➖در بحث میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام با دو مقوله روبرو هستیم
1⃣: تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه
👈 علماء در این مورد اتفاق نظر دارند
👇علماء شیعه👇
1⃣: مرحوم شیخ طوسی:
🛑وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة.1
🔰در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد.
2⃣:مرحوم شیخ مفید
🛑 ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه اکراما من الله تعالی له بذلک واجلالا لمحله فی التعظیم.2
🔰حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی (علیهالسّلام) است.
3⃣:مرحوم سید رضی
🛑ولد ع بمکة فی البیت الحرام لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنة و لا نعلم مولودا ولد فی الکعبة غیره.3
🔰در سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. مولودی غیر از او را سراغ نداریم که در خانه خدا تولد یافته باشد.
👇علماء عامه👇
1⃣:حاکم نیشابوری
🛑فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.4
🔰روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (کرماللهوجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است.
2⃣:ابن جوزی
🛑وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیهالسّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها.
🔰روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف میکرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد
👈ادامه دارد انشاءالله
✍ عیسوند
📚منابع:
1:تهذيب الأحكام ج6، ص: 19
2: الارشادج۱، ص۵
3:خصائص الائمه ص۳۹
4: المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵۵۰
5:تذکرة الخواص، ص۱۰.
➖معنای نام 《علی》 برای امیرالمومنین علیه السلام
🛑عند العرب علي قال جابر اختلف الناس من أهل المعرفة لم سمي علي عليا فقالت طائفة لم يسم أحد من ولد آدم قبله بهذا الاسم في العرب و لا في العجم إلا أن يكون الرجل من العرب يقول ابني هذا علي يريد من العلو لا أنه اسمه و إنما تسمى الناس به بعده و في وقته و قالت طائفة سمي علي عليا لعلوه على كل من بارزه و قالت طائفة سمي علي عليا لأن داره في الجنان تعلو حتى تحاذي منازل الأنبياء و ليس نبي تعلو منزلته منزلة «8» علي و قالت طائفة سمي علي عليا لأنه علا ظهر رسول الله ص بقدميه طاعة لله عز و جل و لم يعل أحد على ظهر نبي غيره عند حط الأصنام منسطح الكعبة و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه زوج في أعلى السماوات و لم يزوج أحد من خلق الله عز و جل في ذلك الموضع غيره و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه كان أعلى الناس علما بعد رسول الله ص.
🔰مرحوم شیخ صدوق نقل میکند:
جابر گويد: اهل اطلاع علّتهاى گوناگونى را براى چنين نامگذارى بر آن حضرت ذكر كردهاند، گروهى گفتهاند:👇
1⃣: اين نام خاص آن جناب است و بر هيچ يك از فرزندان آدم، نه در عرب و نه در عجم، قبل از وى نهاده نشده بود، فقط در ميان عربها رسم اين بود كه به فرزندان لايق خود مى گفتند: «اين پسرم علىّ است»، و مقصودشان اين بود كه بلند مرتبه است، نه آنكه نامش علىّ باشد، و پيش از اين هم معمول نبوده است كه شخصى نام فرزند خود را علىّ بگذارد، بلكه در زمان زندگى او «تيمّنا و تبركا» و همچنين بعد از آن حضرت عليه السلام نهادن اين اسم بر كودكان رايج شد.
2⃣:عده ديگر گفتهاند: بدين جهت وى را علىّ ناميدهاند كه با هر كس پيكار مىكرد بر او پيروز مىشد.
3⃣: جمع ديگرى گفتهاند: علّتش اين است كه در بهشت ارتفاع منزل آن حضرت از منازل سايرين بلندتر است حتى از منزل پيامبران، و مقام و مرتبه هيچ پيغمبرى بالاتر از مقام آن جناب نيست.
4⃣: گروه ديگرى گفتهاند: اين نام بدان سبب است كه براى فرمانبردارى خداوند- عزّ و جلّ- در مسجد الحرام براى فرو افكندن بتها از دور بام كعبه، گامهايش را بر شانه پيغمبر نهاد، و جز او شخص ديگرى بر دوش پيغمبر بالا نرفته است.
5⃣: دسته ديگرى گفتهاند: بدين جهت او را علىّ ناميدند كه عقد همسرى او با حضرت فاطمه در آسمانها واقع گرديد، و جز او هيچ يك از مخلوقات خدا در آنجا تزويج نشده است.
6⃣: بعضى ديگر گفتهاند: بدين علّت كه مرتبه دانش وى بعد از پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله از تمام مردم بالاتر بود.
