🔻خلاصهای از نشست علمی
«بررسی نظریه جهان های موازی»
که در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲ توسط محترم استاد حجه الاسلام و المسلمین آقای شاکرین ارائه شد
🔸کیهان شناسی گرایش های مختلفی پیدا کرده است، همانند کیهان شناسی نظری و کیهان شناسی رصدی.
🔸یکی از نظریاتی که از یونان باستان مطرح بوده، جهان ثابت و ایستا بوده است. یعنی جهانی که تغییر اساسی ندارد و ثابت است.
اما در دوران معاصر شواهدی برخلاف این مطلب پیدا شد و آن این بود که دیدند این جهان در حال انبساط است و کهکشان ها دارند از هم دور می شوند و این انبساط موقت نیست و دائما در حال انبساط است.
📌نتیجه ی ای که از آن گرفتند این بود که پس هر مقدار به عقب برگردیم، این جهان به هم نزدیک تر می شود. هر چه به عقب برگردیم این جهان کوچک تر بوده است. اسم آن نقطه شروع را گذاشتند اتم آغازین که فوق العاده چگال و بی نهایت داغ بود.
🔸با این نظریه مخالفت هایی هم شده ولی همه ی آن مخالفت ها شکست خورد و هر چه که علم پیش آمد ای نظریه بیشتر تایید شد و الآن مقبول ترین نظریه در علم همین نظریه است که از نیمه دوم قرن بیستم جا افتاد.
ادامه دارد...
#قسمت_اول
💠کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام)
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
🔻نشست علمی تخصصی
«تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی»
(۲ آبان ۱۴۰۲)
@kalamcenter
@tabiin_ir
مرکز تخصصی علم کلام
🔻نشست علمی تخصصی «تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی» (۲ آبان ۱۴۰۲) @kalamcenter @tabiin_ir
🔻خلاصهای از نشست علمی
«بررسی نظریه جهان های موازی»
در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲ توسط محترم استاد حجه الاسلام و المسلمین آقای شاکرین ارائه شد
🔸هر نظریهای یک قوت هایی ممکن است داشته باشد و یک نقص هایی. نقص هایی که یک نظریه می تواند داشته باشد این است که ممکن است که همه ی مسائل را نشود با آن حل کرد و پاسخ همه ی سوالات را در آن نتوان یافت.
🔸نظریه بیگ بنگ با فرمول #نسبیت انیشتین توانست تبیین بشود اما این معادلات نسبیت انیشتین که این نظریه را پرورش داد تا کجا می تواند مسائل علمی را حل کند؟
📌نظریه نسبیت انشتین همه ی مسائل را تا دوره #پلانک می تواند حل کند. منظور از پلانک لحظه ی انفجار است. هیچ نظریه ای نمی تواند خود انفجار را توضیح دهد، ده به توان منفی سی و چهار ثانیه از انفجار بزرگ به بعد را می تواند توضیح بدهد.
❌مشکلی که ایجاد می کرد یکی این بود که علم قرار است که مسائل را حل کند. و اتفاق دیگر جنبه الهیاتی مسئله بود. خداباوران از این نظریه خوششان آمد زیرا جایی پیدا شد که علم از کار افتاد، البته این نوع الهیات از #الهیات_رخنه_پوش است که مسائلی را که علم نمی تواند حل کند را به خدا نسبت می دهند و مورد قبول ما نیست.
اما فیزیکدانانی مثل هاوکینگ، همانطور که خودشان نیز اظهار کرده اند، می خواستند که این مسئله را از چنگ خدا در بیاورند.
🔸مسئله دیگری هم که پیش آمد این بود که وقتی سرعت انبساط جهان را حساب می کنیم می بینیم که کم و کاستی وجود دارد و می بینیم که جور نمی آید به همین علت نظریه تورم پیش آمده است که در بازه زمانی ده به توان منفی سی و پنج تا ده به توان سی و دو ناگهان سرعت انبساط بالا رفته و دوباره کم شده.
