eitaa logo
اندیشه تشیّع
20.1هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
6.6هزار ویدیو
55 فایل
اینجا در رابطه با اعتقادات ناب شیعه میگیم بـــــا چــــاشــنـی نقد ادیان و مذاهب دیــــگـه 💢 ادمین کانال👇 @Sardar69 ✅ ارتباط با کارشناسان دینی👇 @pasokhgo313 🔰 کانال‌های دیگه ما 👇 اندیشه برتر @btid_org پرسمان اعتقادی @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Saturday - 18 September 2021 قمری: السبت، 11 صفر 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم ❇️ وقایع مهم شیعه: ا 🔹لیلة الهریر در جنگ صفین، 38ه-ق 📆 روزشمار: ▪️9 روز تا اربعین حسینی ▪️17 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام ▪️18 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام ▪️23 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام ▪️26 روز تا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💠 امام علی علیه السلام: 🍃 کسی که قانع باشد، اندوهگین نشود. 📚 غررالحکم، حدیث 7771 📎 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
1.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓ چرا دیه زن باید نصف دیه مرد باشه؟ 🎙استاد عالی ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ چرا در قرآن کریم گفته شده که خداوند مکر و حیله میکند، مگر خدا هم اهل فریب دادن و حیله است؟ 🔰 در برخی از آیات قرآن کریم بیان شده است که خداوند متعال دارای کید و حیله است و در مقابل کید و حیله و شیطنت دشمنان، او نیز کید دارد و با آنان مقابله می‌کند؛ از جمله این‌که در سوره طارق آیه 15 می‌فرماید: «إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْداً * وَ أَكِيدُ كَيْداً : آن‌ها پيوسته حيله می‌كنند و من نیز در مقابل آن‌ها حیله(چاره‌جویی) می‌كنم» کید و حیله عملی مذموم و قبیح شمرده می‌شود، حال سوال این است که آیا در مورد خداوند متعال هم همین معنا را دارد یا چیز دیگری مد نظر است؟ 🔶 «كيد» در لغت نوعى چاره‌جويى است (كه جنبه پنهانی و مقدماتی دارد) و دو گونه است: نكوهيده و پسنديده؛ هر چند استعمال آن در مذموم بيشتر است، ولى در عين حال در ممدوح نيز به كار می‌رود، مانند «كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ(یوسف/ 76): ما اين‌گونه براى يوسف چاره‌جويى كرديم». ❇️ معنای «کید» در مورد دشمنان، همان معنای مذمومی است که مورد نکوهش قرآن است، و منظور همان نقشه‌های شومی بود که برای از بین بردن اسلام و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌ریختند، و قرآن پر است از نقل توطئه‌هاى موذيانه و نقشه‌هاى شرورانه آن‌ها؛ آنان گاه از طريق استهزا وارد می‌شدند، گاه به محاصره اقتصادى دست می‌زدند، گاه مؤمنان را شكنجه و آزار می‌دادند. 🔶 اما هرگز این معنا راجع به خداوند متعال صحیح نمی‌باشد، زیرا ساحت قدسی او از هر عمل قبیحی مبراست؛ و چون کید به این معنا در نزد عقلای عالم، عملی نکوهیده و مذموم است، هرگز خداوند متعال آن را انجام نمی‌دهد. لذا منظور از کید در آیه در مورد خداوند متعال، همان چاره‌جویی و بر آب کردن نقشه‌های دشمان است. 💠 اما در اين‌كه منظور از كيد الهى در اين‌جا چيست؟ مناسب‌تر اين است كه گفته شود منظور همان الطافى است كه شامل حال پيامبر (صلی الله علیه و آله) و مؤمنان می‌شد و دشمنان اسلام را غافل‌گير می‌ساخت، و كوشش‌هاى آن‌ها را از ميان می‌برد، و توطئه‌هاى آنان را درهم می‌شكست، كه نمونه‌هايش در تاريخ اسلام فراوان است. _____________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15594 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
4.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱 💢 بگن سفر میگم فقط. کرببلا کرببلا 📎 علیه السلام 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⁉️ آنقدر که ما دنبال دارو و واکسن می گردیم اگر دعا کرده بودیم کرونا تمام شده بود اصلا واکسن و دارو بدترین اختراع بشر بود؛ مملکتی که دعای جوشن کبیر دارد چه نیازی به واکسن و دارو دارد؟! 🔰 شبهه‌کننده با استفاده از عنصر مغالطه، با ایجاد دوگانگی بین دعا و دارو، سعی دارد که تقابل و هم‌عرض بودنِ دعا و دارو را القا کند، لذا در پاسخ می‌گوییم: 1️⃣ اولا: نه دارو و نه پزشک و نه دعا، ذاتا و خود به‌ خود شفابخش نیستند، بلکه تنها وسیله‌ای برای شفا هستند؛ زیرا شافی و شفابخش تنها خداست و تا اراده الهی نباشد، هیچ‌یک از این ابزار در بهبودی بیماری تاثیری نخواهند داشت. بسیاری از مردم حتی در اروپا و آمریکا با صرف پول های زیاد و با وجود بهترین داروها و پزشکان، باز درمان نشده و جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند. 2️⃣ دوم: باید به این نکته توجه داشت که خدا حکیم است و عالَم هستی را، عالَمِ أسباب و مُسبَّبات قرار داده است و سنت خدا بر این است که نظام عالم را از راه اسباب آن اداره کند. در روایتی نقل شده: «حضرت موسی‌بن عمران مریض شد، بنی‌اسرائیل به عیادتش آمدند و دارو آوردند. موسی گفت: خداوند بدون دوا مرا شفا می‌دهد. مدتی مریضی او ادامه یافت تا اینکه به او وحی شد که به عزت و جلالم سوگند شفایت نمی‌دهم، مگر اینکه خود را به وسیله همان دارویی که بنی‌اسرائیل گفتند مداوا کنی. موسی(علیه‌السلام) دارو را خورد و شفا یافت. خطاب رسید: موسی خیال داری با توکل خود، حکمت و اسرار خلقت من را از بین ببری؛ به جز من چه کسی در ریشه گیاهان این فواید با ارزش را قرار داده است؟». 3️⃣ سوم: نقش دعا در شفا 🔶 بر اساس توحید افعالى، تنها اثرگذار در عالم خداست، پس اثربخشى دارو و عمل پزشک منوط به اذن الهى است. لذا دعا یعنى استمداد از حق تعالى و درخواست اینکه به دارو و عمل پزشک اثر ببخشد و شفای خود را در آن‌ها قرار دهد. حتی گاهی تنها راه درمان بیماری دعا و خواست خداست؛ زیرا در بیماری‌های لاعلاج که بیماران را جواب کرده‌اند، دیگر دارو و عمل پزشک، هیچ تاثیری ندارد؛ و دعا تنها سببی است که می‌تواند شفای خدا را جلب کند. 💠 بنابراین هرگز دعا و دارو هم‌عرض یکدیگر نیستند و با هم منافاتی ندارند، بلکه برای شفا یافتن به هر دوی آن‌ها نیاز است؛ اما نیاز به دعا بیشتر است، چون هم در زمانی که دارو وجود دارد باید دعا کرد و هم در زمانی که اسباب عادی اثربخش نیستند، باید به دعا تکیه کرد. ________________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/147367 📎 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Sunday - 19 September 2021 قمری: الأحد، 12 صفر 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها) ❇️ وقایع مهم شیعه: ا 🔹جریان حکمین در جنگ صفین، 38ه-ق 📆 روزشمار: ▪️8 روز تا اربعین حسینی ▪️16 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام ▪️17 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام ▪️22 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام ▪️25 روز تا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💠 امام محمد باقر علیه السلام : ▫️«لَا یَسلِمُ اَحَدٌ مِنَ الذُّنُوبِ حَتَّی یَخزُنَ لِسَانَه» 🔸«هیچ کس از گناهان سالم نمی ماند، مگر اینکه زبانش را نگه دارد.» 