eitaa logo
گوهر مراد
688 دنبال‌کننده
869 عکس
142 ویدیو
55 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
[بِسمِ‍ـ.اللّٰه‍.الرَّحْمٰنِ‍ـ.الرَّحیِم‍ـ🌿°• ✅ پایگاه خبری تحلیلی بهداشت معنوی با هدف آگاهی بخشی نسبت به کجروی ها و آسیب‌های جریان‌های مدعی معنویت راه اندازی شد. در این سایت می کوشیم با انتشار اخبار و یادداشت‌های تحلیلی_انتقادی از گسترش آسیب‌های معنوی جلوگیری نماییم. |شما هم می توانید با بازنشر مطالب به این موج روشنگری و آگاهی بخشی بپیوندید|🌱۰۰ 🌿ضمن تشکر از همراهی شما عزیزان، پایگاه خبری تحلیلی بهداشت معنوی به معرفی برخی از منابع پرداخته است که لیست اسامی بخشی از آن ها به همراه آدرس در ادامه ذکر خواهد شد. ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ 👈◀️ نگاهی متفاوت به قانون جذب 👈◀️ معرفی ده جریان معنویت های نوظهور در ایران 👈◀️ معنویت در دانشگاه های غربی 👈◀️ فراسوی حلقه، کتاب سال بانوان 👈◀️ عرفان واره ها؛ تبارشناسی و نقد مبانی فکری 👈◀️ بازاریابی شبکه ‏ای و نقش آن در گسترش معنویت سکولار 👈◀️ تشکیک در حقیقت محمدعلی طاهری توسط پیروان حلقه 👈◀️ ترویج یوگا، بی حجابی و سگ بازی در یک پکیج تبلیغی 👈◀️ قانون جذب، راهکاری با طعم تنبلی 👈◀️ همه چیز درباره فرقه عرفان حلقه 👈◀️ کابالای نوین؛ جادوی کهن در دوران مدرن 👈◀️ کندالینی، راز مگوی یوگا 👈◀️ محققان: یوگا می تواند آسیب زا باشد 🔰به اعضای کانال خبری تحلیلی " بهداشت معنوی " بپیوندید 🌐 www.behdashtemanavi.com ❇️ Eitaa: @BManaviNews ❇️ Telegram: @BManaviNews ❇️ Twitter: @BManaviNews ❇️ Instagram: @BManaviNews ❇️ Parler: @BManaviNews
آيه ٣ 🔶 إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَىٰ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ آل عمران/ ٥ علم از صفات كماليه خداست. اثبات علم خدا، مراتب علم الهى و تحليل نحوه علم خدا در اين مراتب از مباحث دقيق و عميق معرفتى است. 🔵 محقق طوسى در "تجريد الإعتقاد" سه دليل براى اثبات علم الهى مطرح كرده است: ١. افعال خدا (نظام هستى كه ما مشاهده مى كنيم) در كمال اتقان و استحكام است و چنين آفرينشى با اين عظمت و نظم دقيقى كه دارد از غير عالِم صادر نمى شود. ٢. تجرّد از مادّه و لوازم آن علم و آگاهى را به همراه دارد. هر مجرّد از مادّه مى تواند به خود و غير خود علم داشته باشد؛ زيرا مانع علم به چيزى مادّه است. خداوند متعال منزّه از مادّه است؛ پس به خود و نيز به غير خود علم دارد. ٣. هر موجودى غير از خدا (يعنى تمام عالم امكان) به خدا استناد دارد و اين استناد يعنى خدا علت تحقق همه عالم امكان است. گفته شده كه علم به علت، مستلزم علم به معلول است. هر عالِمى كه علم به علت دارد، علم به معلول نيز دارد. پروردگار متعال عالِمى است كه به خود علم دارد؛ پس به تمام معلولات (آفرينش) علم دارد. ✏️ خواجه نصير پس از بيان اين سه دليل مى گويد دليل سوم همه معلومات را شامل مى شود؛ زيرا همه چيز معلول (مخلوق) اوست پس خداى تعالى عالِم است كلّى و جزئى و جوهر و عرض و افعال بلكه نيّات ديگران را. 📖 شرح تجريد الإعتقاد (مرحوم ميرزا ابوالحسن شعرانى)، ص ٣٩٥ و ٣٩٦. 🔵 مراتب علم الهى عبارت است از: - علم خدا به ذات خويش در مرتبه ذات - علم خدا به غير خودش در مرتبه ذات كه از آن به "علم قبل از ايجاد" تعبير مى شود. - علم خدا به غير خودش در مرتبه موجودات كه اين علم خارج از ذات خداست و از آن به "علم بعد از ايجاد" تعبير مى شود. 🔵 تحليل نحوه علم الهى در چگونگى علم خدا به مخلوقات (به ويژه علم قبل از ايجاد) ديدگاه هاى گوناگونى وجود دارد. علامه طباطبايى در كتاب "نهاية الحكمة" ضمن نقل و نقد ده ديدگاه، نظريه مختار خود را تبيين كرده است؛ نظريه اى كه با عنوان "علم اجمالى در عين كشف تفصيلى" شناخته مى شود و بر گرفته از تحقيقات مرحوم صدرالمتألّهين شيرازى است. 📖 نهاية الحكمة، مرحله ١٢، فصل ١١. ✏️ نكته اى كه مرحوم علامه تذكر مى دهند اين است كه علم الهى را در هر صورت بايد "علم حضورى" دانست؛ زيرا علم حصولى ارتسامى با عقول مجرّده (و نيز حقيقت واجبى كه منزّه از مادّه و قوّه است) هماهنگ نيست. به تعبير مرحوم آقا نجفى همدانى: "هرگز عملى از اعمال نيك و بد مردم از احاطه علمى پروردگار پنهان نبوده و از حيطه قدرت او بر كنار نخواهد بود؛ چون علم و احاطه او حضورى است و همه پديده ها از آثار قدرت اويند. 📖 انوار درخشان، ج ٣، ص ٨. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
منطق براى همه، ج ٣.mp3
3.38M
جلسه ٣ 📚 تصور و تصديق بديهى و نظرى 🔶 براى دوستانى كه علاقه دارند با مباحث منطقى آشنا شوند يا رفقايى كه مايلند منطق را دوره كنند. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 عقل گرايى فلسفى در كلام اماميه دوره فلسفى شدن علم كلام و حضور روش عقل گرايى فلسفى، يكى از مهمترين و تأثير گذارترين دوره هاى كلام اسلامى به ويژه كلام امامى است. مقصود از فلسفى شدن كلام آن است كه متكلّم ابزارهاى لازم را براى انجام وظايف خود از فلسفه وام بگيرد و با مبناى صحيح فلسفى به بررسى و تبيين گزاره هاى كلامى بپردازد. نوبختيان را مى توان جزء نخستين متكلّمان پيرو روش عقل گرايى فلسفى در كلام امامى شمرد. كمال الدين ميثم بن على بن ميثم بحرانى، محقق طوسى و محقق لاهيجى نيز نمونه هاى كامل ترى از روش عقل گرايى فلسفى در حوزه كلام را ارائه نموده اند. 📖 روش شناسى علم كلام، ص ٢٥٠. ✏️ لازم به ذكر است استاد ربانى گلپايگانى با اعتقاد به بهره مندى روش عقل گرايى فلسفى (در كلام اماميّه) از مبانى و ادبيات فلسفى، به تمايز كلام و فلسفه به لحاظ موضوع، هدف و مسائل تأكيد دارد. 📖 روش شناسى علم كلام، ص ٢٣٣. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 فاصله انسان تا عرش الهى گفتن يك لا إله إلّا اللّه با اخلاص است. مرحوم آية الله سيد ابراهيم خسروشاهى 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 ١ ارديبهشت؛ روز بزرگداشت شيخ اجل سعدى عليه الرّحمة مجنون عشق را دگر امروز حالت است کاسلام دین لیلی و دیگر ضلالت است فرهاد را از آن چه که شیرین ترش کند این را شکیب نیست گر آن را ملالت است عذرا که نانوشته بخواند حدیث عشق داند که آب دیدهٔ وامق رسالت است مطرب همین طریق غزل گو نگاه دار کاین ره که برگرفت به جایی دلالت است ای مدعی که می‌گذری بر کنار آب ما را که غرقه‌ایم ندانی چه حالت است زین در کجا رویم که ما را به خاک او واو را به خون ما که بریزد حوالت است گر سر قدم نمی‌کنمش پیش اهل دل سر بر نمی‌کنم که مقام خجالت است جز یاد دوست هر چه کنی عمر ضایع است جز سر عشق هر چه بگویی بطالت است ما را دگر معامله با هیچکس نماند بیعی که بی حضور تو کردم اقالت است از هر جفات بوی وفایی همی‌دهد در هر تعنتیت هزار استمالت است سعدی بشوی لوح دل از نقش غیر او علمی که ره به حق ننماید جهالت است 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