زیرا اگر این طور نمی شده جهان به این صورت شکل نمی گرفت. البته خود تورم نیز نظریه های مختلفی دارد. یکی از این نظریه ها نظریه ی #چند_جهانی است که بحث جهان های موازی بخشی و مدلی از بحث های چند جهانی است.
ادامه دارد...
#قسمت_دوم
💠کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام)
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
🔻استاد بهجت پور: جمع آوری قرآن در زمان پیامبر(ص) انجام گرفته است.
📌جلسه اول از نشست علمی
"بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم وتغییریا تحریف قرآن کریم"
🔸باحضور استاد عبدالکریم بهجت پور از شاگردان مبرز آیت الله معرفت و صاحب تالیفات متعدد در زمینه مباحث مختلف قرآنی، برگزار گردید.
🔸 استاد بهجت پور دراین جلسه به تبیین روند جمع آوری قرآن کریم پرداخته و سه رویکرد ونگاه در رابطه با جمع آوری قرآن را مطرح نمودند.
🔸رویکرد اول، که نگاه صحیح علمای شیعه است. قرآن کریم در زمان پیامبر اکرم (ص) جمع آوری می شده وآیات بانظم وترتیبی که در سوره ها قرار دارد، توسط پیامبر اکرم(ص) املا شده و صحابه هم آیات را ثبت وضبط می کردند ونسخه های شخصی متعددی از سوی صحابه وجود داشته است اما باتوجه به اینکه تا زمان وفات ایشان، نزول آیات وحی ادامه داشته است، نسخه رسمی که به عنوان نسخه مرجع وقطعی باشد تا زمان وفات پیامبر(ص) ارائه نگردید.
اما به فاصله سه روز از رحلت نبی اکرم (ص) نسخه رسمی توسط امیرالمومنین (ع) ارائه شد که مورد پذیرش قرار نگرفت فلذا نسخه امروزی منسوب به ایشان نیست.
ادامه دارد....
#قسمت_اول
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
هدایت شده از علینقی
بسمه تعالی
#دعوت_به_همکاری
موسسه کلامی احیاء همدان در راستای رسالت نقد و بررسی علمی فرقههای انحرافی پژوهشگر میپذیرد.
در صورت تمایل رزومه علمی و شماره همراه خود را به آیدی @sadmoradi در پیامرسان ایتا ارسال فرمایید.
🔺اولویت با افرادی است که در رشتههای کلام، ادیان و مذاهب تحصیل یا تحقیق داشتهاند.
🔺تحقیق در این عرصه به صورت دورکاری بوده، نیازی به حضور پژوهشگران در همدان نیست.
🔺فرآیند و شیوه همکاری و میزان تسویه پس از ثبتنام به اطلاع داوطلبان منتخب خواهد رسید.
مرکز تخصصی علم کلام
نشست_ایت_الله_بهجت_پور.m4a
41.37M
صوت #جلسه_اول نشست علمی بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
راهنمای استفاده رایگان از سامانه های مختلف نور از طریق سامانه نجاح
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
مرکز تخصصی علم کلام
#جلسه_دوم نشست علمی با حضور عموم دانش پژوهان.
موضوع:
"بررسی شبهات درباب قرائت حفص ازعاصم وتغییر یا تحریف قرآن کریم"
با حضور حجت الاسلام استاد عبدالکریم بهجت پور
از شاگردان مرحوم آیت الله معرفت وعضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی وصاحب تالیفات متعدد قرآنی
زمان :چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ ،بعداز نماز مغرب وعشا
مکان: پردیسان، موسسه آموزش عالی امام صادق(علیهالسلام)، طبقه دوم
توجه: انشاالله اگر مشکلی ایجاد نشود،جلسه به صورت زنده از همین کانال پخش خواهد شد.