📚:معاني الأخبار ص61
➖دوتا نکته بگم لذت ببرید
👇اولا👇
👤ابن شهر آشوب (متوفای ۵۸۸ ق) می نویسد :
🔺《لَيسَ المَولُودُ فِي سَيِّدِ الأَيَّامِ يَومَ الجُمعَةِ فِي الشَّهرِ الحَرَامِ فِي البَيتِ الحَرَامِ سِوَى أَمِيرِ المُؤمِنِينَ(علیه السلام)》1
🔸به جز امام علی(علیه السلام) کسی نسيت که در برترين روزها يعني روز جمعه و در ماه حرام [رجب] در خانه خدا، تولد يافته باشد.
👇ثانیا👇
در یکی از زیارت های امیرالمومنین علیه السلام هست که :
🔺السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَ مِنًى 2
🔸سلام بر کسی که( ولادتش)بر مکه و مِنی شرافت داد.
✍:عیسوند
📚:منابع
1)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۲۰۰
2)المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 206
➖تقسیم کننده بهشت و جهنم
🛑كنا عند أحمد بن حنبل، فقال له رجل:
يا أبا عبد الله، ما تقول في هذا الحديث الذي يروى أن عليّاً "عليه السلام "قال: أنا قسيم النار؟
قال: وما تنكر من ذا؟
أليس روينا أن النبي "صلى الله عليه وآله وسلم" قال لعلي "عليه السلام":
((لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق)).
قلنا: بلى
قال: فأين المؤمن؟
قلنا: في الجنة
قال: فأين المنافق؟
قلنا: في النار
قال: فعلي قسيم النار.)1
🔰راوی نقل میکند که ما در نزد احمد بن الحنبل{ بزرگ حنابله} بودیم که مردی از او سوال کرد:
نظر شما در مورد حدیث« من تقسیم کننده بهشت و جهنم هستم» که در مورد علی بن ابی طالب نقل میکند چیست❓
احمد بن الحنبل جواب داد: چه کسی می تواند این روایت را رد کند مگر روایت پیامبر "صلی الله علیه و اله "در مورد علی بن ابی طالب را نشنیده اید که فرمودند: علی را به غیر مومن دوست ندارد و بغیر از منافق بغض علی را ندارد.
آن جماعت گفتند : بله
احمد بن حنبل گفت: مومن در کجاست؟
آن جماعت گفتند در بهشت
باز احمد بن الحنبل سوال کرد :منافق در کجاست؟
آن جماعت گفتند در جهنم
احمد بن الحنبل گفت : پس علی بن ابی طالب تقسیم کننده بهشت و جهنم است.
👈نکته: این روایت در منابع شیعه از لسان احمد بن الحنبل نیز نقل شده است:)2
📚: منابع
1:أمالي الخمیسیة: ج1 ص258،
2 :الأربعون حديثا (للرازي)، ص: 88
«المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ».pdf
248.4K
✅
بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ»
✍️ محمد ابراهیم روشن ضمیر
📃 سخن معروفی به معصوم نسبت می دهند که «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» یعنی حکومت با کفر باقی میماند، اما با ظلم نمیماند.
آیا این سخن حدیث است؟
آیا محتوای این سخن را می توان پذیرفت؟
اگر این سخن درست باشد پس چرا حکومت بنی امیه بیش از 120 سال حکومت کرد و در سال 132 منقرض شد. بنی عباس که در ظلم و ستمگری، از بنی امیه پیشی گرفته بودند، بیش از هفت قرن در جهان اسلام به حکمرانی جائرانه خود ادامه دادند و عثمانی ها نیز بیش از چهار قرن به تاخت و تاز در جهان اسلام پرداخته اند؛ در مقابل حکومت عادلانه امیرالمومنین علیه السلام بیش از 5 سال دوام نیاورد.
این مقاله به اعتبار سند و منبع این حدیث پرداخته است و سپس به محتوای آن می پردازد.
برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا این که با کلیک بر روی 👈 اینجا آن را از سایت مطالعه کنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
🍏 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍎 وَ قَالَ (عليه السلام): أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا
🍋 بازداشتن نفس از حرص :
و درود خدا بر او فرمود: ای مردم كار تربیت خود را خود بر عهده گیرید، و نفس را از عادتهایی كه به آن حرص دارد باز گردانید.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۳۵۹
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
خشم خداوند عز و جل شدت گرفت بر زن شوهر داری که چشم خود را از غیر شوهر خود یا از کسی که محرم او نیست پرکند.
