eitaa logo
گوهر مراد
704 دنبال‌کننده
861 عکس
137 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
هاى_اختصاصى 📚 كتاب در ده فصل تنظيم شده است: تشيع اعتدالى، شيعه (و انشعاباتش) از نگاه ملل و نحل نويسان، روايات دوازده امام، مرجعيت علمى اهل بيت عليهم السلام، بداء، أمرٌ بينَ أمرَين، امام مهدى؛ دوازدهمين پيشواى شيعه، رجعت، تقيّه و همزيستى با ديگر مسلمانان. 🔶 به غير از دو نفر كه هر كدام دو فصل را نوشته اند؛ باقى نويسندگان هر كدام يك فصل را تأليف كرده اند. جمعى بودن كتاب از خصوصيات مثبت كار است. 🔶 همچنين اثرى است كه به صورت مشترك ميان سازمان "سمت" و دانشگاه "اديان و مذاهب" منتشر شده است. يكى از مزاياى كارهاى مشترك، جلوگيرى از موازى كارى و صرف هزينه اضافى است. كتاب در پاييز ١٣٩٩ منتشر شده است. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 كلام جديد يا مسائل جديد كلامى؟ اينكه آيا كلام جديد با كلام قديم به لحاظ ماهوى (موضوع، غايت و روش) تفاوت دارد يا نه، مسئله اى است كه مورد توجه دين پژوهان و فيلسوفان دين قرار گرفته است. (در فرصتى مناسب به آن خواهيم پرداخت.) 🌍 دستاوردهاى مطالعات علمىِ (علم در برابر فلسفه) عصر جديد در غرب در تعارض با كتاب مقدّس انگاشته شد يا لا أقل چنين به نظر رسيد. 📚 مسئله علم و دين نتيجه اين جريان شد. ديدگاه هاى سه گانه اى درباره رابطه علم و دين مطرح شده است: تعارض تمايز و رابطه مكمّليّت 📖 عقل و اعتقاد دينى، ٣٦١. ❓ خلقت يا فَرگشت؟ مطالعات زيست شناسى در قرن نوزدهم با حضور "چارلز رابرت داروين" به مرحله تازه اى وارد شد. او بر اساس پژوهش هاى گسترده به ويژه در تغييرات جزئى در ميان انواع، به نظريه "انتخاب طبيعى" رسيد. اين نظريه از سه مفهوم تشكيل شده است: تغييرات تصادفى تنازع بقا و بقاى انسب از اين نظريه در كشور ما با "فَرگشت" تعبير مى شود به معناى گشتن و تغيير مداوم؛ همان نظريه "تكامل انواع". 🔴 اين نظريه پيامدهاى كلامى گوناگونى به همراه داشت؛ يكى از آنها كه مربوط به تحليل آفرينش است، ناسازگارى با متن كتاب مقدس بود؛ متنى كه آفرينش انواع را از ابتدا به همين هيئت كنونى مى داند. در برابر، ديدگاه "داروين" بر تحوّل انواع تأكيد دارد. 📖 علم و دين، از صفحه ٩٩ و همچنين از صفحه ٣٩٧. 🕋 و امّا از نظر قرآن كريم چطور؟ آيا نظريه "فَرگشت" با قرآن كريم تعارض دارد؟ 🔵 آراء گوناگونى در اين خصوص مطرح شده است؛ از سازگارى تا تعارض با قرآن كريم. 🔶 ناگفته نماند اين نظريه در خود غرب نيز منتقدان جدى دارد؛ اما به قول آقاى دكتر گلشنى (به مناسبت ديدگاه استفان هاوكينگ) نقدها در ايران ترجمه نمى شود. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 قرآن و آفرينش انسان قرآن كريم درباره خلقت انسان چند دسته آيات دارد؛ آياتى مربوط به انسان نخستين (حضرت آدم عليه السلام)، آياتى درباره نسل حضرت آدم. 🔵 آنجا كه سخن از آفرينش انسان نخستين است، از زمين، خاك، گِل (و انواع گِل) سخن به ميان آمده است. 🔵 در برخى از آيات نيز "آب" به عنوان ماده آفرينش انسان (نوع انسان) مطرح شده است. ❓ آيا نظريه "فَرگشت" يا همان "تكامل انواع" با آيات قرآن كريم تعارض دارد؟ آراء دانشمندان اسلامى مختلف است. گزارشى از اين اقوال و تبيين عدم تعارض ديدگاه "داروين" با آيات قرآن كريم در مسئله آفرينش را در مقاله ذيل مشاهده بفرماييد: "قرآن، خلقت انسان و فَرگشت" از آقاى عليرضا دهقانپور http://www.kalamislami.ir/article_61662.html 💠کانال تخصّصی کلام سلامى @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 توانمندى عقل انسان در سلوك راه ظاهر حكيم لاهيجى در مطلب دوم مقدمه "گوهر مراد" راه هاى رسيدن به خدا را بيان كرد؛ راه ظاهر و راه باطن. 🔵 كار پيامبران درباره راه ظاهر مانند بيدار كردن خفتگان است؛ كسى كه خفته باشد و از نظر ديدن مشكلى نداشته باشد و مانعى نيز در كار نباشد، با بيدار شدن، اشياء پيرامون خود را خواهد ديد. 🔵 انسان گرفتار خواب غفلت است و نسبت غفلت به عقل، مانند نسبت خواب است به بينايى حسّى؛ پيامبران مى خواهند انسان را از خواب غفلت بيدار كنند. اگر انسان، عقلِ از پرده غفلت در آمده را به كار برد، خدا را به يقين خواهد شناخت. و اگر بعد از بيدار شدن از خواب غفلت، خداى را نشناسد، به اين سبب است كه عقل را به كار نبرده است. ❗️ بيدارى كه چشم باز نكند تا اشياء را ببيند و بگويد كه چيزى نيست، اهل جحود و عناد است. 🕋 از اين رو قرآن كريم در بيان تعجب از اين افراد چنين تعابيرى دارد: أَفَلَا تُبْصِرُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ از اين آيات به دست مى آيد كه عقل انسانى در سلوك راه ظاهر و استدلال از آثار به مؤثّر مستقل (توانمند) است؛ وگرنه چنين تعجّبى معنا نداشت. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
شهادت باب الحوائج الى الله حضرت امام موسى بن جعفر عليهما السلام را خدمت اعضاى محترم كانال "گوهر مراد" تسليت عرض مى كنم. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 شماره ٧٩ و ٨٠ مجله "كتاب نقد" با موضوع "پايان روشنفكرى دينى" به نقد و بررسى دين شناسى دكتر سروش پرداخته است. 📚 برخى از مقاله ها عبارت اند از: - نقدى بر خداشناسى و دين شناسى عبدالكريم سروش/ محمد محمدرضايى - پايان روشن فكرى دينى دكتر سروش/ محمد جعفرى - از ادعاى روشنفكرى تا تزلزل و تنزّل در دين پژوهى/ ابوالفضل ساجدى - واقعيت تراشى معوج و ادعاهاى سست سروش/ حميدرضا آيت اللهى - وحى؛ تجربه يا رؤياهاى رسولانه؟!/ حميدرضا شاكرين - تطوّرات و تناقضات دكتر سروش در مسئله امامت/ محمدحسن قدردان قراملكى 📒 براى تهيه مجله مى توان به سايت ذيل مراجعه كرد. https://poiict.ir 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 ايمان حضرت ابوطالب سلام الله عليه 🔵 علامه امينى در جلد هفتم از كتاب ارزشمند "الغدير" ايمان حضرت ابوطالب را مورد بررسى قرار داده است. 🔵 به اعتقاد ايشان از چهار طريق مى توان به شخصيت و حال روحى كسى پى برد: ١. از آنچه خود شخص مى گويد. ٢. از كارهاى نيك دشوارى كه در زندگى انجام داده است. ٣. از آنچه خانواده و نزديكان، درباره او بگويند. ٤. از آنچه فداييان او (شيعيان) به نسبت مى دهند. 🗞 حضرت ابوطالب ديوان شعرى دارد كه در موارد متعددى به نبوّت حضرت ختمى مرتبت صلّى الله عليه و آله و ايمانش به پيامبر تصرح مى كند؛ مانند: ✅ ألم تعلموا أنّا وجدنا محمّداً رسولاً كموسى خُطَّ فى اوّل الكتب؟ آيا نمى دانيد كه ما محمّد (صلّى الله عليه و آله) را مانند موسى فرستاده خدا يافتيم كه در اول كتاب ها نوشته شده است؟ ✅ لِيَعلم خيارُ الناس أنّ محمّداً وزيرٌ لموسى و المسيح بن مريم أتانا بهدى مثل ما أتيا به فكلّ بأمر الله يهدى و يعصم بهترين مردم بايد بدانند كه محمّد (صلّى الله عليه و آله) وزير موسى و عيسى بن مريم است. هدايتى مانند هدايت موسى و عيسى براى ما آورده است. همه به امر الهى هدايت مى كنند و محفوظ هستند. 🔵 مجاهدت هاى حضرت ابوطالب در نصرت رسول خدا و دفاع از ايشان از بخش هاى روشن تاريخ اسلام است. 🔵 امام صادق عليه السلام فرمود: مثل ابوطالب، مثل اصحاب كهف است؛ ايمان را پنهان و شرك را آشكار كردند؛ پس خدا به ايشان دو بار اجر عنايت كرد. 📚 الكافى، كتاب الحجة، باب مولد النّبى و وفاته، ح ٢٨ 🔵 شيخ مفيد در "أوائل المقالات" مى نويسد: اماميه اتفاق نظر دارند كه پدران رسول خدا تا حضرت آدم همگى مؤمن به خدا و موحّد بودند... و نيز اجماع دارند بر اينكه ابوطالب، مؤمن از دنيا رفت. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
درباره ايمان حضرت ابوطالب سلام الله عليه آثار متعدّدى نوشته شده؛ در اينجا به دو نمونه اشاره مى شود. يكى از قدما و ديگرى از معاصرين. 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ما را رفیق و مونس شد نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 كلام و حكمت 🔵 حكيم لاهيجى در مطلب سوم از مقدمه "گوهر مراد" چند مسئله را مطرح كرده است: ١. تبيين طريقه كلام و حكمت و تفاوت آنها ٢. تفاوت اين دو طريق با طريقه اشراق (تصوّف) ٣. كلام قدما و كلام متأخرين ٤. سبب پيدايش كلام ٥. كلام معتزله و اشاعره ٦. تأسيس كلام براى عموم مردم و تفاوت آن با حكمت 🔵 اختلاف علما در تبيين معارف الهى در كلام و حكمت منحصر است. هر دو سلوك راه ظاهر و بهره مند شدن از نظر و استدلال است. 🔵 راه ديگرى نيز وجود دارد كه در عرض كلام و حكمت نيست. از اين راه به طريقه تصوّف تعبير شده است؛ البته بايد توجه داشت كه لفظ و اصطلاح تصوّف و صوفى رهزن نشود. 🔵 حقيقت تصوّف عبارت است از سلوك راه باطن؛ سلوك معنوى و طلب وصول حقيقى و فانى شدن از هر چه غير خداست و باقى بودن به خدا. 🔶 استحكام حكمت و كلام پيش از ورود به طريقه تصوّف ملّا عبدالرّزاق نكته مهمى را تذكر مى دهد: سلوك راه ظاهر بر سلوك راه باطن مقدّم است. پيش از ورود به طريقه تصوّف كه همان راه باطن است؛ بايد بحث هاى نظرى و استدلالى در معارف الهى را تكميل كرد. ادعاى تصوّف بدون تكميل اين مقدّمات، عوام فريبى و صيّادى (به دام انداختن مردم و به تعبير رايج شيّادى) است. 📚 مراد از تصوّف همان اخلاص و تقواى حقيقى در شرع است كه اگر كسى واقعا به اين مرتبه نائل شود، مكاشفات علميّه براى او حاصل مى شود. اين معنا در حديث قدسى به اين صورت بيان شده است: قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِي وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنتُ سَمعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ... الكافى، كتاب الإيمان و الكفر، باب من آذى المسلمين و احتقرهم 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a