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
🔻خلاصهای از نشست علمی
«بررسی نظریه جهان های موازی»
در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲ توسط محترم استاد حجت الاسلام و المسلمین شاکرین ارائه شد
🔸نظریه های چند جهانی یا نظریه های طولی هستند و یا عرضی و همزمان هستند.
📌نظریه طولی مثل مدل نوسانی و چرخه ای است که می گویند ما نظریه انفجار بزرگ را قبول داریم ولی این جهان ازلی و ابدی است و در این گستره ی بی نهایت هی انفجار تولید می شود بعد انقباض رخ می دهد و وقتی جهان به درجه ای از انقباض که می رسد، خاموش و سرد می شود و دوباره شروع می کند به جمع شدن و دوباره انفجار صورت می گیرد و همیشه هم قرار نیست که یک جور شکل بگیرد.
قبل هم بی نهایت این روند ادامه داشته و بعد هم بی نهایت ادامه خواهد داشت. و این جهان با نظامات دقیق آن اتفاقی است و نظمی در آن وجود ندارد. (خواستند که به برهان نظم خدشه وارد کنند)
🔸این نظریه با مشکلاتی از لحاظ علمی برخورد کرد، یکی قانون دوم آنتروپی و یکی اصل انسان پروری است که دو اصل در فیزیک کیهانی است. تعارض جدیدی هم پیدا شده که باعث شده به این نظریه خیلی اعتنا نشود. به این نظریه گذشته امتداد یافته می گویند.
🔸نظریات دیگری هستند که چند جهانی را به صورت موازی می پذیرند، یکی از مدل های آن #نظریه_ریسمان است که شاید مهم ترین مدل جهان های موازی نظریه ریسمانی است. و نظریه ی ریسمانی از نظریات دشوار است.
ادامه دارد...
#قسمت_سوم
💠کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام)
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
🔻مدرسه پاییزی شبههپژوهی «هــرمـــنــــوتـــیــــک»
▪️به صورت حضوری و مجازی
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی
➖تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️حجت الاسلام والمسلمین صفدر الهی راد
➖هرمنوتیک کلاسیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 15:00 الی 16:15
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرتضوی
شاهرودی ➖هرمنوتیک رمانتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 16:15 الی 17:30
حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسمزاده
➖معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 14 الی 15:30
▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی
➖نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 15:45 الی 17:30
▫️دکتر مسعود فیاضی
➖مقایسه تطبیقی هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول
چهارشنبه 24 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️دکتر حسن عبدی
➖هرمنوتیک و کاربستهای آن در علوم
چهارشنبه 24 آبان ساعت 15:00الی 16:15
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی
➖مسألهیابی هرمنوتیک برای دانش اصول
چهارشنبه 24آبان ساعت 16:15 الی 17:30
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 ، 18 و 24 آبان ماه 1402
📍مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی
⏰ مهلت ثبت نام: 9 الی 16 آبان ماه 1402
ثبت نام از طریق پیامرسان ایتا:
🌐 @Madrese_Shobhepajohi
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
موسسه آموزش عالی امام صادق(ع)
@kalamcenter
May 11
مرکز تخصصی علم کلام
#جلسه_دوم نشست علمی با حضور عموم دانش پژوهان. موضوع: "بررسی شبهات درباب قرائت حفص ازعاصم وتغییر یا
نشست علمی بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن، به زودی از همین کانال به صورت برخط (آنلاین) پخش خواهد شد.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
🆔@meshkatnoor
✅@kalamcenter
29.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه ویک روضه سوزناک ومجسم
پدری که فرزند شهید خود را بر روی دستان بلند می کند و می گوید :
خدایا آیا از من رضایت داری ؟
خونها ، اموال و خانه هایمان را از ما بگیر تا از ما راضی شوی ...
خدایا شکر ! به خاطر این قربانی که تقدیمت کردم ...😔
#طوفان_الاقصی
https://eitaa.com/kalamcenter