِكِ، فَذَهَبَت ولَعَبَت بَينَ يَدَيهِ. فَقالَ لَهَا المَلِكُ: ما حاجَتُكِ؟ قالَت: رَأسُ يَحيَى بَنِ زَكَرِيّا. فَقالَ المَلِكُ: يا بُنَيَّةُ، حاجَةٌ غَيرُ هذِهِ! قالَت: ما اريدُ غَيرَهُ. وكانَ المَلِكُ إذا كَذَبَ فيهِم عُزِلَ عَن مُلكِهِ، فَخُيِّرَ بَينَ مُلكِهِ وبَينَ قَتلِ يَحيى عليه السلام، فَقَتَلَهُ، ثُمَّ بَعَثَ بِرَأسِهِ إلَيها في طَشتٍ مِن ذَهَبٍ.)3
🔰در حديث مُقاتل، از امام زين العابدين عليه السلام، از پدرش عليه السلام آمده است:
«زن پادشاه بنى اسرائيل، پير شد و خواست دخترش را به جاى خود، به ازدواج پادشاه در آورد. پادشاه با يحيى بن زكريّا عليه السلام رايزنى كرد و يحيى، او را از اين كار، باز داشت. زن، اين مطلب را فهميد. دخترش را آرايش كرد و نزد پادشاه فرستاد. او رفت و نزد شاه، بازى كرد. شاه به او گفت: چه نياز دارى؟ گفت: سر يحيى فرزند زكريّا را. شاه گفت: فرزندم! چيزى جز اين بخواه. گفت: جز اين نمىخواهم. رسم آنان، چنين بود كه شاه، اگر دروغ مىگفت، از شاهى بركنار مىشد. پس ميان پادشاهى و كشتن يحيى عليه السلام، مخيّر شد. پس يحيى را كشت و سرش را در تَشتى از طلا براى او فرستاد.
🔺رَوَى شَيْخٌ صَدُوقٌ مِنْ مَشَايِخِ بَنِي هَاشِمٍ وَ غَيْرُهُ مِنَ النَّاسِ: أَنَّهُ لَمَّا دَخَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ حَرَمُهُ عَلَى يَزِيدَ وَ جِيءَ بِرَأْسِ الْحُسَيْنِ ع وَ وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ فِي طَسْتٍ)4
🔰 هنگامى كه راس مبارک امام حسين علیه السلام آورده شد، ابن زیاد، فرمان داد كه آن را جلويش در تشتى از طلا گذاشتند
4⃣: راس مبارک هر دو بزرگوار بر دیوار دمشق، آویخته شد
🔺وعُلِّقَ رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام [في دِمَشقَ] عِندَ قَتلِهِ، فِي المَكانِ الَّذي عُلِّقَ عَلَيهِ رَأسُ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا).5
🔰 پس از كشتن امام حسين عليه السلام، سرش را در دمشق آويختند؛ همان جايى كه سر يحيى بن زكريّا را آويختند.
📚منابع:
1: کامل الزیارات ج 1ص 78
2: ثواب الأعمال، ص 216
3: المناقب، ج 4، ص 85
4: الإحتجاج ج2، ص: 307
5: صبح الاعشي في صناعه الانشاء ج 4 ص 100
➖شهادت امام حسین علیه السلام و شباهت آن با شهادت حضرت یحیی علیه السلام
قسمت دوم
7⃣- سخن گفتن سر بریده امام حسین و حضرت یحیی
✍حضرت یحیی، بعد از شهادت و جدا شدن سر مبارک ایشان، خطاب به طاغوت زمان خویش چنین سخن می گوید:
🔺 فَأَتَوْا بِرَأْسِ يَحْيَى فِي طَشْتٍ وَ كَانَ الرَّأْسُ يُكَلِّمُهُ وَ يَقُولُ لَهُ يَا هَذَا اتَّقِ اللَّهَ لَا يَحِلُّ لَكَ هَذا )1
ترجمه: سر مبارک حضرت یحیی را در تشتی آوردند درحالیکه سر مبارک ایشان، خطاب به پادشاه، چنین سخن گفت: تقوای خدا پیشه کنید.