بحارالانوار جلد ۷۳ صفحه ۳۶۶
#حجاب
@kalam_maesoumin
#مناسبت
🌿
قال الإمام الجواد علیه السلام:
مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً.
دیدار با برادران [و خواهرانِ] دینی حتی اگر سرزدنی کوتاه باشد، مایۀ نشاط است و موجب باروری خِرَد می گردد.
📚امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13
🌿
تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب ۱۱۰ نفر هستند.
البته در میان ایشان، چهرههاى درخشان و شخصیتهاى برجستهاى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى هستند كه هر یک از بزرگان علمى آن روز به شمار می آمدند و داراى تألیفاتی بودند.
اما مجموع آنها فقط ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل کرده اند.
زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر آن حضرت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
درباره امام جواد بیش از ۶۰۰ اثر به زبانهای مختلف نوشته شده است: ۳۲۵ کتاب، ۲۵۰ مقاله و ۳۳ پایاننامه.
از این همه، ۴۷۵ عنوان به زبان فارسی، ۱۲۲ مورد به زبان عربی و ۱۰ عنوان به زبانهای دیگر است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
❌ قابل توجه اونایی ڪه از غذاشون عڪس میگیرن میذارن فضای مجازی
@kalam_maesoumin
💠 فضیلت ماه رجب در کلام امیرالمومنین(ع)
🌷حضرت امیرالمؤمنین«ع» میفرمایند:
🔹هركس يكروز از روزهاى نخست يا ميانه يا آخر رجب را روزه بگيرد، خداوند گناهان گذشته و آينده اش را می آمرزد، و هركس سه روز در دهه اول و سه روز در دهه دوم و سه روز در دهه سوم رجب روزه بدارد، گناهان گذشته و آينده اش آمرزيده می شود.
🔸و هركس يك شب از شبهاى رجب را به عبادت زنده بدارد، خدايش از آتش آزاد می فرمايد و شفاعت او را در مورد هفتاد هزار خطا كار می پذيرد، و هركس در ماه رجب براى خشنودى خداوند صدقه اى بپردازد، خداوند روز قيامت در بهشت با پاداش هايى او را گرامى می دارد كه هيچ چشمی چنان پاداشهایی نديده و هيچ گوشی چنان پاداشهایی نشنيده و بر هيچ دلى خطور نكرده است.
متن روایت:
🌹«مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ فِي أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ فِي أَوَّلِهِ وَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي وَسَطِهِ وَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي آخِرِهِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ
🌷 و مَنْ أَحْيَا لَيْلَةً مِنْ لَيَالِي رَجَبٍ أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ قَبِلَ شَفَاعَتَهُ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ رَجُلٍ مِنَ الْمُذْنِبِينَ وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي رَجَبٍ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَكْرَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي الْجَنَّةِ مِنَ الثَّوَابِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر».
📚 روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج2 ، ص401.
#ماه_رجب
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
آقا امام سجاد ، زین العابدین علیه السلام فرمودند:
عمتیزینَب ما تَرکت تَهجدَها طولَ دَهرها حتّی لیلة حادی عشر من المُحَّرم
عمه جانم زینب علیها السلام در طول زندگیاش نماز شبش را ترک نکرد ؛ "حتی" در شب یازدهم ماه مُحرّم
وفیات الأئمّه، صفحه ۴۴۱
#مداحی #حضرت_زینب
#وفات_حضرت_زینب
@kalam_maesoumin
📌 رحلت حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد.
🏴بی تابی #زینب(س) از فراق امام #حسین(ع):
امام #سجاد(ع) می فرماید:
در شب #عاشورا عمه ام #زینب(س) مشغول #پرستاری از من بود.
پدرم به #خیمه ما داخل شد، در حالیکه اشعاری را - درباره روزگار و سرنوشت انسان- می خواند.
من مقصود پدرم را دریافتم.
#بغض گلویم را گرفت، ولی از گریه خودداری کردم و فهمیدم فردا چه خواهد شد.
اما عمه ام وقتی آنچه را که من شنیده بودم، شنید،
نتوانست خود را نگهدارد.
ازجا پرید و فریاد زد:
وای براین #مصیبت، ای کاش #مرگ من رسیده بود و زنده نبودم.
گویی امروز مادرم #فاطمه(س)، پدرم #علی(ع) و برادرم #حسن(ع) را از دست می دهم.
📚تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۳
📚تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۰