آيه ٤ 🔶 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ آل عمران/ ١٨٥ مسئله مرگ و البته معاد در اين آيه مورد توجه قرار گرفته است. معناى مرگ، ادله اثبات معاد، كيفيّت معاد و حساب و كتاب از مباحث اساسى در مسئله معاد است. 🔵 انسان روحى دارد و بدنى كه رابطه آن دو به صورت تدبيرى است؛ يعنى نفْس انسان، بدن را تدبير مى كند و از آن براى كارهايى كه به بدن احتياج دارد، استفاده مى كند. مرگ به معناى قطع اين رابطه تدبيرى است و به بيان مرحوم آقا نجفى همدانى هنگام مرگ هر يك از اجزاء و سلول هاى بدن، نيروى حياتى و نباتى خود را از دست مى دهند و به صورت جسمى در مى آيند كه فاقد حسّ و نيروست؛ از اين رو مرگ از عوارض و حالات بدن است يعنى به جسد، ميّت گفته مى شود ولى روح پس از قطع علاقه (ارتباط) آن، از بدن بى نياز گشته، داراى حيات مستقلّ خواهد شد؛ بدين جهت نيز ارتباط آن از اين جهان گسيخته مى شود و تأثر و تلخى جدا شدن روح از بدن از حالات روان است؛ يعنى روح سختى مرگ (جدا شدن تدبير آن از هر يك از اجزاء و ذرّات بدن) را خواهد چشيد؛ بدين مناسبت در آيه تعبير به ذائقه شده است. 📖 انوار درخشان، ج ٣، ص ٢٨٢ و ٢٨٣. 🔵 براى اثبات معاد به هفت دليل استناد شده كه عبارتند از: - برهان حركت - برهان حكمت - برهان رحمت - برهان حقيقت - برهان عدالت - تجرّد روح انسان - اشتياق به زندگى جاويد 📖 براى مطالعه بيشتر مراجعه كنيد به: ده مقاله پيرامون مبدأ و معاد (آية الله جوادى آملى)، مقاله دهم. دو دليل از اين هفت دليل در آيه مباركه مطرح شده است؛ يكى تجرّد روح (نفس) انسان و ديگرى برهان عدالت. ✏️ توفيه به معناى دادن چيزى است با تمام اجزائش؛ يعنى تمام اجرهاى شما بدون هيچ نقصى داده مى شود. هر كس در قيامت از آتش دور شود و داخل در بهشت گردد، به سعادت رسيده است. اين بخش از آيه در واقع مقدمه دوم قياس اقترانى شكل اول است؛ به اين صورت: - هر كس در دنيا اهل ايمان و عمل و صالح باشد، از آتش دور و به بهشت وارد مى شود. - هر كس از آتش دور و به بهشت وارد شود، به سعادت مى رسد. ✅ بنابراين هر كس در دنيا اهل ايمان و عمل صالح باشد، به سعادت مى رسد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
آيه ٥ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا نساء/ ٥٦ معاد هم روحانى است و هم جسمانى؛ البته در تبيين اين معنا ميان محققان اختلاف نظر وجود دارد. پروردگار متعال مى فرمايد: كافران را به زودى به آتشى در آوريم كه هرگاه پوست هاى شان سوخت و از بين رفت، پوست هايى به جاى آن قبلى مى دهيم تا عذاب را بچشند. (كافران عذاب را بچشند نه پوست هاى ايشان) ❓ در اينجا سؤالى مطرح شده: پوست جديد چه گناهى كرده كه بايد متحمّل عذاب شود؟ همين سؤال از امام صادق عليه السلام پرسيده شد؛ امام فرمودند: پوست جديد از جهتى همان پوست قبلى است و از جهت ديگر غير آن است... [به عنوان نمونه] هرگاه شخصى خِشتى را ريز ريز كند و به حالت خاك دربياورد و بار ديگر در قالب بريزد و خشت بزند، اگر چه به حسب صورت تغيير كرده اما اصل هر دو يكيست؛ پس از جهتى همان است و از جهتى غير آن. 📖 الإحتجاج على أهل اللجاج، ج ٢، ص ٣٥٤. 