eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
843 ویدیو
132 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
در باور شیعیان امامیه، افزون¬بر اهل¬بیت، حضرت فاطمه نیز معصوم است. به¬عنوان نمونه، سید مرتضی(م436ق) در بحث عصمت آن حضرت، نظر اجماع علمای شیعه در این¬باره را نقل کرده است. می¬توان گفت، بحث از عصمت حضرت فاطمه از آن حیث اهمیت دارد که قول، فعل و تقریر ایشان مانند امامان معصوم حجت است؛ به عبارت دیگر، آن حضرت مرجعیت و صلاحیت دینی، علمی و سیاسی داشته و سخنان ایشان ملاک دست¬یابی به حق است؛ همان¬گونه که امام جواد، فرمود: «اطاعت از فرامین حضرت زهرا همانند امیرمؤمنان علی، واجب است.» مهم¬ترین آیه¬ای که شیعیان برای اثبات عصمت حضرت فاطمه به آن تمسک کرده¬اند، آیه 33 سوره احزاب یا همان آیه تطهیر است. پیامبر اعظم بعد از نزول این آیه، ضمن آن¬که تصریح کردند که من و اهل¬بیت من از گناه پاک هستند، چند ماه هر روز هنگام صبح به در خانه امیرمؤمنان و فاطمه می¬رفت و بر آنان درود می¬فرستاد و آیه تطهیر را بر آنان قرائت می¬کرد. افزون¬بر آیات، در روایات متعددی به عصمت و پاکی حضرت فاطمه از گناه و شر تصریح شده است. به¬عنوان نمونه، در روایتی از امام صادق آمده است: «فرشتگان مى‏گفتند: اى فاطمه، خدا تو را برگزيد؛ پاكيزه‏ات نمود و بر تمام زنان عالم اختيارت كرد.» براساس این شواهد می¬توان گفت، اندیشه عصمت مبتنی بر آیه تطهیر و روایات، باعث گردید تا امیرمؤمنان علی از طهارت و عصمت حضرت فاطمه در ماجرای فَدَک دفاع کنند؛ چنان¬که آن حضرت خطاب به ابوبکر فرمود: «خداوند بر طهارت فاطمه گواهی داده است و اگر آن¬را رد کنی، کافر خواهی شد.» ابن ابی¬الحدید(م656ق) از میان علمای عامه، پس از اعتراف به دلالت آیه تطهیر بر عصمت حضرت فاطمه، با استناد به روایت دیگری از رسول الله که درباره ایشان فرموده بود: «فاطمه پاره تن من است، هرکس او را بیازارد، من را آزرده است و هرکس من را بیازارد، خدا را آزرده است،» معتقد است: «چون آزردن او آزردن پیامبر است و آزردن پیامبر هم جایز نیست، لذا آن حضرت معصوم است.»
وقار و تقوا یا رفتارهای زشت؟ 📖 مروری بر گفتار پیامبر و ائمه در ابواب مختلف کتب حدیثی 👈 الکافی، بَابُ الطَّاعَةِ وَ التَّقْوَى‏ 👈 الکافی، بَابُ الْوَرَع‏ 👈 الکافی، بَابُ الْعِفَّة 👈 الکافی، بَابُ اجْتِنَابِ الْمَحَارِم‏ ✅ یادآوری اخلاق عالی ائمه اطهار در برابر مخالفان و دشمنان و توصیه‌های ایشان به مدارا و حفظ آبروی مکتب اهل‌بیت ⚠️ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَه‏ 🔥 مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَع‏ 😡 آنکه معصیت خدا کند، دشمن ما اهل‌بیت است. 🌹 کسی به ولایت ما نمی‌رسد جز با عمل (به دستورات) و پرهیزکاری. @Mostabin 👈 روایت جنود عقل و جهل: الْوَقَارُ وَ ضِدَّهُ الْخِفَّةَ... اَلْعِفَّةُ وَ ضِدَّهَا التَّهَتُّكَ 🌲 عاقل، با وقار است و عفیف. ❇️ عَلَيْكُمْ بِالدَّعَةِ وَ الْوَقَارِ وَ السَّكِينَةِ وَ عَلَيْكُمْ بِالْحَيَاءِ وَ التَّنَزُّهِ عَمَّا تَنَزَّهَ عَنْهُ الصَّالِحُونَ قَبْلَكُمْ ⛔️ چه خوب است انسان کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد به دین و به اهل‌بیت نسبت ندهد.
