✍️ #حضرت_على(ع) میفرماید:
🍃 پيغمبر اكرم به من فرمود: يا على! گروهى از مردان قريش دربارۀ فاطمه زهرا مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند:
💐 ما خواستگار فاطمه بوديم و تو نپذيرفتى، اكنون او را به علىبنابیطالب دادى. من گفتم: به خدا قسم من فاطمه را از شما رد نكردم و او را تزويج ننمودم، بلكه خدا خواستگارى شما را نپذيرفت و فاطمه را براى على تزويج كرد؛ زيرا جبرئيل بر من نازل شد و گفت:
🔸 خداى تعالى میفرمايد: اگر من على را خلق نمیكردم، از حضرت آدم و غیر او شوهرى كه شايسته فاطمه باشد در روى زمين نبود...
📚بحارالانوار، ج۴٣، ص٩٣
✨سالروز ازدواج امام علی(ع)
و حضرت زهرا(س) مبارک باد✨
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
💐 ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) الگوی همه نسل هاست
✍ امروز سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) است؛ تعاون، تقوی و نیکی از جمله ارکان زندگی مشترک این دو بزرگوار میباشد. حضرت زهرا هیچگاه درطول زندگانی پر فراز ونشیب خود از حضرت علی چیزی نخواست که اجابت آن برای امیرالمومنین مشکل باشد.
🔹تحقق ازدواج علی (ع) وفاطمه (س) براساس وحی آسمانی وتوسط پیامبر (ص) و با رضایت قلبی هر دو بزرگوار صورت گرفت. حضرت علی (ع) در سن 21 سالگی وفاطمه (س) در سن 9 سالگی در تاریخ اول ذی الحجه سال دوم هجری زندگی خود را آغاز کردند.
🔸فاطمه (س) شخصیتی است که تمام جلوههای الهی وجبروتی در او جمع است؛ زهرا (س)هیچگاه درطول زندگانی پر فراز ونشیب خود از علی (ع) چیزی نخواست که اجابت آن برای حضرت مشکل باشد. تعاون، تقوی و نیکی از جمله ارکان زندگی مشترک این دو بزرگوار میباشد.
🔹همکاری علی (ع) با فاطمه (س) در امور خانه به صورتی بوده که هرکدام برای انجام کارها از دیگری پیش قدم میشده اند. از جلوههای مطلوب زندگی این دو بزرگوار تقسیم وظایف به صورتی عادلانه وعالمانه میباشد. عالمانه است به این معنا که بر مبنای ساختار روحی وجسمی ومصلحت اجتماعی انجام گرفته وعادلانه بدان جهت که توسط پیامبر (ص) انجام پذیرفت به این صورت که ایشان کارهای داخل خانه را به فاطمه (س) وکارهای خارج از خانه را به علی (ع) واگذار کردند.
🔸محبت و انس حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه (س) به یکدیگر به قدری وسیع وعمیق است که وقتی پیامبر (ص)از حضرت فاطمه پرسیدند : فاطمه جان رفتار شوهرت علی باتو چگونه است؟ فاطمه (س) بدون درنگ پاسخ دادند خوب است بسیار خوب است. امیرالمومنین نیز برخورد فاطمه (س) را اینطور بیان فرمودند: هیچگاه فاطمه (س) از من نرنجید واو نیز هرگز مرا نرنجاند او را به هیچ کاری مجبور نکردم و او نیز مرا آزرده نساخت. هرگاه به خانه می آمدم وبه زهرا (س) نگاه می کردم تمام غم وغصه هایم برطرف میشد.
🔹فاطمه (س) در تمام مبارزات سیاسی ونظامی مایه امید ودلگرمی علی (ع)بود ودر غیاب شوهر خویش خانه وفرزندان را به خوبی اداره میکرد. وقتی علی (ع)از جبهه نبرد باز میگشت فاطمه به استقبال او میشتافت وبا روی گشاده ولبخند حاکی از افتخار به او مینگریست.
آری درتمام تاریخ کمتر خانه ای را میتوان یافت که دو عنصر اساسی آن یعنی زن وشوهر هر 2 معصوم ودارای مرتبه ولایت وکمالات انسانی باشند.
btid.org/fa/news/3482
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
در این شرایط سخت که سن ازدواج بالا رفته باید چه کرد.mp3
705.3K
💬 #سوال_مخاطب
#ازدواج_سخت_چگونه
💐 در این شرایط سخت که سن ازدواج بالا رفته باید چه کرد؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت
کتاب: تاریخ یعقوبی
مولف: یعقوبی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
✅ درسهایی از ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)
✍ درس هایی از ازدواج حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امیرالمومنین (علیه السلام):
1⃣ انتخاب همسری مناسب و با تقوا
اولین مرحله برای تشکیل یک خانواده انتخاب صحیح است. حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) خواستگاران زیادی داشت. خواستگارانی بسیار پولدار و با موقعیتهای اجتماعی بالا؛ در طرف دیگر امام علی (علیهالسلام) به دنبال همسر مناسبی بود، به هرکسی راضی نمیشد و البته از لحاظ مالی نیز ضعیف بود. زمانیکه امیرالمومنین فاطمه را ا از پدرش خواستگاری کرد، پیامبراز او پرسید: آیا چیزی داری؟ علی عرض کرد: ای رسول خدا چیزی جز زرهام ندارم.