🔵 علامه طباطبايى اين معنا را به اين صورت تبيين كرده است: بدنى كه [در برزخ يا قيامت] به انسان ملحق مى شود، در مقايسه با بدن سابق، مثل آن است و نه عين آن؛ و انسان صاحب بدن لاحق وقتى با انسان صاحب بدن سابق مقايسه شود، عين آن است و نه مثل آن؛ سرّ اين مطلب آن است كه هويّت و شخصيت انسان به نفْس اوست كه واحد است. [و همان نفس نيز مدرِك عذاب است.] 📖 الميزان فى تفسير القرآن، ج ١٧، ص ١١٤. 🔵 مرحوم صدرالمتألهين نيز (مبتنى بر مبانى حكمت متعاليه) در توضيح آيه مباركه بيانى دارد كه توجه به آن با قلم امام خمينى خالى از لطف نيست. دو احتمال براى "جلود" مطرح كرده و هر دو را توضيح مى دهد: - اگر مراد از جلود، "تمام بدن" باشد، نفس مطابق با يكى از مَلكات رذيله خود، بدنى را انشاء مى نمايد كه عين ظهور نفس است. آن بدن تماما مى سوزد و بعد از آن كه اين ملكه و خُلق از باطن پاك شد و نفس از آن تصفيه گرديد، به نوبت ملكات رذيله اى كه قوت بيشترى دارند هر يك بدنى مناسب خود انشاء مى كنند و آن بدن هم مى سوزد تا وقتى كه تمام ملكات رذيله از باطن نفس پاك شود. حال اگر فرد، در اعتقاد مؤمن و مسلمان باشد... سرانجام نور ايمان و توحيد و نور شفيعان غلبه مى كند... و اگر در اعتقاد غير مؤمن و كافر باشد... گرفتار تعذيب ابدى است. - و اما اگر مراد از جلود فقط "پوست بدن" باشد... پوست اول كه سوخت، پوست ديگر روييده مى شود و به همين ترتيب تا آخر؛ همچنان كه اگر در اين عالم پوست بدن بدن سوخت، پوست ديگر به جاى آن مى آيد كه ممكن است آن هم بسوزد و هكذا. 📖 معاد از ديدگاه امام خمينى، ص ١٤١ و ١٤٢. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
منطق براى همه، ج ٤.mp3
3.32M
جلسه ٤ 📚 تعريف فكر مباحث منطق: تصورات و تصديقات 🔶 براى دوستانى كه علاقه دارند با مباحث منطقى آشنا شوند يا رفقايى كه مايلند منطق را دوره كنند. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 آية الله شيخ محمد بهارى همدانى ايشان از شاگردان آخوند ملا حسينقلى همدانى است كه در ٩ رمضان المبارك ١٣٢٥ رحلت كرد. 📚 مواعظ، دستور العمل ها و نامه هاى ايشان در كتاب ارزشمند "تذكرة المتقين" گردآورى شده است. 🔵 در بخشى از اولين دستور العمل ايشان چنين آمده: «آنچه به جناب آقا شيخ احمد لازم است اين است كه تأمل درستى نمايد ببيند بنده است يا آزاد؟ اگر ديد آزاد است، خودش مى داند كه هر كارى بخواهد بكند و اگر دانست بنده است و مولى دارد، سر خود نيست هر كارى بكند و لو دستى حركت دهد از وى به جهت آن سؤال خواهد شد؛ جواب درستى بايد بگويد. پس بنابراين بايد سعيش در تحصيل رضاى مولايش باشد اگر چه ديگران راضى بر آن كار نباشند ابداً و تحصيل رضاى مولاى حقيقى جلّ شأنه نيست مگر در تحصيل تقوى. غرض اصلى از خلقت حاصل نخواهد شد بجز اينكه معرفت و محبّت ميان عبد و مولى باشد و تحصيل تقوى محتاج به چند چيز است كه چاره ندارد از آنها، يكى پرهيز از معاصى است؛ بايد معاصى را تفصيلاً ياد بگيرد، هر يك را در مقام خود ترك نمايد كه از جمله معاصى است ترك واجبات؛ پس بايد واجبات خود را هم به مقدار وسع و ابتلاء به آنها ياد گرفته عمل نمايد. و اين واضح است كه با معصيت كارى اسباب محبّت و معرفت نخواهد شد، اگر اسباب عداوت نباشد...» 📖 تذكرة المتّقين، ص ٨٧ و ٨٨. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
در روزِ سخت یاور دین خدا شدی در راهِ عشق همسفر مصطفىٰ شدی ای که کفن برایِ تو از عرش آمده مادر بزرگِ بی کفن کربلا شدی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a