eitaa logo
اندیشه تشیّع
20.2هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
6.6هزار ویدیو
55 فایل
اینجا در رابطه با اعتقادات ناب شیعه میگیم بـــــا چــــاشــنـی نقد ادیان و مذاهب دیــــگـه 💢 ادمین کانال👇 @Sardar69 ✅ ارتباط با کارشناسان دینی👇 @pasokhgo313 🔰 کانال‌های دیگه ما 👇 اندیشه برتر @btid_org پرسمان اعتقادی @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ این چه دنیای بی‌خود و سراسر ظلم و بی‌عدالتی است که هزاران زن، کودک و انسان‌های بی‌گناه در یمن، فلسطین، آفریقا و ... در زیر موشک‌ها قطعه قطعه می‌شوند! خدا کجاست؟ چرا خداوند سکوت کرده و کاری انجام نمی‌دهد؟ 🔰 پاسخ اجمالی: 👈 این تصور که خداوند نسبت به ظلم ظالمان و رنج مظلومان بی‌تفاوت است و سکوت کرده، کاملا غلط است و اگر ظلمی در عالم صورت می‌گیرد اولا به خاطر اختیار و اراده خود انسان‌ها و بی‌توجهی و بی‌تفاوتی دیگر انسان‌ها به حال مظلومان و عدم ایستادگی آنان در برابر ظالمان است. ثانیاً اگر انسان ها به راهی که خداوند برای آن‌ها در نظر گرفته، حرکت کنند جنگ‌ها و ظلم‌ها از بین خواهد رفت و به امنیت و آسایش خواهند رسید. 🔰 پاسخ تفصیلی: 👈 نکته اول: ظلم و جنایت‌، معلول اختیار انسان ✅ مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که خدا انسان را موجودی مختار آفریده است، و اساسا وجه امتیاز و برتری انسان‌ها بر سایر موجودات داشتن همین اختیار است. با وجود اختیار نیز امکان فساد و ظلم از طرف بعضی از انسان‌ها وجود خواهد داشت و چنین چیزی اجتناب ناپذیر می‌باشد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «ظَهَرَ ﭐلْفَسَادُ فِي ﭐلْبَرِّ وَﭐلْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَيْدِي ﭐلنَّاسِ[الروم/41] فساد در خشکی و دریا، به جهت اعمال خود انسان‌ها ظهور و شیوع پیدا کرد.» پس عامل اصلی این همه ظلم و جنایت، خود انسان‌ها هستند نه خداوند. همچنین اگر خداوند بخواهد به اجبار جلوی ظلم ها را بگیرد لازمه آن این است که انسان ها را سلب اختیار کند و از روی اجبار خوب باشند! 👈 نکته دوم: دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالمان وظیفه همگانی ❇️ دین اسلام همه انسان‌ها را موظف کرده که به دفاع از مظلوم برخیزند و در مقابل مستکبران و ستمگران بایستند. قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الله وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ[نساء/76] و شما را چه شده است که در راه خدا و (برای یاری) مردان و زنان و کودکان مستضعف، پیکار نمی‌کنید.» 👈 نکته سوم: خداوند فقط ساکت و ناظر نیست! ✳️ هرگز این‌چنین نیست که خداوند نسبت به اعمال بندگانش و نسبت به مظلومان بی‌تفاوت باشد، امداد آسمانی همیشه در کنار بندگان خدا و مظلومان قرار دارد چنان که خداوند متعال می‌فرماید: «لَوْلَا دَفْعُ ﭐلله ﭐلنَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ ﭐلْأَرْضُ وَلَـکِنَّ ﭐلله ذُو فَضْلٍ عَلَى ﭐلْعَالَمِينَ[البقره / ۲۵۱] اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی‌کرد، فساد زمین را فرا می‌گرفت و لکن خداوند دارای فضل است برای عالمیان.» 🔶 هم‌چنین هرگز نباید این چنین تصور شود که خداوند کاری به اعمال ظالمان ندارد و در برابر ظلم‌ آنان سکوت کرده و نسبت به آن بی‌اعتنا است. یکی از سنت‌های الهی، سنت استدراج است، یعنی خداوند آنانی را که غرق در گناه شده‌اند و هیچ امید و روزنه‌ای برای هدایت و بازگشت‌شان وجود ندارد، به ایشان مهلت داده و آنان را به خود وامى‌‏‌گذارد و به اصطلاح به آنها میدان می‌‌دهد تا پشتشان از بار گناه سنگین شود و استحقاق حداکثر مجازات را پیدا کنند. قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ [آل عمران/178] كسانى كه كافر شدند اگر مى‏ بينيد كه ما به ايشان مهلت داده ‏ايم، گمان نكنند كه در اين مهلت خير خود آنان را خواسته ‏ايم، نه، تنها منظور ما اين است كه اين گروه بيشتر گناه كنند، و عذابى اليم داشته باشند.» 