✍سر مبارک امام حسین(علیه السلام) نیز بعد از شهادت در بالای نیزه، معجزه گونه، سخن می گفت و قرآن تلاوت می فرمود.
🔺كُنتُ فيمَن حَمَلَ رَأسَ الحُسَينِ عليه السلام، فَسَمِعتُهُ يَقرَأُ سورَةَ الكَهفِ، فَجَعَلتُ أشُكُّ في نَفسي وأنَا أسمَعُ نَغمَةَ أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام. فَقالَ لي: يَا بنَ وكيدَةَ، أما عَلِمتَ أنّا مَعشَرَ الأَئِمَّةِ أحياءٌ عِندَ رَبِّنا نُرزَقُ؟! قالَ: فَقُلتُ في نَفسي: أسرِقُ رَأسَهُ، فَنادى: يَا بنَ وكيدَةَ، لَيسَ لَكَ إلى ذاكَ سَبيلٌ، سَفكُهُم دَمي أعظَمُ عِندَ اللَّهِ مِن تَسييرِهِم رَأسي، فَذَرهُم «فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ إِذِ الْأَغْلالُ فِي أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ يُسْحَبُونَ.)1
ترجمه: به نقل از حارث بن وَكيده: من در ميان كسانى بودم كه سرِ حسين عليه السلام را مىبردند و شنيدم كه آن سر، سوره كهف را مىخوانَد و من با آن كه صداى ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام را مىشنيدم، در درونم [به ايشان] شك مىكردم. [سر] به من گفت: «اى پسر وَكيده! آيا ندانستى كه ما امامان، زنده هستيم و نزد خدايمان روزى مىخوريم؟!». با خود گفتم: سر را مىدزدم. ندا داد: «اى پسر وَكيده! تو به اين كار، راهى ندارى (موفّق نمىشوى) و گناه ريختن خون من، نزد خدا، از چرخاندن سرم بزرگتر است. آنان را وا بگذار. «به زودى، آن گاه كه غل و زنجير در گردن، به روىْ كشيده شوند، خواهند دانست!»
8⃣-در شهادت هر دو بزرگوار، آسمان گریست
✍از دیگر شباهتهای فراوان امام حسین و حضرت یحیی، این است که آسمان در شهادت هر دو بزرگوار، گریست و در حالیکه سابقه نداشته است.
🔺إنَّ الحُسَينَ عليه السلام بَكى لِقَتلِهِ السَّماءُ وَالأَرضُ وَاحمَرَّتا، ولَم تَبكِيا عَلى أحَدٍ قَطُّ، إلّا عَلى يَحيَى بنِ زَكَرِيّا وَالحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام)3
ترجمه: به نقل از ابو بصير، از امام صادق عليه السلام: آسمان و زمين، بر شهادت حسين عليه السلام گريستند و سرخ شدند. اين دو، بر كس ديگرى جز يحيى بن زكريّا و حسين بن على عليه السلام، نگريستهاند.
🔺احمَرَّتِ السَّماءُ حينَ قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام سَنَةً، و يَحيَى بنِ زَكَرِيّا عليه السلام، وحُمرَتُها بُكاؤُها.)4
ترجمه: به نقل از داوود بن فَرقَد، از امام صادق عليه السلام: هنگامى كه حسين عليه السلام شهيد شد و نيز در شهادت يحيى بن زكريّا عليه السلام، آسمان تا يك سال، سرخ شد. سرخ شدن آسمان، گريستن آن است.
✍همچنین در منابع اهل سنت، به این واقعه اشاره شده است. ابن عساکر در کتاب تاریخ دمشق، چنین نقل می کند:
🔺لَم تَبكِ السَّماءُ عَلى أحَدٍ بَعدَ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا إلَّا الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ.)5
ترجمه: آسمان پس از يحيى بن زكريّا عليه السلام، بر كسى جز حسين بن على عليه السلام نَگِريست.
📚منابع:
1:تفسير القمي، ج1، ص: 88
2:دلائل الإمامة، ص 188
3:كامل الزيارات، ص 181
4:كامل الزيارات، ص 182
5:تاريخ دمشق، ج 14، ص 225