درسها:
🔸1- ملاک صحیح برای انتخاب همسر از ضرورتهای تشکیل یک خانواده سالم است.
🔸2- آسان گرفتن شرایط ازدواج و پذیرفتن خواستگار مناسب از اخلاق نبوی است.
🔸3- ساده گرفتن مهریه و تشریفات عروسی و همکاری خانوادههای عروس و داماد برای برپایی جشن و یک پیوند مبارک در عروسی حضرت زهرا و حضرت علی (علیهماالسلام) مشهود است.
🔸4- ملاک قرار ندادن حرف مردم و واکنشهای آنها برای پذیرش و جواب به خواستگار یک مسئله مهم است.
2⃣ مهریه و جهزیه کم
همانطور که اشاره شد پیامبر در مهریه آسان گرفت. در حدیث امام رضا (علیهالسلام) میزان مهریه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) چیزی به ارزش ۵۰۰ درهم (سکه نقره) ذکر شده است. امام علی(علیه السلام) نیز مهریه را با فروش یک کالا تهیه کرد و در اختیار پیامبر گذاشت. پیامبر نیز از آن مبلغ مقداری را به بلال دادند و فرمودند: با این برای دخترم عطر بخر. و الباقی را در اختیار ابوبکر گذاشتند و فرمودند:
با این پول آنچه دخترم برای زندگی به آن نیازمند است را تهیه کن. لیست جهزیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به این شرح بود: پیراهنی به بهای ۷ درهم، چارقدی به بهای ۴ درهم، قطیفه مشکی بافت خیبر، تختخوابی بافته از برگ خرما، دو تشک که رویههای آن کتان ستبر بود و یکی را از لیف خرما و دیگری را از پشم گوسفند پر کرده بودند، چهار بالش از چرم طائف که از اِذخِرِ (گیاهی خوشبو) پر شده بود، پردهای از پشم، یک تخته بوریای بافت هَجَر (نزدیک مدینه)، آسیای دستی، لگنی از مس، مشکی از چرم، قدح چوبی، کاسهای گود برای دوشیدن شیر، مشک آب، آفتابهای زفت اندود، سبوی سبز رنگ و چند کوزه گلی.
3⃣ جشن عروسی
پیامبر اکرم (صلاللهعلیهوآله) شب عروسی حضرت زهرا(سلام الله علیها) و حضرت علی (علیهالسلام) بلال را خواست و به وی فرمود: حال که ازدواج دخترم، با پسرعمویم است، دوست دارم و از سنتهای امت من این است که در ازدواج ولِیمه (خوراک) بدهند. پس برو و یک گوسفند و پنج مُدّ جو تهیه کن تا مهاجران و انصار را دعوت کنم. بعد از آماده شدن غذا مردان دسته دسته به مسجد میآمدند، غذا میخوردند و میرفتند. وقتی همه مردان غذا خوردند، مقداری غذا باقی ماند، پیامبر آن غذا را متبرک کرده و برای زنان فرستادند.
پس از ولیمه رسول خدا به همراه علی به خانه آمده و فاطمه (علیهمالسلام) را صدا زد و به دختر خویش فرمود: به خدا قسم که من در حق تو کوتاهی نکردهام و قدر تو را گرامی داشته و تو را به تزویج بهترین فردِ خاندانم در آوردهام و به خدا سوگند که تو را به تزویج کسی در آوردهام که سید و آقای دنیا و آخرت و از صالحان است ... به سوی خانه خودتان بروید.
🔻درسها:
۱- غذا دادن و اعلان عمومی عروسی از سنتهای نبوی است.
۲- اعلان و جشن عروسی باید ساده باشد، زیر بار قرض رفتن برای تهیه چند نوع غذا و جشنهای مجلل جایی در اسلام ندارد.