👈 نکته چهارم: شناسایی سنت‌ها و قوانین الهی 🔺 خداوند هرگز نسبت به بندگانش و نحوه زندگی آن‌ها بی‌اعتنا نیست. اما این چنین هم نیست که بر اساس توهم عده‌ای از بندگانش عمل ‎‌کند، بلکه کارهای خداوند، از جمله کمک به بندگان و باز دارندگی از ظلم‌ها بر اساس قوانین و سنت‌های لایتغیر خویش که در عالم بر قرار کرده است، انجام می‌شود که انسان‌ها می‌توانند با شناخت اصول این قوانین از امدادها و الطاف الهی بهره‌مند شوند. ________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/102146 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️سوال: ⁉️ آیا وجود و وقوع بلایای طبیعی و غیر طبیعی مثل زلزله و سیل با رحمانیت خداوند منافات ندارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 قسمت نوزدهم 🎥 آیا میل به خدا همان میل كودك به پدر است كه تا پایان عمر در او باقی می ماند؟ 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @ostadmohamadi
📆 تقویم روز 📌 سه شنبه ☀️ ۲ آذر ۱۴۰۰ 🌙 ۱۷ ربیع الثّانی ۱۴۴۳ قمری 🎄 23 نوامبر 2021 میلادی 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️17 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها ▪️25 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️45 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @kalamema
💢 معیار ارزش انسانها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ارزش هر كس، به چيزى است كه نيكويش مى‌داند. 🔹 قيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ؛ 📚 نهج البلاغه حکمت 81 📎 📎 📎 📎 اندیشه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ به راستی هدف خداوند متعال از خلقت انسان چه بود؟ 🔰 یکی از مهم‌ترين سوالاتى كه از قدیم الایام تا به حال ذهن بشر را به خود مشغول کرده است، اين است كه به راستی خداوند متعال ما را براى چه آفريد؟ و هدف آفرينش انسان و آمدن به اين جهان چه بود؟ قرآن کریم در بیانی بسیار زیبا در رابطه با «هدف از خلقت» می‌فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون [سوره الذاريات/56] من، جن و انس را نيافريدم جز براى اين‌كه عبادتم كنند.» 👈 هدف اصلى خلقت انسان «عبوديت» است كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده و مساله «علم و دانش» و «امتحان و آزمايش» اهدافى هستند كه در مسير عبوديت قرار می‌گيرند و «رحمت واسعه خداوند» نتيجه اين عبوديت است. به اين ترتيب روشن می‌شود كه انسان براى عبادت پروردگار آفريده شده‏ است. ✅ «عبد» از نظر لغت عرب به انسانى می‌گويند كه سر تا پا متعلق به مولا و صاحب خود است، اراده‌‏اش تابع اراده او و خواستش تابع خواست اوست. در برابر او مالك چيزى نيست و در اطاعت او هرگز سستى به خود راه نمی‌دهد. بنابراين، «عبوديت» نهايت اوج تكامل يك انسان و قرب او به خداوند متعال است. اين است هدف نهايى آفرينش بشر كه خدا براى وصول به آن، ميدان آزمايشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده و نتيجه نهایی‌‌اش نيز غرق شدن در اقيانوس «رحمت» اوست. ⁉️ در اين‌جا سوالى پيش می‌آيد، و آن این‌که اگر هدف خلقت جود بر بندگان است و اين جود از طريق تكامل انسان‌ها به دست می‌آید، چرا خداوند جواد و كريم، از آغاز بندگان را كامل نيافريد، تا همه آن‌ها در جوار قرب او جاى گيرند و از بركات نزديكى به ذات پاكش بهره‌مند شوند؟ 