مرکز تخصصی علم کلام
#جلسه_دوم نشست علمی با حضور عموم دانش پژوهان.
موضوع:
"بررسی شبهات درباب قرائت حفص ازعاصم وتغییر یا تحریف قرآن کریم"
با حضور حجت الاسلام استاد عبدالکریم بهجت پور
از شاگردان مرحوم آیت الله معرفت وعضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی وصاحب تالیفات متعدد قرآنی
زمان :چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ ،بعداز نماز مغرب وعشا
مکان: پردیسان، موسسه آموزش عالی امام صادق(علیهالسلام)، طبقه دوم
توجه: انشاالله اگر مشکلی ایجاد نشود،جلسه به صورت زنده از همین کانال پخش خواهد شد.
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
🔻خلاصهای از نشست علمی
«بررسی نظریه جهان های موازی»
در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۲ توسط محترم استاد حجت الاسلام و المسلمین شاکرین ارائه شد
🔸نظریه های چند جهانی یا نظریه های طولی هستند و یا عرضی و همزمان هستند.
📌نظریه طولی مثل مدل نوسانی و چرخه ای است که می گویند ما نظریه انفجار بزرگ را قبول داریم ولی این جهان ازلی و ابدی است و در این گستره ی بی نهایت هی انفجار تولید می شود بعد انقباض رخ می دهد و وقتی جهان به درجه ای از انقباض که می رسد، خاموش و سرد می شود و دوباره شروع می کند به جمع شدن و دوباره انفجار صورت می گیرد و همیشه هم قرار نیست که یک جور شکل بگیرد.
قبل هم بی نهایت این روند ادامه داشته و بعد هم بی نهایت ادامه خواهد داشت. و این جهان با نظامات دقیق آن اتفاقی است و نظمی در آن وجود ندارد. (خواستند که به برهان نظم خدشه وارد کنند)
🔸این نظریه با مشکلاتی از لحاظ علمی برخورد کرد، یکی قانون دوم آنتروپی و یکی اصل انسان پروری است که دو اصل در فیزیک کیهانی است. تعارض جدیدی هم پیدا شده که باعث شده به این نظریه خیلی اعتنا نشود. به این نظریه گذشته امتداد یافته می گویند.
🔸نظریات دیگری هستند که چند جهانی را به صورت موازی می پذیرند، یکی از مدل های آن #نظریه_ریسمان است که شاید مهم ترین مدل جهان های موازی نظریه ریسمانی است. و نظریه ی ریسمانی از نظریات دشوار است.
ادامه دارد...
#قسمت_سوم
💠کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام)
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
🔻مدرسه پاییزی شبههپژوهی «هــرمـــنــــوتـــیــــک»
▪️به صورت حضوری و مجازی
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی
➖تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️حجت الاسلام والمسلمین صفدر الهی راد
➖هرمنوتیک کلاسیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 15:00 الی 16:15
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرتضوی
شاهرودی ➖هرمنوتیک رمانتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 16:15 الی 17:30
حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسمزاده
➖معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 14 الی 15:30
▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی
➖نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 15:45 الی 17:30
▫️دکتر مسعود فیاضی
➖مقایسه تطبیقی هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول
چهارشنبه 24 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️دکتر حسن عبدی
➖هرمنوتیک و کاربستهای آن در علوم
چهارشنبه 24 آبان ساعت 15:00الی 16:15
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی
➖مسألهیابی هرمنوتیک برای دانش اصول
چهارشنبه 24آبان ساعت 16:15 الی 17:30
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 ، 18 و 24 آبان ماه 1402
📍مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی
⏰ مهلت ثبت نام: 9 الی 16 آبان ماه 1402
ثبت نام از طریق پیامرسان ایتا:
🌐 @Madrese_Shobhepajohi
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
موسسه آموزش عالی امام صادق(ع)
@kalamcenter
May 11
مرکز تخصصی علم کلام
#جلسه_دوم نشست علمی با حضور عموم دانش پژوهان. موضوع: "بررسی شبهات درباب قرائت حفص ازعاصم وتغییر یا
نشست علمی بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن، به زودی از همین کانال به صورت برخط (آنلاین) پخش خواهد شد.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
🆔@meshkatnoor
✅@kalamcenter