💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الْمُؤْمِنِ عَلَى أَلَّا يُصَدَّقَ فِي مَقَالَتِهِ وَ لَا يُنْتَصَفَ مِنْ عَدُوِّهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
خداوند ميثاق مؤمن را اينگونه گرفته است: گفتارش تصديق نشود و همچنین از جانب دشمنش مورد انصاف قرار نگيرد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث38
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَثَّهُ بِالْبَلَاءِ غَثّاً وَ ثَجَّهُ بِالْبَلَاءِ ثَجّاً فَإِذَا دَعَاهُ قَالَ لَبَّيْكَ عَبْدِي لَبَّيْكَ عَبْدِي لَئِنْ عَجَّلْتُ لَكَ مَا سَأَلْتَ إِنِّي عَلَى ذَلِكَ لَقَادِرٌ وَ لَئِنْ ذَخَرْتُ لَكَ فَمَا ادَّخَرْتُ لَكَ خَيْرٌ لَكَ.
از امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
خداوند چنانچه بندهاش را دوست بدارد، در بلاها غرق و آغشتهاش مىكند، پس اگر خدا را بخواند، (در پاسخ) گويد:
لبّيك اى بنده من، چنانچه در جوابت عجله نمودم چون بر انجام آن توانمندم؛ و اگر خواستهات را (با تأخير) ذخيره گردانم، براى آيندهات بهتر خواهد بود.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث38
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَا ثَابِتُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَثَّهُ بِالْبَلَاءِ غَثّاً وَ ثَجَّهُ بِهِ ثَجّاً وَ إِنَّا وَ إِيَّاكُمْ لَنُصْبِحُ بِهِ وَ نُمْسِي.
ابو حمزه از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ نقل مىكند كه فرمود:
اى ثابت! همانا خداوند مهربان اگر بندهاى را دوست بدارد، در انواع بلاها آغشته وغرقش مىكند، سپس حضرت فرمود: ما و شما با چنان حالتى صبح و شب را بسر مىآوريم.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث40
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْحَوَارِيِّينَ شَكَوْا إِلَى عِيسَى مَا يَلْقَوْنَ مِنَ النَّاسِ وَ شِدَّتِهِمْ عَلَيْهِمْ فَقَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنِينَ لَمْ يَزَالُوا مُبْغَضِينَ وَ إِيمَانُهُمْ كَحَبَّةِ الْقَمْحِ مَا أَحْلَى مَذَاقَهَا وَ أَكْثَرَ عَذَابَهَا.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا حواريّون حضرت عيسى عَلَيْهِ السَّلَامُ نسبت به (اذيّت، آزار، زخم زبان و) آنچه كه از مردم به ايشان مىرسيد، به حضرت عيسى عَلَيْهِ السَّلَامُ شكايت كردند.
پس حضرت فرمود: مؤمنين هميشه مورد بُغض و دشمنى ديگرانند؛ و ايمان ايشان همچون دانه گندمى است كه گواراتر و خوش خوراكتر از آن وجود ندارد در حالتى كه زحمات و سختىهايى نيز دارد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث41
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ عَبْدِ الْأَعْلَى بْنِ أَعْيَنَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَكُونُوا إِخْوَانِي وَ أَصْحَابِي فَوَطِّنُوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الْعَدَاوَةِ وَ الْبَغْضَاءِ مِنَ النَّاسِ وَ إِلَّا فَلَسْتُمْ لِي بِأَصْحَابٍ.
از عبد الأعلى (روايت شده است كه) گفت: از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ شنيدم كه مىفرمود:
چنانچه بخواهيد كه از برادران و ياران من باشيد، خودتان را آماده دشمنى و كينه ديگران قرار دهيد؛ و گرنه اصحابى براى من نمىباشيد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث42
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ سَيِّدِي أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَشَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ الْحَاجَةَ فَقَالَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَجْعَلُ لَكَ فَرَجاً ثُمَّ سَكَتَ سَاعَةً ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى الرَّجُلِ فَقَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ سِجْنِ الْكُوفَةِ كَيْفَ هُوَ قَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ ضَيِّقٌ مُنْتِنٌ وَ أَهْلُهُ بِأَسْوَإِ حَالَةٍ فَقَالَ ع إِنَّمَا أَنْتَ فِي السِّجْنِ تُرِيدُ أَنْ تَكُونَ فِي سَعَةٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ.
از محمّد بن عجلان (روايت شده كه) گفت:
نزد مولا وسرورم امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ بودم كه شخصى نزد حضرت از فقر و تنگدستى درد دل و در خواست كمك كرد.
حضرت فرمود: صبر و تحمّل داشته باش، كه خداوند برايت گشايشى قرار خواهد داد؛ و پس از لحظهاى سكوت به آن شخص فرمود: از وضعيّت زندان شهر كوفه چه اطلاعى دارى؟
اظهار داشت: خداوند امور شما را اصلاح نمايد، زندانى تنگ و بدبو مىباشد، كه اهل آن با بدترين حالت بسر مىبرند.
امام عَلَيْهِ السَّلَامُ فرمود: همانا تو در (اين دنيا در) يك چنين زندانى هستى، آيا (در حالی که در چنین زندانی هستی) مىخواهى در گشايش و رفاه باشى؟! آيا نمىدانى كه دنيا براى مؤمن همچون زندانى است؟!
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث43
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً بَعَثَ إِلَيْهِ مَلَكاً فَيَقُولُ أَسْقِمْهُ وَ شَدِّدِ الْبَلَاءَ عَلَيْهِ فَإِذَا بَرِأَ مِنْ شَيْءٍ فَابْتَلِهِ لِمَا هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ وَ قَوِيَ عَلَيْهِ حَتَّى يَذْكُرَنِي فَإِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ دُعَاءَهُ [نِدَاءَهُ] وَ إِذَا أَبْغَضَ عَبْداً وَكَّلَ بِهِ مَلَكاً فَقَالَ صَحِّحْهُ وَ أَعْطِهِ كَيْ لَا يَذْكُرَنِي فَإِنِّي لَا أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَهُ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا اگر خداوند بندهاى را دوست بدارد فرشتهاى را برايش مىفرستد و به او مىگويد: او را مريض گردان و در شدّت بلاها قرارش ده، پس اگر بهبود يافت به بدتر از آن مبتلايش گردان؛ و به شدّت او را زير فشار قرار بده تا مرا ياد كند، زيرا دوست دارم كه صدا و ناله او را بشنوم.
ولى چنانچه بندهاى را مبغوض داشته باشد، فرشتهاى را بر او مىگمارد و به او مىگويد: او را سالم نگه دار و آنچه مىخواهد عطايش نما، كه مبادا مرا ياد كند، چون كه دوست ندارم صدايش را بشنوم.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث44
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْعَبْدَ يَكُونُ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ دَرَجَةٌ لَا يَبْلُغُهَا بِعَمَلِهِ فَيُبْتَلَى فِي جَسَدِهِ أَوْ يُصَابُ فِي مَالِهِ أَوْ يُصَابُ فِي وُلْدِهِ فَإِنْ هُوَ صَبَرَ بَلَّغَهُ اللَّهُ إِيَّاهَا.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا براى هر بندهاى نزد خداوند درجه و مقامى است كه نمىتواند بهوسيله اعمال به آن مقام دست يابد، پس او را نسبت به جسم، يا اموال و يا فرزندانش مبتلا مىگرداند، اگر تحمّل و صبر نمايد، خداوند او را به آن درجه و مقام خواهد رساند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث45
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه عَجَباً لِلْمُؤْمِنِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْضِي قَضَاءً إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ فَإِنِ ابْتُلِيَ صَبَرَ وَ إِنْ أُعْطِيَ شَكَرَ.
از امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود: پيامبر خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرموده است: بسيار براى مؤمن جاى تعجّب است، كه خداوند برايش قضا و مقدّراتى در نظر نمىگيرد مگر آنكه به خير و سعادت او مىباشد، پس اگر مبتلا گشت تحمّل مىنمايد و اگر در رفاه و سلامت باشد سپاس گويد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث 46
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُعْطِي الدُّنْيَا مَنْ يُحِبُّ وَ يُبْغِضُ وَ لَا يُعْطِي الْآخِرَةَ إِلَّا مَنْ أَحَبَّ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَسْأَلُ الرَّبَّ مَوْضِعَ سَوْطٍ فِي الدُّنْيَا فَلَا يُعْطِيهِ إِيَّاهُ وَ يَسْأَلُهُ الْآخِرَةَ فَيُعْطِيهِ مَا شَاءَ وَ يُعْطِي الْكَافِرَ فِي الدُّنْيَا مَا شَاءَ وَ يَسْأَلُ فِي الْآخِرَةِ مَوْضِعَ سَوْطٍ فَلَا يُعْطِيهِ إِيَّاهُ.
از امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود: همانا خداوند عزّ و جلّ دنيا را به هر دوست و دشمنى عطا مىنمايد، ولى آخرت را تنها به هر كه دوستش داشته باشد عطا ميكند. پس چه بسا مؤمنى به اندازه جاى يك تازيانه از خدا بخواهد عطايش نمىكند ولى چنانچه درخواست آخرت كند هر چه بخواهد عطايش مىنمايد، امّا كافر در دنيا هر چه را طالب باشد عطايش مىكند ولى اگر نسبت به آخرت به اندازه جاى تازيانهاى بخواهد عطايش نمىكند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث47
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
هدایت شده از اسرار آفرینش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویربسیار زیبا و صوت دلنشین!
🌹 #دقت_در_آیات_الهی_خداشناسی است .
🔅فبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
(سورۀ الرحمن- آیۀ 27 - 1 )
🔅کدامیک از #نعمت_های_خداوند_را_انکار می کنید؟!
🌐 #اسرار_آفرینش_ثریا
eitaa.com/asrarafarinesh
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنُ لَا أَصْرِفُهُ فِي شَيْءٍ إِلَّا جَعَلْتُ ذَلِكَ خَيْراً لَهُ فَلْيَرْضَ بِقَضَائِي وَ لْيَصْبِرْ عَلَى بَلَائِي وَ لْيَشْكُرْ عَلَى نَعْمَائِي أَكْتُبْهُ فِي الصِّدِّيقِينَ عِنْدِي.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا خداى عزّ و جلّ فرموده است: بنده مؤمن خود را در جريانى قرار نمىدهم مگر آنكه برايش خير و صلاح باشد، پس (اگر) به قضا و قَدَر من راضى باشد، بر بلاها صابر و سپاسگزار نعمتهاى من باشد، او را در پيشگاه خود در زُمره صدّيقين قرار مىدهم.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث48
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: ضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه حَتَّى بَدَتْ نَوَاجِذُهُ ثُمَّ قَالَ أَ لَا تَسْأَلُونِّي عَمَّا ضَحِكْتُ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنَّهُ لَيْسَ مِنْ قَضَاءٍ يَقْضِيهِ اللَّهُ لَهُ إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ فِي عَاقِبَةِ أَمْرِهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
(روزى) رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ خنديد به جورى كه دندانهاى نواجذ حضرت نمايان گشت ، سپس فرمود: آيا نمىپرسيد كه از براى چه خنديدم؟
اصحاب اظهار داشتند: بفرمایید، اى رسول خدا!
حضرت فرمود: تعجّب نمودم از مرد مسلمانى كه موردی از قضاى الهى برای او نیست موردى مگر آنكه برايش در نهايت خير و سعادت خواهد بود.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث49
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّهُ لَيَكُونُ لِلْعَبْدِ مَنْزِلَةٌ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَبْلُغُهَا إِلَّا بِإِحْدَى الْخَصْلَتَيْنِ إِمَّا بِبَلِيَّةٍ فِي جِسْمِهِ أَوْ بِذَهَابِ مَالِهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا براى بنده مقام و منزلتى است نزد خداوند، كه به آن نمىرسد مگر به يكى از دو خصلت: يا به وسيله بلا و مريضى جسمش؛ و يا از بين رفتن و نابود شدن اموالش.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث50
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ زُرَارَةَ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَا جَالِسٌ [عِنْدَهُ] عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها أَ يَجْرِي لِهَؤُلَاءِ مِمَّنْ لَا يَعْرِفُ مِنْهُمْ هَذَا الْأَمْرَ قَالَ إِنَّمَا هِيَ لِلْمُؤْمِنِينَ خَاصَّةً.
زراره گويد: در محضر امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ بودم كه از آن حضرت پيرامون سخن خداوند «كسى كه حسنهاى را انجام دهد 10 برابر پاداش برايش مىباشد»، سؤال شد كه آيا شامل مخالفين امر ولایت هم مىشود؟
حضرت فرمود: همانا اين پاداش مخصوص مؤمنان خواهد بود.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث51
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ لَيْسَ لِأَحَدٍ عَلَى اللَّهِ ثَوَابٌ عَلَى عَمَلٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِينَ.
يعقوب فرزند شعيب گويد:
شنيدم كه حضرت مىفرمود: براى هيچ كسى ثواب و پاداش بر عملى، نزد خداوند نمىباشد، مگر آن كه مؤمن باشد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث52
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا أَحْسَنَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ ضَاعَفَ اللَّهُ لَهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ عَمَلٍ سَبْعُمِائَةِ ضِعْفٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
چنانچه بنده مؤمن كار نيكى انجام دهد، خداوند متعال پاداش عمل او را تا هفتصد برابر افزايش مى دهد؛ و اين فرمايش خداوند است كه فرمود: «براى هر كه بخواهد چندين برابر افزايش مىنمايد».
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث53
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزْهَرُ نُورُهُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تَزْهَرُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ وَلِيُّ اللَّهِ يُعِينُهُ وَ يَصْنَعُ لَهُ وَ لَا يَقُولُ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ وَ لَا يَخَافُ غَيْرَهُ وَ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَيْنِ لَيَلْتَقِيَانِ فَيَتَصَافَحَانِ فَلَا يَزَالُ اللَّهُ عَلَيْهِمَا مُقْبِلًا بِوَجْهِهِ وَ الذُّنُوبُ تَتَحَاتُّ عَنْ وُجُوهِهِمَا حَتَّى يَفْتَرِقَا [يَتَفَرَّقَا].
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا نور مؤمن براى اهل آسمان مىدرخشد، همان طورى كه ستارگان آسمان براى اهل زمين درخشندگى دارند.
وفرمود: بدرستى كه مؤمن ولىّ خداست، او را كمك نموده و امورش را اصلاح مىنمايد؛ مؤمن سخنى غير از حقّ در باره خدا بر زبان جارى نمىكند؛ و از غير خدا هراسى ندارد.
وفرمود: هرگاه مؤمنان با يكديگر ديدار نموده و مصافحه نمايند، خداوند متعال هميشه با نگاه رحمت بر آنها مىنگرد؛ گناهانشان از وجودشان مىريزد تا هنگامى كه از يكديگر جدا شوند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث54
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يُوصَفُ وَ كَيْفَ يُوصَفُ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ فَلَا يُوصَفُ بِقَدَرٍ إِلَّا كَانَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ وَ إِنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه لَا يُوصَفُ وَ كَيْفَ يُوصَفُ عَبْدٌ رَفَعَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ وَ قَرَّبَهُ مِنْهُ وَ جَعَلَ طَاعَتَهُ فِي الْأَرْضِ كَطَاعَتِهِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ مَنْ أَطَاعَ هَذَا فَقَدْ أَطَاعَنِي وَ مَنْ عَصَاهُ فَقَدْ عَصَانِي وَ فَوَّضَ إِلَيْهِ وَ إِنَّا لَا نُوصَفُ وَ كَيْفَ يُوصَفُ قَوْمٌ رَفَعَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ هُوَ الشِّرْكُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يُوصَفُ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَلْقَى أَخَاهُ فَيُصَافِحُهُ فَلَا يَزَالُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَنْظُرُ إِلَيْهِمَا وَ الذُّنُوبُ تَتَحَاتُّ عَنْ وُجُوهِهِمَا [جِسْمَيْهِمَا] كَمَا يَتَحَاتُّ الْوَرَقُ عَنِ الشَّجَرَةِ.
از امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همانا خداوند عزّ و جلّ قابل توصيف نمىباشد، چگونه قابل توصيف باشد و حال آنكه فرموده است: «و نشناختهاند خداوند را همانگونه كه شايسته و حقيقت او است»، پس در محدوديت اندازه و مقدار قابل توصيف نمىباشد مگر از وصفى كه از آن عظيمتر باشد.
همچنين پيغمبر قابل توصيف نيست، چگونه بندهاى قابل وصف باشد و حال آنكه خداوند مقام شامخى عطايش نموده و مقرّب خود قرارش داده، فرمانبرداريش را در زمين همچون فرمانبرى خود محسوب نموده؛ و گفته است: «آنچه را كه پيامبر برايتان آورده عمل نماييد و از آنچه شما را باز داشته است، دورى كنيد»، يعنى هر كه پيغمبر را اطاعت كند مرا اطاعت نموده و هر كه او را نافرمانى كند مرا معصيت كرده است؛ و خداوند (بيان احكام را) به او واگذار كرده است.
و ما (اهل بيت رسالت نيز) قابل توصيف نمىباشيم، چگونه مىتوان توصيف كرد گروهى را كه خداوند آنها را از هر گونه پليدى و شرك پاك و منزّه گردانده است؛ و همچنين انسان مؤمن قابل توصيف نمىباشد.
و همانا مؤمن برادر خود را ديدار نموده و با او مصافحه نمايد مورد توجّه خداوند قرار گرفته و گناهانشان از وجودشان مىريزد همان طورى كه برگ درختان از درخت مىريزد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث55
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ مَالِكٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام وَ قَدْ حَدَّثْتُ نَفْسِي بِأَشْيَاءَ فَقَالَ لِي يَا مَالِكُ أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ وَ لَا تَظُنَّ أَنَّكَ مُفَرِّطٌ فِي أَمْرِكَ يَا مَالِكُ إِنَّهُ لَا تَقْدِرُ عَلَى صِفَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وَ كَذَلِكَ لَا تَقْدِرُ عَلَى صِفَتِنَا وَ كَذَلِكَ لَا تَقْدِرُ عَلَى صِفَةِ الْمُؤْمِنِ يَا مَالِكُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَلْقَى أَخَاهُ فَيُصَافِحُهُ فَلَا يَزَالُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَنْظُرُ إِلَيْهِمَا وَ الذُّنُوبُ تَتَحَاتُّ عَنْ وُجُوهِهِمَا حَتَّى يَفْتَرِقَا وَ لَيْسَ عَلَيْهِمَا مِنَ الذُّنُوبِ شَيْءٌ فَكَيْفَ تَقْدِرُ عَلَى صِفَةِ مَنْ هُوَ هَكَذَا.
از مالك جهنى (نقل شده است كه) گفت:
بر امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ وارد شدم و چيزهايى را در درون خود حديث نفس نمودم، پس حضرت به من فرمود: اى مالك! گمان خود را نسبت به خداوند نيك گردان، فكر نكن كه در برنامههايت افراط كردهاى، اى مالك! تو قدرت توصيف رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وتوصيف ما (اهل بيت رسالت) را ندارى؛ و نيز قادر بر توصيف مؤمن نخواهى بود.
اى مالك! همانا (هنگامى كه) مؤمن با برادر خود ديدار نمايد و با او مصافحه كند مورد توجّه خداوند قرار گرفته و گناهانشان از وجودشان مىريزد تا موقعى كه از يك ديگر جدا شوند وگناهى برايشان نباشد، پس چگونه توان توصيف چنين شخصى را با چنين موقعيّت خواهى داشت؟!
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث56
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا الْتَقَى الْمُؤْمِنَانِ كَانَ بَيْنَهُمَا مِائَةُ رَحْمَةٍ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ لِأَشَدِّهِمَا حُبّاً لِصَاحِبِهِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
هنگامى دو نفر مؤمن با يكديگر ملاقات نمايند، صد رحمت برايشان مىباشد، كه 99 رحمت براى آن شخصى است كه نسبت به ديگرى بيشتر محبّت دارد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث57
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عُبَيْدَةَ قَالَ: زَامَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام إِلَى مَكَّةَ فَكَانَ إِذَا نَزَلَ صَافَحَنِي وَ إِذَا رَكِبَ صَافَحَنِي فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَأَنَّكَ تَرَى فِي هَذَا شَيْئاً فَقَالَ نَعَمْ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَقِيَ أَخَاهُ فَصَافَحَهُ تَفَرَّقَا مِنْ غَيْرِ ذَنْبٍ.
از ابو عبيده حذّاء (نقل شده است كه) گفت،
تا مكّه همراه امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ بودم، پس هر گاه در منزلى فرود مىآمد با من مصافحه مىنمود وچون مىخواست سوار شود مصافحه مىنمود، عرضه داشتم: فدايت گردم! مثل اينكه چيز خاصّى در اين مورد مشاهده مىفرمايى؟!
فرمود: بلى، همانا مؤمن چون با برادرش ملاقات و مصافحه نمايد، بدون گناه از يكديگر جدا مىشوند.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث58
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: فَكَمَا لَا تَقْدِرُ الْخَلَائِقُ عَلَى كُنْهِ صِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكَذَلِكَ لَا تَقْدِرُ عَلَى كُنْهِ صِفَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وَ كَمَا لَا تَقْدِرُ عَلَى كُنْهِ صِفَةِ الرَّسُولِ صلی الله علیه كَذَلِكَ لَا تَقْدِرُ عَلَى كُنْهِ صِفَةِ الْإِمَامِ وَ كَمَا لَا تَقْدِرُ عَلَى كُنْهِ صِفَةِ الْإِمَامِ كَذَلِكَ لَا يَقْدِرُونَ عَلَى كُنْهِ صِفَةِ الْمُؤْمِنِ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
همچنان كه خلايق قدرت بر درك و شناخت ذات خداى عزّ و جلّ را ندارند، نيز توان شناخت ذات وجود رسول اللّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را نخواهند داشت. و همچنان كه قدرت شناخت ذات وجود رسول اللّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ را ندارند، نيز توان بر شناخت وجود امام (معصوم) را ندارند. و همچنان كه قدرت بر شناخت وجود امام (معصوم) را ندارند، نيز توان بر شناخت وجود شخصيّت مؤمن را نخواهند داشت.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث59
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّكَ يَقُولُ مَنْ أَهَانَ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنَ فَقَدِ اسْتَقْبَلَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنُ بِمِثْلِ أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ إِنَّهُ لَيَتَنَفَّلُ لِي حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَ رِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ [فَوْتِ] عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَنَا أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ إِنَّ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَا يَسَعُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ حَوَّلْتُهُ إِلَى الْغِنَى كَانَ شَرّاً لَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا يَسَعُهُ إِلَّا الْغِنَى وَ لَوْ حَوَّلْتُهُ إِلَى الْفَقْرِ لَكَانَ شَرّاً لَهُ وَ إِنَّ عَبْدِي لَيَسْأَلُنِي قَضَاءَ الْحَاجَةِ فَأَمْنَعُهُ إِيَّاهَا لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَهُ.
از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
جبرئيل عَلَيْهِ السَّلَامُ بر پيغمبر خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ نازل شد و اظهار نمود: اى محمّد! همانا پروردگارت مىفرمايد: هر كس بنده مؤمن مرا اهانت و تحقير كند، در حقيقت به جنگ با من بر خاسته است؛ و بنده مؤمنى مقرّب درگاه من قرار نمىگيرد، مگر با انجام دادن واجبات؛ و آن قدر به مستحبّات مىپردازد كه مورد محبّت من قرار مىگيرد، پس اگر دوستش بدارم گوش شنوا، چشم بينا، دست توانا و پاى راه گشاى او خواهم بود، درنگ نمىكنم در چيزى همانند درنگ در مرگ بنده مؤمنى كه مرگ را دوست ندارد؛ در حالى كه کراهت او را دوست نخواهم داشت.
چه بسا بعضى از مؤمنان تنها با فقر و تنگدستى رشد میکنند، چون كه اگر ثروت به ايشان روى آورد برايشان بدبختى و شرّ باشد؛ و بعضى ديگر از مؤمنان آنهايى هستند كه تنها با ثروت توانمندى رشد میکنند، چه بسا حالت فقر برايش شرّى باشد.
و همانا بنده مؤمن از من حاجتى درخواست نمايد و من به جهت نفع و بهبوديش، مانع آن گردم.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث61
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُ الْمُؤْمِنِ مِثْلَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ لَغَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ فَلَا تَجْتَرُوا.
از امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ (نقل شده است كه) فرمود:
چنانچه گناهان مؤمن به مقدار شنهاى بيابان و كف دريا باشد مورد آمرزش خداوند قرار مىگيرد، پس جرأت (بر ارتكاب گناه) نداشته باشيد.
🌀 المومن، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث64
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar