eitaa logo
گوهر مراد
705 دنبال‌کننده
861 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 امامت در نهج البلاغه ❓ آیا در سخنان امیرالمؤمنین -علیه السلام- در نهج البلاغه به امامت و خلافت بلافصل ایشان اشاره شده است؟ گاهی گفته می‌شود اگر امامت ایشان منصوص است و از سوی رسول خدا -صلی الله علیه و آله- مشخص شده، چرا امام هیچ اشاره‌ای به این مسئله نکرده است؟ ✏️ البته باید توجه داشت که نهج البلاغه مشتمل بر برخی از سخنان امام است، نه همه سخنان؛ با این حال در موارد متعددی به این موضوع پرداخته شده است. به چند نمونه توجه فرمایید: - لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ اَلنَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي وَ وَ اَللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلاَّ عَلَيَّ خَاصَّةً اِلْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ. خطبه ۷۴. در جریان بیعت مردم با خلیفه سوم امام به شایستگی و اولویت خود نسبت به دیگران در مسئله خلافت تصریح می‌کند و علت سکوت خود را رعایت مصلحت مسلمانان به شمار می‌آورد. امام می‌فرماید با نادیده‌گرفتن این اولویت، ایشان مورد ظلم قرار گرفت. - وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي... فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّي حَيّاً وَ مَيِّتاً؟ خطبه ۱۹۷. در این خطبه امام با اشاره به حادثه رحلت پیامبر اکرم می‌فرماید: هنگامی که رسول خدا رحلت کرد، سر ایشان در دامن من بود... پس چه کسی از من به ایشان -چه در زمان حیاتش و چه بعد از رحلتش- سزاوارتر است؟ - إِنَّ اَلْأَئِمَّةَ مِنْ قُرَيْشٍ غُرِسُوا فِي هَذَا اَلْبَطْنِ مِنْ هَاشِمٍ لاَ تَصْلُحُ عَلَى سِوَاهُمْ وَ لاَ تَصْلُحُ اَلْوُلاَةُ مِنْ غَيْرِهِمْ. خطبه ۱۴۴. روایت دوازده‌خلیفه را فرقین نقل کرده و معتبر است. در این سخن امام می‌فرماید: امامت -که در قریش است- در تیره بنی هاشم قرار داده شده؛ از این‌رو دیگران شایسته ولایت و حکومت نیستند. - لاَ يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَحَدٌ... هُمْ أَسَاسُ اَلدِّينِ وَ عِمَادُ اَلْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ اَلْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ اَلتَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ اَلْوِلاَيَةِ وَ فِيهِمُ اَلْوَصِيَّةُ وَ اَلْوِرَاثَةُ... خطبه ۲. و بالآخره در این خطبه امام با اشاره به جایگاه رفیع اهل بیت -علیهم السلام- و این‌که احدی با ایشان قابل مقایسه نیست، می‌فرماید: تمام شرایط ولایت در ایشان جمع است و وصیت و وراثت رسول خدا در میان آن‌هاست. 🔵 ملاک وصایت و خلافت هرچه باشد، در امیرالمؤمنین -علیه السلام- وجود دارد؛ وصیت و معرفی پیامبر، شایستگی و فضیلت امام و یا حتی قرابت و نزدیکی به پیامبر. 📖 برای مطالعه بیشتر می‌توان به کتاب سیری در نهج البلاغه استاد شهید آیة الله مطهری، بخش پنجم مراجعه کرد. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا نوجوان بزرگوار ایذه‌ای که جان دو خانم را نجات داده بود در اثر جراحات سوختگی درگذشت. امیدوارم پروردگار متعال علی آقای بزرگ را با اولیایش محشور و به خانواده داغ‌دارش صبر و اجر عنایت فرماید. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
جریان احمد اسماعیل بصری با انحراف در قواعد و روش‌های تفسیری قرآن، دعاوی باطل خود در مورد مهدویت و ظهور را به قرآن نسبت داده است. استفاده از مفهوم رویا، استخاره  و تحلیل شبه علمی آیات قرآن، برخی از ترفندهای این جریان برای اثبات ادعای عصمت، امامت و علم غیب برای خود است. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی به نقد مستندات قرآنی مدعی پرداخته شده است. نتیجه این‌که مبانی ادعایی احمد بصری در ادعاها و آموزه‌های تفسیری مخدوش است؛ زیرا اولاً دچار تناقض است، ثانیاً ادعاهای مطرح شده وی از سوی قران و روایات رد می‌شود. همچنین استنادات قرآنی مدعی، برخی مانند استخاره اساساً اثبات‌کننده تکالیف دینی و معیار معرفت دینی و شناخت حجت الهی نیست؛ زیرا هم ادله استخاره چنین دلالتی ندارد و ناظر به امور دیگر است و هم مساله در این صورت ذوقی و شخصی می‌شود. در مورد خواب نیز ادله قرآنی هیچ دلالتی بر اثبات حجت بر اساس خواب ندارد و برخی ادله روایی و قرآنی صراحتا معیاربودن خواب در تشخیص دینی را رد می‌کنند. 🔵 به نقل از: https://www.hawzahnews.com/news/975070 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ارتحال آیة الله علامه حسن‌زاده آملی را به محضر مبارک حضرت بقیة الله صاحب العصر و الزمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- تسلیت عرض می‌کنم. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
11.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد حالتی رفت که محراب به فریاد آمد 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
دو مستند روایت صنوبر و منظومه حُسن درباره زندگی مرحوم علامه حسن‌زاده آملی است. http://www.doctv.ir/program/147137 https://www.aparat.com/v/OKgsc/ 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
19.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا جان به لب نرسد جام به لب نمی‌رسد 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
اولین ‌زائر، حسین را جابر است جان فدای او که اول زائر است کیست جابر؟ زبده ارباب دین پیری از اصحاب «خیر‌المرسلین» عارف اسرار جباری است، او ابن‌عبد‌الله انصاری است، او چون به قبر شاه دین نزدیک شد پیش چشم او جهان، تاریک شد یعنی از اشراق آن مدهوش شد شمع جانش در بدن، خاموش شد جابر زائر چو بازآمد به هوش از جگر برداشت، فریاد و خروش گفت با حسرت سه نوبت: یا حسین زائر قبر تواَم، ای نور عین دید چون آن دم نیاید زآن خطاب بهر وی از شاه مظلومان، جواب گفت: حق داری تو، «یابن‌بوتراب» سر نداری تا دهی بر من، جواب ✏️ بیدل قزوینی 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
علامه حسن‌زاده آملی و سنتی که باید حفظش کرد 🔵 دکتر حسن انصاری هنوز ديپلم نگرفته بودم که چندين کتاب از استاد علامه حسن زاده آملی را تماما خوانده بودم. اگر اشتباه نکنم يکی اتحاد عاقل به معقول و ديگری دروس معرفت نفس که سه جلدش را آن سال‌ها انتشارات علمی فرهنگی منتشر کرده بود. اولی را انتشارات حکمت منتشر کرده بود و من که عادت داشتم هر چند هفته يکبار سری بزنم به کوچه حاج نايب آنجا کتاب اول را پيدا کرده بودم. بعد از اين دو کتاب چند اثر ديگر استاد را خواندم و از جمله انسان و قرآن و همچنين وحدت از ديدگاه عارف و حکيم. بخشی از "هشت رساله عربی" را هم همزمان یا شاید سالی که ديپلم گرفتم خواندم. البته از برخی رساله های آن درست سر در نمی‌آوردم. از ميان اين کتاب‌ها بيشتر کتاب عالمانه اتحاد عاقل به معقول برايم جذابيت داشت و شايد يکی از عللی بود که انگيزه‌ای شد برای اينکه در رشته فلسفه در دانشکده ادبيات ثبت نام کنم. در مرکز دائرة المعارف تقريبا بيشتر آثار استاد علامه حسن‌زاده را داشتيم. وقتی آنجا مشغول به کار شدم چند سالی بود که فلسفه اسلامی را تحصيل می کردم و صرفا در حد مطالعه نبود. آن سال‌ها به چند استاد نامور ديگر در رشته فلسفه مشاء و حکمت متعاليه علاقه پيدا کرده بودم و درس‌های آنان را دنبال می‌کردم. اين تغيير ذوق و شيوه سبب اصلی اش مطالعه تعليقه عميق حضرت آقای مصباح بود بر نهايه علامه طباطبایی. در سال‌های بعد البته با آمدن نوارهای صوتی درس‌های فلسفه، آزادی انتخاب بيشتر بود و می شد همزمان علاوه بر درس‌های اصلی از طريق کاست‌های صوتی درس برخی استادان ديگر را هم شنيد. خوشبختانه در پانزده سال اخير اين امکان توسعه يافته و علاوه بر آن درس‌های بسياری از استادان مسلم فلسفه و عرفان بازنويسی و منتشر شده است. همین سبب شد که در چند سال اخیر باز به درس‌های استاد حسن زاده برگردم. در کتابخانه پرينستون توفيق يافتم درس‌های مکتوب شرح اسفار استاد علامه حسن زاده را پیدا کنم و آنها را دقيق بخوانم. حقيقتا برای فهم متن و درک درست اشکالات و پاسخ‌های ملاصدرا مفيد است. زبان کتاب هم خيلی شيرين و گوياست. من آن را بر برخی دیگر از شروح اسفار ترجیح می‌دهم. علامه حسن‌زاده آملی تنها در عرصه تأليف نيست که آثار ماندگار دارد. تقريبا عمده آثار فلسفی و عرفانی از اشارات و شرح اشارات گرفته تا شرح منظومه و شفای بوعلی و اسفار و از فصوص و برخی شروح آن و تمهيد القواعد گرفته تا مصباح الانس ابن فناری همه را گاهی مکرر تدریس فرموده. استاد به دليل اينکه با سنت تصحيح متون از طريق استادش علامه شعرانی آشنا بوده کاری کرده کارستان و در تمامی موارد همزمان با تدریس اين متن‌ها را با نسخه های مختلف مقابله کرده و از آن تصحيحاتی قابل استفاده همراه با تعليقاتی عالمانه به دست داده که در سال‌های اخير منتشر شده. علامه حسن‌زاده همچون استادش علامه شعرانی از دانشيان آگاه در رشته ها و فنون مختلف و يادآور علمای قديم ما در سنت اسلامی است. دايره دانش و اطلاع او از فقه و اصول و تفسير و فلسفه و منطق و عرفان فراتر رفته و به علوم رياضی و هيئت و علوم ادب هم رسيده است. يادآور نسل‌های خواجه نصير و ملا قطب. الگویی است که می‌توان به نسل جديد معرفی کرد و گفت که دانشيان سنت ما چنين بوده‌اند؛ عمری را صرفا به تحصيل دانش و طلب آگاهی و دقت در متون گذشتگان و تلاش برای راهيابی به فهم‌های جديدتر سپری می‌کرده‌اند؛ همراه با عزت نفس و قناعت ورزی و تنزه و پرهيزکاری. خداوند عمر علامه حسن زاده را دراز دارد. بر روان استادش علامه شعرانی هم درود می‌فرستم. 🔵 به نقل از: @azbarresihayetarikhi 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a