۳- تعریف از داماد برای عروس سبب ایجاد علاقه و عشق بین عروس و داماد و استحکام پیوند زناشویی است.
btid.org/fa/news/97689
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺
♥️لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْـمَلِكُ الْـحَقُّ المُبِينُ،♥️
🗓 امروز پنج شنبه:
2 مردادماه 1399
2 ذیالحجه 1441
23 ژوئیه (جولای) 2020
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
#روزشمار_غدیر
6️⃣ 1️⃣شانزده روز تا عیدالله الاکبر، عید ولایتعهدی مولایمان، عید غدیر خم باقی مانده است...
🎁مهمان سفره ی پر نعمت کلام نورانی وصی به حق پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام خواهیم بود...
✳️کلام سی و چهارم:
امیرالمومنین عليه السلام:
مَودّةُ أبناءِ الدُّنيا تَزولُ لِأدنى عارِضٍ يَعْرِضُ
دوستى دنيا پرستان با بروز اندك پيشامدى از ميان مى رود
📚غررالحكم، ص708، ح117
💠در بدر و در حُنین و تَبوک و اُحُد ؛خدا
کفّار را به دست علی تار و مار کرد
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
💥آخرت در کجا قرار دارد، آیا همین دنیای کنونی است یا دنیای دیگر در مکان دیگری است، از نوع عالم ماده است یا رؤیاست؟
✅ #پاسخ:
اکثر دانشمندان اسلامی معتقدند که بهشت و جهنّم اکنون وجود دارند، نه این که بعداً آفریده خواهد شد.
برای وجود «بهشت و دوزخ» در بین مفسران دونظریه است:
1⃣ بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند و بعضی از پرهیزکاران که درک و دیدی در این جهان دارند، (چشم برزخی دارند) بهشت و دوزخ را نیز می توانند با چشم حقیقت خود ببینند; مثل اینکه به وسیله فرستنده ای بسیار قوی صدای صوت دلنشین قرآن را در همه جای زمین پخش کنیم، و در نقطه دیگر زمین، از فرستنده دیگری با همان قدرت، صدایی فوق العاده دلخراش و ناراحت کننده، به همه جای زمین پراکنده شود.
2⃣ عالم آخرت و بهشت و دوزخ بر این عالم محیط است، و به اصطلاح، این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است; مثل عالم جنین که در درون عالم دنیا است.
🌴 اگر می بینیم که قرآن می گوید: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است; بدین جهت است که انسان چیزی وسیع تر از آسمان و زمین در این عالم نمی شناسد تا مقیاس سنجش قرار گیرد.
✳️ همان گونه که بیان شد به طور قطع آخرت و قیامت و یا به عبارت دیگر، بهشت و دوزخ نه این دنیای کنونی است، بلکه واقعیتی است که پس از برچیده شدن بساط کنونی دنیا، بر پا می شود. علامه طباطبایی مفسّر بزرگ قرآن کریم در این باره که هر چند آخرت هم مانند دنیا آسمان و زمینی دارد، ولی آسمان و زمین آخرت غیر از آسمان و زمین دنیاست می فرماید: خدای تعالی در قرآن کریم برای قیامت آسمان و زمینی معرفی می کند که غیر از آسمان و زمین دنیاست: «یَومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَیرَ الاَرضِ والسَّماواتُ وبَرَزوا لِلّهِ الواحِدِ القَهّار (ابراهیم، ۴۸); در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمان ها ]به آسمان های دیگری[ تبدیل می شود، و آنان در پیش گاه خداوند واحد قهار ظاهر می گردند.»
💢 و در جای دیگر خداوند متعال از اهل بهشت حکایت می کند که می گویند: «اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی صَدَقَنا وعدَهُ واَورَثَنَا الاَرضَ نَتَبَوَّاُ مِنَ الجَنَّةِ حَیثُ نَشاءُ (زمر، ۷۴); آن ها می گویند: حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین ]بهشت[ را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزل گاه خود قرار دهیم چه نیکوست، پاداش عمل کنندگان» علامه طباطبایی(رحمه الله) در صدد این است بفرماید که صرف زمین و آسمان داشتن آخرت دلیل نمی شود منظور این باشد که آخرت در همین زمین و آسمان برقرار می شود.
📚 تفسیر المیزان ج ۱۲ ص ۲۴/ تفسیر نمونه ج۲ ص ۳۰۸
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
اگه خدا از رگ گردن نزدیک تر است پس این همه دعا و توسل در مفاتیح برای چیست؟؟.mp3
1.83M
💬 #سوال_مخاطب
#توسل_به_غیر_خدا
🔹اگه خدا از رگ گردن نزدیک تر است پس این همه دعا و توسل در مفاتیح برای چیست؟؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
اوصاف امام جواد(علیه السلام) در منابع اهل سنت
«سخاوت امام جواد(ع)»
کتاب: تاریخ الإسلام
مؤلف: ذهبي
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