📚بحار الانوار، ج 75، ص 178 📎 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 من از اربعین جا موندم 🎤 محمود کریمی 📎 علیه السلام 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ آیا احتمال دارد اراده الهی تغییر کند به عبارت دیگر آیا خدا هم مثل انسان نظرش تغییر می‌کند و تصمیمش عوض می‌شود؟ 🔰 یکی از بحث‌های مهم در بحث صفات خداوند متعال بحث از «اراده الهی» است. دلیل وجود صفت «اختیار و اراده» در خداوند متعال این است که او برخی از موجودات امکانی را خلق کرده و برخی دیگر را خلق نکرده است، در حالی‌که علم و قدرت او نسبت به هر دو مساوی است، پس باید غیر از علم و قدرت، چیز دیگری وجود داشته باشد تا بتواند بین آن دو یکی را انتخاب کرده و خلق کند؛ و این مخصص همان اراده و اختیار ذات ربوبی است. ✅ در تحلیل و تبیین این صفت از اوصاف الهی نظرات مختلفی وجود دارد که در این‌جا به صورت مختصر به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1️⃣. برخی از فلاسفه معتقد‌ند اراده الهی همان علم او به نظام احسن است. 2️⃣. برخی دیگر معتقد‌ند اراده الهی، ابتهاج و رضایت خداوند متعال از افعال خود است. 🔶 اشکال این دو نظریه این است که نتیجه آن‌ها به انکار اراده می‌انجامند. زیرا در نظریه اول علم، و در نظریه دوم رضا و ابتهاج الهی، اراده نامیده شده است. ❇️ برخی دیگر معتقد‌ند: برای توضیح اراده الهی، لازم است به صورت مقدمه نکته‌ای بیان شود: فعلی که از فاعل سر می‌زند، چند صورت دارد؛ یا اصلا ارادی نیست و مقهور قدرتی بالاتر است مانندآتشی که می‌سوزاند؛ یا به فعل خود علم دارد، اما آن را اراده نمی‌کند، مانند رعشه‌های دست؛ یا این‌که هم علم دارد و هم اراده، اما فعل را با اکراه و اجبار انجام می‌دهد، مانند این‌که کسی را بر کاری مجبور کنند. حالت چهارم این است که به فعل خود، هم علم دارد و هم آن را از روی طوع و رغبت انجام می‌دهد. 🔺 این حصر، حصر عقلی است و قطعا فاعلیت خداوند متعال نیز به یکی از این اشکال خواهد بود، سه مورد اول در حق خدا جاری نیست، چرا که هیچ نیرویی در مقابل او وجود ندارد تا او را مقهور خود کند؛ پس قطعا فاعلیت الهی از نوع چهارم است، یعنی افعال خود را هم از روی علم انجام می‌دهد و هم از روی میل و اختیار. البته با حذف تمام نقایص و شوائب امکانی از آن. 💠 لذا برای توضیح صفت اختیار و اراده الهی می‌گوییم: او مختار است و غیر مقهور در سلطنت و اعمال قدرت، به این معنا که هیچ نیرویی فوق او وجود ندارد و او هر گونه که بخواهد می‌تواند در ملک خود تصرف کند و مجبور و مقهور هیچ نیرویی نخواهد بود. __________________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15577 📎 📎 ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا @pasokhgoo_313 👈تلگرام 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 قسمت ششم 🎥 همه ی اجزای عالم براثرتصادف واتفاق بوجود آمده اند ونظم هم هیچ تعریف مشخصی ندارد. چرا دربرهان نظم بر به وجود آمدن موجودات ازروی حساب و نظم تاکید می شود؟ 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ┏━✨🌹✨🌸✨━ @kalamema ┗━✨🌸✨🌹✨━