✅ گفتوگوی «فرهیختگان» با پروفسور محمد لگنهاوزن، «فیلسوف اخلاق و دین» و استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 چالشهای شکاکان به رشد و پویایی فلسفه کمک میکند
🔶 به رشد هرچه بیشتر فلسفه اخلاق در ایران امیدوارم
🔷 لحظهای از آمدن به ایران پشیمان نشدم
🔶 هنوز کوچه پسکوچههای ایران بوی عرفان میدهد
👈👈مشروح گفتوگو
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
یا اباالفضل به فریادم برس!
🔸️کسی در جزیرهای میگوید یا اباالفضل، به فریادم برس! کسی که دستانش بریده شده، بیش از هزار سال است بدنش تکهتکه شده و دفن شده
▫️ چطور میفهمد؟!
▪️ چطور از خدا میخواهد؟!
▫️ چطور راهش را بلد است که حاجتش را برآورده کند؟!
🔹️این به پشتوانه آن است که خدا گفته از اینها اطاعت کنید!...برای امثال بنده، تنها مایه امید این است که گمان می کنیم اگر خدا ما را بیامرزد، پیغمبرش [و این خاندان] خوشحال می شوند...
۱۳۹۰/۰۸/۲۵
#حضرت_اباالفضل
📱 @mesbahyazdi_ir
شب ولادت امام زین العابدین علیه السلام، مسجد قبا، ۶ اسفند ۱۴۰۱.mp3
4.41M
🔶 يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا
امام سجاد علیه السلام فرمود:
با پنج نفر همنشین و همراه مشو...
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
❓در آخرین نامه و توقیعی که از امام زمان(عج) نقل شده، آمده است که هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه، ادعای دیدن مرا نماید، دروغگو و افترا زننده است. آیا این به معنای عدم امکان رؤیت و ملاقات امام زمان (ع) در دوره غیبت کبری است؟
🔶 این عبارات حضرت ولیعصر (علیهالسلام) به دو معنا تفسیر شده است؛ یکی آنکه زمان فعالیت نواب و سفرای خاص حضرت پایان یافته و دیگر کسی نمیتواند مدعی سفارت از جانب ایشان برای شیعیان باشد. معنای دوم این است که هرکس چنین ادعایی کرد اماره و نشانه کذب اوست و ما موظف به تکذیب عملی او هستیم. به نظر ما این معنای دوم اظهر و موافق اعتبار است. اینگونه ادعاها خطری است برای عقاید مؤمنین که سبب میشود عدهای از عقاید مؤمنین سوءاستفاده کنند و برای خود دکان باز کنند. بنابراین باید مدعیان ملاقات با حضرت را _اگر اطمینان به ملاقات نداشته باشیم_ تکذیب عملی کنیم یعنی روی خوش نشان ندهیم و از نقل و بازگویی آن اجتناب کنیم. البته نه اینکه هر کس را که چنین ادعایی کند دروغگو بنامیم، چون شاید دچار اشتباهی در رؤیت شده باشند، ولی صحیح نیست که باب این ادعاها باز باشد تا هر کس ادعایش را مطرح کند. بله ممکن است شواهد اطمینانآوری بر ملاقات حاصل شود همچنانکه نسبت به ملاقات عدهای از اخیار با حضرت ولیعصر(اروحنا له الفداء) این اطمینان وجود دارد، ولی باید توجه شود که این ادعاها به ندرت درست است و نباید بهراحتی آنها را بپذیریم و وسیله نفی و اثبات اشخاص قرار دهیم.
https://zanjani.ir/%d8%b3%d9%88%d
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 اندکی قلمتان را جمع کنید!
محییالدین در باب ششم فتوحات مکیه که راجع به صادر نخستین و مقام هباء و امّالكتاب بحث میکند، میگوید: بعد از جناب رسولالله در میان اولین و آخرین کسی به مقام امّالکتاب و هباء نرسید مگر علی بن ابیطالب؛ لأنه كان سرّ الأنبياء و العالمين أجمعین. (فتوحات مكيه، ص ۱۳۲، چاپ بولاق)
پاورقی:
وقتی به دیدار یکی از آقایان ارباب قلم و خدوم علم نایل شدم راجع به فتوحات صحبت کرد و گفت: دو نسخه فتوحات خطی به خط خود شیخ یافتیم در نسخهی نخست این عبارت هست اما در نسخه دوم این عبارت برداشته شد. چه کسی این عبارت را برداشت؟ نظر ایشان آن بود که معلوم شد که خیلی شیخ را در فشار و زحمت انداختهاند که چرا این مطلب را نوشتهاید به همین جهت شیخ آن را از نسخه دوم برداشت. این گونه زحمتها و گرفتاریها، فراوان برای اهل علم پیش میآید، گرچه تسلیم فشار شدن صحیح نیست.
خود من به هنگامی که در محضر استادم بودم که در حال تعلیق بر شرح اصول کافی ملا صالح و یا وافی بود، عرض کردم شما کمی قلم خویش را به حال خود رها میکنید، اندکی آن را جمع نمایید. جناب شعرانی در پاسخ فرمود: شایسته نیست، زیرا اگر بنا شود عالِم برای نگهداری و رعایت خاطر عوامالناس یا علمای عوام یا عوام علما دست به قلم نبرد و حقایق را پیاده ننماید، پس شیخ طوسی و مفید و محقق و خواجه نصیرالدین طوسی و فارابی و ملاصدرا و علامه حلی باید درِ نوشتن و افاده و استفاضه را ببندند.
سخن باید گفته شود و معارف باید القا شود، و همه این آه و نالهای را که از این آقا از فشار و مزاحمت دیگران شنیدید برای بسط معارف بوده است. علامه طباطبائی میفرمود: این همه مشکلات را دیدند و این همه سنگ حوادث را خوردند، و این همه گرفتاریها، محرومیتها و آوارگیها و به تعبیر ایشان «به استتار به سر بردن» را تحمل کردند اما دست از آن نفْس پاکشان و نیت قدسیشان برنداشتند و به قلم آوردند و نوشتند و فرمودند با آنکه به ما ناسزا دادید و سنگ زدید، ولی حق و حرف صحیح این است خواه بپذیرید خواه نه پس ایشان از هدف مقدس خویش دست نکشیدند و اگر رویهی علما در مقابل ناملایمات تسلیم بود، میبایست قرآن پیاده نشود.
📖 شرح فارسی بر اسفار اربعه، ج ۱، ص۶۴.
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
#معرفی_کتاب
#تازههای_نشر
کتاب «خداباوری و خداناباوری» از دکتر قاسم پورحسن و توسط نشر صراط منتشر شد
این کتاب مشتمل بر پنج باب است که دو باب آن به بحث دین اختصاص دارد. همچنین به موضوعاتی چون «خدا در دوره مدرن» و «علم» و همه آثار کسانی که منتقد حضور خداوند و دین در جامعه بودند مانند ریچارد داوکینز یا استیون هاوکینگ پرداخته شده است.
این کتاب با یک پرسش مهم شروع میشود؛ اینکه «آیا در دوره کنونی و در دوره علم، نیازی به خداوند و دین داریم یا نه؟».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_دین #الحاد #فلسفه_دین_اسلامی #خداباوری #خدانابوری #منشأ_دین #نیاز_به_دین #دین_و_مدرنیته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📬 کانال فلسفه دین اسلامی
|ایتــــا | تلگرام | اینتساگرام | آپارات | یوتیوپ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی
@kalameslami
🔅🔅🔅
https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a