21.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مردم را عاشق ما کنید 🔸 سفارش امام حسن عسکری(ع) به افرادی که می‌خواهند مکتب اهل‌بیت(ع) را گسترش دهند... 🎥 استاد حسن رحیم‌پور ازغدی
💎 چهار توصیه از امام حسن عسکری (ع) عليه‌السلام: أكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النبىِّ صلي الله عليه و آله، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله عَشْرُحَسَناتٍ ❇️ علیه السلام: زياد ياد خدا و ياد مرگ باشيد و قرآن را زياد بخوانيد و بر پيامبر اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله فراوان درود فرستيد كه درود بر رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله ده حسنه به شمار مى‌رود. 📚 بحارالأنوار، ۷۸: ۳۷۲ ح ۱۲ ‌@kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🌸🍃 🍃 سلام علی آل یس اللهم عجّل لولیک الفرج و العافیة و النصر ایام ماه ربیع الاول مبارک باد. 🍃 🌸🍃 -
🎊 باز هم کوتاهی کرده‌اند... وَ اللَّهِ لَوْ أَنَ‏ هَذِهِ‏ الْأُمَّةَ قَامَتْ‏ عَلَى‏ أَرْجُلِهَا عَلَى‏ التُّرَابِ‏، وَ الرَّمَادَ وَاضِعَةٌ عَلَى‏ رُءُوسِهَا، وَ تَضَرَّعَتْ وَ دَعَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُمْ، وَ صَدَّهُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ، وَ دَعَاهُمْ إِلَى النَّارِ، وَ عَرَضَهُمْ لِسَخَطِ رَبِّهِمْ، وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِمْ عَذَابَهُ بِمَا أَجْرَمُوا إِلَيْهِمْ لَكَانُوا مُقَصِّرِينَ فِي ذَلِك‏ ... 📚بحار الأنوار؛ ج۳۰؛ ص۳۲۶ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: به خداوند قسم اگر این امت تا روز قیامت بر روی خاک بایستند و خاکستر بر سر بریزند و به درگاه الهی زاری کنند و کسانی را که چنین جرمی در حق امت نمودند و آن‌ها را گمراه کردند و از راه خدا بازداشتند و به سوی آتش جهنم کشانیدند و در معرض نارضایتی پروردگارشان قرار دادند و ایشان را مستحق عذاب خداوند کردند، لعنت کنند، باز هم در لعنت خود کوتاهی کرده‌اند. -
هدایت شده از روضة الأصول
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، أَنَّهُ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي، وَ مَنْ أَحَبَّهَا فَقَدْ أَحَبَّنِي، وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي.
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️هرکس ادعا دارد ولایتمدار و پیرو رهبری است؛ این سخنان بسیار ارزشمند رهبری را نشر دهد. ✅ این سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی لازم است در رسانه ملی و فضای مجازی به دفعات منتشر شود. ✅ دوستانی که در گروه‌ها و در سکوهای فضای مجازی عضو و فعال هستند قربة الي الله اين كليپ را باز نشر کنند. ☝️☝️☝️
📚 آموزش تخصصی و رایگان دوره پایه اول تا نهم اول دبستان 👈🏼 @darsoone1 دوم دبستان 👈🏼 @darsoone2 سوم دبستان 👈🏼 @darsoone3 چهارم دبستان 👈🏼 @darsoone4 پنجم دبستان 👈🏼 @darsoone5 ششم دبستان 👈🏼 @darsoone6 پایه هفتم 👈🏼 @darsoone7 پایه هشتم 👈🏼 @darsoone8 پایه نهم 👈🏼 @darsoone9 آموزش زبان 👈🏼 @en_darsoone 🖌بفرستید برای افرادی که بچه مدرسه ای دارن ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
❌ حدیث رفع قلم 🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیع‌الاول دانسته می‌شود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر می‌طلبد و البته برای محققان روشن است. اما نکته مهم‌تر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابن‌الخطاب. 📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب می‌نویسد در منبع کهن‌تر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابی‌الخطاب محمد بن ابی‌زینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89). ✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابی‌الخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است.
عليه السلام :  أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ و أشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه ِ شَأنا . ❇️ عليه السلام :  آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد و در رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است 📚 الاحتجاج : 2/517/340 @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
💢نُهم‌ربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان ✍مهدی مسائلی روز نهم‌ربیع‌الاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتاب‌های تاریخی به این مطلب می‌رسیم که تمامی آن‌ها به اتفاق اواخر ماه ذی‌الحجه را به‌عنوان ایام کشته‌شدن خلیفه دوم معرفی نموده‌اند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است. افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذی‌الحجه دانسته‌اند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهم‌ربیع‌ را نادرست دانسته‌اند. (برای مطالعه بیشتر رک: به کتاب نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها) اعتقاد به کشته‌شدن خلیفه دوم در روز نهم‌ربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفع‌القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلت‌هایی را برای این روز بر می‌شمرد. در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتاب‌های متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل‌ اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناخته‌ای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن می‌افزاید.(رک: نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها، ص۲۲-۳۷) اما نکته مهم این‌که طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهم‌‌ربیع برگرفته از کتاب‌های غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته می‌شوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید می‌کنند. یادکرد از نهم‌ربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابی‌سعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ) است. وی در ابتدای این کتاب نهم‌ربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در ۱۶ مهرماه) از اعیاد فارسی برمی‌شمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز می‌آورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِع‌َالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارش‌گری هم‌سنخ است و از یک منشأ داستان‌پردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموع‌الاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸) به نظر می‌رسد کمرنگ بودن گزاره‌های غالیانه‌ مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راه‌یابی روایت رُفِع‌َالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهل‌سنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیت‌زدایی از آن و راه‌یابی‌اش به منابع متأخر شیعه بی‌تاثیر نبوده است. البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، می‌دانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالی‌گری نیز می‌پرداختند. در فرازی از این روایت که نام‌گذاری‌اش به رفع‌القلم نیز بدین‌‌خاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت می‌هد: «به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.» بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می‌شود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آن‌ها ثبت نمی‌شود. متأسفانه بعضی که به مناسبت پایه‌گذاری شده توسط این روایت دل‌بسته‌اند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه می‌کنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق می‌دهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز هم‌خوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانه‌ی نُصیریه، نهم‌ربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونه‌ای کم‌کم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است.