👈 جواب اين سؤال هم روشن است، تكامل انسانى چيزى نيست كه بتوان آن‌را به «اجبار» آفريد، بلكه راه طولانى و درازى است كه انسان‌ها بايد با پاى خود آن‌را طى كنند و با اراده و تصميم و افعال اختيارى خويش، آن‌را بپیمایند؛ آيا اگر از كسى به اجبار و با زور سرنيزه مبلغ هنگفتى براى ساختن يك بيمارستان بگيرند، اين عمل او ارزشی دارد؟ مسلما نه، امّا اگر به اراده و ميل خويش، حتى يك ريال به چنين هدف مقدسى كمك كند به همان نسبت راه كمال اخلاقى را پيموده است. ⁉️ سوال ديگرى که مطرح می‌شود این است که به راستی هدف از اين تكامل چيست؟ 👈 پاسخ اين سوال نيز با اين جمله روشن می‌شود كه تكامل، هدف نهايى يا به تعبير ديگر «غايه الغايات» است. با یک مثال این مساله را توضیح می‌دهیم، اگر از محصلى سوال شود هدف او از درس خواندن چیست؟ طبیعتا خواهد گفت: براى اين‌كه به دانشگاه راه يابم. باز اگر سوال كنيم دانشگاه را براى چه می‌خواهى؟ خواهد گفت: براى اين‌كه دكتر يا مهندس یا... شوم. 🔶 اگر بپرسیم مدرك دكترا و مهندسى را براى چه می‌خواهى؟ خواهد گفت: براى اين‌كه هم آدم مثبتى برای جامعه باشم و هم درآمد خوبى داشته باشم. باز اگر بپرسید: درآمد خوب را براى چه می‌خواهى؟ خواهد گفت: براى اين‌كه زندگى آبرومند و خوبی داشته باشم. سرانجام می‌پرسيم زندگى مرفه و آبرومند را براى چه می‌خواهى؟ در اين‌جا می‌بينيم لحن سخن او عوض می‌شود و می‌گويد: خوب، براى اين‌كه زندگى مرفه و آبرومندى داشته باشم، يعنى همان پاسخ سابق را تكرار می‌كند. اين دليل بر آن است كه او به پاسخ نهايى، و به اصطلاح به «غاية الغايات» كار خويش رسيده است كه ماوراى آن پاسخ ديگرى وجود ندارد، و هدف نهايى را تشكيل می‌دهد. ❇️ در زندگى معنوى نيز مطلب همين‌گونه است، وقتى گفته می‌شود آمدن انبيا و نزول كتب آسمانى و تكاليف و برنامه‏‌هاى تربيتى براى چيست؟ می‌گویيم: براى تكامل انسانى و قرب به خدا. اگر سوال كنند تكامل و قرب پروردگار براى چه منظورى است؟ می‌گویيم براى قرب به پروردگار، يعنى اين هدف نهايى است و به تعبير ديگر ما همه چيز را براى تكامل و قرب به خدا می‌خواهيم امّا قرب به خدا را براى خودش (يعنى براى قرب به پروردگار). _______________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/28701 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
@ostadmohamadiاذان شیعیان که سه مرتبه گفته می شود درست است یا اذان اهل تسنن که 5 مرتبه گفته می شود؟.mp3
زمان: حجم: 2.23M
⭕️ سوال ⁉️ اذان شیعیان که سه مرتبه گفته می شود درست است یا اذان اهل تسنن که 5 مرتبه گفته می شود؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ توجه ⁉️ آیا می‌دانید خدایی که وهابیت توصیف می‌کند چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ 🔰 «وهابیت» در واقع فرقه‌ای نو بنیاد و نو ظهور است که در صده‌های اخیر خود را مطرح کرده و دارای اعتقاداتی خاص می‌باشد که در هیچ‌یک از فرق اسلامی سابقه نداشته است؛ آنان در حقیقت مشرکانی بی‌شرم هستند که خود را ترویج دهنده‌ی توحید ناب اسلامی معرفی کرده و هر کس که با اعتقادات نادرست آنان مخالفت کند، اعم از شیعه و سنی را مشرک پنداشته و مهدور الدم دانسته و قتل او را واجب می‌دانند. 👈 «ابن تيميه» بنیان‌گذار فکری وهابیت می‌گويد: «خدا هر شب هر طور كه بخواهد به آسمان دنيا فرود مى‌آيد، و مى‌گويد: آيا كسى هست كه مرا بخواند و من اجابتش كنم و طالب مغفرتى هست كه او را ببخشم ... خدا اين كار را تا طلوع فجر انجام می‌دهد؛ پس از نقل این مطلب می‌نويسد: «فَمَنْ أنْكَرَ النُّزُولُ أوْ تَأوَّلَ فَهُوَ مُبْتَدِعٌ ضَالٌّ: هر كس فرود آمدن خدا به آسمان دنيا را انكار يا توجيه كند بدعت‌گذار و گمراه است.» ✅ «ابن بطوطه» نیز در سفرنامه خود مى‌نويسد: «ابن تيميّه» درمسجد جامع دمشق كه من حضور داشتم، بر بالاى منبر رفت و گفت: «إنَّ اللّهَ ينزلُ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا كَنُزُولِي هَذَا: خداوند به آسمان دنيا فرود مى‌آيد، هم‌چنان كه من از پلّه اين منبر فرود مى‌آيم.» سپس يك پلّه پايين آمد. «ابن الزهراء» از فقهای مالكى به او اعتراض كرد، و اظهارات وى را به اطلاع ملك ناصر رساند، وى دستور داد تا او را زندانى كردند.» ❇️ «ابن قيم» شاگرد ابن تيميه نیز در این باره مى‌نويسد: «إنَّ الله يَجْلِسُ عَلَى الْعَرْشِ، وَ يَجْلِسُ بِجَنْبِهِ سَيّدنَا مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) وَ هَذَا هُوَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودِ: خداوند بر روى عرش مى‌نشيند و رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز در كنار او می‌نشیند، و اين همان مقام محمود و شايسته‌اى است كه قرآن وعده داده است.» 🔶 در زمان کنونی نیز همین مطلب، اعتقاد مسلم وهابیّت است؛ هيأت عالى افتاى سعودى که فتواهای وهابیت را اعلام می‌کند در فتوایی عجیب اعلام کرد: «هر كس معتقد باشد كه خداوند همه جا هست، قائل به حلول و دخول خداوند در درون عالم شده، بايد به چنين فردى با دليل ثابت كرد كه خداوند بر بالاى عرش قرار دارد، و خارج از جهان مى‌باشد، و اگر نپذيرفت او كافر و مرتدّ و خارج از اسلام است.» 🔺 یعنی عقیده مسلم وهابیت بر این است که خدا جسم دارد و کاملا جسمانی است و خارج از دنیا هست و مکانی دارد و در آن مکان نشسته است. 💠 در حالیکه عقیده قرآن و اسلام ناب بر این است که خداوند جسم و جسمانی نیست و مکان ندارد همه جا هست. _______________________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/20574 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
13.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 قسمت بیستم 🎥 باتوجه به اینكه امور فطری قابل تجربه ، آزمایش و انتقال به دیگران نیست، چرا برهان فطرت بر انتقال امورفطری به دیگران تاكیددارد؟ 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @kalamema
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۳ آذر ۱۴۰۰ 🌙 ۱۸ ربیع الثّانی ۱۴۴۳ قمری 🎄 24 نوامبر 2021 میلادی 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️16 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها ▪️24 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️44 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
💠 امام علی علیه السلام: 🍃 خاموشى پيشه كن؛ زيرا كمترين سود آن، سالم ماندن است. 🔹 الزَمِ الصَّمتَ فَأدنى نَفعِهِ السَّلامَةُ؛ 📚 عیون الحکم، ج 1، ص 83 📎 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
💠 «بلا» نشانه چیست؟ 🔻 امام علی علیه‌السلام می فرمایند: «إنَّ البَلاءَ لِلظّالِمِ أدَبٌ، وَ لِلمُؤمِنِ اِمْتِحانٌ، وَ لِلأنبِياءِ دَرَجَةٌ.»[1] ️ «بلا برای انسان ستمگر، به جهت ادب‌شدن اوست و برای مؤمن، مایه امتحان می‌باشد و برای پیامبران، ترفیع درجه خواهد بود.» ✍️ بلاها و مشکلاتی که برای هر یک از انسان‌ها به‌وجود‌می‌آید، فلسفه‌ای دارد که علت آن‌ها، به درجه ایمانی آن اشخاص بستگی دارد. 📚 [1]. بحارالانوار / ج 64/ ص 235 / ح 259131 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema